Jump to content

Hassel + DFS = Sant (?)


Hassel

Recommended Posts

......Det var det med selvoppfyllende profetier. Sitter og kjenner på DFS-GGGen i meg, men jeg tror jeg er såpass rebelsk innad at jeg kan se ting fra begge sider. Miljøet innad i DFS er utvilsomt meget godt de fleste steder, og det er veldig trivelig å dra rundt på stevner. Det er folk i alle aldre, og alle er interesserte og hjelpsomme. Tilogmed jeg, som nok ses på som en stor bråkmaker av mange, blir tatt imot med smil.

Men kommer du med utgangspunktet at vi alle er hestkuker, så er det selvsagt det du vil se....

 

Som 14-åring stilte jeg opp hos det lokale DFS-laget og spurte om det var mulig å få bli med å skyte...

"joda, du kan være med på stevne i helga. Ring meg på dette nummeret så kan jeg plukke deg opp, husk å kle på deg noen svære stive klær" var vel omtrent svaret jeg fikk. #selvsensur# :winke1:

Andre møter med DFS-skyttere på det sentrale østland i løpet av tenårene sementerte oppfatningen grundig.

Det kan godt hende det er bedre "på bygda", men mine gjentatte erfaringer med DFS i tenårene var såpass håpløse (og dette var FØR jeg var blitt en grinebiter :winke1: ) at jeg ikke har tenkt å bruke energi på å treffe "de snille DFS'erne".

 

Edit: trykkleif og selvsensur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

.... Litt på samme måte som når den som var ansvarlig for "skytterlagsvåpen" bare pakket sammen riflene etter at barnebarna hans hadde skutt, mens min pode sto å så på og ventet på tur......

 

"Hvis vi ikke henger sammen, henger de oss alene" påstår noen.

 

Sånn jeg ser det er det heller sånn at DFS skulle ønske at vi andre useriøse, og spesielt ikke praktikerne fantes, slik at vi ikke lagde så mye trøbbel for den "seriøse skytingen" de bedriver.

 

Nei, Hassel, du veit, det finnes andre steder..

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk engang innom min lokale pistolklubb for å teste ut hvordan det er å skyte med håndvåpen. Fikk hørselvern og utlånsvåpen med instruktør bak meg uten problem. Etterpå satt vi avslappet sammen og drakk kaffe på pauserommet mens jeg presenterte meg. Enkelt og greit uten sure gubber.

Link to comment
Share on other sites

Skytterlagene har en lease avtale, der en betaler 300 kr i mnd til børsa er nedbetalt.

Men ofte vil de se aktivitet først. Da kjøper en ofte .22 og 6.5 de har det samme på kompletteringssett senere.

Hvordan en gjør det med rekruttstokken og løp vet jeg ikke. Har ikke sett den rekruttrifla.

Skytterlaget står som eier inntil alt er betalt så får du årlig utlånsavtale.

 

Vi ble fort leie av å bruke store deler av seriene til å justere børsa etter andre hadde brukt den i hvertfall, men det var før elektronikken.

 

Bare husk at poden merker dine holdninger, og at du Bør gå inn med åpent sinn.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt Klumsen - som jeg har skrevet fler ganger, er det viktig for meg at han får en god og positiv oppleveles. Og jeg har fått mange gode råd og tips. Det jeg har reagert p i denne tråden er hvordan enkelte har reagert på når jeg f.eks er så hinsides tilbakestående at jeg lurer på om man kan benytte rn CZ scout som en basis for en opplærings børse osv. Det er litt hvordan man presenterer ting, ikke nødvendigvis innholdet.

 

Jeg tror det er viktig å ha et åpent sinn, dvs at man ikke dømmer en gruppe på enkeltopplevelser. Det være seg om det er lag i skytterforbund eller personer som tilfeldigvis tilhører en eller annen gruppering...

 

Jeg hadde en litt negativ opplevlese med DFS på Onsdag, og jeg har en litt negativ opplevelse her i denne tråden. Det føyer seg inn i en rekke andre - men jeg kjenner strålende DFS mennesker også, som gjør knallbra jobb for skytesporten, både egen og gennerel.

Link to comment
Share on other sites

Hva består den negative opplevelsen her i tråden av, Hassel?

 

Jeg for min del ser noen dfs-hatere som benytter enhver anledning til å klage på DFS, i det jeg ser på som vanlig kammer stil. Blandt annet han som kaller en person for idiot når han ble tilbudt å få være med på et stevne.

Link to comment
Share on other sites

Her Høggern: Etter at jeg spurte om CZ scout kunne være et alternativ.

Hassel,

 

Ærlig talt... Skal du bruke poden til å skaffe deg enda ei middelmådig rifle, eller skal du få han interessert i skyting? Med den der vil han raskt se at ALLE har bedre rifler enn han, og skylde på den og ikke fokusere på skytinga, osv, være underdog rett og slett.

Hadde han vært gammel nok til å synes det var kult å skyte nesten like bra med ei mye dårligere rifle, så OK.

 

Videre har jeg altså spesifisert at et eget våpen er aktuelt fordi vi ike bare kommer til å skyte DFS...

alikevel:

Fram til han skal konkurrere så seriøst at han MÅ ha sin egen innskyting fra før når han kommer på stevne, så er det egentlig ingen vits i å kjøpe egen rifle. Lagene har stort sett hauger av rifler.

 

Jeg aner ikke om guttungen vil eller ønsker konkurere i DFS - Jeg vil ha ham inn i et sosialt miljø, med grunnelggende skyteopplæring (Og som tidligere nevnt - jeg tror ikke det er bra på sikt at man instrueres av pappa - for han har sine meninger, holdninger og slikt som poden kan få danne seg selv) Men jeg VIL at han skal slippe å å stå spent og litt usikker i kø, før lagets rifleansvarlig bakker sammen våpna når hans barenbarn er ferdig men min gutt venter på sin tur igjen.

 

viderer

Jeg lurer på hvorfor man starter en tråd og spør om råd - når man allikevel ikke er villig til å ta imot de råd en ikke liker...

Har jeg på noen måte avvist råd?

 

Det er trist at de semterte holdiningen gjør så lett at vi ramler ned i skyttergraven våre meed en gang. Jerg skrev at jeg nok er oversensitiv foor ting fra DFS som jeg vil ha i mion DFS "bås" og andre leser det jeg skriver for å få bekreftet sitt "anti DFS'r" syn.

Igjen, det viktigste for meg er at mitt barn skal ha en positiv opplevlse med introduskjon til skytespøort hvor han selv deltar og blitr aktiv - og får lære seg de grunnleggende ting. å skal han nå selv få styre og velge hva han vil. (og nå som Kongen har lånt meg et automat gevær nr 3, så kan jeg jo skyte litt DFS jeg også :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del ser noen dfs-hatere som benytter enhver anledning til å klage på DFS, i det jeg ser på som vanlig kammer stil.
Når du får negativ tilbakemelding er der selvfølgelig alltid den som gir kritikken som tar feil, det vet jo alle... Tror nok mange i DFS har litt behov for å gå i seg selv og analysere hvorfor så mange har en negativ opplevelse av å møte DFSere som må dele bane med andre forbunds skyttere.
Blandt annet han som kaller en person for idiot når han ble tilbudt å få være med på et stevne.
Nå kjenner vi vel ikke alle detaljene her, men å dra med seg en 14-åring på et stevne første gangen uten å gi noen form for opplæring/trening er vel nærmest å ønske at han skal få en negativ opplevelse.
Link to comment
Share on other sites

Du ble tilbudt å være med på stevne, men tok det som en fornærmelse?

 

Det at du ikke ser problemet med denne "stevneinvitasjonen" jeg fikk som 14-åring ER problemet.

 

Du ser ikke hva en 14-åring som ønsker å skyte burde møtes med, men tror at en invitasjon til å delta på et stevne er et rekrutteringstiltak.

Link to comment
Share on other sites

Eh? At en fyr gir deg et tilbud om å være med på et stevne, gjør at du mener du kan kalle han en idiot? Jeg bare lurer, forteller det mest om deg eller om han?

Kan godt være en 14åring som ber om å skyte har andre behov enn å skyte et stevne og møte jevnaldrende skyttere. Men 14åringer er forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Om en møter opp på bana og spør om å få skyte så er det ganske rart å kun bli møtt med, ja stevne til helga. Hadde vel heller vert bedre å ta litt ekstra tid, la han få skyte noen treninger FØR stevne. Gå igjennom regler, sikkerhet og generel oppførsel på standplass som ett minimum. Det mener nå jeg iallefall....

Link to comment
Share on other sites

Slutt nå å krangle karer.Husk at dette startet med en ung gutt som vil prøve skyting,og ingentig er vel bedre en det?

Mitt råd er at dere bruker lagsvåpen nå en stund og skulle det vise seg at gutten blir veldig interessert kan dere jo skaffe en brukt rekruttrifle eller kansje gå for en sauer med engang.Det fine med saueren er at dersom interessen for DFS skyting skulle bli borte holder disse seg så godt i pris at tapet ved et salg er veldig lite.

 

Siden det tross alt er DFS dere har valgt og prøve på syntes jeg nok at et evt kjøp av eget våpen bør være et typisk DFS våpen,rekruttrifle type anshutz eller sauer.Skulle gutten få mer lyst til og prøve en annen type skyting senere selger dere DFS våpenet og kjøper det som evt måtte passe den nye grenen.

Nå vet ikke jeg hvor du holder til Hasel,men dersom skytterlaget ditt er lite imøtekommende syntes jeg du skal ta kontakt med nabolaget,om du har det.

Her som jeg holder til er det flere lag på et relativt lite område.De fleste tar imot ungdom med åpene armer,låner ut både våpen og utstyr til de som trenger det.Som DFS`er selv velger jeg og tro det er slik de fleste andre steder også,unntak finnes sikkert.

 

Lykke til med skytinga og velkommen i DFS,håper det blir en positiv opplevelse for dere begge.

Link to comment
Share on other sites

Dere har kommet til et veldig hyggelig Dfs lag - selv medlem, personen som omtales som "gammel og grinete" kjenner jeg som en veldig jovial og hyggelig fyr, tror det må skyldes misforståelse en eller annen vei om han tolkes annerledes.

 

Kommer selv på trening neste gang i laget, så da ses vi Hassel, kan gjerne bruke kvelden sammen med guttungen slik at han kommer i gang med grunntreningen, er også sikker på at du er mottakelig for gode råd - Dfs er på mange måter annerledes enn Dynamisk hvor vi pleier å møtes - men jammen er presisjon også god trening :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så nei M67 - du får ikke overbevist meg om att grettne DFS gubber er hederskarer på bunn.

Jeg lurer nå faktisk på hvem som er mest gretten her :wink: Vi har gitt deg råd i beste mening - må beklage at jeg ikke spedde på med noen smilefjes rundt "Ruger-fetisjen", for det var en spøk. Jeg burde nok skjønt at du ikke ville ta den når du oppfatter meg som "DFS-GGG", jeg lurer forresten oppriktig på hva de som kjenner meg mener om den karakteristikken?

 

Men du har nå hørt hva folk mener, og kan ta det til etterretning eller ikke. At guttungen må stå i "kø" som alle de andre er sikkert feil for Hassel, men det er nå slik man gjør det. At det kan spare en for 10-15000 gjør det godt verdt det i min bok...

Guttungen din vil såvidt alle DFS-erfarne folk kan se - få det bedre med en lånt Sauer/Anny, enn en en CZ-bastard, selv om pappa har lyst på en. Særlig når du har 22LR rifler fra før til annen moro.

 

"A man hear what he wants to hear, and disregards the rest", Paul Simon, 1968

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok det sitatet ligger til rette for oss begge :winke1: For jeg har da ikke noe problem med at sneipen må stå i kø. Men jeg har et problewm med at det våpnet han venter på for å prøve, blir pakket bortrett forran nesa på ham, når det er hans tur. Uten none kommentar, forklaring eller henvnedelse. Men jeg snakket det bort - så han gleder seg fortsatt til neste gang. Han syns desuten det var gøyere på 15metern med "små" skudd, en med MP5 i dag...

Link to comment
Share on other sites

@Hassel. Har noe erfaring med dette fra når jeg trente Rekruttene i skytterlaget hjemme.

Vi hadde medlemmer fra 8 års alderen, et par av guttene vår ganske kortvokste. Alle skjøt med klubbvåpen som var nummererte slik at de brukte samme rifla hver gang.

Junior Sauer blei for lang for de minste, selv om jeg flytta diopteret helt bak og de lå nesten 90 grader på rifla.

De første åra brukte vi M 67, 22 lr som var kappa bak og framme. Men de synes det var kjedelig med enkeltskudd.

Så vi kjøpte en Anchuts med justerbar kinnstøtte og bakkappe, når jeg skrudde av bakkappa på denne så gikk det greit.

Men jeg liker Saueren mye bedre, enklere magasinbytte og den virker ikke så billig.

Kjøp en Rekrutt Sauer hvis den passer han eller vent til han kan bruke en Junior Sauer før du kjøper eget våpen.

Ellers så trenger du ikke å kjøpe jakke før han begynner å skyte med reim. Da bør han også ha egen reim, hvis han ikke har eget våpen.

Ei skytterlue/skygge kan være fin å ha, greit å stikke en pappbit under bremmen hvis han har problemer med å lukke ene øyet. Samtidig så hjelper den med å fokusere på egen skyting. Fin å kombinere med doble hørselværn, for å holde konsentrasjonen.

 

Trist at du opplevde at dere ikke var veldig velkomne, håper dette ordner seg. Og at han kan bruke klubbvåpen til han blir større.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer nå faktisk på hvem som er mest gretten her :wink:

 

Nå har jeg vel ikke truffet M67, men han forekommer meg ikke så veldig gretten ut fra det han har skrevet som jeg har lest.

 

Hassel har jeg møtt, dog brukte han et annet "alias" da det skjedde, men grinete var han i allefall ikke!

 

Problemet ligger nok i at humor og ironi er vanskelig å formidle på slike fora, og min ubeskjedne påstand er at d'herrer Hassel og M67 ganske så sikkert vil trives i hverandres selskap om de nå skulle møtes.

 

Vi har jo litt ulike måter å uttrykke oss på men om man venter litt med å felle dommen over de vi møter vil vi nok finne flere venner enn hvis vi avskriver folk som GGG umiddelbart ved første møte.

 

En annen sak er uenighet i sak ikke bør påvirke på hvordan vi ser på personen. Uenighet er faktisk bare bra, uten det vil verden bli meget kjedelig! Men alle som er uenige med meg er faktisk ikke nødvendigvis idioter eller GGG, det kan være en meget nyttig erkjennelse for det viser seg i andre saker at vi faktisk kan være utrolig enige. I mitt politiske liv har jeg alltid vært "blå", men den personen jeg fant mest sympatisk og som jeg overaskende ofte kunne være enig med var en fra RV. Vi er fortsatt på hils og har hatt mange hyggelige og opplysende samtaler når vi har møttes mange år etter at vi satt i kommunestyret.

 

Det at enkelte blir omtalt som GGG i skytterkretser har ofte med alder å gjøre. De lærte ting på en måte som for oss kan virke arkaisk og bærer preg av det fortsatt. Bli kjent med dem og fortell dem hyggelig over en kaffekopp at det kan være lurt å................ Ofte kan det være alt som trenges. Og når først barrieren er brutt finner man gjerne et hav av erfaring og gode råd. De aller fleste gamle skyttere er faktisk veldig hyggelige folk. Måten vi ble motatt i vårt lokale skytterlag gir i alle fall meg grunn til å påstå det. Gamlingene var over seg av begeistring for at det kom undom, og at det var ei jente gjorde det enda bedre. Ikke snakk om mannsjåvinistiske holdninger hos oss i alle fall.

 

Edit:

8X68S postet mens jeg skrev og jeg vil bare knytte en liten kommentar til det han skriver om hørselsvern. Kjøp elektroniske hørselvern til ungene!! Da har de muligheten til å høre det som blir sagt på standplass. I motsetning til de som har drevet med skyting i noen år vet de ikke "hva som kommer"av ordrer på standplass, de har behov for å høre! Men jeg går ut fra at mini-Hassel allerede har et slik.

 

Edit: Tyrkleif rettet, i et panisk forsøk på å fikse det før "lærer Hassel" slår til med rødblyant! :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen få år tilbake tok jeg en tur til en DFS bane for å høre med folka der om hvor jeg kunne kjøpe konkurranse ammo til min 200STR jeg denne gangen hadde til jakt. Fikk etterhvert såvidt kontakt med noen på standplassen etter endel serie med skyting der jeg fikk et diffusst svar på det. Mens jeg var i samtale, lå det en sur gammel rallar med sin Sauer rett ved siden av oss og smalt av et skudd mot skiva. Såklart kunne alle se at jeg ikke hadde hørselvern på hue, og tusen takk for en deilig øresus. Jeg tror eldre DFS medlemmer har en tendens til å være noe vanskelig. :oops:

Link to comment
Share on other sites

DFS-gubben er nok ikke en myte, men fakta.

Selv skytterlaget jeg er å skyter hos har en og annen gretten gubbe. Syting kommer kun om man ikke har en Sauer 200STR. De mest typiske kommentarene (som de ikke tør å si direkte til en, men så kan jeg høre 1km+ med mine hørselvern :lol: ) er "jegerne betaler ikke full pris" "jegerne er aldri med på dugnad" "de er late" "de ødelegger skivene" "de kan ikke skyte" bla bla bla.

 

Spesielt artig å høre for en som har fullt medlemskap, skyter som regelt med ei langholdsrifle, bruker allerede fritiden på å drive naboklubben et steinkast fra (som har samme dugnadsdager/skytetider) og som kun tar de skivene som ingen av de andre skal trene på for å være hyggelig (liker best 200m og utover allikevel).

 

Men rett skal være rett, flesteparten av "de gamle gubbene" er egentlig hyggelige og eneste man hører om man kommer med ei "skummel rifle" er "den var sabla tøff" og kanskje ei og anna "kan jeg prøve den?". Så er det jo som det er i businessverdenen, mange hyggelige opplevelser bygger opp, men det skal bare en dårlig en til å få det til å falle.

 

For å sitère den (litt utdaterte, men allikevel fullt så sanne) Stereotypiske skyttere-tråden:

 

1: DFS-gubben.

Vanlig syn på riflebanen. Bruker kun Sauer STR200 (til nøden Krag Jørgensen eller Mauser), samt har en stiv gange og holdning etter overforbruk av disse pølsedressene. De som har syntetisk stokk på våpenet sitt blir betegnet som livsfarlige, skumle og/eller umodne av DFS-gubben. Blir oppfattet som arrogant ovenfor de fleste andre stereotypene, med noen få unntak. NFPS-skytteren's nemesis og vice versa, da våpnene til NFPS-skytteren skremmer vannet av DFS-gubben selv om de har egenskaper som egner seg langt bedre i forsvar av landet kontra DFS-gubbens våpengarderobe.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre å anbefale ei skiskytterrifle til jr?

 

I mitt nabolag, Oslo, er det fler i klassen til jr (4. Klasse, 8 - 9 år) som starter med skiskyting, en naturlig videreføring av langrenn, enn DFS . Når ei skiskytterrifle kan benyttes både i DFS og til skiskyting er det etter min mening en nobrainer hva slags rifle man skal velge.

 

En Anschutz 1427/1827 med bolt koster fra 2500.- til 8k. Denne rifla er også totalt sett ei bedre rifle enn en STR i 22lr. Eneste ulempen er selvfølgelig at man må "gå ned på handling og kvalitet" når man skal skyte grovt med STR hvis man kommer så langt. Jeg ville hverfall satt inn 1,5kg avtrekk i Anschutzen for at ikke overgangen skal bli for stor.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre å anbefale ei skiskytterrifle til jr

De Anschützene som DFS-lag bruker til "rekruttrifler", er de samme som skiskytterene bruker til det samme formålet. De er helt like som regel, bortsett ifra farger og magasinholderen på stokken.

2260_Rekruttrifle_Ansch%C3%BCtz_.22_large.JPG

 

Jeg oppfatter iallefall Saueren som ei rifle av bedre kvalitet, men det er hipp som happ. De 8-10 av hver sort som jeg har prøvd omtrent like presise - men Saueren later til å skyte drittammo noe bedre enn Annyene gjør - uten at jeg helt er sikker på det, Annyen kan gjøres lettere, og det er en fordel for de små.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg har fortsatt riflene eg brukte da eg begynte med DFS skyting som 7-8 åring, en M67 i .22lr og seinere en i 6.5x55

Den fungerte greit sjølv om den kun er enkeltskudd, til å begynne med satt far min på skrå bakom meg og matet kuler i kammeret etter hvert som eg skaut. Ettersom tida gikk lada eg sjøl.

 

Nå ser eg jo at dagens unge bruker stort sett rifler med magasin, og en M67 vil nok være "utgått på dato" sjølv om de fåes kjøpt billigt.

Sauer er nok i flertall hos de unge i mitt skytterlag.

 

Angående GGG hos DFS folk, så har eg gode erfaringer hos mitt lag. Der deltok eg på feltstevne i sommer, for første gang på flere år pga ryggskade. Da eg ankom med M67'n ble den godt mottatt med mimring hos de eldre, og undring hos de yngre. Ble t.o.m oppropt som "Skytter med Mauser M67" hver gang resultat skulle oppleses :)

Er heldigvis ingen som har utstyrshysteri eller noe særligt med fordommer: skaut med t-skjorte og snekkerbukse på anna stevne uten at noen sa noe negativt.

 

Håper at du ikke gir opp DFS skytinga, for din sønns skyld Hassel. Alle kan være uheldige å komme borti sære folk, men som regel kan en liten samtale med hyggelig tone orden mye folk imellom :)

Link to comment
Share on other sites

M67:

 

De anniene du referer til er på 64 mekanisme. Ifølge reglementet til DFS er det ikke forbud mot 54 eller Fortner rifler hvis ikke det da finnes noen rundt skriv som jeg ikke har hørt om. En 1827 med bolt er en av de beste riflene i 22LR overhodet.

Link to comment
Share on other sites

De anniene du referer til er på 64 mekanisme. Ifølge reglementet til DFS er det ikke forbud mot 54 eller Fortner rifler hvis ikke det da finnes noen rundt skriv som jeg ikke har hørt om. En 1827 med bolt er en av de beste riflene i 22LR overhodet

Det er helt riktig, jeg refererer til de fordi de er vanlige, og kjøpendes. De må imidlertid ha avtrekk på 1.5kg. Og så tror jeg de kun er tillatt i rekrutteringsklassene. Det gjelder alle andre enn Sauer og M67/Krag.

De riflene du nevner er jo enda dyrere enn Saueren? en Fortner koster som regel 17-21 000 - brukt. Like mye som en Sauer OG en Anny 64? Og en 54 med magasin er ikke helt rett fram å finne brukt, de uten magasin er rett nok nesten gratis, og fin-fine salongrifler - til DFS-skyting vil de være en kuriositet og kreve egen ildkommando (1 minutt ekstra for enkeltskuddsvåpen).

 

Nå må jeg skyte inn at det ikke er krav til hverken magasin eller avtrekksvekt til trening, og alle trenger ikke konkurrere, og for min del kunne folk skyte med 10/22 om de ville - men det høres rart ut, å kjøpe ei rifle til DFS-skyting som enten ikke er tillatt i DFS stevner, eller egnet til det. Vet ikke hva våpenkontorene sier om det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

men det høres rart ut, å kjøpe ei rifle til DFS-skyting som enten ikke er tillatt i DFS stevner, eller egnet til det. Vet ikke hva våpenkontorene sier om det?
Egnethet gir de nok totalt f... i, det er ditt problem. Og prøver du senere å søke om enda en rifle med begrunnelsen "ops, var vist ikke tillatt gitt..." får du nok bare beskjed om å selge den.

 

Men jeg trodde at det i DFS var kun helt spesifike modeller av Sauer/Mauser/Krag som gjaldt uansett?

Link to comment
Share on other sites

Egnethet gir de nok totalt f... i, det er ditt problem

Ikke her iallefall, vet flere som har prøvd. Søker annet enn M67/200STR, (eller godkjent rekruttrifle) til DFS = avslag.

 

Men jeg trodde at det i DFS var kun helt spesifike modeller av Sauer/Mauser/Krag som gjaldt uansett?

I voksenklassene er det det. I ungdomsklassene er det så mange unntak, at det knapt fins ei rifle du ikke kan bruke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvorfor man starter en tråd og spør om råd - når man allikevel ikke er villig til å ta imot de råd en ikke liker...

Har jeg på noen måte avvist råd?

 

M67 ga deg råd med en gang.

Så dukket du opp med forslag om å kjøpe denne Scout-rifla. M67 forklarte deg at han mente det ville være dumt av ulike årsaker, konsensus er at den ikke er best til DFS og at poden snart vil oppleve å bli forbigått på grunn av utstyret.

Du holder på og vil fortsatt kjøpe scout-rifla.

M67 og andre forklarer igjen hvorfor det ikke er noen god idè for DFS skyting.

Men du holder fortsatt på å argumenterer for hvorfor du vil ha denne rifla.

Det er årsaken til min påstand som du siterte over.

 

Jeg vil ikke si at du ble beskrevet som idiot fordi du foreslo scout-rifla. Men du ble imidlertid informert om hvorfor det vil være en dårlig idè. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor svarene du har fått her skulle gi noen dårlig opplevelse. Jeg er ganske sikker på at alle som har gitt råd ønsker det beste for deg og din sønn. Jeg tror derimot at du har en forutinntatt holdning til DFS, og av den grunn "tenner" når du får svar du ikke liker, og tolker svarene slik f..nden leser bibelen.

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg spurt om hvorfor skytterlags geværene ble pakket ned før alle hadde fått skutt. Jeg ville - som M67 påpeker - lånt gevær så lenge din sønn er med for moro skyld, og til det blir ett problem. Da ville jeg vurdert en av rekruttriflene som er beskrevet, og som egner seg til DFS skyting.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Den oppfattningen du har av saken Dagl, kjenner jeg meg overhode ikke igjen i...

men det er altså en gang ikke det tråden handler om. ASkkurat nå heller jeg mot at han skal bruke min 10/22 TD med kikkert, til han behersker skyteteknikk og treffeer såpass jevnt at han kan utnytte et mer DFS egen våpen som en Weirauch eller Anscuzh.

Uansett så er det viktigste, absolutt viktigste, at sneioepn gleder seg til å dra på "barneskytingen" igjen. :D

Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing muligens, beklager i såfall.. Men er det noen som husker "K-rifla"?

 

Det var en rekrutt rifle som ble brukt både i DFS lag og skiskytterlag på 80 tallet. Sponset av Kredittkassen tror jeg. Ble brukt som utlånsvåpen til de aller minste (av fysisk størrelse), ettersom de var betydlig mindre og lettere enn Anschützene.

Det er ca 27 år siden jeg har klådd på en sånn, men mener å huske løpet var plassert inne i en hylse. Det gikk i allefall ikke helt fram til "munningen". Det korte løpet og tomrommet der fremme fungerte som en smellforsterker, til både glede og irritasjon blant store og små. Ingen reimfester og naturligvis diopter..

 

Kvaliteten var nok litt tvilsom, men størrelsemessig ville den vært yppelig for en 6 åring (som jeg antar poden til Hassel er, ettersom han nettopp har begynt på skolen).

 

 

Ringer det bjeller? Hva slags fabrikat var det?

For ordens skyld.. jeg tenker ikke på "Kulsprutepistol m/45" som også ble kalt K-rifle ;)

Link to comment
Share on other sites

Hermann 6 år skyter Anschutz 1427 på skiskytterselvanviser. Denne rifla har bedre skyteegenskaper enn Sauer STR i 22lr. DFS burde få Sauer til å lage alukasser til rekruttriflene for å få inn noe som likner balance.

 

Hermannskyterblink.jpg

 

Hermannharskuttblink.jpg

 

At ingen har kjøpt denne av Jakt og Friluft er en gåte for meg. De skal ha 2500.- for den. (Jeg blir stadig vekk budt 7 - 8000.- for min når jeg har den med på banen..) Som skytemaskin for en 7 åring er den Sauer STR totalt overlegen. (Sammenlikninger med CZ/BRNO Sako Quad, etc er en ren fornærmelse)

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53329289&searchclickthrough=true&searchQuery=anschutz

 

89_2078808078.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

At ingen har kjøpt denne av Jakt og Friluft er en gåte for meg. De skal ha 2500.- for den. (Jeg blir stadig vekk budt 7 - 8000.- for min når jeg har den med på banen..) Som skytemaskin for en 7 åring er den Sauer STR totalt overlegen. (Sammenlikninger med CZ/BRNO Sako Quad, etc er en ren fornærmelse)

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53329289&searchclickthrough=true&searchQuery=anschutz

 

Hysj...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...