Jump to content

Hassel + DFS = Sant (?)


Hassel

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

K-rifla brukte jeg for snart 30 år sia. Mener å huske den hadde lik mekanisme som våpensmias rekruttrifle. Om den var av samme kvalitet så er det ræl i mine øyne. (kan jo huske feil)

Ja, kanskje det er samme? http://www.vapensmia.no/Resource/File/0/REKRRIFLE-NOV2011%20PRODUKTARK.PDF

Er så mange år siden at jeg husker ikke helt utseende.. Men på bildet til Våpensmia ser det ut som det er ei vanlig pipe, ikke noen slags hylse utenpå ett kortere løp. Kvaliteten var nok ingen høydare, men børsa gikk nok likevel bedre enn skytteren.

Link to comment
Share on other sites

"jeg har lyst til å skyte når som helst" svarte han nettopp på om han hadde lyst til å skyte neste onsdag....

8)

 

Nei, jeg tor nok det at "riktig" utstyr er viktig, kanskje spesielt etter litt tid. Men nå må mestring være det som teller, å mestre å skyte og å treffe. TD'n er jo lett og vi får begge litt fler slengere en vil ha hatt med en tyngre børse. Men, men den lette 10/22'n (Og onde halvautomten) så kunne sneipen holde, sikte og ta gode avtrekk helt selv - uten at jeg måtte støtte eller holde børsa, og bruke energi og tid på å ta ladegrep. Fokusert på sikte (Med kikkert på 1,75) og avtekk (volquartsen) tror jeg vi kan få et godt grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis godt mottatt

Hehe, noen bør jo faktisk terges litt. Sålenge det ikke plager andre så bør folk kunne få skyte med det de vil.

 

Fokusert på sikte (Med kikkert på 1,75) og avtekk (volquartsen) tror jeg vi kan få et godt grunnlag.

Hovedsaken er jo at han syns det er gøy. Da kommer det meste etter.

 

En ting du skal være obs på, er at dersom kikkerten har ferdiginnstilt parallakse på 50 eller 100m, så introduserer det MYE unøyaktighet på 15m - nok (rikelig faktisk) til å skyte helt ute i 7-8 med trådkorset kliss i midten. Og da blir det vanskelig å skyte gode poengsummer.

Dette er gjerne grunnen til at voksne folk kan gå rundt og tro at salonggeværet deres ikke samler bedre enn en tomme eller så, på 25m. Det er kan også være grunnen til at noen DFS-folk tror kkkertsikter er dårligere enn diopter til blinkskyting. Men på 15m er det ofte rett.

 

Men, men den lette 10/22'n (Og onde halvautomten) så kunne sneipen holde, sikte og ta gode avtrekk helt selv - uten at jeg måtte støtte eller holde børsa, og bruke energi og tid på å ta ladegrep

Å mestre ladegrep og slikt er jo også en ting som både skal mestres, og som gir mestringsfølelse. De fleste 7åringer tar dette tvert om de får sjangsen. Med det mener jeg å si at det nok er unødvendig med halvauto :wink:

Jeg hadde med 2 7års jenter sist, og hun som aldri hadde prøvd før skjøt aldeles greit med minisauer og diopter etter en liten time. Kanskje skyte annahver serie, og leke litt imellom, så det blir litt avveksling, og de slipper å konsentrere seg lenge om gangen - det er ikke alle unger som helt får det til...

 

Første to serier var "spray and pray" men så skjønte hun at hun måtte sikte, og da satt det. Ladegrep satt fra skudd en, og magasin og sluttstykke ut før man reiser seg satt etter 3-4 serier. Uten at noen måtte røre en finger. Jeg har ikke sett unger som ikke får dette til relativt raskt. Og da nede i 5årsalderen.

 

Skiskyting, @ 5.5år

KopiavP1010054_zps5fd288fb.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har alle mulig in tensjoner at det skal repeteres ;-) valget av 10/22 TD er at den rett og slett har den korteste stokken av alle når NROF kolben er montert. Lagt ved siden av lagets anschutz er den kolben fortsat en drøy tommme eller to kortere en annyenn uten kappe...

Gode avtrekk og siktebilder først. Tror foresten du er inne på noe viktig med kikkerten for jeg sleit med å få skutt den inn sån nogenlunde brukendes først. er en Bushnell 1,75 - 5 som er "grei" og i utgangspunktet skutt inn på 50m...

Link to comment
Share on other sites

den rett og slett har den korteste stokken a

Jepp, selv "rekrutt"-saueren er for lang. Uten tvil.

 

Bushnell 1,75 - 5 som er "grei" og i utgangspunktet skutt inn på 50m...

Kan være verdens dyreste kikkert, har den ikke parallaksejustering så kan den fort være ubrukelig nærmest på 15m. En 500kr BSA med parallaksejustering blir mye bedre enn den flotteste Zeiss. Hva er objektivdiameteren - det blir verre jo større. Skyter voksne ikke "bare" 10ere så er det jo noe rart.

Prøv å legg rifla med godt anlegg, sikte på en blink - så flytter du øyet rundt i utgangspupillen og ser om trådkorset beveger seg.

Normalt har en forresten så godt som samme treffpunkt på 15 og 50m, luffa mi er i senter på 16 og 48m slik den er innskutt nå.

 

Jeg brukte en gammel Aimpoint da ungene var helt små. Den er parallaksefri, og mye enklere å begripe til å begynne med enn diopteret.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror foresten du er inne på noe viktig med kikkerten for jeg sleit med å få skutt den inn sån nogenlunde brukendes først. er en Bushnell 1,75 - 5 som er "grei" og i utgangspunktet skutt inn på 50m...

 

Skøyt du den inn på 15 meter før du kom på banen eller tok du det på elektronikken?

Link to comment
Share on other sites

Er det forskjell på å skyte inn på 15m elektronikk eller papp?

Ikke på 15m, normalt - jeg har f.eks. skutt 8-10 treninger på papp og 5 stevner på elektronikk i høst, uten å røre siktet. Men elektronikkskiver kan jo "finne på" ting som pappskiver ikke kan.

På 100/200m skivene kan en få avvik, såpass ofte at det er en ting verd å sjekke om innskytingen ikke holder. Årsaken kan være at sensorene er unøyaktig montert, at frontplata er unøyaktig montert, eller løs, eller at "svarten" er unøyaktig limt på. Det kan selvsagt også være feil på sensorene, men da ser en det normalt på trykkverdiene.

Ute-skivene kan også gi unøyaktig/direkte feil anvisning med 22LR dersom en ikke stiller dem i "Fin", eller "Finkaliber".

 

Fungerer 10/22 OK med "Target" ammo? Hva skyter dere med?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte mer på skivene. Det skinner liksom gjennom at litt av poenget var å skyte med noe som de gamle gretne DFS gubbene ikke skulle motta godt.

Det hadde nok blitt svært dårlig mottatt om førsteskuddet kortsluttet elektronikken pga at "børsa til far" var innskutt på 100 meter...

 

Selvfølgelig kan en DFS salong være innskutt på 100 meter, men det er svært mye høyere sannsynlighet at en salong med kikkertsikte ikke er innskutt før man kommer på innendørsbanen, slik som i ditt tilfelle. Tilfeldigvis traff den vel relativt greit. Du kom med ganske krass kritikk selv tidligere i tråden, jeg må si du fortjener å få noen kommentarer tilbake.

Vi hadde DFS innendørsstevne tirsdag og onsdag denne uka. Masse folk, og heldigvis mange unger ( aspiranter)

Det hadde vert surt om man måtte gi beskjed i døra at folk måtte snu etter å ha kjørt i en time eller to.

Link to comment
Share on other sites

10/22 fores med standard CCI. Siste serien til poden hadde et fint trekløver i 8eren og to fluer. Så full utelling på riktig avtrekk og siktebilde. Klart jeg smmler langt bedre med Anny'n med diopter. Men en så lange så er det guttungens positive skyteopplevelse som er det viktigste.

Tilfeldigvis traff den vel relativt greit.
Interessant påstand, Tilfeldigvis? Ok, M67 sine komemntarer rundt paralaxe justering hadde jeg ikke tenkt på, siden kikkerten har så lav forstørrelse, det var nyttig innspill. Bommet vi mer på skivene (dvs svarten) en de større rekruttene med Anyer? Nei.
Du kom med ganske krass kritikk selv tidligere i tråden' date=' jeg må si du fortjener å få noen kommentarer tilbake. [/quote']

Ja ha? Nå prøver jeg å lære bort at det å "ta igjen" sjeldent er en god prøblemløser. VIdere lurer jeg på hvilken kritikk du henviser til at jeg har kommet om hva? og hvilken relevans det skal ha for denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Inge E også som DFS-GGG :mrgreen: Vi kommer oss Inge :wink:

 

Vi hadde feltinnskyting (altså på 100m) for to uker siden, og to gutter glemte å skru ned da de kom inn på 15m igjen - og de 24-25 klikkene mellom der plasserer kula omtrent 35mm over på 15m, og mellom 2 og 3 i verdi. Så normalt vil ikke elektronikken klikke. Er man innskutt på 50m så treffer man så og si midt i 15m.

 

Det varierer om det er stål rundt skiva på 15m, og jeg har iallefall sett de ryke. Ute er de ikke pansret på noen måte. Ofte er sensorene under gravkanten, men like ofte over, og mange skiver har sensorer i hjørnene. Topprullen til magebandet er jo også et yndet mål, selv om skiva da ikke havarerer umiddelbart.

Grovkaliberhøl (mange) nede i hjørnene altså i det hvite, som ville vært papp på ei pappskive, på mange skiver (ML 100 og 200m skiver) kan gjøre de nesten ubrukelige til 22LR, anvisningen blir for unøyaktig. Vi har bestemt oss for å ha et sett skivefronter til storviltprøver og trening, og et annet til stevner pga. dette.

 

Men det Inge sier er veldig viktig - alle som driver på med dette har opplevd en "jeger"*, både ute og inne, som "er innskutt", og som av en eller annen grunn treffer et helt annet sted og ødelegger noe. Dette er en av årsakene til alle "forbudene" mot "jaktvåpen" :roll:

Det er vår oppgave å ta i mot alle med samme entusiasme allikevel, men det er klart at noen ganger kjenner man slitasjen... Og selv om man prøver å veilede eller hjelpe så man unngår slikt (man vet jo ikke på for hånd hvem) så skjer det, og om en da har en erfaren skytter foran seg, så kommer piggene ut fort om de ikke kjenner hverandre. Hos begge parter.

Isteden for å jage, være sur, nekte, osv., så bør en inkludere folk, så de skjønner disse tingene selv.

 

Klart jeg smmler langt bedre med Anny'n med diopter

Det må skyldes siktet, "alt" skal samle i ett hull på 15m, et rundt hull. gjør det ikke det så er det noe feil. Selv en 10/22 går ikke så dårlig (tror jeg, og gjør de så er de møl, og jeg forstår hvorfor folk er så opptatt av korte hold på jakt med 22LR :wink: )

 

K

 

 

*merkelig fellesbetegnelse på alle som har kikkertsikter

Link to comment
Share on other sites

Det må skyldes siktet, "alt" skal samle i ett hull på 15m, et rundt hull. gjør det ikke det så er det noe feil. Selv en 10/22 går ikke så dårlig (tror jeg, og gjør de så er de møl, og jeg forstår hvorfor folk er så opptatt av korte hold på jakt med 22LR )

 

Nå er nok vekt en del av dette også. 10/22 TD er veldig veldig lett, og med en hul plaststokk hjelper det ikke det heller... :| så jeg tror nok det er avtrekksfeil og lavettproblemer, ikke løpet i seg selv som ikke setter alt i et hull (det gjorde nå ikke sauerene med 22 sett heller...)

Link to comment
Share on other sites

(det gjorde nå ikke sauerene med 22 sett heller...)

Det gjør de stort sett når rett mann skyter ja, eller man bruker anlegg. Jeg har testet dette ganske grundig, og det er i allefall normen. Det er også viden diskutert. Du finner ikke en DFS skytter som er fornøyd om ikke Saueren hans skyter i ett rundt hull på 15m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Viktigste er at poden har det moro. Dioptersikter og DFS våpen kan komme seinere. Ikke noe å stresse med.

 

Husker ei lita blid jente som kom på to treninger på rad, men som ikke fikk til å se blinken gjennom dioptersiktene. Tredje kvelden hadde jeg med en CZ 452 med kikkerten så langt bak i montasjen som mulig. Da blei det treff i skiva og smilet blei om mulig enda bredere. Etterhvert gikk det greit med diopter også.

 

At ikke alle skudda sitter i skiva må en regne med når nybegynnere skyter. Det gikk så flisene føyk av dekkfronten på Kongsbergskivene i starten. Men det kom seg etterhvert. Vil heller ha litt rufsete skiver som tyder på at vi har rekruttering, enn strøkene skiver som vi gamlingene har trent på en vinter.

Gleden over å skyte, skape et godt miljø i gruppa og innarbeidelse av sikkerhetsrutiner er det viktigste i starten.

Link to comment
Share on other sites

Ja Krister, elektronikkhelvetet virket ikke når første lag lå på standplass, det kan gjør hver og en til en gammel gretten DFS gubbe, når folk står i kø, og har kjørt 2 timer:-o Jeg ser nå at frykten for dårlig innskutte salongrifler med og uten kikkert var ubegrunnet. Kablene våre henger ubeskyttet, men man skal være temmelig dårlig innskutt for å treffe dem. Når jeg tenker meg om, sluttet jeg med Dfs skyting når datablinkene overtok, og startet med jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Ja Krister, elektronikkhelvetet virket ikke når første lag lå på standplass, det kan gjør hver og en til en gammel gretten DFS gubbe, når folk står i kø, og har kjørt 2 timer:-o Jeg ser nå at frykten for dårlig innskutte salongrifler med og uten kikkert var ubegrunnet. Kablene våre henger ubeskyttet, men man skal være temmelig dårlig innskutt for å treffe dem. Når jeg tenker meg om, sluttet jeg med Dfs skyting når datablinkene overtok, og startet med jaktfelt.

 

Så konklusjonen må da være at det er dumt å la vitale kabler henge ubeskyttet i skyteretning? Rart ingen har tenkt på det tidligere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...