Jump to content

HJORTEJAKTA 2014


Hjortetrekk

Recommended Posts

Det stemmer nok som du sier, dette valdet ligger litt inne i en fjord, så det blir ikke gjerne stor nok sjø til at det blir råk som drar med seg så mye sjøsalt innover land, litt blir det selvsagt, nærheten til fjæra er der uansett.

 

Da er det kanskje like greitt å ta noen saltsteiner med seg opp i høyden, rundt 500-580 meters høyde, så får en se om det er noe mer attraktivt der.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 318
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Opplevde at en liten elgokse kom ned i fjæra nedenfor huset (60m ned dit den sto) og drakk sjø, for 2 år siden hvis jeg husker rett.

 

Skal se om jeg finner bildet og får lagt ut. Jeg bor på kysten, og det er saltkov nok på både hus og skog, men altså ikke nok for elgen...

Jeg setter ut saltsteiner hvert år. Mest i ett forsøk på å unngå kryssing av fylkesveien for altfor mye elg. Om det hjelper vet jeg ikke, skal sette opp viltkamera etterhvert for å få ett inntrykk av trafikken rundt saltsteinene.

 

Men det blir bestandig spor rundt disse, så noe hjelper det forhåpentligvis.

 

Skrevet i beste hensikt, forstå det den som vil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skutt opp ei rifle, og to igjen. To turer til i havet så er vi der, ser virkelig frem til jakten i år også!

 

Bestanden i de terrengene jeg jakter i har stabile tellinger fortsatt sammenlignet med tidligere år. Kanskje en anelse økning på tellingene

i forhold til fjoråret. Også vært til fjells og speidet på de store gutta boys. Har sett noen bra bukker som er feite og gode.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For min del blir detta mitt andre år som "sjølvstendig" jegar, har vert med sidan eg var liten og har vert "frelst" heile tida. Me har fellingsløyve på 4 dyr (1voksen bukk, 1 ungbukk, 1 kalv og ei kolla). I fjord fekk eg altså skutt mine to første dyr, dette vart ei fjordkolle på bøjakt og ein spissbukk på posterings/snikjakt, satt på post og observerte halve dyret nokre få minutter før det forsvant inn i relativt tett skog, meg og min kammerat bestemte oss då for og prøve og snikke oss inn på dyret, etter anbefaling av dei to andre jegarane i jaktlaget. Snikinga blei altså vellukka og hjorten blei skoten frå ca 60-70meter kl 1830 rundt 10 september, kula (kulene) var ei federal fusion 180 grains frå ei sabatti Rover 30-06 med leopuld rifleman 3-9x50. Må sei meg meget fornøyd med fusion. I år har eg bytta ut kikkerten med ein zeiss classic diavari 2,5-10x50 uten lys med hurtigmontasje frå leopuld. Gler meg vilt til jakta begynner, kommer heldigvis heim frå jobb på havet 4-5 dager før jakt start :D:P

Link to comment
Share on other sites

Veldig klar for hjortejakt nå, sett mye hjort de kveldene jeg har vært ute på reve og nå bukkejakt.

 

Her er en bildeserie av en kolle med to kalver, det ble vel påvist ifjord eller føråret en kolle som faktisk hadde to kalver gjennom DNA test? Kalvene er veldig små ift de andre kalvene i området nå, de er også gjevnstor. Kalvene følger denne kolla.

 

Tvillinger eller har kolla adoptert en annen kalv?

 

Bildene er tatt ca 16-50 idag.

 

DSC_0117_zps74216ba2.jpg

 

DSC_0114_zps333e30ca.jpg

 

DSC_0113_zps3a2088f4.jpg

 

DSC_0115_zps75c4d573.jpg

 

DSC_0116_zps45f05bf1.jpg

 

DSC_0118_zps5c86ceee.jpg

 

Mest sannsynlig er det vel adopsjon, men arti læll. :)

Link to comment
Share on other sites

Sitter i styret på Hjortevallet her jeg bor , jo det blir jakt i år også

Siden jeg er yngste grunneier mesteparten er 35-45 år eldre en meg kom jeg med forslaget om å holde av to plasser til opplærigsjakt.

Nå over helga skal vi ha nytt møte med alle grunneiere og jegere . håper jeg få i gjennom forslaget mitt

Storbukkene ble freda i år også, men altids noen som ikke klarer å holde i gjenn når dei kommer

 

Her er det gamle gubba som posterer (langs traktorvei baki skuffa) og vi ungdommene som ikke har fylt 50 enda som må gå.Selv er jeg bare en bleieunge på 32 :D

Men tiden går og en etter en av gamle gubbene klarer ikke å komme seg med på jakta, etterkommerne har ikke innteresa eller bor langt unna så her trengs det rekrutering ! Heldigvis er det nokk av ungdommer som har lyst

 

Ellers er det mye dyr å se både på bøene og i marka, ønske fra dei som driver jorda er at bødyrene skytes først. Så første uka blir det kun postering i skytetårn og buer på bøene . Selv skal jeg sove i skytetårnet og få med meg første soloppgangen hjortejakta i år

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har pusset rifla etter xxx treningskudd og avlagt storviltprøve! Har til gode å skyte hjort, selv om jeg har jaktet litt etter hjorten tidligere. Er kjempe klar og gleder meg vilt til uke 37 som skal brukes i sin helhet til hjort og hjortejakt :)

 

Lykke til alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk eg endelig tatt skyteprøven i dag, har trent en del i løpet av året og det gikk som forventet veldig greitt.

Tok først med Mauseren i .30-06 og deretter med Tikka T3'n i .308

 

Tar meg en tur på revejakt i kveld for å "roe abstinensene", da det ikke blir noe hjortejakt før tidligst til neste helg :wink:

 

Noen flere her inne som skal jakte i Fjaler, S&F ?

Link to comment
Share on other sites

Forandring var faligt det

men til neste år skulle vi se om vi fikk i gjennom 2 av 15 plasser skulle holdes av som opplæringsplasser .

 

Da kommer vel de to i tillegg til de 15? Ellers er det nesten selvsagt at 2 av de 15 som jakter nå vil protestere på å bli presset ut av jaktlaget. Opplæringsplassene trenger mer oppfølging enn en allerede "innarbeid" og erfaren jeger. Kanskje den steile holdningen skyldes at de som muligens får et ansvar op i dette ikke føler seg komfortable med det? I så fall vil det kanskje hjelpe å ha et avklart opplegg for hvem som får ansvaret med opplæringen. Som du sier; "Forandring det er faligt det" DEt blir ikke fullt så farlig når man kan stå litt på siden og betrakte det. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen timer igjen nå!

Siden det er viktig å ha saker og ting i orden i god tid før jakta har jeg i helga sjekket jakttårn, posten bak fjøsen, betalt jegeravgift, ladet jaktammo og skutt inn rifla, funnet fram taljer, skrev, poser, vifte og eddikkflasken. Gjenstår å rote fram kniver, kikkert og klær. :oops:

Link to comment
Share on other sites

På posten bak fjøset klokken 0415; mørkt som i r**** på en ******* så jeg tok rett og slett en liten dupp på stubben :shock::mrgreen:

 

lCa 0530 står det plutselig en diger kolle nede i kanten av jordet; skikkelig diger-nesten firkantet i kroppen. Den virker litt nervøs og går hele tiden å kikker inn i skogen; jeg tror det er gjelkolle men velger å la den gå i fall det er kalven den følger med. Forsvinner av jordet like stille som den kom.

Så sitter jeg der da og lurer på om det var all hjorten som finnes i verden og glaner utover gressørkenen... Noe oppe i en glenne i skogkanten fanger øyet, litt aktiv kikkertbruk avslører en liten fjorskolle som står og klør seg med bakfoten, det jeg så var det hvite i buken når foten gikk. Litt kav og koft for å komme i stilling, anslår avstanden til 140meter, legger trolløyet høyt i forkant av bogen siden dyret står litt på skrå og får avgårde skudd. Ned som en sekk og ikke en bevegelse å se i dyret.

 

Avstanden lasermålt til 134meter, vekta viser 43kg, kaliberet 35Whelen, kula Norma Oryx i 765m/s.

 

foslashrste2014_zpsd43ca2d7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaktstarten ble skikkelig vingeklippet av at kona skulle på tidligvakt på sykehuset så jeg måtte ta meg av ungene. Tok meg en liten rundtur i stølsmarka fra klokka 0900, men så ikke stort.

Fikk verifisert at langholdsformen er litt rusten da jeg skaut noen skudd på noen stålplater jeg har hengende i terrenget. Tror ikke det blir skutt etter hjort på 850m i varierende sidevind i år heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har jaktet mye elg og rådyr men aldri hjort. Men vi ser noe hjortespor i ny og ne.. Jeg bor i åseral i vest-Agder å jeg lurer på hvordan dere andre jakter hjort i lignende terreng? Og hvor er de typiske plassene at hjorten står? Har altid hørt at de står i de liene som vi sliter med å gå i. Stemmer dette? Tar imot alle tips med stor takk:D

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder fra åpningsdagen av årets hjortejakt. Jeg skriver jo aldri om egen jakt men når en "lærling" igjennom mange år lykkes så ettertrykkelig idag så kan jeg dele litt.

 

Vi gikk ut i halvsju tiden i kveld for å se i utmarka før vi eventuelt gikk på bøene og sjekke før det ble helt mørkt. På vei inn ser Lærlingen to koller og en kalv i et søkk, etter noe venting uten at flere dyr dukket opp gikk han på posten og vi oppdaget etterhvert ei annen kolle med kalv. Vi skyter jo ikke slike dyr.

 

Så hører jeg på radioen "3 spissbukker under meg" så "nei det er en 2,5års, tar den". Greit sier jeg. Så kommer der først et skudd, så et til og straks enda ett. Jeg blir engstelig et øyeblikk men blir raskt beroliget "der ligger tri" De tre bukkene bruse. Jeg kommer frempå og ser tre brungule flekker nede på myra, 10-15m fra hverandre, på linje. Alle tre gikk ned i smellen og ble liggende, super skyting.

Det ble en lang kveld med draing av dyr og videre slakting men hva gjør vel det når alt er perfekt.

 

DSC04292_zps10fc5e3e.jpg

 

Hvis noen lurer på hva den flengen i kjeveskinnet på den lille er så er de håndtak jeg laget for å dra dyrene sammen for fotografering. Som man ser så er den en spissingen til venstre, eksepsjonelt stor i geviret, største jeg har sett. Nei det er ingen 2,5åring, kun to nye framtennet og to til nettopp mistet. 60kg varm.

Syntes jeg så masse gener som fløt ut da jeg åpnet den, er de røde?

 

Så da var vi igang.

Link to comment
Share on other sites

Langt utenfor.

§ 21.(bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

 

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

 

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

Link to comment
Share on other sites

 

Men dukka opp et spørsmål i dag , postere i/på traktor er det innafor ?

 

Det er langt innenfor. Forutsatt at den er parkert med lysene av. For å være helt sikker kan du jo fjerne batteriet :lol: Klart du kan sitte i GamleZetoren.

Det blir jo det samme som om man kan sitte oppå elgtrekkeren når man posterer. Den er også motordrevet.

Eller at det medfører straffeansvar å bruke hangglider (luftfartøy) som posteringsgapahuk.

I din sammenheng forstår jeg at det er en traktor som kun brukes som posteringsskur/jakttårn.

 

Ellers så forstår jeg at det blir en knøttliten uke med jakt på deg i år :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Motordrevet er motordrevet. Skal du postere i en traktor må motoren være fjernet i fra traktoren... Det er heller ikke tillatt å kjøre inn i terrenget med elgtrekk og postere på denne. Viltloven åpner kun for transport av felt vilt med motoriserte fremkomstmidler ut av terrenget, ikke transport av folk og utstyr inn i terrenget. (Jada, ser at innlegget over dette er skrevet med et humoristisk blikk på saken, men av erfaring vet jeg at enkelte tar alt som skrives på nettet bokstavelig :) )

 

Sendt fra min Galaxy S5 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Joda,du har jo på en måte litt rett :) Det er en annen forskrift som regulerer motorferdsel i utmark.

Grautskallen kan kjøre sin traktor ut i skogen der han har gyldig grunn. Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag gjelder for det. Kanskje han skal frakte hjem tømmer? I påvente av snø - for å slepe tømmeret uten å ødelegge veien - dukker tiden for hjortejakten opp. Batteriet på traktoren har gått flatt så det er ikke liv. Men der er tørt inni traktorhuset. Da blir spørsmålet: Kan han bruke traktoren som lovlig er plassert i utmarken etter én forskrift til å foreta en lovlig aktivitet som er regulert etter en annen forskrift?

Link to comment
Share on other sites

Motordrevet er motordrevet. Skal du postere i en traktor må motoren være fjernet i fra traktoren... Det er heller ikke tillatt å kjøre inn i terrenget med elgtrekk og postere på denne. Viltloven åpner kun for transport av felt vilt med motoriserte fremkomstmidler ut av terrenget, ikke transport av folk og utstyr inn i terrenget. (Jada, ser at innlegget over dette er skrevet med et humoristisk blikk på saken, men av erfaring vet jeg at enkelte tar alt som skrives på nettet bokstavelig :) )

 

Sendt fra min Galaxy S5 via Tapatalk

 

Hvordan er det så med sykkel påmontert elektrisk hjelpemotor?

Er dette da å regne som motorisert fremkomstmiddel og dermed forbudt å skyte ifra?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...