Jump to content

Hvor går grensa for 6,5 på jakt


Bygda

Recommended Posts

Det fine med kammeret er jo at man kan ta med seg informasjonen man får på den lokale skytterbanen og stille spørsmålet anonymt ;).

Elgjakta ble igjen alt for kort, og da har man plutselig tida til å sitte å spørre om masse greier. kaliberdiskusjoner har sikkert foregått helt siden vi hadde ulike pilspisser.. Likevel lurer jeg på hva som er synsing og hva dere har erfart/ vet faktisk stemmer.

Jeg bruker 6,5 x 55 på alt, og naturligvis får man jo diskusjon om kalibervalg når man benytter "minstekrav for storvilt" patronen. Nå er det ikke vepsebolet 6,5 til elgjakt jeg prøver å sparke i, men jeg lurer på hvor mye kalibervalg har å si for praktisk betydning. Jeg skyter riktig nok mye, men man har ikke svar på alt i min alder dessverre :). Det ble heller ikke noe elg på meg i år, men hvem vet til neste år ;). Når de mer erfarne på laget snakker om kaliber og hva de mener om min 6,5 til elg så får det jo en ung skytter til å tenke seg litt om. Jakten vi bedriver med foregår i veldig åpent lende, og dette fører også til at avstanden blir noe lengre en det medianen foretrekker. Jeg sier ikke dette for å bli stempla som "what caliber for long range big game hunting" men bare for å gi ett perspektiv på hvor spørsmålet mitt kommer fra. 

I forbindelse med kaliberdebatten på siste jaktdag ,var jeg god til å komme med påstanden om at det var kulevalg som var av størst betydning og så lenge kula mi hadde tilstrekkelig fart på gitt hold vil kula ekspandere og dermed felle viltet effektivt. 

Dere kan tenke dere hvor fort skapet ble satt når  4 jakter med 300 win mag, 2 jakter med  338 win og 1 med  338 lm.

 

Selv om jeg føler jeg har teoretiske beregninger på min side forhold til ekspansjon, så ganger det litt på meg når de har jakta i 20 år + og jeg bare er 20.. Ingen hadde vel valgt større kaliber om det ikke ga fordeler. Til dere som da har prøvd ulike kaliber- og dens virkning på dyr.. Hvor ville dere dratt grensen for 6,5 på elg/hjort i praktisk sammenheng. Og når er det eksempelvis 300 wm og 338 lm skinner kontra 6,5. 

Skyter med jaktlaget jevnt og trutt, og når vi bedriver langholdskyting 0-600m så treffer alle med sine kaliber. Vi jakter naturligvis ikke på 600 m, men jeg når jeg treffer blinken med 130 gr kule i 890m/s på 400m så reagerer ikke skiva noe fryktelig. Sammenligner jeg med Torger som skyter ned de jæva blinkene med sin 338 lm føles min 6,5 litt som 22lr vs 6,5. Det er naturligvis ikke noe fordel at vi må bruke mer tid på å henge opp blinker enn å skyte på de, men jeg drar det litt i sammenheng med jakta likevel. Er det sånn at min 6,5 stopper i første ribbenet, mens han skyter gjennom det som måtte komme...

 

Rotete forklart, men regner med dere skjønner sånn omtrent. Gjør 6,5 jobben ser jeg ingen grunn til å bytte til noe annet, men om deres erfaringer er at 6,5 er krampaktig over 200m så må jeg faktisk kjøpe enda ei rifle.. Hvor går grensa for 6,5 avstandsmessing og hva hvilke fordeler gir de andre nevnte kaliber? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 holder greit til Norsk elg ut mot 250+meter.. min erfaring er kun med Oryx og fusion på elgjakt med 6,5x55.. drar ikke strikken noe lengre en det. selv med 308. 30-06AI. 300winmag..  som jeg har svart i en annen post.. har ikke allverden erfaring med elgjakt og 6,5x55.. men dem dør ikke bedre eller dårligere en det dem gjør med noen av mine andre jaktvåpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For noen år siden anbefalte DN, i skrivet til jegerne, "Skitt jakt", at man burde bruke "magnum"-kalibre. Hva som var bakgrunnen for dette rådet, har vært godt skjult. Undersøkelser av "skadeskytinger" (tvilsom definisjon) og ettersøk viser at 6,5x55 er like effektiv som øvrige jaktpatroner (bedre enn 308 W og 30-06, faktisk). De av oss som har drevet såpass mye med feltskyting at vi kjenner til virknigene av variasjoner i rekylopptak, var ikke overrasket over det resultatet. Man skyter bedre, jo mindre som dytter i skuldra.

 

Trådstarters spørmål blir ivrig diskutert i et større land på andre siden av Atlanteren, derfra legger man også ut videoer av felling av vilt på 1000 yds eller mer (bom og skadeskyting blir, merkelig nok, ikke lagt ut på YT). Det er, kan hende, aktuelt i andre land også, områder med andre jakttradisjoner enn våre.

 

Her i landet må vi holde oss til viltlovens § 19. Og i forhold til "langholdsjakt" vil man få ubetinget fengsel, og tap av rett til jakt, lenge før man kommer ut til avstander der 338 LM eventuelt vil ha noen fordel i forhold til 6,5x55.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noen bruker det som penisforlenger, andre bruker det fordi det er spesielt og igjen noen som bruker det fordi de "har blitt fortalt".

Man vil alltid møte på folk som liker å stikke seg ut. Enten det er for å være storkar eller fordi man er over gjennomsnittet interessert i "oddities". 

Link to comment
Share on other sites

@matsbDet er enda godt vi ikkje stigmatiserer eller plasserer folk i bås i dette forumet 😂😂😂

 

Men berre for at vi får fasiten på det reine her: dersom ein fråviker frå normalen og f.ex har ein "magnum", so handler det enten om liten penis, eit behov for å skille seg ut eller vranglære, dvs ein gjere det fordi ein er blitt fortalt at ein må ha det?

 

Eg som har ein slik "magnum", eg får bruke kvelden til å finne ut kva bås eg høyrer heime i 🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, magnum_mauser said:

Eg som har ein slik "magnum", eg får bruke kvelden til å finne ut kva bås eg høyrer heime i 🤔

Hvis du estimerer at det vil ta hele kvelden å leite fram et svar tror jeg kanskje vi har fasiten allerede. :D

 

Men spøk til side, jeg har ingen problemer med å se moroa i å ha noe annet enn det trauste, men jeg vil nok ikke slutte å ha basisvare i våpenskapet allikevel. Heldigvis må man ikke selge rifla i 6,5x55 for å kjøpe seg noe moro. :)

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bartemannen said:

Det var heftige kaliber i ditt jaktlag. I mitt jaktlag som spenner seg fra 17 år til 74 år er det ganske nøyaktig 1/3 6.5x55, 1/3 308win og 1/3 30-06.

Kaliber har aldri en eneste gang vært tema rundt kaffebålet de mange årene jeg har vært med.

 

Jaktlaget ditt er vel som gjennomsnittet da :) De aller fleste jakter vel med det vi kaller "normalkaliber" i 6,5 og 30.

 

8x57IS og 9,3x62 har vel fått et godt oppsving de siste10-15 åra. Meget gode valg om man vil ha noe som er litt grøvre enn .30

 

Quote

Noen bruker det som penisforlenger, andre bruker det fordi det er spesielt og igjen noen som bruker det fordi de "har blitt fortalt".

Man vil alltid møte på folk som liker å stikke seg ut. Enten det er for å være storkar eller fordi man er over gjennomsnittet interessert i "oddities". 

 

At noen sverger til magnumkalibre, er vel mest for at de er over gjennomsnittet interessert i våpen og skyting, enn at de tror "de må ha såpass". De koser seg og synes det er morro å ha noe annet enn det den gemene hop har. Ikke noe galt i det vel?

 

De fleste vet de kan klare seg med en remchester i 30-06, men hvor kjedelig hadde det vært om alle tenkte likt?

 

De som ikke takler rekylen fra en kjapp magnum fra .30 kaliber og oppover, de selger børsa rimelig kjapt når de ser at de ikke er i nærheten av å klare å skyte godt med det, mens andre gjør seg ikke noe av kraftig rekyl og skyter bedre med en magnum enn mange gjør med sin 308.

 

Jeg har skutt desidert mest hjortevilt med 6,5x55. Jaktet noen år med 30-kaliber har jeg også gjort, men 9,3x62 kommer på andreplass i fellingsstatistikken min.

 

Det er klart; man merker jo mer skuddtegn med 9,3`n. Det er sjelden tvil om man har truffet eller ikke. Spesielt hjorten synes jeg får kortere fluktstrekning med 9,3 kontra 6,5, men jeg har skutt stor elg med 9,3 som ikke blunka en gang, når han fikk ei 18,5 grams gjennom bogen. 

 

Når det gjelder 6,5x55 og skyting på lange hold så utmerker den seg med veldig god kulebane. Om man vil ha litt ekstra punch fra 400 og utover med 6,5 kule mtp langholdsjakt, så er det jo bare å bytte patronen som holder kula. 6,5-284 feks. eller 6,5-06. etc.etc.

 

Er vel ikke først og fremst kulediameter som er den største begrensninga i en 6,5x55 på lengre hold, men farten og evt ekspansjonsvilligheten til kula i lave hastigheter... Så spørs det jo hva man skal jakte på.. Går fint å skyte feks hjort, på hold som skaper et hylekor uten like fra mange. Hull inn, hull ut og død hjort, men her spiller kulevalget inn mer enn kulediameter.

 

Er vel bare å finne fram popcornet her antagelig.. 😁

 

 

Edited by hewi
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@hewi, jeg er ikke uenig med deg i det hele tatt.
Jeg deltar nok i et rimelig gjennomsnittlig jaktlag ja.

Når et er sagt så er jeg nok også over gjennomsnittlig interessert i skyting og våpen. I november skal jeg på svartkruttkurs og da er jeg offisielt medlem av samtlige forbund i Norge som driver med våpen og skyting.

Ikke er jeg dødsgod i noen av de, men kanskje gjennomsnittlig i alle 😉

 

Skal innrømme at jeg også har snust på en ekstra rifle i noe artig kaliber. Ikke fordi jeg trenger det eller har behov for det, men for moro.

9,3x62 som du nevner er et av de jeg har hatt på hot-listen ganske lenge.

Er også litt små-nysgjerrige på noen av de amerikanske kaliberne som har vært populære i lang tid. 270win og 300winmag er noen av de jeg liker å lese litt om og synes virker spennende. Lurer på om det ikke var Craig Boddington i Guns & Ammo som en gang sa at hvis han skulle velge et kaliber han kunne brukt til alt verden over så var det 300winmag.

En leveraction i 45/70 til elgjakt er også en snuskete drøm jeg har hatt lenge.

 

Men om jeg kjøper en av disse så er det jo jeg som blir særingen i jaktlaget mitt blant alle de andre gjennomsnittlige 🤣

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, matsb said:

Man vil alltid møte på folk som liker å stikke seg ut.

 

30 minutes ago, Bartemannen said:

Jeg deltar nok i et rimelig gjennomsnittlig jaktlag ja.

 

Tråden handler ikke om man er "gjennomsnittlig", eller om man vil "stikke seg ut". Den handler om hvorvidt godkjente "kalibre" ikke duger på jakt på "tillatte" avstander. Kanskje har 45/70 begrensninger (jeg har aldri jaktet med den), men med dagens avstandsmålere og stillbare sikter, kan man treffe med det meste, innen de begrensninger nevnte § 19 setter. Så må man selvfølgelig velge ei kule som virker på den lengste avstanden man har tenkt å skyte, samtidig som den ikke lager blodfarse av viltet på kloss hold.

 

Jeg er såpass "utstikkende" at jeg  jakter elg med 9,3x62 og 308 Norma Magnum (30-06'en er utlånt). Jeg har felt elg på 266 meter med 9,3'en, uten "stillbart" kikkertsikte (over 10 år siden, foreldet!). Det må bli opp til den enkelte jeger å vurdere hva han bruker, og i hvilke situasjoner, ut fra lover, regler, og norsk jakttradisjon. At det skal kommen noe slags "norsk standard maksimalavstand" for ulike patronkonstruksjoner, har jeg liten tro på ("Maksimalavstand for 338 LM mot elg er 1435 meter"?!?).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Flere i mitt jaktlag har redusert sitt kalibervalg fra .338 WM. og 9,3x62 ned til .6,5x55 og .308 Win. En jeg kjente som sverget til .416 Rigby gikk over til 6,5!  Min observasjon i mitt jaktlag f.o.m. 1989 til i dag er at kalibervalget svinger, helst i favør mot normalkaliber som 6,5 og .30. Ja, noen velger store uddige ting av forfenglighet, de har vært få. De fleste jeg har møtt som har heftigere og avvikende kaliber skyter mye og lader mye utover hva de fleste interesserer seg for. Spesielt interesserte, helt greit med noen som kan litt om ting og krydrer opp jaktlaget med andre erfaringer og innspill. Som @Jegermeisternog @Bygda handler tråden om hvor går grensa for 6,5 på jakt. Skytterens og forholdenes begrensninger avgjør sammen med rett kule. Snakker vi om avstander, skyt/tren mye på avstander som utfordrer. Bruk hodet. Skitt human jakt, vi har et ansvar.

 

Edit: I mitt jaktlag (før min tid som jeger) har en skutt elg på drøye 300 meter. Tror jeg rett var det med Krag og Norma Elite. Resultatet var som det skulle. Dyrets vinkler utfordrer også både skytter og kuler.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

For de som har levd noen år og hørt nok av skrytehistorier rundt kaffebålet så har det jo versert rykter de siste 70-80 årene om at det ble skutt elg med 22lr under krigen. Var vel endog en kar på Hedemarken som ble intervjuet av et eller annet jaktblad som påstod at han hadde gjort det.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Jegermeistern said:

innen de begrensninger nevnte § 19 setter.

 

De "begrensningene" er vel litt ullne?

De nevner ingenting konkret mtp avstand, og du skal kuke til ting rimelig heftig, om rettsinstansene skal klare å felle deg kun på denne paragrafen alene. Se feks reinsjegeren som skjøt hodeskudd på 140 mtr. Frikjent. I de fleste kretser går vel dette under kategorien "uforsvarlig", men det var altså ikke nok til en fellende dom. Sitat: «Tiltalte er en god skytter som aldri har skadeskutt og som selv vurderte at han var helt sikker på å treffe»

Om en dedikert langholdsskytter, som beviselig behersker lange avstander og har tusenvis av treningsskudd/skytestevner under vesten, skyter en hjort på 500++ meter og noen tipser "overmakta", vil rettssystemet få bevisbyrden på at dette var et uforsvarlig skudd, og han vil mest sannsynlig frikjennes, all den tid denne omtalte paragrafen ikke sier noe om hva som er max forsvarlig skyteavstand.

 

For noen er max forsvarlig skyteavstand 50 mtr ut i fra vedkommedes skyteferdigheter, skal de da tiltales for uforsvarlig jakt når de skyter på 100 mtr?

 

Klart, om det er en "wannabe-sniper", som skamskyter en elg på 489 mtr, og denne elgen løper ned i bygda og dør en pinefull død i noens hage, så har jo påtalemakten en sterkere sak, men igjen: Paragraf 19 sier ingenting om hva som er max tillatt skyteavstand...

 

Sunn fornuft og bevissthet på egne begrensninger derimot, det bør vi alle ha med oss i sekken.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er ikke skutt med .22LR? Uten at det bør tas til etterfølge. I en av bøkene jeg har står det at en fra urbefolkningen i "Alaska eller Canada" hadde skutt en Grizzly med .22LR. Det var veldig nært hold sto det. Historien sier ingen ting om omstendighetene.😲

 

Tilbake til TS spørsmål: Norge og Sverige er jo en "6,5x55-region" Det er skutt utrolig mye elg i dette kaliberet under mange jaktomstendigheter. Merkelig at ikke flere her inne kan fortelle om egne erfaringer og situasjoner en selv har kjenskap til. På lange hold som 300 - 400 meter ++++ finnes det sikkert en historie på godt og vondt om 6,5x55? Fortellingen bør vel heller ikke være et eksempel på at jegerens vurdering flaks eller uflaks kan stå som et eksempel på at dette var helt greit. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har "bare" skutt to elg, begge med Federal Fusion i 6,5x55, begge daua. Til og med den første, som sto for mye på skrå for en som aldri hadde skutt på så stort dyr før, og i praksis ble vomskutt, gikk bare 15 meter. Flaks? Jepp. Veldig. Lærte en del av den smellen. Elg nr to fikk et oppfølgingsskudd, siden den ikke viste særlig skuddtegn. Begge skudda satt innafor snusesken og begge gikk gjennom lungene. Men de bomma på hjertet. Så da lærte jeg litt til. Planen er å bruke 9,3x62-pipa til elg, men har ikke somla meg til å prøve den en gang. Så da ble det 6,5x55 i år også. Særlig med datagrunnlag? Nei, overhodet ikke når vi bare snakker skudd på elg (eller hjortevilt på den størrelsen). Men jeg skyter nok, og har skutt lenge nok med den børsa i det kaliberet at jeg er trygg på den. Og det er det som teller til sjuende og sist, er det ikke?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kompis skjøt, for mange år siden, en ganske voksen elgokse, på det han anslo til å være snaue 200m, men som viste seg å være drøye 300m, med 6,5x55.

 

Det er mange faktorer som gjør at det ble som det ble, men til tross for grov bom på avstandsbedømmelsen, så endte oksen opp med et høyt lungeskudd, og full gjennomskyting av begge lungene. Mer rakk han ikke, før oksen forsvant inn i bjørkeskogen.

Der fant vi den, stein dau, i bunnen av første motbakke den møtte. 100-150 meter fra der den ble påskutt. 

 

Fullstendig fravær av skuddtegn, eller observasjon av skuddtegn, burde jeg vel kalle det, gjorde oss jo litt usikre på hva som hadde skjedd, inntil vi fant den igjen. Om det hadde vært mulig å se tydelig skuddtegn, med andre kalibre, på den avstanden, og med samme treffpunkt, er jeg usikker. Kanskje?

 

Hva slags kule han brukte, husker jeg ikke, men det var fabrikkammo. Trolig Sako, så kanskje noe Hammerhead/Super Hammerhead.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Bygda said:

Likevel lurer jeg på hva som er synsing og hva dere har erfart/ vet faktisk stemmer.

Det er en glidende overgang der, hvor litt erfaring gir synsing og mye gir ..-viting?

Det er nok få enkeltjegere som har så mye variabelkontrollerte data med hvert kaliber at noe sikkert kan sies.

Statistikken har svaret, men ser ut til å se på én og én ting. Skadeskyting vs kaliber og vs. avstand, men dessverre adskilt. Jeg håper energigrensen var bygd på noe mer sammensatt.

 

Jeg har valgt 338wm fordi jeg ikke vil ha allverden utgangsfart på de moderate hold jeg skyter og fordi det da gir større fleksibilitet i kulevalg enn de kjappe 300wm og 338lm. Og fordi jeg *tror* kaliberet gir bedre inntrenging ved oppfølging og at jeg kan følge opp presist med nok trening. Det gir frihetsfølelse å få ta disse valgene selv heller enn å måtte bruke DFS-kalibre.

Link to comment
Share on other sites

@Bygda Eg brukte 6,5x55 til hjort i mange år, eit supert kaliber. Eg valgte det bort fordi eg opplevde litt mangen "lange" utras når eg jakta på dyrka mark - då er min erfaring at dyra er litt ekstra stressa i utgangspunktet og løper lenger.

 

Men samtlige av hjortane eg skaut med 6,5x55 daua som dei skulle. Fritt etter hukommelsen er det lengste holdet eg skaut på, 230 meter. Det var eit stort dyr, kula var interlock og eg hadde gjennomskyting og dyret sjangla 20 meter før det var stopp. 

Link to comment
Share on other sites

Fra 6,5 ble tatt i bruk har det vært diskusjoner om egnethet og hvilke restriksjoner som skulle settes for dette nye kaliberet. Det var ikke effekten som var det store diskusjonstemaet, men forhold rundt.

På elg var det ikke tillatt å bruke tyngre kuler enn ca 7 gram (husker ikke nøyaktig grensen). På reinsdyr ble Kragen forbudt, det skulle brukes minimum 11 mm kaliber. Senere ble det krav om minimum 9 g kule. Så ble Kragen for veik og den ble forbudt på stort storvilt selv om 6,5 ble tillatt brukt i mauser. Nå er det fritt frem for Kragen igjen og det er tillatt med lettere kuler enn 9 g. 

Hvor grensen går for 6.5 mm finnes det ikke noen fasit på mener jeg. Om det er 6,5x55 eller andre patroner med større hastighet har liten eller ingen betydning. Hastigheten med 6,5x55 er høy nok til vanlige jakthold og det er kulevalget som er viktig. Det som dreper viltet er det permanente hullet kulen lager, det finnes ikke noe sjokkvirkning eller andre magiske egenskaper ved verken kule eller patron. Hullet i dyret påvirkes mest av kulevekt og ekspansjon, hastighet over en vissgrense gir bare mer kjøttødeleggelse og ikke særlig mer effekt. Noen av de beste jaktkulene i 6,5 er de tunge, ca 155 gr pluss minus. De ekspanderer godt, penetrerer godt og derfor fungerer de også om skuddvinklene blir litt forskjellig fra det en trodde. I dag er Lapua mega en slik god kule.

For å ta det største diskusjonstemaet først, elgen. En god 6,5 kule gjennom begge lungene og med litt stort utgangshull på baksiden vil i de fleste tilfeller gi god nok effekt selv om skuddtegnene mangler. Blir det ikke utgangshull kan dyret noen ganger gå både langt og lenge. Det gjelder ikke bare 6,5, men også andre kalibre.

Noen av mine kamerater skjøt en elgku som gikk å beitet, under slaktingen oppdaget de at den hadde fått et lungeskudd en dag eller to tidligere.

Fordelen med grovere kalibre og tyngre kuler er at de gir bedre skuddtegn og bedre penetrasjon slik at de fungerer godt også ved vanskelige skuddvinkler. Men samme forhold gjelder angående hastighet, over en viss grense blir det ikke mer effekt, bare mer søl. En 338 Win Mag vil på de fleste avstander være like effektiv som enn 338 Lapua, det skal være lange hold før 338 Lapua har noen bedre effekt.

Duger 6,5 på elg så er den også god nok til hjort og rein. På store dyr er en god kule viktig og penetrasjon øker med kulevekt.

En meget kjent svensk jeger med et stort antall elger på merittlisten skrev en gang "I år brukte jeg 6,5x55 på elgjakten, men etter at jeg hadde skutt 74 elg med den synes jeg effekten ble for dårlig og gikk tilbake til min 30-06". Sitatet er fritt etter hukommelsen, og kan være beheftet med feil. Men en tung kule gir sikrere skuddtegn ved treff.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bygda said:

Nå er det ikke vepsebolet 6,5 til elgjakt jeg prøver å sparke i, men jeg lurer på hvor mye kalibervalg har å si for praktisk betydning.

Jeg er jo egentlig ikke en elgjeger selv om jeg har vært på elgjakt. På meg virker det litt som om nivået for den generelle elgjeger er lavt når det kommer til skyteferdigheter og kunnskap knyttet til utstyr. Det oppstår fort masse myter om hva som er sannheter når man egentlig ikke vet bedre. Personlig så tror jeg flesteparten er bedre tjent med å skaffe seg bedre skyteferdigheter enn større kaliber nesten uansett avstand. Jeg tenker jo også at den eneste gode grunnen for å gå for noe speselit på kaliberfronten er hvis du faktisk skal oppnå noe som et standard kalibre ikke kan oppnå.

Mesteparten av disse diskusjonene er jo "god dag man økseskaft.

22 hours ago, Bygda said:

Dere kan tenke dere hvor fort skapet ble satt når  4 jakter med 300 win mag, 2 jakter med  338 win og 1 med  338 lm.

På hvilke avstander skyter dere elg? Han med 338 LM er han i stand til å skyte med den på noen annen måte enn liggende med støtte foran og bak for full kontroll? Jeg ville aldri vurdert en 338 LM til jakt uansett avstand. Den er i mine øyne helt meningsløs til formålet. Du finner kuler i 7 mm kuler hvor ytelsen er omtrent på høyde med ballistikken til de beste 338 kulene. 7 mm er omtrent enerådene til langholdsjakt der man skal ha med bærbart utstyr. Og det virker på 1000 ++ meter om man skal tro alle YouTube klippene som legges ut på webben.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Før mobiltelefonens tid jaktet jeg rådyr i et avsides terreng som medførte at et eventuelt ettersøk ikke kom igang før det var gått ca 4 timer pga tilgang til hund. Etter et par episoder bestemte jeg meg for å bruke ammo som "garantert" eliminerte ettersøk. På rådyr ble det da brukt 125gr Sierra i 308 ladet max, dvs 3100fps+. Med utskuddshull på 10-15cm hadde jeg siden i den settingen aldri mer bruk for ettersøk. Uteblivelse av ettersøk veide mer enn godt nok opp for mer kjøttødeleggelse. 

Dette har jag alltid hatt i hodet siden rådyrerfaringen på 80-tallet så jeg tar heller litt i istedet for å muligens balansere rundt et "minimum". På elg de siste 5-6 år har jeg brukt 338winmag med 185gr TTSX i ca 920ms som går tvers igjennom alt i alle vinkler. Maks skuddhold er 150m. For meg gir det ro i skjela at det ikke er patronen det står på. I ei rifle med litt vekt, og eventuelt demper, er ikke denne noe verre å skyte med enn en std 30-06 i ei vanlig jaktrifle. 

 

PS. I år skal jeg bruke 7mm remmag på rådyr når elgjakta er ferdig.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6.5x55 duger i massevis på alle fornuftige hold etter norsk hjortevilt. 

Absolutt ingen gode grunner til at du bør bytte den.
Denne diskusjonen setter fort fyr på trådene men dei som støyer mest har neppe erfaring med 6.5x55


Mine drøyeste hold med 6.5x55 er:

75kg(slaktevekt) reinsbukk på 248meter med 130gn kule - bogtreff - gjennomskyting.

 

230kg( slaktevekt) elg 250+M - 140gn kule - bogtreff - kule stod i skinnet på motsatt side. 
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes han er litt vel negativ, 6,5x55 er ikke så dårlig som det gis inntrykk av i denne oppsummeringen.

De vekter på dyr som er oppgitt er rundvekt og da blir det stort sett en småviltpatron om en skal tro på oppsummeringen.

Det som har gitt 6,5 kaliberet et godt rykte er de tunge 155 gr kulene som gir god ekspansjon og svært god penetrasjon. Jeg tror at gode kuler er nøkkelen, og 155 gr virker fremdeles og en 140 gr Swift A-frame hadde jeg ikke betenkt meg på å bruke. 

Jeg jakter lite storvilt med 6,5, men jeg har skutt noen store hjortebukker med 130 gr 6,5 Swift Scirocco 2. Med sideskudd har det virket upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

Den første elgen jeg felte var en okse på 280+ kg. 200 m hold. Federal Premium 6,5x55 med 140 gr Nosler Partition. Skudd midt i bogen, elgen datt og kula satt mot skinnet på baksida. Den Federal-patronen var vel nærmest for Krag-ladning å regne. Dette er så langt tilbake at Partition var det "beste som fantes". Før Oryx, før Mega (tror jeg). Felte 3-4-5 elger til med den samme patronen. Fungerte upåklagelig hver gang. Seinere brukte jeg Oryx da den kom på markedet. Et viktig moment er at jeg var (og er) forsiktig med å skyte. I tillegg til mye trening og konkurranseskyting, jaktfelt, elgbane, miniatyr m.m. Og selvtillit og mangel på nerver som bare en nybegynner kan ha.

Link to comment
Share on other sites

On 10/5/2021 at 12:35 PM, Bygda said:

om deres erfaringer er at 6,5 er krampaktig over 200m så må jeg faktisk kjøpe enda ei rifle.. 

 

5 hours ago, tussehaugen said:

6.5x55 duger i massevis på alle fornuftige hold etter norsk hjortevilt. 

Absolutt ingen gode grunner til at du bør bytte den.

 

5 hours ago, tussehaugen said:

Mine drøyeste hold med 6.5x55 er:

75kg(slaktevekt) reinsbukk på 248meter med 130gn kule - bogtreff - gjennomskyting.

@Bygda, tenk forsvarlig og hold dine skyteferdigheter på topp med 6.5x55, bruk gode kuler og fortsett med 6.5x55 dersom du finner den passe for ditt bruk, nydelig patron til rådyr på kjøpet. En annen ting vi glemmer i denne tråden er isbjørn. I tiden før krigen var det vanlig med Krag-Jørgensen på Svalbard, de skjøt en masse isbjørn med kuler vi ikke har i dag. For all del, det finnes kalibere med mer potensiale til storvilt enn 6,5x55, på isbjørn og elg ville jeg heller hatt en 30-06 dersom jeg hadde et våpenskap med dette alternativet. Mitt hovedkaliber til elg er 7mm. Rem.Mag. Jeg har skutt flere elger med .308 Winchester og mange flere med 7mm.Rem.Mag. og en elg med 45/70 Government. Jeg ville ikke hatt betenkligheter med å stille på post med 6,5x55 på elgjakta.

 

Edit, langt hold, du ikke skyte alt som viser seg på lange hold. Det kommer nye muligheter før eller siden. Det er mosommere med et godt skudd hvor alt var under full kontroll, over 200 - 300 meter er det nødvendigvis ikke det. (Kontroll kan en miste på kort hold også, alt er situasjonsbetinget opp mot skytterns ferdigheter og erfaringer.)

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Maks skyteavstand er veldig udefinerbart, er det maks avstand hvor det er mulig å få livet av en elg, eller er det den avstanden hvor du er garantert å avlive elgen uansett vinkel og treffpunkt innenfor vitalt område?  - Før bondede kuler var det tilfeller hvor 6,5 ikke klarte å gjennomskyte boger. 

 

Jeg gidder ikke legge ut om egne "meritter", men jeg har skutt ett brukbart antall hjort og villrein på hold over 400 meter. Alt er skutt med 6,5, forutenom ett par villrein hvor jeg brukte 30-06. 

Jeg var også innom .30 kaliber og 7mm rem mag. 7mm er perfekt til formålet, men det er litt mye rekyl for svært lange skudd i trasige stillinger. Nå bruker jeg 6,5-284. Lettskutt og med nok effekt i mottaker enden, iallefall ut mot 600 meter på hjort.  

 

Kulevalg er nøkkelen til suksess, jeg synes Bondstrike 143gr er en perfekt kule. Den ekspanderer godt, så langt ut som jeg føler meg sikker, samtidig som den ikke eksploderer på korte hold.  

 

Jeg har ikke erfaring med elg, men en elg kalv er vel fort rundt 60 kg slaktevekt? Da snakker vi samme størrelse som en spissbukk/6 tagger.  

 

For min egen del hadde jeg nok vært litt ukomfortabel utenfor 300 meter med 6,5 på elgokse. Jeg tror jeg hadde gått opp til 7mm rem mag og ei skikkelig kule om elg på lange hold hadde stått på menyen. 😃

Link to comment
Share on other sites

@Bygda

Det som erfaringsmessig setter grensen for 6,5 som andre kaliber er hvor du treffer, kulevalg, vinkel på dyret.

Dersom du skyter mye med rifla, og er trygg på treffpunkt.

Samt bruker gode kuler, detter elgen ved riktig treff.

6,5x55 har en del begrensninger, og fordeler. Fordelen er at det er lettere å skyte godt med den pga rekyl etc.

Dette sammen med en jeger som ikke blir for oppkava i møte med dyr, burde føre til suksess, dersom en kjenner godt til anatomien,og plasserer kula rett.

Begrensningene er gjennomtrengning fra vanskelige vinkler. Samt at det er mindre å gå på ved treff i randsonen.

Siden du mangler en del erfaring som du oppfatter at de andre har.

Bør du satse i den trygge enden av skalaen, avstå fra tvilsomme skudd til du får nødvendig erfaring. Slik at kaliberet overrasker deg positivt, «jøss jaggu gjekk det, og dyret datt».

Alternativet er å tulle det til på første skuddet med 6,5x55, gi kaliberet skylden. Og så kjøpe en 338 LM. For å få et «bedre egnet» kaliber.

Jeg regner personlig jegeren som den største begrensningen der han ikke vurderer situasjonen rett, deretter kulevalg. Som til syvende og sist ender tilbake på jegerens valg.

Jaktfelt og løpende elg, er knallbra til å forbedre egne skyteferdigheter.
Skal jeg si noe om andre kaliber en 6,5x55, har jeg god erfaring med 308 Norma Magnum, og 358 Norma magnum. Imidlertid må en lade selv en skal hive seg på disse 2.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, ladebenken said:

jeg har skutt ett brukbart antall hjort og villrein på hold over 400 meter.

400 meter er langt, avstand er uansett relativt ullent, tøff jaktavstand for 6,5x55 på storvilt.

 

Selv om jeg ikke har jakterfaring selv med 6,5x55 så støtter jeg de som hevder at kaliberet duger til nordisk storvilt, patronen har eksistert i over hundre år i nordiske skoger. @svehellasvarte litt før meg her, helt enig med innlegget. Med mine egne ord: lær deg å gå før du begynner å løpe. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

For og spørra, kvifor fortsatte du ikkje berre med partition?

Fordi andre kuler var antatt bedre. Og jeg byttet pipa til en annen patron. Men kanskje mest av alt er at jeg er nysgjerrig på nye ting. F.eks. kjøper jeg sjelden samme type brød to ganger på rad. Ikke pålegg heller. Andre spiser kneip og flykrasj hver eneste dag.

Link to comment
Share on other sites

On 10/6/2021 at 8:26 AM, Bartemannen said:

For de som har levd noen år og hørt nok av skrytehistorier rundt kaffebålet så har det jo versert rykter de siste 70-80 årene om at det ble skutt elg med 22lr under krigen. Var vel endog en kar på Hedemarken som ble intervjuet av et eller annet jaktblad som påstod at han hadde gjort det.

Absolutt alt vilt i USA er bekreftet drept med 22lr så det er ikke usannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at alle poster er lest og at jeg setter stor pris på at såpass mange har giddet å delt sine meninger om saken. Blir å holde meg til min 6,5 ser det ut til! Kanskje skulle man hatt mer, kanskje ikke.. Fordelen min blir som mange skriver (viktigeste er å treffe), og med 6,5 så treffer jeg. Legger grensa sør for 400m så er jeg sikker på at jeg treffer hver gang på første skudd og at kaliberet er tilstrekkelig. 

Igjen, takker for svar :) 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...