Jump to content

HJORTEJAKTA 2014


Hjortetrekk

Recommended Posts

Bra med fellinger i vårt vald i Rauma, M&R. Mitt felt har lav uttelling hittil (2/10), men vi jobber med saken...

Lite dyr på innmark. Bra med dyr oppi fjellet. Men, det er et tidsspørsmål før de finner bra beite nede ved gården her.

Fikk ellers første hjorten for Luna i ettermiddag. Ho er 10 måneder NES. Hadde dette som mål før denne sesongen.

Ikke noe stort dyr, men hva gjør vel det, når bandhunden får sitt første fall.

IMGn_5700.jpg

IMGn_5712.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 318
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ladebenken, hvor holder du til i landet? Du er vel inne på noe veldig mange på vestlandet har opplevd i år. Jeg jakter i Sunnhordland, i det som i "alle" år har vært kjent som skikkelig hjorteland eller bygd for den del, ikke uvanlig og se 50 hjort på en bø, jeg holder noenlunde kontroll med sett hjort og har gjort det noen år nå, men jeg er meget overasket! Det er nesten ikke hjort og se der lenger! En ting er at temperaturen denne sommeren og høsten til nå langt ut i oktober, har vært varmere enn på svært lenge, det er jo en tanke som sier at dyrene står høyere når det er slik, men allikevel. Fra hvor jeg bor, tar det ca en time til der jeg jakter, på veien dit sees ofte veldig mange dyr, begge veier, selvsagt litt avhengig av tid på døgnet, men selv her, ser jeg nesten ikke hjort...

 

På bakker som ifjor hadde 20-25 dyr hver natt, ser jeg nå 4-7 dyr, og på noen ikke. Sist vinter var meget mild og fin her, enn skulle tro at de aller fleste ville overleve, det er nok mange faktorer inne i bildet, personlig tror jeg at jeg får kvoten også i år, men det ser ut til at det må jobbes mye mer for det i år. Det tror jeg mange andre også må.

Link to comment
Share on other sites

Husk at hjorten flytter på seg så det er normalt ingen krise om der er mindre dyr det ene året eller to. Hvis dyrene ikke er skutt eller drept på annen måte så har de bare funnet seg en kjekkere plass å være dette året. Det største problemet med hjortejegere er ofte navlebeskuelse, man tolker alt utifra hvordan det er i deres egen jaktmark det året.

Så løft blikket, sjekk litt rundtomkring i noen mil omkrets, så vil man finne dyrene "sine" en annen plass som der kanskje ikke fantes dyr ifjor eller året før.

Det er tusen ting vi ikke forstår om hjortens liv og levnad men samler man opplysninger og følger litt med så blir kanskje bildet mer nyansert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser den veidinn, men vi snakker ikke bare om "min" bø her, vi snakker langs 5-6 mil, og gårdene deromkring, det andre stedet jeg jakter, som ligger ca 12 mil fra meg i en annen retning er det også slik. Jeg vet selvsagt at ting endrer seg, men jeg har personlig ikke sett en så stor endring som i år, det viser seg også på slakteriet hvor jeg holder til, er visst det laveste antall hjort på veldig mange år som til nå har kommet inn.

Link to comment
Share on other sites

Utifra alle bildene av grom bukkene som skytes og legges ut på gruppen Hjort og Hjortejakt på facebukk, ser det ikke ut til å være noen krise. Men jeg har merka meg at noen av de som har ropt høyt om lite dyr og dårlig bestandplanlegging, plutselig kommer med bilder av storbukken de har skutt nå i tidlig brunst, så enten er det ikke så ille som mange vil ha det til, eller så er dobbeltmoralen ute og går, igjen..

Link to comment
Share on other sites

Ikkje så lett på bli heilt klok nei. Synes personlig at 4- årsplaner (driftsplaner) er litt for lenge. Mykje kan øydeleggast på fire år. Ta reinsjakt som eksempel. Der tek dei eit år av gangen. Sjølvsagt har dei betre kontroll over bestanden gjennom telling frå helikopter i eit skogfritt område, men meiner likevel at det er nok med 2- årsplaner og samtidig ha eit kotrollert uttak.

 

Men ein ting eg har blitt meir og meir overbevist om basert på andre sine observasjoner og eigne, er at skal man vere sikker på at det er dyr igjen i terrenget også neste år, MÅ man vere forsiktig med uttaket av koller. Kva som er stamkoller og ikkje, kan vere vanskelig å skille ut. Men legger man all fornuft til sides og stoler blindt på driftsplanen år etter år, kan dyra forsvinne fra området.

 

Sjølv om det virker tomt for bukker, kjem dei likevel når brunsten starter om det er koller i området.

 

Resten blir teorier og synsing frå mi side, sølv om det også er spennande å diskutere :)

Link to comment
Share on other sites

Tror du har forstått det Hjortetrekk, voksne koller er uhyre viktig i de aller fleste terrenger. Derfor har jeg de siste dagene tenkt at man burde man kunne skyte spissbukk på hunndyrløyve slik man vel har det på reinsdyr.

 

Har snakket endel med en danske den senere tid, i Dk har man ikke lisenser/løyver og da heller ingen detaljert tildeling som her i landet. Der er såpass selvjustis blant grunneiere og jegere at man tar ut sånn pass med dyr hvert år. Ingen skrevne regler men mange uskrevne.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikkje ein dum tanke å kunne felle spissbukk på kolle- løyve.

 

Joda, vi trenger jo bukker også, men ikkje så mange. Ein bukk er jo nok til å bedekke opp mot 10 koller i haremet.

 

Om kommuna si målsetjing er å få bestanden kraftig ned ser eg ingen grunn til å ikkje auke bukkeprosenten i kvart jaktvald, og heller minske kollekvota. Då vil ein få ein meir kontrollert nedgang i bestanden. Kollene finner seg ein bukk, uansett kor langt ho må gå :lol: Kva gener den bukken bærer veit ikkje eg :P

 

Håper også at man ein gong i framtida vil ta problematikken om kalvar som ligger og trykker i skogkanten tidleg i jakta, på alvor.

 

Mitt forslag til avskyting:

 

Frå 01. sept: Kalv, ungdyr og bukk

 

Frå 25. sept: I tillegg koller

 

10-20 okt: Jaktpause så dyra får ro til brunsten.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har samme syn på ulike jakttider på bukk og koller som jeg presenterte på 90tallet for NJFF på hele Vestlandet. Vi var enige om dette men så trakk både Sogn og Møre seg, "det ville resultere i at altfor mange bukke ble skutt" sa de???

 

Synes det er gøy å jakte litt i brunsten men det jo opp til enhver om man vil jakta da eller la dyrene få fred en periode. Det vi ikke trenger er flere tullere detaljreguleringer fra Trondheim, det er rape gale slik det allerede er idag. Og folk får stadig mindre respekt for detaljreguleringer og de som forvalter/forfekter disse. Trist men slik er det!

Link to comment
Share on other sites

Nordmøre/Romsdal.

Tja, noen av nabovaldene har skutt som normalt, noen litt mindre og de to nærmeste naboene har ikke fått tak i noe.

 

Vi selv har ikke skutt eldre kolle de to siste årene, 1 for tre år siden. Har hatt flere sjangser på eldre kolle i år også, men dem får gå. Tidligere år har vi hatt nok skuddsjangser til å skutt kvoten iallefall 2 ganger, men har lagt oss rundt 50-70% felling i håp om å øke bestanden i eget terreng. Så det er ikke vi som har skutt ned egen bestand. Terrenget er 18 000 mål ( 12-13 000 kvotegivende pga brattlendt).

 

Noen mener det enda er alt for mye hjort, det er jo flere flokker på 20-30 dyr om vinteren, det er ikke så mye når samme område skal ha 100 fellingstillatelser. Enda er det bare kollene som får kalv såvidt jeg vet. Så hva enkelte jegere tenker med når de knaller ned kolle etter kolle kan man jo spekulere i.

 

Regnestykket er ikke så vanskelig, tilvekst minus naturlig dødlighet = antall fellingstillatelser, hvis man skal beholde størrelsen man har på stammen idag.

 

Synes dere som har skrevet her har skrevet mye fornuftig.

 

Skal bli interessant å se når man kommer uti desember og det har kommet litt snø, hvor mye hjort det faktisk er.

Link to comment
Share on other sites

Var idag en tur å snakket med viltansvarlig i kommunen vår ifb at noen vald i et vinterområde noen km herifra påklaget kvotene sine og fikk økt disse med 50% med umiddelbar virkning :shock: Argumentene deres var gamle gode beiteskader og "det er ingen problem å fylle kvotene" Det siste argumentet var jo meget tungtveiende..

Selvfølgelig kommer ekstrakvoten nå når trekket kommer utover, hadde problemene deres vært reelle så skulle påklagingen vært gjort når kvotene ble tildelt og problemdyr vært tatt ut med en gang jakta startet.

 

Vel, han var enig og han hadde visst stilt seg negativ til ekstrakvoter, men ekspertene i formannskapet (politikerne) hadde stemt ja... noen har gode kontakter..

 

Han ble underrettet angående situasjonen hos oss og hva vi mente om bestandssituasjonen. Han var også enig i dette, til neste år blir mulig valdene forespurt skriftlig om hvordan de mener bestandsutviklingen har vært, samt om de mener kvotene bør opp/ned. Erfaringsmessig så er det ikke alle som sier meningen sin på valdledermøter,,, og de som skriker høyest de..

 

Alle signaler og tellinger han har fått inn tyder også på en reduksjon i bestanden. En fellingsprosent på rundt 60% for hele kommunen tyder også på at det ikke er kvotene som er den begrensende faktor i de fleste valdene.

 

Økonomiske motiv gjør at for enkelte betyr det selvfølgelig mye at kvotene ikke blir redusert.

Link to comment
Share on other sites

Alle signaler og tellinger han har fått inn tyder også på en reduksjon i bestanden. En fellingsprosent på rundt 60% for hele kommunen tyder også på at det ikke er kvotene som er den begrensende faktor i de fleste valdene.

 

Økonomiske motiv gjør at for enkelte betyr det selvfølgelig mye at kvotene ikke blir redusert.

 

Hvis viltforvalteren i sin umåtelige visdom har funnet ut at avskytingen skal være f.ek. 75% av tildelt kvote så vil enmulighet for måloppnåelse være å redusere kvotene til et nivå - som basert på historiske data vil møte målet om 75% avskyting. Et annet virkemiddel er fastsetting av minstemål for tildeling pr løyve. Dette sendes så ut på høring og ikke en kjeft reagerer. Best så det er så står man der med skjegget fullt av postkasser. Da har toget gått til og med i mitt fylke som i utgangspunktet er nesten fritt for jernbane.

Link to comment
Share on other sites

vqllzd.jpg

Denne kalven har siden i sommer gått innenfor en saueinnhegning, og den trodde nok selv at den var en sau. Mora til kalven har ofte hoppet inn i innhegningen for å gi den melk. Hvorfor kalven ikke har blitt med mora på utmarka er noe usikkert, men mest sannsynlig så har den vært for liten til å hoppe over gjerdet. På fredag bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på å ta kalven. Sauene blir snart satt innomhus, og hvordan hjortekalven ville klare seg uten sine venner er høyst usikkert. I tillegg har vi gjennom hele høsten sett at dette er en liten kalv som kan få det tøft når kong vinter kommer.

Jakta på denne kalven kan nok bedre beskrives som avliving enn jakt. Kula gikk rett igjennom begge bogene, og kalven stupte i smellen. Det viste seg at dette var en kollekalv, og slaktevekta var 18 kg. Jeg må si at dette var en noe vemodig opplevelse, kalven har vært et arti innslag i hverdagen for meg og alle andre i bygda.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått skutt min aller første hjort! Skøyt den tidlig i oktober i år under måneskinn! Utrolig spennende og utfordrende situasjon med mye sniking og kontrollering av hvilket dyr som skulle skytes!

Når månen kom frem bak noen skyer så dyrene som var der viste seg godt fant vi riktig dyr og jeg fikk skutt et velrettet skudd! Den løp ca 40m før den hoppet over ett sauegjerde og døde i hoppet! Falt død om på andre siden! Første hjorten og første storvillt i min karriære samt første storvillt med nyoppussa børse! :)

Dette glemmer jeg ikke med det første!!

Slaktevekt var 49kg.

32e01e9b7fdfb0fcde60741a78d36777.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisann, her går jakta sin skeive gang.

Hadde igjen ett bukkeløyve på ett av terrenga.

Satte meg tl å lokke mandags kvelden.

Fikk svar momentant 3-4 brøl så heilt stille...

Gikk 5-6 minutter så sto bukken der.Delvis skjult bak en einer.

. 110m målt med avstandsmåler. Fikk opp børsa, godt anlegg full kontroll.

Grynta litt på Bukken han tok det nødvendige steg fram.

I heile sin prakt sto han der i ca 1minutt. Eg slo på sikringa tok ned rifla og ba han sende en mindre..

Dette var sjefen sjølv, og han har en jobb å gjere.

Kanskje vi snakkast neste år.. Vi får sjå.

Artig å hilse på uansett. Hadde nok blitt ny pers... Garantert....

Skaut en piggbukk på dette løyvet torsdags kvelden.

Link to comment
Share on other sites

MÅ man vere forsiktig med uttaket av koller. Kva som er stamkoller og ikkje, kan vere vanskelig å skille ut. Men legger man all fornuft til sides og stoler blindt på driftsplanen år etter år, kan dyra forsvinne fra området.

Sjølv om det virker tomt for bukker, kjem dei likevel når brunsten starter om det er koller i området.

 

Mye fin lesing i denne tråden.

På tidligere besøk i terreng der de stedegne stammene har fått seg en "knekk", henges årsaken på at store "enkle bøkoller" rett og slett er skutt ut. (Hvis hjorten skal fjernes fra området er vel det god medisin).

Ja, hvorfor må det absolutt skytes stedegne koller tidlig i septemper(kanskje med unntak i ormåder der dyrene normalt trekker ut etter få dager fra jaktstart).

Link to comment
Share on other sites

Kl 01, falt en morløs kolle, ung og uten melk i jur. Fantastiske forhold, veldig godt månelys, nesten ikke vind og fin temperatur.

 

Det jeg er mest bekymret for, er at på veldig store områder, tidligere og i "alle" år pepret med mengder av hjort, ser jeg nesten ikke hjort!

Jeg har skrevet om det før her, men det jeg og mange av oss ser her, er en veldig stor og radikal nedgang i antall hjort, nå vil jo statistikken vise endel etter sesongen, men slik det ser ut nå, ser det ut til og bli en markant nedgang. Det gjenstår og se hvordan det vil arte seg, foreløpig ser det ut til at nedjusteringen i gitte antall hjorteløyver foran denne sesongen var korrekt og berettiget.

 

Nå er det snart ut og prøve lykken igjen. Lykke til til andre som skal ut i måneskinnet!

Link to comment
Share on other sites

Tok morgendagen fri fra jobb og dro nedover til hjemgården for å jakte på siste kalven på kvoten. Hadde tenkt å kose meg med måneskinn og jakt.

Første jeg så når jeg prøvde å komme meg ut etter å ha hilst på opphavet var en liten bukk 30m fra huset så måtte ta retrett.

Gikk flere dyr omkring og stengte utganger fra huset, så jeg trakk meg tilslutt opp på loftet og felte en kalv. Ikke helt den store spenningen, men pytt, pytt.

Tenkte å se litt etter rådyr etter flåing, men bare hjort å se og kom meg ikke på post uten å skremme dem. Gaupa har vel også tatt de fleste så tok heller kvelden og ser frem til en god natts søvn i stedet uten stress med barnehage og jobb. Har med hagla, så får lufte den i helga i stedet og se om det finnes noe rype på toppen her, har et fint bratt fjell nær gården som det tar timesvis å gå opp på, bittelite område å jakte på og evt rype flyr etter å ha blitt støkket til neste fjell som er ganske likt...

Kan evt håpe på tilleggsdyr etter innmelding i morgen også...

Link to comment
Share on other sites

Hei skal på hjortejakt i nytt område neste uke.

Utfordringen her er at det er ganske gjengrodd enkelte plasser. Hvis vi tar med oss sag pluss øks, og meier ned det verste med skog, kan en da regne jakten som spolert eller bryr ikke hjorten seg noe om det?

erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei skal på hjortejakt i nytt område neste uke.

Utfordringen her er at det er ganske gjengrodd enkelte plasser. Hvis vi tar med oss sag pluss øks, og meier ned det verste med skog, kan en da regne jakten som spolert eller bryr ikke hjorten seg noe om det?

erfaringer rundt dette?

Spørs litt trur eg, hadde ikkje gjort det 1 time før eg skulle på post:p Men ellers er mi erfaring at hjorten bryr seg lite om litt støy, stikker kansje av samme dag, men kjem nok igjen fort.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ein fantastisk dag på jakt Lørdag!

Skulle ta eit jag lengts og høgst inne i dalen. Eg har eit dårleg kne så fekk utdelt ein post der ein kan gå inn på andre sida av dalen for og komme fram :) Resten av postane går ein lang omveg over fjellet.

 

På vegg inn hadde eg god vind sida vinden var heilt feil på resten av jaget. Gjekk stilt og rolig avgårde når eg plutseleg hadde ein spissbukk 40m framfor/over meg!Sleit lenge med og finne skytestilling, prøvde og legge meg ned men det blei for lavt. Ståande oppetter ein stein blei feil vinkel osv. Stilte meg til slutt opp på steinen og skaut ståande etter eit par minutt for og roe ned puls og få full konsentrasjon. Perfekt treff, kula gjekk inn midt i bogen og ut litt oppe i andre bogen :) Sneia og litt av ryggen så den datt rett ned i fallet. Trener mykje kvert år på ståande skyting men det er første hjorten eg har skutt ståande.

Bilder av spissbukken med den gode, gamle Brno'en som gjorde ein god jobb :)

DSC00182_zps18424a94.jpg

 

Små taggar og liten kropp, tippar ca 35 kilo slaktevekt.

DSC00184_zpsa93f238d.jpg

 

Blei litt sjokkert over kor kvit og rein den var, såg heilt nyvaska ut overalt:p

DSC00185_zpsbb85feb9.jpg

 

Såg 5 dyr til på veg til post, men ingen skuddsjangs. Har ikkje mulighet for avskjæring f.eks med kneet som er dårleg.

Vi var berre 10 mann(av 17) så vi fekk beskjed om at vi maks kunne skyte 3 dyr, då hadde vi 4 med spissbukken eg skaut.

Hadde låge ein liten time når eg hørte på radioen at to av dyra var skutt. To minutt etterpå såg eg ei kolle og ein STOR bukk som kom småspringande rett mot meg gjennom skogen!Når bukken hadde ett steg igjen før eg hadde fritt sikte på bogen stoppa den opp, sto noken sekunder før både den og kolla sprang opp og tilbake :( Ett steg til så hadde eg den komt ut i den lyse grasbakken som er til venstre i bildet. Vanvittig irriterande sida eg har gått og drømt om storbukk heile året, men kjekt og ha den gåande i skogen og :)

DSC00186_zpsd82bd3d1.jpg

 

Hadde omtrent ikkje tatt ned rifla før det kom tre dyr til springande. Denna gangen kolle, kalv og ein 2,5 åring. Dei kom ut av skogen og runde ned på myra bak kulen på bildet. Stien delte seg i to der og enten så for dei over myra eller så kom dei opp igjen bak meg.

DSC00187_zps50bcad71.jpg

 

Dei kom heldigvis opp igjen bak meg :D Plystra på kolla og kalven, men dei sprang i full fart inn i sprakebuskene. Bukken stoppa opp og sto i ro litt i kanten av myra. Når den begynte og springe igjen endra den retning sida den var aleine og kom ut av småskogen rett mot meg. La inn eit velretta skudd som traff akkurat der eg sikta og bukken datt rett ned og blei liggande :D Den ligger til venstre i bildet.

DSC00188_zps24e55c4e.jpg

 

Ga beskjed på radioen at eg hadde skutt ein liten bukk og jakta blei avslutta. Rett etterpå kom det kolle og kalv igjen som stilte seg fint opp framfor meg der eg skaut bukken, dei hadde tydelegvis fått med seg at jakta var avslutta :P Vanvittig gøy når ein får skutt hjort og i tillegg ser så mykje!!Vi såg over 20 dyr i jaget og fleire av postane hadde mange dyr opp til seg etter vi hadde avslutta.

To bilder til av bukken :D

DSC00190_zps1400a435.jpg

DSC00191_zps29efac87.jpg

 

Satt igjen eit minne i treet eg satt oppetter :) Skulle begynt med detta før, har spesielt ein post der eg har såtte tre gangar og skutt fleire dyr kver gang, då hadde det vært ekstra gøy og slått tomhylser i treet der.

DSC00193_zps3ed46907.jpg

 

Ingen slaktebilder sida eg då blir "slakta" av Veidinn :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært to helger for å prøve å lure storbukken! Desverre uten resultat... Første helga jeg var der var jeg nærmest, da så jeg gamlefar selv, men det var for tett der til å skyte!

Nå sist så jeg ikke dyr engang :(

Jeg holder jo på uten å vite hva jeg driver med egentlig da, første gangen jeg jakter hjort i år, og spissbukken jeg skøyt tidligere var på posteringsjakt på ett jorde i måneskinn! Kan ikke si jeg fikk noe erfaring i å jakte på bukk i utmark ved postering/snikjakt da! :/

Håper jeg har råd/tid til å ta meg en siste tur til vestlandet før jul for å se om jeg kan lykkes da! :)

Jeg har jakt på ei ganske lita øy som det er bratt som bare pokker! Det er rett opp og rett ned i tillegg til at det er tett som fy der!

Har funnet noen hyppig brukte trekkstier til hjorten og jeg har forsøkt å både postere ved dem og å snike meg oppover for å se om jeg kan se dyr. Som sagt uten særlig hell...

Er det noen som har erfaringer de vil dele med seg ved lignende situasjoner?

Jeg er også intressert i å kunne være med å lære av en som har peiling på snikjakt etter hjort! Gjerne på Halsnøy eller i områdene rundt ;)

 

Her er noen bilder fra siste jakthelgen jeg var der! Som dere kan se er det rimelig tett de fleste stedene der! :(

e11d5f22782ae6a614718010d71f1a4c.jpg

0a1999148c83764b16a14884d6839cd2.jpg

dc5b25f04c7842ee37610b9895ee7086.jpg

0ed6a3e655cf904334909d890e899c21.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det hadde nok gjørt susen. Det første bildet er der jeg så gammelbukken første gangen jeg var der! Da var den der jeg sitter å tar bildet, mens jeg var midt inni tetta du ser forann der. Maks 50m... fikk sett ene gevirstanga såvidt og telte kjapt 6 eller 7 takker... :P

Link to comment
Share on other sites

Da har denne førstegangsjegeren felt sitt aller første dyr, en Vestlandshjort! Det betyr også at den jomfrudommen får jeg aldri igjen! :cry::lol:

 

HvvhAz4.jpg

KDFh1lf.jpg

 

Hadde ikke felt så mye som en skjære før dette så dette ble den beste helga noen sinne!

 

3 dager med MEGET godt selskap, god mat, flott natur og selvfølgelig flotte opplevelser!! :mrgreen:

 

qLNzXFD.jpg

q6dRauu.jpg

 

Det var på Vestlandet, så det var fuktig og kjølig hver dag, men opplevelsene gjør at man nesten glemmer den biten. 8)

Link to comment
Share on other sites

Endelig klaffet det ! Det har blitt mye stang ut i høst og har ikke skutt hjort siden åpningsdagen.

I natt lå alt til rette for måneskinnsjakt og jaggu hadde ikke Storm og Yr rett, kl 18 letta det og kl 19 var det clear sky. Fikk en bukk utpå ved 20 tiden, men den fikk gå- bukkekvota er full. Ved 23 tia kom det 4 dyr utpå, en bukk og 3 koller. Den ene kolla ble liggende.....

Testa i natt den nye jaktkjeledressen jeg fikk fra Cabellas i forrige uke. Maken til posteringsdress har jeg aldri vært borti :P:P Tipper at komforttemp på denne er rundt -20. Var så varm at jeg måtte få av meg den tynne fleecegenseren jeg hadde under. Det var ikke særlig kaldt, temp lå rett under frysepunktet, får sannsynligvis testa den skikkelig på grisejakta i januar. Har ofte brukt foret Jervensekk, men syntes den bråker vel mye. Den nye dressen var HELT støyfri. Eneste lille minus var at jeg måtte gå i et VELDIG rolig tempo fra bilen til post for å unngå å svette.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så var vi godt igang med den siste fullmåne perioden i denne hjortesesongen. De to første periodene var preget av elendig vær, det var ikke noen muligheter for noen som helst fornuftig skumring/nattjakt. Forrige fullmåne var ikke så verst...

Igår var månen meget god, klart og fint, men da var jeg ikke ute!

Natt til fredag kan være aktuell, om været holder seg slik det er meldt. Og kanskje natt til søndag, jeg håper på det beste disse dagene!

Link to comment
Share on other sites

Sorry at eg ikke navnga dressen, den heter Cabelas Stand Hunter Extreme Insulated Coverall. Jeg vil ikke nøle med å gi den en 6'er når det gjelder å ha det godt og varmt på vinterpost, eneste minus er at den er ikke særlig lett å pakke med seg hvis du har langt å gå til post. Den tar MYE plass i sekken. Den fyller en 70l sekk fullstendig. Anbefaler heller ikke å gå langt med denne dressen, til det er den alt for varm ! Dressen fullstendig lydløs, har alle nødvendige lommer og glidelås på beina går så langt opp at man slipper å ta av støvler for å ta den av og på. Jeg har en annen billigere dress hvor glidelåsen kun går til knehøyde, det er greit å ta den av uten å ta støvlene av, men når dressen skal på er det ingen bønn. Sløvlene henger seg opp i foret og klin umulig å få på med støvler.

Skal ha med meg nydressen til Sverige på vakjakt i Januar og tipper at Jervensekken ikke kommer til å bli brukt. Jervensekken er genial den, men den er alt annet enn lydløs. Skal man lykkes på vakjakt etter gris er viktigste bud at man må være helt lydløs.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det diskuteres om det er lite hjort. Ja hjortebestanden er kraftig redusert.Har jaktet hjort nå i 15 år. Har 3 terreng fordelt på vestlandet.Den er ikke bare redusert noe som var målet fra myndighetene,men kraftig noe som er veldig dumt da det vil ta fryktelig mange år å få den opp igjen.Det samme gjorde de på sørlandet for noen år siden ang elgstammen.

Som jeger så er dette som nå har skjedd tragisk.En reiser helg etter helg og kommer hjem tom.Dette har jeg sett nå i mange år at det blir mindre og mindre hjort. Håper noen kan åpne øynene til de som forvalter utak og forklare dem hva de har gjort. Snakker om uvitenskap.

Men folk har alltid vore dumme. Beklage ordbruket mitt men jeg er frustrert.

Link to comment
Share on other sites

Det der kalles "allmuens elendighet" har eg blitt forklart og går ut på at dersom du gir ett folk tilgang på ein resurs så vil dette folket overforbruke resursen heilt til den er ødelagt. Når det gjeld hjortejakt så hjelpe da ikkje så mykje med løyve heller der eg er fra virker det som ein del skyt det dei synes dei treng.

Link to comment
Share on other sites

Ja de terrengene jeg har jaktet i over mine 10år har jeg aldri sett mye dyr.

Ei heller skutt kvoten.

Så har aldri helt skjønt at det skal være så mye hjort rundtom.

 

Rekord år for meg i år med 14 dyr sett og 2 skutt på hittil 42 jaktdager med bandhund.

Men det er nok stadig de samme få stamkollene som ikke er på kvoten, som blir sett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...