Jump to content

Hardt å være politi...


Fourten

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å kalle det eit smutthull er ein måte å sjå på det.

 

Eg ser heller på det som ein måte å effektivisere systemet litt. At politiet skal få sleppe å "godkjenne" sine folk 2 gongar. (Først køyre dei gjennom mølla for at dei skal bli godkjent til å vere politi. Deretter køyre dei gjennom papirmølla ein gong til, for å godkjenne dei som våpeneigarar når krava e mindre strenge).

Politiet har nok betre oversikt over sine eigne folk enn på reserveoffiserar, kanskje derfor ordninga ikkje gjeld for dei?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det egentlig denne debatten dreier seg om?

 

Medlemskap i et sivilt skytterlag/ pistolklubb gir et behov for våpen dersom laget har et program for det våpen du søker om. Derfor får du rett til å erverve et slikt våpen.

 

Et politiidrettslag organiserer flere former for skyting og holder konkurranser innen disse. Medlemskap i idrettslaget gir etter forslaget rett til å erverve inntil 3 våpen. Jeg regner med at disse må passe til de aktuelle program og at det ikke kan være aktuelt med feks et metallsiluettvåpen. Vi snakker vel egentlig om samme sak sett i forhold til skytng som idrett? I tillegg kan man sikkert lage en argumentasjon som dreier seg om dyktiggjørelse i forhold til utførelse av jobben, men jeg er usikker på om det er hensikten med forslaget. Virker på meg som om det er en jamnstilling mellom politiets skytterlag og de sivile, men jeg har ikke lest eventuelle kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Politiidrettslaget hvor jeg er medlem - ble etablert for generasjoner siden.

Med skyting som eneste virksomhet - og med ganske mange innmeldte skyttere i NIF.

 

Idag har selvsagt fotball og håndball overtatt medlemsmassen (et speil av samfunnet :? ).

 

Vår innendørsbane - er godkjent t.o.m. cal. 45, og har vendbare skiver - og det er opp til brukerene hvilke disipliner man ønsker å skyte.

 

Videre leier vi utendørs skytebane (opptil 200 m).

 

Videre har vi ikke noe "tak" på antall skudd den enkelte kan skyte (gratis :lol: ).

Idrettslaget disponerer også .22 våpen.

 

Med muligheter som dette - tror jeg faktisk at ansatte i politidistriktet "mitt" - har en god tilrettelegging for skyteaktivitet.

Og bedre enn hva mange skyteinteresserte har i det "sivile" - i grisgrendte strøk (og faktisk ikke bare i grisgrendte heller :? ).

 

Pr. dags dato - har ikke alle fått pistol (leveringsproblemer som skyldes ulike ting - bl.a. en mindre brann ved H&K fabrikken) - og er derfor fortsatt "oppsatt" med revolver i cal. 38.

 

Derfor ser jeg det ikke som unaturlig at vi kan få opptil 3 våpen uten å være medlem av en annen klubb.

Link to comment
Share on other sites

Her henger jeg ikke med Jeg kan ikke se ett behov for ett eneste våpen etter foreskriften koblet sammen med dine uttalelser her.

Med mindre foreskriften inbefatter at polititjenestemannen må være aktivt medlem i nettopp ett Politiidrettslag.

 

I dag står der ingenting i foreskriften om dette. Det må da være klinkende klart, at en slik spesifisering, kombinert med krav om at ett av våpnene (det første grovkalibrede?) må være identisk med tjeneste våpenet ville oppheve 99% av klagemålene på politiets mulighet til 3 våpen.

For da stilles det nemligt krav til behovet på lik linje som for andre sivile, samtidigt som at kravene er tilpasset politiets tjeneste.

Slik det er skrevet i dag, står der nemlig ingenting om slikt. Fritt frem kaller de fleste som leser det slikt (uavhengigt av om det faktisk er som vargen siser eller ei rundt om i landet).

Link to comment
Share on other sites

Politiidrettslaget hvor jeg er medlem - ble etablert for generasjoner siden.

Med skyting som eneste virksomhet - og med ganske mange innmeldte skyttere i NIF.

 

Idag har selvsagt fotball og håndball overtatt medlemsmassen (et speil av samfunnet :? ).

 

 

Derfor ser jeg det ikke som unaturlig at vi kan få opptil 3 våpen uten å være medlem av en annen klubb.(min utheving, Steve)

 

 

Jeg har lest litt att og fram her i denne tråden og sånt. Og det du Shadob sier her synes jeg er viktig. Jeg mener det er viktig at politifolk skal få kjøpe våpen, men ikke bare fordi dem er ansatt i politiet. Og at politifolk skal få kjøpe tre våpen når de er medlem i politiidrettslaget. Klart, men da er de jo medlem og har behov, de er ikke bare ansatt en plass.

Det er en vesentlig kjempeforskjell det!!

Link to comment
Share on other sites

hørte forresten på nyhetene for noen dager siden at ca 95% av sakene det "særskilte etterforskningsorganet for politisaker" får inn blir henlagt. kun ca 5% etterforskes! trenger jeg si "bukken og havresekken" flereganger?

 

jeg må innrøme at min respekt for thorvald konstabel er minimal. de bruker tida si som oftest på å plage vanlige lovlydige mennesker fordi de kan det å det er enkelt. men når det er bråk i helger på utesteder, eller på fester i hus, har de ikke tid til å rykke ut, eller ikke kapasitet eller eller.

selvfølgelig, kapasiteten bruker de til å henge i trærne som en annen julius med en laser for å prøve å bøtelegge de som kjører i 54 i 50 sona. eller på å springe rundt å se om man har bilbelte på. det er alvorlig kriminalitet det.

 

å den sutringa politietaten driver med nå..

putebitere!

 

Denne trådens sålangt mest ubrukelige innlegg. Er du gammel?

Link to comment
Share on other sites

hørte forresten på nyhetene for noen dager siden at ca 95% av sakene det "særskilte etterforskningsorganet for politisaker" får inn blir henlagt. kun ca 5% etterforskes! trenger jeg si "bukken og havresekken" flereganger?

 

jeg må innrøme at min respekt for thorvald konstabel er minimal. de bruker tida si som oftest på å plage vanlige lovlydige mennesker fordi de kan det å det er enkelt. men når det er bråk i helger på utesteder, eller på fester i hus, har de ikke tid til å rykke ut, eller ikke kapasitet eller eller.

selvfølgelig, kapasiteten bruker de til å henge i trærne som en annen julius med en laser for å prøve å bøtelegge de som kjører i 54 i 50 sona. eller på å springe rundt å se om man har bilbelte på. det er alvorlig kriminalitet det.

 

å den sutringa politietaten driver med nå..

putebitere!

 

Denne trådens sålangt mest ubrukelige innlegg. Er du gammel?

forresten,hva gjør innlegget ubrukelig?

å hvor gammel jeg er er vel uintressant.

for det jeg skriver i dette innlegget stemmer faktisk med virkeligheta endel plasser.

Link to comment
Share on other sites

hørte forresten på nyhetene for noen dager siden at ca 95% av sakene det "særskilte etterforskningsorganet for politisaker" får inn blir henlagt. kun ca 5% etterforskes! trenger jeg si "bukken og havresekken" flereganger?

 

jeg må innrøme at min respekt for thorvald konstabel er minimal. de bruker tida si som oftest på å plage vanlige lovlydige mennesker fordi de kan det å det er enkelt. men når det er bråk i helger på utesteder, eller på fester i hus, har de ikke tid til å rykke ut, eller ikke kapasitet eller eller.

selvfølgelig, kapasiteten bruker de til å henge i trærne som en annen julius med en laser for å prøve å bøtelegge de som kjører i 54 i 50 sona. eller på å springe rundt å se om man har bilbelte på. det er alvorlig kriminalitet det.

 

å den sutringa politietaten driver med nå..

putebitere!

 

Denne trådens sålangt mest ubrukelige innlegg. Er du gammel?

forresten,hva gjør innlegget ubrukelig?

å hvor gammel jeg er er vel uintressant.

for det jeg skriver i dette innlegget stemmer faktisk med virkeligheta endel plasser.

 

Jeg stilte spørsmålet om alder for å understreke et poeng. De som skriver slike innlegg og/eller har slike meninger om Politiet er som regel i aldersgruppen 16-18 år, og tror det er kult å hate Politiet.

 

Å lire ut historier om at Politiet plager vanlige lovlydige folk fordi "det er så enkelt, og at de kan" er bare dumt. Jeg tror rett og slett ikke på deg. Jada, det finnes 100% sikkert personer i den etaten også som ikke burde være der, men du prøver å få det til at alle er sånn. Og det er nettopp da innlegget ditt mister troverdighet.

 

Grunnen til at de har kapasitetsproblemer i helgene og på kvelder/netter, er vel så enkelt som at polititjenestemenn skal ha fritid de også. Da bli det nødvendigvis færre til å være på jobb.

 

Du skriver at de heller bruker ressurser på å ta folk som kjører for fort. Hva er galt med det, om jeg tør spørre? Jeg skulle ønske de hadde kontroller i 50 sonen der jeg bor, litt tryggere med tanke på guttungen. Det samme gjelder beltekontroller. Hva er problemet? De håndhever norsk lov, hvis du ikke klarer å holde deg innen lovverket, synd for deg. Bruk andre medium til å klage på det.

 

mvh Gøran

Link to comment
Share on other sites

dumt om du tror jeg lyver i de eksemplene jeg trakk fram. jeg har ingenting i mot at politiet gjør de viktige tingene de vanligvis gjør. at dette gjør at kapasiteten deres er oppbrukt når det virkelig er bruk for de, er dumt. for jada, det er viktig å gjøre noe med det om noen kjører i 55 i 50 sona, eller om noen kjører 150 meter utefor scooterløype, eller om en stakkar patronsamler selger noen patroner på nettet, eller om man ikke har bilbelte på når man kjører bil, eller slike andre alvorlige ting. det er viktig å gjøre noe med slikt. men når det er de tingene det kan virke som mye av ressursene går til, er det synd at de ikke har ressuser når det virkelig er bruk for de. det blir snakk om prioriteringer, å politiets prioriteringer skal ikke jeg legge meg bort i.

Link to comment
Share on other sites

Politiidrettslaget hvor jeg er medlem - ble etablert for generasjoner siden.

Med skyting som eneste virksomhet - og med ganske mange innmeldte skyttere i NIF.

 

Idag har selvsagt fotball og håndball overtatt medlemsmassen (et speil av samfunnet :? ).

 

 

Derfor ser jeg det ikke som unaturlig at vi kan få opptil 3 våpen uten å være medlem av en annen klubb.(min utheving, Steve)

 

 

Jeg har lest litt att og fram her i denne tråden og sånt. Og det du Shadob sier her synes jeg er viktig. Jeg mener det er viktig at politifolk skal få kjøpe våpen, men ikke bare fordi dem er ansatt i politiet. Og at politifolk skal få kjøpe tre våpen når de er medlem i politiidrettslaget. Klart, men da er de jo medlem og har behov, de er ikke bare ansatt en plass.

Det er en vesentlig kjempeforskjell det!!

 

Dette er vel den posten her i tråden som best beskriver hvordan de fleste utenfor politiet ser på hva foreskriften faktisk sier om polititjenestemenns anledning til å eie våpen. Og igjen så bunner de i ett tydlig krav til behov som kan dokumenteres på en grei måte, og ikke interne ulne og ukjente (og kansje enkelte steder ikke eksisterende?) krav.

 

Mye av det samme som man reagerer på når det gjelder foreskriftens adgang til regulering via POD. Slikt medfører kun ytterligere svekkelse i tilliten til denne offentlige etaten, og slikt har vi ikke råd til med de problemene vi nå har med manglende dekkning av tilstrekklige polititjenester. Slike tvilsskapende formuleringer må bort fra foreskrift (selv om praksis foblir lik), da jeg synes det er viktigt med ett politikorps med troverdighet.

Er ikke ute etter politiet, jeg er kun ute etter klare og gjennomsiktige spilleregler som skaper trygghet og tillit.

Link to comment
Share on other sites

Kva er alternativet, høggern?

-slutte å ha fartskontrollar?

-seie at det er greit med 55 i 50 sona, men begynne å bøtelegge ved 56?

-Slutte med alle preventive tiltak fordi dei ikkje har ein oppklaringsprosent som ikkje er 100% på det du definerar som alvorleg kriminalitet?

-godta ulovleg omsetning, so lenge det er snakk om littegrann?

 

Klart at det er kjipt å vere den som får bot på 5 km/t over eller på andre små forseelsar. Men vi har ein gong eit sett lover og reglar her i landet vårt. Vi veit at vi ikkje har lov til å køyre i meir enn 50 i den sona, og det er veldig greit å forholde seg til. Køyrer du fortare, er der ein risiko for å bli tatt, og du får bot. Tar ein den risikoen med vitande vilje, får ein ikkje sympati frå meg i alle fall om ein blir tatt.

Sånn er det med alle ting, uansett om det er køyring utanfor skuterløyper, ulovleg omsetning, manglande bilbelte etc.

Skal ein kritisere nokon på dette, er det vel uansett meir naturleg å gå på den lovgivande makt, og ikkje den utøvande.

(At politiet i enkelte saker er begge deler, ala våpenforskrifta, er ein annan sak).

 

Meina å hugse at det vart sett inn vannvittige ressursar på å ta eit ransmiljø for nokre år sidan, som var blitt so hardbarka at dei ikkje gjekk av vegen for å skyte og drepe ein polititjenestemann.

På den andre sida so er det so tynt med fartskontrollar at eg aldri har fått bot, til tross for at eg er svært lite flink til å holde fatrsgrenser.

Med andre ord so fins der ei prioritering i den retning du etterlyser.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo slik at mange politifolk også ofte er misfornøyd med prioriteringen, noen ganger får man ikke lov til å jobbe med det man selv synes er viktigst. Vi får håpe at de som klekker ut store visjoner og mål vet hva de driver med :?

 

Så er det ofte slik at vi dumper oppi situasjoner der vi simpelthen ikke kan la være å reagere; det hadde sett litt dumt ut hvis politiet gikk rundt med skylapper og fullstendig ignorerte hverdagskriminaliteten, "fillesakene" og trafikksakene. Hvilket signal ville jeg ha sendt, hvis jeg kjørte uniformert og totalt ignorerte brudd på veitrafikklov og trafikkregler? Publikum forventer at vi griper inn mot åpenlyse brudd på trafikkreglene, og da blir det nødvendigvis til at noen får bot for f.eks. å ha kjørt littegrann for fort eller for ikke å ha på seg belte. Er det kontroll, så er det kontroll- og da får man bot hvis man kjører for fort. For seint å klage da, såfremt man faktisk er skyldig i alle fall :-)

 

Det vanligste spørsmålet vi får da er: "Har dere ikke noe annet å gjøre?".

DER OG DA, så har vi kanskje ikke det; det er begrenset med alvorlig volds- og vinningskriminalitet som begås i rushtiden om morgenen, for eksempel, og det er ikke så lett å få folk til å stille til avhør på den tiden av døgnet heller. Da er det kanskje fornuftig ressursbruk at de som allikevel er på vakt, holder en trafikkontroll.

 

Alvorlige saker har selvsagt prioritet, men de berører jo kun et lite mindretall av befolkningen. Skal vi gjøre noe med folk flest sin trygghetsfølelse, så må vi nettopp ta tak i "fillesaker" som jo berører mange flere enn de få alvorlige sakene som får mest oppmerksomhet i media.

 

At det er for lite ressurser til visse tider og steder er en annen sak, og er for en stor del et resultat av at det simpelthen er for få politifolk å ta av. Vi kan jo ikke legge ned all beredskap i ukedagene selv om det skjer lite da; noen må uansett være på jobb. Dermed blir det nesten ingen igjen de dagene (og nettene, i helger og høytider) det erfaringsmessig skjer mest. Resultatet er at det ofte oppleves av oss også slik at ressursene ikke strekker til, og at folk ikke får den hjelpen de burde kunne forvente.

 

Tro meg, det suger virkelig å måtte si til et voldsoffer eller en som har fått innbrudd i huset sitt at "desverre, vi har ikke tid til deg nå så du må komme igjen på mandag. Husk å ring først i tilfelle vi ikke har tid på mandag heller".

 

Dette skjer så alt for ofte; her hvor jeg jobber er vi ofte bare en patrulje natt til fredag, og hvis vi er heldige har vi to patruljer natt til lørdag i en vaktregion på størrelse med enkelte østlands-fylker. Da sier det seg selv at vi ikke får løst alle oppdrag på noen god måte; noen oppdrag blir ikke forsøkt løst en gang, hvis vi den enslige patruljen er opptatt med noe annet. Poenget mitt er at dette ikke skyldes dårlig prioritering: uansett om vi f.eks. slutter helt med trafikktjeneste, så vil ikke det generere en eneste ekstra politimann på jobb i helgene fordi alle ansatte uansett blir "brukt opp" på den nødvendige og lovpålagte beredskapen i ukedagene. Dette til tross for at beredskapen da også er skåret helt ned til beinet, noen ganger kun en eller to mann på reservetjeneste (altså sovende vakt, med utrykning hjemmefra) i et helt fylke.

 

For ordens skyld, i tilfelle noen ikke har skjønt det: Jeg uttaler meg kun på vegne av meg selv, ikke på vegne av etaten. Mine meninger representerer ikke nødvendigvis min arbeidsgivers syn.

Link to comment
Share on other sites

Mye av det samme som man reagerer på når det gjelder foreskriftens adgang til regulering via POD. Slikt medfører kun ytterligere svekkelse i tilliten til denne offentlige etaten, og slikt har vi ikke råd til med de problemene vi nå har med manglende dekkning av tilstrekklige polititjenester. Slike tvilsskapende formuleringer må bort fra foreskrift (selv om praksis foblir lik), da jeg synes det er viktigt med ett politikorps med troverdighet.

 

Akkurat det med at POD skal få regulere som de vil med rundskriv er helt utrolig. Jeg satt nettopp og leste i forarbeidene til våpenloven, der står det i veldig klar tekst at formålet med våpenloven av 1961 var å rydde opp i et uoversiktlig virvar av forskrifter og bestemmelser som hadde hopet seg opp over tid.

 

Likevel endte man opp med en fullmaktslov, hvor JD fikk lov til å "tolke og utfylle" med rundskriv og desslike helt til vi endte opp med samme uoversiktlige rundskrivkabalen i dag, som det man hadde før våpenloven ble vedtatt i 1961.

 

Så startet man opp på ny frisk og skulle lage en ny våpenforskrift, blant annet for å "rydde opp i rundskrivene" så regelverket skulle bli mere oversiktlig. Altså akkurat samme formål som det man hadde ved utarbeidelsen av våpenloven. Og så presterer man å gjøre akkurat samme blunderen igjen, og åpne for en ny runde med upresise, uforståelige og uoversiktlige rundskriv??!?

 

Det går f**n meg ikke an! Er det ingen i departement og regjering som gidder å sette seg inn i bakgrunnen og hindre at historien blir gående på repeat ad nauseam?

Link to comment
Share on other sites

Greit nok Vargen, de aller aller fleste er nok så på nett med deg at det nesten er vondt (for det passer meg jekligt bra at der ikke er overtidspenger igjen til trafikk kontroll). Resursmangelen er så stor personellmessigt, at jeg ikke fatter hvordan det kan ha seg. Noen har gjort en kriminelt dårlig jobb, og jeg tenker jeg tildeler skylden til politikere og toppene innenfor politiet som ikke har klart å synliggjøre situasjonen for politikerne på en slik måte at de har måttet ta grep.

 

Men resusrproblematikken har i utgangspunktet ingenting med hvordan foreskrifter og andre kjøreregler for folk fe og politiet blir utformet og praktisert. Der er det viktigste at man ikke kan havne i en bukken og havresekken situasjon (reell eller ei), for det er ikke til å komme i fra at man blir dømt som en helhet når noen begår maktmisbruk eller uforstand i tjenesten.

 

For egendel så blir jeg aldri sur på politiet når jeg får fartsbot, for de gjør bare jobben sin. Når de derimot vil gi meg bøter for noe de mener er farlig adferd, men som i utgangspunktet egentlig ikke er ulovligt. Som t.d en agresiv forbikjøring med tilstrekklig sikkerhets klaring (om enn i ulovlig hastighet siden det knapt finnes mulighet for en trygg forbikjøring uten betydlig fartsoverskudd på to felts vei). Da blir jeg forbanna (men ikke om de skjøt meg med laser og gir meg bor for selve fartsovertredelsen under forbikjøringen).

Men iritert og litt skremt blir jeg når politibetjenten begynner med å stille de samme spørsmålene opp igjen for tredje gang under en vanlig nattlig rutinekontroll (mens han leser svarene fra sertifikatet han har i hånden) og tydlig er ute etter å provosere deg til å si eller gjøre noe uoverilt til ham, ja rett og slett er drittsekk. Skikklige politifolk som gjør jobben sin derimot, er en helt annen sak. Topp karer, selv når de letter lommeboka mi for ett surt beløp.

 

Det at vi har en og annen slik løs kanon i politiet rundt om, indikerer for meg at personell mangelen må være ille, svært ille. Spesielt når man får det i rene ord fra vedkommendes makker at han håper å slippe flere vakter sammen med vedkommende da han ikke føler seg trygg på hva han kan finne på. For da vet du at politiet selv vet de har ett problem individ i rekkene, og likevel ikke gjør noe med det. Da skjønner en ting virklig ikke står bra til når slike ikke blir luket ut. Gudsjelov er det langt mellom disse tilfellene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg si TAKK til Vargen som står frem og forklarer om sin egen situasjon!

Jeg føler at politiet er i ferd med å bite seg selv i halen.

De trenger våpen i jobb og har ikke nok våpen til at en kan trene. En må og bruke spesiell ammo og få med seg en skyteleder som ikke er motivert for oppgaven.

Skjønner at enkelte handler eget våpen for å omgå dette byråkratiet.

Men er det ikke bedre om det blir presset frem at alle må få muligheten til å få ut et tjenestevåpen for øving og tilstrekkelig ammo?

Har en ikke mulighet til å trene kan en heller ikke ta den årlige "oppskytingen". Mener det er den eneste måten de kan få bedre rammer på. Det er jo ren politikk.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, angående skytetrening:

Det er ikke så ille over alt som det jeg har fortalt, det er nok mest det at vi på mitt tjenestested sliter med unødig lokalt byråkrati og en leder eller tre som ikke har vært ute i operativ tjeneste på et par tiår og derfor ikke snakker samme språk som oss betjenter. Det henger igjen noen gamle og småsære holdninger til våpentjeneste, og her har visst aldri vært noe lokalt miljø for uformell skytetrening eler konkurranseskyting på stasjonen. Idrettslaget driver visst bare med landhockey og volleyball.

 

Her er faktisk nok pistoler til alle, med unntak av studentene som må låne når de skal ha skytetrening (og det får de, PHS har visst eget budsjett). Vi har forresten revolverne liggende fremdeles, og jeg er vel godkjent på den også ut året tror jeg. Dermed har vi i prinsippet to enhåndsvåpen per mann tilgjengelig, det er ikke fysisk mangel på våpen det står på!

 

Det er bare muligheten til å få låne sin "egen" tjenestepistol til utenomtjenestlig trening som ikke er helt på plass.

Kombinert med total manko på penger til ammo ut over det som trengs til pålagt trening og godkjenning har dette svært negative utslag.

 

Jeg har fått tilbakemeldinger på at man andre steder har det mye bedre, i alle fall når det gjelder tilgang på skytebane, våpen og ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har fått tilbakemeldinger på at man andre steder har det mye bedre, i alle fall når det gjelder tilgang på skytebane, våpen og ammunisjon.

 

Hei Vargen.

Politiet i Asker og Bærum leier skytebanen våres både Tirsdager og Onsdager, og der er det visst nok av både våpen og ammo.

Det ligger strødd med skarpe skudd nesten etter hver trening, og faktisk en og annen gang en revolver :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ser nok ut som det fortsatt er visse mangler når det gjelder kunnskaper om våpenhåndtering og det personlige ansvar for samme i det jevne lag av befolkningen, at politiet skulle være noe unntak er vel ingen stor overraskelse i så måte, der jo også mennesker.

 

Skulle man begynne å liste opp alt jeg har sett og hørt om av gjenglemte saker så er vel ikke en politirevolver det mest graverende eksempelet heller, kan kort nevne en jaktrifle som sto igjen på elgfallet til eieren begynte å savne det året etter, han skulle da på oppskyting til storviltprøven, en MG3 som noen presterte å sette igjen utenfor døra til kontoret mitt, en HMMV med et komplett luftvernsystem som sto ensom og forlatt langs E6 etter at den gikk dieseltørr knapt en kilometer fra en ungdomsskole...

Jaja.. :roll:

 

 

Og når det gjelder budsjetter og alt politiet har å stri med av underbemanning så er det en stilltiende enighet i området her at det har lite for seg å anmelde småsaker, og hvis man oppdager et innbrudd så er det liten vits i å melde fra at det faktisk er et innbrudd på gang uten å samtidig nevne at "Jeg syns det så ut som naboen var på vei bort dit med hagla..."

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at jeg synes vi har et svært bra politikorps her i landet. Gjennom min jobb som ambulansesjåfør, (eller ambulansearbeider heter det visst nå om dagen)samarbeider vi ofte med politiet og jeg er imponert over jobben de gjør. Klart det finnes noen råtne egg i den kurven som i alle yrker ellers, men de er nok i stort mindretall.

 

Å klage over at politiet bruker tid på fartskontroller og beltekontroll synes jeg blir feil. Det er tross alt endel av jobben deres. Har selv fått både fartsbøter og bot for å kjøre uten belte. Dette er faktisk ikke polititjenestemannen eller kvinnen som skriver ut boten sin feil, men kun min egen idioti. Den jevne politmann og kvinne går på jobb og gjør så godt de kan i en ytterst vanskelig jobb. Av og til gjør de feil i jobben, akkurat som jeg gjør feil i min jobb, men da må en huske på at politiet er ikke mer enn mennesker de heller. De får bare så forferdelig mye mer negativ oppmerksomhet når de gjør feil enn endel andre yrker får.

 

Anngåendes politiets mulighet til å kjøpe våpen, klart det kan stilles spørsmålstegn ved det. Ser absolutt at en slik forskjellsbehandling kan være betenkelig, men personlig ser jeg ikke det helt store problemet her. Det er ting i våpenloven som bekymrer og irriterer meg betraktelig mer enn akkurat dette punktet. Men for all del, skjønner at folk reagerer. Det er et sunnt tegn i samfunnet at folk engasjerer seg.

 

I denne saken synes jeg imidlertid at det er viktig å huske på at det ikke er den vanlige politibetjent som har lagd denne regelen, men klart endel benytter seg av denne muligheten når den ligger der i lovverket. Helt ærlig, det hadde jeg gjort også.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjekder dette med ammo som ligger rundt å slenger pp skytebanne etter politiet så tror jeg nok ikke det er snakk om mengder av skudd. (Til det får politiet for lite treningsammo hvert år :D ) Kan det faktisk være slik at politiet forsøker å trene på så reelle situasjoner som mulig slik at revolveren blir ladet under en øvelse av taktiske hensyn etter at det for eksempel bare er skutt 4 skudd, og at de to skarpe skuddene som ble tømt ut ikke blir funnet ved hylseplukking?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder revolver har jeg mere tro på at patronene har falt ut av ei lomme eller noe slikt. Når man tømmer revolveren faller tomme og eventuelle fulle hylser i en fin liten haug foran skytterens føtter, og er derfor lett å finne når man plukker tomhylser etterpå.

 

Med MP5 og pistol er det større sjanse for å miste patroner, hvis man ikke har drillet riktig på "tøm våpen" så en skarp patron blir kastet ut. Man blir målt i dette også- patronen skal fanges opp i hånda, ellers er det ikke godkjent- men enkelte fomler jo litt. Videre kan man miste patroner i forbindelse med "handling ved klikk"; ildavbrudd skal rettes opp umiddlebart og man fortsetter skytingen, dermed blir ikke den defekte patronen fanget opp.

 

Jeg har selv lagt igjen ammunisjon i myra, ved at patroner som ikke gikk av ble kastet ut ved nytt ladegrep og deretter forsvant sporløst. Er ikke alltid lett å finne små patroner, når makkeren har tråkket på dem.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har tid til det de vil!!!! Onsdag 15/10-08 Ble to betjenter, to hunder og en bil med en gammel kollega opp på skauen for å finne igjen jakka til den gamle kollegaen. De brukte ca 4 timer på å finne igjen jakka(med peiler og vhf radio i)+ at de har ca 50min kjøring hver vei. Dette kostet samfunnet ca 20000,-kr for vennskapelig tjeneste. Dette er enormt sløseri av tid og penger, jeg ler når jeg hører all klagingen fra den instansen. Hvis jeg noen gang blir nektet hjelp fra den instansen, skal jeg passe på å få nevnt denne saken for de. Forresten er vel dette stoff for VG og Dagbladet i disse tider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte langt over et tjenestesett (med min første hund) - for å finne nøklene til èn som kom inn på vakta helt fortvilet.

 

Han hadde mistet nøklene til en ganske så viktig institusjon.

 

Overtiden "tok jeg på min kappe".

 

Men dette er mange år siden (når man var idealistisk).

 

Så faktisk - har det eksistert at politiet har hjulpet andre enn sine egne også :roll:

Link to comment
Share on other sites

De skal da overhodet ikke hjelpe til med slikt i arbeidstida, itillegg var det ikke tlf dekning på stedet.

At statlige instanser tar slike grep vitner om helt absurd tankegang om hva inntjening egentlig er, jeg mener de har altfor høye budsjetter nå. I min kommune Øvre Eiker har budsjettet allerede blitt oversteget med 14mill i 2008, allikevel er det det blitt forært en kunstner i bygda 1mill for sitt arbeide. Latterlig. Har overhodet ingen respekt for statliges instanser sitt mas om mer penger. Putt fingeren i jorden og start på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Da forstår jeg deg dithen at service`en mange etterspør i dag - den er du uenig i, da det utgjør altfor store samfunnsøkonomiske kostnader.

 

Vel - faktisk så tror jeg mange er glade for å få hjelp til å finne noe, få åpnet bilen/døren til boligen sin gratis (det går dessverre utover bilredningsfirma/låsesmeder) osv.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være ekkel eller noe shadob (er for det meste såpass enig med deg at jeg begynner å lure på meg selv :?:wink: ), men er ikke servicen vi får i dag betydlig dårligere enn hva den var i min spede ungdom på begynnelsen av 80 tallet?

 

Jeg er også bestyrtet og frustrert (og det er også lensmannen) over å se vår lokale lensmann med betjenter, blir rent ned av polske leiearbeidere som skal ordne det ene og det andre med sine visum (pålagt av andre enn de selv og politi). Er det virklig ikke muligt å opprette sivile stillinger innad i politiet som tar seg av slike "papirflytte" saker, fremfor å la dyrebart utdannede og erfarne politifolk "kaste" bort tiden på dette?

Link to comment
Share on other sites

Vilma:

 

Også husker jeg engang når vi kjørte til bopel med en gjenstand til en eier.

 

Selvsagt samfunnsøkonomisk forkastelig.

 

Men skal si han (og familien) var glad - da de fikk tilbake dachs`en sin - som var kommet på avveie etter en jakttur - og som vi fant når vi var på vei til et samfunnsøkonomisk oppdrag.

 

Skulle selvsagt ikke brukt noe tjenestetid på å finne ut av hvor hunden hørte hjemme - det kunne jo forvaltningsavdelingen gjort over helgen.

Link to comment
Share on other sites

helt absurd tankegang om hva inntjening egentlig er

En del offentlige instanser skal ikke drive med inntjening. Den dagen helsevesenet sier "beklager, vi opererer ikke kreften din, for det er ikke samfunnsmessig inntjening i det" eller Politiet sier "nei, vi har sluttet med å hjelpe folk som har problemer, for det er ikke inntjening i det" har noen grunnleggende misforstått hvilke verdier et sivilisert samfunn skal ha.

 

Er det slik allerede, sier du? Å, f@£n, det stemmer, det! Da burde jo jeg egentlig legge ned mine frivillige verv i lokalsamfunnet, for ikke tusan om jeg tjener noe økonomisk på det...

 

PS, @Shadob: Keep up the good work!

Link to comment
Share on other sites

Hin dagen så eg 4 politibiler med masse betjenter stå og ta folk som kjørte i kollektivfeltet.

Hørte eg ressursmangel? :lol:

 

Må vel være den mest utbrette misforståelsen i hele kongeriket det: At om politiet ikke har uendlige ressurser og kan stoppe all kriminalitet, så er det ingen andre forbrytelser enn øksemord som skal etterforskes...

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Folk lærer fort, slutter politiet å håndheve visse lover så tar det ikke lang tid før folk gir fullstendig f*en. Hører ofte at folk klager på fartskontroller på veistrekker uten traffikk, gjerne sent på kvelden. Tenk litt etter på hva som ville skjedd om de droppet å kontrollere slike veier. Gang hastighetene med to og antall ulykker med 10.

Link to comment
Share on other sites

Han fagforeningsleder Johannesen må vel være norges mest mediekåte fagforeningsleder. Han er på nyehtene omtrent hver dag, siste gangen for at noen nyutdannede fant seg en bedre jobb enn som politi. Hadde bare noen av de andre fagforeningene hatt folk som han...

Link to comment
Share on other sites

Helt i orden at de sørger for pæng i statskassen. Det er vel det som er jobben dems.

Som at det er mye enklere å gi ærlige folk tullebøter enn å ta grov kriminalitet, for det er farlig.

 

Tullebøter:

viewtopic.php?f=59&t=4997&st=0&sk=t&sd=a&start=40

 

Har ikke noe med politiets ressursbruk å gjøre. De fikk en oppringning om ulovlig skyting e.l. som de tok på alvor. Bevæpnet seg og rykket ut som de skulle. Om jeg ringer om skyting i nærheten av meg (bor i tettbygd strøk så det er ikke noen grunn til at noen skulle smelle på noe...) håper jeg også at de reagerer slik.

Saken etterpå er helt på jordet men politiets reaksjon på oppringningen kan man ikke klage på. De handlet slik de skulle.

 

Er ALT for mye klaging på politiets opptreden, skjær ikke alle over en kam.

 

Samme som om at noen skulle lese denne tråden og dømme alle skyttere og jegere i Norge ut fra hva et par stykker her inne skriver.

 

Helt uproblematisk at en polititjenestemann kan erverve våpen uten å gjennomgå det som "oss vanlige folk" må gjennom, de er vel allerede funnet særs edruelige og pålitelige er de ikke...?

Link to comment
Share on other sites

Og ikke lenge siden de fikk tips om et halvt kilo heroin på vei inn i landet.

Hadde ikke ressusrser å ta seg av det nei....

 

 

Og det mener du seriøst er den vanlige polititjenestemannens skyld? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...