Jump to content

HJORTEJAKTA 2014


Hjortetrekk

Recommended Posts

Enig med Mork!

Men hvorfor er den åpnet opp i hele halsen? Det bør man ikke gjøre før man begynner å slakte = flå den og det ser ikke ut som en plass man normalt slakter.

Åpna for og få ut luft og matrør under vombing :) 95 prosent av dyra vi skyter blir vomba, flådd og patert på fjellet. Er ikkje berre berre og få hjorten ned vestlandslier.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 318
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trodde dette ble gjordt ved felling og at dyret ble transportert/dratt slik til bygning eller annen slakteplass. Da vil der nemlig lett komme masse dritt på kjøttet her. Har selv dratt ut et betydelig antall hjort og åpner kun for å få ut vomma, tar eventuelt ut lever, lunger etc i samme åpning. Alt annet forblir i/på dyret til det er flådd.

Link to comment
Share on other sites

Vi parterar stort sett alltid etter hjortefall i ein av dalane vi jakter i. Grunnen er ikkje nødvendigvis at det er så innmar høgt over havet og langt å dra, men forsi det er fysisk umulig å dra den ned til båten. Terrenget er ekstremt bratt frå 400 meter og ned. Ofte skyter vi opp mot 1000 moh. Går derfor aldri uten store sekker med oss

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg min først Hjort i går morges kl.04.45. etter nesten 9 timer på post, med god hjelp av ett Zeiss 3-12x56 HT. og dugg på bakken og stjerne himmel. Månen gjekk ned 00.30 heldigvis, for den stod midt i mot. Etter mye aktivitet stilte en stor bukk opp ca.170m. og etter mye fin- sikting trakk jeg av, men nei, sikringen var på ! Men bukken var av det tolmodige slaget så han stod og med ny runde sikting smalt det, tydelig skudd reaksjon, men så tok han av i den farten og jeg hadde tatt nytt ladegrep men etter 30m. bom stopp, helt utroligt med hjerte skutt i filler?? Sansynelig mitt-livs stor-bukk. 12 grove tagger og vekta stoppet på 142kg.

Link to comment
Share on other sites

Vi parterar stort sett alltid etter hjortefall i ein av dalane vi jakter i. Grunnen er ikkje nødvendigvis at det er så innmar høgt over havet og langt å dra, men forsi det er fysisk umulig å dra den ned til båten. Terrenget er ekstremt bratt frå 400 meter og ned. Ofte skyter vi opp mot 1000 moh. Går derfor aldri uten store sekker med oss

Samme her, er ikkje høgda som gjer det umulig men terrenget. Bratt og ulendt terreng.

 

Kom nett igjen fra jakt, hadde ein fin post i dag men blei ingen dyr på meg. Pappa skaut kolle og kalv på jag så det var gøy:)

Dei blei faktisk dratt heile ned :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg min først Hjort i går morges kl.04.45. etter nesten 9 timer på post, med god hjelp av ett Zeiss 3-12x56 HT. og dugg på bakken og stjerne himmel. Månen gjekk ned 00.30 heldigvis, for den stod midt i mot. Etter mye aktivitet stilte en stor bukk opp ca.170m. og etter mye fin- sikting trakk jeg av, men nei, sikringen var på ! Men bukken var av det tolmodige slaget så han stod og med ny runde sikting smalt det, tydelig skudd reaksjon, men så tok han av i den farten og jeg hadde tatt nytt ladegrep men etter 30m. bom stopp, helt utroligt med hjerte skutt i filler?? Sansynelig mitt-livs stor-bukk. 12 grove tagger og vekta stoppet på 142kg.

Gratulerer, få ut bilde! :D

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg min først Hjort i går morges kl.04.45. etter nesten 9 timer på post, med god hjelp av ett Zeiss 3-12x56 HT. og dugg på bakken og stjerne himmel. Månen gjekk ned 00.30 heldigvis, for den stod midt i mot. Etter mye aktivitet stilte en stor bukk opp ca.170m. og etter mye fin- sikting trakk jeg av, men nei, sikringen var på ! Men bukken var av det tolmodige slaget så han stod og med ny runde sikting smalt det, tydelig skudd reaksjon, men så tok han av i den farten og jeg hadde tatt nytt ladegrep men etter 30m. bom stopp, helt utroligt med hjerte skutt i filler?? Sansynelig mitt-livs stor-bukk. 12 grove tagger og vekta stoppet på 142kg.

 

 

Gratulerer så mye, men stjerneklart og 170 meter kl 04.45??? . Hmm etter min ringe erfaring er det på det mørkeste når månen har takket for seg og himmelen er stjerneklar.En Zeiss 56 HT er en god kikkert men 170 meter? Kansje du har spist mye blåbær i høst? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg reagerte selv på denne jakta, hold 170m i stummende mørke. Stjernene gir aldri meg noe hjelp om natta i klarvær så her kan der være noe å lære for noen og enhver.

Jeg vet jo at lys fra fabrikkområder, tettsteder, byer o.s.v. kan gi hjelp i mørke men her er der ikke oppgitt noe slik som har virket positivt. Særlig når der er lyst skydekke kan slike ting være til stor hjelp. Har selv jaktet meget aktivt i den mørke tid av døgnet i over 30år med den beste optikken som har vært i handelen. Så hva er hemmeligheten med å skyte på 170m i mørke? Selv kunne jeg kanskje kunnet skyte på 17m med min 72mm Zeiss i lys som beskrevet.

Så enten så er der noe som ikke er fortalt her ellers så forstår jeg ingen ting. Nordlys kanskje?

Link to comment
Share on other sites

1536621-8-1412512045652-n800.jpg

 

 

Da var endelig forbannelsen brutt :D

Etter mye stang-ut har det løsnet, plutselig kom det en klynge med dyr utpå myra, sjefsbukken kom gryntende bak. Staselig kar.

 

En 9,7g SuperHammerhead bonded suste gjennom lungene til hjortekalven , kaliber 308win. Sako 85Finnlight.

 

Da er det 5 løyver igjen :)

2 frie og 3 ungdyr .

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det ble brukt et produkt fra ATN......

 

Tanken slo meg også, har også hørt om noe man kaller håndholdt "hjelpemåne". Ikke vet jeg men min erfaring tilsier at noe ikke stemmer helt her. Mulig enkelte har pupiller som åpner seg til 12-15mm, da kommer der inn mer lys til cellene bak i øyet :overrasket:

Andre stopper på max 7mm mens jeg gamle mann må vel nøye meg med rundt 5mm.

Link to comment
Share on other sites

Her skal jeg si bølgene gikk høyt! Men det var aldrig snakk om gambling og stummende mørke ! Veidin er nok inne på forklaringen med nærhet til tettsted som igjen lyser opp noen skyer som reflekterer på dugg våt mark, som dyret stod på og tegnet en tydelig siluett ! Så det er umuligt for andre som ikke var der å bedømme forholdene. Men jeg er helt enig i at ansvaret ligger på jegeren , jeg hadde bestemt meg for å sitte natta ut og da muligheten kom så blei det nøye vurdert med prøvesikting, og jeg bruker ei kraftmast til å finstille kikkerten på. Men uten rødpunkten i Zeiss,en hadde det nok vært vanskelig, med ett perfekt hjerte skudd. Første sesong med dette siktet, blei bytta med et Meopta 3-12x56 lys,p. som jeg har brukt 3 år og har vært veldig fornøyd med, det står nå på reveriggen som jeg har felt 13rever på to år med. (om natta med lys ?). Det var ikke min første Hjort, bare den første denne sesongen, og min 20. ende. på dei 5 åra jeg har jakta hjort.

Forøvrigt fikk jeg min 21.ende. i går kveld kl.22.30 omtrent samme lysforhold. Det blei en i kategori liten bukk som vi bruker her i valdet under 80 kg. som skal være grense opp, 9 små tagger og vekta stoppa på 78kg. må innrømme at jeg hadde max Flax da. Får vel legge til historien at jeg er D.F.S. skytter og skyter noen tusen skudd i året. (småbukken fikk samme treff punkt, bare 100m. hold.)

Link to comment
Share on other sites

Brunsten er i full gang på averøy,, fler bukker som brøler så inni granskauen,, men vi har ikke bukk på kvote i år.. Satt ute i natt, sterk østavind og alt for "mye" måne gjorde at hjorten ikke hadde noe lysst til å komme utpå markene..

Link to comment
Share on other sites

Høsten har vært travel på mange måter og jeg har ikke fått vært ute og jaktet så mye som jeg skulle ønske.

 

Men i dag hadde jeg klart å snike til meg avspasering fra jobben og stod derfor opp kl 03.00 for å dra opp i fjellet sammen med kjæresten på leit etter hjort - fortrinnsvis bukk :)

 

Det var sinnsykt vanskelig å stå opp etter kun fire timer søvn må jeg innrømme men jeg spratt (nuvel - kanskje ikke så mye sprut i beina så tidlig men...) opp av senga og vi kom oss avgårde en dryg halvtime seinere.

 

Det var beksvart når vi parkerte bilen og begynte å gå oppover i fjellet, men vi tok det veeeeldig rolig for å ikke bli dassblaute av svette og for å få sånn noenlunde gålys når vi skulle smyge oss på plass på post.

Jeg skulle gjennom en tett granskog og på andre siden skulle landskapet åpne seg med lauvtrær spredt rundt omkring og med god oversikt i alle retninger. Min bedre halvdel skulle gå et par hundre meter lenger opp i terrenget hvor han ville smygjakte seg sakte bortover lia og samtidig brøle på bukken. Om han støkket ut dyr ville de sannsynligvis komme i min retning.

 

Det første jeg ser når jeg kommer ut fra granskogen er rumpa på to dyr som forsvinner oppover i lia; avstanden er vel rundt 100 m.

 

Rumpa dumper ned på en fin post med oversikt i tre retninger og jeg kjenner at jeg begynner å glippe med øynene etter å ha sittet i ro en times tid. Det er fullt skytelys og klokka er vel halvåtte. Da dukker det opp ei lita kolle, hun beiter seg nedover i lia på rundt 60 meter. Hun står med breisida til, men det er greiner foran henne så jeg har ikke fritt skytefelt. Dessuten har jeg mest lyst å ha is i magen og håpe på at bukken ikke er så langt unna... Så hun får beite seg vekk i fred og ro. Vakker var hun i alle fall!

 

Etter et par timers tid så prater jeg med kjæresten på radio og han er nå kommet i god posisjon over meg. Han skal brøle på bukken.

 

Jeg sitter og følger nøye med både nedover og bortover og brått hører jeg grynting. "øh - øh- øh - øh" som om noen prøver å hoste diskret :)

 

Jeg vender ansiktet i retning lyden og der kommer pinadø bukken! Han grynter og snøfter og går med hodet lavt og er på vei rett ned mot meg. Jeg bare snur meg i en bevegelse og finner bogen og trekker av. Han tegner for godt treff og ramler nesten momentant overende og blir liggende. Avstanden er bare 44 meter :)

 

bukk6_zps697f1a73.jpg

En flott 12-tagger!

 

bukk13_zps268e8377.jpg

 

10686709_10152734482371970_7636591299712726109_n.jpg?oh=ffd2752717253f986520c3c81e9cdf03&oe=54C7713C&__gda__=1421485657_bf4c8dd94bdcd3975f4ab6e04038c1e6

 

Årets første hjort for min del og dette ble også debuten for nyerifla mi som er en Tikka T3 lite links 30-06 med Hausken demper og Zeiss Diavari 3-12x56 på toppen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Artikkel i Tidenskrav (tk.no) idag hvor det hevdes at nakke og hodeskudd blir forbudt ved lov og kommer til å bli straffeforfulgt i fremtiden.

 

Kilden er noe skriv fra Økokrim, samt en rettskraftig dom.

 

Jeg liker ikke sånne skudd selv, men jeg tror forvaltningen bommer litt med dette, de fleste som skyter slike skudd kommer til å fortsette å skyte slike skudd. Forskjellen blir da at ettersøk ikke blir igangsatt når det går æsj i frykt for straff....

 

Hipp hurra for byråkratiet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blir jo artig når det skal håndheves da.. Alle slakt besiktiges?

 

En nordmørskomune har allerede innført dette, sikkert like artig for rette vedkommende å bli oppringt grytidlig hver helg 8) Enda artigere når en hører om slaktere som får inn 6-7-8 skrotter fra same komune-alle uten noe skuddskader :shock:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Helga Mari :) Har dere anslott alderen og hva ble slaktevekta?

 

Etter å ha hengt en god ukes tid stoppet vekta på 106 kg, så vil vel tippe at den i varm tilstand var 110-ish?

 

4,5 - 5,5 år? Han hadde også mistet den ene "smykkesteinen" i overkjeven - fremdeles et hull etter den.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir forbud mot hode/nakkeskudd, ender det vel uansett bare med at de som skyter sånn skudd, ikke ringer ettersøkshunden den dagen ting ikke går etter planen. Lykke til med å bevise hvem som har skutt på dyret når det blir funnet flere uker og kanskje km vis fra skuddstedet.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir forbud mot hode/nakkeskudd, ender det vel uansett bare med at de som skyter sånn skudd, ikke ringer ettersøkshunden den dagen ting ikke går etter planen. Lykke til med å bevise hvem som har skutt på dyret når det blir funnet flere uker og kanskje km vis fra skuddstedet.

Einig i detta, syns det er litt dumt og forby det. Har skutt fleire dyr i nakken sjølv, med riktige tilstandar rundt skuddet kan det være eit godt valg syns eg :)

Hodeskudd er jo litt på kanten, men er ein 100% sikker på skuddet er det jo veldig human avliving. Men faren for skadeskyting med vanvittig lidelse etterpå er stor på ett så lite mål. Aldri skutt dyr i hove sjølv.

 

Ein i valdet skaut denna på post igår :) Vanvittig flott gevir, kraftige stenger og lange taggar. Tagg nr.2 på eine sida er litt liten men ellers er geviret utruleg jamt og fint og :) Men bukken var liten, ein plass mellom 90 og 100kg. Kansje det er denna som har tatt livet av den lille bukken vi fann tidligare i høst, har vertfall krone til og rekke inn til lungene:p

DSC00376_zps3a555a0c.jpg

fdsff_zpsde18c6cc.png

Link to comment
Share on other sites

Hvordan synes folk rundt om at det ligger an med Hjort? Brukbart?

 

Hos oss er det totalt krise, har ikke sett hjort siden midten av september. Ett og annet spor. Folk er nesten ikke ute på jakt her mer som følge av dette. 80% av kvoten gjenstår. Skjønner godt at motivasjonen svikter. Heldigvis detter det noen rådyr.

 

Enkelt dyr høyt i terrenget, men svært lite.

 

Har kjørt litt rundt på kveldene på plasser det vanligvis er bra med Hjort, synes det er lite å se der også. Blir spennende å se uti Desember hvordan det ligger ann.

 

Har det vært skutt for mye Hjort de siste årene? Når bortimot ingen av valdene i kommunen har høyere avskyting enn 50-60% så kan man jo spørre seg hva vitsen med kvoter er, når man i realiteten har fri avskyting.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ein fantastisk opplevelse i helga! Fikk felt denne flotte 13 taggeren. Såg den først på 500 meter avstand og sneik meg innpå den samtidig som eg brøte til den for å lokalisere den, etter 1 times tid og bukken hadde flytta seg 300 meter frå der eg såg den første gangen fekk eg den. 5 heftige minutt med 40 meters avstand mellom meg og bukken der eg brølte til den og den grynta tilbake måtte til før den kom ut av noke buskas så eg fikk satt ett velretta skot i den. Slik eg har sett for meg drømmesituasjonen på hjortejakt, også skjer det også! :)

 

13taggaren_zps70233551.jpg

 

IMG_2052_zpsd860950e.jpg

 

IMG_2038_zps48e626c8.jpg

 

Stengene er ca 75cm lange, rosenkransene 23cm og bredda på geviret er ca 75cm det også. Ka trur dere, holder det til sølv/gull? :)

 

- Svein Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Ladebenken:

 

Er det samme krisesituasjon i nabovalda også?

 

Hos oss er det skote 2 av 18, men ingen krisestemning her. Det er eit tidsspørsmål før dei firbeinte går ut på markane våre. Vårt vald ligger i nedre del av bygda mot sjøen og hit kjem dyra trekkande etterkvart gjennom nabovaldet og ned til oss. inne i dalen har dei sett, og skutt bra med dyr og ligger på normalen.

 

Slik er det kvart år, men normalt sett skulle ein god del dyr allereie vert på plass hos oss i desse dager, men grunnen til det er utvilsomt det milde været. Vi har også nokre brunstplasser i terrenget vårt, men der har det vert roligare enn vanleg, dei gjer seg ferdig lengre inni dalen før matinnstinktet kjem sigande etter parringa er slutt.

 

Ungjegern: Gratulerer med flott bukk! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...