Jump to content

HJORTEJAKTA 2014


Hjortetrekk

Recommended Posts

Til stor glede for alle, utenom konkurrentane så klart, kom nyheita i dag om at Ole Einar Bjørndalen ombestemmer seg og forlenger karriera si med 2 år fram til VM i Holmenkollen. I ein alder av 40 år var planen hans eigentilig å gi seg etter OL i Sotsji, men trangen etter å bli enda bedre og ikkje minst gleda av å trene og gå konkurranser blei for stor. Her er det ikkje penger men ekte glede som styrer.

 

Det er og blir ein besettelse for Ole Einar. Det samme kan vel seiast om oss jegere. Trangen etter å komme seg ut i den fantastiske og uforutsigbare naturen vi har her i Noreg er så sterk at det faller seg naturlig å gjere det igjen år etter år. Det er ikkje ein knapp ein berre slår av. Det er dessuten mulig å drive med det i mange mange år og knyter samtidig familiegenerasjoner og slektskap sammen. Når "vanlige folk" klager over hausthalvåret med mørketid og kulde, ser vi som jakter fram til denne årstida og gleder oss til å enda ein gong ta del i hjorten sin mystiske verden på deira heimebane.

 

Det er 04. mars og dei fleste av oss har omsider fått pussa løpet og klargjort våpena med olje for lagring i våpenskapet. Andre har allereie begynt å forberede seg til komande sesong, og har ingen planer om å legge bort våpenet enda. Nye ladninger må testast ut, knestillinga må terpast på og andre føler seg klare for å dra strikken enda lengre med å sette blinken enda nokre meter unna. Vi har alle våre måter å forberede hjortejakta 2014 på.

 

Ein ting er sikkert. Hjorten har hatt ein fantastisk fin vinter så langt med mykje tilgang på mat. Kanskje er det aller helst dei riktig store bukkane som med sin pynt og prakt passa på haremet sitt dag og natt, i fleire veker i strekk uten å få i seg så mykje som eit grasstrå som står igjen som vinnerane av ein slik vinter. Eller dei kalvane som blei unnfanga seint hausten 2012 og som allereie da hadde eit dårleg utgangspunkt når dei møtte livet i fjor seinsommar. Uansett blir det interessant å følge slaktevektene i år :D

 

Joda, det er lenge igjen til jakta, under 7 mnd til, men forberedelsane er jo ein del av gamet. Da stiller man betre rusta når årets høgdepunkt er i gang.

 

 

SKITT JAKT!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 318
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Med det vinterværet som har vært langs store deler kysten, så har det vært veldig gode forhold for hjorten.

Vil tro at både storbukkene og kalvene har fått i seg plenty med mat.

Det burde gi gode slakteveker på fjorårsdyr til høsten og storbukkene har hatt gode muligheter til å overleve vinteren og få i seg nok næring til å utvikle store gevirer.

Link to comment
Share on other sites

Vel, børsa har fått nytt løp, bedding, avtrekk og ladeutsyr er kommet på plass. Gong er kommet opp på 300 (blir ikke skutt hjort på dette holdet i år) og gong skal opp på 200. Begge gongene er 22x22cm slik at når jeg får konsekvente treff, over lengre tid vet jeg at jeg er innenfor:) uansett kommer våren og sommeren til å finne en godladning, forhåpentlig vis med tsx/ttsx dersom jeg får tak i kula.

 

I fjor hadde jeg en personlig rekord med 4 hjort, alle skutt med ca en måned mellomrom.

 

Jeg gleder meg til årets jakt!

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner hjorten her i midtre Romsdal og finne innmarka igjen. Tre dyr nedom huset i går kveld. Kolle med kalv og ukjent som låg litt lenger unna.

Ser på merkahjorten og at de oppholder seg i lengre perioder på innmarka nå. Tydelig at det er noe godt som kommer opp fra bakken.

 

Her har det vært vår siden midten av januar. Ikke normalt, men fint for hjorten. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nåken som tenker på at jakttidene kan bli satt ned igjen fra september til november pga alt for harde avskygninger og lite dyr?

Om dette skjer at det blir sat ned i tid for og jakte, då er min meining av at fra 1 september til 23desember er midt i blinken. Da kan alle oss jegere ta seg god tid til og velge ut det riktige dyret :) så min meining er at ein lang jaktsesong er bra for både hjort og jegere igrunn! :)

Tilbake i 09-011 ( trur eg om eg husker rett ) så var det nesten skutt 40 000 hjort. Så i 012 var det skutt rundt 35 000 og i 013 var det 36. Nåken som har meiningar at det kan bli såpass bra med hjort igjen som å skyte rett under 40 000 dyr igjen og ikkje gå meir nedover igjen og risikere at jakttidene blir kortere?

Kva er din meining? :)

Satt bare og grublet litt på dette og lurer på kva andre synest :)

 

-sander

Link to comment
Share on other sites

heilt enig at dei gjeldane jaktidene er bra! 1 sep til 23 desember gjer at enn sleppe "panikk" jakting, og jegerane bør(!) bruke tida til å ta ut rette dyra, å greie å sjå et dyr passere uten å plaffe det ned:) ta ut små dyra å spar på dei gode produksjonsdyra!

 

gleda mej veldig no til vår/ sommar å kikre opp dyra i grøne lier igjenn, å sjå ut kva dyr som er i terreget. håper på oppgang i antall bukkar, i å med at vi har spart en del lovande bukkar, koller veit eg at her er ;9

Link to comment
Share on other sites

Fint med lang jakttid, men det stiller også større ansvar til jegeren. Da tenker eg spesielt på desembermåned da det ofte kan komme store snømengder. For hjorten sin del er det utrulig viktig at han ikkje bruker opp fettlagra sine før vinteren. Derfor bør man ikkje stresse dyra når dei må kave i store mengder snø som f. eks ved eit jag.

 

Bukkane er allerede i sparemodus etter intense veker i brunsten. Kollene har eit foster dei skal gi næring i tillegg til seg sjølv. Vi bør vurdere situasjonen meir nøye no enn tidligare.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste i forvaltningen er uansett hva slags kvoter (antall samt kjønnsfordeling og "frivillig" aldersfordeling) man legger opp og størrelsen på området. Det andre er mer allmenne jaktetiske problemstillinger uten betydning på stammenivå.

 

Vil man ha mer hjort er støtte til aktivt skogbruk og landbruk veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Vil man ha mer hjort er støtte til aktivt skogbruk og landbruk veien å gå.

 

Nja, ikke alt land og skogbruk som er bra og hipphurra for hjorten heller da.

Men siden det er et uttalt mål stort sett på hele vestlandet å redusere hjortestammen kan jo ting tyde på at en er på rett vei (i forhold til målsettingen).

 

Personlig misliker jeg jaktstart 1.september; det er rett og slett for tidlig. Vi burde ha en ren tidlig bukkejaktperiode i september og generell jakt fra sist i september.

Link to comment
Share on other sites

Personlig misliker jeg jaktstart 1.september; det er rett og slett for tidlig. Vi burde ha en ren tidlig bukkejaktperiode i september og generell jakt fra sist i september.

 

Nøyaktig det samme foreslo jeg for nærmere 20år siden via NJFF, vi hadde møte i Bergen hvor alle Vestlandsfylkene var med og var skjønt enige for å gå for det. Det var på den tid da bukkefundamentalistene begynte å forkynne, så da folket fra Sogn og Møre kom hjem så trakk de seg for de trodde bukkene skulle bli helt utryddet med slik tidlig jakt. Det nyttet ikke å fortelle dem at der var tildeling på alder og kjønn som før, de trodde åpenbart at man ved tidlig jakt kunne man skyte alle bukker man så og litt til.

 

Jeg tror fremdeles det er veien å gå og jeg vil også stoppe jakta midt i november men med mulighet for unntak der hjorten samler seg i desember. Men strenge kriterier for utvidelse med hovedvekt på overbeiting.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ha en ren bukkejakt periode i begynnelsen av september?

 

For å greie å skyte ut kvoten med bukk før de blir eremitt vampyrer igjen (kun nattaktive, beiter mest i skogen i tett skjul, mistenksomme som fy og holder seg for seg selv) ?

 

 

Når det gjelder kvoten så har jeg inntrykk av at den fastsettes mest på grunnlag av antall under vårtelling på innmarka, og ikke beiteskader på innmark, tilgjengelig beite i skogen, aldersammensetning i stammen og balanse mellom kjønnene. DER tror jeg det er rom for forbedring.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom å skyte hjortekalver 01. sept kontra 10. sept er i utg.punktet ingen forskjell. Personlig synes eg det er for tidlig uansett. Det føles liksom ikkje riktig å legge ned kalver som ofte kan ha kvite prikker og veie mellom 15-20 kg. Basert på det kan eg ikkje forstå kvifor det skal vere noke som helst motstand mot å frede kalvar og koller fram til f. eks 25. sept, og heller ha åpent for ungdyr og bukker fram til denne datoen. Joda, målsettinga er jo å få ned stammen, men sesongen er ennå lang, og det er opp til kvar enkelt jeger å tilpasse seg dei nye jaktidene. For ei kolle som mister kalven sin for tidlig kan det gi påfølgande jurbetendelse. Det er også eit viktig argument meiner eg.

 

MEN eg forstår at jaktfelta i dei høytliggande strøk vil like det dårlig. Likevel burde det vere mulig å finne en løsning på også det.

Link to comment
Share on other sites

Om folk ikke har ordnet seg med kjøl osv bryr meg lite; jeg observerer litt for mange koller som legger igjen kalvene i september til at jeg synes det er rett å skyte de (kollene).

 

Her er du vel inne på kjernen, det er vi som jegere som tar valget på hvilket dyr en velger å felle, svært mange vald/storvald tillater at en skyter nedover, da må en ikke skyte voksen kolle Dersom enkelte ønsker kun bukkejakt fra 01.09 og mener koller, kalv og ungdyr bør spares frem til oktober så er det ingenting som hindrer den enkelte i praktisere det akkurat slik.

Personlig skyter jeg ikke voksne koller med kalv slik som bestanden er nå de stedene hvor jeg jakter. Har flere voksne koller i tildelingen på flere vald. Det er mitt valg å spare produksjonsdyr og når tildelingen åpner for å heller skyte ungdyr/kalv, da gjør jeg det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har tatt meg flere turer ut i skogen her i Ytre Sogn for å lete etter tegn til dyr. Det er veldig mye tråkk. Viltkameraet er plassert ut. På turen i går, gikk jeg på kolle med kalv. Artig å se at de er her. Det er vanligvis relativt tomt i terrenget så tidlig på året. En annen plass i kommunen hadde en bekjent sett 31 dyr på innmark.

 

Anbefaler alle å ta seg en tur ut for å se og studere hvilke reser dyrene har. De forandrer seg jammen meg litt fra år til år.

 

Forresten, er det vanlig at hjorten feier gevirene når det nærmer seg felling av gevir? Har sett en del trær som har blitt feiet, og ut i fra fargen på treet så ser det ikke ut som at det var så veldig lenge siden det ble gjort.

Link to comment
Share on other sites

Bilde fra i natt av en kalv som ble født i fjor (bukkekalv?). Har vært en god vinter ser det ut til.

 

PIC+%252813%2529.JPG

 

Jeg må si at jeg storkoser meg med viltkamera som har MMS funksjon!

Har vært aktiv med motorsaga i vinter, og det har gitt bedre innsikt i hvordan dyra bruker terrenget. Viltstell med motorsag på vinteren anbefales :)

 

Masse dyr på innmarka når jeg kjørte til terrenget sist. Mistet tellinga, men rundt 80 var det ihvertfall.

 

Gevirene er vel ferdig feiet til brunsten de, og så faller hornene av når de faller av seg selv? Rådyrbukkene kan vel klø litt nå?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kult! Kan kanskje tyde på ein stor andel bukkar i terrenget/området dokkar? Da startar brunsten gjerne tidligare enn vanleg og kollene blir mottakelige for parring tidlig. Er spent på om det er likeins hos oss. Har aldri opplevd at brunsten har starta så tidlig som den gjorde i fjor. Brølinga var allereie i full i gang lenge før oktober :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant å fått bilde av disse kalvene. Kan det være turgåere som har sett rådyr?

Om kollene har fått kalv, noe jeg betviler, hadde kalvene neppe eksponert seg enda.

Kalving kan ventes om tre-fire uker.

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er det ikke snakk om, nei. Er i Ytre Sogn i Sogn og Fjordane, og dersom man ser noe som ligner på en hjort - så er det en hjort. Det ble kanskje litt feil av meg å si kalver, i flertall. Jeg hadde bare en prat med en som tok hjortetelling her i går kveld for å få vite resultatet. Han nevnte at det var en i kommunen som hadde fått en nyfødt kalv på viltkamera i skogen. Jeg spurte ikke hvem som hadde tatt bilde av den. Både jeg og han stusset på at det var litt i tidligste laget, men hvem vet.

Link to comment
Share on other sites

I eine området eg jakter begynner stort sett bukkane å brøle i midten av september. For to år siden var det 4 stk som brølte

et par hundre meter fra posten min når eg var på vei opp dit. Pumpa gikk bra då. Felte forøvrig en 12 tagger den dagen, mens far min felte en 10 tagger. Begge før drevet var starta og med 5 minutters mellomrom. Dermed ble drevet avlyst pga at vi må slakte å bære ut i dette terrenget. Dette var 16. september det året.

 

Så tidlige fødsler kan vel skje også i dyreverden. Sjølv om eg synst det virker veldig tidlig i starten av mai.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja, Chiefen, tror du det er bakgrunnen for utspillet? Der tror jeg du undervurderer Koksvik.

Har nok vært tørt før. Men det er vel ikke mange som minnes en slik brun bunnvegetasjon som

det er i år. Tror utspillet med å ta ut nok ungdyr og kalv er til hjortens beste. Det er vel ikke

snakk om å legge flatt.......

Link to comment
Share on other sites

I eine området eg jakter begynner stort sett bukkane å brøle i midten av september. For to år siden var det 4 stk som brølte

et par hundre meter fra posten min når eg var på vei opp dit. Pumpa gikk bra då. Felte forøvrig en 12 tagger den dagen, mens far min felte en 10 tagger. Begge før drevet var starta og med 5 minutters mellomrom. Dermed ble drevet avlyst pga at vi må slakte å bære ut i dette terrenget. Dette var 16. september det året.

 

Så tidlige fødsler kan vel skje også i dyreverden. Sjølv om eg synst det virker veldig tidlig i starten av mai.

 

 

Jo hjorten kan brøle tidlig men det er som regel ikke skikkelig brunst. Store bukker tester stemmen fra tidlig august hvis forholdene ligger tilrette, som regel på steder hvor de føler jeg veldig trygge og sjelden og aldri blir forstyrret av folk.

 

http://www.fotonatura.no/Hjort/slides/2 ... 7_365.html" target="_blank

Her et bilde en venn av meg tok 8.aug. for 10 år siden, ingen tvil om hva denne karen bedriver. Men det er ikke brunst.

 

Så om der er tidlig brøling i et område så er ikke det ensbetydende med at der blir tidlige kalvfødsler, ikke sikkert dyrene er i samme område i brunsten engang. Men gøy det er det og bukkene er jo lettere å finne når de sier hvor de er. :D

Link to comment
Share on other sites

Håper å plassere ut to viltkamera i et område hvor jeg jakter hjort og rådyr.

 

Vil sette disse opp hvor jeg vet og ser tråkket etter hjorten. Det jeg lurer på er om saltstein vil fungere her. Fra sjøen og opp til fjellet hvor hjorten trekker, er det vel 4-5 km avstand, dette er på en halvøy, slik at hjorten enkelt kan ned til fjæra og få i seg noe salt der. Grunnen til at jeg lurer er fordi noen jegere der tidligere satte opp en saltstein, midt i et hjorte tråkk, uten at så mye som én hjort var bortpå saltsteinen, hva kan det skyldes?

 

Noen tips og råd?

Link to comment
Share on other sites

Vi satte opp viltkamera og saltstein i ei hjorterås heilt oppunder fjellet . Det var veldig suksess da fleire hjorter passerte forbi. Ikkje alle var like interessert i å slikke på saltsteinen, men dei lukta på den og gjekk vidare. Satte den opp tidlig i september og fyrste dyra var der berre nokre dager etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Har nok også tro på at salt ikke er så nødvendig ute langs kysten. Ser man hvor hvite vinduene er etter etter en kraftig nordvest, ja så må der komme endel salt i fôret til dyrene også. I tillegg til at de selvsagt enkelt kan gå til strandkanten om saltsuget blir for stort.

Husker vi prøvde å legge ut steiner for 40år siden men jeg tror det var regnet som fjernet dem etterhvert, ingen tegn til hjort. Men så var det bare 1-2km fra sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...