Jump to content

Håndkikkert for skumring


Furu

Recommended Posts

Er på utkikk etter kikkert for bruk under postering ved dårlig lysforhold og lurer på om det er noen som har erfaring med dette valget. Tenker da på merke, forstørelse og valg av objektiv.

Zeiss reklamerer for sine kikkerter, men vil tro det er flere merker som holder god kvalitet.

Mulig dette har vært opp tidligere, men jeg finner det ikke ved søk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er nok et tema som det har vært skrevet endel om før. Men likefullt, Zeiss og Swarovski er nok det øverste og beste man får tak i. Zeiss Victory HT 8x56 eller Swarovski CL 8x56.

Ikke noen som jeg vet om som kan slå disse kikkertene på skumringsegenskaper, de er også veldig gode i dagslys også! :-) Men, som alle andre gode skumringskikkerter, de er store og tunge, men slik er det, man får sjelden i pose og sekk.

Jeg har prøvd og sammenlignet litt, med disse nevnte, og topp av the topp kikkerter, i feks 8x32 og 8x42, ja de er også veldig gode, men i månelys og skumring, folk kan si hva de vil, men sjeldent noe som slår kombinasjonen med 8x56!

Link to comment
Share on other sites

Den beste(?): Zeiss Victory 8 x 56 (pris: ca 13.000)

 

Nesten like bra (i praksis, i alle fall i jaktsammenheng): Nicon Monarch 8,5 x 56 (pris: ca. 2000-3000). Mulig disse er oppgradert nå og heter noe annet, men et veldig bra, selv når hen ikke ser på den relativt lave prisen. Har denne selv, og har aldri følt behov for noe annet til hjortejakt nattestid. Ser du ikke godt nok i denne, er det uansett (etter mitt syn da..) uansvarlig å skyte uansett kikkertsikte en måtte ha på rifla.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene.

Vurderte å kjøpe en brukt Zeiss HT 10 X 56 som var annonsert på finn, men ut fra tilbakemeldingene vil 8 X 56 være et bedre valg. Har en Zeiss Victory 10 X 40 som jeg bruker nå, men sliter med å se detlajer på hjorten for å bedømme hvilket dyr det er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville stilt meg følgene spørsmål, skal den kun brukes på åte, eller skal den være med på annen jakt også? Jeg mener at en kikkert som er så stor som en x56 er lite egnet til å bære på seg en hel dag på jakt. Jeg har en som er x50, en swaro. Den holder lenge. Er det så mørkt at jeg ikke ser reven med den, så ser jeg den heller ikke i kikkertsiktet. Ingen poeng i å han en heftig håndkikkert om kikkertsiktet ikke henger på, å du skal ha en alvorlig trompet om du skal henge på håndkikkert av god kvalitet som har 56 lysåpning.

 

Skal man legge mye penger i en kikkert, kjøp en som blir med på all jakt, ikke bare en "spesialkikkert" til åta. Sånn tenker i alle fall jeg.

 

Andreas V

Link to comment
Share on other sites

Et godt poeng Andresv, det hjelper lite med en veldig god kikkert, om også ikke kikkertsiktet klarer å "følge" opp...Men det er også situasjoner, for eksempel på hjort, hvor en veldig god skumringskikkert gjør at vi får en sikker identifisering på hvilket dyr vi ønsker å ta ut, da kan det være greit. Men ja, slik optikk vi snakker om her, er både veldig tung og stor, i for eksempel forhold til en god 8x32 eller 8x42, det er det ingen tvil om. Derfor har jeg to kikkererter, en til skumringsjakt, og en til lengre turer i terrenget, det er heller ingen tvil om at den ekstra vekten er tung å bære rundt på en hel dag i krevende bratt terreng!

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene.

Vurderte å kjøpe en brukt Zeiss HT 10 X 56 som var annonsert på finn, men ut fra tilbakemeldingene vil 8 X 56 være et bedre valg. Har en Zeiss Victory 10 X 40 som jeg bruker nå, men sliter med å se detlajer på hjorten for å bedømme hvilket dyr det er.

Hvis du har en victory 10x40 nå og vurderer å bytte til 8/10x56 for å aldersbesteme dyr i mørket/månelys. Ja da kan du spare pengene dine... Di detaljene du ikke får med deg i 10x40 får du heller ikke med deg i 8x56.. Forrutsett at du da har perfekt nattsyn.. Vi spotter mye hjort på innmark. Vi har tilgang til 8x42 10x42 8x56 zeiss victory den vi ser best i er 10x42 men vi har alle ulikt syn,,, forskjellen er så liten at hvis du kjøper en 10x 56 zeiss victory så tror jeg du blir skuffet over at forsjellen ikke er mere merkbar en 10x40 kikkerten din..

Link to comment
Share on other sites

Her må det være lov å være litt uenig. :wink: Jeg har tidligere brukt en EL 8,5x42 på nattjakt. Samenlignet med tilsvarende Zeiss V i 8/10x42 er Swaroen etter mitt syn noe bedre. I høst kjøpte jeg den nye Swarovski SLC 10x56 og har brukt denne- delvis sammen med min 8,5x42 i høst. Forskjellen er ikke stor, det skal jeg innrømme, men under ekstreme forhold kan en få det lille ekstra med SLCen. Er skyggen der borte en spissbukk eller en liten 6-tagger- eller for den del en pjuskete kolle? Med SLCen kan en være litt sikrere. Men om den nyansen er verd pengene er en annen sak. En 8/10x56 er en ren posteringskikkert- og ingenting annet. Når dert gjelder håndkikkerter har jeg havnet på Swarovski, mest forde jeg er brillebruker og liker de bedre en Zeiss. Jeg har både 8x32/8,5x42 og 10x56- alt til sitt bruk. Men når det gjelder kikkertsikte er min erfaring at Zeissen er best :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne fra Zeiss: visbilde.asp?BID=115054&MaxW=200&MaxH=200 10x56 Rangefinder.

Den har vært med på de fleste jakter som reinsjakt, hjortejakt, rådyrjakt, beverjakt og fuglejakt. Det er alltid mye pjatt om vekt, men synes dette spiller liten rolle. Enten er noen utrolig svake eller så er jeg i overkant sterk :roll:

Link to comment
Share on other sites

God å høre at vi har så store å sterke karer i fjellet som Guns Jeg er en liten pingle og bærer min x42, det klarer jeg. Å jeg kan ikke fatte ka man skal med en mer lyssterk kikkert verken på reinsjakt eller elgjakt. Det foregår stortsett på dagtid. Noen få jaktformer kan stille større krav til lysåpning. Men som nevnt over her, tviler faktisk på at effekten er så overlegent at det har veldig mye å si. Er det så mørkt har jeg nok gitt opp uansett, riflekikkerten min henger uansett ikke på.

 

Håper jeg treffer Guns i fjellet en gang, så får jeg se hva skikkelig sterke karer bærer med seg, sikkert mye bra!

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Sånn litt på siden, men relevant. Har en Zeiss victory 10x56 med avstandsmåler og ble overrasket over hvor stabil den var. Opplevd tidligere at 10 forstørrelse blir svært urolig på frihånd. Men ikke denne Zeissen. Har sammenlignet med ulike 8x og opplevde disse som mer ustabil. Vi var flere som konkluderte med dette i felttester.

 

Så noe har Zeiss gjort med kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Har man ubegrenset med penger er det S&B, Zeiss, Swarovski og Steiner som gjelder.

 

Har en Steiner Gold Admiral marinekikkert jeg bruker hvis skumringsegenskaper vil være avgjørende. Bedre har jeg ikke sett hos noen andre, men den er mildt sagt svinedyr!! Og så lages den heller ikke lenger da den ble for dyr til at de kunne selge den. men uansett bør ( må ) man prøve kikkerten før man kjøperd den. Er ikke smart å kjøpe noe fordi andre sier det er bra. Uansett hva det gjelder så må utsyret passe til bruker først og fremst.

Link to comment
Share on other sites

Har en Eschenbach 8x56 som jeg kjøpte på slutten av nittitallet. Fungerer veldig bra til innmark-hjort.

Bruker også Zeiss Victory 10x40. Den holder tritt ei god stund. Når disse gir seg, gir jeg meg også. Så

viktig er det ikke å dra i strikken....

Link to comment
Share on other sites

Bruker 8x56 Zeiss victory til all jakt i dårligt lys,Leica 10x42 hd-b til all annen jakt i godt lys.Syntes det er ein grei kombo.Jakter for det meste hjort.Zeissen er fantastisk i dårligt lys,Leicaen er ingenting å skryte av i dårligt lys,men i dagslys er den veldi bra.Hadde El 8,5x42 frå før,å den var bedre i dårligt lys enn Leicaen,å mykje godt like god i dagslys.Hadde aldri blitt bytta uten at Leica kom med avstandsmåler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke å alltid reklamere for det en har selv, men jeg er skikkelig imponert over Vortex Vulture 8x56.

 

Den fikk veldig god omtale i en test her for noen år siden, derfor kjøpte jeg den primært til bruk på åtejakt på rev.

 

Etter bruk på rev og hjort så er min erfaring at Zeiss Victory 3-12x56 gir seg før Vortexen, den holder ihvertfall ikke lengre ut i nattetimene enn Vortexen.

 

Jeg er uansett imponert med hva jeg fikk ift pris, tror den kosta 2-3000.

Link to comment
Share on other sites

http://www.binomania.it/ her finn ein mange testar av kikkertar, også av store skumringskikkertar. Ved bruk av oversettelsesfunksjonen så synes eg det fungerer bedre å oversette til engelsk enn norsk. Merk berre at dette er som forfattarane sjølv seier deiras subjektive meiningar sjølv om dei prøver å vere så objektive som mogeleg.

Når eg samanliknar med www.allbinos.com så stemmer dei ganske bra med kvarandre der dei har testa samme kikkertar,men binomania er meir beskrivande i sin omtale.

Når det gjeld Swarovski SLC 8x56 og 10x56 så er det viktig å hugse på at Swarovski også har brukt samme namnet på eldre utgaver,dermed det ikkje alltid så lett å vite når dei har gjort forbedringar På siste utgåva som kom i 2013 så ha Swarovski for første gang tatt i bruk Abbe Koenig prisme på sine 56mm modellar, samme type som Zeiss har brukt i dei fleste av sine modellar i ein årrekke. Denne type prisme gjer det i praksis lettare å få høgre lystransmisjon. Zeiss reklamerer heftig med 95% for sine nye HT modellar,mens Swarovski "berre" har 93% på sin nye SLC. På den andre sida så har jo 95% grensa for lenge sida blitt nådd av Docter,Fujinon og Steiner sine store porroprismekikkertar. Og faktisk så oppgir Swarovski 96% på sine gammeldagse Habicht modellar.

 

I tillegg til dei kikkertane som er nemnt her i tråden så får av Binomania Docter sin porroprisme kikkert 8x56 Nobilem svært bra omtale(som den gjer i dei fleste testar), bra er og Doctor sin nye 8x56 ED og Minox 8x56 HG. Også Zeiss Conquest HD 8x56 får mykje skryt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke å alltid reklamere for det en har selv, men jeg er skikkelig imponert over Vortex Vulture 8x56.

 

Den fikk veldig god omtale i en test her for noen år siden, derfor kjøpte jeg den primært til bruk på åtejakt på rev.

 

Etter bruk på rev og hjort så er min erfaring at Zeiss Victory 3-12x56 gir seg før Vortexen, den holder ihvertfall ikke lengre ut i nattetimene enn Vortexen.

 

Jeg er uansett imponert med hva jeg fikk ift pris, tror den kosta 2-3000.

 

Håndkikkerten holder alltid lengre enn riflekikkerten om den er av noe anstendig fabrikat. Min Nikon Monarch 8,5x56 ser jeg bedre i på månen enn min zeiss 3-12x56HT. Gav 1760kr for Nikonen fra statene, godt kjøp :mrgreen:

Kompisens zeiss fl 8x56 er allikevel helt rå i dårlig lys. Det er jo kjekt å se godt i dårlig lys, selv om man ikke kan skyte :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her eri ein tysk test av skumringskikkertar http://www.manfred-alberts.de/fileadmin ... 0914_1.pdf" target="_blank Alle desse kikkertane får svært bra kritikk og ifølgje testen så kan ein sjå dyr med desse lenge etter at ein ikkje ser å skyte sjølv med topp kikkertsikte. Forskjellane er ikkje store, så for dei som vil ha meget bra optikk så får du svært bra kjøp for under 10000kr. Zeiss Conquest HD 8x56 går for kr 9599 hos XXL, Steiner Nighthunter Xtreme kr 7985 hos Dinkikkert, begge desse er med i testen. I tillegg fås to andre Docter som har svært bra kritikk for under 10000 nemleg Docter Nobilem 8x56 7695svkr Inkl moms hos Handladigitalt (dei trekk frå svensk moms ved sending til Norge,men så kjem norsk moms i tillegg) og Docter 8x58 B/CF green kr 7990 hos Magne Landrø Denne kikkerten er ikkje med i 8x56 oversikten frå Allbinos som kjøttjegeren linka til sidan denne er 58mm ,men ein finn resultatet ved å søke på testar av Docter hos Allbinos. Denne modellen er no ein del nedsatt i pris, antakelig fordi den går ut av produksjon. Dette er modellen cipheron har , så ja eg trur han har rett når han skriv dette er eit av dei beste kjøpa han noensinne har gjort til 4000kr hos XXL.

 

Angåande pris så ser det ut til at der XXL kunne selge Zeiss Classic kikkertsikter superbilligt i Norge, ja billigare enn i nesten alle andre land så ser det no ut til at Zeiss Conquest HD håndkikkertserien har tatt over "topp kvalitet rimelig" statusen hos XXL. For ein skal leite lenge for å matche desse prisane i utlandet, eg har ikkje klart å finne dei rimelegare enn hos XXL. Sjølv om HT serien er litt bedre så synes eg Conquest HD er eit meget godt kjøp for pengane.

 

Det går bra å bruke google translate e.l. for den som ikkje forstår tysk.

Link to comment
Share on other sites

Ja og planlegger en litt så handler en zeiss på xxl når det er "venners venne dag" og får da ytterligere 20-25% på zeissen. Daaa blir det ett godt kjøp da! :D Har gjort dette 3 ganger selv. Først victory 10x56 til 9900kr, så Conquest HD 8x32 til 4600kr og sist conqust HD 10x42 til 4700kr.

Mener xxl har dette tilbudet 2 ganger i året, vår og høst. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja og planlegger en litt så handler en zeiss på xxl når det er "venners venne dag" og får da ytterligere 20-25% på zeissen.... :D

Det kan du bare å glemme :wink:

Har fulgt med de siste to årene, enten gjelder ikke 20-25% på dyr optikk- eller så er de utsolgt dagen før.

På mye av det andre som er på tilbud legger de på 30-100% noen dager før "tilbudet" kommer.( Se annen tråd her på Kammeret :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Ser også mye bedre i min swarovski 8.5x42 swarovision enn i noe kikkertsikte jeg har eller har sett i. Og forskjellen er sånn at jeg kan se tydelig i håndkikkerten når det er for mørkt til å sikte. Ser ingen grunn for å kjøpe x56 for det jeg bruker den til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...