Jump to content

Hvor er det blitt av jaktmoralen?


BMT

Recommended Posts

Jeg ser jo faktisk for meg hva som skjer i skogen, som gjør at denne historien blir til... at reporteren er en idiot som ikke helt skjønner at det han skriver er direkte feil, er jo det som er tragisk i historien...

 

Det kommer to kalver, skuddet går på den ene. Ingen reaksjon. Litt gira jeger, uoppmerksom i to sekunder mens man lader om. Kalvene rokkerer stillinga, og han skyter ett til på den kalven han tror han har skutt på. Begge kalvene detter, fordi hver av dem har fått fellende skudd...

 

Eller er det faktisk sånn at han bommer fullstendig på det første, og så stiller de seg slik at han skyter gjennom begge med skudd nr to? Da er jeg enig med ovenstående kommentarer...

Link to comment
Share on other sites

Dette skjedde på jaktlaget mitt. Det var ikke så dramatisk som avisa skriver. Uønsket, men ikke dramatisk.

 

En jeger som først bommer og så velger å skyte mot samme elg når den står dobbelt med annen elg, vil jeg absolutt karakterisere som dramatisk. I ni av ti tilfeller vil dette føre til skadeskyting av elgen som står bak, og jegere som ikke har gangsyn godt nok til å innse dette kan følge jakta fra kjøkkenbordet.

 

At det gikk bra denne gangen er en veldig dårlig unnskyldning.

 

Tar forbehold om at historien er nogenlunde korrekt gjengitt.

Link to comment
Share on other sites

Er dette korrekt gjengitt, så er det straffe ansvar ute og går her (jeg hadde holdt kjeft om jeg hadde tabbet meg ut med noe slikt).

Dette er det §19 i viltloven var ment å skulle brukes mot (og ikke den natte jakt greia i Stryn).

Soleklart brudd på §19, og her skulle våpenet vært midlertidigt inndratt til forelegg/rettsaken er ferdig og eventuell domm foreligger.

 

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Merk at man kan dømmes selv om ting gikk godt (ref Stryn saken). Det er handlingen som i utgangspunktet kunne ha gitt unødig lidelse som pådømmes, ikke nødvendigvis resultatet.

 

P.s Noen som klarer å finne ut hvor det står i foreskrift/lov, at man ikke kan skyte mot flokk (som ved reinsjakt). Det er denne regelen som slår inn her, men jeg finner ikke om den kun er hjemlet i §19 i viltloven eller ei.

 

Edit: Lagt til understreking.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kan dessverre skje på jakt dette at jegeren "mister" hodet og herredømmet over en situasjon. Men å gå fram i media å skryte av en sånn megatabbe :shock: Håper den jegeren får seg en skikkelig smekk fra høyere hold.

Denne episoden minner meg om en sekvens jeg har på film:

Et av bonusmaterialene til filmen "Reinsjakt i Forellhogna" viser en slik situasjon. Jegeren skyter først et perfekt skudd på ei simle. Simla går ikke ned i smellen, men fortsetter å gå. Det som skjer i denne situasjonen er at jegeren mister herredømmet over situasjonen. Han skyter først en bom på simlas hode, så skjer det fatale, når det tredje skuddet går kommer det ei annen simle inn bakfra, og begge simlene detter rett ned i smellen.... "DET FINNES INGEN VERDENSMESTER I JAKT" kommer det opp i store bokstaver når sekvensen er over. Kloke ord i grunn... Alle kan være uheldige. Men det å stå frem i media og skryte av en slik situasjon er helt uakseptabelt mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også enig i at dette er noe det burde vært holdt kjeft om.

 

Jeg kan si så mye at etter obduksjon av elgene så var det på ingen måte avklart hva som hadde skjedd.

 

Teorien rundt slaktene var at dyrene hadde byttet plass etter første skudd, og at andreskuddet deretter gikk i et friskt dyr (mens det egentlig var ment for det påskutte) Deretter gikk begge dyra i bakken.

 

Dette er en spiselig forklaring. Kan skje hvem som helst, og går vel i kategorien uheldig. Kom til å tenke på en historie i vårt jaktlag for noen år tilbake. Ku og 2 kalver kommer ut bakfra og i mellom 2 poster på en jordesnutt. Skytter 1 skyter på første kalven. Skytter 2 (som var helt fersk) får dyrene nærmere og skyter på bakerste kalven (som han trodde var påskutt). Begge kalvene deiser i bakken. Dette var første skuddet han løste på elg noensinne og ble temmelig lang i maska :D .

Link to comment
Share on other sites

Jepp dette er en spislig forklaring, som forsåvidt er grei på alle måter (kulene om der fantes noen, og det må det vel gjøre om den gikk gjennom to kalver. Ville vel klart ha vist om det var ett eller to skudd. så forklaringen er nok grei den).

Men å stille seg bak en slik historie i media, ja i det hele spøke med at det var noe slikt som det sto i artikkelen som hadde hendt. Ja det skjønner jeg bare ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det hender at jo at dyr blir forvekslet i kampens hete, jeg hørte om en som hadde en hjortekolle på fint skuddhold i et område med tett vegitasjon, han finner bogen og skyter på hjortekolla, kolla forsvinner i buskene for så og dukke opp på samme plassen : :roll: : , nytt skudd og det samme gjentar seg :shock:når han skyter for tredje gang blir det stilt. Han går bort og finner 3 skutte hjortekoller, litt dumt tror han hadde løyve på en. Når det gjelder å skyte på dyr som står foran et annet skal dette ikke forekomme, selv om dyret er påskutt fra før.

Link to comment
Share on other sites

Siden saken først har havnet i medias søkelys, håper jeg enten det kommer en bedre referert utg av artikkelen, eller at det går til en domsavsigelse for inhuman jakt. Det blir jo slått veldig hardt på skyting av dyr i flokk på reinsfjellet, så hvorfot i h* skulle det ikke slåes ned på slike tilfeller!

 

Om det ikke blir gjort noe er det atter en gang idioter som slipper unne og ødelegger for alle andre jegere som gjør ting etter boka.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal vi vel ikke bruke forumet som en offentlig gapestokk heller, det gikk jo bra i dette tilfellet. Og vi vet heller ikke hva som skjedde i den omskrevne situasjonen. Men å holde dette innad i jaktlaget og ikke lage avisoppslag er vel en god ide.

 

 

Virker som han klarte å sette seg i gapestokken bra selv, med å gå ut i avisen med namn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Virker som moralen blandt jegerne ikke er den beste. Her er flere elger blitt skutt der det viser seg at de har blitt skutt på og skadet fra før uten at dette er meldt. Folk bruker bilen til å lete etter dyr. Dette gjelder oftest grunneiere som skyter selv og involverer så lite jegere/drivere som mulig slik at de får mer kjøtt selv. Konsekvensen er at de bruker bil og skyter på dårlige skuddsjanser delvis i panikk for å få fylt kvota før jakta er over. Skyting på elg som løper. Det har vært ett tilfelle der det er brukt ublombert halvautomat hagle for å felle elg (jeg var ikke vitne, kun hørt om det). Skyting av pakkevis med hagleskudd på fugl og bare noen få havner på bakken, masse er skadeskutt. Lista fortsetter. Jeg er jeger selv, men jeg blir kvalm noen ganger...

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok rett i Dachs, men noe av problemet er at der er en og annen jeger som ikke vet sitt eget beste. Ja som rett ut ikke skjønner når han/hun har brutt loven (og da tenker jeg ikke på den moralske fordømelsen). Når så disse lar ting komme ut / selv skriver om det t.d. her, så er det nesten like godt disse historiene ikke kommer frem (selv om jeg gjerne hadde sett dem her om bare forfatteren hadde hatt vett til å "redigere" litt der det butter mot lov og dåd).

 

Det er i hvertfall ikke tvil om at i gruppen jegre som er litt eldre enn meg (de som ikke måtte ta jegerprøven, eller de siste av gamlegutta om man vill), der er det mye kunskapsløshet om alt fra lover til jaktetikk (ikke for det, de legger dyra greit ned uten noe særlige problemer år ettet år. Men det var dette med lover og regler da.........). Uansett egentlig ikke så farligt, da dette retter seg av seg selv etter som de nye generasjonene med litt mere kunskap (ikke minst om når de skal holde kjeft) tar over.

 

Mitt inntrykk er uansett at jegerstanden er en helt annen i dag enn da jeg var liten, og med en helt annen etikk og moral. Litt slinger i valsen er det over alt (bare se i politi og det offentlige ellers), så å forvente 100% blandt jegre er uansett å skyte over mål.

 

Vi har det noenlunde bra nå, på alle måter. Kansje på tide vi innser det selv og ikke sparker beina unna hverandre? Vi er jo til tider værre enn jenny & co (ja jeg også :? ).

Link to comment
Share on other sites

Desse sakene her dukkar jo opp frå tid til anna. Og alle kjenner vel ein jeger eller to som har prestert dette uhellet.

Det einaste ein trenger i tillegg, ein ein litt kunnskapslaus lokal journalist, og ein jeger som ikkje er heilt klar over kor lite smart det er å stå fram.

So blåser den kunnskapslause journalisten det opp med ord som "lukketreff", og på veldig ledande spørsmål frå den ivirge og imponerte journalisten, mumlar den uvitande jegeren noko om, "jau, det e no litt arti..."

 

So er hylekoret i gang...

 

PS: Ser det blir referert til Stryn-saken, jmfr §19 i dyrevernlova. Kva sak er dette?

Link to comment
Share on other sites

Støtter Dachs her. Det er litt halvkomisk/tåpelig og sjå når enkelte går ut med høge kneløft og prater med veldig store ord, om korleis ting og tang skal være. Dei innlegga der det skrikast høgast, bærer også preg av att forfatteren bak desse store orda, er kanskje ikkje den mest mest jakterfaring bak seg heller. Og da blir det til att dei som gjerne har noko konstruktivt og komme med, dei velger og halde kjeft, fordi dei orker/gidder ikkje å bli moralisert av personer med nylig avlangt jegerprøve og stort mot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir egentlig litt flau. Ikke av jegeren, men av alle moralske voktere som uttaler seg skråsikkert om slik og sånn, og ikke minst hvordan jegeren skal henges, piskes og grilles. Det er nok tråder som denne som gjør at kammeret går glipp av mange gode jakthistorier. Kan ikke skjønne interessen av å fortelle om noe som helst av egenproduserte opplevelser her inne så lenge risikoen for å bli overfalt av besserwissere er overhengende om man skulle skrive slik at noe kunne misforståes, ha en kommafeil eller rett og slett ikke falle i smak for De Som Vokter Moralen™

 

 

Hvis du ikke ser hvorhen dette er galt, så veit ikke jeg. Det er ingen som trenger å være redde for å fortelle ei jakthistorie, men når man driter i ganske opplagte moralske regler, så ber man jo om det sjøl.

 

Her har jeg kopiert innlegget fra avisa: "Elgkalvene stoppet helt opp da jeg skjøt første gangen, og ble stående rett ved siden av hverandre. Så måtte jeg bare skyte på den jeg sikta på først. Og så datt de begge to, sier elgjegeren".

 

Ja, han burde skyte oppfølgingsskudd på den han opprinnelig skøyt på, siden den aldri datt, men kanskje ikke mens den sto sånn til, at det ble til fare for å skadeskyte den andre i tillegg. Nå endte dette bra, så jeg har egentlig ikke så store problemer med akkurat dette. Men vi er nå opplært til å aldri skyte på dyr som står sånn til at man kan treffe den ved siden av. Eller tar jeg veldig feil her ?? Det er vel en av grunnene til at det er forbudt å skyte inn i flokk osv.

 

Er jo ikke snakk om å henge/piske/grille/myrde et menneske her, men dette er ikke utført som det skal. At noen skal komme her og kalle meg "moralens vokter" pga. at jeg er uenig i åssen denne nevnte handling ble utført klarer jeg ikke helt å forstå gitt. At uhell skjer er ikke til å komme utenom. Jeg med fler har div. pinligheter, og ikke helt bra ting på samvittigheten vår vi også. Jeg er ihvertfall langt ifra perfekt, men at vi ikke skal få lov å kritisere en sånn handling, skjønner jeg ikke bæret av. Men det gjør kanskje Dachs og dere som holder med han/hun...... Jeg hadde skjønt hvis jeg ble kritisert for dette, og jeg hadde mest sannsynlig kritisert meg sjøl også.

Link to comment
Share on other sites

Jesus sa noe vettugt en gang for et par tusen år sia, da de skulle steine ei for verdens eldste yrke...

"Den som er uten synd kan kaste den første steinen"

Tenk litt på det "godtfolk"

 

Må si meg ganske så enig. Der er mange over her som setter seg veldig høyt til hest. Må bare tro at de ikke har jaktet lenge nok til å forstå at uheldige ting skjer. En annen ting er at dette er er skrevet av en journalist og ikke av jegeren selv, har noen ganger hatt god kunnskap om en enkelt sak, alt annet enn jakt, men når jeg leser i avisa om samme sak så lurer en på hvilken planet journalisten har vært på, ikke samme som meg ihvertfall.

 

Jeg har vært så uheldig og sett noen grisete programmer på norsk TV for noen år tilbake, mest NRK mener jeg, om rein- , elg- og seljakt, da har jeg fått hakaslepp så det holder, kanskje mest av kommentarene som er helt ukritiske til masse griseri og jegere som er universets mestere, de beste av de beste i egne øyne. Greit å vise sannheten noen ganger men det bør forventes at alvorlige feil påpekes og kommenteres, det ble ikke gjordt i noen av programmene. Jeg vet NJFF har bedt om å få kvalitetsikre slike programmer når de vet at de skal lages men de slipper ikke til, journalistene vil ikke ha innblanding.

 

Tror alle skal gå litt i seg selv og forstå at ting ikke alltid blir slik de hadde ønsket, det er alltid lett å sitte hjemme bak PC'en og kritisere andre, selv den aller beste kan gjøre eller vurdere feil i en meget stresset situasjon, ja du også

 

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg riktig nok en av de med minimal jakterfaring, men jeg står for det jeg skrev. Spesielt vil jeg henvise til de fire første ordene.

Er dette korrekt gjengitt,

Og når jeg så senere støtter Dachs, så er det med tanke på at vi må være flinke til å ta de slike forbehold. Ikke at vi ikke skal si hva vi mener.

 

Om situasjonen var som beskrevet (jeg tviler), så ligger det en Darwin award og venter på jegeren som da attpåtil klarer å gjøre det med en journalist til stede.

 

Om det var slik at dyra bytta plass, og slik ble skutt hver for seg (høres mye mere sansynligt ut, for hvem f... skyter på dyr i flokk og med dyr i bakgrunnen?. Det er i hvertfall ikke hva jeg har lært). Så er saken grei, ett hendlig uhell. Ikke bra men heller ikke straffbart/kriminelt (en tabbe som man ikke akkurat skryter over, men heller ikke noe å bli hengt for). Det hele koker vel egentlig ned til hva jegeren så og ikke så da han forberedte og avfyrte skudda.

 

Men jeg kan godt (med de nødvendige forbehold), kaste steinen jeg (selv om det singler stygt i knust glass :? ). Og da med bakgrunn i at historien har kommet i avisa, og tydligvis med jegers bistand.

Nevnte jeg ikke noe om Darwin awards :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dumt å gå ut med historien ja. Men, det er fryktelig fort å bli heit i toppen og gjøre feil på jakt! Jeg hadde en uheldig episode i fjor med en kar jeg hadde med meg på rådyrjakt med hund som viste meg det med all mulig tydelighet. Det er ikke SÅ lett når ting skjer fort, og ikke på en sånn måte som det er beskrevet i jegerprøveboka... Jeg har ihvertfall lært meg at ting går på tverke av og til, og spesielt for nye jegere som blir litt heit.

Det er viktig å jakte etisk, viktig å få dette til på beste måte. Men også viktig å ikke støte ut i det yttersre mørket folk som gjør feil. Var akkurat en sånn tendens i en annen tråd her om jakt i Litauen. Det er så fort å være etterpåklok, kjempekjapt å påpeke alt som er galt, men da blir det uggent å publisere ordentlige fortellinger her om jakt slik det virkelig er. Jeg vet i alle fall at jeg har tenkt meg om flere ganger, fordi jeg vet at sofamoralister vil hoppe på alt som ikke er helt etter boka. Og boka er fin den, som en rettesnor, men det er ikke så mange bokhyller i skauen...

Link to comment
Share on other sites

ett gammelt jungel-ord lyder. Det finnes to typer jegere. De som har skadeskutt, og de som ikke har jaktet nok til å skadeskyte. Er som fler nevner mye sant i det. Det er enkel statestikk egentlig. Det er så mange variabler når skuddet går, som vi som jegere ikke kontrollerer, og enkel regning sier da at før eller senere vil marginene tippe en uønsket vei. At man skal bestrebe og gjøre alt for å ungå det sier seg selv, men jeg synes man skal være ytterst forsiktig med å sette seg på sin høye hest og vifte med pekefingeren.

just my 0,2$

Link to comment
Share on other sites

Det er muligens ikke veldig strategisk fornuftig å være for ivrig til å påpeke at skadeskytinger og andre uregelmessigheter skjer under jakt. Ja, slikt skjer. Ja, jeg har vært med på det sjøl. Ja, det var en gjennomført j..lig følelse. Men hvis vi fortsetter å påpeke slikt i enhver sammenheng på et offentlig forum, skal jeg vedde ei flaske OK whisky på at en eller annen vil snike seg innpå her, ta ting ut av sammenhengen og bruke dette til å henge ut også dyktige jegere med høy jaktmoral.

 

Just my 0.02€

Link to comment
Share on other sites

Skyting av pakkevis med hagleskudd på fugl og bare noen få havner på bakken, masse er skadeskutt. Lista fortsetter. Jeg er jeger selv, men jeg blir kvalm noen ganger...

 

Dette er noe som Boblen la inn.

 

Kan noen fortelle meg hvordan den som er så dårlig til å skyte skal greie å skadeskyte mere fugl enn vi som er så passe gode og treffer litt mere?

Litt iriterende påstand som NJFF kommer med i forbindelse med innføring av tvungen treningsskyting. Kan du Boblen dokumentere dettte som du påstår? Det finnes litt dokumentasjon på området, men jeg kan ikke finne noen som er i din retning.

Skjønner at du blir kvalm, men vi andre spyr...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...