Jump to content

Langholdjakt eller drivjakt, ok?


olufo

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er et ferskt medlem her på kammeret, jeg har lest andre sine poster her lenge og har fått med meg debatten(e) for/mot langholdsjakt og hvilket engasjement de trådene har. Jeg registrerte meg nå for å starte noe som jeg tror kan bli en interessant diskusjon.

 

Har noen youtube videoer her, som viser bla noe som er meget populært for nordmenn, nemlig drivjakt i øst-europa og noe langholdsjakt, langholdsskyting har jo blitt ganske "pop" nå.

 

" target="_blank

 

" target="_blank

 

https://www.youtube.com/user/ExtremeOuterLimits" target="_blank

 

Videoen fra drivjakten vekker avsky fra min side, det er noe av det verste jeg har sett noen gang. Når dyra springer over innmark og nedslagene er flere meter unna begynner man å lure på hva f.. de holder på med. Har deltatt mye på drivjakt med egen hund etter hjort og rådyr, ingen skyter slik som dette.

 

Langholdsvideoene viser enkeltdyr som detter, men på slike avstander skal visstnok forandringen i vind ikke være merkbar omtrent før skuddet går i vomma. Hvor går grensen for avstand der det overhodet ikke vil være mulig å ha 100% kontroll på elementene, slik at man får satt ett førsteskudd innenfor vitalt område? Ett sted går denne grensen, nesten uansett treningsmengde. Vil også tro at de videoene hvor det ender i fiasko (skadeskyting) ikke blir opplastet til Youtube som skrytevideoer.

 

I mange av emnene her inne hvor det diskuteres langholdsjakt har jeg merket meg at mange av de som er ute og kritiserer selv er ivrige jegere i øst-europa.

 

Er dette i kanskje litt mer moderate versjoner noe som er ok å bedrive i Norge?

Hvor går grensene for hva som er akseptert av andre jegere? (Han med 5 hjort/19 sekunder ble dømt)

Hva synes mine medjegere er greit at andre bedriver, er det greit at jaktkompisen på jaktlaget skyter på 800 meter, eller skyter på hjort i fullt firsprang?

 

Andre innspill og belysninger av fakta er gjerne velkommen, ønsker en interessant diskusjon. I min kommune er ettersøksprosenten mellom 8-10%. Betyr dette at for langholdsjegere vil maks avstand være omlag der de kan sette 9/10 skudd innenfor vitalt område gang etter gang?

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg har å si om langholdsjakt: Ikke skyt på hold og forhold du ikke har trent på før og vet at du med 120% sikkerhet klarer det skuddet og at den enda har nok "punch" i seg på den avstanden du skyter til å ta dyret.

 

2-3 turer på skytebanen i året kvalifiserer ikke til å kunne klare å skyte på lange hold og ihvertfall ikke mot noe som lever.

Link to comment
Share on other sites

Ja... Hva positivt forventer du egentlig skal komme ut av denne tråden? :roll:

 

Jeg har mine egne grenser på hva jeg synes er akseptabelt i en hver situasjon.

Dette vil jo garantert fravike fra andres grenser da vi heldigvis er forskjellige.

 

Når det gjelder videoene så Jeg bare første filmen. Holdt i massevis for meg. Hvorfor vi som jegere reklamerer med å poste slikt idioti fatter jeg rett og slett ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er det greit at:

 

-jaktkompisen på jaktlaget skyter på 800 meter: Nei, bortsett fra når han/hun har ferdigheter og utstyr som gjør dette forsvarlig.

-skyter på hjort i fullt firsprang: Nei, bortsett fra når han/hun har ferdigheter og utstyr som gjør dette forsvarlig.

 

Fordi enkelte mennesker har ferdigheter som langt overgår det "vanlige".

Link to comment
Share on other sites

Er det greit at:

-jaktkompisen på jaktlaget skyter på 800 meter: Nei, bortsett fra når han/hun har ferdigheter og utstyr som gjør dette forsvarlig.

Føler for å tilføye at ferdighetene det her er snakk om er langt mer enn å kunne plassere skuddet på 800m på en bane. Det omfatter å klare det samme fra posten det skytes fra under de forhold det skytes under, og ikke minst, det omfatter å kunne bedømme og forutse dyrets oppførsel ett sekund eller mer utover det øyeblikket skuddet går (.30-06 har en banetid på ca. 1 sekund på 600m). Finnes det jegere i Norge som er kapable til dette ? Utvilsomt. Men vær 100% ærlig overfor deg selv på om du har slike evner før du skyter på et dyr på et slikt hold. Jeg er definitivt ikke kapabel til det.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i hva de fleste/alle svarer her.

Individuelle ferdigheter kan ikke diskuteres.

Det er når man tar en sjanse og løsner skudd man ikke har ferdigheter til og føler seg usikre på at man går over streken.

 

Dette gjelder all slags jakt.

Spiller ingen rolle om det er drivjakt, langholdjakt, smygjakt, måneskinnsjakt eller hva slags jakt det måtte være.

 

Jeg har jaktet sammen med folk som jeg har blitt "lettere" irritert/oppgitt over når de har skutt på stillestående dyr på 150 meter fordi jeg vet at det er i overkant av deres ferdighetsnivå, men ikke engang tenker noe over det når andre jeg jakter sammen med, skyter på 250 meter da jeg vet at de treffer der de skal.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett tilstrekkelig mange filmer som viser drivjakt på sitt "beste", men jeg tok meg tid til å se litt på den øverste linken som viser en film fra Mylla jakt & fiskereiser. Mye spenstig griseskyting til å begynne med, men ikke noe en kan slutte noen konklusjoner ut av. Om en spoler frem til ca 3.25 så ser vi en hjort som blir beskutt. Ikke godt å beregne avstand på denne typen filmer, men jeg tolker den til at den i alle fall er over 100m. Når jaktguiden eller arrangøren sier "prøv" til skytter begynner mine varselslamper å lyse. Første skuddet er langt bak, noe jeg tolker dit at skytter IKKE innehar de ferdigheter en slik situasjon påkrever. De resterende skuddene aner jeg ikke hvor havner. Den hjorten som først blir beskutt ser ut til å ha et betydelig mindre gevir enn den de går frem til noen sekunder senere i filmen. Igjen, med forbehold om at jeg har sett tilstrekkelig godt nok på en kornete film. Uansett er det nok lite å gjøre med at det alltid vil være folk som enten her hjemme eller ute benytter seg av sjanser de egentlig burde vite at de ikke behersker til fulle. Jeg vil bare anta at det samme nok skjer innenfor langholdsjakt også, men at disse da har vett nok til å legge det ut på youtube...... At enkelte trener vanvittig mye å faktisk behersker denne typen skyting er hevet over en hver tvil, men igjen, den siste idioten er enda ikke født!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av disse som er bitt av drivjaktfeberen. Og ja dette er ikke en jaktstil som den norske jeger er bekjent med. Men det er som jeger på slike turer viktig å ta skudd som man føler seg trygg og kompetent til å ta. Drivjakt er høykultur i sentraleuropa og er utrolig spennende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett slike drivjakt filmer.. føler meg på grensen til uvel også!

Skulle gjerne sett tall på hvor mange dyr som er påskutt og hvor mange som faktisk finnes etter jakten!

 

 

Jeg vil tro ( min mening ) at ikke alle som er med på slike jakter tar seg tiden eller har råd til å drive å trene ofte på slik skyting. Ikke alle er adelige (ala villsvinfeber prinsen ) og kan øve seg på ekte mål. Redneck skyting for adelige..

 

....men, er jo fint at de behandler dyrene pent på slutten av dagen. Stiller dem ut og blåser en fanfare for dem.

Link to comment
Share on other sites

tpsalmon, ta en titt på filmen i den øverste linken, så ser du hvor mange som tar skudd de er kompetente til å ta...... :roll: Om jegerne selv måtte gjennomføre ettersøk etter påskutt vilt i stedet for å bare glemme den de nettopp skjøt etter for så å åpne ild mot neste så tror jeg dette ville blitt mindre populært. Det virker på meg som om enkelte trekkes mot denne jaktformen nettopp fordi de skal kunne skyte mye å få mange adrenalinkick på kort tid. Det er det egentlig ingenting i veien med om de bare kunne skyte.......

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet gris under drivjakt selv men har nå snakket med venner som har...

De sier det er nokk av gris som regel, så en kan godt vente til en som kommer ruslende i lav nokk fart på fornuftig hold også før en fyrer av :winke1: Finner de blod etter skuddet som bommet så må en vist bla opp i lommeboka da også. Er vell som all annen jakt at det er lov å holde tilbake skuddet?

 

Å dra frem de dårlige videoer på YouTube og bruke det som argumentasjon på alles ferdigheter er jo like dumt som å brue denne for det samme

. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett denne videoen mange ganger, og den har vært utsatt for mange debatter tidligere. Jeg skal ikke gå god for eller kritisere skuddene som ble avfyrt i denne filmen da jeg ikke ser hva som har skjedd før avfyring og etter dyret har passert. Drivjakt krever mye av skytterene, før en skal på en slik tur må en trene mye og på bevegelig blink som løpende elg. Områdene det jaktes på er store, øde og med tett vegetasjon. Dyrettettheten er enorm og da særlig villsvin. Villsvinene står helt inne i tettkrattene og er vanskelig å ta ut under ordinære norske jaktmetoder. Drivjakt og åtejakt er de verktøy som brukes for å regulere bestanden for å minimere skade på jordbruk. Noen jaktfilmer fra drivjakt viser god skyting og andre dårlig sånn er det også i klipp fra ordinær jakt. Drivjakt er absolutt et adrenalinkick men også en opplevelse av jaktradisjoner med respekt for viltet. Jeg anbefaler alle å prøve drivjakt, men tren for all del i god tid før turen. På selve jakta får man ta ansvar for sine egne skudd.

Link to comment
Share on other sites

Bluto, om alle skjøt som han karen der når de var på drivjakt ville jeg vært mindre motstander av jaktformen. Problemet er at jeg har en sterk mistanke om at av alle som reiser til Polen etc fra f.eks Norge så er faktisk flesteparten ikke i nærheten av å beherske skyteformen slik han der viser at han gjør. Det finnes eksempler på utrolig gode skyteferdigheter på nettet, men også like mye dårlig.

 

Ang den siste helikopterjaktfilen så vet jeg ikke om jeg skal le eller grine. Får flashback til filmen Full metal jacket........

Om dette er en eller annen form for animal control så kan det naturligvis på sett og vis forsvares, men det er ikke helt "my cup of tea" om en først snakker om jakt...... Dette blir bare skyting.
Link to comment
Share on other sites

Dårlige skyteferdigheter er like problematisk i norske skoger som i polske og på drivjakt eller bøjakt. At griser sjelden stiller seg opp med breisiden til i åpent lende, og heller ikke stopper opp når du roper på den gjør nok til at skyttere må ha visse ferdigheter. De aller fleste som deltar på drivjakt er ihuga jegere med mange års jakterfaring. Turoperatører oppfordrer alle deltaker til å trene godt før jakta ettersom lav avskytning( grunnet dårlig skyting) gjør det vanskelig å selge neste års drivjakt i samme område. Er det noen som er skeptisk og veldig opptatt med denne jaktformen bør dere prøve den før den kritiseres. I Norge har vi en fornuftig mal om å ikke skyte på løpende storvilt, småvilt derimot er ikke beskyttet av denne luksusen. Det passer i Norge, i utlandet forekommer andre tradisjoner som passer deres forhold.

Link to comment
Share on other sites

Å dra frem de dårlige videoer på YouTube og bruke det som argumentasjon på alles ferdigheter er jo like dumt som å brue denne for det samme

.

@Kammerherren

poenget mitt var å vise at å finne en tilfeldig YouTube film ikke burde være beviset for å dømme noen typer jakt. Man kan finne de som har 95% treff eller de som treffer i mindre en 50% av skuddene der de ønsker.

-----------------------------

 

Grisene er vell som elgen at de har mer en full fart som forflytning, noen tasser gjennom drevet mens andre løper som de hadde :twisted: løpende etter seg. Så å dømme drivjakt på gris blir vell som å dømme drev jakta på elg her hjemme?

Skulle noen "dømmes" så burde det være skyttere som peprer skogen full av kuler og ikke jakt formen...

At jeg er pisse dårlig til å legge til med båt betyr ikke at aller andre er det (heldigvis) og det burde bli slutt på båtlivet. Jeg får heller bli bedre eller få side trustere eller hva det heter.

Link to comment
Share on other sites

Å være en ihuga jeger med mange års erfaring er ikke synonymt med å være en god skytter under sånne forhold.

 

Jeg bedriver selv jakt som for mange er langt over grensa. Jeg har over 5000 skudd med rifla siden nyttår, men allikavel har jeg kun skutt 3 dyr på avstand over det normale. Har norske ihuga erfarne jegere på jakt i Polen 5000 skudd på elgbana i år??

Link to comment
Share on other sites

Gjelde vell heller og forstå at en ikke er Franz-Albrecht Oettingen-Spielberg fra Wild Boar hunting filmene og kjenne seg selv og sine grenser og ikke prøve seg på de vanskligste dyrene som springer max fart på 100m og heller venter til de som kommer luskende på passelig hold?

Samme gjelder vell å skjønne sine egne begrensinger på avstand også :winke1: hvorfor skal ikke langholds folket få lov til å skyte på 100+ hvis de kjenner egne grenser og mener de har kontrollen på situasjonen?

 

Er vell bedre å ta de som feiler grovt med sitt skudd istedenfor å ta alle som kan jakte?

Link to comment
Share on other sites

"When i Rome - ", er det noe som heter - og jeg vil nødig kritisere andre jegere, og deres jaktformer. Men hvis valget sto mellom å innføre "drivjaktskyting" eller å innføre "langholdsjakt" her i landet, vet jeg hvilket av alternativene jeg ville foretrekke.

 

Turoperatører oppfordrer alle deltaker til å trene godt før jakta -
Da synes hvertfall jeg at det er en smule merkelig at nettopp en turoperatør legger ut video der det skytes langt bak dyrene, skytes i tett skog, skytes der det er masse vegetasjon i kulebanen etc. Det forteller hvertfall meg hvilken turoperatør jeg IKKE bør velge, hvis jeg skulle legge kronasjer i ei utenlandsjakt.
Link to comment
Share on other sites

Du treffer spikeren på hodet jegremeistern. Når guiden eller en annen norsktallende resursperson, sikkert han som filmer, sier "prøv", når betalende gjestejeger spør om han skal skyte, så forteller det meg at han ikke er spesielt opptatt av betalende kunde sine prestasjoner med rifla. Vi ser jo alle hvor det påfølgende skuddet havner. Det er som kjent forskjell på en bom og en bom. Når bommen er SÅ langt unna blinken, så er det en grunnleggende mangel på ferdigheter hos skytter. (Eller så er han rekylredd siden han tok med en ny "uprøvd" magnunmrifle siden han skal skyte på slike små stridsvogner....) Godt mulig denne jegeren er en habil jeger her hjemme siden han da bedriver en annen jaktform.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror grunnen til at prins albrecht skyter så bra er at holdene er kortere enn det ser ut som på film.Han er en skikkelig jeger og skytter som kjenner sin begrensing.Alle som har jaktet litt vet hvor mye vanskeligere det er å treffe på vilt i bevegelse når holdene blir lengre.Jeg vil si det er 4 ganger vanskeligere å treffe hvis skuddholdet øker fra 20 til 40 meter.Og han bruker kaliber som gir lite rekyl, mye enklere og treffe da og se/føle hvor man treffer.

Link to comment
Share on other sites

No skal ikkje eg påstå at eg har lang erfaring som storviltjeger, og drivjakt har eg aldri vore med på. Men eg har jakta litt i Polen og har ganske lang fartstid som fuglejeger. Og eg trur som andre at det har litt med kultur å gjøra. Men og nødvendighet.

 

For å ta kulturen først, ser vi bort frå 'shooting' - så er kulturen rundt småviltjakt på kontinentet (Polen) ganske lik som det eg kjenner som fuglehundmann i Norge. Det skytes helst på flygende fugl etter eit hundearbeid, iallefall der eg har jakta. Og ein har ofte fredningskrav eller forventninger (fasanhøner/rapphøns og brunfugl). Men eg synes eg ser ein forskjell med hensyn til interne krav til ferdigheter som settes. Ein blir kanskje litt meir uglesett ved gjentatte dårlige skudd på kontinentet. Eller viss ein har dårlig apportør. Dei lokale jegerforeningene har ganske grundige kurs og kvalifikasjonsprøver. Sånt er det ikkje så mykje fokus på i Norge, kanskje med unntak av deler av fuglehundmiljøet.

 

Kanskje tar dei med seg den kulturen inn i drivjaktene? At sjansen som tas er akseptabel - forutsatt at skytterens ferdighet er på et visst nivå? Og at det ligg ein forventning om at ein jeger har eit visst nivå inne? Og då er det jo greit. Eg synes både med hensyn til jakt på lange hold og drivjakt at dei som behersker det skal få gjøra det. Sjøl om min begrensning nett no ligg på ståande rådyr på 150m med rifle eller flygende tiur/fasan på 30m med hagle så behøver ikkje det vera andre sin begrensning. Einkvar må kjenna seg sjøl og vera ærlig med seg sjøl. Og så bør vi kanskje bli flinkare til å snakke om det oss jegere mellom.

 

Så (og no er eg litt på tynn is) trur eg kanskje det er et lite kulturkrasj mellom norske og kontinentale jegere med hensyn til dette med drivjakt. Og det kan kokast ned til ikkje berre tradisjon men og nødvendighet. Og i det legger eg at det kanskje rett og slett er nødvendig med drivjakter for å tynna bestandane så mykje som det faktisk er nødvendig? Villsvinbestanden for eksempel er stabilt svært tett mange steder og for å kunna kontrollera veksten av denne er kanskje drivjakter heilt nødvendig. Sett frå eit dyrevernsperspektiv kanskje av det gode og.

 

OK sannsynligvis er skadeskytningsfrekvensen høgare ved drivjakter sammenligna med 'god norsk' felling av stående elg på max 100m hold. Men om alternativet er ein bestandsutvikling med rask vekst, enorme beiteskader og mulig påfølgande kollaps grunna overpopulasjon og sjukdom så kan nokre fleire skadeskutte dyr vera å foretrekka.

 

Det er og ein lang tradisjon nordmenn deltek i når dei kjem til kontinentet for å delta i drivjakter og andre jakter. Det skal vi ha respekt for, både dei av oss som reiser og dei av oss som aldri kjem til å prøva sånt. Når eg høyrer 'gode norske' jegere snøfte og fnyse av desse drivjaktene sørpå blir eg litt matt. Eg synes det er respektlaust og den kjensla har vokst etter at eg har blitt kjent med ein del polske jegere.

 

Men klart - det er like respektlaust å reisa ned på slikt utan å ha øvd på forhånd, utan å vera god til å skyte med rifle på noko som spring, utan å kjenne sin eigen begrensning. Det gjeld nok det samme der som på anna jakt - ikkje prøv på noko du ikkje veit at du mestrer frå skytebanen.

 

Sjøl er eg i ein modningsprosess. Etter at eg byrja å jakte klauvdyr har det gått framover. I byrjinga tenkte eg at drivjakt - det skal eg aldri prøva. Men no er eg ikkje så framand for tanken. Men då må det øvast først. Både med hensyn til skyteteknikk, observasjonsevne og kunnskap om det lokale viltet. Det tar nok nokre år fortsatt før eg er der - om eg kjem dit. Før det teller eg dagar til bukkeopninga i mai og til kombi fasan/dåhjort i oktober:-)

 

Oppsummert - ikkje gjer noko du ikkje kan når det står, spring eller flyg eit levande vesen foran pipa di. Øv heller litt meir då, dei fleste av oss har tid og evne til å bli betre.

Link to comment
Share on other sites

Dette handler i bunn og grunn om (jakt)moral, og om de etiske overveielser som ligger til grunn for moralen. Og det er viktig å huske på at moral er svært kulturrelativ. Det vil si at når vi Nordmenn møter jaktformer som vi reagerer på med en uggen magefølelse, og instinktivt tenker "dette må være galt", så må vi være klar over at det er galt ut fra vår kultur.

 

 

En rypejeger fra England vil kunne reagere med vemmelse på at vi (noen av oss) skyter rypa på bakken, og vil kunne hevde at vi gir ikke rypa "a sporting chance". hjortejegere fra USA som jeg har snakket med reagerer med vemmelse på at vi driver rådyr og hjort med hund, som om det er en simpel kanin, uten at vi gir dyret en fair sjanse til å oppdage oss. Og de synes det er helt horribelt at vi skyter hjort om natten, skam seg! De har sin kulturelle ballast, og vurderer vår jakt ut fra sin kultur. Og vi her nord reagerer på drevjakt, langholdsjakt, jakt i hegn osv. I tillegg er min konklusjon etter mange år på kammeret (og før det sluttstyket) at norske jegere vurderer sin egen jaktform som mer høyverdig enn andres.... de som skyter rådyrbukken i skogen ser ned på han som jakter på jordet, rypejegere med hund mener rypejakt uten hund er uetisk og vil forby det, riflejegere som mener buejakt er fysjon, osv osv. Min konklusjon er at det finnes ikke en jaktkultur som er overlegen alle andre; ikke en internasjonal gullstandard for hva som er bra jakt. Ens egen magefølelse for hva som er 'bra' er i alle fall ikke en god standard for å vurdere hva andre bedriver; det er kun en peilepinne for å vurdere hva man selv vil være med på.

 

En fellesnevner er dog å være så godt forberedt som man kan for den jakt man skal bedrive, og kjenne sine egne begrensninger.

 

EDIT: Jeg for min del ville deltatt i det aller meste av jakt. Jakt i hegn er nok unntatt; det virker for kjedelig synes jeg, og jeg har bena mine i behold og har mulighet til annen jakt. Jeg skal på drevjakt i Polen i januar og gleder meg helt enormt. Skulle gjerne ha jaktet med bue; ville ha trent mye først. Jeg har ingen fasinasjon personlig for langholdsjakt, men synes de som gjør det og som har trent seg gode nok godt kan gjøre det. Kunne godt tenke meg å skyte gris fra helikopter jeg! Ser grisegøy ut .... synes jeg. :mrgreen: Og det ser da ut til at dyra blir liggende igjen uten for mye om og men. Og om du leser dette og får lyst til å flame meg med et "How Could You!" innlegg, så ikke gidd. Din moralske harme bunner i din kulturelt betingede oppdragelse, og du ville neppe reagert sånn om du var oppfostret i Texas. Men, jeg ville ikke jaktet slik i Norge, fordi det kolliderer med vår jaktmoral her. Men, jeg tror jegere som poster jaktfortellinger på internett fra jakt i Norge som kolliderer med jaktmoral her til lands gjør norske jegere en stor bjørnetjeneste. Jeg tror enda at det er ekstremt ulurt å skrive om langholdsjakt i et åpent forum. Lovmakerne leser også her, og de får en liknende dårlig følelse når de leser om ting som ikke stemmer med vår kulturelt betingede jaktmoral som trådstarter gjør det. Og da får de rykninger i "forby-fingeren".

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra innlegg av Skaubjørn!

 

Om jeg skal dra det litt lenger og sikkert ut av banen. Så er jeg glad i katter, vi har to katter som er som barn for oss. Jeg ville aldri tenkt på å skade dem, eller nabolagets katter. Men, ser man til New Zealand eller Australia hvor de er et skadedyr, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å jakte dem, da de ødelegger/desimerer naturlig dyreliv og fauna. Men ikke hatt glede av det.

 

Det samme kan man si om jakten med helikopter i Texas, eller drivjakt i Europa. Problemet oppstår når folk viser en slik glede og håndgester til kameraet hvor de ikke viser viltet / skadedyret noen respekt. De er altså mindreverdige dyr. Jeg tenker det samme i noen drivjakts klipp jeg har sett hvor dyrene ikke blir påskutt fordi de står i ro! Det ventes til det er i firsprang før man hever riflen og sender et skudd etter dem!

 

 

 

Og, igjen.. ser man til Afrika hvor hvite jegere snakker pent og stort om dyrene der nede på diverse forum og med største respekt. Noen får til og med kanskje råd til å jakte en elefant i løpet av livet sitt. Da er det morsomt å lese etterpå om PHer som jobber for nasjonalparker som skyter hundrevis av dem i året, fordi de er å betrakte som skadedyr.

 

 

 

Forskjellig respekt for forskjellige dyr. Alt etter hvilken side av saken man er..

Link to comment
Share on other sites

En må også ta høyde for at det nødvendigvis ikke er slik det blir fremstillt på youtube osv...jeg har vært på drivjakt i tyskland, kan ikke si det var sammenfallende med gjengs oppfattning av drivjakt her hjemme..

 

Det var ikke horder av villsvin som på filmer, derimot minnet det mer om en ganske ordinær elgjakt her på berget med kombinasjonen drivere og noe hundearbeid, hørte stålos ikke langt fra min post...

 

Det som virkelig skillte seg ut var festen etterpå......Øl. Bigboobs og ompamusikk.....Hærligt :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn, mange av disse kulturelle forskjellene du viser til bunner jo ut i at vi i Norge har en gammel historie av å høste av naturen rett og slett for å få mat på bordet. Rike briter på rypejakt er ute etter noe ganske annet, nemlig den sportslige utfordringen. Mye det samme kan muligens sies om drivjakt og amerikaneres skepsis til rådyrjakt med hund. For mange er sporten i jakta veldig sentral. Jeg skal ikke si om det ene er bedre enn det andre basert på kultur, men jeg har en klar mening om hva som er lettest å forsvare i en mer og mer urban verden der høsting av naturen ikke lengre er noe som er påkrevd for folk flest. Vi kan jo faktisk få kjøpt deilig kylling med multiresistente bakterier som er en direkte konsekvens av at matpriduksjon skal koste minst mulig. Drivjakt i sin oprinnelighet er sikkert ikke like lett å kritisere all den tid f.eks Tyskland har en betraktelig strengere prøve for å bli jeger enn hva vi har her hjemme. Det er derimot jaktturismen jeg ikke har helt sansen for. Ut fra hva jeg er fortalt av nordmenn som har reist på slikt og alle filmene som ligger ute, så er det MANGE med lav jaktmoral og tvilsomme skyteferdigheter som drar på denne typen reiser. Det er ikke lett å forsvare om en ser bort fra inntekten det medbringer til de lokale. Igjen må jeg få understreke at jeg ikke anklager alle som reiser på slike turer for å være i overnevnte kategorier!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brydd meg med å se videosnuttene, men film viser ikke alltid virkeligheten.

Den som filmer står ikke der skytteren står, og da er det ikke mulig å bedømme hvor langt i fra dyret skuddet har vært. Gjennomskyting gir også treff i bakken, og filmes det skrått vil det se ut som klar bom. Det skytes også oppfølgingsskudd helt til dyret ligger.

Jeg registrerer også at kritikerne ikke har erfaring fra drivjakt, det kan være lurt å førstehåndskjennskap til dette før en blir for bombastisk.

Min erfaring er at jaktkulturen i sentraleuropa er vel så god som i Norge. Viltforvaltning er generelt mye bedre, og vi har lite å lære bort.

I Polen har jeg opplevd at det ble tatt både blod og vevsprøver av hvert dyr i felten. Det føres gode statistikker over vekt og alder i forbindelse med rapportering etter jakt. Dette brukes for å oppdage sykdom før det blir større utbrudd og for å få grunnlagsdata til forvaltningsbesluttninger.

Totalt sett er det et høyt faglig nivå, og jaktformene er tilpasset vilt og biotop slik at man får forvaltet stammen optimalt.

 

Hele denne tråden minner meg om Norsk utviklingshjelp, der vi skal eksportere vår prektighet og våre holdninger for å sole oss i selvgodhetens lys.

Link to comment
Share on other sites

Per-S, jeg kan ikke se at noen av drivjaktkritikerne her inne har nevnt et ord om at vi skal drive opplæring i viltforvaltning? Ei heller at vi skal kunne sette oss på vår høye hest å predikere om at vår kultur er bedre enn deres? Drivjakt i seg selv er ikke et problem om deltakerne kan håndtere jaktformen, dette henger naturligvis også sammen med praktisk erfaring. Å trene hele sommeren på løpende elg på 100m fra en standplass er ikke det samme som å skyte på et villsvin i maksfart på ukjent avstand med særdeles dårlig tid. Det er en krevende jaktform som fordrer at jegerne har skutt mye og trent på dette. Lokale jegere i Polen og Tyskland mf. land har naturligvis bedre forutsetning for å skulle beherkse jaktformen enn en turist som reiser dit maks en helg i året. Det jeg leser av kritikerne i tråden her er at det er reisebyråene og de "dårlige" jegerne folk generelt er kritiske til. Det stilles meg bekjent ikke noe krav til ferdighet for å reise på en slik tur, det kunne kanskje vært en ide å innføre en form for prøve for å luke ut verstingene. Som tidligere nevnt, i den første filmen i første innlegg sier kameramannen som står rett ved siden av skytter "prøv" når skytter spør om han skal skyte. Det ser ut til å være et brukbart langt hold og de står noe slikt som 90 grader på dyra, da vil ikke avstanden mellom kameramann og skytter kunne forklare en treff bak dyret. Ofte vil det være vanskelig å tolke slikt på film, men her virker det ganske opplagt. Å reise til Polen for å griseskyte fikk plutselig en ny betydning.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at jaktkulturen i sentraleuropa er vel så god som i Norge. Viltforvaltning er generelt mye bedre, og vi har lite å lære bort.

I Polen har jeg opplevd at det ble tatt både blod og vevsprøver av hvert dyr i felten. Det føres gode statistikker over vekt og alder i forbindelse med rapportering etter jakt. -

Totalt sett er det et høyt faglig nivå, og jaktformene er tilpasset vilt og biotop slik at man får forvaltet stammen optimalt.

Dette er, som "Kammerherren" skriver, en smule på siden av trådens tema. Men jeg tror ikke vi har behov for så mye utviklingshjelp fra Polen! (Vevsprøver fra villsvin er vel obligatorisk, uansett hvor dyret felles, hvis man ikke er spesielt interessert i å få trikinose!).
Link to comment
Share on other sites

Litt på siden av tråden, ja - men jaktform er en viktig del av viltforvaltning, og med et høyt nivå på forvaltning er det grunn til å tro at jaktformene også er forsvarlig vurdert. Når det gjelder forvaltning av både villsvin og hjort ville utviklingshjelp fra Polen gi oss mye.

Link to comment
Share on other sites

@kammerherren: Jeg tror nok at våre jakttradisjoner her hjemme er styrt mye av matauktradisjoner. Men det må det jammen være i USA også. Tviler på at nybyggerne som dro med vogn og børse og la krav på jord var spesielt opptatt av om biffen hadde store horn... :wink:

Faren med denne argumentasjonen er at det blir en tendens til at vi gjør våre kulturelt betingede tradisjoner for 'bedre' eller mer 'moralske' enn andre steder.

 

Eller som Per-s sa det:

 

....klippe...

Hele denne tråden minner meg om Norsk utviklingshjelp, der vi skal eksportere vår prektighet og våre holdninger for å sole oss i selvgodhetens lys.

:D Mektig god formulering!

 

Vi må altså passe oss for selvgodhet. Så lenge vi vurderer andre tradisjoner ut fra vårt eget perspektiv/kultur så vil vår måte å gjøre det på alltid være best.

Link to comment
Share on other sites

Per-S, jeg kan ikke se at noen av drivjaktkritikerne her inne har nevnt et ord om at vi skal drive opplæring i viltforvaltning? Ei heller at vi skal kunne sette oss på vår høye hest å predikere om at vår kultur er bedre enn deres? Drivjakt i seg selv er ikke et problem om deltakerne kan håndtere jaktformen, dette henger naturligvis også sammen med praktisk erfaring. Å trene hele sommeren på løpende elg på 100m fra en standplass er ikke det samme som å skyte på et villsvin i maksfart på ukjent avstand med særdeles dårlig tid. Det er en krevende jaktform som fordrer at jegerne har skutt mye og trent på dette. Lokale jegere i Polen og Tyskland mf. land har naturligvis bedre forutsetning for å skulle beherkse jaktformen enn en turist som reiser dit maks en helg i året. Det jeg leser av kritikerne i tråden her er at det er reisebyråene og de "dårlige" jegerne folk generelt er kritiske til. Det stilles meg bekjent ikke noe krav til ferdighet for å reise på en slik tur, det kunne kanskje vært en ide å innføre en form for prøve for å luke ut verstingene. Som tidligere nevnt, i den første filmen i første innlegg sier kameramannen som står rett ved siden av skytter "prøv" når skytter spør om han skal skyte. Det ser ut til å være et brukbart langt hold og de står noe slikt som 90 grader på dyra, da vil ikke avstanden mellom kameramann og skytter kunne forklare en treff bak dyret. Ofte vil det være vanskelig å tolke slikt på film, men her virker det ganske opplagt. Å reise til Polen for å griseskyte fikk plutselig en ny betydning.

 

Helt enig.

Det er vel få om noen her i tråden som har kritisert jakttradisjoner i utlandet som f.eks Polen, Ungarn eller Tyskland når det gjelder drivjakt.

Det er vel heller ukultur fra enkelte norske jegere som reiser på actionjakt i utlandet uten å ta seg bryet med å trene på løpende vilt overhode før de reiser avgårde, som vi kritiserer.

Det er ofte et enormt antall skudd som blir løsnet per skutte vilt.

Jeg kjenner også noen som har opplevd særdeles lemfeldige forsøk på ettersøk under slike jakter i øst europa, innkludert Polen, så alt er ikke bare topp der heller.

 

Det desidert det verste jeg har sett av drivjakter som har blitt filmet, er fra enkelte Monteria jakter i Spania.

Maken til griseskyting, mangel på respekt for viltet og lett håndering av skadeskytinger skal man lete lenge etter.

Det er sikkert bra Monteriar der også, men jeg har ikke akkurat fått godt inntrykk av hvordan det foregår der.

Link to comment
Share on other sites

Drevjakt på kløvvilt (finnes nemlig også på småvilt/ med hagle) er en ærlig (herlig) og respektabel sak i Sentral-Europa med en utpreget sterk tradisjon. Jeg vil ikke miste den, fordi noe mer spennende og krevende er svært vanskelig å finne.

Og det er akkurat slikt som noen her med rett bemerker, nemlig at drevjakt er veldig utfordrende både jakt – og skyte - teknisk. Det bør tas hensyn til!

Hvordan en virkelig korrekt og fornuftig gjennomført drevjakt på kløvvilt skal foregå, kommer å fylle flere A 4 – ark! Jeg vet bare om forberedelsene i Tyskland vedr. dette. Masse med sikkerhetstiltak, videre standplasser til jegerne, holder klar ettersøk – ekvipasjer og drivere, slakting (hygiene) og salg av viltet, osv. osv.

Det finnes en enkel og god oppskrift for å lykkes tror jeg, nemlig at jegere som drar til Kontinentet viser nødvendig respekt for andres jakttradisjoner, viltet og kommer godt trent med rett utstyr og uten cowboy- action mentalitet. Da kan en slik jakt bli en fantastisk minne for alle involverte. :D

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn, Den dagen vi gir slipp på mataukkortet er det et tidsspørsmål før dyrevernere får igjennom viljen sin. Om det er ren sport kan det lett avvikles! Det er ikke mange jaktformer jeg er oppriktig motstander av, men i det øyeblikket en velger å jakte på en spesiell måte for å få jakta mer krevende og utfordrende med tanke på skyteferdigheter så begynner det å tippe over i feil retning der jegeren har feil fokus etter mitt syn Skyteferdigheter kan vises frem i konkuranser! Ellers er vel ikke det som skjedde i Nord Amerika for flere hundre år siden så relevant for denne diskusjonen? De har jo endret seg litt med åra mener jeg.

 

Gunwerks, for en gang skyld er jeg helt enig med deg! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jammen da er vi helt enige Kammerherren. I en Norsk sammenheng så er matauk (les bærekraftig naturbruk) en absolutt betingelse for at jakta fortsatt skal ha så solid feste i befolkningen som den faktisk har.

 

Men, vi kan ikke overføre denne verdien til andre kulturer; vi kan for eksempel ikke fy-fy'e griseskyting fra helikoper i USA fordi de ikke lever opp til vår moral. Vi kan selvsagt mene at det er feil, men vi må også innse at det er på bakgrunn av vår jaktkultur.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis alle forutsetninger både med bra viltforvaltning og trening på hjemmeane før en drar på en tur , samt at de som jobberi terrenget er seriøse så er det som Ole brum " ja takk , begge deler'. men det viktigste er at våpenet og skytteren er tilpasset ti ldet en tenker seg å prøve og at Visa kortet er i orden , hvis det går en smule varmt . Men Det gjelder å velge sitt bytte og jakt område med omhu , og å gjøre referanse sjekk på stedet godt på flere punkter. Og øve, øve, øve. men ingen øving ut en et våpen og ladning som er tilpasset bruken .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...