Jump to content

Beretta BRX1 rettrekker.


Polardego

Recommended Posts

Hvis man skal bruke riflene til feks jaktfelt, metallsiluett eller elgbaneskyting kan man i utgangspunktet dele riflene i to "divisjoner"; en divisjon med hane-avfyring og en divisjon med direkte tennstempelavfyring.

 

Rifler med hane er prinsippielt ikke konkurransedyktige mot rifler med tennstempelrifler pga lukketid. Fine avtrekk er fine avtrekk med begge typer men det er når avtrekket går til helvete at konsekvensene blir mye verre med hane.

 

I divisjonen for hane har man jo, som Bly sier, halvautomatiske rifler slik at hvis det er raske oppfølgingsskudd man ønsker tjener man ingenting på å bruke retrekker med hane. Hvis halvauto ikke er tillatt, og man må bruke manuell mekanisme, blir retrekkere og leveraction rifler parkert av pumper. 

 

I divisjonen tennstempelrifler, som Blaser R8 er en del av, kan man skyte resultater i enkelte grener som det rett og slett ikke er mulig å oppnå med med rifler med hane. Metallsiluett og viltmålskyting er slike grener. Selve skuddprosessen i disse grenene er til forveksling veldig lik mange jaktskudd jegere får på toppjakt, vanlig storviltjakt for ikke å snakke om drivjakt på villsvin.

 

Denne forskjellen mellom hane og tennstempelrifler får også i høyeste grad konsekvenser for jegere med lite skytetrening. Det er bare det at jegere flest ikke greier å skille årsaken til varierende treff. Begynner en jeger å skyte mye i et strukturert treningsopplegg tar det ikke lang tid før skytteren oppdager at alle rifler med lang lukketid er en hemsko og at hanerifler er det minst egnede til å oppnå gode resultater.

 

Skyttere har også forskjellig talent for skyting og det er de med minst talent som tjener mest på å bruke ei optimalisert rifle med kort lukketid og lite rekyl. Så kan man bygge videre med med utvalgte komponenter for å få ei rifle som gir best mulig skyteegenskaper totalt sett. Det første jeg ville unngått er tunge kikkerter og ultrakorte piper.   

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Hvis man skal bruke riflene til feks jaktfelt, metallsiluett eller elgbaneskyting kan man i utgangspunktet dele riflene i to "divisjoner"; en divisjon med hane-avfyring og en divisjon med direkte tennstempelavfyring.

 

Rifler med hane er prinsippielt ikke konkurransedyktige mot rifler med tennstempelrifler pga lukketid. Fine avtrekk er fine avtrekk med begge typer men det er når avtrekket går til helvete at konsekvensene blir mye verre med hane.

 

I divisjonen for hane har man jo, som Bly sier, halvautomatiske rifler slik at hvis det er raske oppfølgingsskudd man ønsker tjener man ingenting på å bruke retrekker med hane. Hvis halvauto ikke er tillatt, og man må bruke manuell mekanisme, blir retrekkere og leveraction rifler parkert av pumper. 

 

I divisjonen tennstempelrifler, som Blaser R8 er en del av, kan man skyte resultater i enkelte grener som det rett og slett ikke er mulig å oppnå med med rifler med hane. Metallsiluett og viltmålskyting er slike grener. Selve skuddprosessen i disse grenene er til forveksling veldig lik mange jaktskudd jegere får på toppjakt, vanlig storviltjakt for ikke å snakke om drivjakt på villsvin.

 

Denne forskjellen mellom hane og tennstempelrifler får også i høyeste grad konsekvenser for jegere med lite skytetrening. Det er bare det at jegere flest ikke greier å skille årsaken til varierende treff. Begynner en jeger å skyte mye i et strukturert treningsopplegg tar det ikke lang tid før skytteren oppdager at alle rifler med lang lukketid er en hemsko og at hanerifler er det minst egnede til å oppnå gode resultater.

 

Skyttere har også forskjellig talent for skyting og det er de med minst talent som tjener mest på å bruke ei optimalisert rifle med kort lukketid og lite rekyl. Så kan man bygge videre med med utvalgte komponenter for å få ei rifle som gir best mulig skyteegenskaper totalt sett. Det første jeg ville unngått er tunge kikkerter og ultrakorte piper.   

 

Har du en link til video eller artikkel angående dette? Finner ingenting på Google der noen har sammenlignet dette i rifler, mye pistoler men cowboyene snakker bare om alt annet enn millisekund.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Hva tenker du på? Den kan jo tørrklikkes på akkurat samme måte som tradisjonell boltrifle?

 

Jeg holder for øvrig fast ved at det heter slagtid, lukketid er et kamerabegrep og har ingenting med våpen å gjøre.

 

Ole

Jeg vet relativt lite om avtrekk. hane osv.

Man burde jo ikke tørrklikke hagler. Bruker ikke de haner de og?

Link to comment
Share on other sites

Just now, Froland said:

Jeg vet relativt lite om avtrekk. hane osv.

Man burde jo ikke tørrklikke hagler. Bruker ikke de haner de og?


Det har ingenting med saken å gjøre, på BRX1 er det bare slik at avtrekkerhaken slipper en fjørbelastet hane som svinger og treffer tennstempelet, i stedet for at avtrekkerhaken slipper et fjørbelastet tennstempel som går direkte fremover.

BRX1 er et moderne våpen, det tåler tørrklikking, noe annet har jeg vondt for å se for meg. Hvis tennstempelet er noenlunde likt AR-type tennstempler så er det absolutt 0 problem.

 

Ole

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Faen då at denne rifla kom nå. Akkurat det jeg er ute etter. Perfekt rifle for drivjakt på Villsvin i div Europeiske land.  Bare flaks at jeg kjøpte ny rifle like før sommeren...

Heldigvis så er ikke denne BRX1 i så mange kaliber enda. Så da bør jeg klare holde meg fra kjøpe nå helt med det første. Tenk å fått en BRX1 i 450 Marlin kaliber, da hadde eg brukt gullkortet og bestilt en asap.

Link to comment
Share on other sites

On 10/22/2021 at 9:30 PM, Jegermeistern said:

Når jeg ser "hevarmen" (som altså IKKE skal "heves") på Blasere, Chapius Rols, og mange andre rett-trekkere, får jeg, av en eller annen grunn, et bilde av en sveivegrammofon i hodet.

 

@nhdog @Skaubjønn er visstnok fagfolk på det som eventuelt måtte befinne seg innafor pannebrasken. De kan kanskje fortelle om det er meg, eller utformingen av disse "hevarmene" (eller hva de skal kalles) det er noe galt med? 🤣

Deg. Helt klart deg det er noe galt med 😉

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt off-topic. Men rifla leveres med picatinny rail ( eller tikkatype montasje om man vil ) er der noe forskjell på treffpunkt om man tar av og på en hurtigmontasje og den ikke havner på helt lik plass på skinna? Tenkte å handle leupold qrw montasje til den.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Ja, det vil det naturligvis være om den ikke havner helt likt ;)

QRW er vel ikke det jevneste/høyeste av kvalitet, men funker. Hvis du trykker ringen helt frem i sporet, ca likt hver gang, under montering er det omtrent så nært du kommer repeterbart..

 

Ole

Har hørt mye bra om qrw 🤔

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på jakt selv, men snakket med to stykker som var der i går og tafset. Begge to var veldig fornøyd selv om ingen av de har bestilt riflen selv. Anser begge som ganske objektive kilder med sånn nærmere 100 års erfaring til sammen. Eneste negative som ble nevnt var at stokken var litt "plast-aktig", og det er den jo. Men regner jo med det vil komme flere alternative stokker tilgjengelig i nær fremtid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan man anta at denne etterhvert kommer i 6,5 mm?
 

Litt idiotspørsmål, men så vidt jeg vet kan Blaser R8 oskyte 22lr? Vil man kunne anta at denne børsa etterhvert også kommer med løp i mindre kalibre som 223 og 22lr?

 

I så fall så blir vel det den første og kanskje siste rifla jeg trenger å kjøpe

Edited by Mazeking
Mer tekst
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/13/2021 at 10:35 PM, t-trim said:

Tror det blir og komme et bredere utvalg av kaliber. Da det virker lett og skifte bolthode. Jeg er links skytter. Fant denne så genial at jeg bestilte en i 308. Mulig jeg prøver og endre til 300wm.. eller 30-06..

6.5kal. og ett ekstra løpsett I 9,3x62 så er du godt sikra for alt👌

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Fekk prøveskote denne Jesusbørsa. Ja, den børsa som alle har høyrt om, men ikkje tatt på eller sett i levande livet. 

 

Her ligg ein video frå testskyting

 

For dei som var usikre på om den repeterer bra og kan nyttast på drivjakt. 

 

20220513_121206.jpg.07e728f99a008b2a453dc4bc872d9862.jpg

Fekk og testa ho nokre seriar sittande på 100m. Og presisjonen var bra, avtrekket var betre enn ryktet. 

 

Artig børse , ypperlig til drivjakt og ettersøk. Lett å skyte fort med. 

 

Fekk litt lyst på. Sjølv om eg har mykje i skåpet frå før🙈

 

Håpar ho kjem til landet snart, er mange og lange reservasjonslister.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan sammenlignes med Nissan Leaf - om du er mer kjent med bil enn rifler: Super børse altså. Helt til du prøver Blaser R8 - som da blir en Tesla i forhold...

 

Sikkert veldig bra låsing av bolthode i kammeret (ser fett ut i det minste), superenkelt bytte mellom rechts og links, foreløpig litt dårlig patronvalg og en plaststokk som føles litt Nille...

 

Kommer sikkert flere stokker neste år, og kamres sikkert til flere patroner om salget blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsfølelsen på mekanisme og avtrekk var nå i det minste veldig bra. At plastkolben er plastkolbe.. tjah.. det bryr jeg meg lite om. Fancy trekolbe har jeg på Kragen.

R8 er vel og bra, men koster 1,5-2,5x så mye. Og da kommer montasje i tillegg..

 

Tesla som analogi skjønner jeg ikke helt, alle som har sitti i en vet jo at setene suger, og med alle feilene de har, så.. ;)

 

Ole

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har tinga ei i  9,3x62,pappirene er klar.... Bare å smøre seg med tålmodighet..... Håper det ikke tar alt for lang tid.... Kommer forhåpentlig vis i flere spennende kaliber... Kunne tenkt å prøvd 8x68S... Vil tru den holder følge med di fleste magnum kalibrene et godt stykke 😆

Link to comment
Share on other sites

regori skrev (5 minutter siden):

Kunne tenkt å prøvd 8x68S... Vil tru den holder følge med di fleste magnum kalibrene et godt stykke


ulempen med 8x68S er utvalget (mangel) av kuler med høy BC..(jeg har løp i 8x68s) men ja..kaliberet er potent men hemmes av kuler med dårlig BC..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (På 27.7.2022 den 21.44):


ulempen med 8x68S er utvalget (mangel) av kuler med høy BC..(jeg har løp i 8x68s) men ja..kaliberet er potent men hemmes av kuler med dårlig BC..

 

Tok ein kjapp overblikk angående kuler til 8x68S og det stemmer det du sier, men såg ei kule fra sierra som skilte seg ut.... hadde i alle fal tilnermet riktig fasong og som merknad sto det at den var for hard til å brukes i 8x57.... Kansje det hadde  vert noe å prøvd....... Børsa di har nå presisjonen i orden har æ sett......

Vart nå levert ut ein del BRX1 no i 3006.....Blir gøy å få sjå resultat av den når noen får tiid til å mekke amo sjøl....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...