Jump to content

Elgjakt og media..


tikka69

Recommended Posts

Var inne på jeger.no og så på en filmsnupp fra Agderposten. Der fikk vi se en felling av en mindre elgokse. Morsomt opptak forøvrig. Men så kommer en sekvens som gjør at jeg bare vrir meg i skam på elgskytterens vegne, han setter seg oppå elgoksen og later som han kjører motorsykkel, og der geviret liksom er styret. Er det bare meg som reagerer på slik oppførsel ovenfor det falne viltet????? Jeg er opplært med at man skal vise viltet respekt etter at man har vært heldig og felt vilt. Skammet meg på vegne av denne jegeren på Agderposten sin filmsnutt. Er redd for at den ikke jaktende delen av befolkningen skal få inntrykk av at jegere består av slike folk som han i filmen. Mitt inntrykk er at slik er det ikke. Har også tittet på en del lokalaviser her i Trøndelag der folk kan sende inn bilder fra jakta. Ser her at folk setter seg oppå elegen eller hjorten når det blir tatt bilder av jeger og viltet. Synes at slik oppførsel er en uting. Respekløst ovenfor viltet. Personelig sitter jeg alltid på siden av viltet i respekt for det falne viltet. I tillegg ser jeg i disse lokalavisene "stolte" jegere som poserer med elgen midt i en åker...Jeg mener at å felle elg i åker ikke har noe med jakt å gjøre i hele tatt, det er bare slakting. Helt ok at man av og til velger å felle elgen i åker men å sende inn bilde av seg på denne måten er bare for dumt. Er det jeg som er helt på viddene her eller??

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett filmen men...

At noen blir glad og ivrig etter de har skutt sin første elg... :) er vel normalt, har sett flere glade førstegangsskyttere som har "kjørt scooter" med elgen, uten at jeg har reagert særlig.

 

Synes faktisk det er værre med de som lar hunden stå å buste så hårføyka står, litt er ok, men det er værre enn ivrige "elgryttere".

 

Jeg reagerer ikke særlig på sånt, men pleier ikke kjøre sjøl heller da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett filmen men...

At noen blir glad og ivrig etter de har skutt sin første elg... :) er vel normalt, har sett flere glade førstegangsskyttere som har "kjørt scooter" med elgen, uten at jeg har reagert særlig.

 

Synes faktisk det er værre med de som lar hunden stå å buste så hårføyka står, litt er ok, men det er værre enn ivrige "elgryttere".

 

Jeg reagerer ikke særlig på sånt, men pleier ikke kjøre sjøl heller da :lol:

 

 

 

Har ikke sett den filmen,men etter beskrivelsen så er dette en ting som setter jegerstanden i dårlig lys !

Gjør hva dere vil med deres vilt for meg,men ta ikke bilder eller film av sånt tull for vise skrytebilder til alle og enhver :twisted:

 

At hunden buster er en nedarvet egenskap hos hunden,men å ri en elg er ikke normalt nedarvet for mennesker !

Link to comment
Share on other sites

tikka69:

at han svinger hodet der engang å så vir det mot kamera, so? skjønner helt ærlig ikke hva det er å henge seg opp i, er det ikke andre ting bry seg om her i verden så skjønner jeg ingenting.

 

og at noen skyter elg på innmark, HVA i all verden gjør det deg noe?

 

menmen, er man opptatt av innleggstelleren så værsegod.

Link to comment
Share on other sites

Så filmsnutten etter at mitt første innlegg var lagt til,var ikke noen stor sak den svingen han hadde med elgen der !

Men godt treff hadde gubben :D

 

Men siden vi som kaller oss jegere ser dette,så vær du sikker på at jaktmotstandere får dette blåst opp til det ugjennkjennelige !

 

Skyte elg på innmark gir vel sikkert ikke noen villmarksopplevelse,men står elgen midt på havreåkeren og kvota sier skyt,så smell ivei !

Har vel litt med tradisjoner og geografisk tilknytning hvordan en ser på jaktformen ! elgen blir skutt og jobben gjort.

De som jakter på innmark eller områder med mye dyrket mark,kan vel likegjerne skyte åkerelg som å sitte på en hogstflate innenfor !

Link to comment
Share on other sites

...I tillegg ser jeg i disse lokalavisene "stolte" jegere som poserer med elgen midt i en åker...Jeg mener at å felle elg i åker ikke har noe med jakt å gjøre i hele tatt, det er bare slakting. Helt ok at man av og til velger å felle elgen i åker men å sende inn bilde av seg på denne måten er bare for dumt. Er det jeg som er helt på viddene her eller??

 

Å felle elgen i en åker er vel ok det, om ikke bedre enn å felle den i skogen, det legger jo til rette for en mye enklere og mer kontrollert felling vil jeg tro, selv om det skal skje kontrollert i skogen også så vil jeg jo tro at det er mye enklere å felle en elg på en åker.

 

Han jeg hadde på jegerprøve kurset spurte oss, "er det feigt å skyte rypa når den sitter på bakken ? burde vi gi den en sjanse ?".

Hvis du skyter den mens den sitter på bakken så vil det jo være enklere å sikte og skyte, og nesten 100% garantert treff, noe som igjen vil gjøre fellingen så human som overhode mulig.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett filmen men...

At noen blir glad og ivrig etter de har skutt sin første elg... :) er vel normalt, har sett flere glade førstegangsskyttere som har "kjørt scooter" med elgen, uten at jeg har reagert

 

Denne jegeren som det her er snakk om har nok skutt flere elg enn de fleste her inne kommer til å se hele sitt liv :D

 

At han velger å ri elgen synes jeg personlig ikke er noe problem, men skjønner at enkelte kan føle litt ubehag ved å se på dettte. mange ting som vi jegere gjør i gledesrus over et felt vilt kan for andre virke menigsløst uten at det gir oss rett til å prate nedverdigende om andre jegere for dette :(

 

Å skyte dyr på et jorde er vel like bra som å skyte de på en myr i skogen? Fordelen er jo at man slipper å streve så for å få kjøttet hjem.... selv om man nok ikke svetter så mye av å skyte de på jordet, så handler det vel mer om å ta de når de er lettest tilgjengelig..

 

PS:Nå håper jo jeg at vi får tillatelse til å ta med sekvensen i Elgfall 2 som forhåpentligvis kommer til våren :D

Link to comment
Share on other sites

Det som eg reagerer på i denne filmen er skyteretningen. Rett før han skyt så vert han filma siktande på noko da står han til venstre for han som filmer. Så vert det filma når han skyter fyrste skotet er greitt. Men står han framleis til venstre for fotografen så er ikkje bakgrunne mykje å skryte av. Ein veg, ei hytte og ein parkert bil som bakgrunn. Det er dette eg ser som bakgrunn slik det er filma.

Men eg skal og sei meg einig i at det er ein uting å skulle sitja oppå det viltet du har skote. Er mykje finare og dyret kjem meire fram i biletet om ein sit bak det.

Link to comment
Share on other sites

tikka69:

at han svinger hodet der engang å så vir det mot kamera, so? skjønner helt ærlig ikke hva det er å henge seg opp i, er det ikke andre ting bry seg om her i verden så skjønner jeg ingenting.

 

og at noen skyter elg på innmark, HVA i all verden gjør det deg noe?

 

menmen, er man opptatt av innleggstelleren så værsegod.

 

Tja, min klokkeklare mening er at det er repektløst ovenfor viltet å sitte oppå viltet på den måten denne jegeren gjør det på. Man skal vise viltet repekt etter at man har overvunnet det. Det gjør man ikke ved å sitte oppå viltet på denne måten.

 

Når det gjelder felling av elg på åker så er jeg uenig i de som sier at det ikke er forskjell på å felle elgen i åker og i skogen. Jada det er kanskje mere lettvint å felle den i åkeren, men er genuine elgjerege som virkelig brenner for elgjakta opptatt av at alt skal være så lettvint?? Kommer selv fra ei skogsbygd i Trøndelag. Her deles året opp i før og etter elgjakta. Elgjakta betyr mye her oppe. Historier blir fortallt fra foregånede jakter og nye historier blir skapt. Svært få feller elg i åker her, joda det finnes det som gjør det her også, men de er svært få. Vet av 1-2 "jegere" som kjører rundt på kveldene for å se etter elg på innmark men de er ikke særlig påaktede jegere. Kan ikke skjønne noe annet enn at det må vell være mye mere morro å felle elgen etter et spennede drev eller en god hundelos kontra på en åker. For å si det sånn, har til gode å høre noen her oppe fortelle at de har felt elg i åker, men har de felt elgen etter et spennende drev så fortelles historien. I vårt jaktlag har vi en regel om at vi jakter sammen og feller elgene i felleskap. Solojakt godtas ikke. Til det betyr jakta og kameratskapet for mye.

Link to comment
Share on other sites

tikka69:

at han svinger hodet der engang å så vir det mot kamera, so? skjønner helt ærlig ikke hva det er å henge seg opp i, er det ikke andre ting bry seg om her i verden så skjønner jeg ingenting.

 

og at noen skyter elg på innmark, HVA i all verden gjør det deg noe?

 

menmen, er man opptatt av innleggstelleren så værsegod.

Amen og +1

Mangt man skal henge seg opp i.

Ærlig talt, tror dere Elgen bryr seg om hvor den dør? Er det noe som iriterer er det høyetiske jegre med regelsett for det ene og det andre (som absolutt skal påtvinges gud og hverman).

 

Rett dyr, Sikkert bak, føler seg trygg på avstand og vinkel. Og så klar for fryseren. Mere hokuspokus er ikke jakt, det er matauk. Skal man høyne spenningen, og/eller øke selvpiner delen. Så er det da fritt frem for den som ønsker det, men for min del setter jeg meg nok på jordet (eller enda bedre i vinduet), og lar dyra få beite seg rett opp i fryseren om det er muligt (nok spenning for meg det).

Link to comment
Share on other sites

Må vel sei at for meg så virka det som han skulle stille opp elgen, for filminga eller ein som skulle knipse et bilde. Så for meg så såg det ikkje akkurat ut som ein verken "motorsykkeltur" eller bærtur.

Men for å sei det slik, at dei som har skutt hjort eller elg og følt "rushet" gjennom kroppen etter eit vellukka skudd, så veit dei at enkelte ting kan skje. Til og med den mest macho fyren klemmer og hopper av glede i all offentligheit på det tidspunktet.

Link to comment
Share on other sites

 

Tja, min klokkeklare mening er at det er repektløst ovenfor viltet å sitte oppå viltet på den måten denne jegeren gjør det på. Man skal vise viltet repekt etter at man har overvunnet det. Det gjør man ikke ved å sitte oppå viltet på denne måten.

 

Når det gjelder felling av elg på åker så er jeg uenig i de som sier at det ikke er forskjell på å felle elgen i åker og i skogen. Jada det er kanskje mere lettvint å felle den i åkeren, men er genuine elgjerege som virkelig brenner for elgjakta opptatt av at alt skal være så lettvint?? Kommer selv fra ei skogsbygd i Trøndelag. Her deles året opp i før og etter elgjakta. Elgjakta betyr mye her oppe. Historier blir fortallt fra foregånede jakter og nye historier blir skapt. Svært få feller elg i åker her, joda det finnes det som gjør det her også, men de er svært få. Vet av 1-2 "jegere" som kjører rundt på kveldene for å se etter elg på innmark men de er ikke særlig påaktede jegere. Kan ikke skjønne noe annet enn at det må vell være mye mere morro å felle elgen etter et spennede drev eller en god hundelos kontra på en åker. For å si det sånn, har til gode å høre noen her oppe fortelle at de har felt elg i åker, men har de felt elgen etter et spennende drev så fortelles historien. I vårt jaktlag har vi en regel om at vi jakter sammen og feller elgene i felleskap. Solojakt godtas ikke. Til det betyr jakta og kameratskapet for mye.

 

Du kan gjerne mene at det er respektløst ovenfor viltet å sitte på det etter at det er dødt. Men det er tross alt dødt! Et dødt vilt for meg er blitt mat, en ressurs. La nå folk få gjøre med maten som de vil.

Respekten for viltet viser du ved å holde igjen skudd når du ikke er sikker, ikke skyte ku fra kalv osv. Et felt vilt er et resultat av, ofte ihvertfall, en vellykket utført jaktsituasjon. Om man sitter på viltet, bak viltet, under viltet, eller et stykke bortenfor og ber til fjerne himmelstrøk er forsåvidt opp til hver enkelt. Hva da med de som frakter feks hjort ned lia ved å spenne den foran seg ned ura? Er det respektløst ovenfor viltet?

 

Elgfelling i åker kan være det mest humane som er. Nok en gang er det opp til hver enkelt hva de føler er jakt. Hvem er du som kan nedverdige dette? Det felles utallige hjort på bøen. Har du samme syn på disse jegerne?

Link to comment
Share on other sites

Nei uff av meg så fælt, han satt oppå den døde elgen for å ta noen bilder. En skam for jegere! :lol:

 

Nei er så lei av alle som skal være så.. "høyetiske" jegere.

 

Veldig, veldig mange jegere har nok holdninger som ikke hadde vært mye god reklame i media, men det er virkligheten. Media og jakt passer ikke helt bra hvis det ikke er "ut i naturen"

Men dette her kan da ikke være så ille? Det er et dyr, ikke en krigsfange. Så voldsomt fine på det må vi ikke bli. Til slutt blir det bare spesialtrente skyttere som har studert etikk og teologi som kan jakte, uten noe glede, bare for å få ned bestanden.

 

"Man skal vise viltet repekt etter at man har overvunnet det."

 

"men er genuine elgjerege som virkelig brenner for elgjakta opptatt av at alt skal være så lettvint?"

 

"Vet av 1-2 "jegere" som kjører rundt på kveldene for å se etter elg på innmark men de er ikke særlig påaktede jegere."

 

"Solojakt godtas ikke."

 

 

Bæh, her har vi eksempelet på denne høyetiske, selvgode jegeren.

Bare dei som har gått i skogen og vært sosial i jaktlaget ditt har rettighet på å skyte et dyr? Må man slite rundt i dårlig vær? Hvorfor det? Er ikke det opp til den enkelte og hva man vil oppleve?

Noen har kansje lyst å jakte aleine og noen har lyst å være effektive.

Så lenge det er innen lovens rammer så må det være lov uten at jakteliten i ditt jaktlag bedømmer og snakker dritt?

Link to comment
Share on other sites

Men så kommer en sekvens som gjør at jeg bare vrir meg i skam på elgskytterens vegne, han setter seg oppå elgoksen og later som han kjører motorsykkel, og der geviret liksom er styret. Er det bare meg som reagerer på slik oppførsel ovenfor det falne viltet????? Jeg er opplært med at man skal vise viltet respekt etter at man har vært heldig og felt vilt.

 

+1

Helt enig!

Jeg synes ikke man viser viltet respekt ved å "ri" på det. Om denne sekvensen var så ille, er jeg ikke sikker på, men har sett andre mere alvorlige tilfeller. Man trenger ikke studere seg fram til dette, det er medfødt respekt for viltet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

Tja, min klokkeklare mening er at det er repektløst ovenfor viltet å sitte oppå viltet på den måten denne jegeren gjør det på. Man skal vise viltet repekt etter at man har overvunnet det. Det gjør man ikke ved å sitte oppå viltet på denne måten..

Jeg har ikke orka å se filmklippet, men sånn i utgangspunktet er jeg enig i at man skal vise respekt ovenfor viltet både før man skyter og etterpå. Og ikke bare respekt for viltet men også ovenfor hva viltet representerer, i form av mat og ovenfor andre folk og hvordan de opplever viltet i naturen.

 

Når det gjelder felling av elg på åker så er jeg uenig i de som sier at det ikke er forskjell på å felle elgen i åker og i skogen. Jada det er kanskje mere lettvint å felle den i åkeren, men er genuine elgjerege som virkelig brenner for elgjakta opptatt av at alt skal være så lettvint?? Kommer selv fra ei skogsbygd i Trøndelag. Her deles året opp i før og etter elgjakta. Elgjakta betyr mye her oppe. Historier blir fortallt fra foregånede jakter og nye historier blir skapt. Svært få feller elg i åker her, joda det finnes det som gjør det her også, men de er svært få. Vet av 1-2 "jegere" som kjører rundt på kveldene for å se etter elg på innmark men de er ikke særlig påaktede jegere. Kan ikke skjønne noe annet enn at det må vell være mye mere morro å felle elgen etter et spennede drev eller en god hundelos kontra på en åker. For å si det sånn, har til gode å høre noen her oppe fortelle at de har felt elg i åker, men har de felt elgen etter et spennende drev så fortelles historien. I vårt jaktlag har vi en regel om at vi jakter sammen og feller elgene i felleskap. Solojakt godtas ikke. Til det betyr jakta og kameratskapet for mye.

 

Det er nettopp på grunn av slike holdninger at jeg ikke jakter elg! Det du skriver her kan stå med to streker under som svar på hva jeg misliker med elgjakt.

 

For å begynne med det første, elg på åker kontra i skogen.

For meg er det mer humant å skyte en elg som beiter rolig på en åker en å jage den i timesvis rundt i skogen med hund. Sikrere avlivning med et kontrolert skudd på åkeren, enn en stresset og gira elgjeger i skogen som skal skyte et "ærefullt" skudd mot en like stresset elg.

 

Punkt to, MORRO!! Er det morro å jage viltet rund i skogen? Her sliter du med argumentasjonen!! Det du beskriver som spennende og morro med hund og/eller drev er på lik linje med det du kritiserer i ditt første innlegg! Leking med viltet!

Ja, jakt er morro, jakt er spennende, men for meg står det å skyte ett sikkert skudd mot et rolig og forhåpentligvis intetanende dyr det som er jakt. Spenninga er å komme seg på skuddhold, og avyre skuddet uten at viltet viste noe, morroa er å kunne komme hjem med byttet!

 

Du har til gode å høre noen fortelle om et sikkert skudd på stillestående/beitende dyr? men å skryte av å ha skutt elg som i prinsippet er på flukt fortelles det om....hm!?!

 

"Solojakt godtas ikke" :?::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

HUFF, for en moral.

Jeg har mine moralske prisipper til jakt og da må alle andre følge disse ellers er de undermåls!!!! :cry:

 

Nei, det er helt feil.

Dersom det er mitt innlegg du sikter til, så skriver jeg "jeg synes". Ikke "alle andre må".... 8)

Idet ligger at jeg formidler mitt synspunkt og meninger, noe jeg har like stor rett til som andre. Folk må få lov til å gjøre hva de vil med viltet de nedlegger, men jeg har lov til å mene de behandler det med liten respekt og at jeg mener det er feil.

 

Du kan hovere over det felte viltet med å hoppe opp og ned på viltet, ri på det, ta det bakfra eller hva du måtte finne på. Men å offentlig gjøre dette med bilder, TROR IKKE JEG styrker den almenne anseelsen av jegerstanden.

 

JEG SYNES fortsatt at man skal respektere og hedre det felte viltet. Det SYNES IKKE JEG at man gjør ved å "ri" på det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hehe

 

jeg kjenner denne skytteren meget godt, og han er en meget erfaren Jeger.

jeg er helt sikker på at all moralsk oppgulp her på forumet preller like lett av på han som vann på ei gås. :lol:

 

jeg er helt sikkert på at elgen ikke følte seg særlig respektert når den fikk en godt plassert 308 gjennom maskinrommet. :D

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg ikke har sett den samme videoen, men å kalle dette "åkerelg" er vel en liten overdrivelse? Elgene kommer jo løpende ut ifra skogen. Regner med de gjorde det som resultat av et drev. Skal man la være å skyte fordi dyra tilfeldigvis velger å flykte over innmark?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg ikke har sett den samme videoen, men å kalle dette "åkerelg" er vel en liten overdrivelse? Elgene kommer jo løpende ut ifra skogen. Regner med de gjorde det som resultat av et drev. Skal man la være å skyte fordi dyra tilfeldigvis velger å flykte over innmark?

 

Sikter ikke til denne skyteepisoden når det er snakk om åkerelg.

Link to comment
Share on other sites

Hehe

 

jeg kjenner denne skytteren meget godt, og han er en meget erfaren Jeger.

jeg er helt sikker på at all moralsk oppgulp her på forumet preller like lett av på han som vann på ei gås. :lol:

 

jeg er helt sikkert på at elgen ikke følte seg særlig respektert når den fikk en godt plassert 308 gjennom maskinrommet. :D

 

Det handler ikke om moralsk oppgulp men om å vise respekt.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan overhode ikke se at skytteren i dette tilfellet handlet respektløst.

 

Folk er forskjellige. Som trådstarter gremmes jeg av sånt som dette. Altså motorsykkelsekvensen. I mine øyne ser det bare så utrolig tåpelig ut. Og så atpåtil blir det lagt ut til allmenn skue! Jeg er redd slike klipp gir jaktmotstandere enda mer (usakelige) argumenter som noen kjøper: "ingen respekt, barnslig guttunger, machofakter..." Har hørt alt sammen i ymse lag hvor det er noen som ikke liker deg når de får høre at du jakter!

 

Jeg tar bilder av felt vilt, både med å uten skytter. For det ER stort å felle vilt, og store øyeblikk bør foreviges. Men det får etter mitt syn være måte på posering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at å felle elg i åker ikke har noe med jakt å gjøre i hele tatt, det er bare slakting. Helt ok at man av og til velger å felle elgen i åker men å sende inn bilde av seg på denne måten er bare for dumt. Er det jeg som er helt på viddene her eller??

 

Påstand: Å felle elg på innmark er (ofte) en vel så stor jaktmessig prestasjon som å sitte på post og få drevet en elg i fanget.

 

Det er lett å kritisere andres jaktmetoder og være best i klassen sjøl, men ikke la oss komme i den situasjonen at det bare er de som sniker innpå elg til 5 meters avstand i tett orekratt, kun iført tangatruse og med åpne sikter som har rett til å kalle seg elgjegere.

Link to comment
Share on other sites

Påstand: Å felle elg på innmark er (ofte) en vel så stor jaktmessig prestasjon som å sitte på post og få drevet en elg i fanget.

 

Ehh. Javel? Har selv skutt hjort på jordet i måneskinnet, og i motsetning til om dagen, så kan man nesten gå bort og kakke dem i hodet med øksa. Har ikke skutt elg enda på jordet, men kan vel heller ikke se for meg at det er den helt store utfordringen ( eller opplevelsen)

 

Jeg skyter som sagt dyr på jordet i et knipetak, men jeg vil heller bli avbildet i senga med Hanna Kvannmo enn på et jorde poserende med et skutt vilt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter som sagt dyr på jordet i et knipetak, men jeg vil heller bli avbildet i senga med Hanna Kvannmo enn på et jorde poserende med et skutt vilt...

I og med at damen døde i 2005 så er jeg tilbøyelig til å være uenig med deg, men det er kanskje bare meg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hihi

 

mange som ikke fikk felt elg iår og er missunnelig? :lol:

 

 

Og til trådstarter: ikke alle som har vidder og dype endeløse skoger der elgen faller opp på den flotteste myra. av våre 6 dyr så ble 5 skutt på dyrka mark

 

Hvis det er meg du sikter til i forhold til å være missunelig så har jeg felt 4 elger i år, deriblandt en 15 spirs okse :D:lol: .

 

Neida det er ikke alle som har skog og dype vidder det er sant det ja. For noen er det viktigst å få felt elgene i en fei og pakke de i fryseren. For andre er opplevelsen med kameratskapet, det å lykkes ilag samt det å komme seg ut i skog og mark det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at å felle elg i åker ikke har noe med jakt å gjøre i hele tatt, det er bare slakting. Helt ok at man av og til velger å felle elgen i åker men å sende inn bilde av seg på denne måten er bare for dumt. Er det jeg som er helt på viddene her eller??

 

Påstand: Å felle elg på innmark er (ofte) en vel så stor jaktmessig prestasjon som å sitte på post og få drevet en elg i fanget.

 

Det er lett å kritisere andres jaktmetoder og være best i klassen sjøl, men ikke la oss komme i den situasjonen at det bare er de som sniker innpå elg til 5 meters avstand i tett orekratt, kun iført tangatruse og med åpne sikter som har rett til å kalle seg elgjegere.

 

Å felle en spak elg som går å beiter er etter min mening langt fra en så stor jaktmessig prestasjon som å felle den i skogen. Har ikke kritisert andres jaktmetoder jeg, bryr meg ikke om at andre feller elg i åker. Hvis de å skyte en elg i åker er en stor jaktopplevelse for noen så de om det. Men det er vell geografiske tradisjoner som spiller inn her også. Hvor jeg bor i NT er det ingen tradisjoner for slik jakt, mens andre steder er det vell det. Her oppe er elgjakta og kulturen rundt elgjakta noe helt spesielt og slik har det vært siden elgen kom tilbake på begynelsen av 1900 tallet. Her møtes jegerne å starter å snakke om elgobservasjoner tidlig på sommeren.......Trykket frem mot jaktstart er stort og fenger hele lokalsamfunnet fra barnehager til skoler. Må oppleves.

Link to comment
Share on other sites

Å felle en spak elg som går å beiter er etter min mening langt fra en så stor jaktmessig prestasjon som å felle den i skogen.

Hvem har sagt at elgen er spak om den går og beiter. Elg som biter på åker er faktisk ganske var, og det er ikke nødvendigvis lett å smyge seg inn på skuddhold.

Ser ikke forskjellen på den jaktmessige prestasjonen om elgen blir skutt i skogen eller på innmark.

I skogen sitter man gjerne på et dertil egnet sted og venter på at elgen skal komme tuslende fra driverne. Og jeg synes ikke dette er vanskeligere enn å sitte i en åkerkant og vente på at elgen skal komme fram å beite.

Om elgen står på åkeren fra før må man jo smyge seg innpå og dette kan vel sammenlignes med å skyte elg i stålos. (har ikke prøvd å skyte elg i stålos men kan ikke se at denne smygingen er vanskeligere enn om den står på en åker).

Link to comment
Share on other sites

Påstand: Å felle elg på innmark er (ofte) en vel så stor jaktmessig prestasjon som å sitte på post og få drevet en elg i fanget.

 

Ehh. Javel? Har selv skutt hjort på jordet i måneskinnet, og i motsetning til om dagen, så kan man nesten gå bort og kakke dem i hodet med øksa. Har ikke skutt elg enda på jordet, men kan vel heller ikke se for meg at det er den helt store utfordringen ( eller opplevelsen)

 

Og den store utfordringen med å få servert en elg på et gullfat av en dyktig driver, etter å ha sittet på anvist plass på en klappstol med kaffekoppen i ei hånd og jaktradioen i den andre er...?

 

Jeg snakker forøvrig ikke om å sitte i skjul og forpostere på dyr som kommer utpå på måneskinnet, men å stille innpå elg som går og beiter på åpen innmark. Som regel har en lite å skjule seg bak, elgen er vel så observant som den er i skogen, ofte er det langt vanskeligere å finne posisjon med rent skuddbilde og sikker bakgrunn...

 

Skal være enig i at det er en lite givende jaktform, men derfra til å påstå at det ikke er en utfordring å komme til skudd synes jeg er vel drøyt. Spesielt med tanke på en del av de som kroner seg som årets største elgjegere etter å ha bidratt med et avtrekk, verken mer eller mindre, til fellinga av en stor okse.

Link to comment
Share on other sites

Påstand: Å felle elg på innmark er (ofte) en vel så stor jaktmessig prestasjon som å sitte på post og få drevet en elg i fanget.

 

Ehh. Javel? Har selv skutt hjort på jordet i måneskinnet, og i motsetning til om dagen, så kan man nesten gå bort og kakke dem i hodet med øksa. Har ikke skutt elg enda på jordet, men kan vel heller ikke se for meg at det er den helt store utfordringen ( eller opplevelsen)

 

Og den store utfordringen med å få servert en elg på et gullfat av en dyktig driver, etter å ha sittet på anvist plass på en klappstol med kaffekoppen i ei hånd og jaktradioen i den andre er...?

 

Jeg snakker forøvrig ikke om å sitte i skjul og forpostere på dyr som kommer utpå på måneskinnet, men å stille innpå elg som går og beiter på åpen innmark. Som regel har en lite å skjule seg bak, elgen er vel så observant som den er i skogen, ofte er det langt vanskeligere å finne posisjon med rent skuddbilde og sikker bakgrunn...

 

Skal være enig i at det er en lite givende jaktform, men derfra til å påstå at det ikke er en utfordring å komme til skudd synes jeg er vel drøyt. Spesielt med tanke på en del av de som kroner seg som årets største elgjegere etter å ha bidratt med et avtrekk, verken mer eller mindre, til fellinga av en stor okse.

 

Handler ikke om å være årets største elgjegere i hele tatt. Men har man litt erfaring med elgjakt så vet man at det å lure de største elgoksene på langt nær er enkelt. Når du påstår at å felle storokser betyr "med et avtrekk, verken mer eller mindre", så blir det litt søkt. Har vært med å felt flere stor okser og enda flere ganger har jeg vært med når disse oksene har lurt oss. Har vært like morro hver gang selv om vi har blitt lurt. Min ergaring er at de største oksene har en syvende sans som gjør at de er slue og vanskelige å jakte på. Langt ifra den forenklingen du gjør når du sier at det bare handler om å bidra med avtrekk hverken mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

 

Handler ikke om å være årets største elgjegere i hele tatt. Men har man litt erfaring med elgjakt så vet man at det å lure de største elgoksene på langt nær er enkelt. Når du påstår at å felle storokser betyr "med et avtrekk, verken mer eller mindre", så blir det litt søkt. Har vært med å felt flere stor okser og enda flere ganger har jeg vært med når disse oksene har lurt oss. Har vært like morro hver gang selv om vi har blitt lurt. Min ergaring er at de største oksene har en syvende sans som gjør at de er slue og vanskelige å jakte på. Langt ifra den forenklingen du gjør når du sier at det bare handler om å bidra med avtrekk hverken mer eller mindre.

 

Kos deg langt inni granskauen med 15-takkerne dine, men la nå andre få definere hva som er en god jaktopplevelse selv.

 

Å heve seg over, eller nedverdige, de som syns det kan være spennende å skyte en elg på jordet er bare dumt.

 

Hvis du lokker til deg en storokse, eller smyger innpå en storokse i los så har du, eller du og bikkja, gjort en godt stykke arbeid.

 

Men jeg er enig med Jibrag om at, hvis du sitter på post og får storksen i fanget så har du mest sannsynlig hvert flink til å holde kjeft og bidrar med et avtrekk for å sette det på spissen.

Link to comment
Share on other sites

 

Handler ikke om å være årets største elgjegere i hele tatt. Men har man litt erfaring med elgjakt så vet man at det å lure de største elgoksene på langt nær er enkelt. Når du påstår at å felle storokser betyr "med et avtrekk, verken mer eller mindre", så blir det litt søkt. Har vært med å felt flere stor okser og enda flere ganger har jeg vært med når disse oksene har lurt oss. Har vært like morro hver gang selv om vi har blitt lurt. Min ergaring er at de største oksene har en syvende sans som gjør at de er slue og vanskelige å jakte på. Langt ifra den forenklingen du gjør når du sier at det bare handler om å bidra med avtrekk hverken mer eller mindre.

 

Kos deg langt inni granskauen med 15-takkerne dine, men la nå andre få definere hva som er en god jaktopplevelse selv.

 

Å heve seg over, eller nedverdige, de som syns det kan være spennende å skyte en elg på jordet er bare dumt.

 

Hvis du lokker til deg en storokse, eller smyger innpå en storokse i los så har du, eller du og bikkja, gjort en godt stykke arbeid.

 

Men jeg er enig med Jibrag om at, hvis du sitter på post og får storksen i fanget så har du mest sannsynlig hvert flink til å holde kjeft og bidrar med et avtrekk for å sette det på spissen.

 

Koser meg som bare det jeg da :D . Å felle storokse er en drøm og en enorm jaktopplevelse.

 

Storoksene setter en ekstra spiss på jakta, og her jeg jakter har vi en og annen storokse. Dette kommer av at vi bevisst sparer sparer mellomklasse oksene i området (6-9) spir.

Link to comment
Share on other sites

Påstand: Å felle elg på innmark er (ofte) en vel så stor jaktmessig prestasjon som å sitte på post og få drevet en elg i fanget.

 

Ehh. Javel? Har selv skutt hjort på jordet i måneskinnet, og i motsetning til om dagen, så kan man nesten gå bort og kakke dem i hodet med øksa. Har ikke skutt elg enda på jordet, men kan vel heller ikke se for meg at det er den helt store utfordringen ( eller opplevelsen)

 

Jeg skyter som sagt dyr på jordet i et knipetak, men jeg vil heller bli avbildet i senga med Hanna Kvannmo enn på et jorde poserende med et skutt vilt...

 

Amen :D .

 

Min erfaring er at elgen er lite sky når den står og beiter på innmarka, spesielt på kvelden. Man trenger knappt å smyge i skjul for å komme på skuddhold. Elgen står ofte å ser på deg til du er på rimelig skuddhold.

Link to comment
Share on other sites

hihi

 

mange som ikke fikk felt elg iår og er missunnelig? :lol:

 

 

Og til trådstarter: ikke alle som har vidder og dype endeløse skoger der elgen faller opp på den flotteste myra. av våre 6 dyr så ble 5 skutt på dyrka mark

 

Hvis det er meg du sikter til i forhold til å være missunelig så har jeg felt 4 elger i år, deriblandt en 15 spirs okse :D:lol: .

 

Neida det er ikke alle som har skog og dype vidder det er sant det ja. For noen er det viktigst å få felt elgene i en fei og pakke de i fryseren. For andre er opplevelsen med kameratskapet, det å lykkes ilag samt det å komme seg ut i skog og mark det viktigste.

 

vi har en veldig sosial og morsom elgjakt på selv om vi skyter de på innjorda.

 

1 fjordokse ble skutt ble skutt når den beita men det er fordi vi ikke hadde sett snurten av fjordyr så vi måtte bare ta sjangsen når vi hadde den.

 

ellers så driver vi dyra fram på dyrkamarka fordi det er mest praktisk med henting og det er der elgstiene går. skyter vi en elg inni fjellet så er den jaktdagen over.

Link to comment
Share on other sites

Samme hvor man er når man skyter elgen vel, men når det gjelder å sitte oppå elgen sånn, så hjelper vel dette lite på Jenny og de andre sin oppfatning av oss barbariske jegere.

 

Men meg plager det fint lite om noen gjør sånn. Jeg bare mener vi bør passe oss litt, siden dette blir vist i media, og div. organisasjoner følger oss med argusøyne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...