Jump to content

Hva har NJFF utrette for deg som våpeneier og jeger?


20mm cannon

Recommended Posts

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gidder ikke flere NJFF debatter. Det som er viktig er å skille kritikken mellom lokallagene og sentralstyre og administrasjonen. Lokallagene gjør utrolig mye bra rundt i landet, mesteparten av pengene går ikke til lokallagene, men til administrasjonen sentralt. Det som må stilles spørsmål til er hva gjør NJFF sentralt for jeger og våpeneiere? Hele denne gjengen her skal ha lønn: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67116det er ikke få millioner tilsammen. Men hvor mye gjør de for oss av det de blir betalt for? Husk at det er ingen på det lokale planet som blir betalt, bare utlegg!

 

Og så en helt annen ting som bekymrer meg. Det er desverre flere lokale NJFF foreninger som ikke lenger kan kalles foreninger. Det er faktisk blitt rene pengemaskinene. Var og skjøt på en bane i Bergensområdet, måtte betale 80,- for å skyte. max 15 skudd pr skytter :shock: da er det ikke ammoprisen som koster! det er desverre en del foreninger som ikke burde fått lov å lagt inn under NJFF fanen....

 

Lenge leve Skytebanen på Riple som BJF disponerer 10,- for en kveld :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er hjertelig enig med deg i mye av det du skriver Skaubjønn, ikke minst om alt det supre arbeidet som nedlegges i lokalforenigene. Samtidig fremstår deler av innlegget ditt for meg som meget illevarslende. For hvis din tilfredshet kan kjøpes med tilrettelegging for friluftsliv samtidig som rettsstatens og demokratiets grunnleggende rettigheter tas fra deg, da er "vår tid snart over" for å gjøre Øverlands ord helt fritt til mine.

 

Det er ikke høyttravende og svulstig å påpeke at NJFF sentralt har som oppgave å sikre våre rettigheter, med alle tilgjengelige og lovlige midler, samtidig som lokalforeningene arbeider med konkrete, viktige saker i sitt miljø. Lokalforeningene i NJFF gjør en helt formidabel jobb de fleste steder, NJFF sentralt skuffer meg med sin motvilje mot å arbeide politisk for alle de viktige sakene forbundet har ansvaret for på vegne av medlemmene. Det hjelper ikke at Moland skriver gode brev/innlegg i avisene om våpenforskriften, nødvergerett etc. når det ikke følges opp med politisk påvirkning.

 

Forøvrig er det en del her som bør innse at fordi dere er paranoide trenger dere ikke være forfulgt. NJFFs leder velges av forbundets eget årsmøte, ikke av regjeringen.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet jeg synes burde være stilt Toppledelsen i NJFF er følgende:

 

Den nye våpenforeskriften er klart ulovlig og reguleringen videre (om den trer i kraft) vil være ulovligt, hva vil dere gjøre for å få dette faktum opp på stortinget?

 

Forøvrig er dette ett spørsmål som burde vært stilt til alle skytterorganisasjoner, samt til alle stortingspolitikere.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig fremstår deler av innlegget ditt for meg som meget illevarslende. For hvis din tilfredshet kan kjøpes med tilrettelegging for friluftsliv samtidig som rettsstatens og demokratiets grunnleggende rettigheter tas fra deg, da er "vår tid snart over" for å gjøre Øverlands ord helt fritt til mine.

Tron

Helt enig. Det kom kanskej ikke tydelig frem, men den saksbehandlingen det er lagt opp til i forbindelse med den nye loven er helt forferdelig. Jeg synes Morten og Morten sin kronikk om dette var godt skrevet, og støtter det synet.

Men, når det er sagt, synes jeg det er viktig å beholde noen perspektiver. Vi har ikke noe Guantanamo her på berget. Vi har ikke vedtatt noen Patriot Act, som gir myndighetene rett til å telefonavlytte oss uten rettslig dom, og tillatelse til å bryte seg inn og undersøke husene våre om de vil det, så lenge de sier de tror vi kan tenke på noe terroristisk. Dette er situasjonen i verdens største demokrati, som kaller seg Cradle of Democracy... tro det eller ei.

Det er helt klart feil, og udemokratisk, å tillegge POD lovgivende (via forskrift), utøvende, dømmende og anke myndighet i forhold til søknader fra oss lovlydige våpeneiere. Og det gjør meg indignert. Men, det er allikevel av en HELT annen størrelsesorden enn de antidemokratiske problemene som rir resten av verden som en mare. Og jeg synes faktisk det er på sin plass å beholde noe perspektiv oppi det hele.

Og jeg tror heller ikke på mekanikken i at Norge snart blir et diktatur dersom det skjer feil, slik det nå skjer med våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nødig fremstå som navlebeskuende, som en dommedagsprofet eller som en paranoid konspirasjonsteoretiker, du har rett i at våre problemer relativt sett er småproblemer. Men det er viktig å kjempe også for sine små rettigheter. En hver hval kan spises bare en tar en liten bit av gangen. Det merkes nesten ikke en gang, og ingen hadde kanskje planlagt å spise hele hvalen...

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Det legitimerer fremdeles ingen grunn til å godta overgrep, Skaubjønn :-(

 

Jeg har i hvert fall lært at demokratiet krever en konstant kamp for å være nettop dét; demokrati. At vi smykker oss med tittelen verdens beste demokrati, betyr ikke at vi under noen omstendighet skal la det forfalle, og begrunne det med at andre har det så mye verre enn oss. Det er fremdeles fullt mulig å både synes at mange har det verre enn oss og samtidig sikre oss at det vi er så heldige(?) å ha her, fortsetter å være minst like bra - men aller helst bedre. Det er utslettende å stilltiende godta andre lands elendighet som nedre toleransegrense for egne idealer. Et demokrati kan kun bli bedre - det kan aldri bli for bra. Vi har det slett ikke så verst her på bjerget, og er ikke dét verdt å kjempe for, vet ikke jeg hva som er det.

Link to comment
Share on other sites

Her er vi litt uenige skaubjønn, det som hindrer ett samfunn fra gå i diktatorisk/undertrykkende rettning. Er og blir lovverket.

Når myndighetene bryter lovverket, og slipper unna med det. Så er det begynnelsen på undertrykking av samfunnet.

Dette arter seg med en snippe her og en snippe der, og vips så er der store åpninger fro den som vet å benytte seg av de.

 

Jeg sier ikke at SS med følge vil hive seg på og gjøre livet vanskligt fra dag en, men hvorfor gi de en mulighet de etter loven ikke skal ha? Hvorfor ikke protestere ved første skritt? Ved siste skritt er man uansett hjelpesløs.

 

Kall meg gjerne paranoid, men dette som vi ser her, er en oppskrift på forferdelse. Som man har sett i mange land opp gjennom årene. Og for min del står dette om så uendligt mye mere enn den ynklige hobbien vår. Det står om hvordan det norske samfun skal være i fremtiden, og hvem som skal bestemme. Denne foreskriften ville ha fått samtlige på Eidsvoll til å rotere i gravene sine om de så den, så på tvers av alt de sto for er den.

 

Edited:Skrive leif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke så uenige. Kanskje noe uenig i hvor langt vi er villig til å gå/hvor alvorlig vi synes dette er. Det er et helt klart overtramp i forhold til demkrati, lovverk og anerkjent saksgang, men i mine øyne ikke nødvendigvis noe tegn på at hele demokratiet vårt er sykt. Og, jeg hadde aldri skrevet dette, om det ikke var for at det kommer i en tråd med tittelen: Hva har NJFF utrette for deg som våpeneier og jeger? Det er da jeg blir litt kjei, når jeg vet om hvor mange som legger tid og krefter i en forening for oss. Jeg blir lei av hvor lett der er å sitte foran sin egen PC og være verdensmester, og forlange hva andre skal gjøre, totalt uten kravt til seg selv om at man må brette opp ermene og gjøre noe selv. Jeg blir lei all sutringen, og lei av at det skal være så intenst fokus på det som ikke virker hele tiden. Så jeg velger meg retten til å fokusere på solskinnet, på den enorme og gode innsatsen som legges ned i NJFF og andre organisasjoner, på fisken i bekken og rådyret i skogen. :D

Men at våpenloven er udemokratisk er HELT rett. Og nå vil jeg rette en ny takk, denne gangen til Morten og Morten, og andre som gidder TA TAK! Lage kronikker i dagspressen, sitte i utvalg, lage innstillinger. Tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i tråd tittel er vi enig (forøvrig helt enig i all ros du har delt ut).

Men når det gjelder demokrati (forøvrig våpen foreskriften ikke loven som er udemokratisk) så er dette ett klart tegn på at ting i styre og stell er sykt.

Bare en henvendelse fra NJFF til politikerne burde ha vært nok til at det lovmessige hadde blitt tatt opp og gransket.

 

Jeg sitter her og er verdensmester det er greit nok, men jeg lurer også på hvor en vanlig borger kan få satt igang ballen med tanke på en granskning av lovligheten av den nye foreskriften. Jeg er rett ut skremt med tanke på å gi politiet lovgivende myndighet (uansett på hvilket felt), de har gang på gang bevist at de bruker alle maktmiddler de kan finne for å kue den som måtte våge å stille spørsmål ved deres fremgangsmåter og handlingsmønster. Og i dagens situasjon med underbemanning, så bør man ha klart for seg at det ikke er de beste egnede som til enhver tid tar viktige avgjørelser der i gården (gjelder på alle nivåer).

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg har en ide. Hva om vi her på kammeret går sammen og gjøre noe? Jeg vet jo at Morten allerede har skrevet en betekning. Går det an å anmelde staten for udemokratisk saksgang? I hvertfall undersøke med en advokat om det går an? Kan Kammeret, eller eventuelt NOJS, anmelde? Leier vi en advokat sammen, og deler på regningen, bør det ikke bli mye på hver. Jeg har lite peiling på juss, men vet jo at det sitter uridiske hoder her i blant kammeratene. Dersom dette koster penger blir jeg gladelig med å sponse.

Bent

Link to comment
Share on other sites

[Man kan faktisk ikke se bort fra at flertallet av de 120.000 medlemmene faktisk klarer å leve helt greit med blyforbudet og den nye våpenforskriften (og at flertallet faktisk ikke bryr seg!). Vi er nødt til å få jaktlua opp fra øynene og se verden slik den faktisk er. 120.000 medlemmer, hvorav noen skarve tusen er medlemmer her på forumet. Av disse "noen skarve tusen" er det kanskje rundt 100 som bryr seg nok til å skrive i denne tråden.

 

Har vel nevnt det før, men kan jo gjenta meg selv igjen; NJFF har ikke 120000 JEGERE som medlemer, de har 120000 medlemer inkludert barn, familiemedlemer, fiskere, skyttere og jegere.

Link to comment
Share on other sites

Har vel nevnt det før, men kan jo gjenta meg selv igjen; NJFF har ikke 120000 JEGERE som medlemer, de har 120000 medlemer inkludert barn, familiemedlemer, fiskere, skyttere og jegere.

noen som vet ca hvor mange av medlemmene i fiskeforbundet som er jegere? halvparten? 25%? jeg vet ikke, noen som har et anslag?

Link to comment
Share on other sites

Det blir vurdert ulike handlemåter og aksjonsformer kontinuerlig i denne prosessen, og det er klart at jeg med min bakgrunn har tenkt litt rundt dette. Helt kort kan jeg si at private borgere har liten innsigelsesrett i forhold til prosessene rundt ny forskrift, vi må bruke innsigelsesretten vi har i stemmeseddelen. Og det er selvsagt lov å forhåndsvarsle politikere om hvordan en vil bruke denne!

 

Når det gjelder forskriftens manglende forankring i lov, dette gjelder særlig halvautomatforbudet og den utstrakte, ulovlige delegering av materiell lovgivningskompetanse til et direktorat, vil domstolene ikke ta stilling til spørsmålet om lovlighet isolert sett. Det betyr at du kan ikke reise sak for å få kjent selve forskriften ugyldig, domstolene tar stilling til relle spørsmål om rettigheter, krav etc. Kort sagt: dersom du får et avslag på en søknad på bakgrunn av en uhjemlet forskiftsbestemmelse kan du gjøre gjeldende for domstolen at staten ikke kan bygge på en ulovlig forskriftsbestemmelse. Domstolen vil da ta stilling til dette i den konkrete saken.

 

I det hele tatt bør de som blir dårlig behandlet i våpensaker i større grad være villige til å satse tid og penger i domstolene, evt. med støtte fra eget forbund. Det er slik lovreglene blir klarlagt fra domstolenes side, og dette vil ha en helt annen vekt enn den forvaltningspraksis rundskrivene er uttrykk for.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Det har vi da. Hva mener du egentlig?? Vi har ikke en politisk høyesterett, heldigvis, men vi har bestemt en høyesterett som tolker lovene opp mot grunnloven. Bl.a. er høyesterett en svært streng vokter av ytringsfriheten, jfr. Lars Lillo Stenberg vs SeogHør eller hvem det nå var.

 

Vår grunnlov er helt taus om våpen. Akkurat som den er taus om demokrati og parlamentarisme. Grunnloven er f.eks. helt klar på at Kongen (Harald, you know..) selv velger sitt råd (dvs. regjeringen) i motsetning til det parlamentaristiske system vi praktiserer. Så grunnloven tror jeg ikke du får så mye hjelp av her.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Takk Tron!

 

Forøvrig kan jeg jo nevne at NJFF for eksempel introduserte meg for jakt for første gang i 9 årsalderen, gjennom en stand på en eller annen messe. Senere hadde de ansvaret for å gi meg den nødvendige utdanningen og kursingen det kreves i dette land for å jakte, og etter det har de arrangert 2 jaktturer jeg har deltatt på.

Link to comment
Share on other sites

Pffff....NFFF har ikke utrettet stort annet enn å gi meg en permanent avsmak for det øvre sjiktet av den nevnte forening, noe som gjorde at jeg valgte å melde meg ut og dermed frasi meg retten til å rakke ned på systemet innefra.

 

Når det gjelder nytteverdi så blir det vel omtrent som NAF og KNA i bilsammenheng, de gjør mye bra på lokalplanet, men utrette null og niks oppover mot de styrende organer her i kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok kontakt med NJFF på mail (njff@njff.no) og spurte om de hadde en oversikt over partitilhørigheten til ansatte. Jeg fikk svar av Bjarne Oppegård (gen.sek) at de ikke hadde slik oversikt. Jeg nevte at i en diskusjon ble hans eget og Torstein Molands navn nevnt spesielt. Da fikk jeg et lengre (og godt) svar tilbake.

 

Han kunne bekrefte at han ikke har noen tilhørighet til noe politisk parti (har ei heller aldri hatt), og at Moland (eller NJFF) ikke har noen form for partipolitisk virksomhet.

 

Ellers kunne han legge til at de (NJFF) per dd har gode kontakter inn i alle politiske partier som er representert på Stortinget og de har stadige møter mm med både enkeltpolitikere og grupper av politikere.

 

Kun til info.

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å dra tråden inn på spørsmålet i topic.

 

Hva har NJFF gjort for meg:

 

Vel, jeg har ihvertfall engasjert meg i en lokal forening og sitter som styremedlem og ungdomsleder, samt at jeg er jegerprøveinstruktør. Det gir meg stor glede å kunne bidra på denne måten så takk til NJFF for at jeg kan videreføre tilegnet kunnskap til ivrig ungdom og ivrige studenter i organiserte former. NJFF på lokalplan er gull verdt for veldig mange.

 

Hva sentralt angår så begynner jeg å bli litt bekymret. Hvis ringvirkningene av denne forskriften virkelig er som Morten Vinje sier, og NJFF-sentralt ikke viser større engasjement for sine jegermedlemmer, men kun tenker politisk vinning, så vurderer også jeg mitt medlemskap.

Link to comment
Share on other sites

Er det skjedd en politisk konspirasjon i Njff?

 

Jeg antar at alle som stiller til valg i store organisasjoner er politisk beviste mennesker, det kan umulig være noe problem.

Hele prosessen frem i mot ny våpenforskrift har skjedd på en ryddig måte i Njff, om det har vært en svikt må det ha vært at de ikke har ropt høyt nok når politikere og byråkrater har endret det som lå på bordet.

Hadde de ropt på den måten noen her på forumet roper på hadde garantert ikke noen giddet å høre på dem heller.

 

Det er så mange angrep mot personer eller et bestemt politisk parti at det nesten ser ut som om det er et bevist forsøk på stigmatisering, et av innleggene beskylder sågar ledelsen i Njff for å høre politisk til på ytterste venstre.

Til de som skriker høyest om demokrati, husk at ingen skal forfølges for politisk tillhørighet.

Tenk om noen ringte til lederen i kammeret for å sjekke partipolitisk tillhørighet hos styret?

Jeg antar at Moland fortsatt er medlem av arbeiderpartiet, men det er snart 20 år siden han var ved statsministerens kontor, så det kan umulig være et habilitetsproblem i forhold til våpenforskriften.

Så hvis ingen her kan legge frem noe bevis på politisk konspirasjon i Njff, bør dere moderere uttalelsene litt.

 

Så lang i denne tråden er det bare en som har fremført sakelig og balansert kritikk her og det er Skaubjønn.

Link to comment
Share on other sites

Hadde bestemt meg for å holde fingrene fra tastaturet i denne tråden :oops: .

MEN DET BLE FOR VANSKELIGT.

Først vil jeg kommentere NJFF og politisk tilknytning. Så lenge jeg har vært tillitsvalgt i NJFF systemet har jeg merket lite eller ingen koblinger mot enkelt partier. Dette gjelder og ledere på topp plan som kommer fra AP.

At AP har klart å bekle topp posisjoner i NJFF og andre frivillige organisasjoner, er AP sin fortjeneste. Da de er flinkest i klassen til å få sine folk til å ta verv i det frivillige NORGE.

At andre partier ikke har fulgt med i timen er deres problem.

 

Hva har NJFF gjort for meg som Våpeneier og skytter.

Våpeneier. Vet ikke. ( bly saken var påtvunget fra politisk hold. NJFF sitt styre har et klart statment som står ved lag her.)

Men som skyter en mengde positive ting :P:P .

De arrangerer en rekke stevner som jeg kan være med på.

De har gitt meg en god utdannelse som rifle instruktør.

Jeg har fått en mengde med gode kamerater i Jaktskyttermiljøet.

 

Annet.

Gitt meg utdannelse som Jegerprøve instruktør.

Gitt meg kurs i ettersøk.

Gitt meg kurs i fellefangst.

Gitt meg kurs i Fluebinding.

Gitt meg billig jakt.

Gitt meg billig fiske.

Gitt meg tilgang på en rekke hytter som jeg kan leie.

 

Som de fleste vet er jeg fylkesleder i NJFF Hordaland, og til alle som kritiserer NJFF.

Kritikk skal vi lytte til og ta med som ballast. Men et råd til alle, NJFF blir det som dere gjør det til.

Ønsker dere kurs endringer. Så still opp ta verv på klubb plan , fylkesplan og derfra til Styret i NJFF vis dere orker.

Kan love at der går mange timer i uken, og det er ikke en øre i godtgjørelse. Men mye gøy og utfordringer.

 

Ps, Jeg er ikke politisk aktiv, og kommer aldri til å bli det. Håper jeg :!::oops::shock: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg VAR svært kritisk til NJFF. Men jeg synest faktisk kursen har endret seg, og det er jeg hellig overbevist om at det er grunnet sluttstykke og kammeret. Folk på toppen leser her, de skriver innlegg og vet mer nå hva som forventes av de. Fortsetter denne trenden tror jeg det kan bli bra. Tenk dere litt om følgende: Den nye våpenforskriften. Hadde NJFF gjort noe som helst om ikke kritikken fra kammerset og M2M hadde tatt grep i seila? Jeg tror faktisk ikke det, men det er bare hva jeg tror. Svaret får vi aldri vite.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel heller om de gjør nok i å belyse at foreskriften sansynligvis strider mot norsk lov (noe jeg anser de har plikt til som faginstans). Å mase om 6 eller 8 våpen er i den samenhengen lite viktigt (men reelt nok for NJFF sine plikter ovenfor jegrene). I den forbindelse skulle foreskriften blitt endret til maks 6 våpen / max 8 viss minst to er hagl gevær (ville oppfylt både jegrenes og pods ønske om å redusere på den automatiske muligheten for mer enn 6 grove rifler).

Link to comment
Share on other sites

NJFF har via lokallaget gitt meg ganske mye, kurs,tilgang til hytter m.m. Er selv aktivt med og bidrar, og syns jeg har mye igjen for det.

NJFF sentralt...? Tja, bladet "Gjeddenytt" som jeg knapt gidder å lese, hvis det står noe våpenrelatert der så er det hvor fantastisk det er med "alternative hagl" :evil:

(Skulle ønske det var mulig å være hovedmedlem uten blad..!)

 

Ellers, at NJFF har hatt sterke tilknytninger til AP tviler jeg ikke på. Forbundet har sikkert hatt noen fordeler av det gjennom årene, men nok også vært nødt til å svelge noen kameler. Jfr blyhaglsaken.

Minner også om at Stein Lier Hansen som var generalsekretær på 90-tallet(?) (før Moland?) , også har vært statssekretær i et hærværende parti.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser denne tråden virker det som om de fleste (alle?) er enige i at NJFF gjør et fantastisk arbeid for jegere og skyttere på lokalplan. Der det er aktive lokalforeninger altså. Jeg skal aldri glemme hvor fint det var å komme til Bergen som student, og blir med i Bergen JFF, og jakte med Jan Monsen og andre garvede jegere i Rødlien i Os. Der skjøt jeg min første hjort, min første tiur, og under hjortejakt har jeg i foreningens hytte oplevd mer og kraftigere flerstemt snorking enn noe annet sted! :D Der opplevde jeg min fineste 17 mai noensinne, med kone og halvt år gammel baby med på hyttetur, og fersk ørret til frokost, fanget i hyttevannet. Når Monsen, som sitter i fylkesutvalget, ikke opplever at NJFF sentralt har partipolitisk tilknytning så tror jeg på ham, mer enn noen av dere andre som synser foran tastaturet uten at dere er oppi dette.

Det virker også som om flere ser et skille mellom det arbeidet som gjøres ulønnet av ivrige sjeler i JFF'ene sentralt, som Jan Monsen, og arbeidet blant de ansatte sentralt. Jeg for min del lurer på hvor denne mistilliten kommer fra. Blysaken er en ting, der ble det svelget kameler i stort tempo, og Moland gikk hardt og tidlig ut med at det var en "tapt sak". Var nok flere enn meg som oppfattet ledelsen i NJFF mer som et talerør for makta, enn en kamporganisasjon for oss som jegere i blysaken. Men jeg kan ikke se at NJFF har gjort noe liknende her. Har de det? Den infoen jeg har om hva slags arbeid NJFF sentralt har gjort i forhold til våpenloven er kun det som står i tidsskrift for NJFF. Der virker det som de er like overrasket over det udemokratiske i prosessen, like forbanna, har deltatt i høringer og sittet i utvalg og talt vår sak, og er tatt med buksa nede og lurt på samme måte som alle andre. Er ikke det tilfelle da? Hva er det NJFF har gjort galt i denne saken egentlig?

Link to comment
Share on other sites

forresten til alle som er medlem i NJFF som enten mener ikke-medlemmer har noe de skulle ha sagt, eller som mener ikke-medlemmer er negative til fiskeforbundet:

tittelen på tråden er Hva har NJFF utrette for deg som våpeneier og jeger? å om man da svarer subjektivt, å sier at man ikke føler NJFF har utrettet noe for meg, så bør man jo ikke bli sabla ned ? ;)

 

jeg tenkte lenge gjennom spørsmålet nå, å fant ut at NJFF ikke har gjort noe for meg, som jeg vet om. men de som vet bedre kan jo opplyse meg. men belærende snakk av medlemer i meningheta... sorry, forbundet, er ikke jeg intressert i å høre på ;)

Link to comment
Share on other sites

hmm, takk for den, men jeg lurer enda litt. Ser at NJFF er tilbake til sin vante: Dette er en tapt sak så vi bruker ikke krefter på det. Men, DERSOM det er slik at det har foregått ubyråkratisk sakshåndtering som ikke er hjemlet i Norsk lov, og det er slik at politiet nå blir lovgivende, dømmende, utøvende og ankeinnstans i forhold til jegere og våpeneiere, så er det alvorlig! Det kan ikke væren tapt sak, uansett hvor mange brev man mottar fra Storberget!!!

Link to comment
Share on other sites

Men, DERSOM det er slik at det har foregått ubyråkratisk sakshåndtering som ikke er hjemlet i Norsk lov, og det er slik at politiet nå blir lovgivende, [...] utøvende og ankeinnstans i forhold til jegere og våpeneiere, så er det alvorlig!

Hallo! Det er vel nettopp det som har vært poenget hele tida. :)

Link to comment
Share on other sites

Eller må man vente til foreskriften er satt i kraft, og så anmelde den for å kjøre den oppover i systemet?

 

Da er man egentlig tilbake der NV prøvde seg på hjemmebesøksparagrafen ...

Såvidt jeg fikk med meg var det diverse legale aspekter som tvang dem til å nekte politiet adgang i et tilfelle for å initiere saksgangen i stedet for å anmelde noen/noe.

 

Det gikk veldig bra ... not.

Link to comment
Share on other sites

Høggern skrev:jeg tenkte lenge gjennom spørsmålet nå, å fant ut at NJFF ikke har gjort noe for meg, som jeg vet om.

 

Kan det ha noe med at du bor i en del av landet der du kan jakte hele året i et terreng på størrelse med 8 "sørnorske" fylker, til en pris som tilsvarer en kasse øl?

 

Mange som bor lenger sør, og ikke er multimillionærer, er avhengige av NJFF for i det hele tatt å komme seg på jakt. Prislappen for å skyte en elgkalv nærmer seg 25 000,- i mitt distrikt. Prisen på småvilt og rådyr går samme vei. Den dagen NJFF blir oppfattet som useriøse i det politiske landskapet, er det ikke sikkert Statskog lenger vil leige ut terrengene til en symbolsk sum til nevnte organisasjon. Det er viktig å ha i bakhodet for dere som tilsynelatende mener NJFF bør bli en NRA kloning...

Link to comment
Share on other sites

Den dagen NJFF blir oppfattet som useriøse i det politiske landskapet, er det ikke sikkert Statskog lenger vil leige ut terrengene til en symbolsk sum til nevnte organisasjon. Det er viktig å ha i bakhodet for dere som tilsynelatende mener NJFF bør bli en NRA kloning...

 

jada, NJFF blir nok oppfattet som "seriøse i det politiske landskapet"

akkurat som politikere som glememr valgløøftene deres rett etter at de er blitt valgt oppfatter seg selv som "seriøse i det politiske landskapet" :roll:

Link to comment
Share on other sites

Høggern skrev:jeg tenkte lenge gjennom spørsmålet nå, å fant ut at NJFF ikke har gjort noe for meg, som jeg vet om.

 

Kan det ha noe med at du bor i en del av landet der du kan jakte hele året i et terreng på størrelse med 8 "sørnorske" fylker, til en pris som tilsvarer en kasse øl?

personlig synes jeg at det er greit at jeg kan jakte for en symbolsk sum.

det veier litt opp for alle andre utgifter jeg har som kommer av hvor jeg bor. litt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...