Jump to content

Fler som irriterer seg over julefredninga...?


Echo

Vil du jage i romjula?  

345 members have voted

  1. 1. Vil du jage i romjula?

    • Ja
      239
    • Nei
      106


Recommended Posts

Til merkel95s

 

Ja jeg tror det er regeliøse motiver bak en julefreding i Norge, og kalle det for pisspreik sier noe om nivået du oppererer på.

At Norge har fått til en julefreding trenger ikke bety at alle regeliøse land må ha den samme julefredingen, det er i tillegg forbudt å sette musefelle i romjula i Norge, og jeg vet ikke om andre grunner en de følesesmesige bundet opp til en spesiell hendelse for ca 2009 år siden som kan forsvare denne loven.....

 

Man kan tro hva man vil. Holder ikke for meg at folk kan tro noe, også er det bare slik. Helt greit for meg at det ikke blir jaktet 1.juledag f.eks. Slik fungerer det i Sverige, ingen romjulsfredning her, men svenskene jakter ikke 1.juledag. Dette har med tradisjoner å gjøre. Akuratt som det er tradisjon for mange å skyte juleharen på formiddagen den 24.des. i Sverige.

 

Men men, spiller ingen rolle for meg. Vi tar med kald ribbe og drar på hyggelig og sosial jakt i sverige i romjula vi. Det er ihvertfall en god juletradisjon for oss. Føler meg vel ikke akuratt hedensk av den grunn..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 199
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ErikD skreiv :

Se det jeg skrev om at kona og jeg vil gjerne jakte sammen, fordi nettopp i julen har vi familie til å passe unger i noen timer av gangen! :)

(Det var forøvrig ikke slik at jeg mener at du personlig er ansvarlig for loven. :wink: )

 

Eg såg nettopp det du skreiv om det og kona di, misunner deg den kjerringa, som kan være med på jakta. Eg har ingen problem med å ha sympati for deg og kona, for at de har ein gyllen muligheit for å jakte i lag i jula. Skulle gjerne ha ønska for din del at du fekk det til. Men dette var din meining, og heller ikkje eit konkret argument, som du kan bruke for å få regjeringa til å snu denne lovgjevinga. Det var det eg spurte etter.

 

Men det ser ikkje ut til at du respekterer ikkje min meining til å slappe av med familien, uten jakting. Og kjerringa mi hadde ikkje sett pris på ein fin tur i skogen med ungene, dersom det raste jegere rundt med bikkjer, los og skyting. Det er faktisk jula, som me har tid til å ta med familien i skogen og nyte roen, uten jakt og skyting.

Men så er det sånn at det ER ikkje mulig å jakte i romjula, og så lenge ein ikkje har meir holdepunkter enn personlige meininger, så blir det neppe annerledes framover heller.

 

Det er mange som synst at det er kun synsing i denne tråden, og ingen konkrete argument på for/imot jakt. Men så lenge ein har et forbud, og folk svarer på som opprinnelig var spørsmålet i tråden. Men fortsatt så har det ikkje kome fram anna enn synsing her i tillegg til kritisering i fleng.

 

Så fortsatt spør eg, er det nokon som har eit konkret argument, som skulle tilseie at det skulle bli lov å jakte i romjula ?

 

Og til deg mS, er det sånn og forstå at du trur det er jul heile året, eller sammenligner du Søndager med Jul ? Ein raud dag på kalender betyr ikkje at den dagen er det samme som jul. Iallefall ikkje i mine auger, dette landet her har djupere tradisjoner enn som så..

Link to comment
Share on other sites

:roll: Det er bare så patetisk å se hvordan enkelte benytter en hver anledning til å lange ut mot oss "fryktelige kristenfolk"!

Noen som stopper opp og tenker på hvorfor de i det hele tatt har de fridagene de sliter så med å få brukt til noe gøy?

Julen er av kristen tradisjon, julefredning er det ikke!

(...og ikke kom med at det er en gammel hedensk festdag, for de hadde ikke 1. og 2.dag i den tiden. De kan dere takke Gud for!)

 

Det er, som mange har sagt men få har skjønt, i følge Bibelen menneskets oppgave å jakte, høste, beskatte og herske over jorden.

Tro meg, hadde ikke jakttidene og kvoter satt begrensninger ville jeg, med min kristne tro,

valgt å beskatte til tider mer enn kvoter og kanskje til andre tider enn de fastsatte!

Men jeg følger de lovene politikerne har funnet på. Om de er aldri så tåpelige, noen av dem. :lol:

Og det er også i tilfellet med julefredninga politikerne dere må "ta", ikke noens ideologi eller livssyn!

Tror dere ikke de "antikristelige" sosialistene ville elsket å fjerne nok en "religiøs lov" om de så på denne som en slik?

Det tror jeg! :wink:

 

Når det er sagt er førjulstiden meget travel i min bransje,

og jeg hadde virkelig storkost meg med en tur eller to på jakt disse dagene når butikken likevel har stengt.

:shock: Næh, er det mulig å mene noe sånn? Også jeg som er kristen!?

Jada, for det har ingenting med saken å gjøre! Fatter vi det nå? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tradisjoner er vel og bra...for dem som setter pris på dette, men hva med friheten til å velge?

Valgfriheten er for meg, og mange som meg, langt viktigere enn alskens tradisjoner.

 

Jeg har unger på 15 og 19 år, ei kjerring som gjerne blir med meg ut i skogen, og kan hun ikke selv så er hun rask med å be meg ta med hundene ut så de får jaget. Jeg klarer ikke mer enn 1 dag sammen med slekta (julaften), så i romjula våkner jeg til et stille og rolig hus og har hele dagen foran meg.

 

Hvorfor i svarte skal ikke jeg kunne starte disse dagene når jeg har fri, med å få meg et hinsides knull på morran fulgt opp av en forfriskende dag i skogen med hund og børse....?

 

All respekt til de som prioriterer familie og samvær med dem, men hvorfor skal en såkalt "tradisjon" ødelegge for meg og de som gjerne vil ut å jage?

Det finnes i mine øyne ikke et eneste argument som holder mål for å opprettholde en slik julefredning.

 

Det ble nevnt noe om antall år som jeger og at man bør kunne ta det litt roligere med årene...vel jeg har snart 30 år som jeger nå og jaktlysta er akkurat like stor i dag som den gangen jeg startet med jakt. Vil kanskje påstå at jakta er viktigere i dag, da det er min måte å lade opp batteriene, og fridagene er gull verdt. Jul, helg som ferie. Spiller ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Echo skreiv :

Hvorfor i svarte skal ikke jeg kunne starte disse dagene når jeg har fri, med å få meg et hinsides knull på morran fulgt opp av en forfriskende dag i skogen med hund og børse....?

 

He, he, det var ikkje akkurat det mest hardtslående argumentet eg har høyrd, for å få opna for jakt i romjula, men duverden det var det desidert beste personlige argumentet... :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Veldig, veldig enig med Echo. Hvorfor ikke ha valgfriheten? De som vil tilbringe tiden hjemme eller på en tur uten våpen gjør det, så kan de som vil jakte gjøre det.

 

Å si at man ikke kan kose seg ute med jegere på alle kanter er totalt idiotisk. Det vil si at omtrent hele høsten er spolert for turgåere det da? Og det panker og smeller ikke så utrolig ofte gjør det vel?! At hunden jager i jula spiller vel ingen rolle. Det er da ikke båndtvang? Om noen velger å gå tur i mine jaktområder i jula så slipper de å høre no smell, men hundene mine kommer til å jage så det plystrer. Om jeg ikke får jakte så kan jeg ihvertfall trene hund. Og hva er egentlig forskjellen sett ut i fra et julefredningsstandpunkt?

Link to comment
Share on other sites

Ladden skreiv :

Å si at man ikke kan kose seg ute med jegere på alle kanter er totalt idiotisk.Det vil si at omtrent hele høsten er spolert for turgåere det da?

 

Då har du ikkje forstått at det finst noko anna enn jeger der ute, for opplysnings skyld, så kan eg opplyse deg, at det gjer det min venn.. Det er mange som ikkje har sansen for skyting og jakt rundt seg, og dei kan gå i ro og mak og nyte akkurat det i jula. Og skulle det ha blitt opna for romjuls jakting, så skal eg garantere deg at dyreverns organisjoner og Jenny`s gjeng hadde fått endå meir medlemmer.

 

Syns Villdyret oppummerer greitt, det er snakk om FÅ dager før ein kan jakte igjen. Desverre så har ikkje alle fridager då, men ein har helgene og oppsparte feriedager, så er det alltids ein muligheit. Har til dags dato ikkje møtt ein ihuga jeger som har problemer med å samle opp litt dager til prioritert jakt.

Men det er omtrent som med ungene mine. Det er ikkje så nøye med dei 30 tingene i huset dei kan leike og tulle med. Det er akkurat den eine tingen far har sagt ein IKKJE skal røre, den er plutselig SÅ mykje meir intressant og spennande og skal selfølgelig køddes med... Så jakt dei 170 andre dagene og la den stakkars romjula få være som den er. 8)

Link to comment
Share on other sites

Det høres jo ut som noen tror at jula er den tia i året da de store massene stuper til skogs for å finne julefreden.

Det er vel heller slik at de fleste ikkejegere sitter hjemme (evt.borte),eter,promper og raper. Noen kan vel til nød tar seg en spasertur etter en eller annen strødd gangsti,men ofte bare hvis det er en juledram eller to i som lokker i det fjerne.

 

Høres ut som om det er bred enighet om at det ikke finnes noen gode argumenter for å opprettholde julefredninga,så det er nok bare et spørsmål om tid før den blir opphevet.

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten skreiv :

Det høres jo ut som noen tror at jula er den tia i året da de store massene stuper til skogs for å finne julefreden.

 

Neida, absolutt ikkje men hvis du les litt mellom linjene, så ser du at det er andre enn meg og deg der ute. Du svarer litt i hytt og pine, og spørsmåla som eg stilte deg tidligere, dei gjer du blaffen i å svare på.

 

Høres ut som om det er bred enighet om at det ikke finnes noen gode argumenter for å opprettholde julefredninga,så det er nok bare et spørsmål om tid før den blir opphevet.

 

Som Truls seier her, så består me her på kammeret av 4.000 brukere som tilsvarer ca 1 promille av befolkningen. Ca 20-30 av dei 4.000 brukerene har posta og diskutert i denne tråden, så kan du jo med litt matematiske kunnskaper rekne ut resten. Så hvis du trur at denne breie einigheita di, skulle tilseie ein tøddel i din favør, så sett deg sakte ned og vent på Julenissen, he, he... :lol:

 

Forresten eg spurte deg om kvar ditt argument for å absolutt jakte i romjula var ? Kan ikkje du utdjupe det litt, det var forresten andre her som spurte om det også, men fortsatt står det spørsmålet ope, så gruble litt på det, og kom igjen..

Og då tenker eg ikkje på at " jo eg vil så gjerne jakte i jula " men eit grundigere argument som skulle få resten av Norges befolkning og regjering til å snu på " din ordre "...

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten skreiv :
Det høres jo ut som noen tror at jula er den tia i året da de store massene stuper til skogs for å finne julefreden.

 

Neida, absolutt ikkje men hvis du les litt mellom linjene, så ser du at det er andre enn meg og deg der ute. Du svarer litt i hytt og pine, og spørsmåla som eg stilte deg tidligere, dei gjer du blaffen i å svare på.

 

Høres ut som om det er bred enighet om at det ikke finnes noen gode argumenter for å opprettholde julefredninga,så det er nok bare et spørsmål om tid før den blir opphevet.

 

Som Truls seier her, så består me her på kammeret av 4.000 brukere som tilsvarer ca 1 promille av befolkningen. Ca 20-30 av dei 4.000 brukerene har posta og diskutert i denne tråden, så kan du jo med litt matematiske kunnskaper rekne ut resten. Så hvis du trur at denne breie einigheita di, skulle tilseie ein tøddel i din favør, så sett deg sakte ned og vent på Julenissen, he, he... :lol:

 

Forresten eg spurte deg om kvar ditt argument for å absolutt jakte i romjula var ? Kan ikkje du utdjupe det litt, det var forresten andre her som spurte om det også, men fortsatt står det spørsmålet ope, så gruble litt på det, og kom igjen..

Og då tenker eg ikkje på at " jo eg vil så gjerne jakte i jula " men eit grundigere argument som skulle få resten av Norges befolkning og regjering til å snu på " din ordre "...

 

Jepp mauser. jeg er enig med deg. Bustergutten har ikke svart deg som du har spurt om.

Nå er det vel sånn her i landet at er det en lov som skal endres på, så må argumentene for endringa være sterke og konstruktive. Ikke " jeg synest" eller "jeg vil" som enkelte her nevner.

 

Nei jeg gleder meg til romjula for da er det rolig i skogen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

:roll: Det er bare så patetisk å se hvordan enkelte benytter en hver anledning til å lange ut mot oss "fryktelige kristenfolk"!

 

Om jeg ikke tar helt forferdlig feil, så ble vel romjulfredninga iverksasatt ved en hestehandel med KRF og AP eller høyre på 70tallet :roll: kan ikke historien nok, men tviler på at det er så mange av dyra som er blitt kristna, så hva spiller det for rolle om de blir skutt 25.des. eller 12.sep :roll:

Link to comment
Share on other sites

:roll: Det er bare så patetisk å se hvordan enkelte benytter en hver anledning til å lange ut mot oss "fryktelige kristenfolk"!

 

Om jeg ikke tar helt forferdlig feil, så ble vel romjulfredninga iverksasatt ved en hestehandel med KRF og AP eller høyre på 70tallet :roll: kan ikke historien nok, men tviler på at det er så mange av dyra som er blitt kristna, så hva spiller det for rolle om de blir skutt 25.des. eller 12.sep :roll:

 

 

Nei Solheimen, det spiller ingen rolle hvilken dato de blir skutt på. Kan vi ikke heller bare gi f... i alt som heter jakttid? det er det samme uansett. Jan Arne VIL jakt hele året men er det så galt at dyra får litt fri.

Jeg tror nok at jeg hadde jakta i romjula OM det hadde vært lov. Men det er ikke lov å det forholder jeg meg til. Jeg er ikke vant med å grine meg til vilja mi som det virker som om noen her er.

 

Nei vi får forholde oss til datoene å la dyra få en ukes opphold etter ca 5 mnd med jakt. 1 uke til dyra- 20 uker til jegeren. Nei faen vi tar heller alt. :roll::|

Link to comment
Share on other sites

Solheimen, trur neppe dyra merker forskjellen på datoen, men folket bryr seg, ikkje berre kristenfolket og jaktmotstandere generelt. Forbudet har vært så lenge at det det er blitt ein tradisjon, sammen med den tradisjonsrike jula. Og det å snu opp ned på sånne ting, er ikkje akkurat det letteste å få til. Og då bør ein ha meir hardtslående argument at "dyra merker ikkje forskjell" eller " eg skulle gjerne jakta i jula, fordi då har eg fridager til å jakte ".

Link to comment
Share on other sites

Her er NJFF sitt syn:

Romjulsfredning (Viltlovens §10): Det er et utbredt ønske fra NJFF om at fredning i forbindelser med høytider opphører. Dette spesielt sett i sammenheng med romjulsfredningen. Etter vårt skjønn er romjulsfredningen mer enn noe annet et resultat av en sammenblanding mellom religion og jaktforvaltning. Før bestemmelsen ble lovfestet ved den gamle Jaktloven (1951) var det ingen utbredt tradisjon for dette i Norge. Enkelte bygder hadde tradisjoner for at snarer og fangstredskaper skulle stenges i høytiden, og da skulle det ikke drives jakt heller. Forbudet i viltloven omfatter mer enn de egentlige høytidsdager, og innebærer fredning i en periode som for mange byr på gode muligheter for givende jaktopplevelser. Flere av våre medlemmer har et ønske å kunne jakte i den tiden de har fri i romjula, på lik linje med jegere i f. eks. Sverige. I den sammenheng kan det nevnes at av de nordiske land er det kun Norge som har en slik bestemmelse. NJFF har helt siden denne bestemmelsen ble innført jobbet for å få den fjernet fra norsk jaktlovgivning. Bestemmelsen er et utslag av følelse eller føleri. Det er ingenting i veien for at enkelte kan praktisere sin egen "julefredning" uten at dette må lovfestes. Dette må kunne tilpasses lokalt uten generelle bestemmelser fastsatt av sentrale myndigheter.

 

Blir spennende å se NOJS sitt syn på dette :roll:

 

PS! Jeg jakter ikke om vinteren og har heller ingen store planer om det!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det høres jo ut som noen tror at jula er den tia i året da de store massene stuper til skogs for å finne julefreden.

Det er vel heller slik at de fleste ikkejegere sitter hjemme (evt.borte),eter,promper og raper. Noen kan vel til nød tar seg en spasertur etter en eller annen strødd gangsti,men ofte bare hvis det er en juledram eller to i som lokker i det fjerne.

 

Høres ut som om det er bred enighet om at det ikke finnes noen gode argumenter for å opprettholde julefredninga,så det er nok bare et spørsmål om tid før den blir opphevet.

 

I en alder av 38 år Jan Arne så kan du ikke mene med hånda på hjerte at alle de som ikke jakter går på gangstien med kunn ett mål. Drikke? Eller stapper i seg mat og er uhøflige? Nå må du tenke.

 

Dette blir for idiotisk for meg :|

Link to comment
Share on other sites

Arro, først så er du einig med meg, så ber du meg ti stille, den skjønte eg ikkje. :?:

 

Solheimen, det er stort sett dårlig med meg på vinterjakta også, men ein og annen tur har det blitt. Og ja, det blir spennande om kva påvirkning det innspelet til NJFF har og sei, time will how. :)

Link to comment
Share on other sites

Her er NJFF sitt syn:
Romjulsfredning (Viltlovens §10): Det er et utbredt ønske fra NJFF om at fredning i forbindelser med høytider opphører. Dette spesielt sett i sammenheng med romjulsfredningen. Etter vårt skjønn er romjulsfredningen mer enn noe annet et resultat av en sammenblanding mellom religion og jaktforvaltning. Før bestemmelsen ble lovfestet ved den gamle Jaktloven (1951) var det ingen utbredt tradisjon for dette i Norge. Enkelte bygder hadde tradisjoner for at snarer og fangstredskaper skulle stenges i høytiden, og da skulle det ikke drives jakt heller. Forbudet i viltloven omfatter mer enn de egentlige høytidsdager, og innebærer fredning i en periode som for mange byr på gode muligheter for givende jaktopplevelser. Flere av våre medlemmer har et ønske å kunne jakte i den tiden de har fri i romjula, på lik linje med jegere i f. eks. Sverige. I den sammenheng kan det nevnes at av de nordiske land er det kun Norge som har en slik bestemmelse. NJFF har helt siden denne bestemmelsen ble innført jobbet for å få den fjernet fra norsk jaktlovgivning. Bestemmelsen er et utslag av følelse eller føleri. Det er ingenting i veien for at enkelte kan praktisere sin egen "julefredning" uten at dette må lovfestes. Dette må kunne tilpasses lokalt uten generelle bestemmelser fastsatt av sentrale myndigheter.

 

Tja mauser68 og arro,kan det være en grunn til at NJFF mener det de gjør eller? De snakker vel på vegne av en stor del av jegerbestanden. Hvis dere titter gjennom tråden en gang til,så kanskje dere finner argumentene dere leter etter..., De er der skjønner dere.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tradisjoner er vel og bra...for dem som setter pris på dette, men hva med friheten til å velge?

Valgfriheten er for meg, og mange som meg, langt viktigere enn alskens tradisjoner.

Alle vil vel velge akkurat det som passer akkurat dem best, og i det øyeblikket alle kan velge alt det de vil, har vi ikke demokrati, men noe som begynner på "A"...

Kanskje prisen man betaler for å bo i et demokrati ikke er så jævla stor når det kommer til stykket ?

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten skreiv :

Tja mauser68 og arro,kan det være en grunn til at NJFF mener det de gjør eller? De snakker vel på vegne av en stor del av jegerbestanden. Hvis dere titter gjennom tråden en gang til,så kanskje dere finner argumentene dere leter etter..., De er der skjønner dere....

 

Jepp, men den posten til Solheimen var ikkje der, då spørsmålet blei stilt til deg. Det var DITT argument eg var ute etter. Men då skjønner eg litt meir, du heller har ingenting konkret argument anna enn at du vil jakte i romjula og sånn sett så er du på akkurat samme linje som meg. Men kritisere og kommentere andre sine synspunkter, det skal du ha skryt for. God jul til deg BusterGutten...

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten skreiv :
Tja mauser68 og arro,kan det være en grunn til at NJFF mener det de gjør eller? De snakker vel på vegne av en stor del av jegerbestanden. Hvis dere titter gjennom tråden en gang til,så kanskje dere finner argumentene dere leter etter..., De er der skjønner dere....

 

Jepp, men den posten til Solheimen var ikkje der, då spørsmålet blei stilt til deg. Det var DITT argument eg var ute etter. Men då skjønner eg litt meir, du heller har ingenting konkret argument anna enn at du vil jakte i romjula og sånn sett så er du på akkurat samme linje som meg. Men kritisere og kommentere andre sine synspunkter, det skal du ha skryt for. God jul til deg BusterGutten...

 

Nå må du jaggu slutte å tulle Mauser68, nok er nok :wink: Forstår du virkelig ikke at de argumentene for jakt som gjelder i året forøvrig, er de argumentene som også bør gjelde i jula? Det har vært påpekt flere ganger nå,også av meg,og det synes jeg du burde ta inn over deg,og ikke bare kverulere.

Link to comment
Share on other sites

Solheimen, trur neppe dyra merker forskjellen på datoen, men folket bryr seg, ikkje berre kristenfolket og jaktmotstandere generelt.

 

Viss ein ser på dagane 27.-30. des, so må ein stor del av "folket" på jobb. Alle butikkane er opne. "Folket" kan reise på polet og handle brennevin, på trelastlageret og handle 2x4m og på jernia å få tak i doble fustasjopphengsforkoblingar.

Det høyres ikkje mykje ut som "julefred" for min del, og eg trur ikkje "folket" ville brydd seg nevneverdig om fredinga vart oppheva frå og med 27. des.

 

Denne diskusjonen har vi kvart år. Eg meinar for so vidt det samme som før:

Eg har ikkje noko stort problem med fredinga, men ser gjerne at den vert endra. Eg ser ingen biologiske argumenter for å frede i denne perioden, utenom innspelet frå ornitologane. Juletidsfredinga kom vel i alle fall delvis pga kristen påverknad på samfunnet og KrF sin innflytelse. Vel og merke i ei anna tid då dette var av eit heilt anna omfang enn i dag. Vi har vel fått redegjort frå fleire her at fredninga ikkje har nokon direkte forankring i verken bibelske skrifter eller kristen praksis, so det "kristne" argumentet fell og bort i mine auge.

Det einaste vi står igjen med er vår anseelse i befolkninga forøvrig, og hensyn til familieliv. Det sistnevnte trur eg ikkje er noko praktisk problem. Sopass må ein klare å ta hensyn og planlegge. Ta med ungane på jakt!

 

Vår anseelse den ikkje-jaktande majoriteten av befolkinga derimot, bør vi ta hensyn til her, som i so mange andre saker. Derfor meinar eg at fredninga kan opprettholdast 24-26 des, samt påskehelga.

Resten av romjula, som i praksis er kvardag for mange, er det både tullete og ulogisk å ha fredning. Den 29 des er som regel ein vanleg kvardag på kalenderen. Første nyttårsdag er ein raud dag på kalendaren. Likevel kan du ikkje jakte 29 des, men du kan jakte 1. jan. Eg ser ikkje logikken, og det trur eg ikkje befolkninga forøvrig gjer heller.

 

Kan vi ikkje berre "bytte" 27-30 des med feks pinsehelga, himmelspretten og 17.mai? Det har bortimot ingen praktisk betydning å ikkje få jakte desse dagane likevel.

Link to comment
Share on other sites

Ladden skreiv :
Å si at man ikke kan kose seg ute med jegere på alle kanter er totalt idiotisk.Det vil si at omtrent hele høsten er spolert for turgåere det da?

 

Då har du ikkje forstått at det finst noko anna enn jeger der ute, for opplysnings skyld, så kan eg opplyse deg, at det gjer det min venn.. Det er mange som ikkje har sansen for skyting og jakt rundt seg, og dei kan gå i ro og mak og nyte akkurat det i jula. Og skulle det ha blitt opna for romjuls jakting, så skal eg garantere deg at dyreverns organisjoner og Jenny`s gjeng hadde fått endå meir medlemmer.

 

Her skjønte jeg ikke en tøddel av hva du mente. Selvfølgelig er det andre enn jegere i skauen. Men de er da der hele høsten og klarer seg fint. Hvorfor skal jegere bli et problem i skauen i jula?

 

Jeg kan sette opp en blink i jaktterrenget mitt å skyte så mye jeg orker. Jeg kan også slippe hundene mine for å trene de på rådyr eller elg. Men jeg får altså ikke lov å jakte. Logikken ligger?

 

Denne loven er, som NJFF mener, basert på følelser eller føleri. Hvorfor kan ikke argumentene for å få den opphevet være begrunnet med det samme? Hvorfor er du så opptatt av å få "snusfornuftige" argumenter mot loven når det ikke fins noen for?

Link to comment
Share on other sites

Arro, først så er du einig med meg, så ber du meg ti stille, den skjønte eg ikkje. :?:

 

Solheimen, det er stort sett dårlig med meg på vinterjakta også, men ein og annen tur har det blitt. Og ja, det blir spennande om kva påvirkning det innspelet til NJFF har og sei, time will how. :)

 

Nei jeg ber deg ikke tie stille Mauser. Det ble bare en meget dårlig setning. :oops: Jeg er for julefredninga jeg.

 

Det blir litt mye fjas her nå. Melder meg ut av tråden.

 

God Jul til alle

 

 

arro

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsjeger, du skriv som vanlig godt, og har gode poeng, du skal ha all ære for det.

 

For å sei det sånn, eg kjem aldri til å stå å rope på barrikadene, mot å oppheve jatforbudet, men eg synst det er greitt at det er sånn. Det er ikkje eg som har problemet med at det blir jakta, eg syns at for "fredens" skyld, så kan det godt forbli sånn.

Me får sjå om NJFF dei klarer å få velta om torva og so får me sjå kva som skjer.

 

Og til deg BusterGutten, du er ikkje akkurat uskyldig i den måte du heller, du er ikkje akkurat ein mann av mange ord. Hadde du gidda å tatt deg bryet med å skrive meir enn 2 linjer i kvart svar du gjer, sånn at folk kan få litt meir konkret fram kor dine synspunkt er og eventuelle svar på spørsmål, så hadde alt gått betre.

Men eg gidd ikkje å diskutere med deg om det meir, me får væra einige om at me er ueinige trur eg. Så får dei som respekterer jula og synst at den skal være meir verdt enn ei vanlige jaktveke om høsten, være det. Og eg meinte God Jul til deg, DET var ikkje ironisk meint.

 

Ladden, er fullt med på kva du meiner her, kan nok virke litt ulogisk det der. Eg kjenner ikkje til så mange her i området, som bruker jula til skyting, men det skjer jo rundtom ser eg. Men eg trur faktiskt at me jegere ikkje blir akkurat meir populære om me hadde frest rundt i skauen og jakta i jula også. Veit om ein del, som faktisk bruker naturen meir i perioder når det ikkje blir jakta. Men dette er ikkje noko eg konkret kan vise til..

 

Eg trekker meg ut av diskusjonen, trur folk har fått mine synspunkt på dette, og seier GOD JUL !!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsjeger, du skriv som vanlig godt, og har gode poeng, du skal ha all ære for det.

 

For å sei det sånn, eg kjem aldri til å stå å rope på barrikadene, mot å oppheve jatforbudet, men eg synst det er greitt at det er sånn. Det er ikkje eg som har problemet med at det blir jakta, eg syns at for "fredens" skyld, så kan det godt forbli sånn.

Me får sjå om NJFF dei klarer å få velta om torva og so får me sjå kva som skjer.

 

Og til deg BusterGutten, du er ikkje akkurat uskyldig i den måte du heller, du er ikkje akkurat ein mann av mange ord. Hadde du gidda å tatt deg bryet med å skrive meir enn 2 linjer i kvart svar du gjer, sånn at folk kan få litt meir konkret fram kor dine synspunkt er og eventuelle svar på spørsmål, så hadde alt gått betre.

Men eg gidd ikkje å diskutere med deg om det meir, me får væra einige om at me er ueinige trur eg. Så får dei som respekterer jula og synst at den skal være meir verdt enn ei vanlige jaktveke om høsten, være det. Og eg meinte God Jul til deg, DET var ikkje ironisk meint.

 

Ladden, er fullt med på kva du meiner her, kan nok virke litt ulogisk det der. Eg kjenner ikkje til så mange her i området, som bruker jula til skyting, men det skjer jo rundtom ser eg. Men eg trur faktiskt at me jegere ikkje blir akkurat meir populære om me hadde frest rundt i skauen og jakta i jula også. Veit om ein del, som faktisk bruker naturen meir i perioder når det ikkje blir jakta. Men dette er ikkje noko eg konkret kan vise til..

 

Eg trekker meg ut av diskusjonen, trur folk har fått mine synspunkt på dette, og seier GOD JUL !!! 8)

 

Jeg sitter ikke å depper over julefredninga jeg heller. Eller jo, jeg depper over jaktslutt på hjortevilt, men det hadde jeg gjort uansett når jaktslutt er :lol: .

 

Men det kunne vært kjekt å ha muligheten til å velge om jeg vil bruke romjula på jakt eller ikke. Ihvertfall når fredninga ikke er basert på noe fornuftig overhodet. Men så lenge jeg ikke kan jakte rådyr, så "børster jeg to måneder gammelt støv" av elghunden og koser meg med spennende ståloser noen dager i romjula.

 

GOD JUL tilbake. Vi får dra frem argumentene om et år igjen :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Stilt i jula? Næ, for da er jeg ute og skyter på blink. :wink:

 

Som nevnt i forskjellige innlegg, så finnes der ingen fornuftsbasert begrunnelse for julefredning. Jeg ergrer meg grønn fordi jeg ikke får være etter Kråka den uka jeg faktisk er våken og har tid til overs (har vært ute og sett sola 5 ganger siste to månedene). Og jeg er imot alt som er av unødige reguleringer (de er der kun for å fore byråkratene våre).

 

At jeg ikke er for å tukle med julefredningen (uten at det blir gjort av svert seriøse organisasjoner med en viss tyngde bak seg), begrunner jeg med redselen for hva nevnte byråkrater kan finne på, om de får sjangsen til ett nytt forsøk (noen som har sett den nye våpenforeskriften? Nettopp, byråkrat makkverk fra ende til annen).

 

 

Tenker jeg sier som Ladden: GOD JUL. Vi får dra frem argumentene om et år igjen. :D

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i forskjellige innlegg, så finnes der ingen fornuftsbasert begrunnelse for julefredning.

 

Mulig det ikke er det for deg, men det er bare fordi du jakter for lite før jul, det...

 

:twisted:

 

For min egen del føles det utrolig fornuftig å sitte her med vær-spekepølsesnabben i ei hånd, juleølen i den andre, og vite at nå er det mulig å få slappe av ørlitte granne før vi peiser etter reven på nyåret.

 

(Jeg måtte slippe spekepølsa et minutt for å skrive dette innlegget, men juleølen forlot aldri mitt faste grep.)

Link to comment
Share on other sites

For min egen del føles det utrolig fornuftig å sitte her med vær-spekepølsesnabben i ei hånd, juleølen i den andre, og vite at nå er det mulig å få slappe av ørlitte granne før vi peiser etter reven på nyåret.

 

(Jeg måtte slippe spekepølsa et minutt for å skrive dette innlegget, men juleølen forlot aldri mitt faste grep.)

 

:shock: Hvem tvinger deg til å jakte så du ikke kan slappe av litt uten at det må en fredning til :?:

Skulle du ha litt behov for litt avslapping etter jul så bare send en pm så kan jeg steppe inn for deg noen ganger, dog ikke under tvang :wink:

Link to comment
Share on other sites

I vår tidsalder burde alle forbud som er religiøst forankret ha vært kastet på dynga for lengst. Julefredningen er en anakronisme som forhåpentligvis blir avskaffet. Det er faktisk, etter min mening, ganske drøyt å legge inn religiøse begrensninger i Norges lover og pålegge alle innbyggerne i landet å rette seg etter dem.

Link to comment
Share on other sites

I vår tidsalder burde alle forbud som er religiøst forankret ha vært kastet på dynga for lengst. Julefredningen er en anakronisme som forhåpentligvis blir avskaffet. Det er faktisk, etter min mening, ganske drøyt å legge inn religiøse begrensninger i Norges lover og pålegge alle innbyggerne i landet å rette seg etter dem.

 

+1 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er mange kloke hoder. Hva med å avlive dyr som lider i denne fredningstiden? Har vært borti noe skrift om det en annen plass men husker ikke hva som ble skrevet. Har en rev som har tydelig skabb som dukker opp fra tid til annen på åta. Hvis den dukker opp nå i romjula, kan jeg da skyte den?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men julefredinga kan ikke begrunnes i skriften eller i et ønske fra noen store religiøse organisasjoner. Tror det handler mer om kultur enn religion.

 

Hvilket kultur da? :?

 

Ihvertfall ikke den Norske! Her var det jo tross alt jakt i romjulen frem til bare noe få tiår siden!

 

Det som det er snakk om er en regel som ble tvunget frem av noen i KRF (en eller annen hard kjerne som kanskje er imot jakt generelt?), som tross alt representerer svært få i samfunnet. Så dette dreier seg om verken religion eller kultur, men heller om enkelte politikeres behov for å utøve makt ovenfor befolkningen. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Steve:

 

Jeg ser ikke noe spuriøst ved dette. Julefredning i romjulen har en direkte sammenheng med julen, som er en kristen høytid. Men selvsagt kan du hevde at kultur har en betydning, men neppe som en uavhengig faktor. Kulturen i denne sammenhengen er jo bare en annen avskygning av det samme - at vi lever i en kristen tradisjonskultur med julefeiring.

 

Mitt poeng og min personlige mening, som du naturligvis har forstått, er at religiøse forbud hører hjemme på dynga.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid kunne tenkt meg og jakte i romjula men når jeg virkelig setter meg og tenker etter så syns jeg kanskje det er greit med freding for viltet sin del også ,de har jo tross alt hvert i søkelyset i flere måneder og de trenger litt fri de også . En annen ting er jo også at familien setter ekstra pris på det for det er jo mye som skjer i denne høytiden og tror det har skapt hvisse diskusjoner :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...