Jump to content

Hatt, caps eller lue?


Ilatad

Foretrekker du hatt, caps eller lue  

150 members have voted

  1. 1. Foretrekker du hatt, caps eller lue

    • Hatt
      37
    • Caps
      83
    • Lue
      30
    • Hetta på jakken
      3
    • Annet
      1


Recommended Posts

Siden jeg jaker mest på snaufjellet, er jeg avhengig av å kunne trekke opp hetta av og til. Da jeg samtidig er brillebruker, liker jeg å holde vanndråpene noe unna med en brem..

Løsningen min er derfor en fjelllue med brem og nedfellbare øreklaffer.

Har forøvrig en hatt til godværsdager også :lol:

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke stemme på bare ett alternativ: I skauen når været er noenlunde bruker jeg enten en orange Sluttstykkecap eller ei gammel jaktlue/skyggelue i stoff med vrengbar rød topp. På fjellet bruker jeg ei rød Norrøna fjell-lue i GoreTex med øreklaffer og skygge. Den blir også brukt i skauen når det lir utpå høsten med regn og kulde. Når jeg smyger på gåsa bruker jeg gjerne ei strikket grønn "commandolue" i lett ull.

 

Akkurat nå ser jeg meg om etter en vanntett hatt med signalfarge på pullen og som sitter godt på huet, til bruk i skauen når det pissregner. Akkurat som du er jeg ikke veldig glad i regnvann som renner ned i nakken eller ned på sidene forbi lueskyggen, langs tinningene og ned i halsen, og selv om hetta hjelper mot vann i nakken hjelper den ikke like godt mot vann ned langs tinningene :?

 

EDIT: rettskriving

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Akkurat som du er jeg ikke veldig glad i regnvann som renner ned i nakken eller ned på sidene forbi lueskyggen, langs tinningene og ned i halsen, og selv om hetta hjelper mot vann i nakken hjelper den ikke like godt mot vann ned langs tinningene

 

Buff løser problemet med vann i nakken. Jeg går aldri på jakt uten buff! :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker best caps, men liker ikke vann nedover nakken. Kjøpte først en hatt, men synes den ble for stor. En kjenning kjøpte en Härkila caps med nakke-beskyttelse, som var genial. Härkila er dog ett dyrt merke. Kom omsider over samme patent hos Jegma, som jeg kjøpte. Den er helt genial! Om du ønsker Härkila istedet, er det like genialt, bare dyrere......

 

Patentet er en nakke-beskyttelse som kan foldes og legges inn i pullen. Ved behov, tas den fram, og nakken er beskyttet. Jeg har brukt den mot regn, snø, sludd..... Jeg har også brukt den når jeg går med hund. Den er uvurderlig når man trykker seg igjennom tette plantefelt, unngår en million tørre barnåler nedover ryggen... Samtidig som den sitter like godt på hoden som en caps, og tar like liten plass i skogen som en caps.

 

Se linke: http://www.jegma.no/Jegma/index.html

På side 12 i produktkataologen, til 298,-

 

Mitt best tips.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Inköpte för inte så länge sedan Norrønas Jakthatt. Fin sak med värmande öronklaffar om så behövs.

Tillsammans med Recondress,Finnskogen WS jakke&GTX handsker,tror jag det blir en riktigt trevlig kombination... 8)

Skall inviga den snart i de skånska vildsvinsskogarna :!::D

Link to comment
Share on other sites

Buff løser problemet med vann i nakken

Også etter noen timer med seriøst pissregn? I think not.

 

Vel nok har jeg ikke brukt Buff™, men jeg har brukt Forsvarets headover i ganske mange år. Siden en Buff™ bare er en fancy headover med et kult navn og litt mønster, tror jeg at mine erfaringer er nokså relevante. Etter en passelig stund i skikkelig drittvær må du vri opp plagget for at det ikke skal begynne å sildre ned langs ryggen fra ei søkkvåt tøyfille. Og da er det behagelig å tre den søkkvåte greia over huet igjen (not!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad i hodeplagg og har en forkjærlighet for luer av sixpence-typen. De varmer forbausende godt, skygger tilstrekkelig for solen, er ikke i veien for hørselvern, lette å legge i lommen og ser uendelig mye bedre ut enn alle kjente alternativer. Med hårmanke som en kinesisk nakenhund, bruker jeg sixpence store deler av året, og varierer fra lette bomullsluer vår og tidlig høst, til varianter av ull eller cord om vinteren.

 

Til jakt bruker jeg innimellom en ullue som den i avataren min, men vanligvis denne fra Seeland, som er av tettvevd bomull med thinsulate-for og membran. Varm og god og vanntett:

 

seeland-moorland-flat-cap.jpg

Er det mildt og regnvær har jeg en oilskin-variant fra Barbour. Den er vanntett, tynnforet og utrolig slitesterk. Den har vært en trofast følgesvenn i ti år, og lukter etterhvert så ille at pointeren tar stand på den. På tide med en ny.

 

2929_1.jpg

 

Til kalde dager har jeg en tykk sixpence i loden-aktig ull, med fleece-for, gørrtex og nedfellbare øreklaffer. Med den på hodet ser jeg virkelig ut som en tulling, men den er god og varm.

 

På høyfjellet egner sixpencen seg ikke like godt, da det innimellom være en fordel å dekke ørene med noe vindtett. Da bruker jeg en foret skyggelue fra Fjällräven, med nedfellbare øreklaffer. Klaffene kan også vendes over luen, slik at den signalrøde fargen kommer frem. Modellen finnes ikke mer, men den minner om denne:

 

79351-030_400x400.jpg

 

Er det riktig kaldt, bruker jeg min uslitelige og fantastiske Lowe Alpin-lue med Gore-tex og fleecefor. Den ligger alltid i sekken på fjellet, men er vanligvis for varm til å gå med.

 

mntgtx_cap_765.jpg

 

Jeg har et par hattevarianter, men blir aldri riktig komfortabel med dem. Bremmens evne til å hindre vann i å komme ned i nakken er oppskrytt, og det store vindfanget gjør dem et lett bytte for kraftige vindkuler. (Jeg tenker fremdeles med stor glede på synet av min bror spurtende etter hatten sin over de skotske myrer i regn og sterk vind. Han fikk tak i hatten, men skremte vekk alle gjessene og var for andpusten til å skyte da neste flokk kom snadrende inn.) Regner det lite, holder man det meste unna ved å bruke Buff og lukke godt igjen i halsen. Regner det mye, er det bare hette som hjelper. Og da er hatten helt ubrukelig - den får ikke plass under hetten.

 

Siden jeg er en middelaldrende, sixpencebærende grinebiter kan jeg ikke la være å påpeke at det heter skyggelue på norsk. Skal man bruke engelsk, bør man ihvertfall holde seg til entall. En cap - flere caps.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er en middelaldrende, sixpencebærende grinebiter kan jeg ikke la være å påpeke at det heter skyggelue på norsk. Skal man bruke engelsk, bør man ihvertfall holde seg til entall. En cap - flere caps.

 

Amen :D

 

EDIT: Bruker for det meste en ordentlig amerikansk baseballcap når det ikke er for kaldt. Oftest i samarbeid med hette hvis det er grisevær. Lua er genial. Er i tettvevd ullstoff som både absoberer fuktighet fra innsiden brukbart, står i mot elementene ganske bra og tilfører en smule lunhet til skalpen. I tillegg er den selvfølgelig "fitted" så da er den dustete, kalde halvmånen i nakken eliminert.

 

Er der kald og jævlig blir det gjerne ei Lowe fjellue som pryder knotten.

 

Ønsker meg for øvrig en vind- og vanntett, lett hatt, som ikke er foret, men har nedfellbare øreklaffer. Dette er det visst ikke så lett å oppdrive.

 

Edit2: Trykkleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Buff løser problemet med vann i nakken

Også etter noen timer med seriøst pissregn? I think not.

 

Vel nok har jeg ikke brukt Buff™, men jeg har brukt Forsvarets headover i ganske mange år. Siden en Buff™ bare er en fancy headover med et kult navn og litt mønster, tror jeg at mine erfaringer er nokså relevante. Etter en passelig stund i skikkelig drittvær må du vri opp plagget for at det ikke skal begynne å sildre ned langs ryggen fra ei søkkvåt tøyfille. Og da er det behagelig å tre den søkkvåte greia over huet igjen (not!)

 

Ta med 3-4 stykker da vel?

Veier ingenting..

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er en middelaldrende, sixpencebærende grinebiter kan jeg ikke la være å påpeke at det heter skyggelue på norsk. Skal man bruke engelsk, bør man ihvertfall holde seg til entall. En cap - flere caps.

 

Skal huske det til neste gang :)

men hovedsaken er vel at dere skjønner hva jeg mener? :)

Link to comment
Share on other sites

På fjellet: Lowe Alpin lua er alltid med i sekken, er det skikkelig varmt blir det caps. I skogen: På alenejakt: Bergans Dermizax hatt. Myk, brem hele veien rundt, vanntett, varm men ikke for varm. Samjakt: Signalfarget Gore - Tex caps med for på vinteren, varme dager signalfarget CAPS CAPS CAPS CAPS. Aldri lue.
Link to comment
Share on other sites

Buff løser problemet med vann i nakken

Også etter noen timer med seriøst pissregn? I think not.

 

Vel nok har jeg ikke brukt Buff™, men jeg har brukt Forsvarets headover i ganske mange år. Siden en Buff™ bare er en fancy headover med et kult navn og litt mønster, tror jeg at mine erfaringer er nokså relevante. Etter en passelig stund i skikkelig drittvær må du vri opp plagget for at det ikke skal begynne å sildre ned langs ryggen fra ei søkkvåt tøyfille. Og da er det behagelig å tre den søkkvåte greia over huet igjen (not!)

 

Ta med 3-4 stykker da vel?

Veier ingenting..

 

er enig med sako på denne.

var på jakt nå i helga og som de fra trøndelag vet så regnet det ganske bra.

jeg hadde med meg en buff lingnende sak, men etter ett drev var buffen gjennomvåt og kald, da jeg tok den av meg rann 70% av vannet i buffen ned i nakken :evil:

nei jeg tror det blir hatt på meg til neste jakt

Link to comment
Share on other sites

He he er det dialekt? cap? ingen sier vell det :shock: Cafs hvis du mangler fortenner, men cap :lol:

 

Nå kan sikkert Hopalong forsvare seg selv alldeles utmerket, men jeg blander meg nå inn likevel.

 

Det faktum at storparten av norges befolkning bruker et uttrykk feil, og caps er vitterlig feil, betyr ikke at det blir riktig :roll:

Link to comment
Share on other sites

General Custer har sikkert rett i at ingen sier cap. Ingen sier skyggelue heller. Ungene mine sier skyggelue når jeg er i nærheten, og kæps til kameratene sine. Folk går på date i stedet for stevnemøter, er single heller enn enslige og det heter ikke lenger unger, men kids og sniper er visstnok mye tøffere enn skarpskytter. Slik er det, og mer vil det bli, og før vi vet ordet av det er det godkjent norsk og mitt språk vil for fremtidens fjortiser fremstå omtrent som dansk gjør for meg. Det er ingenting jeg kan gjøre noe med. Men jeg trenger ikke like det - derfor mitt noe unødvendige tillegg til hatteposten.

 

Nok om det.

 

@sako: Filson har en oilskinvariant med vendbar pull og signalfarge. Jeg har hverken sett eller prøvd en slik, men har gode erfaringer med buksene i samme materiale.

 

pFILSON1-2231277p275w.jpg

 

Selv har jeg hatt fra Chevalier med nedfellbare øreklaffer. Den finnes også med signalfarge. Men, som nevnt, den blir sjelden brukt. Den blåser for lett av, øreklaffene kan ikke strammes, den tar for stor plass og hjelper ikke så mye mot nakkevann. Dessuten er jeg for forfengelig til at jeg føler meg komfortabel med hatt på hodet i andre menneskers nærvær. Sixpence derimot....

 

v2758g_Arizona_hat_reversible_1.jpg

 

CAPS CAPS CAPS CAPS

Jaddajadda. Jeg skal aldri nevne det igjen. Kanskje :)

Link to comment
Share on other sites

Det har faktisk hendt at jeg har brukt caps, eller kæpps. Jeg bruker som regel ei skuggelue (kæpp), men av og til har jeg ei strikkalue med i tillegg, så når vind og regn og situasjonen har gjort det nødvendig har jeg brukt begge to, samtidig, altså har jeg brukt caps. :wink:

 

For oss med god plass til mye godt vett er det mer snakk om å få tak i noe som det faktisk går an å få tredd ned over skallen, så jeg ender opp med å bruke en kæpp når jeg må ha brillene på, og lue/hette utapå om det blir nødvendig. Har lenge lurt på å prøve en hatt med brem hele veien rundt, men har aldri funnet en som blir sittende på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Bruker som regel skyggelue eller ullue. Har også en skinnhatt av australsk opprinnelse som jeg fikk av broderen når han bodde der. Den er egentlig både behagelig og praktisk, men jeg er litt skeptisk til å bruke den av image-hensyn...

 

Hopalong: Jeg leser med forskrekkelse at du bruker buff. Med de flotte hodeplagga du har, blir det vel krasj... Med mindre du har fått fatt i en variant i "stretch-tweed" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg sverger til det såkalla hodeplagget caps. Har også ei militærgrønn stikkelue, som eg bruker ved kaldt vær, men caps`en er stort sett med over alt.

Har forskjellige typer, med i lag med andre, så benytter eg meg av Gaupa sin camo type med oransje overtrekk. Desverre så er den Gaupa caps`en litt dårlig tilpassning på, men grei nok.

Link to comment
Share on other sites

CAPS CAPS CAPS CAPS

Psst, du, caps lock? Det ville vært flått (jepp, pun definitely intended, beklager...)

 

Har også en skinnhatt av australsk opprinnelse som jeg fikk av broderen når han bodde der. Den er egentlig både behagelig og praktisk, men jeg er litt skeptisk til å bruke den av image-hensyn...

:mrgreen: Jeg var langt (holder opp tommel og pekefinger nesten mot hverandre) fra å kjøpe noe slikt i RSA i fjor sommer, men det ble med tanken. Jeg så heller ikke for meg meg sjøl ikledd den typen hodeplagg her hjemme på berget :oops:

 

Ellers syntes jeg nå at den Chevalier-varianten så fristende ut, men hvis bremmen er for stusslig til å skjerme mot nakkevann er man jo like langt. Hakerem ser jeg ikke for meg skal være like viktig som på ei fjell-lue, hvis det blåser friskt bruker jeg heller Norrønalua (som i parentes bemerket ligner en god del på Lowe-lua som Hopalong viste bilde av, ihvertfall etter at jeg har lagt inn streng i falden på bremmen så den holder formen) enn en bredbremmet hatt. Kanskje man skal prøve den digre sydvestmodellen fra Bergans...

Link to comment
Share on other sites

jatakk, alle deler. En av lastene mine (tror vell det er den eneste når jeg tenker meg om :lol: ) er å samle på caps eller skyggeluer om man vil. Har vell tja ett par hundre stua ned i esker oppå skapet i soverommet. Så jeg går med cap, hvis jeg bare skal utfor døra. Så på skytebane (høh), fisketur, kjøretur, ut og jobbe i hagen tur, lett jakttur er cap'en med. Har som nevnt nok å velge i.

Men da jeg var stasjonert i Egersund, vanket jeg med en suspekt fyr her inne fra, som har en fasinasjon for sixpence. Så jeg har ett par sånne og. Fine og varme, skygger for sola, og jeg føler meg fjong og fornem med en sånn på hue. Har en "jegerlue" fra forsvaret som jeg bruker er det kaldt og surt. Den holder varmen selv om det er mange blå. Blir det skikkelig kaldt, har jeg en BF jeg kan trekke over knotten, men den går jeg ikke med utenom at gradestokken kryper ned under 20 blå.

Hatt har jeg ikke, men skulle gjerne hatt en skikkelig Stetson. En sånn kåbåi sak. Sånn sitte på verandaen, spille country på gitaren og drikke lettvann (amerikansk øl) sak. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har vært "hattkaill" i mange år når været tillot det (bla. en amerikansk sak kjøpt i Edinburg av alle steder), derifra og til full storm har det vært Lowe Alpine sin Mountain lue.

 

Etter at jeg oppdaget elektronisk hørselvern er det stort sett blitt cap (Cabelas i camo/Goretex) eller Lowe Alpine sin i rød bomullstoff , fortsatt Lowe Alpine Mountain når været blir dårlig.

 

Har også en av Norrøna sine jakthatter i microfiber / Goretex, men den har liten brem og ser mindre og mindre bruk.

På rypejakt i pent vær, blir det Barbour jakke og tweed six panel cap kjøpt i Dublin.

Får ikke mere ryper, men desto flere rare blikk av fellow shooters man møter i fjellet :)

 

Er enig med Hopalong at skyggelua er praktisk, varm og ikke minst kledelig for en middelaldrende mann :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hodeplaggene velges med omHU; vær/vind/jaktformer mm. Men denne hatten er min favoritt, kjøpt hos norteam engros, det kan kan bli varmt i toppen når ura skal stiges, men jeg sydde fast skoreimer med snurpeanordning slik at det bare er å la den dingle på ryggen som en cowboyhatt. Og når det blåser er det bare å teite til med "knytinga" under haka.

 

goretexhattsv7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Østerdalsluer kjøpt hos Pedersen i Elverum. Både vanlig østerdalslue og skjoldlue. Liker skjoldlua best, da den er tynnest og kan brettes sammen å puttes i lommen eller sekken. Når det regner bytter jeg lue midt på dagen. :wink:

 

Begge luer er selvfølgelig i "vømmel"

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker caps til det blir for kaldt. Da går jeg over til lue. Sitter jeg på post og det er kaldt, så bruker jeg av og til finlandshette. Ja, det ser dumt ut, men dyra sier ingenting, så det driter jeg i :lol:

 

Til postjakt i august og september bruker jeg bare en caps og en headover. Headovern er mest til å holde hjortelusa borte fra huet og nakken. Fra slutten av september ca., så bruker jeg lue og headover. Da det begynner å bli noen blå, så er finlandshetta jævla god/av og til med lue på toppen av den. Og nå kan jeg også krype ned i Jærvenduken med resten av kroppen. Hvis det regner, så bruker jeg hetta på jakka også, så jeg slipper å bli våt nedi nakken, og i håret. Har man ikke frysi før, så fryser man da ihvertfall.

 

Jeg har nettopp fått Jærvenduken min(thermo extreme, siden jeg er en frøssapinne), og den har jeg brukt på postjakt i ca. 14 dager. Noe så deilig, å kunne sitte der med lite klær(slippe å føle seg urørlig) og bare slappe helt av. Jeg har resten av klærne inni duken, så dem er varme og gode til jeg skal hjemmat Det sto i reklamen at dem hadde hørt om tilfeller der folk hadde sovna på post. Og jeg må vel innrømme at reklamen hadde rett gitt :oops:

 

Hvis jeg går, så bruker jeg aldri noe annet på huet enn lue og headover når det er kuldegrader. Det er bare på postering at jeg kler meg som en eskimo, for jeg er ikke lagd for dette klimaet. Så da jeg blir rik, så skal jeg sørover. Og da mener jeg ikke Kragerø osv. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja takk, alle tre! 8)

Caps i finvær, lue når det blir kaldt og hatt ved generelt dårlig vær over nullpunktet.

Men må jeg velge en blir det hatt. En god, bredbremmet skinnhatt er suverent i regnvær, noe som ikke er uvanlig der jeg jakter om høsten!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...