Jump to content

HJORTEJAKTA 2014


Hjortetrekk

Recommended Posts

Huntingdaddy og Dusty: ser at dere har vært på deres første hjortejakt i år, gratulerer! :)

 

Antar at dere ikke bor i områdene dere jakter, så eg lurte på hvordan dere gikk frem for å skaffe dere tilgang på terreng og dyr?

Er jo ikke alltid så lett for førstegangsjegere å få innpass på slikt.

 

Eier eget hjorteterreng, men skulle gjerne prøvd meg på rådyrjakt også, derfor eg lurte litt på ulike fremgangsmåter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 318
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har vært så heldig å få meg kjæreste som er fra vestlandet! Hu og jeg bor nå midt i Hedmark!

Jeg var så heldig å få være med en god venn av dama på hans terreng og skyte ett dyr på hans løyve. Det var spissbukken jeg skøyt på hans terreng! I tillegg har jeg fått muligheten gjennom en annen bekjent av dama på ei øy utenfor der hu kommer fra.

Der betaler jeg 200kr for hver gang jeg kommer å jakter som blir trukket fra 5000kr hvis jeg skyter ett dyr. Dvs at ett dyr (bukk på fri størrelse) koster 5000kr totalt. Men om jeg har vært å jakta der 4 ganger før jeg skyter dyret så betaler jeg bare 4200kr! En god ordning, men igjen vil det si at jeg ikke har det løyvet! Bonden kan gi det løyvet til hvemsomhelst siden jeg i grunnen egentlig ikke har betalt for bie løyve før jeg har skutt dyret.

Så til neste år er det ikke sikkert jeg får muligheten å jakte der.

Synes det uansett er veldig vanskelig med Hjortejakt da jeg har veldig lite penger generellt sett... 5000kr for ett dyr for meg er veldig dyrt, men i år så hadde jeg veldig lyst å prøve meg og da ville dama hjelpe til med utgiftene hvis jeg skøyt ett dyr.

Drømmen hadde jo vært å kunne få ett løyve som jeg kunne betalt med halve dyret eller slikt istedet for penger.

 

Jeg har også den erfaringen av at det er ganske likt på rådyr her jeg bor i alle fall! Jeg kjenner heldigvis en bonde som jeg får EN rådyrbukk hvert år av. Tilfeldigvis er dette i ett av de bedre områdene i innlandet her på østlandet. Hadde jeg ikke kjent han bonden hadde jeg ikke hatt rådyrjakt i det heletatt da det er dyrt å kjøpe jaktkort på statsalmenning og ellers må kjenne bønder eller personer som har jaktrettigheter de vil gi til deg!

 

Jeg er en veldig ivrig jeger, men grunnen til at jeg ikke kan jakte så mye hvert år er pga at jeg har middels/lav inntekt og kjenner få folk som har mulighet til å gi meg jakt.

Kompensasjonen jeg gjør for mangelen på jakt på kløv villt er å lokke på rev der jeg spør bøndene!

Link to comment
Share on other sites

Du var heldig med å finne rette dama da skjønner eg ;)

Ok, antok at det var gjennom bekjentskap da mange som leier ut terreng krever attester o.l, og som fersk jeger kan det være vanskelig å få innpass. Ellers krever de som regel blodpris, noe som resulterer i at det er det eneste som er ledigt.

 

Siden eg ikke kjenner noen med rådyrterreng, så blir det nok via Statskog for min del, skal vel godt gjøres å få leid noe rimeligt da eg antar konkurransen er høy.

Link to comment
Share on other sites

Huntingdaddy og Dusty: ser at dere har vært på deres første hjortejakt i år, gratulerer! :)

 

Antar at dere ikke bor i områdene dere jakter, så eg lurte på hvordan dere gikk frem for å skaffe dere tilgang på terreng og dyr?

Er jo ikke alltid så lett for førstegangsjegere å få innpass på slikt.

 

Eier eget hjorteterreng, men skulle gjerne prøvd meg på rådyrjakt også, derfor eg lurte litt på ulike fremgangsmåter.

 

 

Tusen takk, det var en storartig følelse! :wink:

 

Ang. hvordan jeg fikk tilgang så var det gjennom familiære muligheter da jeg har familie som eier land på Vestlandet med jaktmuligheter. Bor selv på Østlandandet. Nå må det også sies at jaktlaget jeg/vi får jakte med er en hælsikes god gjeng og følte meg godt ivaretatt med en gang. :)

 

Finnes det forresten ingen rådyr på terrenget ditt? Vet at det er flere steder hvor de finnes på samme terreng.

Link to comment
Share on other sites

Andre har overtatt Hjortejakta her..

 

IMG_1532_zpse5d70f7a.jpg

 

Var vel ei radiomerka gaupe som tok 9 hjort, 5 rådyr og 5 elg iløpet av ett kvartal av året. Var en artikken om dette i jakt og fiske for noen år siden. Synes å huske at dette var østafjells.

 

"- Vi har sett at gaupe har tatt hjort tidligere, men antallet voksne dyr som blir tatt av gaupe er høyere enn antatt. Det er overraskende hvor viktig hjorten er som byttedyr, spesielt for hanngaupene, sier Jon Odden, forsker ved Norsk Institutt for Naturforskning (NINA)."

 

Mest sannsynlig vil de ta mere hjort enn dette her hvor tettheten av hjort er mye høyere.

 

Samtidig mener forskerne det er mellom 20-30 gauper i hele M&R, bare observasjoner her på romsdalshalvøya tilsvarer at dette umulig kan stemme. Rundt ett lite fjell er det observert med sikkerhet 6 forskjellige gauper på viltkamera, det ble gaupetatt over 70 sau der i sommer. Det er minimum 60 hjort i minus. Bortimot like mye som alle tilstøtende vald har i fellingstillatelser tilsammen...

 

Det er heller ingen tradisjon for gaupejakt her, så hva skal bremse den eksplosjonen av gaupe vi ser? Mat er det foreløbig nok av.

 

Hvis man antar at forskernes anslag stemmer (30 gauper) og ett forsiktig estimat på 10 hjort hver tilsvarer dette 300 hjort. Salgsverdien på disse er i snitt rundt 4000kr. Det tilsvarer kjøtt for rundt 1,2mill. Også kommer rådyr og alle andre byttedyr oppå.

 

Så hjortejegere, i februar og mars bør de som har låst inn børsa finne frem nøkkelen igjen og komme seg ut å finne spor i nysnøen. :!: Fri jakt i de største deler av M&R.

Link to comment
Share on other sites

Litt trist at det snart er over ja. Så er det berre å drømme seg vekk til neste års sesong og legge nye planer. Forarbeidet til jakta synes eg er noko av det beste. I sommar skal nye postar oppdagast, nye saltsteinar og viltkameraer skal opp, bøen skal bli grønn, og kanskje eit og anna tre skal ned. Å få oversikt over kva som befinner seg i terrenget er alltid spennande. På sommaren går det svært mykje hjort i terrenget vårt.

 

Det nye for året er at det ikkje skal sleppast sauer i terrenget vårt. Det er veldig mange år sida sist. Det negative med det er at det blir igjengrodd og råsene blir vanskeligare å finne. Det positive er at sauene (400 stk) ikkje beiter ned graset før sesongen tek til. Trur eigentleg ikkje at sauene har spesielt negativ innvirkning på hjortebestanden i området, men det er klart at hjorten velger seg område der det er best beitegrunnlag når han er ute etter mat. Blir spennande å sjå.

Link to comment
Share on other sites

Årets to siste feriedager brukt på hjortejakt. I år har dyra stått høyt oppe stort sett over alt.

Kjempefint vær helt til siste 14 dagene, når det først kom snø så blr det ganske mye over 250- 300 m. Var borti dyr begge dager men ble lurt, mange fine dager på innmarksjakt, smyg, posting på fjell, drivjakt og måneskinnsjakt. Spissbukk og 9 spiring er ok uttelling. God Jul og Godt 2015 jaktår.

 

 

Mvh Bugsen

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er det ca ein time igjen av årets sesong. For min del blei det ikkje den store sesongen. Litt venta da det er to unger i hus og minsten krev sitt på 1,5 år. Men har jo blitt nokre turer, men mykje stang ut. På meg blei det to kalva, greit nok med tanke på antal timer som har blitt jakta, men kunne fort ha blitt 2-3 til med litt meir flaks.

 

Uansett ikkje lenger viktig kor mange eg sjølv feller, men opplevinga med dei som er med, uavhengig av kven som skyt, er det viktigaste no. Høgdepunktet i år var vel under brunsten då vi nesten lykkast med å få inn ein bukk i høgbrunst (veke 41). Har ellers sett mykje dyr og vert med på mange fellinger. Synes etterarbeidet med flåing og partering er nesten like morro :)

 

Hadde vøre interessant om folk tok seg bryet med å legge inn fellingsstatistikken i sitt jaktvald for 2014 og evt si kommune, og kanskje om du har fått felt noko sjølv også. Kort om kva du meiner om bestanden i terrenget ditt etc…

 

Jaktvald 1.

2/5 stk dyr. (storvaldet 16/24) 67%

 

Jaktvald 2.

13/16 stk dyr. (storvaldet 37/45) 82%

 

Stranda kommune:

491/583 stk dyr (84%)

 

Meiner ganske sikkert at det også i år er ny fellingsrekord i kommuna

 

 

GOD JUL og Godt Nyttår til alle jegervenner!!

Link to comment
Share on other sites

En helvetes dritseonng her like ved Ropeid/Sand områded.

Ha knapt sett et et dyr siden begynnelsen. Trekkområde ja, men hva trekker utenom vinden?

Har vært der nesten hver helg + feriedager

Mer elgspor,enn hjort...

Skutt rådyr nesten på faen, fordi vi trener bikkjer...

 

Dette er ikke normalt..

Jaktet her i 10 år,.,

Link to comment
Share on other sites

Sykkylven 444 av 595 pr 14/12

 

mitt storvald har 104 av 121 med tildeling på 200mål for 3dje året på rad.

 

1ste året 129 av 121

2re året 116 av 121

3 dje året 104 av 121

 

Dette er det storvaldet med desidert høgast fellingsprosent for heile 3 års perioden

og det einaste med tildeling på 200 mål

 

Ny driftsplan neste år.

 

God Jul

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var virkelig hjortejakten over for 2014 sesongen. Kvoten fikk vi, så det var greit, men det er noe grunn til bekymring når jeg ser på hva som er sett og felt av hjort de senere årene, i et stort geografisk område, det viser en nedgang, og har gjort det over flere år. Det er en del problemer som har følge av at noen tar seg til rette og driver butikk av dette, og skyter det de kommer over, andre er ikke så veldig selektive med tanke på hva de skyter, været er en faktor, det har vært noen kalde og harde vintre de senere år, så problemet er veldig sammensatt.

 

Ønsker alle hjortejegere en riktig så god og fredfull jul.

Link to comment
Share on other sites

Hordaland:

43 dager, 14 dyr sett, 12 koller (trolig de samme fjorkollene for det meste) og 2 kalver.

Skutt kolle og kalv, mangler spissbukk.

Ikke sett bukk av noe alder og lite kalver gitt :cry:

 

Utvidet og redigert versjon av fellingen jeg fikk på film i år.

Håper den er forbedret 8)

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja da er hjortejakta over for dette året. Gleder meg selvfølgelig til neste år. Men det blir ikke mer hjort neste år. Det blir bare mindre og mindre. Kvoter og jaktid må reduseres. Har et område som det har vært gravt i og som jeg ønsker å så gras i. Hvilket gras er det hjorten liker best.? Noen som kan hjelpe meg med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...