Jump to content

Hassel + DFS = Sant (?)


Hassel

Recommended Posts

Det er ikke det at jeg ikke liker kvinner i trange skinnklær, men så langt har jo DFS for meg vært en litt gammelmodig og sørgelig skytesport... (OK, også jeg har fordommer...) Men nå har jeg gleden av å fått bli pappa til en pode i 1 klasse. Og da tenker jeg at DFS kan være en god å riktig måte å aktivere guttungen på i tillegg til introduksjon til skytesporten. Har allerede vært en tur på den lokale innendørs 15m med elektronikk...(hmm lurer på om jeg får bruke pistol der...) Så da skal jeg la alle fordommer fare og spørre det kloke kammerfelleskap om gode råd? Rekruttifle? Rare klær? Ting jeg ikke har tenkt på? Han er jo ikke stor, nogenlunde normal vekst men de børsene de hadde lokalt var litt store foreløpig... Hva er best??

 

Osv etc ad infitum.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skyter de ikke med luft på 15m innendørs?

 

KC Eusebio begynte med pistol som 8 åring, så alt håp er ikke ute for han heller... :D

 

Poden har du akutt pistol for "leeeeenge" siden. .22 og 9mm, nema problema... Men det er ifle som står på tapeten, og sidne pappan hans er visepresident i NMF så er det ikke usannsynlig at en .22 diopter rifle kan være bra å ha til så mangt...

 

Nei det er et våpen som kan brukes, er bra og passer for 6-7 åringer som er målet nå.

Link to comment
Share on other sites

Min eldste er seks og stor for alderen, men rekruttriflene blir for lange. Ikke minst er pistolgrepet for langt unna avtrekkeren. Så han får bruke en modifisert 455 inntil videre. Klart, du kan kjøpe en ombygd M67 eller Anschütz og spikke selv om du må ha diopter.

 

Rekruttrifle er forresten ikke noe man normalt kjøper, man bruker de klubben har til man kjøper Sauer. ;-) Luft er fint å starte med men ikke på langt nær så kult, for det produserer ikke tomhylser.

 

Pistol på elektronikk; spør de i laget! Jeg hadde ikke nektet deg å bruke 22lr så lenge du lappet fluene og bare skjøt i stykker én hvit papp i gangen. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke laget våpen? Til å begynne med skal han jo bruke støtte, så skytterklær trengs ikke, bare de tåler gulvet og skiten.

MiniØKH som er 7 håndterer rekruttsaueren bra.

Den er forresten ei utmerket salongrifle, og skulle være egnet til det meste.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var trivelig og høre og da er poden i gode hender :D I kl. 1 trenger gutten for det første en Sauer 200 med 6,5 og 22 sett . Så må det bli en skytterjakke og resten har han da sikkert . Vil du at han skal få skikkelig lysten er dette det minimum som skal til . Skytterjakker finnes det temmelig mye bra brukt av bra kvalitet til lite penger . Også nye nr.størrelser på jakker finnes men det billigste er dårligere polstret på albuene og materiale i hele jakken mykere . Når dette er på plass kommer poengene og interessen lettere og da får vi se om navnet Hassel står på kl. 1 listen til sommeren og LS . :thumbup:

 

Kanskje laget har Sauere til utlån til 15 m !

Link to comment
Share on other sites

Laget hadde noen rekruttrifler (jeg tror det var Anschüts) Men han som admet rundt med dem bekfreftet alle mine inngrodde fordommer mot DFS... heldigvis bet ikke guttungen seg merke i dette... Og som sagt vil jeg tro at en GOD .22 rifle kan brukes til andre konkuranseformer på sikt også. Men Junior Sauer høres jo lovende ut så langt...

Link to comment
Share on other sites

Og som sagt vil jeg tro at en GOD .22 rifle kan brukes til andre konkuranseformer

De Anschützene er da topp egnet til unger, jeg vil si de ER gode salongrifler, selv om de ikke er de aller beste som kan kjøpes for penger. De er 100% presise med god ammo, holder gjerne innertier på 100m, på 15 går de uten videre i ett hull som en patron ikke går igjennom..

Men Sauerene er mindre kresne er min erfaring. De låser tross alt på 3 klakker og Annyen på en - både laget her (jeg driver aspirant/rekruttreningene) og jeg selv har begge deler. MiniØKH, som er 7, foretrekker RekruttSaueren, Rekrutt, ikke Jr.

 

Vi kan jo utveksle fordommer, for DFS-folk har EN DEL fordommer mot pistolfolk også :wink: Eller la det vær...

 

La poden skyte som han har lyst til, ikke press, gjør det moro, og skyt stevner. MiniØKH er über-ivrig på det, hun har pokal-feber :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi kan jo utveksle fordommer, for DFS-folk har EN DEL fordommer mot pistolfolk også Eller la det vær...

tja... nå har ikke vedkommende noen som helst forutsetning til å vite om jeg er skytter, hva jeg skyter, hvordan jeg skyter eller hvor mange EM tiltler jeg innehar i skytesport... så det var hvordan man oppfører seg oven for en 6åring og pappaen hans som kommer på besøk for å vurdere å begynne mes DFS skyting for sneipen jeg reagerte på...

 

Junior Sauer...? Mer info takk?

Link to comment
Share on other sites

Hva er minste alder på skyting i DFS?

 

Ingen såvidt meg bekjent, men det må jo være trygt i den forstand at ungen klarer å forstå hva som skjer og gjøre som han eller hun blir fortalt. Mine har vært med på banen siden før de kunne gå og fått prøve å skyte selv når de var ca fire. Men jeg er aktiv i laget og det er litt annerledes enn med vilt fremmede. Ellers er 9-10-11 år en fin alder for å starte systematisk trening.

Link to comment
Share on other sites

Gå for en Sauer ! Og skulle det ikke etter hvert bli mere DFS har du våpen som kan gjøres om til hva som helst . Du skjønner han må ha utstyret som kreves for og hevde seg med de andre og er han i kl. 1 er det kun 6,5 når det blir sommer men 22'n er viktig for den tekniske treningen. Dette er jeg sikker på du vet mye om :D

En annen ting ! Laget der har ikke leasingordninger for og skaffe seg våpen ? Vi er mange lag som har det .

 

Når det gjelder deg som lurte på når en kan starte ! Det varierer en del men får vår del så starter vi skyteskole hver høst i november og satt nedre grense til 8 år men det er en fordel at de har en hviss størrelse for og få taket på rifla . Det skytes selvsagt med anlegg på elektronikk og vi har 12 Rek.Sauere til utlån pluss leasing . Kursene starter alltid med solid sikkerhetsrutiner :D

Link to comment
Share on other sites

JUNIOR Sauer er en LITT forminsket utgave av en vanlig senior Sauer (avstand kolbekappe-avtrekker ca 2(?)cm kortere enn senior) Og det er faktisk mange seniorer som foretrekker juniorstokk...

Men det kom en ny rekrutt-sauer på markedet for 1-2 år siden. Den er betraktelig mindre, men tror ikke den er særlig mindre enn rekruttrifla til Anschutz.

Om jeg hadde en DFS-skytter in-spe i huset, ville jeg satset på en brukt Anschutz og evt modifisert denne.

Og angående fordommer hos DFS... Jo, de finnes. I rikt monn! Men gjør som jeg, (og som

M-67, om jeg har forstått det riktig) "infiltrer" miljøet og bearbeid de fra innsiden 8)

Og du vil da, forhåpentlig, oppdage at dette er et meget innkluderende og godt miljø.

Link to comment
Share on other sites

Hva er minste alder på skyting i DFS?

 

Ingen såvidt meg bekjent, men det må jo være trygt i den forstand at ungen klarer å forstå hva som skjer og gjøre som han eller hun blir fortalt. Mine har vært med på banen siden før de kunne gå og fått prøve å skyte selv når de var ca fire. Men jeg er aktiv i laget og det er litt annerledes enn med vilt fremmede. Ellers er 9-10-11 år en fin alder for å starte systematisk trening.

Anbefalt alder fra DFS er 10 år. Men alle skytterlag jeg kjenner til ønsker også yngre skyttere velkommen.

Ser noen her nevner kl 1... Kl 1 er en seniorklasse. Hassels pode bør skyte i kl Aspirant inntil han mestrer å skyte med reim. Han kan da skyte i kl Rekrutt frem til det året han fyller 12. Rekruttklassen får kun benytte .22.

Link to comment
Share on other sites

DFS??!!!! HASSEL???!!! wha skjera?

 

Det finnes mye innen NSF også veit du...

Tja... 5 minutter til skytebanen og hjem igjen før leggetid... it helps. Desuten så tror jeg man kan få god skytteropplæring i DFS, og jeg søker også et sosialt miljø for valpen, og han koste seg der første gang. (og om jeg kan skyte .22 pistol, innendørs i nabolaget samtidig...)

Link to comment
Share on other sites

Hassel,

 

Du må klargjøre om poden, som jeg tror, går i 1. kl. på skolen, eller skyter i 1. kl, som andre tror...

 

Rekruttsaueren er en bitteliten Sauer med 50cm flutet pipe

Sauerrekrutt.JPG?size=454x1200&quality=75

 

Det er 2 skruer å bytte mellom kikkert og diopter, og treffpunkt holder helt ok imellom.

 

Anbefalt alder fra DFS er 10 år.

Noen ganske få lag er nazi på dette, eller rettere, noen enkeltpersoner, kan lage kvalm om det. Men det fins også unger som er for umodne, i alle aldre, da får de komme tilbake senere. Som en sa her ,"det er egentlig 10 år - men vi er veldig gode til å runde av".

 

Min pistolklubb deler innendørs treningslokale og baner med DFS

Ja, vi deler bane med to pistolklubber. Vi mobber dem for å treffe alt annet enn skivene, og de oss for å trenge støtte i alle endene :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

I kl. 1 trenger gutten for det første en Sauer 200 med 6,5 og 22 sett .

 

mini-Hassel er nok i første klasse på skolen-ikke i DFS :winke1:

 

Rekrutt-saueren er rett og slett artig-ordentlig minirifle, og selv om utlegget der og da er nokså stort (13-14.000, er det ikke noe sånt?), kan den selges med minimalt tap.

Link to comment
Share on other sites

Når han er så liten trenger han ikke skytejakke. De begynner å skyte med støtte så det er ikke noe problem. Når han skal slutte med støtte "bør" han få en skytterjakke. I følge de som "tror de vet" vil en jakke bety ca 5 poeng på et stevne som man ikke får om man ikke har jakke. Buksa vil bety ytterligere 5 poeng senere når han blir større og skal skyte stående. Og om avkommet ligner på far har jeg en liten mistanke om at han kommer til å skyte for å bli best!! :roll:

 

Når det gjelder våpen er det klart at man kjøper det til poden, eventuellt leier fra skytterlaget. Hvis de har utleieordning da? Ved kjøp søker man om våpen til gutten i mors eller fars navn. Vi valgte å sette det på mor fordi far i følge "Onkel Blå" har så gyselig mange våpen fra før! :D Våpenkortet blir utstedt med varighet på 3 år, men det koster ikke noe å fornye det. Når han blir gammel nok til å stå som eier selv får man det eierskiftet bokført uten gebyr. Vår lille prinsesse fikk 6,5 i konfirmasjonsgave, men den står fortsatt på mor. Vi kjøpte først en Sauer 200STR i .22 og så senere en til i 6,5 så hun har to separate våpen. Vi kalkulerte glatt at vi ville få tilbake det meste av pengene om hun skulle miste interessen slik at salg ble et alternativ. Da slipper vi prakk og ræl med ombygging og innskyting. Møtet med Sauer gjorde forøvrig at undertegnede mistet troen på tysk våpenindustri, i allefall hva gjelder at Sauer skal være en Mercedes innen våpen! Men det kan vi diskutere en annen gang Hassel... :trist:

 

Junior Saueren har endel fordeler ved at den er tilpasset en "liten" skytter. Men dette er veldig individuellt så det er lurt å prøve våpenet for å finne et som passer gutten. Skiskyttergeværer er også godkjent til DFS bruk så det kan jo være en mulighet om Rekruttrifla blir for stor, selv om akkurat det virker litt snodig. Han er da ikke så liten gutten?

 

Når det gjelder "enkelte" besserwissere i DFS så finnes de dessverre der også, slik de også finnes i NSF. Den eneste plassen i skyttermiljøet jeg så langt ikke har funnet et eksemplar av typen er i SWS, men det kan jo være fordi jeg ikke har truffet så mange? Men enn så lenge velger jeg å tro at de ikke finnes der! :lol:

Link to comment
Share on other sites

vil en jakke bety ca 5 poeng på et stevne som man ikke får om man ikke har jakke

Det gjelder når man kan skyte. Men 5 var mye. Jeg gikk opp 3-4, i snitt, (og så like mange når jeg kjøpte briller...) men da var det en kraftig økning i treningsmengde også - de siste poengene sitter forholdsvis langt inne.

 

Hvis de har utleieordning da?

Alle skytterlag jeg har vært i nærheten av låner ut våpnene. Noen steder må en betale ammoen, andre steder (hos oss f.eks.) er 22LR-ammo inkludert i medlemsskapet til du er 16.

 

Junior Saueren har endel fordeler ved at den er tilpasset en "liten" skytter

Junior Saueren har 1-2 cm kortere stokk, for juniorer, den passer typisk ungdommer og små voksne, den har 67cm "helt" løp. Rekruttsaueren er tilpasset 10-12 åringer sånn ca, 50cm og flutet.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hassel,

 

Ærlig talt... Skal du bruke poden til å skaffe deg enda ei middelmådig rifle, eller skal du få han interessert i skyting? Med den der vil han raskt se at ALLE har bedre rifler enn han, og skylde på den og ikke fokusere på skytinga, osv, være underdog rett og slett.

Hadde han vært gammel nok til å synes det var kult å skyte nesten like bra med ei mye dårligere rifle, så OK.

 

Det er 3 rifler som gjelder i DFS 22LR, Anshütz 64, Weirauch og Sauer. Punktum. Saueren er best, kulest, dyrest, og i SÆRKLASSE best egnet til pappas rare lyster. Du kan f.eks, hive den rett i GRS sitt Alu-Chassi ;)

 

Fram til han skal konkurrere så seriøst at han MÅ ha sin egen innskyting fra før når han kommer på stevne, så er det egentlig ingen vits i å kjøpe egen rifle. Lagene har stort sett hauger av rifler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vær nå greie med Hassel da gutter. Han har da lyst på "litt mer" isenkram i skapet, evt er det dette som gjør at han kan kjøpe enda ett skap! Og alle vet jo at det er en naturlov som sier at all ledig plass i et våpenskap vil bli fyllt sån litt etter litt! :lol:

 

Det sagt så er det ikke dumt å låne/leie et fast våpen til å begynne med. :winke1: Hovedsaken er jo at ingen andre skrur på siktene til "Mini-Hassel"

Link to comment
Share on other sites

Vær nå greie med Hassel da gutter

Nei, nå ble jeg rett ugrei, og det går ikke over heller. Er greia ei unnskyldning for å kjøpe seg ei koserifle (vi vet Hassel har en Ruger-fetisj :wink: ) så får han heller endre trådtittelen.

Å kjøpe en sånn til ungene for DFS skyting er dessuten på grensen til barnemishandling, og jeg vil tro at den greit sørger for å få alle nærværende DFS-folk (inkl. meg selv) til greit å oppfylle alle Hassels fordommer mot organisasjonen... Selvoppfyllende profeti er det jo noe som heter.

 

Til aspirant/rekrutt-skyting i DFS trenger ungene uansett ikke eget våpen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har dere glemt gode gamle Krag i 22 til å begynne med,startet selv med en slik for 42 år siden,så til å begynne helt i startfasen burde vel den være bra nok,det blir jo noen år til før Kongeskyting under LSS.

 

 

En fin måte å drepe all skyteglede på er å kjøpe noe slikt skrot til en 7åring.

Om det må være billig er det plenty Anschutz, Walther, Schulz&Larsen på finn for 1-2000kr, alle MYE bedre til formålet enn en krag. Eller bruk skytterlagets våpen; 7åringer har ikke behov for å ha eget våepn i skapet...

Link to comment
Share on other sites

Da tlker jeg det dit hen at en CZ scout ikke er et akseptertt begynner våpen for en 6 år gamel pode. Hvordan den skulle påvirkes av min ruger fetsih er i og for seg et mysterium for meg... for jeg skyter ganske bra med min american... Og jeg må vist igjen forkalre at en av grunnen til at jeg tror et eget våpen er bra (Sånn i tillegg til det negative jeg (og bare jeg heldigvis) opplevede som negativt på banen) er at vi kommer til skyte andre ting en DFS med den.

 

For meg er det i og for seg viktigere at sneipen gjør noe han trives med og blir en god skytter, kontra at han må vinne ting. SÅ ei rimelig rifle som passert ham slik at han lærer seg det grunnleggende riktig er viktig.

Link to comment
Share on other sites

CZ scout ikke er et akseptertt begynner våpen

Akseptert er det nok, det er vel sannsynligvis også innenfor regelverket - det er nokså romslig mhp. 22-rifler og barn, i konkurranse. På trening er det jo fritt fram.

Det er bare så himla unødvendig. Du får bedre rifler billigere, og du får låne de beste, gratis. Selvsagt gjør du som du vil, men ingen med erfaring fra temaet kommer til å råde deg til det.

 

gjør noe han trives med og blir en god skytter

Dersom hensikten er å trives, så tror jeg likevel at han er bedre tjent med lagets lånevåpen, eller en brukt Anschütz/Weirauch. det er noe med å være litt som de andre. Barn som føler at de har en ulempe i utgangspunktet, blir ote ikke veldig inspirert.

Og de trenger ikke koste mer enn den der CZen, og de er forsåvidt bedre til metallsilhuett også :wink: Eller igrunnen, alt.

 

Dersom hensikten er å bli god, og han faktisk blir god, så er det også stor sannsynlighet for at CZen ikke er "god nok" før han blir 10. Holder den innertier? Hele dagen? Hvordan er avtrekket, og hvordan skal du montere sikter på den? Og hvor kort ER egentlig siktelinja på den der?

Jeg tror nemlig IKKE han blir fornøyd med å glane over de åpne siktene mens alle de andre har fin-fine dioptersikter. Og må dra seg gjennom 4cm tsjekkisk kryp i tillegg. Selvsagt kan du hore den opp, og selvsagt kan dere ha glede av det, men da er du igjen over i helt andre tema enn skyting for barn...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan jo ta min DFS historie. Skjøt DFS som barn/ung. Sluttet da det ble for seriøst og mye fokus på mentale ting og ikke skyting. I fjor høst ville stedatteren min på 13. prøve. Vi dro avgårde og jeg ble bitt igjen jeg også. Hun lånte det som var tilgjengelig av børse i laget. Anschutz eller små-Sauer. Jeg tenkte jeg kunne finne noe billig slik at vi hadde egen børse. Kjøpte en gammel .22 Mauser... Samtidig fikk vi låne voksen Saueren til formannen i laget, da han ikke skyter innendørs. Det ble til at Mauseren sto i skapet og Saueren ble brukt. Da det kom en Sauer i 6,5/.22 forbi var det bre å kjøpe den. Vi har da byttet på bruken av denne på stevner. Både ute og inne. Hun skjøt da i laget før meg, pipebytte på standplass og jeg skjøt videre. I løpet av sommeren har hun heldigvis gått over til 6,5 ute... Nå er innendørs sesongen igang igjen og på to stevner har jeg skutt Mauser. Den henger etter på alt i forhold til Sauer/Anschutz.

 

Skal gutten skyte DFS, så kjøp noe godt egnet. Du får lett solgt det igjen. En .22 Sauer er ikke vanskelig å bli kvitt, og gutten føler seg helt sikkert mer som de andre med samme redskapen som de har. I tillegg skyter man bedre i DFS sammenheng med Sauer enn det meste annet annet, mener jeg. Den er gjennomført laget til bruket og man trenger ikke gjøre annet enn å mate med ammunisjon og skyte.

 

Personlig er jeg for at alle skal få skyte med det de vil. Men dersom man vil bygge mestringsfølelse og gi ungen selvtillit bør man gi dem forutsetninger for å lykkes på en god måte. Det tror jeg ikke man gjør ved å utstyre de med en CZ Scout og sende de på stevner.. Hvor mange dynamisk skyttere i Open skyter singelstack med åpne sikter uten komp?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da likt rådene jeg... *sukk*

Det var noe litt usæle anklager mitt inni der som jeg reagerte på når jeg lurte på om en liten CZ scout kunne være noe (satt opp riktig vel og merke) Er absolutt inneforstått med at de gode rekruttriflene er det beste, men å satse på å "låne" er litt lite aktuelt i og med at vi nok også vil bruke ei fremtidig rekrutt rifle til MS konkuranser sånn til å begynne med. Dsuten var den børsa han prøvde på onsdag litt stor slik den fremsto. vi har ellers 4 .22 rifler i huset, så det er ikke det... men jeg vil ha noe bra til guttungen.

Videre så er det et spørsmål om annet utstyr som er nyttig...

Link to comment
Share on other sites

Vi kan jo utveksle fordommer, for DFS-folk har EN DEL fordommer mot pistolfolk også Eller la det vær...

tja... nå har ikke vedkommende noen som helst forutsetning til å vite om jeg er skytter, hva jeg skyter, hvordan jeg skyter eller hvor mange EM tiltler jeg innehar i skytesport... så det var hvordan man oppfører seg oven for en 6åring og pappaen hans som kommer på besøk for å vurdere å begynne mes DFS skyting for sneipen jeg reagerte på...

Neste besøk har du på deg CAS kostyme med leveraction og gjør en demo på banen (hvis det er lov) for å verve inn nye medlemmer fra kjedelige DFS. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hassel,

 

Det var det med selvoppfyllende profetier. Sitter og kjenner på DFS-GGGen i meg, men jeg tror jeg er såpass rebelsk innad at jeg kan se ting fra begge sider. Miljøet innad i DFS er utvilsomt meget godt de fleste steder, og det er veldig trivelig å dra rundt på stevner. Det er folk i alle aldre, og alle er interesserte og hjelpsomme. Tilogmed jeg, som nok ses på som en stor bråkmaker av mange, blir tatt imot med smil.

Men kommer du med utgangspunktet at vi alle er hestkuker, så er det selvsagt det du vil se, Vi gir råd ut ifra hva vi tror vil fungere best, og jeg ser absolutt ønsket om flere bruksområder - JEG ville valgt Saueren om jeg SKULLE hatt ei rifle til ungene, Imidlertid er det så enkelt og billig og greit å låne lagets våpen at vi gjør det. MiniØKH (7) har skutt 5 utendørsstevner på 100m og 3 innendørs på 15 hittil i år, alle med lagets våpen - på 15m ligger vi ved siden av hverandre. Rifle til alt annet har jeg kjøpt en Anny 64 (før Rekruttsaueren ble "oppfunnet"), den skulle jo være DFS-våpen til ungene også - men med skap fulle av Sauere på banen, så har Annyen min fått beholde kikkertsiktet sitt.

 

Jeg er jo han DFS-kuken som tar imot dere. Jeg VET at folk helst vil skyte med sine kraftige luftgevær (luftgevær er selvsagt bedre jo kraftigere), sine CZer med kikkert, sine 10-22er, og sine 1000-kroners enkeltskudds Valmeter og Anny 54er (de ER jo topp våpen, men enkeltskudds), og jeg ser hva de skyter med etterhvert :wink: Ungene går i skapet og henter en Sauer - eneste unntaket er de som har sine egne matchvåpen. Pappa skyter litt om det er plass, med den innkjøpte rifla, stående eller noe, siden gulvet er skittent, og det ikke er så flaut da, for poden skyter jo bedre liggende enn pappa 8) Og ingen 10/22 klarer å holde følge med en Sauer på presisjon, selv ikke på 15m.

 

Uansett er det BRA uansett hva folk skyter med, foreldre og unger driver med samme aktivitet, og de sammenligner og diskuterer og har det gøy SAMMEN. Kan ikke bli bedre, begge blir bedre, begge får mestringsfølelse og begge er sammen. Der pappa har klare resultatmessige ambisjoner for poden hender det at det skurrer litt - de bør nok helst få skyte så mye, og slik, som de synes er gøy - ellers blir det mindre gøy.

For å nevne Hassels DFS-tvil, det er nok riktig at en enkelte steder ikke vil få lov til å skyte samtidig med ungene, og iallefall ikke med ei rifle med kikkertsikte, og kanskje ikke med pistol :wink: . Alt det er kan det være gode grunner til for alt jeg vet, veldig ofte viser det seg at det er grunner til ting. Vi har heldigvis ikke funnet noen grunn tilå være firkanta - pistoler har blitt avfyrt i treningstida ;)

 

men jeg vil ha noe bra til guttungen

Du finner IKKE ei bedre DFS-rifle til ham enn Rekrutt-Saueren. Den er rett nok litt dyr, neste alternativ er en Anshcütz 64 (og de får du brukt, ferdige for mindre enn CZ Scout (som jeg mener er et dårlig alternativ) + avtrekk og og sikter, og de er mer presise, til både DFS og MSh.). Begge er meget gode silhuettrifler såvidt jeg kan forstå - de er jo nesten helt like Anschütz sin "ferdige" silhuettrifle, 64 MSR.

Dattra mi insisterer på å skyte med Sauer, istf. Anschütz - jeg tror det er fordi Annyene er eldre og stokkene er litt oppskrapa og brukspreget, men Sauerene er nye, de ser uansett flottere ut, og så er de jo dobbelt så dyre... Selv om de er tyngre, og hun nok ville håndtert en lett Anny bedre. Tar jeg fram en Anny, så går hun og bytter. - @ 7år :roll:

 

Annet utstyr er i korthet gode albuebeskyttere, og gode hørselvern. Jenter må ofte ha en hårspenne på lur, og mange i den alderen trenger en lapp foran det øyet de ikke sikter med. Da er det viktig at det er en kul lapp, eller noe som er lett å ta av og på, og ikke noe de blir flaue over. Som med alt annet, de vil bestemme selv.

Mer trenger man ikke, jeg er isåfall usikker på hva en skulle bruke det til.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt oppsummert, M67.

Jeg fikk en blandet mottagelse da jeg ble DFS-medlem som ti-åring. (Meldte meg inn på eget initiativ)

Mitt første årsmøte var jeg med på da jeg var tolv. En av bygdens selvutnevnte alt-mulig-kontrollører kunne ikke fatte og begripe hva en unge gjorde i skytterlaget. Jeg spurte da om rekruttering ikke var en god ting, og så var vi ferdige med det. I blant er det ikke dumt at unger ikke har respekt for voksne. :wink:

 

Det var bare meg, nabojenta og en sjelden gang storebroren hennes som skjøt (yngre/) rekrutt. Vi brukte lagets Krager, og byttet på gull-, sølv- og bronseplass. Det var ofte bare et par poeng som skilte oss, og børsene gikk utrolig godt. Jeg fikk ta med min onkels nedkappede .22 Fabrique de Merde eller noe, og den traff jeg ingenting med, ikke en gang med kikkertsikte. Så lenge børsa ikke er elendig satt sammen i utgangspunktet, og noenlunde godt vedlikeholdt, så går det an å få skikkelige poengsummer på 100 meter for en liten tass også.

 

Angående kuker og andre organer i DFS... At det er en del gretne gamle gubber som tror at alt annet enn diopter og skytejakke betyr plastikk og halvauto er nok riktig. Men jeg tror ikke at de utgjør flertallet. Uansett er de nok på vei ut. Og du Hassel, som skyter med alt som finnes (unntatt DFS tydeligvis, sjøl om jeg har vanskelig for å tro det) vet vel at survete folk finner du i alle idretter og klubber. Folkeopplysning er det som gjelder. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har full forståelse for at det bra med godt utstyr, men den reaksjonen jeg fikk av å _spørre_ om en CZ scout kunne vært et alternativ, symboliserer i stor grad det jeg opplever som negativt med DFS. For siden jeg som ikke har særlig peiling på DFS kunne finne på å spørre om noe slik, ja da var det et forsøk på å fylle opp skapet mitt med fler rugere (med en CZ....), eller at jeg ikke bryr meg om hvordan guttungen skal oppleve begynnelsen på sin skytterkarrière... Litt på samme måte som når den som var ansvarlig for "skytterlagsvåpen" bare pakket sammen riflene etter at barnebarna hans hadde skutt, mens min pode sto å så på og ventet på tur...

 

Så nei M67 - du får ikke overbevist meg om att grettne DFS gubber er hederskarer på bunn. MEN jeg skal ikke la det gå utover guttungen.

Heldigvis er det faktisk enkelte som evner å gi råd og tips, begrunne dem ordentlig med sine egen synspunkt, kontra det å fortell hvorfor det jeg spør om er så jævelig dumt, og at min rent subjektive opplevelse på banen skyldes at jeg ikke skjønte hvor fantastisk hjelpsom og imøtekommende Defserne egentlig er. I det hele tatt så var vist det såpass tåpelig å tenke at sneipen også kunne benytte et .22 gevær til en annen konkuranseform, at jeg egentlig er dum og jeg kjøper ei børse til ham. For det er jo en CZ til ruger samlingen jeg egentlig gjør dette for å få tak i...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...