Jump to content

Jaktammo - helpressing eller neck sizing.


Think!

Recommended Posts

Jeg har necksizet noe jaktammo, men har også opplevd at enkelte skudd kamrer tregere enn andre da.

Det beste er nok en delvis helpressing, der du presser til du akkurat berører skulderen på hylsa, altså setter den tilbake helt minimalt uten at du får for stort patronspill

Link to comment
Share on other sites

Både Ladeboken og Lee Modern Reloading anbefaler å helpresse til jakt. Resonnementet er at presisjonsfordelen ved halspressede hylser er mindre viktig enn at omlading går raskt og lett.

 

Jeg ser ingen god grunn til å omgå disse retningslinjene dersom man skal på jakt på "normale" Norske jaktavstander (mao. i alle fall innenfor 300 meter).

Link to comment
Share on other sites

Til de fleste av våpnene bruker jeg delvis helpressing, dvs setter skuldra tilbake akkurat nok til at de kamrer lett. Til to av børsene necksizer jeg..

 

Ingen problemer med dette, men dagen hvor jeg ikke klarer å lukke sluttstykket når den folkestygge storhjorten kommer med geviret først kommer vel.. :lol:

 

Etter min mening er ikke dette noen problemstilling for vanlig norsk storviltjakt, er man livredd for at en av hylsene på magisk vis skulle bli pressa mindre enn sine brødre så er det ikke værre enn å bruke 1 minutt på å prøvekjøre patronene før man går på jakt..

 

Hvis jeg skulle til utlandet å jakte på potensielt farlige dyr så hadde jeg sikkert tatt meg bryet med prøvekjøring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tidligere neck sizet jeg kun de.

Det resulterte av og til i at ved mange lading og tømminger.

Samt evt annen røff behandling.

Førte dette til at kulen av og til løsnet.

Ikke noe stor sak, som regel.

Men ikke noe man ønsker i bakhodet under jakten.

 

Nå er det helpress på både jakt og treningsammo :P

Link to comment
Share on other sites

Om man halspresser eller helpresser skal vel ikke kula løsne. Da tror jeg heller at du må slipe ned mandrelen på ns dien din.

Det har jeg gjort ved et par tilfeller med mine Neck Size dier, det gjør susen. Ellers Neck-Sizer jeg det meste av det jeg har og kan. Det sliter mindre på hylsene ikke minst. Jeg har ladet mange tusen til mine våpen (hylser kun skutt i mine kammer) og disse har aldri sviktet meg. Nå må jeg legge til at hylsene til jakt og som er Neck-Sizet er maks skutt/omladet 2 ganger. Hylser som er Neck-Sizet 4-5 ganger kan ha en noe følbart tyngre lukking på sluttstykket, disse er som regel for bane/øvelsesskyting. Jeg kan nevne en regel som en proff guide i Afrika skrev: For farlig vilt bør jegeren sjekke at alle patroner som skal brukes og være tilgjengelig under jakten kamres i børsa. Det vil si at jegeren satte seg ned på et trygt sted og kjørte alle patroner gjennom magasinet og kontrollerte at alle patroner gikk i kammeret. Kanskje en god idet for de som ferdes på Svalbard også. Skulle jeg tuslet rundt der oppe ville jeg nok brukt noe annet enn Neck-Size.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Tar opp denne tråden igjen.

 

Hvis hylsene passer i kammeret før jeg halspresser dem, passer vel også ammoen etter at den er ferdig ladet? Eller kan hylsene forandre seg litt under halspressing?

 

Har tikka t3. Tror kammeret er trangt. Har opplevd at en patron ikke passet etter 1. Omladning. Halspresset.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du presser for mye slik at du setter skuldra for mye tilbake kan det Gjøre at du i verste fall ikke klarer å kamre patronen. Merk halsen med tusj eller sot. Da kan du prøve deg fram til rett innstilling på dia . Altså kan du se at du ikke presser skuldra tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig som Pedersen sier, sjekk at du ikke presser for mye av halsen. Jeg sjekker alltid om jaktammo og konkurranseammo kamrer etter lading.(forresten så er jeg litt petimeter så jeg sjekker vel alt i kammeret før det går i ammoboksen) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Om alle mål i kammer og die er korrekt og ammunisjonen er ladd til normalt trykk, skal hylsene alltid helpresses, og skuldra settes noe tilbake.

 

Om skuldra ikke settes tilbake vil kamring og/eller ekstraksjon, før eller senere, bli tungt og gi unødig belasting og slitasje på våpenet. Om man slipper unna med mange omladninger kun med halspressing så er det en kombinasjon av underdimensjonerte hylser, romt kammer, trykk og bevisst eller ubevisst helpressing av hylsa ved kamring.

 

Tror jeg.

 

Grunnen til at man raskere får problem uten helpressing i en Blaser enn i en tradisjonell boltrifle er at Blaseren ikke kamuflerer symptomene med kraftig kamvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at halspressing kan ha endel fordeler så lenge man holder øye med patronspill. Etter noen omladninger må skuldra måtte settes tilbake en tjuendel eller så. Om dimensjonene i die og kammer er korrekt bør hylsene helpresses hver gang etter dette.

 

Delvis helpressing gir etter min erfaring dårligst kontroll med patronspill, ofte blir patronspillet mindre. Når i tillegg hele hylsa men ikke hele halsen bearbeides, så ser jeg ingen fordeler med den metoden.

 

Jeg tror mye av den variable erfaringen rundt omkring kommer av at hylsefabrikantene opererer men ulike dimensjoner og ikke helt etter spesifikasjonene.

Link to comment
Share on other sites

Helpresser alltid jaktammunisjonen. En jaktsituasjon er ikke et ideelt tidspunt for å oppdage at patronen ikke kamrer. Noe som kan være en reell mulighet for de som har flere våpen i samme kaliber og halspresser hylsene til samtlige.

 

Jepp...opplever det med mine to i 30-06.

Halspressa hylser skutt fra Kimber, kamrer ikke i Weatherby.

Det blir helpressing på all jaktammo, og hylsene fra de to riflene blandes ikke.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening finnes det ikke noe standard svar på dette.

 

Noen våpen krever alltid helpressing for å fungere og gi presisjon, f. eks Thomson Center Encore.

 

Noen patroner er vanskelig å få godt resultat ved bare halspressing, f eks 300 Wby, der er delvis ompressing det optimale for hylselevetid og funksjon.

 

Noen kammer er så langt fra nominell størrelse at det alltid er nødvendig med helpressing for å få kamret uten motstand.

 

Halspressing kan være umulig med noen helpressedier fordi ekspanderknappen drar hylsen ut av form etter halspressing. Det kan da hjelpe å fjerne ekspanderknappen.

 

Det er forøvrig noe som alltid bør gjøres ved halspressing i konvensjonelle dier, som oftest går det greit å sette kulen selv om halsen er litt trang.

Dersom halsen er for trang er sizedien dårlig, og sliter mye på hylsene, skift den ut.

Dier med utskiftbare ringer for å justere halpressing er vel det optimale for halspressing, er kammeret riktig dimensjonert vil halspressing fungere godt også for jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
900SS skrev (På 4.8.2015 den 10.11):

Om alle mål i kammer og die er korrekt og ammunisjonen er ladd til normalt trykk, skal hylsene alltid helpresses, og skuldra settes noe tilbake.

 

Om skuldra ikke settes tilbake vil kamring og/eller ekstraksjon, før eller senere, bli tungt og gi unødig belasting og slitasje på våpenet. Om man slipper unna med mange omladninger kun med halspressing så er det en kombinasjon av underdimensjonerte hylser, romt kammer, trykk og bevisst eller ubevisst helpressing av hylsa ved kamring.

 

Tror jeg.

 

Grunnen til at man raskere får problem uten helpressing i en Blaser enn i en tradisjonell boltrifle er at Blaseren ikke kamuflerer symptomene med kraftig kamvirkning.

Jeg har en Blaser R8 i 7 PRC og tenkte jeg skulle halspresse noe ammo (Berger 180 Hybrid) til presisjonsskyting. 
For å finne utgangspunktet ladet og fyrte jeg av samme patron 2 ganger uten å presse hylsa. Det var vanskelig å få ut sluttstykket etter skudd #2, så da skulle vel hylsa være tilstrekkelig ekspandert, slik jeg forstår det.
Fikk ikke kamret tomhylsa etter skudd #2 så det skulle vel bekrefte tilstrekkelig ekspansjon for å kunne beregne seg frem til ca 0,05mm halspressing. 
Målte halsen med Hornady Bushing Tool og fant ut at den hadde strekt seg ca 0,07mm. 
Hals-presset den tilbake ca 0,05mm (trodde patronen da ville kamre greit), men patronen kamret fremdeles litt tregt i siste del av prosessen før løsing. Fyrte av skudd #3 og det var fremdeles vanskelig å få ut sluttstykket. 
Ser over at du mener det kan være problem å halspresse Blaser fordi denne ikke kamuflerer symptomene med kraftig kamvirkning. Er det nettopp det jeg erfarer nå og at løsningen jeg må presse halsen tilbake mer enn 0,05mm (eller i praksis helpresse)  for å unngå både treg kamring og problemer med å få ut sluttstykket etter 0,.05mm halspressing?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ronlamagnum said:

Hals-presset den tilbake ca 0,05mm (trodde patronen da ville kamre greit), men patronen kamret fremdeles litt tregt i siste del av prosessen før løsing. Fyrte av skudd #3 og det var fremdeles vanskelig å få ut sluttstykket. 

 

1 hour ago, 1983 said:

Du kan fint sette skulderen tilbake 0,75mm og enda litt mere før det skal by på problemer.

 

Det er ganske stor forskjell på 0,05 og 0,75... Du mener vel 0,075 her? De fleste manualer sier 2-3 thou. Altså 0,05 - 0,075 mm. 1/1000 tomme = 25,4 mm / 1000 = 0,0254 mm.

 

Hvor harde er disse ladningene? Hylsa skal vel komme greit UT av våpenet? At de er litt trange å få inn igjen kan så være. Litt motstand er normalt. Jeg ikke vært borti Blaser, kun vanlige boltrifler. Er det mer fleks i en Blaser? Uansett, om hylsene ikke går i lett, så må de presses mer. Om det ikke er noen andre opplagte feil, som overladning etc.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

Det er ganske stor forskjell på 0,05 og 0,75... Du mener vel 0,075 her?

Selvsagt mener jeg 0,075, har oppdatert posten over. Takk!

 

Blaser har kammer på lik linje med alle andre fabrikater. Ingen forskjell å lade til Blaser sammenlignet med andre fabrikater. Eneste forskjellen er at man har lite moment for å lukke bolten, en hylse om er litt trang kan oppfattes trangere i en Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...