Jump to content

Blyfrie kuler i kaliber 6,5 til storviltjakt.


Sakoen75

Recommended Posts

For lengda sin del skal LRX 127gr gå i 1:8. Den er ca like lang som 140 ELD-M. Jeg skjøt 127LRX i ekspansjonstest for noen år siden. Skjøt vel i vann på 700 meter og de gikk som forventet. 

 

Jeg har skutt noen dyr med 130gr TSX i utlandet, ca 10 Hjort. Jeg synes den gir dårlig effekt. Det blir mye sparking og kaving før de dør, og dertil mye blod ut mellom hinnene. På den samme jakta brukte vi også 129gr Interbond. Disse gikk likt i rifla, det var korte hold og innmarksjakt. Dyra døde mye raskere med denne, og slaktene ble penere. 

Link to comment
Share on other sites

Lurt å lese forskriften før man sprenger et blodkar.

 

Forskriften tillater i dag 3 forskjellige kurstyper:

1. Helgekurs over 2 helger 

2. Ukeskurs over 5 påfølgende dager

3. Nidagers kurs 

 

Det er type 2 de nå vil presisere at er et heldagskurs. Vil man ta det på kvelden, må man bruke 9 og ikke 5 dager. Både type 1. og 3. bør kunne gjennomføres uten en eneste feriedag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eller bare ha x timer og eksamen innen f.eks 1 måned. Når i uka og når på døgnet folk har tid kan øvrigheta holde seg til helvete unna. Det er både fullstendig lavpanna idiotisk og så nedlatende overformynderi på samme tid at jeg kjenner blodårene dunke i panna. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 10/20/2020 at 3:06 PM, BaconErGodtNamNamNAm said:

Hm ja. Tenker meg om. Har en CZ 527 i 7,62x39 som det alerede er vanskelig å finne ammunisjon til. Fusion 123gr er av og til tilgjengelig. Den er fin på rådyr. Tviler på at det kommer til å produseres noe blyfritt i 7,62x39 eller andre "sære" kaliber. 

 

Ask, and ye shall receive. Nosler har lansert E-tip i 123 grains til 7.62x39. 

 

Men hvordan man skremmer den opp i 2200 joule på 100 meter, klarer ikke jeg å regne meg frem til?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olesøn said:

Eller bare ha x timer og eksamen innen f.eks 1 måned. Når i uka og når på døgnet folk har tid kan øvrigheta holde seg til helvete unna. Det er både fullstendig lavpanna idiotisk og så nedlatende overformynderi på samme tid at jeg kjenner blodårene dunke i panna. 

Herlig byråkrati. Ser ikke ut som feks teorikurs for førerkort er belagt med slik regulering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
20 hours ago, Resuam said:

Er det noen som vet hvor lang tid det tar å ferdigbehandle et lovforslag? Er det sannsynlig at vi kan bruke kobberkuler i 6,5 til neste høst?

Lovforslag tar mange år. Men dette er ikke et lovforslag, det er et forslag til endring av en forskrift. Det er noe byråkratene bare bestemmer når høringsfristene er gått ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 10/22/2020 at 9:07 PM, ladebenken said:

Jeg har skutt noen dyr med 130gr TSX i utlandet, ca 10 Hjort. Jeg synes den gir dårlig effekt. Det blir mye sparking og kaving før de dør, og dertil mye blod ut mellom hinnene. På den samme jakta brukte vi også 129gr Interbond. Disse gikk likt i rifla, det var korte hold og innmarksjakt. Dyra døde mye raskere med denne, og slaktene ble penere. 

130 gr TSX i 6,5x55 gir vel muligens litt lav fart alt etter lengden på riflepipa. Samt at stigningen er kritisk. Ekspansjonstest i vått papir gir en pekepinn på resultatet. 6,5-06 eller 6,5-284 klarer vel å trykke denne opp i noe mere fart, dersom pipa ikke er skamklipt. Slik at resultatet blir som forventet. Nå er jo 120 gr TTSX i 870 m/s et bedre valg i 6,5x55 etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Wtf. 
 

Skumleste bare forslaget til MD og finner så mykje vilt og rart at ein blir skremt.

Må nesten lure på om tollbeslag av div kjemikalier blir levert direkte til MD🙈

 

At dei skal bestemme når på døgnet og kva dag jegerprøvekurs skal avholdes på og dei skal ha autorisasjon. Prøvar dei å skaffe alle arbeidsledige studentar frå Evenstad ein jobb på dagtid? 😂😂😂
Videre så har dei full oversikt over kva egenskap eg ønsker på riflekulene mine....?

Kuler med plastspiss eller anna materiale skal forbys på storviltjakt, så der forbydde dei masse nye gode kuler både med og utan bly...

 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev litt lenger oppe i tråden for noen uker siden:

 

.....var det alltid noen kreative sjeler som fant "smutthull" eller begynte å kverulere for "å strekke strikken".

 

Og ut fra tidligere diskusjoner i andre tråder om hvilke kuler som kan være lovlige  (ikke egnet) til storvilt hvor det kreves ekspanderende ammunisjon er det kreative sjeler blant jegerne også! Jeg antar at MD bare forsøker å tette disse hullene. (At det kan være nidkjære personer i Statens naturoppsyn skal heller ikke utelukkes.)

 

Men la oss heller fokusere på det positive i forslaget om redusert minstevekt for homogene, blyfrie kuler og et forenklet krav til anslagsenergi.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2020 at 12:26 AM, Skrueråmuttere said:

Lurt å lese forskriften før man sprenger et blodkar.

Jeg har alle blodkar i behold, takk for omtanken. Er åpen for alternative forslag til hvorfor de gjør det vanskeligere totalt sett med å ta prøven. Male sakte... 

Link to comment
Share on other sites

Eg tok prøven over fem dagar på kveldstid, og det var heilt klart ikkje ideelt. Skulle i teorien sitte til 23 kvar kveld, men viss vi hasta gjennom pensum kunne vi gå 22. Så kveldane vart gjennomført utan spørsmål og dialog. Lærte ingenting på kurset som eg ikkje las sjølv i boka. Min klubb gjennomfører alle sine kurs på denne måten. Eg kan godt forstå at dei ønsker den modellen til livs.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dette er faktisk en gang, hvor de Norske myndigheder har ageret fornuftigt ;-) 
Man har faktisk forberedt sig på et kommende forbud på fornuftig vis. 
Man har gennemført vejledningen, så jegerne i god ro og ordning, kan begynde at teste kugler uden bly, før der indføres et EU baseret forbud.
Nu kan jegerne finde ud af at lettere og velkonstruerede blyfri kugler kan være mere effektive end gamle traditionelle blyfyldte kugler.
-
I Danmark, har man vedtaget et blyforbud som skal træde i kraft i 2023. Men man har ikke samtidig ændret vejledningen, så man før blyforbudet træder i kraft, kan begynde at skyde med de lettere blyfri kugler. Man har dog udtalt, at der vil komme en ændring, så når blyforbudet træder i kraft, så vil man tillade kuglevægte og energi, svarende til det Norge har besluttet med den nye vejledning.
-
Så i denne overgangsperiode, kan Danske jegere faktisk ikke teste de blyfri kugler, som de kommer til at skulle bruge fra 2023

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...