Jump to content

Fler som irriterer seg over julefredninga...?


Echo

Vil du jage i romjula?  

345 members have voted

  1. 1. Vil du jage i romjula?

    • Ja
      239
    • Nei
      106


Recommended Posts

  • Replies 199
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kampsak spør du meg. :!:

 

En plass må man starte, så kom med forslag! :D

Hva gjør vi for at julefredninga skal oppheves?

 

NJFF kan man ikke stole på at gjør noe av den sortens.

 

Dere gjør det enkelt med å gi NJFF skylda for julefredninga.

 

Hvorfor kan ikke dyra få litt fred etter innspurten av jakta? Er det så ille at det tar en uke før en kan ut i skogen med børse?

Ta heller ibruk kamera. Det er en like spennende jakt det.

 

 

 

arro

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten, hvis du er så gamal som bildet ditt tilseier, så synst eg det er påstå at ikkje vettet kjem/utvikler seg med alderen blir litt snålt ? Mulig at eg er sær, men eg hadde mine meininger for 20 år sidan, som eg ser tilbake på og lurer på kva pokker eg tenkte på. Og som du quota her, så hadde eg nok heilt andre prioriteringer for 20 år sidan. Ein lærer seg med tida at det finst andre ting enn jakt, fiske, fjellturer, og når ein får småfolk i huset, så må ein prioritere litt annerledes.

So hvis du ikkje forstår kva eg meinar her, eller rett å slettt misoppfatter meg, det vites ikkje, kanskje du kan sende meg ein PM, som forklarer synspunktet ditt, hvis du ikkje vil poste det her.

Dei 2 linjene som du kom med, utgreier kun det fakta at du ikkje er einig med meg, men ikkje ein eineste grunn for kvifor. Du såg eg skreiv at eg tenkte annerledes for 20 år sidan og med full forståelse, så den siste kommentaren din, den tok eg ikkje heilt..

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten skreiv :

Finnes det noen gode argumenter mot romjulsjakt?

Mauser68 f.eks. har du noen?

 

Sidan du ikkje klarte å svare meg på det eg spurte deg om, så skal eg bruke samme variant som du gjer. BusterGutten, har du nokon gode argument for at det skal være jakt i jula, og ikkje la dyra og dei jakt og friluftsmenneskene som liker ro og fred i skogen i jula, få lov til det ?

Link to comment
Share on other sites

Neida du har nok ikkje gått glipp av noko, du har berre jakta med hørselvern, så du er ikkje klar over at det smeller litt av den saken som du skyter med... :lol:

 

Superglue, eg er jeger, men har du lest kva eg har posta og som BusterGutten quota, så der du at eg kvifor eg meiner det som eg gjer. Det er jakt frå August til 23. Desember, og frå Januar og utover. Den juleveka, klarer folk seg veldig godt uten jakt, og en vakker dag så kan det hende du forstår det også...

Link to comment
Share on other sites

Er vel ro og fred i skogen i jakta og? Eller har jeg gått glipp av noe?

 

Korrekt :D

 

Det er et år siden jeg startet denne tråden, og irritasjonen over å ikke kunne velge sjøl om jeg skal ta med hundene ut å jage i juleferien, eller å sitte hjemme med familien, er akkurat like stor.

Hva andre vil og mener interesserer meg mitt opp i ræ...a, men å få et forbud som ikke har grobunn i annet enn "den store ikke-så-kloke boken", tredd ned over hodet, misliker jeg sterkt. :twisted:

 

Om måren dauer den 23 eller 26 desember, er klekkende likegyldig for den, og jeg liker å være for meg selv i skogen med en hund når jeg har fri.

 

Men...må vel ty til det mer oppegående lovverket hos Söta bror i år også. Elgen skal få kjørt seg neste helg i beste romjulånd :lol:

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten skreiv :
Finnes det noen gode argumenter mot romjulsjakt?

Mauser68 f.eks. har du noen?

 

Sidan du ikkje klarte å svare meg på det eg spurte deg om, så skal eg bruke samme variant som du gjer. BusterGutten, har du nokon gode argument for at det skal være jakt i jula, og ikkje la dyra og dei jakt og friluftsmenneskene som liker ro og fred i skogen i jula, få lov til det ?

 

Det du egentlig spør om er argumenter som forsvarer jakt og de kjenner du nok til selv Mauser68. Man trenger ikke spesielle argumenter for å forsvare jakt i romjula,ikke sant?

Med ditt syn må man jo begynne å frede dyra i bær og sopptia også,ettersom det sikkert er ennå flere som vil ha ro og fred i skogen da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Superglue, eg er jeger, men har du lest kva eg har posta og som BusterGutten quota, så der du at eg kvifor eg meiner det som eg gjer. Det er jakt frå August til 23. Desember, og frå Januar og utover. Den juleveka, klarer folk seg veldig godt uten jakt, og en vakker dag så kan det hende du forstår det også...

 

 

Men det finnes ingen saklig grunn til å ikke jakte i romjula. Ingen av dyrene har yngletid(ihvertfall som jeg kommer på akkurat nå) Vinteren er ikke hardere en den er idag. Det eneste argument du har er at du ikke liker å jakte i romjula og derfor skal ikke heller noen annen få det heller.

For meg virker det som kommunisme på sitt verste.

Link to comment
Share on other sites

He, he, dette blir artigere og artigere, BusterGutten, du har skjønt det. Hvis du klarer å lese det utav det eg skreiv, så må eg bøye meg i støvet her, og berre beundre deg... ( eller hvis du ikkje skjønner ironi, NOT !! )

 

Superglue, eg skal fore litt med teskjei her, sidan du enten ikkje har lest det eg har skreve her, eller ikkje forstår kva eg meiner. Eg hadde ikkje skjønt det for 20-25 år sidan, då hadde eg meint akkurat det samme som det. Derfor skreiv eg også at eg har full forståelse for at yngre jeger og uetablerte jegere syns dette er tull.

Det er ingen i dag som jakter for penger sin del, eller for at familien skal ha mat på bordet. Dei MÅ ikkje jakte for å overleve, i det tilfelle hadde eg hatt full forståelse for det. Spørsmålet i tråden var om jaktforbudet var iiriterende, og eg har svart nei der. Og eg har også svart på kvifor eg synst det.

 

Så kanskje det kan komme nokon som kan forklare kvifor ein skal jakte i jula, istadenfor å kritisere dei som ikkje vil det ?

Så langt har det ikkje kome så mykje meir konstruktivt i den enden...

Link to comment
Share on other sites

Superglue, eg er jeger, men har du lest kva eg har posta og som BusterGutten quota, så der du at eg kvifor eg meiner det som eg gjer. Det er jakt frå August til 23. Desember, og frå Januar og utover. Den juleveka, klarer folk seg veldig godt uten jakt, og en vakker dag så kan det hende du forstår det også...

 

 

Men det finnes ingen saklig grunn til å ikke jakte i romjula. Ingen av dyrene har yngletid(ihvertfall som jeg kommer på akkurat nå) Vinteren er ikke hardere en den er idag. Det eneste argument du har er at du ikke liker å jakte i romjula og derfor skal ikke heller noen annen få det heller.

For meg virker det som kommunisme på sitt verste.

 

Det er ikke kommunismen selv om det enkelte ganger kansje hadde vært greit?

 

Når fredningstiden ble innført, var det for å vise respekt ovenfor viltet i den kristene høytid. Vi er ett kristent folk å la oss for all del beholde det og de tradisjoner. Det kommer alt for mye utenfra som kødder med tradisjonene våres.

 

Jeg regner med at dere som synest at det er helt for j... at vi ikke kan jakte i romjula, også synest at det skulle være fri fart på veiene våres? Er det så vanskelig å akseptere at våres regelverk tar hensyn til viltet i den kristene høytid?

 

 

arro

Link to comment
Share on other sites

Superglue, eg er jeger, men har du lest kva eg har posta og som BusterGutten quota, så der du at eg kvifor eg meiner det som eg gjer. Det er jakt frå August til 23. Desember, og frå Januar og utover. Den juleveka, klarer folk seg veldig godt uten jakt, og en vakker dag så kan det hende du forstår det også...

 

 

Men det finnes ingen saklig grunn til å ikke jakte i romjula. Ingen av dyrene har yngletid(ihvertfall som jeg kommer på akkurat nå) Vinteren er ikke hardere en den er idag. Det eneste argument du har er at du ikke liker å jakte i romjula og derfor skal ikke heller noen annen få det heller.

For meg virker det som kommunisme på sitt verste.

 

Litt drøyt å rope kommunisme fordi noen synes julefredninga er helt OK :lol::lol::lol: Superglue...ta deg ei bolle, et glass saft og ro deg helt ned.

 

Kan heller ikke se at Mauser68 på noen måte vil nekte noen å jakte romjula på noen annen måte en å være enig i fredninga.

Link to comment
Share on other sites

Ja her ble det liv gitt. Mye tull som kommer her og mye bra. Men det å være for romjulsjakt er ikke det samme som å vær for fri fartsgrense, tåpelig sammenligning mener nå jeg. Det er ingen som ikke aksepterer regelverket slik det er nå, men det er yttringsfrihet i Norge og man må da kunne få yttre sine meninger, noe som også gjøres her. Men til alle de som er for romjulsjakt, vi får bare ta dette opp i lokalforeningene og så får vi se om NJFF har "baller" til å ta dette videre. Jeg er en forholdsvis fersk jeger men er forholdsvis voksen (pasert 40) for noen år siden og har lyst å jakte, men har en jobb som krever sitt, noe som igjen gjør jakting sjelden. Når jeg har fri så jakter jeg, og avsetter 1-2 uke av sommerferien til jakt, så det hadde jo vært trivelig å kunne ta på seg ski/truger å russle ut i marka med hagla/rifla å sett etter noe vilt etter all den feite maten. Det er ikke det at vi ikke overlever en uke uten jakt, men det er jo bare en mulighet man kunne ha hatt til å drive med sin friluftsinteresse. Saklig grun til julejakta må da være å kunne gå av seg litt "julefett" så ikke allt legger seg på sibeina. Man kan jo gå en tur langs veien med kamera (gjør det også innimellom) men du får ikke den samme spenningen med det. Ro og fred i skogen??. Da burde jo all jakt ikke ha startet før all bær og sopp i skogen hadde vært plukket. Jaja folkens vi får bare prøve å få NJFF til å ta saken, så får de som vil drikke seg fulle, være sammen med familien, ta pause fra jaktingen osv gjøre det. Som jeg har nevnt før her i tråden, det er ingen som blir tvungen ut å jakte hvis de ikke vil.

Link to comment
Share on other sites

Og det argumentet ditt var så mykje betre ? Kva med å fortelle kva som gjer at du verker etter å gje f... i heile familien og tradisjonene for å gå å jakte, kontra å feire jula ? Kanskje du kan begynne der ?

Dersom du er singel og synst at jula er noko dritt, så hadde eg hatt ein viss forståelse for uttalelsene dine...Men det er litt vanskelig for meg å forstå at absolutt skal på død og liv jakte i jula ellers.

For at du kanskje kan forstå mine synspunkt betre, så er eg familiemann med 3 små unger i alderen frå 4 til 8 år, og kona og ungene set pris på at eg kan ta meg fri frå jakta av og til. Kanskje ikkje så unormalt ?

Link to comment
Share on other sites

Sier ordet JULEFRED dere noe ?? Eller sov dere på skolen og oppigjennom livet ?? Hvorfor kan ikke dyra få fred i jula dem også....nei, dem skjønner sikkert ikke hva det betyr, men trenger det å bety at vi må jakte på liv og død i jula også da ? Dem kan vel få gå rundt ei ukes tid uten å føle at vi truer dem eller...??

 

Jeg har lest færre veltalende tråder for romjulsjakta, enn mot jakta. Jeg mener på det sterkeste at det skal være helt jaktstopp fra kvelden 23.12 hvert år til 01.01 hvert år.

 

Den som er en ihuga jeger forstår når nok er nok, og klarer å ta seg ei ukes fri, uten at man dævver av den grunnen. Man kjenner knapt at det rykker litt i avtrekkerfingern. Det går jo an å tenke litt på dyra også......åh neimen er du på trynet du eller, Kenneth32....bambifisering....er det for noe piss å høre fra en jeger da....Er du sofajeger kanskje ??

 

Dere må gjerne mene dette og mere til om meg. Kunne ikke brydd meg særlig mindre ihvertfall.

 

Noen av setningene til slutt her er et lite rollespill med dere som gjerne jakter dag og natt hele året, og ikke anser noe som hellig, og meg sjøl som anser at i jula er det julefred, uansett. Til og med for dyra. Skyt meg hvis dere vil, men jeg snur ikke på dette.

Link to comment
Share on other sites

Når fredningstiden ble innført, var det for å vise respekt ovenfor viltet i den kristene høytid. Vi er ett kristent folk å la oss for all del beholde det og de tradisjoner. Det kommer alt for mye utenfra som kødder med tradisjonene våres.

 

Jeg regner med at dere som synest at det er helt for j... at vi ikke kan jakte i romjula, også synest at det skulle være fri fart på veiene våres? Er det så vanskelig å akseptere at våres regelverk tar hensyn til viltet i den kristene høytid?

 

 

 

Jeg er ikke noe särlig kristen forstår du 8) Så jeg visste ikke at det bare var i kristne land man hadde fartsgrenser :lol:

Har heller aldri hört om et vilt dyr som feirer födselen til en fyr med skjegg for litt over to tusen år siden.

 

 

Litt drøyt å rope kommunisme fordi noen synes julefredninga er helt OK :lol: :lol: :lol: Superglue...ta deg ei bolle, et glass saft og ro deg helt ned.

 

Drakk melk med pepperkaker til isteden.

Jeg syns bare det er helt tövete med en fredning som ikke har noen hensikt for viltet sin del. Tror noen at reven, gaupa eller ulven tar julefri?

Superglue, eg skal fore litt med teskjei her, sidan du enten ikkje har lest det eg har skreve her, eller ikkje forstår kva eg meiner. Eg hadde ikkje skjønt det for 20-25 år sidan, då hadde eg meint akkurat det samme som det. Derfor skreiv eg også at eg har full forståelse for at yngre jeger og uetablerte jegere syns dette er tull.

Det er ingen i dag som jakter for penger sin del, eller for at familien skal ha mat på bordet. Dei MÅ ikkje jakte for å overleve, i det tilfelle hadde eg hatt full forståelse for det. Spørsmålet i tråden var om jaktforbudet var iiriterende, og eg har svart nei der. Og eg har også svart på kvifor eg synst det.

 

Så kanskje det kan komme nokon som kan forklare kvifor ein skal jakte i jula, istadenfor å kritisere dei som ikkje vil det ?

Så langt har det ikkje kome så mykje meir konstruktivt i den enden...

 

Du har helt rett når du antyder at jeg ikke er så veldig gammel, men jeg har da ihvertfall 10 års jakterfaring(de siste årene med c:a 50 jaktdager per sesong)

Og av de jegerne jeg möter er de de minst aktive som er fornöyd med julefredningen.

De aktive med jaktfebern i blodet vil ikke ha julefreding.

 

Når det gjelder argumenter for jakt i romjula så er jo det de samme argumentene som ellers om året.

Matauk, bestandskontroll, Naturlig, Det beste kjöttet også videre(litt rart å forklare argumenter for jakt på et jegerforum :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Ser det blir etterlyst argumenter FOR jakt i jula.

Argumentene er akkurat de samme som man bruker ellers i året for å forsvare sin jakt.

Er ikke de argumentene gode nok ?

 

Hva med noen argumenter MOT jakt i jula? Fred og ro i skogen argumentet holder ikke :wink:

Utover risikoen ved å forsøke å endre noe, så finnes der ikke noe argument mot jakt i jula.

Det vet vi alle, eneste grunne vi har for å forsvare at ting er som det er. Er at man ikke vet hva resultatet av å forsøke å endre dette kan bli (vi har jo ikke akkurat så gode opplevelser i så måte, bare se på våpenforeskriften).

 

Og til de som ser på denne fredninga som en kristen tradisjon, så er den ikke det. Den har ingen ting med tradisjon å gjøre, hverken kristlig eller noe annet. Om noe så har den med en vridd moralsk oppfattning, som begynte å gjøre seg gjeldende da forslaget ble banket igjennom.

 

kristendomen står for en jakt og forvaltningskultur, som ikke akkurat ville ha gitt t.d ulven særligt gode vilkår her i landet. Da den plasserer mennesket øverst i makt pyramiden, med rett til å gjøre det som er best for oss som kristne mennesker (glem Disney tankegangen). Dyra er der for vår del, og til vår nytte.

Link to comment
Share on other sites

Og det argumentet ditt var så mykje betre ? Kva med å fortelle kva som gjer at du verker etter å gje f... i heile familien og tradisjonene for å gå å jakte, kontra å feire jula ? Kanskje du kan begynne der ?

Dersom du er singel og synst at jula er noko dritt, så hadde eg hatt ein viss forståelse for uttalelsene dine...Men det er litt vanskelig for meg å forstå at absolutt skal på død og liv jakte i jula ellers.

For at du kanskje kan forstå mine synspunkt betre, så er eg familiemann med 3 små unger i alderen frå 4 til 8 år, og kona og ungene set pris på at eg kan ta meg fri frå jakta av og til. Kanskje ikkje så unormalt ?

 

Argumentene fra de som er imot jakt i romjulen virker på meg som om de stort sett dreier seg om at "hvis ikke jeg kan, så skal ingen andre!". :roll:

 

Bare fordi man syns det hadde vært hyggelig med en jakt tur, så er det ikke ensbetydende med å gi faen i familien og julefeiring!?!?! Det er faktisk noe av det dummeste jeg har lest på lenge! Kanskje det er til og med jegere som er gift med jegere, som gjerne hadde brukt anledningen til å nettopp jakte litt sammen!

 

I en hektisk hverdag (med små barn!), så er det nemlig ikke sikkert slike par får så mange anledninger til å gjøre det i løpet av høsten. Dermed hadde noen av de fridagene man har felles passet til nettopp litt jakt med kona/mannen, da man kanskje har annen familie tilstede som kan passe barne i noen timer. :wink:

 

Det eneste jeg kan forstå fra ditt sysnpunkt er at du selv ikke er i stand til å sette grenser for deg selv ellers i løpet av høsten, hvilket fører til at familien din føler de ikke ser deg nok. Men jeg kan absolutt ikke forstå hvor andre skal måtte begrense seg utifra dine argumenter.

 

Og bare for å konstatere det en gang til: dette med den norske loven om ingen jakt i julen er en moderne oppfinnelse som er resulatat av en politisk deal mellom KRF og AP. Det har ingen ting med "Kristen tradisjon" å gjøre. Eller mener dere virkelig at Sverige ikke er et kristent land? Eller at Norge ikke var et kristent land for bare noen få tiår siden? :wink:

 

For å ikke snakke om at det ikke har noe å si for dyrene. Selv om det er tydeligvis noen her som tror at dyrene setter pris på å slappe av og ha "julefri" i en uke. Det er slike utsagn som jeg forventer å høre fra Disney-hjernevaskede dyrebeskyttere, og ihvertfall ikke fra tilsynelatende opplyste jegere... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg vær helt ærlig, så er jeg i mot julefredningen. Begrunnelsen er at den ikke har noen funksjon.

Og siden vedtak uten funksjon ikke bør finnes......... Ja den var vel ikke vansklig å skjønne.

 

Men så er jeg så feig at jeg er redd disse som sitter på stortinget. Jeg har liten til ingen tiltro til at det de skal rote med, ikke kommer ut verre enn det var når det kom inn.

 

Jesus gjorde vin av vann, våre politikere har en egen evne til å gjøre vann til eddik! :?

Link to comment
Share on other sites

Eg kunne sikkert ha jakta i jula uten problem, så masse er eg ikkje på jakt at det ikkje skulle la seg gjere.

Men kvifor skal ein på død og liv jakte akkurat i jula ? Om det er kristen høgtid og om det er grunnen til at det er jaktforbud eller ikkje, det må eg sei eg gjer akkurat blaffen i, men kva med alle dei andre dagen før og etter ? Er det ikkje i grunn nok jaktbare dager i året utenom jula ? Alle veit at det var i sin tid ein politisk hestehandel som Vingemutteren skreiv tidligere.

 

Men jeg kan absolutt ikke forstå hvor andre skal måtte begrense seg utifra dine argumenter.

 

No er det ikkje eg som har fastsatt lovgivningen, så ikkje hold meg til syndebukk i den gata. Eg har ikkje satt ein tøddel av begrensing i så måte. Eg er kanskje litt naiv og velger å følge med strømmen enn mot for å gjere noko med lovgivinga, men pokker heller om du skal få legge den byrden der på mine skuldre. Tropp heller opp i stortinget og skrik ut din klagesong der, så kanskje du kan gjere noko konstruktivt utav det, kontra det å kritisere meg for at eg ikkje har samme meining som deg.

 

 

Fortsatt så er det ingen her, som har komt med hardtslående argument, kvifor ein skal på død og liv jakte i jula. Kritisere dei som synst at det er greitt nok, det ser ut til å være meir meining i enn å kome med poeng for at det skal jaktes i jula.

Så kom igjen, trøkk på med konkrete argument, for at det skal jaktes i jula.. Å sitte å appludere til klagesong, er ikkje akkurat det eg kaller konstruktivt...

Link to comment
Share on other sites

@ merkel95s,

 

Takk. Jeg blir bare så jævli provosert over folk som sier de "må ha en pause fra jakten", og dermed skal alle andre tvinges til å gjøre det samme!

 

Det er da ikke vårt problem at de ikke har orden på familie livet sitt, eller har jaktet hver eneste dag siden i sommer, eller hva det måte være for en unnskyldning? Jeg har kone (som jakter) og 2 små barn. Vi skulle veldig gjerne jaktet litt skogsfugl sammen i romjulen, nettopp fordi da har vi familie som kan passe unger i noen timer. Men neida, pga en lov som ikke har forankring i noe som helst saklig argument, så får vi ikke det... :roll:

 

Jeg kan forstå at en eller annen uviten dyreverner syns at jakt i julen er fy fy, men at det finnes jegere som også syns det er for meg en fullstendig gåte. Bortsett fra at jeg mistenker at det dreier seg om "avundsjuken": hvis ikke jeg kan dra på jakt, så skal faen meg ingen andre heller!!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Så kom igjen, trøkk på med konkrete argument, for at det skal jaktes i jula..

 

Se det jeg skrev om at kona og jeg vil gjerne jakte sammen, fordi nettopp i julen har vi familie til å passe unger i noen timer av gangen! :)

 

(Det var forøvrig ikke slik at jeg mener at du personlig er ansvarlig for loven. :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Dette spørsmålet er vel to delt... :?:

 

På noen arter som skogsfugl slutter jakta den 23/12 og vi snakker om en eventuell utvidelse av jakta for å kunne jakte på disse arter i romjula.

 

For andre arter som rype/hare er det jakt til 28/2 og en julefreding er lagt inn av regeliøse hensyn, dette kan nokk virke litt trangsynt på de som ikke har kristent livssyn og burde vært opphevet etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

For andre arter som rype/hare er det jakt til 28/2 og en julefreding er lagt inn av regeliøse hensyn, dette kan nokk virke litt trangsynt på de som ikke har kristent livssyn og burde vært opphevet etter min mening.

På samme måte som du nettopp viste trangsyn overfor de med kristent livssyn...?

Link to comment
Share on other sites

Til El gringo

 

Nå er det ikke livsynet deres som virker trangsynt.....

 

Men loven om å pålegge hele det norske folk en romjulsfreding basert på en regeliøs høgtid kan jo virke litt rart for de som ikke deler den samme troen, og husk at musefella skal også spennes ned i denne høgtid etter loven ...

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare meg hva et kristent livssyn har med dette å gjøre??? Som tidligere nevnt: er ikke Sverige å regne som et Kristent land? Og er det først nå i de siste tiår at Norge har blitt det? Dette har ingen saklige holdepunkter i vår religion, og er bare en oppfinnelse skapt av noen maktkåte politikkere.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om det er noe religiøst bak julefredningen, men jeg skjønner egentlig ikke hva som er så fælt med den.

Kan man ikke bare se på fredningen som en gest overfor viltet, ikke nødvendigvis av så snusfornuftige årsaker, men for at det føles bra for mange ?

Se heller ikke bort fra at å oppheve julefredninga vil være mer vann på mølla for jaktmotstandere.

Jeg tror at jegerstanden har mer å hente på å utvise måtehold enn å grine seg til noen få dagers ekstra jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle som vil fjerne juleidsfredningen, noen vil tvert i mot utvide den

Norsk Ornitologisk Forening (NOF) ga følgende uttalelse som svar på høringen på ny FORSKRIFT OM JAKT- OG FANGSTTIDER SAMT SANKING AV EGG OG DUN FOR PERIODEN 1. APRIL 2007 – 31 MARS 2012

Utvidet juletidsfredning

NOF påpeker at juletidsfredningen bør utvides til å gjelde i perioden 15. desember til 15.

januar. Dette er en periode som sammenfaller med de korteste daglengdene, og

forstyrrelseseffekten som jakt har på alt dyreliv i denne perioden vil kunne redusere

overlevelsesmulighetene for mange fugle- og pattedyrarter. Mange fuglearter er avhengige av

nærmest uavbrutt matinntak i den lyse delen av døgnet i denne perioden for å overleve den

kalde natta. Energiforbruket ved forflytninger som skyldes forstyrrelseseffekten av jakt kan

være nok til at energibalansen kommer på minussida.

 

Jeg er personlig i mot juletidsfredning, har hele tiden sett på det som et forslag som KRF fikk presset igjennom, tuftet på kristne verdier.

Men så er dette det beste argumentet jeg har sett for å opprettholde julefredningen. Selv om jaktpresset på hvert enkelt individ ikke vil bli så stort at det kommer til å sulte i hjel

Link to comment
Share on other sites

Til Erik D

 

Tror du ikke at kristendommen i Norge har hatt innflytelse på denne loven .....

 

Jeg mener at en forvridning av kristendommen, presset igjennom av noen fanatikere, har hatt innflytelse på denne loven.

 

Så jeg mener det er feil å gi kristendommen som religion skylden for dette, ettersom det ikke er stadfestet noen sted i bibelen så vidt jeg vet at jakt i romjulen er "feil" eller forbudt.

 

Faktisk så ville det ikke forundre meg om dette startet med noen KRF fanatikere som egentlig var imot jakt generelt, og som skyldte på religion for å redusere at noen hadde det gøy uti skogen i løpet av høytiden, istedenfor å tilbringe romjuls tiden i kirken eller i andre mere "seriøse" rammer...

 

For å gjenta meg selv til det kjedsommlige; er svenskene (og sikkert endel andre kristne nasjoner) en gjeng med kvasi-kristne, siden de syns det er helt greit å jakte i romjulen? Var vi i norge også kvasi-kristne for bare noen få tiår siden? Jeg er ganske overbevist at vår foreldre og besteforeldre hadde ledd seg skakk hvis de hadde blitt fortalt at de ikke var kristne nok ettersom de jaktet i romjulen!

Link to comment
Share on other sites

Eg kunne sikkert ha jakta på søndag uten problem, så masse er eg ikkje på jakt at det ikkje skulle la seg gjere.

Men kvifor skal ein på død og liv jakte akkurat på søndag ? Om det er kristen høgtid og om det er grunnen til at det er jaktforbud eller ikkje, det må eg sei eg gjer akkurat blaffen i, men kva med alle dei andre dagen før og etter ? Er det ikkje i grunn nok jaktbare dager i året utenom søndag? Alle veit at det var i sin tid ein politisk hestehandel som Vingemutteren skreiv tidligere.

 

[...]

 

Fortsatt så er det ingen her, som har komt med hardtslående argument, kvifor ein skal på død og liv jakte på søndag. Kritisere dei som synst at det er greitt nok, det ser ut til å være meir meining i enn å kome med poeng for at det skal jaktes på søndag.

Så kom igjen, trøkk på med konkrete argument, for at det skal jaktes på søndag.. Å sitte å appludere til klagesong, er ikkje akkurat det eg kaller konstruktivt... (uthevinger er mine endringer)

 

 

:roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette spørsmålet er vel to delt... :?:

 

På noen arter som skogsfugl slutter jakta den 23/12 og vi snakker om en eventuell utvidelse av jakta for å kunne jakte på disse arter i romjula.

 

For andre arter som rype/hare er det jakt til 28/2 og en julefreding er lagt inn av regeliøse hensyn, dette kan nokk virke litt trangsynt på de som ikke har kristent livssyn og burde vært opphevet etter min mening.

 

Tror og mener du at denne loven har grobunn i religion? :shock: Skjerp deg. :roll:

 

Som tidligere nevnt, så sverige er da altså ikke ett kristent land?

 

Pissprek.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Om jeg var av en eller anne religiøs overbevisning, som tilsa at julefeiring var tabubelakt, så ville jeg som jeger vært eitrende forbannet over å få en skoleferie tredd over hodet, atpåtil lagt til det som da ville vært siste uka av skogsfulgjakta, uten å få brukt børse å bikkje. Dette må vel kunne sees på som religionsdiskriminering?

 

Hva jeg irriterer meg over: Jula er den enseste uka i året (bortsett fra sommerferie, og noen dager mellom helligdagene i påsken) hvor jeg og mine ellers studerende venner er hjemme samtidig, og kunne høstet av naturens overskudd i fellesskap. Men på grunn av julefredninga må vi heller ty til flatfyll.

Link to comment
Share on other sites

Til merkel95s

 

Ja jeg tror det er regeliøse motiver bak en julefreding i Norge, og kalle det for pisspreik sier noe om nivået du oppererer på.

At Norge har fått til en julefreding trenger ikke bety at alle regeliøse land må ha den samme julefredingen, det er i tillegg forbudt å sette musefelle i romjula i Norge, og jeg vet ikke om andre grunner en de følesesmesige bundet opp til en spesiell hendelse for ca 2009 år siden som kan forsvare denne loven.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...