Jump to content

Rifle med slitt pipe. Hva gjøre med den?


Mas-36

Recommended Posts

Hallo folkens!

 

Jeg har ei eldre rifle i .30-06 som ikke lenger leverer godkjente samlinger. Dette er en Howa 1500 så ingen dyr rifle. Slik jeg ser det har jeg 3 valg.

 

1. Ny pipe i samme kaliber.

2. Ny pipe i annet kaliber.

3. Levere den til politiet for destruksjon.

 

Jeg har fra før ei 308 win rifle. Så .30-06 er jo ikke nødvendig. Men den er tung og stabil mens 308en er lett. Derfor leker jeg litt med tanken om ei 6,5x55 pipe i samme profil(kanskje litt tyngre også) til bane og postjakt kan være en ide? Jeg syns rifla er litt for fin til å destruere, men samtidig er det jo noen kroner i arbeid/deler å få laget ei ny pipe til den.

Link to comment
Share on other sites

Legg inn ei tung 308-pipe, så har du ei tung og stabil og ei lett rifle som bruker samme patroner. Eller går for 6.5x55, eller hva som helst, syns det er en god ide, å lage bane og postjakt-rifle. Howa er jo bra rifler selv om de er litt "billige" i enkelte detaljer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kamrer du den i en kurant patron, så "lønner" det seg selvsagt. Du har fremdeles en Howa, men med ny topp pipe, den kan neppe selges for særlig mer enn prisen på pipa, men det blir ei presis rifle. Og du får nok (nesten) igjen pengene om du vil selge den etterpå. 

Kamre den i et "våpenblad-kaliber", så er bruksverdien litt lavere - og bruktverdien 0.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lønner seg? Er det noe med våpen som "lønner seg"?

I min enfoldighet trodde jeg det var skyting og moro som var målet.

Med en ny pipe i den tyngde/lengde en ønsker for en patron som er egnet for det en vil ha våpenet til vil jeg mene at det er en god investering. Mange kjøper et nytt våpen og gjør samme jobben før de skyter et skudd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@IvarU Litt de tanker jeg tenker. Jeg har ei M67 pipe i 6,5x55 liggende. Denne er lite brukt. Tanken er å kappe av gjengepartiet og lage nye gjenger og kammer i den. Pluss ta av noen cm i munningen. Gjengene på Howa er 25,9mm og pipa er 28mm der kammeret er foran gjengepartiet. Så det bør vel da kunne gå å lage nye gjenger der uten muffe?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, xxaxx skrev:

Sist jeg bytta betalte jeg knappe 2000 hos rafdal, inkludert pipe. 

Da byttet du sikkert til de "brukte/nye" tilbuspipene han har liggende? Helt greit det om børsemaker har noe med riktige gjenger liggende ;)

 

(Eller så byttet du pipe for 20 år siden) :P

Link to comment
Share on other sites

Sitat

"Utslitte, 74cm, Sauerpiper vokser vilt rundt alle DFS-skytebaner i Norge. Kapp av 13 cm bak på ei slik pipe og monter den i muffe. Da får du ei billig pipe, og samtidig en masse andre muligheter med det samme våpenet.

Jeg har en haug av de der. Men tida er forbi da emnet var svindyrt og jobb billig. En børsemaker som lever av å være børsemaker skal nok ha 1500,- eller mer for jobben. så får du nok tuska til deg et Bergara eller LW emne til 3-3500,- 

Å legge 1500-2500,- (muffe er mer jobb) i ei tvilsom 200STR-pipe som onkel skal ha 7-800 for å omregistrere, tja?

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 24.6.2020 den 0.00, Mas-36 skrev:

Jeg har ei eldre rifle i .30-06 som ikke lenger leverer godkjente samlinger.

Kast hele skrotet i bøtta og kjøp deg en 200 STR 😏. Når du neste gang trenger ny pipe så får du den i posten etter 2 dager til "1/2 pris" av alt annet.

Link to comment
Share on other sites

På 24.6.2020 den 14.17, Mas-36 skrev:

Ny pipe i 6,5x55 så har jeg fortsatt ei kurant rifle i kurant kaliber om jeg skal selge den engang.

Når du har skutt 1500-2000 skudd med den er det få med fornuft som vil betaler penger for den.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Bly skrev:

Når du har skutt 1500-2000 skudd med den er det få med fornuft som vil betaler penger for den.

Bare å legge den på finn det ;) Stedet der Tikka T3 og Sauer 200 koster 10% mer eller mindre enn nypris :P

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Bly skrev:

Kast hele skrotet i bøtta

Spørs hva polisen sier da om de kommer på besøk og lurer på hvor den rifla er. Tror ikke de blir begeistret over svaret. "Den var brukt opp og de sa jeg skulle kaste den i søpla" 🤣

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

Bare å legge den på finn det ;) Stedet der Tikka T3 og Sauer 200 koster 10% mer eller mindre enn nypris :P

Men du må jo huske på at det gjelder bare for Tikka T3 og STR 😂

 

1 time siden, Mas-36 skrev:

Spørs hva polisen sier da

Du kan jo evt. plukke av alle delene unntatt løp og kasse, gi det til polisen mot en kvittering. Så beholder du resten av «reservedelene». Det pleier jeg å gjøre når dingsene er oppbrukt. Et annet alternativ som kanskje er mye gøyere er å sprenge rifla? Teste ladninger til den ryker i filler også koste sammen delene og levere de i en søppelpose til polisen...🤗

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, martini skrev:

Hvor mange skudd har du skutt?

Jeg har skutt ca 500-600 skudd. Men denne er kjøpt brukt så hvor mange skudd vet jeg ikke. Har gradvis blitt dårligere presisjon. Ikke spor av mantel i den. Pipa er kort nok så skal jeg kappe bør jeg gjenge for demper også og det vet jeg ikke om jeg vil starte med på ei allerede tvilsom pipe.

Link to comment
Share on other sites

Snakket i dag med en lokal børsemaker som tar jobben etter ferien. Han jobber ut uka, så hadde ikke noe ledig tid. Skal kutte av gamle mauser gjenger og lage nye. Fornye kammer da det kuttes av ca 2 cm. Og den skal kuttes inn til 60 cm og gjenges for demper/brems.

 

Så da blir det nok bra :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 29.6.2020 den 18.10, Mas-36 skrev:

Snakket i dag med en lokal børsemaker som tar jobben etter ferien. Han jobber ut uka, så hadde ikke noe ledig tid. Skal kutte av gamle mauser gjenger og lage nye. Fornye kammer da det kuttes av ca 2 cm. Og den skal kuttes inn til 60 cm og gjenges for demper/brems.

 

Så da blir det nok bra :D

Hvorfor skal man kappe gamle gjengerne. Howagjenger får fint plads under gamle Mausergjenger.
Så slipper man også kamring

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Mas-36 skrev:

Fjerne litt av det slitte partiet foran kammer :)

Om pipen er så slit, at man  skal  ofre en omkamring. Ja så giver hele projektet ingen mening. Med mindre, at målet er at støtte en lokal, men ineffektiv bøssemager.
Et nyt løpsemne kan vel købes for ca 1700 kr fra LW eller Bergara. Og så giver det vel ikke mening, at ofre markant, på en halvslit pipe

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Klart helt ny pipe hadde vært det beste. Men 6-7 tusen er ikke aktueltå bruke på hobbyen i disse dager. Pipa jeg har som skal brukes er det skutt 5-600 skudd med. Kappe og kamre om denne pipa skulle ikke børsemaker ha mer enn det gjenging for demper koster så valget var lett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...