Jump to content

HJORTEJAKTA 2014


Hjortetrekk

Recommended Posts

Er det ikke litt for mørkt da?

 

Er det ikke litt for langt da?

 

Utrolig hvor ukritisk aksept det er for jakt i mørke kontra litt lengre hold:p Mener ikke att noen har gjort noe de ikke skal her altså(kan vær flomlys der det ble skutt for alt jeg vet) men kan garantere det hadde blitt mere oppstuss om det var snakk om langt hold og ikke mørke.. Trene for og se godt i mørke lar seg ikke gjøre heller så vidt jeg vet..

 

Jeg jaktet hjort hele mandagen men ble lite uttelling.. Når jeg i tillegg ble oppringt av politiet mens jeg satt på post da de hadde fått en telefon om en mistenkelig bil/person i skogen...?!? Var ikke værre enn att jeg forklarte jeg hadde parkert der og tatt meg en matbit i bilen før jeg gikk på en post lenger oppe i skogen for og jakte hjort, men ganske utrolig att man kan bli anmeldt for og være i skogen kl 18 første dagen i Hjortejakta.. Men sånn er det, var vel ikke en jeger som ringte vil jeg tro.

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 318
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jakt i "mørke" kan man drive med nattkikkert har jeg etterhvert skjønt. Det er ikke positivt stadfestet å være forbudt i forskrift. Som prinsipp er vel bruk av kunstig lys eller nattkikkert ganske det samme, men det ene er forbudt i forskrift - det andre ikke. Det kreves ikke spesielle ferdigheter for å skyte i mørket dersom man har et sikte som opphever mørket :shock:

 

Det er en annen tråd her på forumet som tar for seg hvorvidt befolkningen er i ferd med å bli våpenredde

viewtopic.php?f=59&t=105430

Mye bra å lese der.

Link to comment
Share on other sites

Jakt i "mørke" kan man drive med nattkikkert har jeg etterhvert skjønt. Det er ikke positivt stadfestet å være forbudt i forskrift. Som prinsipp er vel bruk av kunstig lys eller nattkikkert ganske det samme, men det ene er forbudt i forskrift - det andre ikke. Det kreves ikke spesielle ferdigheter for å skyte i mørket dersom man har et sikte som opphever mørket :shock:

 

En står fritt til å utfordre direktoratets tolkning av "kunstig lys" i retten når/om en blir tatt; men jeg tror det da er griet å ha en back-up plan; frimerkesamling, dans, synkornsvømming ell.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vert borti dette før? kolle med fullvoksen kalv i magen i september.

 

Har aldri sett noe slik selv men har hørt det nevnt at koller kan komme opp igjen rundt vårjevndøgn og derfor ha fullbåren kalv om høsten. Kolla det refereres til i avisa må vel ha blitt parret i /jan./febr.. Men slike ting skjer i naturen.

Jeg har sett veldig små flekkete kalver godt uti jakta så jeg tror ikke det er så uvanlig med fødsler i august.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu ble det ikke ei lita fjorkolle på 38,5kg på meg i dag :P

P9030019.jpg

 

Den hadde et sår mellom jur og ræv. Ikke helt ferskt, men ikke veldig gammelt heller.

P9030012.jpg

 

Noen som har innspill til hva som er skjedd?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble en spissbukk på meg 1/9. Kom inn på bøen kl 07. Første dyr felt med den ombygde M 1924 mauseren. Kal 8x57 ladet med Naturalis kule. gikk som smurt, 210 m og datt som en sekk. Slaktevekt 45 kg. Så er vi i gang......

Kommer nok til å bruke denne børsa og landningen flere ganger. Skar ikke bort et gram med ødelagt kjøtt, hun blodutslag i et par cm omkrets av inn og utgangshull.

Har ny stokk på vei over dammen, den gamle omspikka mauserstokken er ikke særlig pen :oops:

Link to comment
Share on other sites

Solskinn historie fra helgen:

Skulle opp til fjells for å ta en rekognoserinsgrunde, fiske, skoge/lage poster og overnatte.

Balder (av Aktehaugen) 5.5mnd fikk bli med da jeg hadde liten tro på å se dyr i.o.m. bråk, og mye trakking i terrenget, samt at jeg ikke hadde samvittighet til la han utenbli for en fin tur/dag til fjells.

Børsa ble også med, just in case…

Fikk gjort det jeg skulle før skumringen, så tenkte jeg kunne poste litt, for å se på noen nye trekkruter jeg oppdaget. Tia gikk, mørke kom, så jeg sa meg ferdig og reiste meg.

Kikket da over til Balder. Trodde han sov da det hadde vært liten aktivitet siste timen. Nei, Balder sitter, spisse ører, nesen i været, så fokusert at han ikke brydde seg om en flue så landet på nesen hans!

Tidligere har han brummet litt år han har sitt dyr, spesielt på avstand men nå var det stilt.

Pulsen steg, opp med kikkerten, å jo.. Siste plassen jeg trodde jeg skulle se dyr, stod det en bukk. Fikk liten følelse av størrelse på dyret da det var mørkt men regnet med det var en seks tagger jeg har observert noen gang tidligere i uka.

Så, selv om Balder er veldig ung enda, valgte jeg å skyte siden det han som fant dyret å at passet egentlig veldig bra, siden det bli lite jakt fremover.

Jeg skjøt, Balder ble ivrig og vi gikk. Kom frem til der dyret hadde stått. Jeg etter gammel vane begynte å lete etter spor…. Balder begynte å trekke i en retning. Det var der bukken kom fra, så jeg gikk i motsatt retning. Balder vekslet mellom å ha nesen i været og bakken. Så tok han ut, jeg på slep.

Han gikk igjennom en labyrint av brake og store steiner. Jeg kunne ikke forstå at et skutt dyr kunne navigere å ta seg frem i et så ulendt terreng at jeg begynte å miste trua. Balder derimot virket sikker i sin sak, så jeg luntet etter 40meter til. Så ble det en veldig bjeffing og der lå dyret.

 

Jeg ble veldig positivt overasket! :)

 

IMG_3458_zps245e8e7d.jpg

IMG_3486_zps2d9b714c.jpg[/url]IMG_3490_zps446d3a41.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her kjem litt bilder frå jakta! :smile:

Starter med to revar eg skaut på lokk i sommar, begge to var kvalpar :) Skyter med blyspiss, derav svære hol i buken.

DSC00893_zpsee0d9d04.jpg

DSC00965_zpsf8a5bfb7.jpg

 

Første skuddet som gjekk i hjortejakta var ein rev og, denna gangen ein voksen :smile: Ein slektning som jaktar hos oss som skaut.

DSC01217_zpsef4b93c4.jpg

DSC01218_zps02fbcc25.jpg

 

Kvelden 1. september fekk eg skutt kolle og kalv :) Var kolle og kalv når eg sneik meg opp til bøen(ligger gjømt inni skogen) og kom ei kolle og ein kalv til mens eg prøvde snike meg innpå dei. Dessverre snudde vinden litt og dei fekk ferten av meg. Venta til skumringa og då kom det ei kolle med kalv innpå igjen :) Begge datt på ett skudd men avliva kolla sida ho heiv etter pusten når eg kom bort.

DSC01229_zps8765389e.jpg

 

Ferdig slakta :) 62 og 24 kilo.

DSC01233_zps081b1306.jpg

 

Tirsdags morning, 2. september skaut slektningen min ein spissbukk :smile: Full kontroll på 150 meters avstand, datt rett i bakken :smile:

DSC01235_zps84db3684.jpg

 

Tirsdags kveld fekk eg ein kalv :smile: Skaut den på eit beite langt framme i dalen. Var kolle, kalv og ein spissbukk der når eg kom. Sneik meg innpå dei men igjen snudde vinden før eg fekk skuddsjangse. Venta til skumringa no og plutseleg kom kolla og kalven innpå igjen :smile: Min hjort nr.50, det var litt stas! :smile:

DSC01252_zps06de693b.jpg

 

Brodern skaut ein spissbukk samme kveld, her henger kalven og spissbukken ilag ferdig slakta :) 48 og 26kg :) Vil sei det var fine kalvevekter, begge hadde kvite prikkar på seg.

DSC01256_zpse02bd82f.jpg

 

Onsdags morning skaut eg ei kolle og ein spissbukk :) Kolla hadde dessverre melk i jura :trist: Trudde det var eit fjordyr då ho gjekk heilt aleine sjølv om det var andre dyr på bøen. Alle dei andre kollene gjekk med kalv på bøen. Såg på ho i 5-10 minutt og bestemte meg for og skyte, angra etterpå. Satt ei stund og såg etter kalven men var ingenting og sjå. Plutseleg kom spissbukken gåande 300 meter vekke og gjekk rett mot meg. Skaut den på 50 meters hold :)

DSC01260_zpsefe684d4.jpg

 

Når vi skulle henge siste hjortane på kjølen tok slektningen min med seg hjortehjertene sida han skulle reise heim etterpå. Kjørte 1 mil med hjertene på taket, når han såg det skjønte han koffor fleire bilar kjørte forbi han i 50 sona :lol:

DSC01263_zps75643f39.jpg

 

Har skutt 7 av 10 dyr vi skal skyte på bøen. Dei resterande 30 dyra skal vi ta i skogen. Første fellesdag er kommande lørdag, gleder meg som ein unge! :D

Link to comment
Share on other sites

Har aldri brydd oss om svangane(viss det er dei bak med låra f.eks du tenker på). Har heller ikkje fått noke spørsmål om det til firmaet vi selger dyra til. Har heller aldri fått klager på slaktet.

 

Har skjært opp ei bog framme på kver dyr for utluftning på grunn av mykje blodsøl inni utgangsbogen. Ellers ser eg det er litt meir blod på slakta våre ein ditt, har vel ikkje noke og sei uansett? :)

Link to comment
Share on other sites

Testa rifla i dag. Woodleigh 165 grs. gikk der jeg ville.

Da er det klart for hjortejakt. Vårt vald begynner ikke før den 10. Samme med nabovaldet.

Har ikke tenkt meg oppi skogen riktig enda. Men, kommer til å lete meg opp ungdyr på innmarka.

Opp og sjekke i morratidlig.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri brydd oss om svangane(viss det er dei bak med låra f.eks du tenker på). Har heller ikkje fått noke spørsmål om det til firmaet vi selger dyra til. Har heller aldri fått klager på slaktet.

 

Da har de nok svært begrensede kunnskaper om slakt og kjøtt de som kjøper det også, etter mitt ringe vett.

Link to comment
Share on other sites

Kva er gale med dei slakta der? Handler jo ikkje om kor fine dei ser ut, men at man får åpna og fjerna blodslått der det trengs.

 

Veidin: Åpner ikkje dokke rundt inngang/utgangshøla? Veit ikkje om kula snitta bogen på det bildet ditt, men i tilfelle, hadde eg ikkje vøre sein med å snitte opp og fjerne blodhinner så ein får ei tørr hinne så raskt som mogleg. Uansett interessant å høyre kva andre gjer...

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg åpner ikke med mindre der er gørr fra spiserør/vom i blodet inni brystet. Har aldri forstått hvorfor man skal blottlegge masse snittflater for å få ut det blodet som IKKE gjør noen skade om det ligger der. Snittflater blir våte av kjøttsaft og er et yndet sted for bakterievekst. Skjærer bort stuket kjøtt og blod ved nedskjæring.

 

Hadde jeg sett at det hadde noen hensikt så hadde jeg selvsagt åpnet opp. Har nok finpartert flere hjorter enn de fleste etter å ha jaktet hyperaktivt i en mannsalder.

 

Jeg mener ikke å være stygg og ond med å påpeke ting men å åpne øynene på folk og at nybegynnere og andre skal se hvordan et slakt bør se ut. Dette med å åpne bøgene var ikke tema for meg da jeg skrev første kommentar om dette, det var de mishandlede skrottene jeg påpekte.

Link to comment
Share on other sites

Veldinn:

Du framstiller heller ikkje som ond i mine auge ;) Interessant å høyre om erfaringane til dei enkelte. Du veit heilt sikkert godt kva du driver med. Har ikkje slakta i ein mannsalder, men er med og flår og parterer i snitt 10-15 dyr i året. Eg henviser til "gubbane" på laget som alltid påpeiker viktigheten med å åpne og lufte bogane ved bogskøt. I tillegg til å fjerne blodslått hender det at vi også bruker tang til å fjerne ribbein som er kraftig skada.

 

I motsetning til deg har eg lært at ein bør skjere vekk og fjerne mest mogleg rundt skuddskaden for å forhindre bakterieangrep og for å sikre ei tørr og fin hinne slik at mørningsprosessen starter raskast mogleg etter dyret er hengt opp. Ei våt hinne begynner jo fort å lukte viss det henger lenge nok...

 

Hadde vert interessant med ein tråd om dette (om det ikkje finnes allerede?)

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg åpner ikke med mindre der er gørr fra spiserør/vom i blodet inni brystet. Har aldri forstått hvorfor man skal blottlegge masse snittflater for å få ut det blodet som IKKE gjør noen skade om det ligger der. Snittflater blir våte av kjøttsaft og er et yndet sted for bakterievekst. Skjærer bort stuket kjøtt og blod ved nedskjæring.

 

Hadde jeg sett at det hadde noen hensikt så hadde jeg selvsagt åpnet opp. Har nok finpartert flere hjorter enn de fleste etter å ha jaktet hyperaktivt i en mannsalder.

 

Jeg mener ikke å være stygg og ond med å påpeke ting men å åpne øynene på folk og at nybegynnere og andre skal se hvordan et slakt bør se ut. Dette med å åpne bøgene var ikke tema for meg da jeg skrev første kommentar om dette, det var de mishandlede skrottene jeg påpekte.

Fortell ka du ser utifra bildene mine som tilseier at skrottane er "mishandla" :) Nei, ingen av dei som har flådd og slakta dei er super gode på slakting men og kalle slakta mishandla syns eg er ein sterk overdrivelse.

Link to comment
Share on other sites

Her ligger der en film om slakting :

" target="_blank

 

Har vel henvist til den på en annen tråd også.

 

Angående dette med å åpne bøgene m.m. så surner ikke blodet som måtte ligge der hvis man har behandlet slaktet noenlunde rett. Hva gjør dere bogløsere hvis der er blod imellom hinnene fra nakken til svangen ? Flenser man av hele siden på dyret da?

Slik blodspredning skjer fra tid til annen på dyr som basker på ei stund etter skuddet, oftest mest på relativt magre dyr. Som nevnt så blir aldri blodet bak bøgene surt på mine dyr, kun det stukede kjøttet i skuddsåret.

Jeg har ikke kjøle men henger skrotten i en relativt stor litt kjølig garasje med vifter mot kjøttet, full guffe første døgnet og etterpå bare litt sirkulasjon på lufta i rommet.

 

Vi har tidligere hatt diskusjoner på forumet om å skjære bort bukskinnet på (brunst)bukker, helst ute i marka før man begynner vomming og transport. Føler det føyer seg inn i de samme gamle hedinske skikkene, "de gamle sier vi må gjøre det" fordi man alltid har gjordt det. Men ingen vet hvorfor eller kan grunngi det.

Link to comment
Share on other sites

Angående den hedenske skikken med å skjære vekk brunstbefengt mageskinn på bukker så var det et stjernetrekk videreført etter Olav den Helliges omkalfatring av hva man skulle tro på rundt år 1000.

Den som har slurvet med renhold under flåing og senere slakting av brunstige hjortebukker har ikke problemer med skjønne viktigheten av dette i etterkant.

Om noen har hørt at man gjør det for at det bare gjør man så er det greit nok. Kjøttet blir iallefall bedre.

Hos meg har det vært tider da brunstlukten/smaken har vært så sterk av halsen at den har gått i hundeforet.

Da har vi kokt halsen utendørs for å unngå lukten innendørs. Renslighet er alfa og omega for et fint slakt.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg du gjøre noe riv ruskende galt under flåing. Selvsagt kan der komme smak og lukt på kjøttet om man hele tiden dasker hårsiden av skinnet mot dette. Jeg kan ikke se noen annen årsak til at du får brunstsmak på kjøttet ditt, altså ureinslighet og ellers dårlige rutiner :shock:

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg du gjøre noe riv ruskende galt under flåing. Selvsagt kan der komme smak og lukt på kjøttet om man hele tiden dasker hårsiden av skinnet mot dette. Jeg kan ikke se noen annen årsak til at du får brunstsmak på kjøttet ditt, altså ureinslighet og ellers dårlige rutiner :shock:

 

 

Det er tydelig at du aldri har slaktet hjortebukk i brunst hvis du ikke vet om brunstsmaken/lukten av halskjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Må vel ha passert minst 40 brunstbukker, kanskje flere men jeg har jobbet som slakter og har litt greie på flåing og kjøttbehandling.

 

Husk ingenting er bedre enn original innpakkningen =skinnet. Hvis disse fryktelige saftene trekker igjennom skinnet så må de jo være igjennom mens dyret lever og da hjelper det jo ikke hvor mye skinn man fjerner på buken etter at bukken er skutt???

 

Studèr filmen som der er link til over her, den viser slakting slik det har vært gjordt av proffesjonelle i hundrevis av år. Der er en grunn for det : det fungerer på alle måter, inkl. på brunstbukker.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg vet, så er det kun reinsbukker av våre hjortedyr som får brunstsmak på kjøttet uavhengig av slakterutiner.

Jeg har i alle fall aldri opplevd at noen andre hjortedyr har fått det.

 

"Ettersom jeg vet" åpner for at mer kunnskap absolutt bør erverves.

Egen opplevelse kan neppe være normativ for det som her er tema?

At du ikke har opplevd det betyr ikke at det ikke eksisterer.

 

@Veidinn

 

Å gjenta at det kun er dårlige slakterutiner/kjøttbehandling som fører til dårlig smak på hjortekjøtt viser at du mangler kunnskap om de indresekretoriske mekanismene som styrer brunst i hjortedyr.

En annen sak er jo at noen syns brunstsmaken på bukkekjøtt setter en spiss på måltidet.

Vil du si at kjøtt fra kolle smaker annerledes enn kjøtt fra en bukk i brunst?

Link to comment
Share on other sites

Kan dette hjelpe?

 

“Smaker vondt”

For en del mennesker – kanskje særlig dem som har vokst opp med viltkjøtt som daglig kost – kan det bli for mye av det gode. Vi har møtt en del folk, særlig fra “hjortefamilier” på Vestlandet som har fått nok:

 

“Jeg vil ikke ta kjøttet i min munn.” og “Ukjøtt – det duger ikke til menneskemat”, er utsagn som vitner om at noe har gått galt. Kanskje trenger de bare en pause fra viltmat. Eller muligens er det verre; at de regelmessig har vært utsatt for skjemt kjøtt. Uansett kan kjøttet behandles annerledes for å dempe den uønskede “viltsmaken”.

 

Ifølge Johan Trygve Solheim ved Norsk Hjortesenter på Svanøy utenfor Florø, skyldes usmak i kjøttet nesten alltid dårlig kjøttbehandling under slakting og mørning.

 

– Stikkordet er hygiene, hygiene og hygiene! For at kjøttet skal bli godt er det nødvendig å være mer nøye enn mange jaktlag er klar over, sier Johan Trygve Solheim.

 

Kopiert i fra Hjortevilt

Link to comment
Share on other sites

Kan dette hjelpe?

Ifølge Johan Trygve Solheim ved Norsk Hjortesenter på Svanøy utenfor Florø, skyldes usmak i kjøttet nesten alltid dårlig kjøttbehandling under slakting og mørning.

Kopiert i fra Hjortevilt

 

Her har Solheim et poeng som ser ut for å ha gått forbi enkelte: "nesten alltid".

Hvilke andre faktorer kan tenkes?

Villfarelse og grisevinger?

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på de 3 andre jeg da, hygiene under slakting har alt å si. Bukker skutt midt i brunsten, gjerne på lokk, havner like godt på tallerenen som noe annet. Dersom usmak, har noe gått galt under kjøttbehandlingen. Har forøvrig ikke opplevd det ennå, heldigvis...

 

Over til et hyggeligere emne, brølingen har startet så vidt her i en dal utenfor Bergen. Viktig å fyre de litt opp av og til, få de til å tenke på at brunsten nærmer seg ;)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt lyd enda men så har jeg vært lite der man kan håpe på å høre buring. Nå er jo ikke slik stemmetesting i aug/sept egentlig brunst. En venn av meg tok bilde av en kjempebukk 8.aug for mange år siden og den står og tester stemmen som man ser :

http://www.fotonatura.no/Hjort/slides/2 ... 7_365.html

 

I jomfrulige terreng eller langt fra mennesklig ferdsel kan man oppleve testburing ganske tidlig mens den virkelige brunsten starter som regel rundt månedskiftet sept/okt etter min erfaring. Men jeg har hørt og sett bukker som går med koller og brøler i midten av sept. for så å roe seg et uker før skikkelig brunst.

 

Kalde netter og stor måne ser ut til å ha en viss innvirkning på aktiviteten??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...