Jump to content

Hardt å være politi...


Fourten

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I utkastet til ny forskrift til våpenloven gis ansatte i politiet lov til å erverve intill 3 våpen......

Dette uten krav til medlemskap i pistolklubb, skytterlag eller jegerprøve!!

 

Betenkelig?

 

 

Nei, tross hva folk tror har de nok bedre opplæring enn den gjennomsnittlige medlem i norske pistolklubber.

 

Om aksjonsformen de har valgt er rett kan sikkert diskuteres, men-jeg har ikke villet ha den jobben med den betalingen de tilbys i dag.

Link to comment
Share on other sites

Meget betenkligt, utover tjenestevåpen. Kan vi ikke ha politifolk rennende rundt med håndvåpen man ikke har behovs og aktivitets krav til. Medlemskap i pistolklubb må være ett absolutt krav for alle med håndvåpen utover tjenestevåpen.

Politiet er kun mennesker som alle oss andre, og der er ingen grunn til noen forskjellsbehandling av politifolk og folk ellers.

 

Kan ikke si jeg liker utvikklingen med overtidsbruk og underbemanning i politiet, når slike personer må bevepne seg, trengs ett klart hode og ett friskt sinn. Ingen som jobber hundrevis av overtidstimer i året under sterkt press, kan sies å være personer jeg vil overlate viktige besluttninger om liv og død til i en presset situasjon. Man formlig ber om at ulykker og feilvurderinger skal skje. Det eneste håpet er at tjenestemennene/kvinnene selv er i stand til vite når de er uegnet til å utføre en jobb (og med den økende overtidsnekten ser det ut til at de har sett varsellampene selv).

Når man tenker på politibetjenten som skjøt seg selv eller kompanjongen (kommer an på hvem av de to som skjøt) i foten, så hadde det vært intresangt å sett overtidslista deres. For uhellet var jo klart en feilbehandling av våpen (man slipper ikke taket i ett usikret skarptvåpen når det henger etter sling, slikt gjør man bare ikke).

 

Viss man ikke snart klarer å fylle stillingene med nok dyktige og motiverte personer, er jeg redd det kommer til å ende med forferdelse for alle parter.

Link to comment
Share on other sites

1) hvorfor skal politiet ha en særbehandling i våpenloven? de har i mine øyne ikke behov for annet enn tjenestevåpen om de ikke fyller krav andre må fylle(jegerprøve, medlemskap i skytterlag/pistolklubb/osv)

thorvald konstabel er vel en vanlig mann når han ikke er på jobb? da skal vel samme lover og regler gjelde for han.

 

2) om politi ikke vil ha joben sin? løsningen er enkel: utdann flere på politihøgskolen. finnes alltid noen som vil ha den jobben.

 

3) å bomme bevisst på en skyteprøve ser i mine øyne ut som bevisst sabotasje av jobben/arbeidsoppgavene sine. dette er barnslige greier.

 

alt i alt gjør dette at jeg ser på thorvald konstabler som sutrekopper som vil ha spesialbehandling andre ikke får bare fordi de er thorvalder....

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven legger vel til grunn at man skal ha et rimelig behov for å få erverve våpen. Politifolk er nå en gang en av to yrkesgrupper i fastlands-Norge som faktisk har håndvåpen som et mer eller mindre hyppig brukt arbeidsredskap. (Den andre gruppen er stadig tjenestegjørende militære som også skal kunne erverve våpen uten krav om medlemskap i klubb/forbund etter den nye forskriften.) Så vidt jeg vet (den som vet bedre kan gjerne rette meg) vil det heller ikke nå bli slik at det er mange nok tjenestevåpen i et politidistrikt til å bevæpne alle tjenestemennene på en gang, og hver enkelt vil ikke ha et våpen dedikert til seg selv. Vil man trene utenom arbeidstiden er det dermed antagelig en kjempefordel å eie eget våpen. Det samme vil vel gjelde for eventuelle interne konkurranser på arbeidsplassen. Å dyktiggjøre seg selv i bruken av et arbeidsredskap må da utgjøre et behov i lovens forstand? Det rammeverket for sikker bruk som klubber og forbund utgjør for hobbyskytterne skulle jeg tro ble ivaretatt av yrkesskytternes arbeidsplass.

 

I en ideell verden burde det være tilstrekkelig med våpen (ett pr. tjenesteperson) og fleksibilitet nok til at dette var en uaktuell problemstilling. Med tanke på lønnsnivået tror jeg kanskje heller ikke at så fryktelig mange politifolk kommer til å benytte seg av denne muligheten. :lol: Jeg synes også det er litt mangel på konsekvens hos noen av kammeratene når de liker å klage over politiets (antatte mangel på) ferdigheter, men samtidig vil nekte dem å ha muligheten til å forbedre dem?

 

Lille Arne

(Ikke politi)

Link to comment
Share on other sites

I utkastet til ny forskrift til våpenloven gis ansatte i politiet lov til å erverve intill 3 våpen......

Dette uten krav til medlemskap i pistolklubb, skytterlag eller jegerprøve!!

 

Betenkelig?

 

 

Nei, tross hva folk tror har de nok bedre opplæring enn den gjennomsnittlige medlem i norske pistolklubber.

 

 

Ut fra det jeg har sett av politifolk, både på banen og i "skarpe" øyeblikk, så vil jeg si du tar feil...

Link to comment
Share on other sites

uansett, at de har "opplæring" betyr det at de skal få kjøpe våpen uten å begrunne, bekrefte, vise attester/medlemskort/og lignende som andre folk?

er mange andre som og har "opplæring" på mange våpen. jeg har "opplæring på alle håndholdte våpen fra 84MM RFK og nedover som var i bruk i hæren for 10 år siden. betyr det at jeg og da kan få kjøpe våpen uten jegerprøve, medlemskap i skytterlag/pistolklubb/lignede osv?

neppe

Link to comment
Share on other sites

"Hvor mye opplæring har de egentlig?"

 

Kan jo nevne at pistolen som politiet nå har fått - krever 5 dgr. med opplæring (skyting og sikkerhetsopplæring).

 

"Dette uten krav til medlemskap i pistolklubb, skytterlag eller jegerprøve!!

Betenkelig?"

 

Så vidt meg bekjent er ikke kravet for nye skyttere i pistolklubber like mange timer med opplæring, og da kan de søke om å få flere våpen enn 3 :)

 

 

"Hvor mye trener de?"

 

Dette er individuelt.

Noen trener mye - andre mindre.

Noen tjenestesteder har egen skytebane - og forholdene er derfor mye bedre tilrettelagt for å trene i arbeidstiden.

Samt på fritiden da det er enkelt å skyte litt før/etter arbeidstiden.

 

"Hvor ofte må de avlegge skyteprøve og hvordan er den lagt opp?"

 

Hvert år er det skytegodkjenning - iført verneutstyr.

Den er lagt opp med løping/skyting fra 7 m og utover.

 

"blackops92

Ut fra det jeg har sett av politifolk, både på banen og i "skarpe" øyeblikk, så vil jeg si du tar feil..."

 

Hvor mange skarpe øyeblikk du har "deltatt i" - er selvsagt ikke mulig for meg å gjette, men synd at du ikke har noe godt inntrykk fra alle de gangene du har vært "deltaker".

 

Forrige uke hadde vi besøk av en tidligere sivil skytter (som har fått et par drypp - og derfor har måttet legge opp, men interessen er der fortsatt) - og han var der i 5 dgr., og så på skytingen som 50 politiindivider utførte.

Og han syntes faktisk at det var bra skyting som ble utvist.

 

Men han var sikkert ikke så god som deg når han var aktiv - så ståstedet blir sikkert ganske så ulikt.

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis den offisielle "hake på politmannen"-uka vi er inne i...

 

Hvorfor er det ingen her som tar med avsnittet om militært personell? Er det riktigere at de kan erverve 3 våpen bare fordi de er militære?

 

Var det opp til meg hadde Torvald Konstabel fått de 3 våpnene helt gratis som personlig utstyr! Hva kan vel være bedre enn at disse som risikerer å bli skutt tilbake på er interesert i å skyte og bli bedre??

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det ingen her som tar med avsnittet om militært personell? Er det riktigere at de kan erverve 3 våpen bare fordi de er militære?

jeg nevnte militært personell:

helt ærlig klarer jeg ikke se hvorfor disse to yrkesgruppene ikke skal kunne bruke tjenestevåpen til trening. de skal jo trene med de våpna de eventuelt skal bruke i skarpe situasjoner uansett.
Link to comment
Share on other sites

Med fare for å uttale meg uten å ha kjenskap til Politiets trening, vil jeg likevel fortelle om to separate hendelser der vepnet politi var en av rolletakerene:

 

På midten av 90'tallet var det 3 kamerater som stod i ett privat eid skogs omeråde nært Oslo. Også ett populært turomeråde. Den ene av de (mr X), som også er grunneigeren, er en av mine beste venner!

Grunneier hadde avtalt og avklartmed det lokale politikammer/stasjon at det ville være lerdue skyting med hagle til gitte tidspunkt.

Denne dagen hadde de skutt i ca en time da de hørte sirener. De hadde mistanke til at det var deres skyting det gjaldt. (De skulle allerede ha avsluttet og avventet). Etter få minutter observerer de mørkekledde personer med finlandshetter og våpen utføre en noe uryddig fremrykking. Ikke noe anrop ble foretatt. Mine kompiser forstod ikke hvor alvorlig situasjonen var i ferd med å bli. De fortsatte med skytingen i blandet høy latter! Da "angreps styrken" SWAT var på 20 meters hold kom de stormende med MP5 og pistoler på strak arm.

Mine kompiser var nok frekke i kjeften. Og det hjalp nok ikke! X fortalte at han hadde en skarpladd pistol trykt inn i panna, vedkommende hadde også fingeren på avtrekkeren. Det var nå det gikk opp for kompisene mine hvor farlig dette var i ferd med å bli. Politimennene var stortsett yngre en mine kompiser. De skalv av opphisselse. Mine kompiser skalv av frykt! Det kom til ett vist munnhuggeri (etter at de var lagt i jern). Aksjons lederen prøvde seg med våpenlederen, og kom til kort. De ble tatt med frem til veien, før de endelig ble løslatt. Dette etter at rette vedkommende på kammeret hadde forstått hva som foregikk.

Innen en halv time ringte en politiadvokat til faren til X. De var barndoms venner, og kom til at saken skulle dysses ned!

DETTE var den største feilen som skjedde her!

Men! Hva var det som giret dette unge ville politiet til å "angripe" slik? Hva er motivasjonen? Er det slik de lærer å løse konflikter?

Hva med å omringe disse tre på 100-150 meter? Være godt synlige? Ikke trekke våpen? Rope inn; "dette er politiet! Legg fra dere våpnene! Vi kommer inn!" ????????

Hva med å ha kontroll på stasjonen der de fikk ta ut skarpe våpen? Er det ikke strenge rutiner på dette?

 

Neste episode var i Ålesund distrikt et ved ett kjøpesenter lillejulaften om ettermiddagen 2004:

Da jeg kom til parkeringsplassen så jeg det var utplassert to og to betjenter (Ikke en dag over 23år?) vepnet med MP5 over brystet og revolver henholdsvis pistol i hylster. Jeg undret meg over hva som var på gang. Jeg passerte på30 meters hold av to betjenter. Jeg såg de var veldig fornøyd med situasjonen og gliste og lo. MP5'er pekte i alle retninger. Jeg vet jo ikke, men jeg tror ikke de var uladd?! Enhver som hadde veivet slik på skytebane, sivil eller militær, ville straks ha fått en reprimande, event sendt hjem!! Jeg ble (barnslig?) lett irritert svingte bortom de og spurte ganske frekt og iltert om dette var en passende oppførsel med våpen offentlig en dag som dette? Smilene stivnet raskt. Og de rakk ikke svare stort før jeg svingte unna og tok en rask retrett mot kjøpesenteret. :P

De hadde en overordnet i nærheten, og han hadde tydlig oppfattet situasjonen og mitt synspunkt. Han ga de en tydlig lavmelt streng setning! Jeg slapp unna.... Men de skulte med sinte og bleke fjes da jeg kom utigjen og satte meg i bilen!

Hva er galt? Det som slår meg er holdnings arbeidet i Politiet! Jeg er sikker på flesteparten er kjempe Politimenn og kvinner. Men det er de som her som synest!!!!

Link to comment
Share on other sites

hørte forresten på nyhetene for noen dager siden at ca 95% av sakene det "særskilte etterforskningsorganet for politisaker" får inn blir henlagt. kun ca 5% etterforskes! trenger jeg si "bukken og havresekken" flereganger?

 

jeg må innrøme at min respekt for thorvald konstabel er minimal. de bruker tida si som oftest på å plage vanlige lovlydige mennesker fordi de kan det å det er enkelt. men når det er bråk i helger på utesteder, eller på fester i hus, har de ikke tid til å rykke ut, eller ikke kapasitet eller eller.

selvfølgelig, kapasiteten bruker de til å henge i trærne som en annen julius med en laser for å prøve å bøtelegge de som kjører i 54 i 50 sona. eller på å springe rundt å se om man har bilbelte på. det er alvorlig kriminalitet det.

 

å den sutringa politietaten driver med nå..

putebitere!

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis den offisielle "hake på politmannen"-uka vi er inne i...

 

Hvorfor er det ingen her som tar med avsnittet om militært personell? Er det riktigere at de kan erverve 3 våpen bare fordi de er militære?

[.....]

 

Det er vel fordi Kongens edle menn i grønt rett og slett ikke er i stand til å gjøre feil. Mens dette usle pakket, som ikke en gang kan la oss få råkjøre i fred , i blått/svart er satans hjelpere og riktig udugelige i alle henseender? 8)

Link to comment
Share on other sites

Hm. Kommer det enda en slik "politiet er dumme og jeg ble tatt i fartskontroll"-tråd.

 

Uventet. Trodde dere arge kritikere lærte en gang for alle av tråden om politiets skarpskyttere som var på Sluttstykket. :wink:

 

Ja, ja. Dere får holde på. Jeg drar på jakt..

 

U

Link to comment
Share on other sites

Faktisk får militært personell bruke private våpen i strid (i hvertfall så lenge de bruker standard militær amo).

Derfor er private våpen hos militære en fordel, da endel har andre preferanser for hva de foretrekker enn hva de nødvendigvis blir satt opp med, Var i hvertfall slik før (både i Norge og Sverige).

 

Politiet har så vidt jeg vet ikke anledning til å bruke private våpen som tjenestevåpen (da ville saken hvert helt annerledes), og da har de ingen behov for andre våpen utover det man har som privat person.

Derfor skal etter mitt syn ikke politiet forksjells behandles ved kjøp av sivile våpen.

 

Videre er det ett signal som ikke er bra, med tanke på at det er politiet som gir løyvene, det er politiet som håndhever reglene, og snart er det politiet som pinadø skal gi reglene, og det er politiet som etterforsker hendelser med våpen, og jaggu er det ikke politiet som etterforsker politiet når politiet gjør noe galt.

 

Noe som skurrer her? Bukken og havresekken er knapt nok dekkende når det gjeldet politiet og deres irrganger.

 

Vist gjør de fleste en kjempe jobb, men jaggu har de sin del av psykopater og andre maktmennesker som streng tatt aldri burde ha vært nær publikum. Har møtt nok av de også (en nabo ble i sin tid banket opp med våt handuk på fylle arresten i Ålesund av en annen lokal kar som da var i tjeneste. Stygg sak som riktig nok ikke fikk gå ustraffet :twisted: ). Men generelt handler det nok mest om å holde de unge brushodene i øra, spesielt når de får lov å leke seg med MP5 etc (for da blir jeg virklig nervøs).

 

Så siden politiet desverre ikke er supermennesker, men på godt og vondt ett utsnitt av ola dunk. Er det klart man må kunne gi de pepper når det trengs, viss ikke får sub kulturer man ikke vil ha i det offentlige utvikkle seg til uhåndterbare høyder.

Derfor er det alltid "Hakke" på politiet uke.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Kommer det enda en slik "politiet er dumme og jeg ble tatt i fartskontroll"-tråd.

 

Uventet. Trodde dere arge kritikere lærte en gang for alle av tråden om politiets skarpskyttere som var på Sluttstykket. :wink:

 

Ja, ja. Dere får holde på. Jeg drar på jakt..

 

U

Fornuftig valg. Skulle gjerne dradd opp igjen. Lykke til.

S

Link to comment
Share on other sites

For min del må de ha så mye våpen de bare vil så lenge de er i tjeneste.

Jeg er steikanes glad for at vi har det politikorpset vi har, og gudene skal vite at vi i dette landet har lite å klage over.

 

(Det begynner tydeligvis å bli en del mennesker i dette landet som har vært med på / har erfaring fra skarpe oppdrag, og man kan innimellom lure på hvor mange bataljoner Norge har hatt ute i skarpe oppdrag? :roll: )

 

Av og til kan man få intrykk at en hvilken som helst pistolskytter har oseaner av mere erfaring med håndvåpen enn en gjennomsnittlig polititjenestemann/kvinne.

Ja på internett er det lett å være helt ...

Link to comment
Share on other sites

Faktisk så tror jeg at en mere enn gjennomsnitlig aktiv pistolskytter har mere erfaring med håndvåpen enn en gjennomsnittlig polititjenestemann/kvinne. Derfor ønsker jeg øremerkede middler til våpenopplæring og våpen trening, samt taktisk trening med våpen (obligatorisk) til disse. Men private håndvåpen må og skal være på lik linje med alle andre sivilister (med untak av om det åpnes for private tjenestevåpen).

Link to comment
Share on other sites

Vi som jegerar kjøper ofte våpen som vi primært skal bruke til trening. Dette får vi lov til, sjølv om vi gjerne ikkje skal bruke dette våpenet til jakt. Vi kan altso kjøpe våpen primært til trening, sjølv om vi ikkje er aktive organiserte skyttarar.

 

Politiet får tydeligvis lov til å kjøpe våpen til trening, sjølv om dette ikkje er tjenestevåpen. Og sjølv om dei ikkje er aktive organiserte skytterar.

 

Kva er eigentleg forskjellen? Er dei skikka til å vere politifolk, so er dei vel skikka til å eige eigne våpen.

 

Sitte med ein følelse av enkelte laga eit "problem" ut av ingenting her. :roll:

Link to comment
Share on other sites

helt ærlig klarer jeg ikke se hvorfor disse to yrkesgruppene ikke skal kunne bruke tjenestevåpen til trening. de skal jo trene med de våpna de eventuelt skal bruke i skarpe situasjoner uansett.

 

Det skjønner ikke alle i de nevnte etater heller, men "privat" bruk av tjenestevåpen er mer eller mindre fy-fy alt etter hvilken farge man har på uniformen.

 

Mot slutten av min tid i grønt begynte det å bli vanskeligere å få tak i ammunisjon for trening utenom fastsatte kurs o.l., de menige fikk noenlunde ok mengde skudd til sin skyteopplæring men vi yngre befalingsmenn ble avspist med 200 skudd i året (!) og måtte trene på fritida da vi aldri hadde tid til slikt i arbeidstida. Bruk av sivil ammo i tjenestevåpen var grunnlag for refs, både fordi det er i strid med instruks og fordi det teoretisk sett er mulig å ødelegge en AG-3 ved å skyte mye jaktammo med tunge kuler (belastningen på låserullene blir feil pga annerledes rekylimpuls). Jeg regner med at befal i operative avdelinger får lov til å skyte litt, men er man instruktør eller lignende i en skoleavdeling eller på rekruttskole så renner det ikke over med ammunisjon.

 

Nå går jeg i blå uniform, og ståa er nesten like ille her. Riktignok får vi årlig trening og skytegodkjenning, i "mitt" distrikt får vi endatil litt mere trening enn vi har krav på. Men det hjelper lite når stivbeinte byråkrater har bestemt at all skytetrening med tjenestevåpen skal ledes av en godkjent instruktør, som aldri har tid eller lyst til å stille opp på fritida. Det holder visst ikke at vi er en drøss med folk som har utdanning fra Forsvaret og er kompetente til å lede standplass på en sikker måte, regler er visst regler uansett hvor teite de måtte være. En trenger ikke instruktør med kursbevis for å drive egentrening, mener jeg- men ledelsen er altså ikke enig. Ammunisjon til egentrening er også ikkeeksisterende, til nød kan man mase seg til litt .22lr til bruk i en gammel revolver. Tjenestevåpen skal kvitterers ut og inn på lager av vaktsjef (som har annet å gjøre), og man får ikke lov til å bruke sivil ammo i tjenestevåpenet uansett.

 

Derfor endte jeg, som skyteinteressert politimann med alt for lite trening (mener jeg selv, til tross for at jeg er godkjent), opp med å kjøpe en privat pistol lik tjenestevåpnenet slik at jeg kan trene når det passer meg og med den billigste ammoen jeg kan trøkke ut av ladepressa.

 

Hadde jeg fått det som jeg ville, så hadde arbeidsgiver stilt et par hundre skudd i uka til disposisjon for fri bruk av tjenestevåpen på dertil egnet skytebane. Men så lenge jeg bare er vanlig "konstabel" på gølvet må jeg forholde meg til systemet slik det er- og når det først er så ille, ja da er jeg glad for at jeg ikke behøver å melde meg inn i en pistolklubb hvor man skyter med "stiftepistol" på 25 meter når det jeg trenger å trene på er helt andre skyteformer. Kall det gjerne urettferdig, men det er nå en gang sånn at politifolk og befalingsmenn under dagens system i de respektive etater har et reelt behov for privateide våpen.

Link to comment
Share on other sites

uansett, at de har "opplæring" betyr det at de skal få kjøpe våpen uten å begrunne, bekrefte, vise attester/medlemskort/og lignende som andre folk?

 

Hehe...

Da jeg skulle kjøpe pistol på grunnlag av å være tjenestemann, så måtte jeg nettopp "begrunne, bekrefte, vise attester osv".

Jeg måtte få sjefen min til å skrive en bekreftelse på at jeg er fast ansatt i etaten, og jeg måtte argumentere for at jeg har behov for våpenet til treningsskyting. Dette til tross for at det er den samme sjefen som skal attestere søknaden før den videresendes til våpenkontoret (han har "lennsmannsfunksjon" og sjekker vandel osv på alle som søker om våpen her i byen, før søknaden går til våpenkontoret som innvilger eller avslår), og til tross for at jeg kjenner dama på våpenkontoret. Rett skal nemlig være rett, uavhengig av personlig kjennskap osv; de riktige attestene og de rette opplysningene/argumentene MÅ være på plass, ellers får man ikke godkjent. Attest på arbeidsforhold fyller her den samme funksjonen som et medlemskort, og SKAL følge papirmølla til arkivet i tilfelle det blir revisjon en dag.

 

Jeg ser ikke helt den store forskjellen, og praksis her i distriktet er så vidt jeg vet at man er restriktiv med å gi tillatelser på mer enn ett våpen til tjenestemenn med mindre de er medlem i pistolklubb eller har annet kvalifisert behov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan virkelig ikke se annet enn fordeler ved å gi politi mulighet til å ha våpen til trening. Uten å rakke ned på treningen de får er det vel ingen som mener at mer trening er noe annet enn en fordel? Å kreve at de skal melde seg inn i en pistolklubb er helt unødvendig, de har en jobb som setter strengere krav til vandel enn noen pistolklubb kan kreve. I tillegg blir det feil å være medlem i en pistolklubb når formålet er å trene på stridsskyting, det er ikke noe vi sportsskyttere driver med.

Link to comment
Share on other sites

uansett, at de har "opplæring" betyr det at de skal få kjøpe våpen uten å begrunne, bekrefte, vise attester/medlemskort/og lignende som andre folk?

 

Hehe...

Da jeg skulle kjøpe pistol på grunnlag av å være tjenestemann, så måtte jeg nettopp "begrunne, bekrefte, vise attester osv".

akkurat poenget mitt. du trenger ikke melde deg inn i politiets idrettslag engang for å kjøpe pistol?

hvis jeg, som gammel avdanka reserveoffiser har pistol som tjenestevåpen, (den må jeg levere inn mellom øvelsene) ønsker å skyte pistol på fritida for å beherske tjenestevåpenet jeg kansje må bruke om ivan kommer, må jeg enten melde meg inn i en pistolklubb eller NROF. det holder ikke å si at jeg har pistol som tjenestevåpen. å om ivan kommer, må nok jeg sannsynligvis ut i krigen like mye som de som er stadig tjenestegjørende... men jeg får altså ikke kjøpe meg en pistol uten videre uansett hvor mye utdanning/opplæring jeg har på P80.

 

jeg har ingen problem med å se at noen syns det er greit at ikke alle regler gjelder for alle.

for som jeg har sagt før, vi er alle like, noen er bare likere ;)

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si takk til Vargen, du gir meg noe av troen tilbake når det gjelder politifolk generelt :wink:

 

Her er en ca presis samtale som utspant seg, i politivakta på Grønland, første gang jeg skulle søke på våpen:

M=Meg P=Politiet

 

M "Hei, jeg skulle gjerne hatt noen våpensøknadsskjemaer"

P "Det har vi ikke her tror jeg."

M "Kanskje de ligger i den skuffen der? Den som er merket våpenskjemaer?"

P "Grynt" Kommer med ett skjema.

M "Takk, men jeg trenger tre til"

P "Hva skal du med det? Du får aldri innvilget så mange våpen, hva slags våpen skal du søke på?"

M "Håndvåpen"

P "Ja selvfølgelig, men enhånds eller tohånds?

M "Er det ikke samme skjema?"

P "Jo, men jeg spurte om hva du skulle søke på"

M forklarer hva jeg skal søke på " ( 2 pistoler og en revolver + et skjema ekstra)

P "Det kan du bare glemme, det får du aldri innvilget, jeg fikk bare innvilget en pistol, og du vet at du som ikke har våpen før må betale 860kr for hver søknad?"

M rimelig provosert og lettere oppgitt "Nei, jeg må betale 860kr for alle søknadene og hvorvidt jeg får de innvilget eller ikke overlater jeg til våpenkontoret å avgjøre. Din jobb er ganske enkelt å gi meg de søknadsskjemaene jeg har bedt om, kan du gjøre det er du snill"

 

To uker senere, tre godkjente søknader i postkassa :roll:

Link to comment
Share on other sites

akkurat poenget mitt. du trenger ikke melde deg inn i politiets idrettslag engang for å kjøpe pistol?

 

Hvorfor skulle han det hvis formålet ikke er konkurranseskyting?

 

 

hvis jeg, som gammel avdanka reserveoffiser ... ønsker å skyte pistol på fritida ... må jeg enten melde meg inn i en pistolklubb eller NROF.

 

Så ditt argument er at siden Forsvaret er duster så skal Politiet også være det? :wink: Ikke vær så opphengt i rettferdighet at du lar den største uretten bli målet, hvis ikke politi er skikket til å eie håndvåpen hvem skulle da være det?

 

jeg har ingen problem med å se at noen syns det er greit at ikke alle regler gjelder for alle.

for som jeg har sagt før, vi er alle like, noen er bare likere ;)

 

Dette handler om behov. Hvis kriteriet for å få håndvåpen uten å være medlem i i en pistolklubb er at man kanskje må skyte noen i jobbsammenheng så er det greit for meg. Jeg legger heller et par hundringser i året i en klubbkasse for å slippe det "privilegiet".

Link to comment
Share on other sites

Litt småkomisk å tenke på at bruk av "sivil ammunisjon" i tjenestevåpen var grunnlag for refs all den tid sjøforsvaret forsynte oss med (små mengder) ammunisjon til de litt ukurante tjenestevåpen i .45ACP og .38Special...

Og ammunisjonen var vanlig kommersiell og sivil ammunisjon fra bl.a. Geco... :roll:

 

Jepp, tragikomisk egentlig. Politiets treningsammunisjon, som altså er lov å skyte i tjenestevåpen men som ikke skal brukes i skarpe oppdrag, er også vanlig kommersiell ammo av tvilsom kvalitet (noe brasilianske greier som klikker mye, visstnok er problemet blyfrie tennhetter).

 

Jeg kan forsåvidt forstå at man ikke får bruke hjemmeladd ammo i tjenestevåpenet, men hvorfor kan man ikke bruke sivil kvalitetsammo i et våpen som er bygget for å tåle NATO +P++?

Link to comment
Share on other sites

"Politiets treningsammunisjon, som altså er lov å skyte i tjenestevåpen men som ikke skal brukes i skarpe oppdrag, er også vanlig kommersiell ammo av tvilsom kvalitet (noe brasilianske greier som klikker mye, visstnok er problemet blyfrie tennhetter)."

 

Hmm!

 

Er det gammelt lager dere besitter?

 

"Nåtidens" ammunisjon er ikke brasiliansk - og det er vel noen år siden den forsvant, om jeg ikke husker feil.

"Nåtidens" ammunisjon skal brukes både til trening og skarpe oppdrag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde du vært i nærheten Fulmen, skulle du fått en dobbel Lagavulin Destillers Edition Double Matured for det svaret :mrgreen:

 

 

Skulle nok blitt litt i glasset fra mitt skap også!

 

Memo til meg selv-stikke opp i byen (Aberdeen) og handler noen dråper før jeg reiser hjem

Link to comment
Share on other sites

akkurat poenget mitt. du trenger ikke melde deg inn i politiets idrettslag engang for å kjøpe pistol?

hvis jeg, som gammel avdanka reserveoffiser har pistol som tjenestevåpen, (den må jeg levere inn mellom øvelsene) ønsker å skyte pistol på fritida for å beherske tjenestevåpenet jeg kansje må bruke om ivan kommer, må jeg enten melde meg inn i en pistolklubb eller NROF. det holder ikke å si at jeg har pistol som tjenestevåpen. å om ivan kommer, må nok jeg sannsynligvis ut i krigen like mye som de som er stadig tjenestegjørende... men jeg får altså ikke kjøpe meg en pistol uten videre uansett hvor mye utdanning/opplæring jeg har på P80.

 

Jeg kan forsåvidt være enig i at reserveoffiserer burde hatt enkel tilgang på våpen for trening (er dessuten reserveoffiser selv og kunne godt ha tenkt meg å ha et militært våpen stående), men her sammenligner du litt epler og bananer da fast ansatte i Forsvaret har akkurat den samme unntaksregelen som fast ansatte i politiet mens eks-ansatte i begge etater står uten spesielle rettigheter.

 

Reserveoffiserer er ikke fast ansatte og har NROF som sin eneste "spesialordning", enten vi liker det eller ikke. Dette er jo ikke politiets feil, men noe Forsvaret selv har stelt i stand.

 

Dersom jeg slutter i politiet og får meg en annen jobb, så kan det godt hende at jeg vil føle et behov for å trene i tilfelle jeg skal gå tilbake til politiet en dag. Men etter dagens regelverk må jeg i så fall melde meg inn i en pistolklubb dersom jeg ønsker å beholde våpenet; dette er nesten likt din situasjon som reserveoffiser med det unntak at du kan tvinges til tjeneste i grønt "om ivan kommer". Sånn sett har du egentlig større behov for våpen enn eks-politimenn, og burde muligens være omfattet av en eller annen form for spesialordning- men det er i så fall en ordning som du (og jeg, hvis jeg gidder å engasjere meg nok :oops: ) eventuelt må tvinge fram gjennom foreningsarbeid, tillitsmannsapparat osv.

 

Forøvrig er det riktig som tidligere nevnt; idrettslaget driver med idrett, de trener ikke på stridsskyting. Hvorfor skulle idrettslaget ha noe med dette å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

"Politiets treningsammunisjon, som altså er lov å skyte i tjenestevåpen men som ikke skal brukes i skarpe oppdrag, er også vanlig kommersiell ammo av tvilsom kvalitet (noe brasilianske greier som klikker mye, visstnok er problemet blyfrie tennhetter)."

 

Hmm!

 

Er det gammelt lager dere besitter?

 

"Nåtidens" ammunisjon er ikke brasiliansk - og det er vel noen siden den forsvant, om jeg ikke husker feil.

"Nåtidens" ammunisjon skal brukes både til trening og skarpe oppdrag.

 

Mulig det, men den ammunisjonen som kom til bruk under pistolkurset var da vitterlig produsert av Magtech? Bunnstempel CBC. Dette var "ny" ammo som ble sendt ut til distriktet nå i år, eskene var vanlig sivil type uten merking "øvingsammunisjon" eller "tjenesteammunisjon"

 

Var nokså mye klikk med disse på kurset. Ikke så mye klikk at det ville vært et problem i konkurranse, men nok til at jeg ikke ville brukt den ammoen skarpt. Omkring ett klikk pr 1000 skudd, dårlige tennhetter som ikke gikk av til tross for godt anslag fra tennstempelet. Min utleverte beredskapsammo er av "gammel" type hvor esken er tydelig merket med "tjenesteammunisjon", og skal være pålitelig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall lenge siden vi har hatt noe annet enn Fiocchi - som også hadde mye klikk.

De med "grønnfarget hette" har imidlertid vært ok.

 

Den nye Fiocchi`en - som skal brukes til trening/oppdrag, har litt lettere kule - samt annen "fasong" enn 130 gr`erene.

 

Og vi har ikke hatt noe problem med denne ammoen - og vi har ihvertfall "kjørt" ca. 100 000 av dem iløpet av de senere ukene.

Link to comment
Share on other sites

hørte forresten på nyhetene for noen dager siden at ca 95% av sakene det "særskilte etterforskningsorganet for politisaker" får inn blir henlagt. kun ca 5% etterforskes! trenger jeg si "bukken og havresekken" flereganger?

 

 

Det har nok ingen hensikt å krangle med deg, og jeg kan uansett ikke uttale meg om hvordan det særskilte etterforskningsorganet jobber eller hvilke vurderinger de tar.

 

Det jeg derimot kan nevne, og som kanskje kan være en medvirkende årsakt til høy henleggelsesprosent, er at det er (eller skal være, i henhold til instruks) ABSOLUTT NULL siling eller kvalitetskontroll av saker som sendes til dette organet. Det er nemlig slik at en politimann ikke har lov til å nekte å ta imot en anmeldelse mot en kollega uansett hvos søkt, ullent eller åpenbart uriktig forholdet måtte være- og ALLE slike saker skal sendes til det særskilte organet.

 

I "vanlige" saker er det en viss terskel for å ta imot en anmeldelse, en kan forsøke å "snakke rundt" personer som åpenbart er helt på viddene slik at ikke vedkommende ender opp med å bli straffet for å ha anmeldt falskt. Hvis du kommer til meg og vil anmelde George Bush fordi du mener at han avlytter deg gjennom ventilasjonskanalene på toalettet ditt, så kan jeg henvise deg til helsevesenet (ja, jeg har fått slike henvendelser. Flere ganger). En kan også henvise folk til konfliktrådet i typiske nabokrangler og slikt som ikke egentlig er politisaker, i stedet for å opprette straffesak.

 

Dersom du derimot vil anmelde meg eller min kollega for f.eks. å ha sendt farlige tankestråler mot deg slik at geraniumen i verandakassen din døde (også et reelt eksempel), så har jeg ikke lov til å gjøre noe annet enn å ta imot anmeldelse og sende til det ovennevnte organ for "etterforskning". Slike saker blir naturligvis henlagt fortere enn svint- men dette er prisen for å ha et system hvor bukken ikke skal få lov til å passe havresekken, slik at jeg ikke kan "hjelpe" en kollega ved å la være å ta imot anmeldelser mot ham.

 

Nå aner ikke jeg hvor mange av de henlagte sakene som er åpenbart "nutcase" materiale, men noen må det være. Jeg kjenner til et par stykker, og de blir stående i systemet slik at tjenestemenn er registrert som mistenkte i straffesaksregisteret selv om det hele er åpenbart psykotiske fantasier.

Link to comment
Share on other sites

For å sitere meg selv, behov er vel det velklingende ordet her. Og en polititjeneste mann har ikke behov for privat eid våpen i kraft av sin stilling, om det ikke er identisk med tjenestevåpenet (plus muligens ett egnet mengdetrenings våpen i 22lr).

Med den dokumeteringen som vargen her legger frem, så ser det jo ikke så ille ut. Men igjen så er nok praksis mellom distriktende like store som på våpenkontorene, her burde det ha vært spesifisert bedre.

 

At trenings situasjonen var ille var gammelt nytt, men at den er så ille enkelte steder er sjokkerende (selv for en som regner med at det skal være tullete). Første en må få orden på er en oppmykning i forhold til hvem som kan være standplass ledere, så får en se på amo tilgangen (20 skudd til tjenestepistol i uka burde være ett minimum).

 

Trodde aldri jeg skulle si det, men jaggu syns jeg synd på de av dere som har fornuft nok mellom øra til å merke belastningen ett tullete system gir dere.

Link to comment
Share on other sites

"som har fornuft nok mellom øra til å merke belastningen ett tullete system gir dere."

 

Vet ikke hva du legger i ordet belastning :) , men jeg har ihvertfall ikke forsøkt å pensle mine barn til å følge fars fotspor.

 

Trenger ikke å være snusfornuftig for å ikke gjøre det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg mener?, tja der er jo de som trives med stivbeinte systemer, og så er det de som kan tenke selv. Tror ikke jeg trenger å si mere da. :wink:

 

For å sitere den lokale lensmannen:

Om jeg bare hadde nok timer til å gjøre jobben skikkligt, og hadde nok folk til at vi normalt kunne gå hjem kl fem. Så hadde dette vært verdens beste jobb.

Tror vel det sier det meste om det å være politi i Norge i dag, og en klar indikasjon på at noe er riv ruskende galt i driften nå.

Link to comment
Share on other sites

Noen som såg portrett intervju med Ole Paus i går?

 

Han hadde en del gode poeng når det gjaldt forsvaret og dagens "verdi" politikk!

 

"Signalet vi gir med stadig mindre forsvar(snart fraværende?), er at det er ikke noe av verdi å forsvare!" Jeg synest det gjenspeiler nedskjæringer i politivesenet på samme måte! Grunverdiene i sammfunnet er nedprioritert, pga "manglende ressurser"???????????? Trodde vi var rikere en som så!? :evil:

Hu er modig hu som er eneste politibetjent på vakt over det meste av Sogn Og Fjorane aleine! Trodde det var en Aprilspøk i September! :cry:

Link to comment
Share on other sites

jeg forstår de som er politimenn ønsker backe opp seg og sine egne. det er helt naturlig.

 

desverre er vel min tillit til politimenn farget av erfaringer jeg eller folk jeg kjenner har gjort.

kan nevne et eksempel som har versert på kammeret ganske nylig hvor en privat person ble straffet for å ha solgt lovlig ervervet ammunisjon privat, mens det kom fram at en politimann hadde solgt beslaglagt ammunisjon å det var en sak SEFO ikke fant noe klandreverdig med. (de hadde jo gjort akkurat det samme? hvorfor ble han ene dømt til betinget fengsel og bot mens han andre ikke ble straffet på noen måter?)

 

viewtopic.php?f=8&t=8055&p=77106&hilit=dubletter#p77106

 

joda jeg kan godt være enig i at det garantert er endel nutcase anmeldelser til SEFO hvor folk er ute etter å ta politimannen eller no sånt, men avogtil virker det som enkelte politimenn er ute etter å ta enkeltpersoner.

har selv overhørt en samtale mellom en politimann og en bilist (som politimannen kke klarte ta der og da for å ha kjørt for fort) hvor politimannen sa at "jeg skal nok klare å ta deg en dag". dette høres i mine øyne ut som at den politimannen har bestemt seg for å ta akkurat den bilisten. hva man videre kan tenke om dette? vel det bli opp til den enkelte.

 

jada,politifolk har behov for å trene i kraft av sin stilling som politifolk. sier ikke det behovet er der. videre har de sikkert bedre utdaning med våpen enn de fleste her i landet. jeg synes det er positivt at politimenn ønsker å trene. akkurat som jeg synes det er positivt at enkelte avdanka krigere ønsker trene med tjenestevåpen eller lignende i tilfelle ivan kommer. men det jeg vil fram til, er at likhet for loven er et prinsipp, å jeg synes det er viktigere enn ønsket eller retten til politifolk om at de ikke trenger eller ønsker melde seg inn i pistolklubb eller lignende for å få erverve våpen(som alle andre i kongleriket må).

Link to comment
Share on other sites

[....]

jada,politifolk har behov for å trene i kraft av sin stilling som politifolk. sier ikke det behovet er der. videre har de sikkert bedre utdaning med våpen enn de fleste her i landet. jeg synes det er positivt at politimenn ønsker å trene. akkurat som jeg synes det er positivt at enkelte avdanka krigere ønsker trene med tjenestevåpen eller lignende i tilfelle ivan kommer. men det jeg vil fram til, er at likhet for loven er et prinsipp, å jeg synes det er viktigere enn ønsket eller retten til politifolk om at de ikke trenger eller ønsker melde seg inn i pistolklubb eller lignende for å få erverve våpen(som alle andre i kongleriket må).

 

Man må alldeles ikke være medlem av noen pistolklubb for å kjøpe pistol, du må kunne dokumentere ett lovlig, og reelt behov. Det enkleste da er selvsagt trening/konkuranse i en pistolklubb, men det finnes andre muligheter og f.eks selvforsvar (stort sett begrenset til Svalbard og isbjørn) eller samling eller (som er temaet her) om du er politimann og vil trene litt ekstra med eget våpen.

 

Og det er da likhet for loven (i dette tilfellet hvertfall). Du, som alle oss andre, kan bli kalt inn om "Ivan kommer" og ingen av oss får kjøpe våpen med den begrunnelsen. Vil du likevel bli en bedre skytter til nytte for det norske forsvar er vel DFS opprettet nettop for det formål (at de eventuelt ikke oppfyller sin egen formålsparagraf får du ta opp med DFS).

Link to comment
Share on other sites

Og det er da likhet for loven (i dette tilfellet hvertfall). Du, som alle oss andre, kan bli kalt inn om "Ivan kommer" og ingen av oss får kjøpe våpen med den begrunnelsen. Vil du likevel bli en bedre skytter til nytte for det norske forsvar er vel DFS opprettet nettop for det formål (at de eventuelt ikke oppfyller sin egen formålsparagraf får du ta opp med DFS).

DFS bedriver ikke pistolskyting ;)

for meg er det i utgangspunktet ikke et problem. om ivan kommer har jeg AG3 jeg kan bruke. men kommer ivan vil det sannsynligvis gå til helvette uansett så da hjelper vel det lite om folk er ypperlige skyttere. for om vi noengang vil bli angrepet, får vi håpe vi blir angrepet av en "noe mindre fiende" vi kan klare forsvare oss mot. dvs et land uten militærvesen ;)

 

jojo greit nok at politi får kjøpe våpen uten annen begrunnelse enn at de er politi. uansett er det vel politiet som har laget denne forskriften, så da kan man jo tenke selv ;)

Link to comment
Share on other sites

har selv overhørt en samtale mellom en politimann og en bilist (som politimannen kke klarte ta der og da for å ha kjørt for fort) hvor politimannen sa at "jeg skal nok klare å ta deg en dag". dette høres i mine øyne ut som at den politimannen har bestemt seg for å ta akkurat den bilisten. hva man videre kan tenke om dette? vel det bli opp til den enkelte.

 

Kanskje denne bilisten var kjent for å råkøyre forbi ein barnehage? Og politimannen ikkje klarte å bevise det. Men ville gje bilisten inntrykk av at han kom til å passe på, som eit preventivt tiltak.

Eg kjenner ikkje situasjonen, du kjenner den sikkert betre, men det hender at politiet bruka litt list og fornuft i positiv retning til tider og.

 

No offense, høggern, men eg får inntrykk av at du er meir ute etter å ta onkel blå her, enn dei er ute etter deg

:wink:

 

Topic:

Ser eigentleg ikkje problemet lenger. Vi er einige om at det er bra om politiet øver på skyting, i og med at dei faktisk i ytterste konsekvens skal redde eit liv ved hjelp av denne ferdigheten. Ingen tvil om at vandelen til ein person som er skikka til å vere politi er meir enn god nok til å erverve våpen.

Mange har påpeika at systemet i politiet er noko tungvindt. Denne bestemmelsen viser vel at dei prøver å vere litt meir fornuftige?

Det er truleg ein del som blir medlem i pistolklubb med kun det påkrevde minimumsnivået av aktivitet, kun for å få kjøpe våpen.

Ville det ikkje vere litt hol i hovudet om politiet skulle måtte ta denne "omveien" for å få erverve våpen som er til nytte for deira ferdigheter i deira jobb for å ivareta samfunnssikkerheten?

 

Bygger denne tråden overhovudet på noko anna enn a.ønsket om å stikke kjeppar i hjulet for politiet? eller b. meir eller mindre aktive forsvarspersonell som er litt snurt for at dei ikkje får samme dealen som politiet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...