Jump to content

På tide å definere kjøttjegerne en gang for alle?


STUBBERUD

Recommended Posts

I den store sammenhengen betyr dette faktisk mere enn en først kan tro. Antall % bukk går ned mere en 20% i forhold til kolle/kalv- da disse ikke blir skutt. Det er derfor en må ha en samordnet plan. På vårt storvald har vi fra høsten 345 hjort å felle. Om 10% av av småvaldene kun skyter bukkene- hvor stor fordelingsprosent mellom kolle og bukk i område etterpå? Hva med de neste tre årene? Koller og kalver øker da voldsomt i forhold til bukker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det er noen genetikere her. "gode gener" = største geviret. Er nå det så sikkert ?????????

Jeg vil heller tro at han med det litt mindre og bakoverlente geviret har best gener og best evne til å overleve.

Når ulven kommer blir han sværingen hindret, han blir bremset når han forsøker å løpe gjennom buskaset, og blir spist.

Mens han tynne med det mindre geviret smetter igjennom, og er alene med alle hunnene neste paringstid.

 

Det er ikke sikkert at"gode gener" er det som er vakrest i våre øyne. F eks en kakkerlakk, den har veldig "gode gener" og har vist seg å være veldig flink til å overleve.

"Gode gener" må vel betegne et dyrs evne til å overleve og reprodusere, fremfor å bli en pen montasje.

 

Utover det, må jeg si at jeg har litt vanskelig for å se hva diskusjonen skal føre frem til ? At vi ikke skal fryse kjøtt ? Det er jo helt forkastelig å ikke ta vare på viltkjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Å forvalte stammen med mest mulig kjøtt i fryseren som mål er riktig for de som ønsker det (kall dem kjøttjegere om du vil).

Å forvalte stammen med størst trofè som mål er riktig for de som ønsker det (kall dem trofè jegere om du vil).

 

Det er ingen fasit innen forvaltning, og det ene målet er like legitimt som det andre. Dette blir smaken som baken, noen liker mora og noen dattera (mange versjoner over samme tema.....).

Hvorfor mener du at ditt syn mer riktig en de som mener motsatt?

At begge grupper har sine drittsekker, og at begge grupper gjør feil, bør vi vel være enige om, og således holde utenfor diskusjonen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Å forvalte stammen med mest mulig kjøtt i fryseren som mål er riktig for de som ønsker det (kall dem kjøttjegere om du vil).

Å forvalte stammen med størst trofè som mål er riktig for de som ønsker det (kall dem trofè jegere om du vil).

 

Det er ingen fasit innen forvaltning, og det ene målet er like legitimt som det andre.

 

Mvh Dagl

 

Dette er jeg veldig enig i.

Link to comment
Share on other sites

Begrepet kjøttjeger er intetsigende om jegere som jakter storvilt her i Norge. Kan kanskje gå med på "kjøttforvaltning".

 

Off tåpic: At det er gunstig med store hanndyr er vel ingen overraskelse. Naturen jobber gjerne for de største individene, som er heldige med de egenskapene som gjør arten unik, eller er gunstig for arten. Dette gjelder for alle dyr, også mennesker.

 

Gode gener sier meg heller ingenting, gode gener til hva? Geviret har sikkert hatt en stor rolle for hjorteviltets-utvelgelse oppigjennom "åra", nå lever de stort sett uten trussel fra rovdyr, bortsett fra mennesker. Hvis elgkua går etter store okser med bra gevir, så mener jeg dette er en seleksjon som har vært avgjørende for elgen, evt. det hjortedyret elg stammer fra, way back.

Link to comment
Share on other sites

@Dagl

 

Av den helt åpenbare grunn at vi som "rovdyr" bør ta ut svake og gamle dyr (Trofee dyr). Ikke store flotte kalver som har fått en god start i livet, eller dyr som er på vei opp for å føre slekta videre.

 

All form for kjøttjakt er i mot dette prinsippet, og at vi som jegere har overtatt ansvartet for det uttakket som rovdyra stod for i tidliggere tider.

 

Har brukt kjøttjakt begrepet som et synonym med et totalt tilfeldig uttak i denne tråden, og det er vel det det egentlig er?

 

Hvordan vil du ellers forklare begrepet kjøttjakt/ kjøttjeger? personlig klarer jeg ikke å se forbindelsen kjøttjakt - forvaltning. ( Sterke levedyktige hjortevilt bestander, med en naturlig fordeling av alders klassene innenfor et forvaltningsområde er ikke forenelig med kjøttjakt, slik jeg har definert det/ ser det. )

 

Kan ikke se at noen i denne tråden har kommer med et godt tilsvar på hvorfor kjøttjakt ( tilfeldig uttak, eller uttak av de tyngste dyra ) er god forvaltning. ( For viltets del, og ikke lommebøkenes, men selv når det kommer til økonomi hadde nok "trofeejakta" kastet mere av seg en "kjøttjakta". )

 

Mvh

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Alltid intressant når argumentet blir at jegeren skal gjøre jobben rovdyra ville gjort ellers. Leste intressant statistikk på ulv vs elg i hedmark. I et område tok ulven en god del elg. 80 % av uttaket var kalv og ungdyr. Og 80 % av uttaket av voksne dyr var hunndyr. Det forteller at 4% av det rovdyrets uttak var voksne elg okser.

Trofe vs kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kommer en flott storokse sammen med en pinglete sekstakker, så mener mange at folk med sunt vett bør ta pingla fordi storoksen har en viktig forplantningsrolle.

 

da er det noe å tenke på at veldig mange av landets elgjegere jakter hos Statskog og med korttidskontrakter. Nå er det til og med blitt ganske vanlig å leie ut et terreng for ei uke.

 

Da blir det fort litt naivt å tro at elgjegeren som står der og ser på de to oksene, skal velge pingla.

Link to comment
Share on other sites

Har desværre sett eksempler på kjøttjegere.. Der ALT skal skytes, ALT!!! Ikke for å få kjøtt selv, for det er dekket inn allerede etter noen få dyr, men få jaktet flere dyr for å selge kjøtt!

Når statestikken for "sett elg" og "skutt elg" er neste like høye sier det seg selv at elgstammen i det området krymper betraktelig!

Og i slike tilfeller kan godt storoksen skytes første jaktdag... Det gjør jo ingenting for kvota skal jo fylles!

Link to comment
Share on other sites

Få nedsatt minsteareal og på død og liv fylle kvoten.

Og når statistikken for sett dyr og skutt dyr, så mener jeg det blir tatt ut for mange dyr.. ?

Det er ikke snakk om at det er så mye dyr at jakta er over på noen få dager.

 

Ikke akkurat noe galt i å fylle kvoten, men noe god forvaltning blir det ikke, i alle fall ikke der elgbestanden krymper for hvert år som går, men kvoten er like stor ?

 

Der bør det være lov for jaktlaget å tenke litt selv og la noen dyr få gå ?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er for så vidt ikke galt å fylle kvota. Men om man i løpet over e mnd jakt ser ca 20 dyr og 15 dyr blir skutt ? Og man skyter kviger og melder inn som ung okse ?

Dette for å fylle kvota ?

Mulig dette er greit noen plasser, men jeg klarer i alle fall ikke å se at det skal bli en bærekraftig bestand med slike kvoter når man ser så lite dyr i løpet av jakta.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kommer en flott storokse sammen med en pinglete sekstakker, så mener mange at folk med sunt vett bør ta pingla fordi storoksen har en viktig forplantningsrolle.

da er det noe å tenke på at veldig mange av landets elgjegere jakter hos Statskog og med korttidskontrakter. Nå er det til og med blitt ganske vanlig å leie ut et terreng for ei uke.

Da blir det fort litt naivt å tro at elgjegeren som står der og ser på de to oksene, skal velge pingla.

Et mer sannsynlig scenario for den norske jeger er at det kommer en okse, jeger har okse på kvota, jeger skyter okse.

Link to comment
Share on other sites

Et mer sannsynlig scenario for den norske jeger er at det kommer en okse, jeger har okse på kvota, jeger skyter okse.

 

Enig i det. Det var liksom for å illustrere, da skjønner du, at en jeger som ikke er knyttet til et jaktterreng, heller ikke tenker de helt lange tankene heller. For en som jakter i fire sesonger og etterpå blir kasta ut, okkesom, spiller det liten rolle om han sparer storoksen. det er i så fall for å spare til nestemann.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er for så vidt ikke galt å fylle kvota. Men om man i løpet over e mnd jakt ser ca 20 dyr og 15 dyr blir skutt ? Og man skyter kviger og melder inn som ung okse ?

Dette for å fylle kvota ?

Mulig dette er greit noen plasser, men jeg klarer i alle fall ikke å se at det skal bli en bærekraftig bestand med slike kvoter når man ser så lite dyr i løpet av jakta.

At man ser 20 dyr, trenger ikke nødvendigvis bety at man har sett hele bestanden.

Jeg går ut fra at kvotene er laget med tanke på forvaltningsplan.

Link to comment
Share on other sites

@Dagl

Av den helt åpenbare grunn at vi som "rovdyr" bør ta ut svake og gamle dyr (Trofee dyr). Ikke store flotte kalver som har fått en god start i livet, eller dyr som er på vei opp for å føre slekta videre.

Og når en trofè-jeger ser en kapital okse, så venter han til den er svak og gammel (les: retur-okse) før den blir skutt?

Beklager, jeg tror ikke noe på det.

 

Du tillegger kjøttjeger alt ondt, i din iver etter å fremme din egen sak og mening.

Jeg tror du bør få hodet opp av sanden og nyansere din innstilling til begge grupper en smule. For det skjer faktisk at trofè-jegere også gjør feil...

 

Jeg synes du bør lese Høggern sitt innlegg nøye, samtidig som du studerer statistikk over hvilke dyr som blir drept av rovdyr først.

 

Jeg mener at trofè og kjøtt går nærmest hånd i hånd i en sunn stamme. Trofè- jegere vil ha store dyr som setter opp store trofèer. Kjøttjegere vil ha store dyr som produserer mye kjøtt. Forskjellen er som du ser, ikke så stor. Personlig er trofèet ikke mye verdt for min del, selv om jeg henger det på veggen med stolthet om jeg er heldig å få skutt ett trofè-dyr. Men det blir som en bonus for meg.

 

For ordens skyld; en jeger som skyter alt han ser for å få mest kjøtt i fryseren DET ÅRET, er en gruppe utenom som kalles kortsiktig tenkende idioter og de ødelegger ALL forvaltning. Dessverre er denne gruppen ganske stor, men du innlemmer den i gruppen kjøtt-jegere, noe som er feil. Idioter kalles også jegere som skyter en brunstig reinsbukk kun fordi den har stort gevir, og lar det uspiselige kjøttet ligge igjen i fjellet. Jeg innlemmer ikke disse jegerne i gruppen trofè-jegere, selv om de nok kaller seg det selv.. Jeg håper ikke TS forsvarer denne oppførsel.

Dette til eksempel på hva jeg mener om at jegere i begge grupper gjør feil. Og det er disse som gjør feil vi felles må konfrontere og gjøre noe med. Å klandre seriøs forvaltning basert på ene eller andre prinsippet har ikke noe med disse utskuddene å gjøre.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Synes å huske at jeg åpnet denne tråden for en stund siden, men hadde ikke da trådstarter kalt den noe med å "Avrette alle kjøttjegerne"?

 

Om jeg husker riktig har jo Trådstarter med en slik tittel egentlig lagt standarden for hvor seriøst man bør ta utsagnene hans.

 

Trådtittelen er endret - se nederst i første innlegg. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En ny sein kveld!

 

Denne gangen på Batam.

 

Med et snitt på 15 gulloksker ( elg ) i året i Norge, hvor vi har en forutsetning på det 50-100 dobbelte, burte det vel være et ganske enkelt budskap å forstå at å skyte det første og beste er dårlig forvaltning.

 

Har overhode ikke noe med å skyte vilt i brunst, eller ikke og ivare det kjøttet en skulle få! Kjøttet er bonus, forvaltning er målet!

 

( Blir de seine kveldens "hard talk", da det mange ganger bare er deilig å komme seg ut føle friheten, følge kota, komme på et fall, og kose seg med jakta som han er akkurat der og da, men forvaltninga blir dessverre ikke i henhold, de harde fakta taller i mot.)

 

DS Stemmer det evert, syntes det var en god metafor.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En ny sein kveld!

 

Denne gangen på Batam.

 

Med et snitt på 15 gulloksker ( elg ) i året i Norge, hvor vi har en forutsetning på det 50-100 dobbelte, burte det vel være et ganske enkelt budskap å forstå at å skyte det første og beste er dårlig forvaltning.

 

Har overhode ikke noe med å skyte vilt i brunst, eller ikke å i vare det kjøttet en skulle få det! Kjøttet er bonus, forvaltning er målet!

Kansje det er god forvaltning å la stor-oksene (gulloksene) gå uten å skyte de?

:)

Link to comment
Share on other sites

Med et snitt på 15 gulloksker ( elg ) i året i Norge, hvor vi har en forutsetning på det 50-100 dobbelte, burte det vel være et ganske enkelt budskap å forstå at å skyte det første og beste er dårlig forvaltning.Nils-Ole

 

Enig! En kompis av meg skøyt den 4. største elgoksen i Norge i fjord (som er målt) og den var 300.5 poeng, altså 0,5 poeng over gullkravet. Da er det noe som er riv ruskende feil! Og den største feilen er vel at oksene ikke rekker å bli gamle nok her i landet. Folk skyter 4-8 taggere over en lav sko og slår seg på brystet og tror de forvalter bra. Kun noen få okser blir gamle nok til å bli skikkelig store.

 

Men når det er sagt så kan det være vanskelig å se på elgen om den har gode anlegg eller ikke. I fjord skøyt jeg en 7 tagger med dårlig gevir og 174 kg. som var 7,5 år og i år har jeg skutt en 4 tagger på 250 kg. ca. 4,5-6,5 år. Begge bra dyr å ta ut synes jeg men må innrømme at det var mer flaks enn god forvaltning som lå bak :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke et år omtrent uten at jeg ser en eller flere 14+ tagger på elgjakt, som oftest får de rusle videre, men ca hvert tiende år er det noen som faller for fristelsen til å skyte en av dem.

 

Med et sted mellom 750 -1000 døgn på elg/ rådyrpost i Akershus, Vestfold og Buskerud løpet av de siste 25 åra, har jeg faktisk til gode å se en 14 tagger i levende livet.

 

Når det gjelder rådyr i disse fylkene, er det heldigvis noe bedre stilt. Har sett mange fine seks taggere i løpet av disse årene, men det har nok mere med de biologiske forskjellene i en rådyrbestand kontra en elgebestand å gjøre, en målretta god forvaltning.

 

Har ikke skutt, en eneste mellom eller storokse i løpet av disse åra, kun sykkelstyrer. Elste aldersbestemt til 5,5 år. (Tannsnitt) Slaktevekt 172 kg.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

En ny sein kveld!

Denne gangen på Batam.

Med et snitt på 15 gulloksker ( elg ) i året i Norge, hvor vi har en forutsetning på det 50-100 dobbelte, burte det vel være et ganske enkelt budskap å forstå at å skyte det første og beste er dårlig forvaltning.

Har overhode ikke noe med å skyte vilt i brunst, eller ikke og ivare det kjøttet en skulle få! Kjøttet er bonus, forvaltning er målet!

( Blir de seine kveldens "hard talk", da det mange ganger bare er deilig å komme seg ut føle friheten, følge kota, komme på et fall, og kose seg med jakta som han er akkurat der og da, men forvaltninga blir dessverre ikke i henhold, de harde fakta taller i mot.)

DS Stemmer det evert, syntes det var en god metafor.

Nils-Ole

Det er en liten brist i forutsetningene dine Nils-Ole.

Du går ut ifra at alle som skyter en medalje okse generelt og gullokse spesielt vil levere den inn for å få den oppmålt og/eller gå ut med det i form av avisoppslag, facebook o.l.

 

Personlig vil jeg aldri gjøre noen av delene.

Det samme gjelder for alle jeg jakter sammen med og de aller fleste andre som jeg kjenner som jakter.

Dersom man f.eks ser på min far, så vil han legge igjen gullhorna i skogen da han overhode ikke bryr seg om det og ikke gidder å dra med seg sånt hjem.

Han har til dags dato aldri tatt med seg noe horn hjem.

 

Sannsynligvis blir det skutt flere gullokser som aldri blir målt i forhold til de som blir målt.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at den forvaltningen som gir mest kjøtt, også er den som gir størst gevirer? Og at kjøttjegeren og trofejegeren faktisk har nøyaktig samme interesser?

 

En elg eller en hjort (de fleste hjortedyr) produserer mest kjøtt per tidsenhet i de første levemånedene, og en kalv har størst risiko for å ikke overleve vinteren. Vil man maksimere kjøttubyttet så skyter man nesten bare kalver.

Så er det også sånn at der man finner de største gevirene, det er der hvor ulv og rovdyr forsyner seg av kalvene, og der folk skyte 80+ % kalv. Okser som først blir store, blir gjerne enda større.

Det er en forutsetning dog - man må skyte så mye elg, at de som er igjen har nok mat. Kun mett elg blir stor og får store gevirer.

 

Noen steder er en veldig opptatt av at en ikke skal skyte store okser for de skal få sjansen til å bli større (eller for at jaktledere skal skyte de selv...). så man skyter 4-6 taggere - små okser, for å spare de de store. Men det blir ingen store - døde elger blir ikke større, forstå det den som kan :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

@ Høggern

 

Nei tvert imot hadde det vært trofeejakt hadde det ikke blitt skutt okser under 14 tagger, da hadde utakket væet på ku og kalv! Jeg hadde sett mange 14 taggere i løpet av de siste 25 åra hvis det hadde vært drevet trofeejakt i område.

 

@ Norwegianwoods

 

I tilfelle meget spesielt, på grensen til det utenkelige, men noen hardinger og raringer finnes det jo fortsatt :-). Alle er velkommene til å bidra! Personlig har jeg kun møtt deg i tilfelle, og du er et meget hyggelig bekjentskap. Så all ære til alle som bidrar! Mener du jeg tar feil er det fritt frem å poste bilder av alle de eksepsjonelle trofeene ingen har hørt om i denne tråden.

 

@M67

 

Nei, dessverre! Dyr i mellom klassen må spares, hvis vi skal ha forhåpninger om noen eksepsjonelle trofeer ...men alle ønsker sikkert et kapitalt gevir, det har du bombesikkert rett i! Finner det rart at jeg er en av de få som tørrr å fronte dette offentlig da 90% av jegerne/ kjøtttjegerne er enig med meg, og enda rarere at ingen gjør noe med et! ( Leste det engeng til, og tror faktisk vi er enig. :-) )

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå skal man ikke være så veldig opptatt av antall takker, størrelse og poengscore på elggevir heller, da det fort kan være store variasjoner mellom forskjellige områder.

Både med henblikk på størrelse, antall takker og om elgen har stanggevir eller skovlgevir.

 

Generelt sett bør man spare middels gamle okser og heller skyte kalver, 1 1/2 åringer og noen gamle okser.

Dette først og fremst med henblikk på hva som er best for bestanden.

 

Så får man lære seg hvordan en middels gammel okse ser ut i det området man jakter og lar den gå.

 

Og Nils-Ole, om du ønsker å se noen skikkelig store okser, anbefaler jeg deg at du tar deg en tur til området Grimsdalen-Haverdalen-Folldal :)

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett bør man spare middels gamle okser og heller skyte kalver, 1 1/2 åringer og noen gamle okser.

Dette først og fremst med henblikk på hva som er best for bestanden.

 

Så får man lære seg hvordan en middels gammel okse ser ut i det området man jakter og lar den gå.

 

Exactlly, men ikke undervurder tallenes tale, for poeng og tagger er ufravikelig, og forteller oss langt mere mer om tingenes tilstand en det vi liker!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Å skyte ku og kalv er vel det eldste bestands regulerings prinsippet, trofee forvaltninga har benyttet seg av. Kan documenters i hvertfall 100 år tilbake i tid. så hvis bestanden skal ned for at beite til bestanden skal bedres så gjør såklart enhver trofee jeger det!

 

Hva gjelder 25-28 tagere så WOW, alt over 14 er for meg unreal! Har personlig kun sett slike okser i villmarks områder i Nordamerika hvor jakt trykket er så minimalt at det ikke påvirker bestandene i noen som helst grad. Hverken på positiv eller negativ måte.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Generelt sett bør man spare middels gamle okser og heller skyte kalver, 1 1/2 åringer og noen gamle okser.

Dette først og fremst med henblikk på hva som er best for bestanden.

Så får man lære seg hvordan en middels gammel okse ser ut i det området man jakter og lar den gå.

Exactlly, men ikke undervurder tallenes tale, for poeng og tagger er ufravikelig, og forteller oss langt mere mer om tingenes tilstand en det vi liker!

Nils-Ole

Jeg er enig i dette, men samtidig synes jeg at det er vanskelig å nekte en som aldri har skutt en voksen elgokse å skyte den 6-8 takkeren som endelig kommer på posten hans/hennes etter flere(mange) år på elgjakt.

De som derimot har skutt noen elgokser, bør kanskje la de middels gamle oksene gå.

Det samme gjelder for hjort og reinsdyr.

Når det gjelder rådyr, synes jeg ikke at det er så farlig hva slags bukk folk skyter.

 

Man skal heller ikke undervurdere det presset som kan være innen et jaktlag når det gjelder å få fyllt kvota.

 

Jeg ser på det hele mer ut fra hva som er best for bestanden og ikke nødvendigvis på hva som er best sett ut ifra et trofe perspektiv, da det betyr mindre for meg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk at enekelte grunneieres grådighet og da ofte Statskog kan være til større skade for bestanden.

Jeg har hatt en del samtaler med folk som er medlem av forskjellige jaktlag, og for mange er jakta så dyr at de skyter det første og beste av lovlige dyr som dukker opp i redsel for å ikke fylle kvota og med håp om å få tilleggsdyr om de får fyllt kvota tidlig.

 

Da blir det lite fokus på hva slags dyr de skyter på, annet enn at det er et lovlig dyr.

Link to comment
Share on other sites

Synes vel det blir vanskelig å gjennomføre en differensiert okseavskyting på frivillig basis. Det er jo områder som har fredet mellomoksene i mange år, med godt resultat. Samtidig tror jeg den korteste veien til Rom er antallet okser i bestanden. Mange okser og begrenset avskyting av disse vil raskt gi en god del storokser i bestanden. Da vil man automatisk legge lista litt høyere innad i jaktlagene. Baksiden er selvsagt lavere produksjon i bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Baksiden er selvsagt lavere produksjon i bestanden.

La oss estimere førstehåndsverdien på kjøttet til elg, hjort og rådyr til 1000000000 kr (1 milliard). Det skal ikke være så langt fra virkeligheten. La oss ta et tall til som jeg er usikker på, men sett at produksjonen reduseres med 25% med troféforvaltning.

 

Det skulle bli 250 000 000 kr som plutselig ikke var mulig å hente ut av skogen og den regninga må dagens jegere ta.

 

Skal vi videre estimere at vi kan ta ut 2 000 (?) trofé bukker/okser i året med å legge om forvaltningen. Snittprisen pr. bukk/okse må overstige 125 000 kr for å dekke inn kostnaden med å endre forvaltningen.

 

Med en førstehåndsverdi på 70 kr/kg står vi med valget mellom et hønn på veggen eller 1.7 tonn viltkjøtt.

 

Hva vil en slik endring gjøre med våre flotte jakttradisjoner?

 

Tallene mine er både ukvalifiserte og uautoriserte, men de gir en pekepinn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hva gjelder 25-28 tagere så WOW, alt over 14 er for meg unreal! Har personlig kun sett slike okser i villmarks områder i Nordamerika hvor jakt trykket er så minimalt at det ikke påvirker bestandene i noen som helst grad. Hverken på positiv eller negativ måte.

 

For noen år tilbake ble det felt en 18-tagger med sølvkrone i bygda her, der tannsnitting avslørte at "gubben" var 3.5 år. De siste 5 åra er det skutt kun en håndfull okser på 4.5 år eller eldre, men mange okser fra 14-20 tagger (største var 21, den eldste 7.5 år men hadde bare 7 tagger om jeg husker rett).

 

Hva sier dette oss? Jo, det sier oss at terskelen fra å ha en bestand med mange okser i størrelsesorden 8-14 tagger, til å ha en bestand med like mange okser i størrelsesorden 14-20 tagger, er ett år med fredning av okser over f.eks 6 tagger. For å "bøte" på redusert avskytning (det felles ca 15-20 okser av totalt 130-150 elg i et normalår i "mitt" storvald/tildelingsområde) måtte det i tilfelle åpnes for felling av flere halvannetåringer.

 

Men det å få til storokser er egentlig veldig simpelt. La de bli store... Og det trenger overhode ikke å gå på bekostning av, eller påvirke øvrig elgforvaltning. Det er jo bare å styre avskytninga av hanndyr 1.5 år eller eldre... Med jernhånd.

Link to comment
Share on other sites

[...]Bare synd det er så jævla langt mellom dem, og at det ikke er normalt![...]

Men er det ikke nettopp derfor trofeer er stas? Elggevir er da ikke så fantastisk vakre at man ville hengt de på veggen om det ikke lå litt innsatts bak å skaffe ett....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...