Jump to content

Hva har NJFF utrette for deg som våpeneier og jeger?


20mm cannon

Recommended Posts

 

jeg tenkte lenge gjennom spørsmålet nå, å fant ut at NJFF ikke har gjort noe for meg, som jeg vet om. men de som vet bedre kan jo opplyse meg. men belærende snakk av medlemer i meningheta... sorry, forbundet, er ikke jeg intressert i å høre på ;)

 

Skyter du bare på DFS banene?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

jeg tenkte lenge gjennom spørsmålet nå, å fant ut at NJFF ikke har gjort noe for meg, som jeg vet om. men de som vet bedre kan jo opplyse meg. men belærende snakk av medlemer i meningheta... sorry, forbundet, er ikke jeg intressert i å høre på ;)

 

Skyter du bare på DFS banene?

jepp.

hvilke NJFF baner trenger jeg bruke?

leirduebaner? hmmm....

Link to comment
Share on other sites

@høggern: Har du ikke bedre ting å gjøre på enn å forsøple tråden med hvor lite du benytter deg av NJFF sine tilbud...?

forsøpler jeg når jeg sier hva jeg tenker når jeg leser spørsmålet "Hva har NJFF utrette for deg som våpeneier og jeger??" å svarer på det jeg tenker da? eller forsøpler jeg når jeg sier ordet BLYHAGL?

 

så folk som er uenig med deg driver å forsøpler?

 

jeg har noen innlegg i denne tråden. et par-tre om bly, å et par-tre hvor jeg leser gjennom spørsmålet og svarer det jeg tenker. og et innlegg hvor jeg svarer på et direkte spørsmål.

 

men det er mottatt. jeg skal ikke være uenig.

Link to comment
Share on other sites

...det er ingen som har tatt opp NJFF's rolle når det gjelder Hjemmebesøksparagrafen.

 

Dette blir et innlegg som har lite med NJFF å gjøre. Ment som en personlig yttring.

Personlig syns jeg ikke hjemmebesøksparagrafen er helt gal. Men jeg synes den bør være situasjonsbetinget. Ikke som nå etter politiets forgodtbefinnende.

F.eks. i stedet for å ha en garderobe på 6 jaktvåpen. Hadde det hvert bedre at Politiet ved våpensøknadbehandler hadde kommet hjem for å sjekke at våpeneier virkelig forholder seg til reglene for sikring og oppbevaring av våpen ved f.eks. 6 våpen og neste kontroll ved 10-12 våpen osv.

Og kuttet ut garderobetullet. Og latt dem som ønsker 50 våpen få det når kravene for oppbevaring er godkjent. Reglene har i mange år hvert slik at oppbevarer man 25 våpen eller mer må man ha en innbruddsalarm med forbindelse til vaktselskap e.l.

En slik alarm kostet for 3 år siden ca. 40000,- pluss en måntlig sum 8-900,- til vaktselskapet.

Tror 99% av våpeneierne hadde akseptert det. De fleste hadde hvert fornøyd med inntil 24 våpen (ev. 19) Dette for å holde seg under alarmkravet som koster sine kr.

Våpenloven med forskrifter slik det har hvert etter revideringen i år 2000 med våpenskap er helt grei.

Nå er det helt sikkert noen andre punkter som kunne hvert justert utover det jeg har nevnt her.

Å være en lovlig våpeneier i fremtiden virker skremende på meg etter den siste revideringen av forskriften. Føler meg svært usikker på hvordan det er om 10 år. Dette fører ikke noe godt med seg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Som en personlig utblåsing helt OT: Herregud for en nasjon av sutrere vi er. Vi lever i verdens beste land (vunnet WHO kåringen for n'te år på rad), har masse olje og er et av de få små oljeproduserende land i VERDEN hvor gevinsten brukes til folket, og settes på bok for senere generasjoner, og ikke til et palass for diktatoren, eller diamanter til generalenes elskerinner... Vi har et velfungerende demokrati sammenlignet med hvem som helst. Vi har et helsevesen som blir stadig bedre, og vi trenger ikke en gang betale forsikring for å få behandling når vi trenger det! Og ja, det er dårlige episoder og ventelister, men de fleste som trenger hjelp er faktisk svært så fornøyd med tilbudet de får! Vi har gratis høyere utdanning for de som vil ha det, ingen skolepenger her nei! Stipender og lån man bare kan drømme om i andre deler av verden slik at det ikke kun er rikmannsbarn som kan studere, ordninger som faktisk mange mange drømmer om. Vi har allemannsretten! Faktisk ikke trespassing lover slik det er i mange land, men det omvendte! En lovbestemt rett som sikrer almenheten tilgang til skog og fjell selv om det er andre som eier skogene og fjellene!!! Det synes jeg er fantastisk.

Og lista kan bli lenger. Men allikevel virker det som vårt fremste nasjonale fremtrekk er indignasjon. Vi klager og klager, og alt er så galt så galt, og kan vi sette fingeren på noe negativt så er det såååååå deilig.

Og ute skinner sola, i en luft så ren så ren, ute klukker det i bekker vi kan stikke kjaken ned i og slurpe i oss frisk klart vann så mye vi orker og lyster, mens det er kriger og splid om tilgang til (urent) vann i store deler av verden. Ute spretter sjøørreten i sjøen, og det koker av småsei, havet er fullt av krabber, fritt tilgjengelig! Mens sportsfiskere i store deler av verden venter tålmodig på at en liten sardin kanskje skal bite på, nede i den brune mudrete sjøen.... Vi kan kjøpe jaktkort på Statsgrunn, jaktet selv i ville fjell i Troms for et par uker siden, og statsgrunnen er ikke forbeholdt en eller annen diktator.

Og jeg er ikke naiv, jeg vet at ting kan bli bedre. Alltid. Og at det er ting som MÅ tas tak i. Miljøinnsatsen for eksempel. Og dette innlegget mitt er selvfølgelig helt OT i forhold til temaet i tråden. Men jeg skriver det allikevel, siden det forbauser meg så at slike tråder som dette, lagt opp til sutring over at "noen ikke gjør noe" blir så populære. På samme måten som det forbauser meg at saker som "engasjerer" politisk, i realiteten er saker der man kan bli skikkelig forbanna og indignert. Indignasjon = engasjement?

Med håp om at våre glass aldri blir halvtomme, men halvfulle, og mer

Bent

 

Njaaa.

Nei, du får ingen øll av meg for den, Bent. Når som helst for at du er en grei kar, men ikke for det innlegget der.

 

Uansett hvor mye penger man har, blir det dumt å tørke seg i rompa med dem.

Uansett hvor god man er, blir det galt å ikke prøve å bli bedre.

Tenk om vi kunne brukt alle pengene som blir sløst vekk i det byråkratiske sirkuset på f.eks kreftforskning?

Osv, herregud så mange slike eksempler man kunne listet opp...

Skal vi la være å kritisere, fordi noen har fortalt oss at vi er best i verden?

Når potensialet tilsier at vi kunne vært MYE bedre?

Det er godt at noen i det hele tatt fremdeles kritiserer, så er vi ikke helt hjernevasket enda.

 

Men SKÅL, det skal du ha! :wink:

 

Bent.

Link to comment
Share on other sites

Høggern skrev:jeg tenkte lenge gjennom spørsmålet nå, å fant ut at NJFF ikke har gjort noe for meg, som jeg vet om.

 

Kan det ha noe med at du bor i en del av landet der du kan jakte hele året i et terreng på størrelse med 8 "sørnorske" fylker, til en pris som tilsvarer en kasse øl?

 

Mange som bor lenger sør, og ikke er multimillionærer, er avhengige av NJFF for i det hele tatt å komme seg på jakt. Prislappen for å skyte en elgkalv nærmer seg 25 000,- i mitt distrikt. Prisen på småvilt og rådyr går samme vei. Den dagen NJFF blir oppfattet som useriøse i det politiske landskapet, er det ikke sikkert Statskog lenger vil leige ut terrengene til en symbolsk sum til nevnte organisasjon. Det er viktig å ha i bakhodet for dere som tilsynelatende mener NJFF bør bli en NRA kloning...

 

 

Det må være en svært eksklusiv elgkalv, eller svært stedbunden, som i "tjoret utenfor hytteveggen" da..

Kommer du hit i morgen så kan du få skyte en til 12 000,-

Riktignok ikke elgkalv, for de er fredet her i år, men ungdyr (1,5 års kvige/piggokse) inntil 120 kilo.

 

Joda, jakt koster endel, tildels mye.

Særlig i bynære strøk, men så er det engang ikke sånn lenger at man bare tar børsa på ryggen og går ut i skogen for å skyte en elg, elgen man skyter skal helst være så nært opptil myndighetenes spesifikasjoner at vi nærmest venter på den dagen da vitlnemdna kommer og merker elgene vi skal skyte...

 

Forøvrig hadde jeg ikke byttet hverken jobb eller bosted med "høggern" for all elg eller lønn i verden.

Selv om kongens klær har blitt bedre med årene så foretrekker jeg mitt eget til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...