Jump to content

HJORTEJAKTA 2014


Hjortetrekk

Recommended Posts

Har bukker på film på viltkameraet som tester ut stemmen sin i august i år.

 

Har også ein oppfatning av at temperaturen og månen har stor innvirkning på brunsten. Men kor mykje, veit eg ikkje. Antal bukker i brunstområdet er vel også ein medverkande årsak. Finnes det forskning på dette? Eks fra farmer der dei kan varigjere andelen av bukker fra år til år. Hadde vert interessant å vist meir om...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 318
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ettersom jeg vet, så er det kun reinsbukker av våre hjortedyr som får brunstsmak på kjøttet uavhengig av slakterutiner.

Jeg har i alle fall aldri opplevd at noen andre hjortedyr har fått det.

 

"Ettersom jeg vet" åpner for at mer kunnskap absolutt bør erverves.

Egen opplevelse kan neppe være normativ for det som her er tema?

At du ikke har opplevd det betyr ikke at det ikke eksisterer.

 

 

Fulstendig klar over at det faktum at jeg ikke har opplevd det i løpet av mine 30+ år som storviltjeger og noen hjortevilt på samvittigheten, er noe bevis for at det ikke eksisterer :)

Jeg har sikkert vært veldig heldig som aldri har opplevd det.

Samme hvor brunstig bukken som har fått seg ei kule har vært :)

 

Det virker som om temperatur har mye å si for starten av brunsten.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt knyst stille i skogen - i alle fall på dagtid. Skal ta meg en tur ut på senkvelden i dag og lytte så får vi se hvilke lyder som kommer.

Det var vel fullmåne for noen dager siden å kanskje brøle-aktiviteten holder seg lav en stund ennå? Det har sett ut som om bukkene ikke har hatt noe behov for å hevde revir så langt i høst. De har gått og beitet ganske nærme hverandre helt frem til i forrige uke.

Link to comment
Share on other sites

Har også ein oppfatning av at temperaturen og månen har stor innvirkning på brunsten. Men kor mykje, veit eg ikkje. Antal bukker i brunstområdet er vel også ein medverkande årsak. Finnes det forskning på dette? Eks fra farmer der dei kan varigjere andelen av bukker fra år til år. Hadde vert interessant å vist meir om...

 

For noen år siden snakket jeg med flere av våre offesielle hjorteforskere om de ikke snart burde gjøre noe forskning på hva som f.eks. gjør et område til et brunstområde og endel andre ting om hjortens brunst. De var jo enige men slik forskning genererer lite penger, de må vel ha en rik oppdragsgiver.

Det er lite vi vet om dette temaet. Tror jeg har vært inne på dette i en eller flere tidligere tråd(er)

 

Fant en her: viewtopic.php?f=21&t=94600&p=986871&hilit=brunstomr%C3%A5de#p986871

Link to comment
Share on other sites

Her vi jakter går det trått. Vi har sett rev, storfugl, 4 rådyr og en 8 tagger elgokse, men ingen hjort. Hadde hjortelos på morgenen i dag, men den smatt mellom postrekka. Vi fortsetter med posterings jakt i skogen frem til lørdag hvor vi på nytt har muligheten til å bruke hund. Hjortejakt er moro selv om det ofte blir stang ut :-)

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som reagerer på 2 dyr på 1 skudd og kolle skutt fra kalv :roll: uhell skjer men, å skyte kolla fra kalven er no good i mine øyne hvor mye tid er lagt på å finne den kalven igjen ?

Rekner med det er meg du sikter til med kalven?

Venta som sagt ei stund den morningen, men fant ut det var lite vits og vente lenger sida alle dyra untatt spissbukken eg skaut for.

Har lyst etter hjort fleire kveldar etter det og lagt meg ut ein kveld og sett etter kalven, ingen tegn til den.

For alt eg veit kan ho ha mista kalven fra før?Viss ikkje blir den garantert skutt på fellesjakta seinare i høst då alle jaga våre dekker heile dalen.

 

Når eg ikkje har sett noke på bøen verken på jakt eller lysing er det ikkje så mykje meir eg kan gjere då vi kun jaktar felles i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Donner:

Nei det er selvsagt ikke bare du som reagerer. Noen ganger skjer det du nevner fordi folk skyter det første de ser mens det andre ganger er mer uforskyldt. Man kan ofte ligge å se på ei "enslig" kolle i lang tid men så plutselig dukker der opp en kalv, særlig tidlig i jakta er dette ganske vanlig.

Vi prøvde på fortelle DN som det het da, at det med å starte jakta 1.sept ville føre til enda flere morløse kalver. Mange kalver ligger mye i skjul på denne tiden mens mora beiter.

Eneste måten å unngå tragedien er å la være å skyte koller til litt lengre utpå høsten, man er aldri helt sikker men det øker mulighetene for å unngå at der går enslige kalver igjen.

 

Selv forslo jeg for sikkert ti år siden å åpne jakt på hunndyr 25.sept. slik som på rådyr. Med bukkejakt fra 1.sept. men ingen forstod det da :(

Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg helt enig i.

Man kan godt tillate at kalver skytes fra 1 september.

 

Jeg har selv tidlig i hjortejakta opplevd å ligge å se på ei kolle i over en time før jeg valgte å skyte henne med sikkerhet om at hun ikke hadde kalv.

Når jeg kom frem til kolla og skulle vomme ut, oppdaget jeg at hun hadde melk i juret.

Heldigvis kom kalven for å se etter mora mens jeg vommet ut og jeg fikk skutt denne også.

Link to comment
Share on other sites

Gode tips om etterbehandling av felt vilt dette Veidinn, slikt skal jeg dra lærdom av å prøve så godt som mulig og etterstrebe :)

 

Samme her, har nok ikke flådd så vakkert som på filmen.

Mye skyldes nok feil "knivføring" med kniven for tett innpå hinnene/kjøttet, istedet som det vises her at man kutter litt opp på skinnet.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer alle dere som har felt hjort :D

 

Nå har jeg kommet hjem og fått vasket meg skikkelig etter en flott jaktuke i Telemark.

Det ble dessverre ingen hjort på oss denne gangen, så får vi se hvordan avskytingen blir under elgjakta. Resterende dyr på kvota kan jaktes etter endt elgjakt.

Uansett en fantastisk tur med mange timer posteringsjakt har det blitt. Vi har sett endel vilt, men dessverre ikke så mye hjort. Hadde uflaks på lørdag hvor 2 av postene ville bevege seg litt lengre mot losen da dyra bestemte seg for å passere på den ene fra flytta posten :roll:

 

Gleder meg alt til neste høst. Kanskje det blir en sporsnø tur etter elgjakta, men det vites ikke ennå.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye. Er bukken veid? Den ser relativt ung ut til å ha så mange tagger.

 

den vog 93 kg så det va ikkje allverden.. har jo vert topp beite i år så eg hella mot at den må ver en 4 - 6 år? Trudde det var en 3 - 4 greiner eg hadde skote heilt til eg gjekk fram å såg når jaget va ferdig… man kan sei eg blei positivt overraska :winke1:

 

Dinna blei skote av en kompis under samme jaget. ei ekstra gevirstang

961736-11-1410804345052.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kun blitt en spissbukk på meg så langt i år. Sto og venta på meg da jeg var på vei for å sette meg ned på post. Skuddet kom litt langt bak siden den sto litt skeivt, sprang 50m og stoppet og da ga jeg den et skudd til i nakken for å være sikker, da datt den momentant.

Legger og med bilde av en kalv som syskenbarnet mitt skjøt første jaktdagen.

image_zpsabc538da.jpg

Her er spissbukken, 58kg etter endt mørning.

image_zps4b5cb40e.jpg.html

image_zpsf3d2c7ec.jpg

Siden det var mangel på henger så ble de takboksen hahah..

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter(Suldal) har det vært usedvanlig varmt til å være september. Har sett dyr, ungdyr, men har vært vanskelig å komme på skuddhold. Det knaser, cornflakeføre kalles det vel :wink:

Kjenner folk som vil vente en måned før de jakter ( Sandeid). De mener dyra står høyt til fjells.

Har heller ikke noe hast for egen del, men alltids morro å være på plass første uka. Må uansett få hvalpen skogsvant.

Link to comment
Share on other sites

Ruger#1

Hvorfor ikke heller sitte iro og speide eter dyrene og la dem komme til deg, da kraser det ikke i tørr vegetasjon og du setter heller ikke lukt om du ikke sitt midt i hjortens oppholdsområde. Sitt høyt med skikkelig god kikkert.

 

Jeg tror året iår de fleste steder er annerledes enn tidligere år med kalde regnfulle somre. Mye tyder på at dyrene står i liene fordi beitet i høyden som normalt spirer og gror til langt utpå høsten er utvokst og lite atraktivt med den supre varme sommeren vi hatt. Tror nordvendte lier er den frodigste plassen nå.

Ser mange har hatt uvanlig god jakt de første dagene og rapporter om at dyrene står mye lavere enn tidligere år. Selvsagt er der stoore lokale variasjoner som alltid.

Link to comment
Share on other sites

Hadde første jakthelga vår forrige helg:)

Magisk stemning då med fint vær!Synd det var total vindstille og dårleg jaktvær :P

Foto-0040_zps44b18e16.jpg

Foto-0042_zps35a4e1ce.jpg

Foto-0047_zps0041cb6f.jpg

 

Her er eg vridd heilt til høgre på posten min. Heilt til venstre i bildet kom kolle og kalv opp. Kolle først såklart. Når eg prøvde snu meg sakte rundt bråstoppa kolla i skyteposisjon, men ville avvente for og sjå etter kalv. Etter 10sek snudde ho og sprang rett ut til sida, etterfølgt av kalv. Så eg var glad i ettertid at eg ikkje skaut :smile:

Foto-0044_zps5e215e4c.jpg

 

Det blei berre ein spissbukk den dagen, eine naboposten min som skaut den :smile:

Foto-0048_zpsa65f5f0a.jpg

 

På fredagen som var for eg ut på bøjakt. Gjekk opp på ein bø som ligger veldig skjult i skogen for og sette meg. Når eg kom dit var det såklart ein spissbukk der på feil side så eg fekk vinden feil på meg. Så den for fort :P

Etter litt omflytting skaut eg ein 3,5 åring litt lenger nede i dalen. 70 kg og berre ein tagg i toppen på kver side, perfekt bukk og ta ut :smile:

Foto-0083_zpsdfe882ca.jpg

Foto-0085_zpsdecd3644.jpg

 

På lørdag som var var det litt bedre jaktvær med regn men fortsatt totalt vindstille. Då er det vanskeleg og få hjort!

Eg skulle jage, men fekk ein "forpost" der eg skulle dekke ein fluktveg som dyra kunne springe opp med ein gang jaget starta. Satt litt feil der og fekk kolle, kalv og ein liten bukk rett på meg på 4 meters hold. Hadde ikkje sjangs og skyte så venta til dei trekte litt inn på myra eg dekka før eg plystra, men då var det full gass avgårde.

Brodern fekk ein fin liten 10 taggar på post som han skaut :smile:

Foto-0087_zpse95bf063.jpg

Foto-0088_zps85937256.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vel, årets første jakttur ble på lørdag, da lungebetennelse ble lagt til sides for jakt! Har fått en uke perm fra forsvaret, noe som passet svært godt med hjortejakta hjemme. Det ble en tur på smygjakt, og jeg hadde ikke gått mer en 10 minutter før jeg støkte den første trioen. Jeg så en kolle i fullt firsprang og ræva på to andre dyr, som jeg mistenker var en fjorårskolle og kalv. De forsvant inn i et stort einekratt og var raskt vekke. Jeg var nå ganske anpusten, lungebetennelse osv, og roet det ned litt.

Jeg fortsatte å gå litt rundt oppi skogen, en times tid, før jeg gikk tilbake dit jeg støkte dyra. Været var surt med sterk vind og regn, men jeg fant ut at jeg skulle følge i sporene på dyra som forsvant i einekrattet. Jeg kom noe lenger inn i skogen, der jeg ser noe rødbrunt lenger nede. Setter meg ned og finner frem kikkerten, og ser da en hjort, delevis skjult bak en treklynge. Jeg sitter og følger med i kikkerten, og ser at det er en spissbukk. Jeg venter på klert skuddfelt, men den forsvinner bak en gammel steinmur. Jeg begynner derfor å bevege meg sakte nedover mot dyret. Neste gang jeg ser det er jeg på ca 20 meter, og det har fortsatt ikke sett meg. Det står nå helt åpent, så jeg fjerner sikringen og brenner av. Dyret detter i smellen, og jeg beveger meg mot dyret. Når jeg kommer frem, ligger det å blunker og puster. Jeg tenker derfor ryggtappskudd, og gir den derfor et hodeskudd. Viser seg at skuddet sitter i overgangen nakke- bog og at dyre ikke ville reist seg igjen uansett. Har av den grunn ingen bra bilder å vise frem, det får bli ved de neste dyra. Dette var årets første, og nr. 9 totalt. Det står igjen en kolle og kalv på kvota, som jeg håper å ta før søndagen, da jeg må reise. Vet ikke når neste perm kommer, så jeg håper på flere dyr denne uka :winke1: Bukken hadde forresten en slaktevekt på ca. 30 kg. Med andre ord et fint dyr å ta.

 

Edit: Forøvrig første dyret skutt med hjemmeladd ammo, 180 grs swift a-frame i 30.06.

Link to comment
Share on other sites

Mauser (VZ-24) kaliber 35Whelen med en Zeiss 3-12x56 oppå, årets kule har vært 250grs Oryx. Effektiv til hjortevelting.

 

Grunnen til lånebørsa var en "uforklarlig bom" på en kolle; rifla var innskutt litt høyt på 100 meter /senter ca 180meter), kolla sto 140meter unna, jeg siktet høyt i bogen, skuddet gikk, kolla kikket seg rundt, tygde ferdig og la på sprang. Ikke noe å finne på skuddplass, ettersøkshunden gikk langt, og lengere og ville sikkert gått lengere om den fikk lov, enn langt-ikke et hår, blod-ingenting.

 

Kompisen er kjekk, klapp på skuldra og "alle kan bomme". hmm...

Ikke f...n om jeg bommer på noe sånt, neste dags morgenjakt avlyses og banen besøkes; to fine skudd fra benk sitter 20-30cm over siktepunktet, hva i ...... av med siktet og fikle og fomle med ringer og baser. Og joda-den fremste skruen til den forre klakken var røket.

Så da ble det låne-Blaser, oppskyting og kveldsjakt.

 

G-sport hadde skruer så nå er mauseren friskmeldt (men jeg i havet på jobb). Får håpe det blir igjen noe dyr på kvoten til novemberjakta.

 

Kolla jeg bommet på sto faktisk på akkurat samme sted som den avbildet nederst på side 2 i tråden sto!

Link to comment
Share on other sites

Det var litt av en historie ja! Godt at du bommet og at det ikke ble et skikkelig dårlig treff av det! Godt når det løser seg til det beste, men sikkert litt varmt under mønet mens det sto på kan jeg tenke meg! 35Whelen, er et kaliber jeg bare kjenner fra div artikler, men det slår meg at jeg ikke har lest at noen som bruker det har kommet med noen negative bemerkninger, i så måte har jeg fått inntrykk av det er en meget god og velegnet patron til både hjort og elg.

 

Lykke til videre i jakten!

Link to comment
Share on other sites

Fantastiske bilder volvobrage!

Må jo være et paradis og jakte i!

Takk for det!Det er eit paradis og jakte i, heilt klart :D Det einaste negative er veldig bratte lier :P Men slitet er jo litt av morroa :smile:

 

Bilder frå forrige Lørdag. Måtte holde oss nede i dalen sida det var mykje vind og regn. Begynte med at vi fant ein død bukk på veg til post. Fant ut den var stanga i hjel, mykje spor der den låg og ingen utgangshol så det kan ikkje være skudd.

Hol og skrapestriper i lår.

Foto-0095_zps5e69340c.jpg

 

Hol rett bak bogen, mest sannsynleg dødsstikket. Må ha være bra lange taggar på han som angreip :P

Foto-0094_zpsc5f5eef7.jpg

 

Var blitt kald og stiv, men har mest sannsynleg ikkje låge lenge sida alt var heilt intakt på den.

Foto-0096_zpsdef9f05d.jpg

Foto-0098_zps2443849b.jpg

 

Her er posten min, øverste post i jaget heilt oppunder ein hammar :) Bukken eg skaut kom heilt oppunder hammaren, men fekk ikkje skutt den før den var rett over meg, veldig nærmt hold.

Foto-0102_zps37b450fe.jpg

 

Her er bukken eg skaut :) 2,5 år, men berre stenger til gevir. Og liten kropp, tipper 50kg+.

Foto-0099_zpsedc5a3c5.jpg

 

"Usmakeleg" poseringsbilde oppå hjorten:)Var vanskeleg og sitt i ulendt terreng og med dårleg kne.

Foto-0103_zps7e85ce2c.jpg

 

Brodern skaut ein fin bukk på post, 11 taggar:)Hadde tre i kver krone men den eine er så liten at den ikkje teller. Ein plass mellom 90 og 100kg :)

Foto-0107_zps3a85e1d8.jpg

Foto-0108_zps52714531.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ung bukk med mange takker?

4,5 år maks?

Det kan være, usikker på kor gammal den er?Den hadde litt tjukke rosenkransar, men veit ikkje om det går på alder eller berre størrelse på gevir? :) Hovet ligger til rensking, kan sjå om underkjevane er tilgjengelege snart og ta bilder av dei viss det går an og dømme utifra bilde. Eller må det tannsnitt til når dei blir over 3,5 år?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...