Jump to content

Fler som irriterer seg over julefredninga...?


Echo

Vil du jage i romjula?  

345 members have voted

  1. 1. Vil du jage i romjula?

    • Ja
      239
    • Nei
      106


Recommended Posts

Tenk om det ikke var julefredning, og jaktidsrammen for endel vilt gikk til 31. desember..

 

Bikkjeloser, skyting, 4-hjulinger og landcruisere.

Drevkjeder, ettersøk, snøscootere, forfrosne harebikkjer og leiting etter forvillene jegere. Helikoptersøk, vådeskudd, slakting og blodspor.

 

Litt av dette og folk flest, kjerringer og unger ville ihvertfall reagere negativt.

Sats på nissen og jultre, mat kjøttmeisen og ønsk en bok med jakthistorier til jul. Anbefaler Mikkel Fønhus. (;>)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 199
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Julenissen, Rudolf og resten av spannet ble felt under reinsjakta i fjor. Et resultat av flere uheldige omstendigheter: Nissen var tilfeldigvis ute og trimmet reinsdyrspannet i slutten av august, tilfeldigvis over Atna-traktene, hvor jeg tilfeldigvis befant meg sammen med en jegerkompis som tilfeldigvis er ihuga fuglejeger med nesa i været.

Link to comment
Share on other sites

Bryr meg ikke stort om at dyra er fredet i jula. Har hatt så mange muligheter til å jakte i høst at jeg faktisk ikke føler behov for å jakte i romjula. Dessuten har jeg familie, så en får prioritere de litt og! Stakkars fruen skal få slippe å gjøre alt hele tida. Har egentlig ikke helt skjønt nøyaktig hvorfor det er fredning, men det har sikkert noe med kristne verdier og at man i høytiden ikke trenger å høre lyden av skudd rundt omkring. Men forstår godt enslige som ikke har store forpliktelser at det kan bli kjedelig med dødtida! Men 1. januar begynner det jo igjen, i hvertfall for noen arter.

Link to comment
Share on other sites

Sveipet innom tråden som snarest, tok meg til panna og tenkte : er det virkelig så mange evneveike tullinger i norges jegerstand?

Desto mer jeg leste, des mer forundret ble jeg.

Vi feirer jul i norge fordi det er en del av vår religiøse tilhørighet. Derfor har vi også i stor grad helt fri fra jobb disse dagene. Det er høytid, og noe som vi setter pris på nettopp pga det snart er den eneste tiden vi i vårt travle samfunn faktisk kan tenke på familien, prioritere venner, tillate oss å senke blodtrykket samt faktisk kjede oss litt.

Det er da et paradoks at mange mener at disse "fridagene" bør få brukes til jakt. Nå skal jeg ikke forsøke meg på å predike hva den enkelte skal bruke lediggangen til, men litt respekt for de få religiøse verdiene vi har igjen hadde absolutt ikke gjort noe.

Vi kan hær`n fløtte meg egentlig jakte hele året, hvis man er skrudd nok :x:x , og at enkelte mener at det kanskje hadde vært fint å kunne ta med familien ute i skogen i jula uten å måtte få hagelskura over hodet eller i det hele tatt være redd for sådan, må da i anstendighetens navn være helt å leve med. Vi er da intellektuelle vesener.....ikke bare en gjeng med skytekåte bygdetullinger som burde få utvidet horisonten på BLÅ resept! :evil: ( GET a life! Jeg er selv en ivrig jeger, men det finnes jaggu andre verdier her i livet også!!!!)

 

Det at vi jegere i større og bredere grad mener at skogen er til for OSS, gjør bensinen bare mer potent hos motstanderene.....og vi må for all del ikke sette oss i den situasjonen. Det gagner oss nemlig ikke!

 

Dessuten så er det fortsatt sånn at det går an å ta en tur i skogen å se på dyra....uten på død og liv å måtte skyte de :evil: (for alle de som sliter med å ta en tur på fortauene)

 

Fortsatt fredelig jul i alle hjem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg en evneveik tulling :mrgreen:

 

Og det kan godt være. Men det som blir feil, er din påstand om "vår" religiøse tilhørighet. Snakk for deg selv. Jeg skal respektere dine religiøse valg, men du kan ikke kreve at jeg skal etterleve dem bare fordi du mener det er den "korrekte måten".

 

Jeg sier det igjen - religiøst begrunnede forbud hører hjemme på historiens søppeldynge.

Link to comment
Share on other sites

Begynte og skrive ett svar tikka,men klarte ikke ordlegge meg ordentlig.så jeg droppet det.Var litt redd for og bli usaklig :oops: .

Men svaret mitt hadde blitt som truls sitt.

Jeg for min del kan drite i hele jula .Misforstå meg rett. Liker jula ,men er ikke i nærheten av og ha noe som helst religiøs tilknytning.Liker bare ferie dagene knyttet opp mot den

 

Så til deg truls..takk for hjelpa :D

Link to comment
Share on other sites

Historieløst kaller man sånn...

Se til de land og stater som har forsøkt å lage lover uten noen form for religiøs basis.

De er ikke noe land folk ønsker å bo i, for å si det slik...

 

Det ironiske er jo at de fleste som tenker som deg, Truls, også feirer jul og påske!

At de også nyter godt av fridagene disse høytidene gir oss.

Men likevel skal det altså rakkes ned på religiøsitet så snart sjansen bryr seg. :roll:

Slik dobbeltmoral er, i mine øyne, like patetisk som fanatiske jaktmotstandere og dyresaksforkjempere som ikke er 100% vegetarianere!

Link to comment
Share on other sites

Rakker ikke ned på noe han vel.Føler vel heller att det er andre som prakker religionen ned på han iform av forbud knyttet opp imot religion .Skrev i innlegget mitt over her att jeg nyter julen .Men ikke på grunnlag av det julen står for.

Skulle veldig gjerne vært i skogen og jaktet i romjula .Har ikke så mye tid til og nyte skogen ellers pga arbeids situasjonen til min samboer og meg.Så jeg ønsker det jakt forbudet ditt peppern gror.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg er at julefredningen blir kritisert fordi den er religiøst betinget. Julen er også religiøst betinget. Ergo er også fridagene man kunne brukt til jakt religiøst betinget. Fjerner vi det religiøse oppe i det hele så fjerner vi julen som sådan. Og vi fjerner fridagene. Dermed ingen fridager til å bedrive jakt i det som kunne vært romjul :D .

 

Edit: Må føye til at jeg personlig er i mot julefredning. Det kunne vært kjekt å hatt valgmuligheten om man vil jakte i romjula eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Oppgitt.Så da mener du att vi som ikke har ett religiøst forhold til alle høytidene skal jobbe da ??

Syntes det er rart att svenskene klarer og kombinere jul og jakt .

Men da blir vel det neste att vi ikke skal jakte under ramadan måneden heller da??

(på litt tynn is da jeg ikke er sikker på når ramadan er)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sveipet innom tråden som snarest, tok meg til panna og tenkte : er det virkelig så mange evneveike tullinger i norges jegerstand?

Desto mer jeg leste, des mer forundret ble jeg.

Vi feirer jul i norge fordi det er en del av vår religiøse tilhørighet. Derfor har vi også i stor grad helt fri fra jobb disse dagene. Det er høytid, og noe som vi setter pris på nettopp pga det snart er den eneste tiden vi i vårt travle samfunn faktisk kan tenke på familien, prioritere venner, tillate oss å senke blodtrykket samt faktisk kjede oss litt.

Det er da et paradoks at mange mener at disse "fridagene" bør få brukes til jakt. Nå skal jeg ikke forsøke meg på å predike hva den enkelte skal bruke lediggangen til, men litt respekt for de få religiøse verdiene vi har igjen hadde absolutt ikke gjort noe.

Vi kan hær`n fløtte meg egentlig jakte hele året, hvis man er skrudd nok :x:x , og at enkelte mener at det kanskje hadde vært fint å kunne ta med familien ute i skogen i jula uten å måtte få hagelskura over hodet eller i det hele tatt være redd for sådan, må da i anstendighetens navn være helt å leve med. Vi er da intellektuelle vesener.....ikke bare en gjeng med skytekåte bygdetullinger som burde få utvidet horisonten på BLÅ resept! :evil: ( GET a life! Jeg er selv en ivrig jeger, men det finnes jaggu andre verdier her i livet også!!!!)

 

Det at vi jegere i større og bredere grad mener at skogen er til for OSS, gjør bensinen bare mer potent hos motstanderene.....og vi må for all del ikke sette oss i den situasjonen. Det gagner oss nemlig ikke!

 

Dessuten så er det fortsatt sånn at det går an å ta en tur i skogen å se på dyra....uten på død og liv å måtte skyte de :evil: (for alle de som sliter med å ta en tur på fortauene)

 

Fortsatt fredelig jul i alle hjem :wink:

 

Kjære vene. Ha nå litt respekt for de som ikke bryr seg en døyt om de religiøse verdiene også da. Er man mindre intelligent, en evneveik tulling eller en skytekåt tulling fordi man ønsker å jakte i romjula? Les hva du virkelig har skrevet og gå en runde til med deg sjæl for dette var guffne greier..........

Link to comment
Share on other sites

Historieløst kaller man sånn...

Se til de land og stater som har forsøkt å lage lover uten noen form for religiøs basis.

De er ikke noe land folk ønsker å bo i, for å si det slik...

 

Det ironiske er jo at de fleste som tenker som deg, Truls, også feirer jul og påske!

At de også nyter godt av fridagene disse høytidene gir oss.

Men likevel skal det altså rakkes ned på religiøsitet så snart sjansen bryr seg. :roll:

Slik dobbeltmoral er, i mine øyne, like patetisk som fanatiske jaktmotstandere og dyresaksforkjempere som ikke er 100% vegetarianere!

 

For å ta det siste først: Mulig du synes jeg er patetisk, men jeg har da ikke rakket ned på noen religioner. Og det er mulig å skille mellom snørr og barter - jeg deltar i familiens høytidsfeiring og synes det er greit. Det er nemlig frivillig. Men det er da ikke det samme som at jeg samtidig skal akseptere at det nedlegges et religiøst forbud mot hvordan jeg skal oppføre meg. For det er tvang.

 

Og for å ta det første: Om du skal hevde at det finnes land som har forsøkt å lage lover uten religiøst grunnlag, og at det er land folk ikke ønsker å bo i: La meg nevne land som gjør det du dermed forfekter - altså land som legger religionen til grunn for allle lover og forbud. Et godt eksempel er sharialoven, som blant annet er greia i land som Iran.

 

God tur - og skitt jakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Oppgitt.Så da mener du att vi som ikke har ett religiøst forhold til alle høytidene skal jobbe da ??

 

Om det er meg du spør mener jeg at de som synes at landet vårt har så vondt av vår kristne kulturarv og grunnlov

ikke burde hedre kristendommen ved å feire dens helligdager, ja!

Så det er ikke de som "ikke har noe veldig religiøst over seg" men religionens motstandere er det jeg sikter til her...

Og jeg mener at det stort sett er dobbeltmoral, derfor provoserer jeg litt med slike påstander for å få fram et poeng.

Slik som f.eks de som mener at dyr i fangenskap burde vært forbudt, men samtidig elsker sin kjøttmiddag...

Link to comment
Share on other sites

:roll: Alle lover er tvang, kjære Truls! :roll:

Det er vel det som gjør dem til lover, og ikke anbefalinger!?

Videre, for 100 gang snart i denne tråden, romjulsfredninga er en politisk avtale mellom lille KrF og gedigne AP.

Så slutt å late som om dette er noe "de fæle korsfarerne" har dratt ned over hodene på dere! :x:roll:

Dette kunne AP ha avfeid da, og fjernet mange ganger siden.

Men det er en lov som har noen forvaltningsmessige aspekter, men trolig flest følelsesmessige.

En lov jeg nok tror finner stort positivt flertall i det norske folk!

 

Og hva er alternativet? Kanskje mye av jakttidene endres om man skal gå inn i dette på ny?

Bl.a rådyrjakta ender jo da, så den rammes ikke av fredning.

Kanskje de bare skulle gjøre likt med fuglejakta og, da.

Så slipper våre forvaltere slike problemer...

Link to comment
Share on other sites

Hvilke land snakker vi om her ?

Gamle Sovjetunionen, Kina og Korea var de jeg hadde fremst i tankene da jeg sa det, men eksemplene er nok flere og.

 

Og la meg, for kverulantenes del, oppklare følgende:

Julen er ei kristen høytid.

Det var slike vi diskuterte her.

Norges lover, og mange andre lands, er bygget på kristne normer.

Å blande inn sjaria her blir helt fullstendig skivebom!

Det har så lite med kristendom å gjøre som mulig.

Det er del av en helt annen religion, som heldigvis ikke enda er med på å forme lovene i vårt land!

Og du har rett, når vi ser på dem som bygger på disse er det trolig ingen suksessoppskrift! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Neida, tunderbrd, det kan godt tenkes at det ikke er noe ønske i befolkningen for å tillate jakt i romjulen. Og jeg kan godt tenke meg at du har rett i at det ikke er smart å røre ved teamet. Jeg gir bare uttrykk for min personlig mening om dette - og det er at religiøst begrunnede forbud lukter vondt.

Men å dra det til en slutning om at alle lover er tvang, blir grisekjøring, tundebrd. For en lov mot f.eks. akkurat det - altså grisekjøring - er jo av hensyn til medborgernes sikkerhet. Et forbud mot å utøve en legal fritidssyssel i romjulen er noe helt annet, det er et religiøst begrunnet forbud, uansett hestehandel. Det håper jeg vi kan være enige om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklageligvis ikke så flink til og skrive som dere er. så istedenfor og skrive hva jeg mener og støte eller krenke andre på grunn av deres livsyn så trekker jeg meg fra diskusjonen .

Håper vi en gang møtes .da skal jeg mer enn gjerne bli med og diskutere videre.

Håper på litt forståelse ..

 

Ha ett godt nytt år .

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk kan være så snille å slutte å kalle det "religiøst begrunnet forbud" så kan jeg omtrent være enig i hva som helst... :lol:

Der finnes ingenting i religionen vår, kristendom, som skulle tilsi fredning!

Har dere lest hele tråden eller? Kjære tid! :roll:

Dette var en politisk hestehandel mellom et lite kristelig parti og et digert, nesten anti-kristelig parti.

Dette var politikk! Ikke religion! Er det så ufattelig vanskelig å få det inn i skallen, folkens? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å få inn i skallen, tunderbrd? Hva mener du? Selvsagt er julefredningen et religiøst begrunnet forbud. Hva tror du var motivet for Krf da partiet fikk gjennomslag for denne hestehandelen? Hvor er motsetningen mellom en politisk hestehandel og et religiøst motiv?

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk kan være så snille å slutte å kalle det "religiøst begrunnet forbud" så kan jeg omtrent være enig i hva som helst... :lol:

Der finnes ingenting i religionen vår, kristendom, som skulle tilsi fredning!

Har dere lest hele tråden eller? Kjære tid! :roll:

Dette var en politisk hestehandel mellom et lite kristelig parti og et digert, nesten anti-kristelig parti.

Dette var politikk! Ikke religion! Er det så ufattelig vanskelig å få det inn i skallen, folkens? :roll:

 

Men hvis dette var en hestehandel, hva var begrunnelsen for at Krf ville ha julefredning? Ingenting religiøst betinget?

 

Edit: Truls var først................... :D

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å få inn i skallen, tunderbrd? Hva mener du? Selvsagt er julefredningen et religiøst begrunnet forbud. Hva tror du var motivet for Krf da partiet fikk gjennomslag for denne hestehandelen? Hvor er motsetningen mellom en politisk hestehandel og et religiøst motiv?

 

Nå tror jeg ikke du er noe særlig inne i kristendommen og Bibelen!

Så når jeg sier at der ikke er noe i kristendommen som gjør at denne fredningen kan begrunnes med slikt så får du nesten bare tro meg! :wink:

Så når et parti, om enn det heter KrF, fatter vedtak som dette mener jeg det har med personers meninger, føleri og synsing å gjøre!

Finner ingenting som viser at de har begrunnet det med noe religiøst, og Lov om helligdagsfred omfatter kun 1. og 2.juledag...

Eller mener du at alt KrF foretar seg er religiøst begrunnet? :roll:

Nei, kjemp bare videre mot oss fæle korsfarere, dere gutter!

Jeg gidder ikke mer, men bare kveruler videre dere!

Dette blir litt for fjortis for min smak!

Dere er visst bare her for å kverulere, ikke for å lære... :roll:

Å jakte får dere ikke uansett :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei.for det første er jeg ingen fjortis.Ikke kverulerer jeg,det jeg gjorde var bare og si min mening.Jeg vet ikke hvorfor forbudet er der. Noe jeg ga svar på noen innlegg over her (trur jeg.Det var dette med og bli misforstått)Og jeg gidder heller ikke lete det opp.Får jeg får ikke jakte uansett hvor mye jeg vil.(oppss.det sa du jo):Noe jeg har infinni meg i.

Det som irriterer meg er att det er ett forbud mot og jakte i romjula .Og det har kopling opp imot religion.

Og du må mer enn veldig gjerne fortelle meg litt om hvorfor jakt i romjul er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Tunderbrd: Det kan godt tenkes det ikke står noe om jaktforbud i Bibelen. Jeg har i hvert fall ikke funnet noe slikt (men jeg har funnet bibelsteder der det står hvordan mennesket skal utføre jakten og fortæringen av utbyttet). Og det kan godt tenkes forbudet er et resultat av ett eller noen få menneskers personlige følelse og oppfatning om hvordan romjulstiden skal tilbringes.

Men det blir ikke noe bedre av det.

 

Vi snakker visst forbi hverandre. La oss bare være enige om å være uenige.

Link to comment
Share on other sites

Oioioi her var det mye meninger gitt. Mens dere har suttet her og synset har vi hatt masse rådyrloser og skutt to dyr idag 8)

Imorgen blir det kombinert elg og rådyrjakt :D

Å hvor herlig det er å bo i Sverige :mrgreen:

 

Hold av plass - neste juleferie er under planlegging! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og la meg, for kverulantenes del, oppklare følgende:

Julen er ei kristen høytid.

Vet du, der er jeg 100% uenig med deg. Godt mulig at jula er det for deg, og jeg antar derfor at du feirer jula med bønn og ettertanke i god kristen ånd, ikke med ov-eting og ditto drikking med nisser, gaver og skau i stua. Jeg, derimot, og flere med meg, feirer hedensk jòl (ikke kristmesse). Ihvertfall ser det absolutt sånn ut når jeg ser på måten som jeg og de fleste andre her i landet feirer jul på. Om våren gleder jeg meg over sola og den nye fruktbarheten, selv om det skjer omtrent på samme tida som noen kjolekledde statsansatte står og snakker om en fyr som ble henrettet for et par tusen år siden. Det religiøse aspektet ved jul, påske etcetera er meg nokså fjernt (for å uttrykke meg litt forsiktig).

 

Kunne jeg tenkt meg å tatt med hagla ut i skauen en tur i romjula? U bet. Ville kona likt det? Nope. Gidder jeg å irritere meg over at jeg ikke kan gjøre det? Nope. Det er godt mulig jeg kan komme på ting jeg ergrer meg mindre over akkurat nå, men da må jeg jaggu tenke meg godt om.

Link to comment
Share on other sites

er det virkelig så mange evneveike tullinger i norges jegerstand?

 

Det var en kraftig karakteristik av meddebatanter og Norges jegerstand.

 

 

 

men litt respekt for de få religiøse verdiene vi har igjen hadde absolutt ikke gjort noe.

 

Hvorfor det? Kan du fortelle meg hvorfor jeg som ikke-religiøs skal følge religiøse "regler"?

 

Det ble også nevnt lovverk som ikke var bygd på religion, og kina, sovjet etc blir trekkt frem som skrekkeksempler. Det er jo totalt på jordet. Situasjonen i disse landene oppstod ikke pga av fraværet av religion, men pga en vis politisk retning, også kjent som kommunisme.

 

Sitter akkurat nå å ser resultatet av religion på Dagsrevyen...

Link to comment
Share on other sites

Ro ned littegrann karar. Det e tross alt jul... :D

 

Er vel ingensomhelst tvil om at julefredninga har ein viss link til kristendommen, men då indirekte. Julefredinga er jo då i samband med jula, derav navnet. Jula er, sånn som vi kjenner den og feirer den, ei kristen høgtid. I likhet med dei andre dagane kor vi har fredning, nemlig påska.

Men, som flerie har påpeika, det er ingenting i kristendommen som pålegger nokon form for jaktforbud i jula. Fredninga har vel meir komme som eit resultat av korleis enkelte personar og miljø tolka både jakt og kristendom for 50 år sidan.

Vi må hugse på at fredinga kom i ei heilt anna tid enn i dag. Jakt hadde vel meir eit preg av arbeid og matauk, og ikkje samme rekreasjon og fritidspreget som det har i dag.

(Kan nemne at eg jaktar i ei bygd med lange jakttradisjonar, der fortsatt berre eit fåtal av jaktvalda jaktar hjort på søndagar... Litt same kulturen bak).

 

Dette blir å gjenta meg sjølv tidlegare i tråden, men eg meinar fortsatt at vi kan beholde fredinga 24-26 des. Altso dei meir eller mindre "raude" dagane. Men ser ingen logisk grunn for å ha fredning dei dagane i romjula som etterkvart har blitt vanlege kvardagar. Det er for eksempel ikkje mykje som minner om julefred og høgtid dersom ein ser handelsstanden på dagen i dag.

Link to comment
Share on other sites

Vet du, der er jeg 100% uenig med deg. Godt mulig at jula er det for deg, og jeg antar derfor at du feirer jula med bønn og ettertanke i god kristen ånd, ikke med ov-eting og ditto drikking med nisser, gaver og skau i stua. Jeg, derimot, og flere med meg, feirer hedensk jòl (ikke kristmesse). Ihvertfall ser det absolutt sånn ut når jeg ser på måten som jeg og de fleste andre her i landet feirer jul på. Om våren gleder jeg meg over sola og den nye fruktbarheten, selv om det skjer omtrent på samme tida som noen kjolekledde statsansatte står og snakker om en fyr som ble henrettet for et par tusen år siden. Det religiøse aspektet ved jul, påske etcetera er meg nokså fjernt

 

kunne ikke sagt det bedre selv. kristenfolket har kuppa de fleste "feiringene" som vi hadde før de kom inn i bildet. Kanskje ikke så rart at det har vært krig i midtøsten siden Adam gikk i knebukser(eller var det fikenblad)

Link to comment
Share on other sites

Vet du, der er jeg 100% uenig med deg. Godt mulig at jula er det for deg, og jeg antar derfor at du feirer jula med bønn og ettertanke i god kristen ånd, ikke med ov-eting og ditto drikking med nisser, gaver og skau i stua. Jeg, derimot, og flere med meg, feirer hedensk jòl (ikke kristmesse). Ihvertfall ser det absolutt sånn ut når jeg ser på måten som jeg og de fleste andre her i landet feirer jul på. Om våren gleder jeg meg over sola og den nye fruktbarheten, selv om det skjer omtrent på samme tida som noen kjolekledde statsansatte står og snakker om en fyr som ble henrettet for et par tusen år siden. Det religiøse aspektet ved jul, påske etcetera er meg nokså fjernt (for å uttrykke meg litt forsiktig).

 

No kan det hende familien Sako er ekstremt påpasselege med å feire rein, hedensk jol :D Og klarar å halde seg heilt veke frå stjerner, krybber, julesangar om Jesus, englar etc.

Men for fleiretalet av det norske folk er det ikkje å komme vekk i frå at det vert feira ei jul som er eit samansurium av tradisjonar og symbolikk frå alt mulig rart. Kristedom, hededomen, gamle kulturtradisjonar frå Noreg, Tyskland, USA osb. Pluss på ein opphausa kjøpefest som hendlesstanden er heilt avhengige av. (Det blir for f**n trukke fram som eit problem at julehandelen ikkje har auka sidan i fjor!!!)

 

Det er eit ekstremt fåtal som feirar ei heilt rein julefeiring som berre har elementer frå ein religion eller kultur. Trur dei fleste må tilstå at dei har eit snev av det meste når det kjem til stykket.

Uten at dette i utgangspunktet er noko problem, og burde ha null betydning for eit snodig regelverk ang fredningstid...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heldig å har 2 uker juleferie. Størsteparten av ferien er tillbrakt hos svigerfar. Han bor på en annen kant av landet så vi har en lang kjøretur for å feire jul. Vi reiste rett etter jobb siste fredagen før jul, tanken var å jakte litt før julen ringes inn. Noen har kanskje observert det dårlige været som vi hadde i fjellet i førjulsdagene. De fleste fjellovergangene var stengte. Nå ble det sånn i år at det ikke var mulig å jakte på fjellet før julefredninga var der. Sviger og svoger hadde sett fram til et par dagers rypejakt i juleferien. For dem er det eneste mulighet de har å jakte med stående fuglehunder, for meg er det hyggeligt å la dem skumme fløten av allt arbeidet jeg har lagt i hundene i høst.

 

Så står vi der da, på 2. juledag og lurer på om vi ikke skal komme oss avgårde. Fjellet lokker betraktelig mer enn passivitet foran TV'en. Spørsmålet blir hvem vi eventuellt tråkker på tærne dersom vi tar oss en tur med hagla. For egen del klarer jeg meg utmerket på fjellet uten hagle, men for sviger og svoger vil ikke en trenigstur med hundene være i nærheten av å tilfredstille deres forventninger.

 

Ja, jeg irriterer meg over julefredninga. Det gjorde derimot ikke sviger og svoger som aldri hadde hørt om julefredning (eller blyhaglforbud).

 

Innlegget til Tikka M55 308win ble jeg trist av å lese. Denslags sneversyn og intoleranse er i god gammeldags kristen tradisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig bestemt meg for at å svare provoserende på spm ang mine holdninger til dette tema, skulle jeg holde meg for god til. Men, når hansken først er kastet, så bør jeg vel etter beste evne forsøke å forklare de som fremdeles ikke har forstått, at meninger kan være delte!

 

Vi er så heldige at vi er medlemmer av et samfunn med mange goder. Nå er det engang sånn at vi feirer jul fordi majoriteten av oss følger den kristne kalender ( selv om den kristne utøvelsen varierer ) Jeg på min side er IKKE noen ivrig kirkegjenger, ei heller i tro, men jeg har overhode ingen problemer med å akseptere at de med tro mener at de få dagene vi feirer jul må få være jaktfrie. Vi kan jakte omtrent nesten hele året rundt, og når vi da har valgt å være en del av det norske samfunn, så må vi også følge de lovene som er ønsket av majoriteten. Dette skulle liksom ikke være noe problem å forstå!

Hvis noen her inne verdsetter anarki bedre, så er det bare å flytte! Vil gjerne ta del i godene vi har, men vil ikke være en del av felleskapet....? Snylteveps er det ingen som liker!

 

Og så til de som ikke feirer jul på den tradisjonelle måten:

Greit nok....men jeg betviler sterkt at dere står på barrikadene og sier at dere kan jobbe i helligdagene bare fordi dere ikke deler samme religionsforståelse :?

Dette er dobbeltmoral på sitt aller værste :x

 

Problemet slik jeg ser det, er at mange av oss jegere oppriktig mener at skogen er vår, og at vi stadig krever mer...både plass og tilgjengelighet :(

Da kan jeg iallfall skjønne at de som ikke deler vår lidenskap, begynner å brumme litt.

 

Og så til guttapåskauen: Du må selvfølgelig bare være så lei deg som du ønsker, men dette er mine meninger om temaet, og dere kan være 100% sikker på at jeg ikke skriver noe jeg ikke kan stå inne for. Det er meget sjelden jeg velger å ordlegge meg såpass spissformulert....jeg blir bare så provosert over kravmentaliteten noen tillater seg å ha, uten å vise anstendig samfunnsrespekt tilbake :(

Vi snakker om å kunne dra et lass i samme retning til det beste for alle, ikke bare tenke meg og mitt! ( nei, jeg stemmer ikke sv!)

 

Så til slutt: En god statsleder velger ikke sine rådgivere ut fra at de fullt ut deler hans eller hennes syn. Da utvvider man ikke forståelsen, men heller snevrer den inn....og følgelig lærer heller ingenting.

Jeg er tilbøyelig for å endre mine syn på mange saker og ting ( ikke værre enn det ), MEN.....da skal argumentene jaggu være gode og saklige. I denne saken bøyer jeg IKKE av :x

Dere har hele året å jakte på gutter ( og jenter )

Det burde ikke være noe problem å la være ei uke :evil:

 

Siste ord fra meg er hermed sagt!

Og så håper jeg at denne tråden får dø ut. Kverulering hever ikke standarden på forumet. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Tikka M55 308win skrev:

Og så til de som ikke feirer jul på den tradisjonelle måten:

Greit nok....men jeg betviler sterkt at dere står på barrikadene og sier at dere kan jobbe i helligdagene bare fordi dere ikke deler samme religionsforståelse

Dette er dobbeltmoral på sitt aller værste

 

Jeg kan bare snakke for fruen og meg selv. Fruen har jobbet som frivillig hos Røde Kors i årevis for å gjøre det litt lettere for de av oss som ikke har mat og tak over hodet i julen, samt tatt ekstravakter i helsevesenet. Sjøl har jeg hatt brøyteberedskap i de fleste julene jeg har opplevd.

 

Takk for at du har sagt ditt siste ord i denne tråden, og god bedring.

Link to comment
Share on other sites

Kverulering hevar ikkje kvaliteten, men det gjer jammen ikkje hersketeknikk heller. Og siste innlegg luktar litt på forsøk på hersketeknikk.

Buldre fram med sine meiningar og anklage andre for dobbeltmoral etc, for so deretter å trekke seg ut med hauet høgt heva. Og deretter be om at tråden døyr ut.

(Eg respekterar Tikka M55 308win sine meiningar fullt ut, men det ser ikkje ut som om det er gjensidig...

Eg finn meg ikkje i å bli stempla som anarkist og snyltar fordi eg har lyst å ta ein jakttur i romjula).

 

Ta morgondagen, mandag 29.des feks. Er det ein heilagdag der det er so viktig med julefred at jakt skal vere fobudt?

Butikkane er opne, mange er på jobb. Ingen religiøs symbolikk what so ever knytta til dagen (meg bekjent). Kor er julefreden som her skal ivaretakast?

 

Eg ser argumentet med at folk som har fri bør vere heime med familiane sine i jul og romjul. Men syns fortsatt det skal vere opp til kvar enkelt å disponere fritida si. Dersom ein ikkje klarar å settje av tid til familien sin sjølv om det er jakt, er det vel kanskje ikkje jaktreglementet det er noko gale med???

 

Er det so gale om ein bestefar tek med barnebarnet i skogen for å sitte på harepost i romjula?

Er det so gale om ein student som endeleg er heime og har nokon bekymringslause fridagar, tek seg ein tur på rypejakt saman med nokre kameratar som han ikkje ha sett på eit år? (mitt tilfelle)

 

Det er då for tusan ikkje snakk om å gå bananas i skogen og plaffe ned vilt for fote, men den heilt vanlege jaktutøvelsen som vi driv med resten av året. Akkurat den same jaktutøvelsen som vi resten av året forsvarar mot diverse åtak frå jaktmotstanderar.

Link to comment
Share on other sites

?

 

Er det so gale om ein bestefar tek med barnebarnet i skogen for å sitte på harepost i romjula?

 

Noe så forferdelig!!! Tenk om de hadde det hyggelig sammen uti Guds frie natur, istedenfor at barnebarnet satt inne og spilte Playstation! :lol:

 

 

Det er då for tusan ikkje snakk om å gå bananas i skogen og plaffe ned vilt for fote, men den heilt vanlege jaktutøvelsen som vi driv med resten av året. Akkurat den same jaktutøvelsen som vi resten av året forsvarar mot diverse åtak frå jaktmotstanderar.

 

Nettopp. Skulle tro fra noen av innleggene her at jaktmoralen, som fungerer stort sett bra ellers i året skulle jeg tro, ville være totalt forsvunnet hvis det ble jaktet i romjulen! Hvilket er selvsagt bare svada.

 

Er ikke-jegere kun på tur uti skog og mark i romjulen??? Utifra hva endel skriver må det være livsfarlig å bevege seg uti naturen året rundt pga gale jegere!

 

Etter å ha lest denne og endel andre lignende tråder her på Kammeret, blir jeg mer og mer overbevist om at jegere er ofte deres egne verste fiender... :(

Link to comment
Share on other sites

Er det so gale om ein student som endeleg er heime og har nokon bekymringslause fridagar, tek seg ein tur på rypejakt saman med nokre kameratar som han ikkje ha sett på eit år? (mitt tilfelle)

 

Skam deg! Vet du ikke at studenter skal tilbringe tiden kun med nesen nedi bøker, bortsett fra tiden som brukes til å koke opp og fortære en pakke Mr. Lee nudler?

 

De skal ihvertfall ikke kose seg uti skogen de få dagene de er hjemme, når tydeligvis endel familiefedre ikke får lov pga kjerringa! Hvis ikke de kan, ja da skal ingen andre heller... :wink:

 

Gledlig Jul forresten. :D

Link to comment
Share on other sites

Den 23. desember tok vi opp dette temaet etter bukkefallet. Der og da syntes jeg det var greit at dyra får "fri" i noen dager, men nå som jeg har gått og ikke gjort annet enn å sture i veggen og reist på besøk i hele jula, kommer spørsmålet; hvorfor skal det være romjulsfredning? Så rastløs som jeg er hver eneste romjul, er jeg aldri ellers. Neste år blir det svensketur i romjula på meg, okke som. Så kan de som ikke vil jakte, bli igjen hjemme.

 

Romjulsfredning eller ikke? -Jeg får ikke bestemt meg...men som sagt; sverige neste år!

Link to comment
Share on other sites

Ja, noe må gjøres for å bli kvitt denne tøysete julefredninga.

 

NJFF gidder ikke gjøre noe med det, det er så viktig å fremstå seriøst for politikerne. Der i gården brukes heller tida på å finne opp enda flere forbud og påbud for jegerstanden..

 

Vi er for snille, jegeravgiften burde betales inn på sperret konto frem til forbudet fjernes. I mellomtiden regner vi all jaktlovgivning som hvilende!

 

Men vi norske nikkere er for snille, om noen dager er denne tråden død uten at noen som helst har hørt det minste pip...

Link to comment
Share on other sites

Gidder ikke lage en ny tråd om julefredning så jeg tar det her:

 

Er det slik at jeg kan jakte 1. nyttårsdag?

jeg tolket det slik av regelverket klipp klipp fra lovdata "Jakt og fangst er ikke tillatt i tiden fra og med 24. desember til og med 31. desember og ikke på langfredag, påskeaften og første påskedag." Altså fritt fram fra 1. nyttårsdag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...