Jump to content

Fler som irriterer seg over julefredninga...?


Echo

Vil du jage i romjula?  

345 members have voted

  1. 1. Vil du jage i romjula?

    • Ja
      239
    • Nei
      106


Recommended Posts

Ei uke fri mellom jul og nyttår... Ikke en sjangs for å ta med bikkje og børse ut i skogen og jage.

Nå drysser det ned snø utenfor også... :cry:

 

Blir så eitranes irritert på denne julefredninga som ble lovbestemt av Korvald-regjeringa på 50-tallet. :evil:

 

Er det ikke på tide at folk kan få tilbake valgfriheten, og jage dersom de ønsker det?

 

Forslag fra Kammerets medlemmer om hva vi jegere kan gjøre for å få tilbake romjulsjakta?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 199
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja. Et problem er det i og for seg ikke, men litt dumt er det dog.

 

Her i bygda er jakta for sikkerhets skyld slutt den 20/12 :? .

Og jeg lurer i he...... på hvorfor det? Sikkert noen kjerringer som har forvillet seg inn på et møte i grunneierlaget, og truet med å ikke komme med mere kaffe hvis ikke dyrene (i hakkebakkeskogen) kan få julefreden. De skal jo tross alt ordne en del til jul de også.

Også er det jo LIVSFARLIG å gå i skogen etter juletre hvis det er jegere der også... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jo, det hadde vært fint å kunne jakte i romjula, forøvrig så har jeg en formening om at dette må ha vært ett utspill fra Norges Husmorforbund for og sørge for å holde mannfolka hjemme i jula i det minste :shock:

For min egen del synes jeg at de som vil jakte de skal få lov til det, men en eller annan gang er jo sesongen slutt uansett, og jakta på lillejuleaften er alltid litt spesiell uansett utfall.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir potte sur bare av å tenke på det! Hva var ideen den gang de fant på det tullet?

Er det de staaakars dyra som skal ha julegrøten, og jesusbarnet i fred og ro?

At det skal ha noe med å holde "gubbene" hjemme håper jeg ikke for jeg kan tenke meg at minst like mange ville foretrekke å få dem ut som å ha dem i sofa'n.

Jeg gjetter på at mange menesker som sitter å kjeder vettet av seg (går på fylla kanskje..) hadde hatt en svært mye sunnere jul hvis de fikk kommet seg på jakt. Man kan selvfølgelig gå i skogen uten børse, men vi veit at det ikke er det samme. Jada vi kan dra til Sverige, men det er også usaklig.

Dette er en idiotisk regel som ikke har noen relevans i 2007.

Hvis noen har et godt og saklig agument for dette tullet skulle jeg gjerne like å høre det.

 

Kampsak spør du meg. :!:

 

( det var mitt syn på saken)

Link to comment
Share on other sites

Vel hadde eg blitt spurt for 20 år sidan, hadde eg nok svart at julefredninga var noko dritt og at dei som hadde bestemt det, skulle ha vært rulla i sirup og planta i ei maurtue.

 

Men det er noko med at vettet kjem med alderen, og det samme gjeld med både kjerring og unger også. Og når ein kan jakte resten av høsten og vinteren med, så syns eg at det er greitt med fri i jula. Det er faktisk kjekt å ta seg ein tur i det fri, uten å måtte møte på naboer med gevær i skauen då...

 

Om det er eit argument for at alle andre som vil det ikkje får jakte, det er kanskje det ikkje, men det er i allefall mitt standpunkt...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Julefredninga ødelegger for jegere :evil:

de som er jaktglade folk, å vil jakte vær dag når de har fri.

når får de sjansen om vinteren da? :oops:

jeg skjønner ikke hvorfor denne regelen ikke er endret :shock:

 

Jeg synes at vinterjakta er den mest spennende jakta på rev og rådyr..:P

men neida, de synes vel at vi plager dyrene for mye.

men va gjør de som kjører snøscootere å hogger ned mye trær rundt dyrene. de får lov til alt :twisted:

 

jeg blir så forbanna på de :x:twisted:

 

Mvh. Leksvik gutt, på 15 år.:D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg innbiller meg at dette har noe med julefreden å gjøre. Da skal vi sitte i fred og ro og tenke over hvorfor vi er til, uten å bli forstyrret av at kulene suser rundt hushjørnene og de stakkars dyra skriker i vill panikk på vei bort fra julegrøten på låven.

Egentlig synes jeg regelen er en smule dustete, men vi lever tross alt i et sosialdemokratisk samfunn og får med oss alle gledene ved det, og da får vi også ta med oss noen av de litt mer negative sidene.

 

gunders :?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Denne regelen om Julefredning er helt bak mål. Det er mange jegere som kun har anledning til å jakte i helgene og kanskje 1 ferieuke blir avsatt til jakt. Hvorfor kan det ikke være lov å jakte på predatorer i det minste i jula. Rypebestanden og andre skogsfugel bestander er på nedadgående kurve de aller fleste stedene. Hadde det ikke vært en ide å fått tillatelse til predator jakt i juleferien? Skulle ha sendt saken over til NJFF igjen.

Link to comment
Share on other sites

Regjeringa til Lars Korvald regjerte i 72/73.

http://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Korvalds_regjering

 

Før John Lyng dannet regjering i august 1963, hadde vi lidd under regjeringer fra Arbeiderpartiet helt siden krigen.

 

Jaktfreden i jula har heller ingenting med Lov om helligdager og Helligdagsfred (1995) å gjøre.

http://www.lovdata.no/all/tl-19950224-012-0.html#1

Link to comment
Share on other sites

Juleforbudet ja, det plager ikke meg nevneverdig, men sjønner at mange har lyst til og jakte da :!: spesielt kansje de som ikke har tid ellers i året. sjøl veit jeg ikke om jeg hadde jakta uansett. jakter hare nesten hver helg utover høsten så lenge og litt utover vinteren så jeg syns det er greit med en pause innemellom. men opphev gjerne forbudet for min del :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Selv om julefredningen har blitt opphevet så er det ingen tvang å Jakte. De som vil være fyllesyk osv kan jo bare få være det. Men de som vil jakte burde ha fått lov til det. Et alternativ til alkohol kan det jo også være, alkohol blir det så allt for mye av julen, jeg er på ingen måte avholdsmann. Men har litt for liten tid til jakt ellers i året.

Link to comment
Share on other sites

Ah julefreden truer med og senke seg, men da kommer selvsagt en annen juletradisjon. Nemlig, jeg vil jakte i romjula tråden. Dette er så sikkert som at jesusbarnet bæsja i halmen.

 

Uansett, i den forbindelse (julefredningen altså). Så merker jeg meg at der mangler ett alternativ, nemlig "Spiller ingen rolle for meg" alternativet. Så da blir det en stemme for julefredning som eneste alternativ for meg.

 

Hvorfor har vi julefredningen? husker ikke, men det var en hestehandel det som all annen politikk. Har ingenting med religion å gjøre, da jakt er en god kristen skikk.

 

For den som setter seg fore å få endret denne "uhyrlige" :roll: uretten, så kan det nok lønne seg å kalle den for kristen overkjøring av ikke kristne (er vel noe slikt muslimene skriker opp om hvegang de møter på noe de ikke liker her i landet vårt, og det virker jo for dem).

 

Man bør derimot ha i bakhodet, at man like gjerne kan oppnå at fredningstiden økes, Med la oss si en uke ekstra på hver side av julefredningen.

Politikk er sjeldent rett frem. Så om noen skulle finne på å tusle med dette, så anbefaler jeg en politisk sondering først.

 

P.s

Jakt trening er ikke jakt, og så lenge det ikke medfører utilbørlig støy (i nærheten av kirke og lignende steder). Så spiller det ingen rolle om det er søndag eller julaften, kun om du har grunneiers tillatelse til Jakttrening (om bikkja slippes ut av syne). Kos deg. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøver meg med noe jeg håper er et konstruktivt innspill i tråden; Er det lov å slippe bikkja for treningens og trivselens skyld i romjula? Iallfall hvis man styrer unna 1.og2.juledag? Mener da selvfølgelig uten våpen.

 

Står vel ikke i noen forskrift/lov om at det er båndvang i romjula såvidt jeg har lest og forstått.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#map002

LOV 2003-07-04 nr 74: Lov om hundehold (hundeloven).

Link to comment
Share on other sites

Jeg gadd ikke å stemme denne gangen, men jeg synes det er helt greit med fred i skauen i romjula. Jakta kan heller starte opp igjen på nyåret en gang.

 

Vi må ikke på liv og død jakte "hele" tida vel ?? Sjøl om jeg har fått altfor lite tid i skauen i år også, så synes jeg det er helt greit med pause i romjula.

 

Jeg personlig hadde ikke jakta om det så var lovlig engang, men jeg forstår dere som ikke har noe forhold til dette. Så jeg sier ikke noe negativt om dere som gjerne ville ha jakta.

Link to comment
Share on other sites

mener at julefredninga kan kunne hvert opphevet, så kunne de som ville jakte jakte å de som ville feste feste, alle vinner på det :roll:

 

denne fredninga er noe gammelt tøv som burde vært borte for lenge siden, dette henger jo igjen fra oldtiden

Tvert i mot, julefredningen er av svært så moderne dato. Mine besteforeldre ville aldri ha tenkt seg om to ganger om de skulle ha ønsket å skyte seg en ekstra matbit til jul/nyttår (så sant det ikke kom i klemm med gudstjenesten da, for den gikk først. Men før og etter var det fritt frem året rundt).

Link to comment
Share on other sites

Artig for unge og uetablerte jegere? Dummeste jeg har hørt. Vi jakter mer eller mindre hele romjula i sverige, og blant disse er det ingen verken unge eller uetablerte jegere. Det trivelige med romjulsjakta, ihvertfall hos oss, er at mange har anledning til å være med. Ofte kan det bli litt for mange etter egen smak (7-8 stk), men det er mye av det sosiale aspektet som er viktig. Flere av disse kommer da litt lenger fra, som man kanskje kun har en dag eller to på jakt med ellers i sesongen.

For min egen del spiller det ingen rolle om det er lov i norge eller ikke, egoistisk sett, men forstår vel ikke helt hvorfor det skulle være noen lov mot det heller.

 

Ellers kan jeg jo bare ønske god jul, med eller uten dreverlos.

Link to comment
Share on other sites

Merkel95s, det finst alltid dei som er ihuga jegere og skulle helst ha jakta heile året, ikkje misforstå meg der. Men som regel så forstår dei som har ein del år på baken dette og aksepterer det. Og skulle du være blandt dei godt etablerte og gjerne opp i alder også, og fortsatt ikkje forstår dette, så kan du påstå det er så dumt du vil, det slår kun tilbake på deg.

Link to comment
Share on other sites

Vel hadde eg blitt spurt for 20 år sidan, hadde eg nok svart at julefredninga var noko dritt og at dei som hadde bestemt det, skulle ha vært rulla i sirup og planta i ei maurtue.

 

Men det er noko med at vettet kjem med alderen, og det samme gjeld med både kjerring og unger også. Og når ein kan jakte resten av høsten og vinteren med, så syns eg at det er greitt med fri i jula. Det er faktisk kjekt å ta seg ein tur i det fri, uten å måtte møte på naboer med gevær i skauen då...

 

Om det er eit argument for at alle andre som vil det ikkje får jakte, det er kanskje det ikkje, men det er i allefall mitt standpunkt...

 

Må nok sei meg einig med Hjortefot her. Det er berre koselig å ta fri frå jaktinga i jula. Skjønner at unge uetablerte jegere ikkje syns dette er det slag artig, men det er høgtid både for folk og voksen i jula. Fint å være i skauen, fyre bål og gå på ski..

 

Merkel95s, det finst alltid dei som er ihuga jegere og skulle helst ha jakta heile året, ikkje misforstå meg der. Men som regel så forstår dei som har ein del år på baken dette og aksepterer det. Og skulle du være blandt dei godt etablerte og gjerne opp i alder også, og fortsatt ikkje forstår dette, så kan du påstå det er så dumt du vil, det slår kun tilbake på deg.

 

 

Får inntrykk av at du er en garvet jeger,litt opp i årene ergo en meget klok mann med vett i bøtter og spann som forstår sammenhenger ikke yngre forstår :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...