Jump to content

På tide å definere kjøttjegerne en gang for alle?


STUBBERUD

Recommended Posts

ELG OG HJORT

 

Kjøttjeger:

 

- Første dagen i jakta ser en 9 tagger, faen. Hadde skutt hvis den var lovlig. Skytter alt han ser bare det er lovlig, uten tanke på forvaltning. Fy faen for en fin okse/ bukk!! 12 tagger, akkurat klamera seg over fredings grensa på 4-10 tagger. Pang! Totalt ubrukelig forvaltning, dessverre.

 

Trofeejeger:

 

- 21 dager ut i jakta, får endelig kontakt med en stor okse 18 tagger/ bukk på 14 tagger, avstår fra og skytte fordi...... Den er fortsatt på topp, neste år når den er på retur og setter opp kun 16 tagger/ 12 tagger, men blir grov og enda finere, kanskje......

 

REINSDYR

 

Allerede trofee forvaltet i 50 år ingen problemer. INGEN PROBLEMER!!!!

 

RÅDYR

 

Spebarnet i forvaltninga, trenger også mange år på å sette opp fine gevirer, men gjenomløpstida er lav. ( Snittaldern i svenske rådyr stammer er under 2,5 år)

 

Kjøttjegern:

 

- Skyter alle bukker han får sjans på.

 

Trofeejegern:

 

- Skytter svært sjelden bukk, og forsikrer seg gjennom flere møter med at den i hvert fall holder til medalje. Blir det ikke bukk det året så skitt det samme.

 

 

Hvem av dere ønsker å være kjøttjegere og hvem av dere ønsker å være trofeejegere?

 

Nils-Ole

 

Forandret trådtittel

Sako_35

moderator

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt av begge deler, men hovedpoenget for meg, er at jeg ikke bare tenker på den sesongen jeg er i og hvilke dyr jeg kan ta ut, men også neste sesong og sesongene etter der, jeg tenker langsiktig. Å ta ut "alt" man ser pga trofee er ikke meg, men det kommer an på mange ting. Men hovedpoenget forblir alltid og uansett å etterstrebe en sunn og god hjorteforvaltning for fremtiden, ikke ved å tenke kortsiktig og høste alt man ser.

Link to comment
Share on other sites

Så trofeejakt som beskrevet over er kortsiktig???

 

Umulig å se det for meg som litt av begge deler/sider.

 

Det du skriver er jo i beste trofeejeger ånd, det er jo sånn jeg, og mange med meg, vil ha det!

 

MEN SER JO AT FOLKEJAKTA, MED ET SÅNT INIATIV "TROFEEJAKT" ER DØD. DESSVERRE!

 

Har når det gjelder jakt, endt opp med samme konklusjon, hva gjelder jakt som RiberMohens utvalgets lakserapport for villlaksen, som konkluderte med at til "Laks åt alle kan ingen gjæra"

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg tenker det er stedsavhengig/områdeavhengig, feks på hjortejakt, om jeg ser og hva jeg tar ut, har med det området og hjortestammen der og gjøre. Så om det skulle være behov for det, kan jeg være selektiv i uttaket. I den tro og ånd på at jeg vil og jakte der videre, da er jeg avhengig av at koller og bukker fremdeles bevandrer området. Jeg tenker vel at det viktigste er at hjortestammen er på et nivå som er godt jaktbart, da kan det vel hende at man velger kanskje og holde et skudd og tre igjen, for noen må videreføre gener og nye skal komme til, mange ting som henger sammen når det gjelder hjorteforvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Hjorteforvaltinga går vel meir mot spesifikke tildelte dyr.. Det gir vel både troféjegeren og kjøttjegeren mindre mulighetar til å plaffe det fyrste og beste dei ser.

 

Sent fra min C5503 via Tapatalk

 

Forvaltninga går på voksne dyr, ung dyr og kalv så den er i beste fall ei livline, og har ingen ting med god hjorteforvaltning og gjøre.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

For det første ser det ut til at det omtrent ikke finnes omforente forvaltningmodeller uansett viltart. For det andre må vel forvaltning drives over store områder om det skal gi noen mening. Å klassifisere den enkelte jeger som skyter det ene eller andre blir derfor rimelig meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ansvaret er vårt. Ingen andres! ...og ja mye kan og bør bli bedre for at hver og en av oss gjør som vi innerst inne ønsker å gjøre. Hvilket jeg antar er å "opptre" i tråd med forvaltninga. Men i mange tilfeller "opptrer" ikke en gang forvaltninga i samsvar med viltets beste, så ja ser poenget.....

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan man spise gevir ?
Trist å lese at noen ennå er avhengig av jakt for å bli mette :overrasket: Nils-Ole

Hvis man ikke har tenkt å spise dyret, hvorfor skal man skyte det da?

Viltets beste, er det mulig å være jeger og så ............., igjen kjøttjegere :evil:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Kjøttjeger! (Og stolt! av å ikke være trofejeger).

 

Skyter det forvaltningsplanen i storvaldet har bestemt, verken mer eller mindre.

Unngår om mulig store bukker, er ikke interessert i gevir. Men genene bør få mulighet til å leve videre.

Foretrekker ungdyr, eldre prduksjonsdyr går likevel med om der ikke er valgmulighet.

 

Kvota skal fylles, det er pri 1. Resten er luksus for spesielt interesserte. (Og gjerne for meg bare de ikke syter over hva jeg skyter).

 

Har forståelse for trofejegerne, men synes ærligtalt at de får suttre i stillhet for seg selv, så skal jeg holde kjeft om hva jeg synes om de. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har "hemmelige multeplasser", produserer bær, poteter, honning, egg, grønnsaker, urter. Baker brød flere ganger i uka, sylter, safter, speker, røyker, graver, raker, slynger, tørker. Fisker, jakter og sanker. Jobber kontinuerlig med å effektvisere jakta. Har 5 frysebokser og vinkjeller.

 

Mitt kall er å til enhver tid ha 1. klasses råvarer.

 

Har ikke ett jævla horn på veggen og fniser litt av folk som går seg vill i egen forfengelighet.

Link to comment
Share on other sites

Einig, Lungemos !

 

Jakta var vel opprinneleg ei kjøtjakt. Mykje følelsar i dette, føler meg i alle fall uvel viss eg skal hengja opp eit trofe heime. Skal tru om trofea fungerer som eit slags fallos-symbol ? Men for all del: Tofejegerane må berre driva på med sitt, eg vil dei ikkje til livs. Viss det gir dei bedre livskvalitet med eit gevir på veggen, so er det berre flott.

 

Eg er kjøtjeger, og eg er stolt av det !

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvordan man definerer seg selv, ligger det et forvaltningsansvar på jegeren også. Tilstreber man å følge kvota og samtidig skyte "skrapdyr" har man kommet langt. Så kan man tillate seg å skyte den bukken/oksen som er på topp eller over toppen når sjansen byr seg. Jeg kjenner "jegere" som aktivt går inn for å skyte de største kalvene/ungdyra pga kjøttvekta. Det blir feil i mine øyne. Kvaliteten på en bestand må bygges opp fra de unge dyra og da er det som går igjen etter jakta mye viktigere enn det man skyter. Så er det slik at man lettere kan gjøre disse vurderingene på reinsjakt, bøjakt, fjelljakt på elg osv. enn på f.eks rådyrjakt med hund, eller drivjakt på hjort. Kort og godt; ta den minste kalven, hvis du kan velge.

Link to comment
Share on other sites

Har sett endel 'trofejegere' som kun teller tagger, bryr seg nada om å spare på den største avlsoksen. Hadde jo vært fint om de som kjøttjegere flest, bryr seg mer om bestandsforvaltning. Ser ut som TS bryr seg om forvaltning, litt usikker all den tid fokuset er på tagger og ikke resten av dyret...

 

Skrevet i beste hensikt, forstå det den som vil.

Link to comment
Share on other sites

Er kjøttjeger og stolt av det. Men: Jeg er veldig glad i selve jakta, og jaktopplevelsen står høyest. Skyter derfor ikke på f.eks. dyrket mark. Skyter helst kalv og ungdyr til eget bruk. Samme jakta. Og min fineste jaktopplevelse var en elg kalv som sto sammen m mor si på et fjellplatå i Imsdalen. 14 taggeren som jeg felte der samme året var langt fra samme opplevelsen.

En av de aller flotteste opplevelsene jeg har hatt i elgskogen var en vanvittig diger okse som kom seg kontrollert unna alle jegere over snaufjellet. Den nærmest luntet rolig etter ku m kalv. På de to første gikk beina som trommestikker. Oksen holdt majestetisk følge med fjøler som lå bakover nakken. Et fantastisk syn!!!!!!:):):):). Og med hånda på hjertet: Den opplevelsen hadde pin dø ikke vært finere om jeg hadde satt ei kule i den oksen. En ubeskrivelig fin opplevelse:):):) Norgesrekorden for elg ble vel plukket oppi der året etter. Kan ha vært samme elgen.

 

I forhold til trofejakt: Når en kombinerer vanlig norsk viltforvaltning for å kalle det det m den enkelte jegers egoisme etter å ta ut største gevir. Som reinsjakt i Forolhogna. Så blir egoismen til enkeltpersoner styrende for uttaket. I Forolhogna mener man at slaktevekta på store bukker har gått ned 10 kg over ca 20-30 år. Årsak: Alle m fritt dyr går etter de største bukkene. Tar dermed ut de beste genene og skrapet går igjen. En forringelse av det genetiske materialet pga trofejakt.

 

Støtter Vingemuttern, Luksus Lungemos og Wolverine67!

Har ikke hatt et gevir på vegge sjøl før i vinter. Brodern mente det var for jævlig å la et pent elggevir fra okse skutt i Imsdalen i 2000 ikke bli bedre håndtert enn å ligge og slenge.

 

Men til saken: Skal man forvalte etter trofe må det gjøres 100% konsekvent. Hver eneste jeger må klare å styre seg. Bare det er egentlig utopi i Norge. Det betyr at man faktisk må vente m å ta ut de største til de er helt på topp. Da vil de nok også spre genene sine i stor nok grad. Men uttaket i antall store dyr vil være mindre enn ved en kjøttjeger forvaltning.Vil sikkert fungere det. Men hvor mange i Norge har et areal hvor de kan/ ønsker å forvalte slik over et stort område? Jeg må si at det heller ikke tiltaler meg særlig.

Link to comment
Share on other sites

Problemet i denne diskusjonen er vel de trange båsene TS har konstruert for de to typene jegere. Jeg kjenner meg på ingen måte igjen i noen av dem, men jeg regner meg som kjøttjeger. Det betyr derimot ikke at jeg ikke ser på forvaltninga som en viktig del av jobben. Der er bare det jeg bryr meg filla om trofe, men jeg er glad i viltkjøtt :wink:

 

Jeg formoder, for øvrig, at denne båssettinga fra TS er konstruert for å sette ting på spissen og skape debatt. Hvis så ikke er tilfelle så :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg blei litt provosert her. Kunne aldri falt meg inn og kalt meg trofejeger, er en langt over snittet ivrig jeger og ja det henger en rådyrskalle eller 2 rundt i huset .

Men det er da faen meg gleden over jakta som teller liker ikke og bli satt i bås av andre :evil: Går nok i kategorien kjøttjeger om man tenker på at 90% av kjøtt og fisk som blir fortært her i huset kommer fra egen jakt og fiske.

I snitt vil jeg anta at det stuper en 10-15 skogshøns, 5-6 harer og5-6 rådyr ned i fryseren i året i tilleg til både noe hjort, elg og annet vilt. Så da går jeg vel innunder kategorien kjøttjeger :D

 

Men samtidig går all fritid utenfor jakt og fiske med til viltstell og fiskekultivering driver med vinterforing av hjortevilt i forholdsvis stor skala, rovviltfangst, fiskestell ,viltåkere ,felling av beitetrær osv. i perioder på året går det gjerne med 4-5 timer hver dag til dette.

Det jeg da ikke forstår mr Stubberud er hvordan dine såkalte trofejegere er så mye mer verdt som jegere.

Vi har her hvor jeg jakter enkelte som reiser både Norge og verden rundt for og jakte, har ingen ting i mot dette i det hele tatt.

Men disse gutta er pokker ikke dem som holder igjen på skudda her hjemme heller, samt at det og være med og drive viltstell er det lite eller ingen interesse for blant disse gutta

 

Mulig jeg blei litt vel provosert her men jeg har vært borti mye rare gjestejegere opp igjennom, både med tanke på sikkerhet, oppførsel ,folkeskikk, jaktmoral, skyteferdigheter osv. Det som da blir et tankekors er at om man hadde spurt de er jeg helt sikker på at de hadde kalt seg selv trofejegere :wink:

 

Jeger= en som tar ansvar for det viltet han skyter både før og etter skuddet, og passer på at det av viltet som kan brukes blir brukt enten av seg selv eller andre.

 

Trofejeger= Betaler, dreper, betaler litt til for og få noe fancy pynt på veggen hjemme og skryte av.

Link to comment
Share on other sites

Ligger vel selv et sted midt i mellom definasjonen fra i natt. Liker å høste av overskudedet i naturen, og nyter med stor glede kjøtt fra egene jakter.

 

Men er lei at begrepet trofeejakt hefter ved noe negativft, da jeg tror at en forvaltning som tar sikte å produsere store trofeer er en god forvaltning.

 

Men ser definisjonene er veldig forskjellige, og betyr nesten det motsatte for hver enkelt her inne.....

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke kjøttjeger og heller ikke trofejeger, jeg er jeger. Jeg jakter for spenningen ved selve jaktutøvelsen. Jegere er vidt forskjellige og folk er vidt forskjellige, derfor blir det totalt skivebom av STUBBERUD å dele opp den norske jegerstanden i to grupperinger.

 

Kjøttet synes jeg er en fantastisk ressurs som det er viktig å gjøre sitt ytterste for å ta best mulig vare på. Det fremskaffer mange fortreffelige måltider gjennom året. Derfor skyter vi fortrinnsvis ungdyr.

 

Geviret er ingen stor ressurs, det er noe forfengelige fininger er opptatt av for å skryte til likesinnede venner. Jeg synes også det er tøft med store gevir, men det bør ikke være målet med jakta.

 

Forvaltningsargumentet er mye mer sammensatt enn du fremstiller det.

 

Jegeren kan godt drive forvaltning, det er ikke slik at tildelt kvote må plaffes ned. Blir faktisk nesten litt provosert av deg STUBBERUD når du setter likhetstegn mellom jegeren som bruker ressursen kjøttet er og dårlig til ingen forvaltning. Tullprat.

 

Synes chiefen traff godt. Fikk også respekt for Luxus lungemos. 100% enig med tiur666, lindskog og jeffery. tiur666 sin situasjon minnet mye om min..

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Store gevirer bør ikke være målet med jakta, men forvaltninga. Mener en forvaltning tuftet på mest mulig kjøtt, er dårliggere for viltet en en forvaltning som har en større andel voksene dyr i bestanden.

 

Så kanskje "kjøtt forvaltere" treffer bedere.

 

Mvh

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjøttjeger, fordi jeg liker hjortekjøtt og synes jakta er artig og spennende! Skyter det jeg har på kortet. Om noen om noen skal sitte å grine på nesa og mene de gjør dyrets beste ved å skyte det på "riktig" stadiet i livet, ja så dem om det! Kos dere med den jakta dere bedriver! TS og andre dømmende, kverrulerende og selvutnevnte vilteksperter kan sette dere ned med animal planet og en soyabiff!

Sytpeiser!

Link to comment
Share on other sites

Slik eg har forstått vitenskapen, vil gevirstørrelsen her til lands aldri kunna konkurrera med gevir frå lenger sør i Europa. Viss eg ikkje hugsar feil, har det noko med lyset og lysmengda å gjera. Men når det gjeld slaktevekt, ligg ikkje norske hjortar noko tilbake. (Korriger meg gjerne her, muleg eg hugsar feil.)

 

Å spara dyr med store gevir pga avlen er ok. Men å spara dei til ein trofejeger blir litt meiningslaust, for meg.

 

Er kjøtjeger, og stolt av det !

Link to comment
Share on other sites

Gikk hardt ut i natt, etter å ha blitt kritisert for å være trofeejeger for n...te gang.

 

..........og er nok stort sett enig med de fleste her, er bare lei begreps lapskausen, og det å være trofeejeger bør absolut ikke være negativft.

 

Ikke kjøttjeger heller det for dens sakens skyld.

 

Spørs hva en legger i begrepene.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skyter du bare stor okser/bukker STUBBERUD? Er vell ikke helt god forvaltning det heller... hvordan gjør du det med resten av tildelt kvote? Fnyser av forvaltnings-planen og skyter kun tildelt bukk/okse og driter i resten? "Leier jo bare terenget uansett, så det er opp til andre" (har hørt sånt før, men sier ikke det er din mening)

Eller er det noen andre fornuftige typer som "steller" med resten av bestanden der du jakter?

Har en kjenning som er "gamekeeper" i England og der tar de seg av forvaltningen (avskytningen av ung-dyr og hunn-dyr) siden det ikke bare går å bare skyte trofe hele tiden. I en perfekt verden med nokk beiter til dyrene så kunne du sikkert bare skutt det du ønsket. Er vell mer en avl av trofedyr forvaltninga prøver på, størrelsen av bestanden må stå til beitet også så noen må ta de andre dyra også. Tror innerst inne er du en fornuftig fyr Nils ole, men du satte typene veldig i bås her. Her jeg jakter må vi forholde oss til kvota som er styrt på kjønn, alder og vekt. Ikke kan vi studere elgen over avstand heller her i kratt-skogen, de gangene jeg har skutt over 80meter må være på banen nesten. Vanskelig nokk å bestemme alder og vekt (kjønn er som regel enkelt og greit å bedømme) der den kommer traskende og vi har 20meters skuddfelt. Men var med en tidligere arbeids giver og jaktet for han i ett åpent fjell terreng og der må jeg si jeg nesten ble litt missunelig, fri sikt flere 100 meter og kunne jo nesten drikke opp kaffe'en men jeg vurderte dyrene før dyrene kom på skuddhold. Sikkert likt på reinsdyr jakta som du henviser til at går så mye mer smertefritt. Kan det være enklere å plukke ut riktig dyr i en flokk på 10/15 dyr i åpent landskap og ikke måtte vurdere en elg som kommer enslig forbi i krattskogen? Kansje ikke bare "trofe reguleringa" som er årsaken? Mens jeg skrev ser jeg du mykner opp/forklarer litt på ordet trofe jeger. I mine ører er trofe jeger en som bare skal ha noe på veggen sin som skryt og ikke noe annet driter i resten av bestanden så lenge han får det største trofeet på veggen. De aller fleste jegerne er nå interesert i å ha en sunn og god bestand så det er nokk noe midt i mellom de stereotypene du la frem som er i skogen og jakter. Skitt jakt om du betaler degtil trofe eller ikke :moresarcasm::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

er ikke helt sikker på hvilken kategori jeg hører under men det å felle ett vilt er bare en bonus ved jakta. setter veldig pris på det å være ute å nyte naturen og stillheten. høre en god bukkelos eller harelos er heller ikke å forakte. trofeer blir hengt på veggen og kjøtt blir lagt i fryseren. viltet gir ikke bare glede når man er i skogen å jakter på den, men den gir også gleder rund matbordet senere.

Link to comment
Share on other sites

Der er en ting i diskusjonen jeg vil fremheve, dette med å ta ut skrap dyr. Her har vi fått muligheten til å klasse ned skrapdyra (hjort), og jeg tror resten stort sett er som meg, og konsekvent går etter de minste når muligheten er der.

 

Dette mener jeg er god forvaltning uansett vilttype, spesielt når man kommer inn på elg/hjort der belastning på vinterbeite faktisk blir netto redusert ved å ta ut dyr som meget mulig dør på seinvinteren.

Link to comment
Share on other sites

Du gjekk hardt ut, STUBBERUD, føler etter kvart etter innlegga her at kjøtjegerar og trofejegerar kan møtast og røykja fredspipe i gjensidig respekt.

 

Trur ingen har det endelege svaret på kva god forvaltning er, men me gjer so godt me kan. Viss me kan kalla det ein feil, so meiner eg det er norske jegerar som har vore på trofejakt på kontinentet eller Skottland og som automatisk vil overføra forvaltningsmodellar frå desse landi til "vårt lille land". Me skal sjølvsagt læra av andre, men til slutt utvikla ei forvaltning som passar oss.

 

Kjøtjegerar og trofejegerar: Foren eder !

Link to comment
Share on other sites

Selv som førstegangsjeger føler jeg meg truffet og synes ikke noe om å bli satt i bås. Jeg tok jegerprøven i år for å:


  • 1. Komme meg mer ut i naturen
    2. Nyte naturen
    3. Få muligheten til å ta med viltkjøtt direkte hjem fra naturen til familien min
    4. Lære ungene mine om akkurat disse tingene når de blir gamle nok.
    5. Hvis muligheten byr seg og jeg føler det er rett å ta ut, henge opp gevir fra de gevir-bærende dyrene jeg kan hende jeg skyter.

 

Som det har blitt skrivd flere ganger i denne tråden, alle må bidra til forvaltning!

 

Hvis du som leser dette ikke er interessert i det, ikke kommenter denne tråden, men heng våpenet på hylla og begynn og spill golf eller noe! For som ladebenken sier:

 

Jeg er ikke kjøttjeger og heller ikke trofejeger, jeg er jeger.
Link to comment
Share on other sites

Bergur, det er avskytingen på kalve og simle delen i første rekke, som har presset størrelsen nedover i Forelhogna. Det er mye verre å plukke de største simlene enn å plukke de største bukkene. Og det er selvsagt ikke trofejegere som gjør det. Det samme gjelder for alle arter. De aller største bukkene/oksene slipper ofte unna. Det hjelper pent lite hvis jegerne skyter de største av de andre dyregruppene.

Eies, jeg er helt sikker på at forutsetningen for å oppnå store gevirer fins i Norge uavhengig av lys. Den Norske hjorten er en annen underart enn monstrene i sørøst Europa. De Norske rådyrene setter jo faktisk opp lengre gevir enn sørover i Europa. Riktignok noe spinklere. Elg og rein finnes jo ikke sørover.

Men som sagt, kvaliteten på bestanden må bygges nedenfra ved å plukke ut skrapdyr og de aller minste dyra i hvert alderssegment. Gjør man det, samtidig som man lar mange hanndyr rekke å bli gamle, kan man med god samvittighet jakte spesifikt etter de få store bukkene/oksene man kan skyte.

Link to comment
Share on other sites

Tja..., i beste fall uvitende, i verste fall en forvaltningsfientlig kjøttjeger.

 

Og ikke en forvaltningsfiendtlig trofejeger?

 

Hvorfor er bukkejakta flytta frem til 10.august slik at man kan skyte bukken av ryggen på geita, og elgjakta starter midt i oppkjøringen til brunsten?

Link to comment
Share on other sites

 

Store gevirer bør ikke være målet med jakta, men forvaltninga. Mener en forvaltning tuftet på mest mulig kjøtt, er dårliggere for viltet en en forvaltning som har en større andel voksene dyr i bestanden.

 

Her må du forklare litt mer for at jeg skal klare å forstå hvorfor en forvaltning med mål om å få fram store gevirer er en bra forvaltning.

 

Her skytes det ofte lite store elgokser (mye pga pris og mye pga kjøttkvalitet) å det er mye store elgokser som spaserer rundt i skogene her. Om jeg ikke husker feil fra biologien, økologien og viltforvaltninga så var en effekt av at det var store elgokser i området at elgykrne kom tidligere i brunst og ble paret og dermed produserte større kalver til nesteår.

 

Rene trofejegere tar vel stortsett ut større dyr med stort gevir, noe som på sikt neppe er gunstig for bestanden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...