Jump to content

Hva har NJFF utrette for deg som våpeneier og jeger?


20mm cannon

Recommended Posts

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Se på det slik... Njff er vår "fagforening". Sammen er vi sterke. Er vi ikke fornøyd med det foreningen vår gjør, så må vi MEDLEMMER jobbe opp mot foreningen for å få det slik vi vil.

 

Og husk at som i de aller fleste endre foreninger med et stort antall medlemmer, så går det rett og slett ikke an å tilfredstille alle. Av den gode grunn at vi alle er forskjellige(takk og lov for det mange ganger) med forskjellige behov. Det være seg interesse, bosted, personlige behov, alder etc etc.

 

Det viktige er at vi er samlet slik at vi er sterke! Det beste forbundet her i landet med størst gjennomslagskraft på sine saker pr.d.d. mener jeg er Lokomotivmandsforbundet. Nettopp fordi så mange er organisert der. Tror det faktisk er 100%!!!

 

Jeg kan tenke meg at viktigheten med å lytte til medlemmene sine er like stor hos NJFF som hos andre forbund. Begynn i lokalforeningen og jobb deg oppover i systemet. Tenker jeg stopper der:-) Hilsen en liten organisasjonselsker!

Link to comment
Share on other sites

Hva er motivasjonen for denne tråden?

 

Tja, kanskje gi et lite innblikk i meninger blandt folk og jegere flest, i håp om at det sentrale NJFF leser tråden, og får et lite inntrykk fra grasrota? Tross alt, får iallefall jeg et inntrykk utav, at det er en rimelig stor distanse mellom det sentrale NJFF og mye medlemmer om dagen.

 

Men hva vet jeg. Jeg bare la ut mitt synspunkt, og er fremdeles i tenkeboksen, med tanke på spørsmålsstillingen i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva de ikke har gjort?

De har jobbet iherdig for å fremme våre interesser. De er den største interesseorganisasjonen for jegere i Norge. Takk for at de er der for oss. De har skaffet oss velvilje og forståelse for at vi kan fortsette å forvalte og høste av naturens overskudd.

 

(Ikke dra frem blysaken. På Sluttstykket.com (RIP) var det kun 10 - 15% av medlemmene som på en oppropsside av ca 5000 skyteglade medlemmer ville at NJFF skulle ta opp (den tapte*) *MIN ANMERKNING blyssaken. :?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns dette er en noe patetisk måte å starte en tråd på.

 

Her tar trådstarter tak i en småvarm potet (etter blyforbudet) og kaster den ut i massen for å se om noen blir truffet eller tar den opp. Samtidig har han ikke tatt stilling til det han tar opp i det hele tatt så han er helgardert i forhold til alt som måtte komme.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder mine interesser hva angår jakt, som her i huset er religion, har ikke NJFF gjort noen verdens ting. En organisasjon som ikke taler majoriteten av jegernes sak blir en vits. For det andre er de så langt nedi lomma på arbeiderpartiet at det er kvalmende. Må jo være en grunn til at de aldri tok til motmæle mot blyforbudet? Eller ikke sier nei til yngling av ulv i Norge? Les støtten fra AP, og hva partiprogrammet sier. Kvalmt.

 

Og de som nå biter på med artsmangfold og det kjøret der når det gjelder ulv, glem det. For de av oss som daglig slipper hund i slike terrenger er dette blodig alvor. Gråbein var forresten observert i det ene terrenget vårt for ett par uker siden. Ikke mye trivelig..

 

Nei, ikke noen vits i å være medlem i noe slikt. Bedre å melde seg inn i fugletitternes landsforbund, de gjør omtrent samme nytta for oss jegere.

 

Og nå som det ligger nye våpenlover på trappene, hvor i svarte er NJFF? Jeg har ihvertfall ikke fått med meg at de har kommet med noen som helst uttalelser, men det er klart, med en rødgrønn regjering blir det jo vanskelig.. Håpløst.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke ta stilling til dette spørsmålet, men ser gjerne at noen tar opp kontrastene mellom lokallag, fylkeslag og sentralstyre. På meg virker det som om sentralstyret r for opptatt av å være på godfot med alle til å kunne kjempe for jegernes rettigheter.

 

Enig. Kan vel være at på lokalplanet er man politisk uavhengige..

Link to comment
Share on other sites

De arrangerer jaktfeltstevner. Også legger de til rette for litt jakt også her hvor jeg bor, og det er ikke nødvendigvis det enkleste. Dessuten arrangerer de jegerprøvekurs og skytetreninger.

 

Men sentralt er det mer tvilsomt. Har ikke sett at de sentralt har frontet noenting, og det er jo ganske tannløst.

 

U

Link to comment
Share on other sites

JFF har i mange år lokalt sørget for jegerprøvekurs, stevner og mye sosialt. At det ikke er så mye som skjer i foreninga nå skyldes vel medlemmenes mangel på vilje enn foreningen.

NJFF er i prinsippet et demokratisk styrt forbund etter hva jeg har hørt. Er det folk som er veldig uenig med hva som gjøres kan man da faktisk kuppe både foreninger og større styre, bare ved at folk gidder å være litt samstemte og bestemte.

Link to comment
Share on other sites

Eller ikke sier nei til yngling av ulv i Norge? Les støtten fra AP, og hva partiprogrammet sier. Kvalmt.

 

Og de som nå biter på med artsmangfold og det kjøret der når det gjelder ulv, glem det. For de av oss som daglig slipper hund i slike terrenger er dette blodig alvor. Gråbein var forresten observert i det ene terrenget vårt for ett par uker siden. Ikke mye trivelig..quote]

 

Jeg skjønner at det kan være surt for deg å miste en hund for et annet rovdyr i skogen.

Men har du tanker for meg som svært svært gjerne kunne tenke meg lovlig ulvejakt her hjemme på en god bestand?

At det i mangen tilfeller er altfor tett bestand på elg i dette landet ser de fleste.

Har du noen empati for de som mister noen kjære i trafikken pågrunn av elgpåkjørsel?

Du skjønner sikkert hvor jeg vil henn her...

 

Jeg er jeger og jeg er for ulv og jeg er for spennende lovlig ulvejakt..

Link to comment
Share on other sites

hva fiskeforbundet har utrettet for meg?

 

hm... blyforbud? det er nok å tenke på det. jeg er fiskeforbundet evig taknemmlig for å slippe muligheten til å bruke det beste alternativet på ammunisjon (iallefall om pris er en faktor) i hagla mi.

 

takk til fiskeforbundet! at noen jegere er så dumme at de er medlemmer i en slik organisasjon, det forstår jeg ikke. snakk om å skyte seg selv i foten(med stålhagl) ved å være medlem i fiskeforbundet

Link to comment
Share on other sites

22 år med aktiviteter, leirdueskyting, rifletrening, hundekurs, ettersøksutdanning, div. instruktørutdanninger, saureinhetsdressur, dressurterrenger, sosial omgang med likesinnede og en bråta med andre ting som jeg sikkert har glemt. Trådstarter, og de som følger opp med det jævla blymaset og ulven, kan bare ta lang fart å drite i å insinuere at NJFF ikke har bidratt til positivt for jegerstanden. Start deres egen "klubb", "Særinteresseforbundet for bly og mot ulv" hvor dere kan arrangere sutrekvelder og og blyturer til Sverige. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

22 år med aktiviteter, leirdueskyting, rifletrening, hundekurs, ettersøksutdanning, div. instruktørutdanninger, saureinhetsdressur, dressurterrenger, sosial omgang med likesinnede og en bråta med andre ting som jeg sikkert har glemt. Trådstarter, og de som følger opp med det jævla blymaset og ulven, kan bare ta lang fart å drite i å insinuere at NJFF ikke har bidratt til positivt for jegerstanden. Start deres egen "klubb", "Særinteresseforbundet for bly og mot ulv" hvor dere kan arrangere sutrekvelder og og blyturer til Sverige. Lykke til!

så du er og en av de som syns det er ok at vi ikke kan bruke bly i hagla? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det kan være surt for deg å miste en hund for et annet rovdyr i skogen.

Men har du tanker for meg som svært svært gjerne kunne tenke meg lovlig ulvejakt her hjemme på en god bestand?

At det i mangen tilfeller er altfor tett bestand på elg i dette landet ser de fleste.

Har du noen empati for de som mister noen kjære i trafikken pågrunn av elgpåkjørsel?

Du skjønner sikkert hvor jeg vil henn her...

 

Jeg er jeger og jeg er for ulv og jeg er for spennende lovlig ulvejakt..

 

Lyst på lovlig ulvejakt? Bare å reise det, hele balkan er fullt. Har flere bekjente som har vært på dette. Snakket med lokale folk i disse landene, ikke direkte begeistret for ulv de heller skal jeg love deg. Vil du ha lovlig ulvejakt i Norge kan du jo jobbe for å flytte ulven vår over på vestsida av Glomma. Da skulle det blitt rabalder tenker jeg..

Link to comment
Share on other sites

NJFFs uttalte strategi er å akseptere denne og "forhandle" med forvaltningsorganet POD.

 

Er det noen særlig nyttige alternativer da?

Bortsett fra skikkelig sinte brev?

 

edit: på tide å støvsuge tastaturet

 

 

Lobby-virksomhet rettet mot politikere utenfor det rød-grønne, men det er kanskje vanskelig for AP-mannen Moland å gjøre noe sånt?

Skape mediaomtale om det rimelig vanvittige at POD gies tilnærmet blankofullmakt som "Lovgiver", forvalter og klageorgan.

 

Å rulle seg over på ryggen har aldri fungert, det bare ser sånn ut.

 

PS-ikke støvsug tastaturet-du mister fort noen taster da!

Link to comment
Share on other sites

Det burde ihvertfall brukt enhver lovlig metode for å få belyst om den nye våpenforeskriften i det hele er lovlig etter våpenloven (dette med delegering av myndighet til pod etc). Mener det i en annen post om emnet kom opp en fornuftig formening basert på våpenloven og forarbeidet til denne, om nettopp dette. Har man lagt seg på rygg for dette er vi rævkjørte alle som en. POD har sin egen agenda :evil: , og den er milevis fra det som er dagens form for utøvelse av vår sport/hobby/fritidssyssel, samt den virkligheten våre lovgivere så for seg da loven ble skrevet.

Link to comment
Share on other sites

 

Lobby-virksomhet rettet mot politikere utenfor det rød-grønne, men det er kanskje vanskelig for AP-mannen Moland å gjøre noe sånt?

Skape mediaomtale om det rimelig vanvittige at POD gies tilnærmet blankofullmakt som "Lovgiver", forvalter og klageorgan.

 

Å rulle seg over på ryggen har aldri fungert, det bare ser sånn ut.

 

PS-ikke støvsug tastaturet-du mister fort noen taster da!

 

Joda, kan jo funke det, litt sånn på sikt, men nå er jo ting vedtatt og da plutselig mye vanskeligere å få endret. Blir jo fort full pakke med utarbeiding av, enda ett, nytt utkast, høringsrunder, ministere som må innrømme å ha bæsja i skuffen og sikkert mer til. Da spørs det jo hvor mange det er som synes det er viktig å rette opp i smørja, særlig når ~98% av oss kun maser om det burde være 6-7 eller 8 rifler som er taket...

 

PS: Har en sånn greie å sette på støvsugeren som gir den akkurat passe sugeeffekt til å få ut knekkebrødsmulene samtidig som tastene blir der de skal.

Link to comment
Share on other sites

Bedre med nye høringsrunder enn en våpenforeskrift som ser ut som om den var laget etter diktat av Stalin (loven er en ting, hva jeg sier er en annen :roll: ).

Mye av det som er vrangt i dagens foreskrift, kan uansett kjapt endres med noen tastetrykk fra SS og ett nytt rundskriv (t.d. Våpen og løpslengde, samt instruksjon om hvor slepphendt en skal vær i forhold til hvor mange våpen vi har. Altså en redusert behovsprøving ved antal under 6 registrert til jakt). Og vips så kan vi leve med den gamle foreskriften så lenge man gidder (tvilsomt om noen vil trekke ett par slike rundskriv for retten).

Link to comment
Share on other sites

Hva er motivasjonen for denne tråden?

 

Tja, kanskje gi et lite innblikk i meninger blandt folk og jegere flest, i håp om at det sentrale NJFF leser tråden, og får et lite inntrykk fra grasrota? Tross alt, får iallefall jeg et inntrykk utav, at det er en rimelig stor distanse mellom det sentrale NJFF og mye medlemmer om dagen.

 

Men hva vet jeg. Jeg bare la ut mitt synspunkt, og er fremdeles i tenkeboksen, med tanke på spørsmålsstillingen i tråden.

 

Grasrota?

 

Er hele Norges jegerstand medlemmer på kammeret.no?

Link to comment
Share on other sites

Det burde ihvertfall brukt enhver lovlig metode for å få belyst om den nye våpenforeskriften i det hele er lovlig etter våpenloven (dette med delegering av myndighet til pod etc). Mener det i en annen post om emnet kom opp en fornuftig formening basert på våpenloven og forarbeidet til denne, om nettopp dette. Har man lagt seg på rygg for dette er vi rævkjørte alle som en. POD har sin egen agenda :evil: , og den er milevis fra det som er dagens form for utøvelse av vår sport/hobby/fritidssyssel, samt den virkligheten våre lovgivere så for seg da loven ble skrevet.

 

Forklar nærmere.........?

Link to comment
Share on other sites

Grasrota?

 

Er hele Norges jegerstand medlemmer på kammeret.no?

 

 

 

Nei, ikke flertallet engang. Samme gjelder for NJFF-de har ikke flertallet av norske jegere i sine ruller de heller.

Link to comment
Share on other sites

For meg veldig lite. For nye jegere har de en del tilbud som hjelper rekruttering. Som den ledende foreningen synes jeg imidlertid at de gjør allt for lite, spesiellt sentralt. Mange ildsjeler i lokale foreninger som gjør mye dugnad og mye bra, men ved å bestemme seg for å jobbe for obligatoriske treningsskudd med hagle og mere byråkrati så skjøt de seg selv i foten etter min mening og de mistet mitt medlemsskap.

Link to comment
Share on other sites

ved å bestemme seg for å jobbe for obligatoriske treningsskudd med hagle og mere byråkrati så skjøt de seg selv i foten etter min mening og de mistet mitt medlemsskap.

det gjore de nok for å tjene penger. de så vel hvor mye DFS lag tjener på oppskyting og treningsskudd for elgjegere, å ønsket å få til noe lignende for småviltjegerne å at de selv kunne få så å si monpol......

 

så kan de jo komme med argumenter som at det vil minske skadeskyting, osv.... jaja

Link to comment
Share on other sites

Det eneste NJFF har gjort for meg er å nekte meg å bruke blyhaglpatroner

 

Rett skal være rett, det var IKKE NJFF som innførte blyforbudet. De la seg riktignok flate for myndighetene i saken, men å gi de ansvaret for forbudet blir feil.

om jeg ikke husker feil(fra ca 1990?) så inngikk NJFF en "intensjonsavtale" med myndighetene om at blyforbruket skulle reduseres med 90 % innen et visst årstall(tror det var ca 10 år fram i tid, dvs ca 2000) ellers ville det bli et totalforbud.

så de innførte det ikke, men de sa vel indirekte at det var greit å få et slikt forbud.

 

å i dag går jo NJFF ved informasjonskonsulenten ut å sier at det ikke er noe farlig at vi har blyforbud, for det finnes jo så gode alternativer. han har ikke sett på prisen som en faktor iallefall........ å det leser jeg som et direkte forsvar av blyforbudet. fra NJFF!

Link to comment
Share on other sites

om jeg ikke husker feil(fra ca 1990?) så inngikk NJFF en "intensjonsavtale" med myndighetene om at blyforbruket skulle reduseres med 90 % innen et visst årstall(tror det var ca 10 år fram i tid, dvs ca 2000) ellers ville det bli et totalforbud.

 

Det stemmer, NJFF prøvde å få en frivillig overgang til stål for trening, dette ville gitt en så stor reduksjon at et totalforbud ville vært unødvendig. Dette ble totalt motarbeidet av lokallagene og skytterne og resultatet ble som det måtte.

Link to comment
Share on other sites

om jeg ikke husker feil(fra ca 1990?) så inngikk NJFF en "intensjonsavtale" med myndighetene om at blyforbruket skulle reduseres med 90 % innen et visst årstall(tror det var ca 10 år fram i tid, dvs ca 2000) ellers ville det bli et totalforbud.

 

Det stemmer, NJFF prøvde å få en frivillig overgang til stål for trening, dette ville gitt en så stor reduksjon at et totalforbud ville vært unødvendig. Dette ble totalt motarbeidet av lokallagene og skytterne og resultatet ble som det måtte.

det kom jo et forbud mot bly i leirduepatroner før totalforbudet kom?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, NJFF prøvde å få en frivillig overgang til stål for trening, dette ville gitt en så stor reduksjon at et totalforbud ville vært unødvendig. Dette ble totalt motarbeidet av lokallagene og skytterne og resultatet ble som det måtte.

 

Uten att jeg har noen statistikk å vise til, har jeg en klar oppfatning av at også forbudet mot blyhagl på gjess, ender og vadere også var utsatt for utstrakt sabotasje. Det var hvertfall skjelden å finne blyfrie tomhylser i skjærgården, sammenlignet med antallet fra blyammo, og det var vel ikke en ukjent taktikk blandt andejegere å ha 3-5 stålpatroner (de billigste du kunne oppdrive) i lomma og 30-40 Nitedal Spesial i sekken i "tilfelle det kom noen kråker". Så det går nok an å argumentere for at blyforbudet i høyeste grad kom som fortjent...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...