Jump to content

Håndvåpen til isbjørn


freezingduck

Recommended Posts

Skal som helikopterpilot til svalbard i sommer.

Det er en kontrakt som går 5 måneder i året i 3 år.

 

Jeg har fått ansvaret for å sørge for våpen og utstyr.

 

Jeg skal selv være der store deler av tiden, men det er også andre piloter som skal avløse meg.

 

Jeg er selv praktisk skytter og erfaren med de fleste typer våpen og har en del tid i stressende situasjoner med våpen under beltet.

 

De andre har fra minimalt til mindre våpenerfaring, ihvertfall de siste 10 årene.

 

Jeg har tenkt å ta med ei supernova pumpehagle med 50cm løp og sabot slugs som blir stående i helikopteret når jeg rusler rundt innen 100m fra det.

 

Tenkte i tilegg at pilotene skulle bære håndvåpen som backup og hvis noe skulle komme veldig overraskende.

 

Jeg har minimal revolver erfaring, men skyter praktisk med glock 17 og har også en glock 19.

 

jeg skjønner godt at en revolver i 44magnum har myyyye mere punch, men jeg regner med at jeg får av 6 glock skudd på samme tiden jeg får av 2 revolver skudd.

 

en glock med 17+1 skudd, selv om det er i 9mm tenker jeg må være et greit backup våpen til signalpistol og hagle med slugs.

 

Tror dere 9mm er greit, eller er 44 magnum med mer rekyl, og mindre magasinkapasitet bedre?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror du bør gå for noe som penetrerer bra. I autopistol f.eks. 10 mm Auto, .44 Mag. i revolver bør duge. Skal en pistol være noe verdt bør de andre trene med denne.

Link to comment
Share on other sites

Nå har eg ingen erfaring med Isbjørn, men har skutt eindel i vannkanner med håndvåpen på gøy.

 

9mm meine eg har for liten dypdevirking, 357 sig med samme kule har langt meir. Dette gjelder kun heilmantel. Skulle eg hatt ein glock så måtte det blitt 10mm eller 357 sig, men eg trur eg hadde valgt revolver, sidan det er utprøvd der oppe ;-)

Link to comment
Share on other sites

tror dere har rett i at det blir svakt med 9mm, men vi har begrenset tid til trening og jeg er bare sånn passe passe på tanken på å ha uerfarne personer som skal vimse rundt med skarpladde pistoler døgnet rundt.

 

hvilken 44 magnum ville dere gått for?

Gidder ikke å kjøpe noen 10mm glock, vanskelig å få tak i ammo

Link to comment
Share on other sites

Funksjonssikker karabin med lang og tung kule er vel å foretrekke om man blir jakta på og skal berge livet.

Det er et stort dyr.

 

Ellers er det en grei "snubb" her. :mrgreen:

http://www.smith-wesson.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product4_750001_750051_765656_-1_757771_757767_757751_ProductDisplayErrorView_Y

 

Hadde ,500 vært lov finnes den i 4".

 

Lykke til med oppdraget.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

S&W modell 629 6" løp med 44 mag blykuler og rifle i 30.06 bruker de fleste der oppe.

 

Har også sett en del taurus og s&w revolvere i 460 xvr.

(Men det er håndkanoner)

 

Pistol er vel heller ikke til å stole på i kulden. Ikke ville jeg hatt det med meg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

9mm og 357mag på isbjørn, kaliber som ikke klarer rådyrkravet engang; bare for å sette det litt i perspektiv...

Trur ikkje det er kaliberet som er det største problemet her. Det er mulig at ein erfaren pistol/revolverskytter ville klart å treffe ein angripande isbjørn med eit handvåpen, men folk som har "fra minimalt til mindre våpenerfaring, ihvertfall de siste 10 årene" levnar eg liten sjanse.

Link to comment
Share on other sites

det var en pilot som ble angrepet for noen år tilbake.

Han fulgte ikke med å rakk ikke å få tak i rifla.

Han og isbjørnen sprang i ring rundt helikopteret ei stund før han kastet seg under.

Han ble kloret og bitt i armen før han fikk ut revolveren og skutt han i hodet.

 

tenker hagle/rifle til resten og hagle/revolver til meg.

4'' 629 i 44mag kanskje.

 

er litt usikker på hylster løsning, da normalt helikopterpiloter flyr med en glock 19 i skulderhylster, men det er nok ikke noen god løsning her med et så tungt våpen

Link to comment
Share on other sites

En ting som er helt sikkert ... skal du først skyte for å treffe en bjørn så trenger du noe med punch og at du gjør deg ferdig, en skadeskutt bjørn er det siste du vil kødde med.

 

En 9mm mot en isbjørn er like effektivt som en kile den ihjel med en pinne.

Link to comment
Share on other sites

En ting som er helt sikkert ... skal du først skyte for å treffe en bjørn så trenger du noe med punch og at du gjør deg ferdig, en skadeskutt bjørn er det siste du vil kødde med.

En 9mm mot en isbjørn er like effektivt som en kile den ihjel med en pinne.

Eg tar 9mm over kitlepinnen din any day :lol:

Link to comment
Share on other sites

http://sysselmannen.no/Snarveier/Kjop-av-vapen/

 

Våpen til isbjørnbeskyttelse

Våpen til beskyttelse mot isbjørn kan innvilges til personer som oppfyller de generelle krav til søker og innvilges vanligvis for rifle i kaliber .308W/30-06 eller hagle kaliber 12 eller tilsvarende. Enhåndsvåpen innvilges som hovedregel ikke til beskyttelse mot isbjørn.

 

Tillatelsen gis med begrensingen: Kun gyldig til isbjørnbeskyttelse på Svalbard.

 

Våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Våpen til øvelses- og konkurranseskyting kan innvilges til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. Søkerens skytterlag/-klubb må ha og utøve program for skyting med den aktuelle våpentype det søkes om, og søknaden må inneholde opplysninger om hvilken skytegren våpenet skal benyttes i.

 

Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program.

 

For å få tillatelse til å erverve pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap.

Våpen ervervet til øvelse- og konkurranseskyting kan ikke brukes til annet formål.

Link to comment
Share on other sites

S&W 629 44mag med 4" løp, en såkallt "mountain gun" en slanket utgave med slankere løp og tønne i titan, har du denne i et jakthylster på brystet så er den lett tilgjengelig, dette er min revolver og jeg ga 3900,- for den brukt.

IMG_0028_zps3aab34a2.jpg

 

Denne! Ruger eller S&W. Glem 460.

Link to comment
Share on other sites

Den Glocken i 9mm er vesentlig mer effektiv når man har den lett tilgjengelig under jakka, klar til bruk, enn en 44 magnum som tilfeldigvis befant seg på hytta eller inne i helikopteret når plutselig bamse står der, desperat og desillusjonert av sult på grunn av menneskeskapte klimaendringer.

 

Håndvåpenet blir vel uansett en siste nødløsning, når hagla eller rifla av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Det danske Forsvaret har vel satt opp sine tjenestemenn på Grønland med glock20 i 10mm, så dette er vel noe utprøvd vil jeg tro. Som nevnt er vel revolver i 44mag det vanligste, fattern fikk drasse rundt på en mævser i 8x57 sist han var der oppe, det er visst og ganske vanlig. Kos deg på tur :D

Link to comment
Share on other sites

Pistol er vel heller ikke til å stole på i kulden. Ikke ville jeg hatt det med meg ihvertfall.
"Der oppe" er det relativt grei tilgang på lokal våpensmurning, som gir upåklagelig funksjonering sjøl om kvikksølvkula går og gjemmer seg - selolje!

 

Når det er mange blå grader, gir jeg mekanismene litt olje fra nisespekk. Da funker hvertfall M98-erne, STR 200 og kombien OK. Minuset er at du må pusse godt, før du tar våpna inn i normale temperaturer. Svineriet lukter pyton, hvis det får en del timer i normal romtemperatur.

Link to comment
Share on other sites

Antar at et eller flere nødvergeskudd - vil bli på kort hold, og hvis håndvåpen er det aktuelle, ville mitt valg blitt en DA i 44. 4", med smørmyk DA. Og med et fiber forsikte - da jeg synes at siktet kommer kjappere i fokus - enn et blånert stålsikte.

Blånert går bra, kvit blink.

Link to comment
Share on other sites

Om det er i sommer du skal dit så er vel forhåpentligvis ikke sprengkulde det du venter mest av. så de fleste våpen vil vel virke uten alt for store problemer. som sisteskanse tror jeg at jeg ville valgt det kraftigste jeg kunne fått hengt på hofta. og hagla hadde jeg latt være igjen hjemme. om kompisen din blir angrepet og ikke får brukt håndvåpenet av en eller annen grunn, og du føler at du tør skyte så må du mye nærmere med hagla enn ei rifle med gode åpne sikter. litt kjipt å stå på 70m og se at kompisen blir overfalt og så vite at du bør springe 40m nærmere et dyr som vil ha deg og som mat. da vil jeg heller ha et kraftig våpen som jeg kan sette et godt skudd med i fra 0 til 100m med. det vil også være bedre i direkte nærkamp, for selv om du ikke klarer lade om etter det første dårlige skuddet så har du da en passe god stokk og slå med.

 

Feiler dette totalt, eller det er du som er den som bjørnen overrasker totalt, så vil jeg helst ha så kraftig så mulig et våpen å bruke mot en bjørn som bare er 5m unna eller nærmere. vil ikke risikere å få avgårde bare ett skudd før bjørnen er over meg og så kun gjøre bamsen mer forbannet .

slik jeg har tenkt i alle fall på hvordan jeg skulle bevæpnet meg i forhold til bjørn.

 

er forresten ikke så glad i alt snakket om å skyte bjørn, føler jo et visst slektskap :lol: Hilsen Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Om man skal la romantiske påskudd for å gå med håndvåpen på seg være i fred, så er nesten hvilket som helst gevær en bedre løsning. Vi snakker om nødverge her, og det er ikke romantisk. Det finnes naturligvis en masse anekdoter om folk som har stilt seg slik at de bare hadde et håndvåpen til å verge seg mot bjørn med (hvorfor egentlig, jeg er da snill?) men det betyr ikke at de tok det beste valget...

Ingen,0 håndvåpenkalibre kommer opp mot normale riflekalibre i virkning mot så stort og godt motivert dyr.

De kraftigste håndvåpnene har voldsom rekyl, og fortsatt ikke mer enn tja, en tredjedel omtrent? av effekten fra en 30-06.

Personlig er jeg glad i å gå tur med pistol, eller rettere, jeg skulle gjerne vært glad i det, Det er jo ikke lov lenger.

Men til sisteskanseforsvar mot rovdyr? Da vil jeg heller gidde å ha med meg et skikkelig gevær. Overalt/hele tiden. Er bjørnefaren reell, så er det helt gjennomførbart å ha børsa med seg hele tiden. Også på do.

Dessuten bør du ha i tankene at isbjørn er fredet, og nødvergeskyting vil bli etterforsket. I en sånn situasjon er det en fordel å fremstå så "normal" og "seriøs" som mulig. Du har en mulig fordel med ei vanlig jaktbørse der fremfor en magnumsak på hofta og en hyllemeter Morgan Kane i ryggsekken. Synd egentlig, for Kjell Hallbing er finkultur og burde være obligatorisk lesning på tur.

 

Lykke til med valget, og gratulerer med alle tiders drømmejobb!

Link to comment
Share on other sites

Er dette forholdsvis nye regler ? kjenner en som jobbet som kokk der opp for ca 10 år siden og han sa da at han fikk innvilget søknad på revolver til forsvar mot bjørn.

reglene er eldre enn 10 år. Det står "som hovedregel" - jeg kjenner iallefall ingen som har fått innvilget slikt

De kraftigste håndvåpnene har voldsom rekyl, og fortsatt ikke mer enn tja, en tredjedel omtrent? av effekten fra en 30-06.

S&W 460 (og muligens 500 også) har faktisk ammo som kommer opp mot 30-06 i munningsenergi. Men klart , denne energien er endel lettere å hanskes med i rifle enn i revolver, selv om S&W har gjort en kjempejobb med å få disse kjempene skytbare. Men nå har ikke jeg skutt disse i "snub" utgave da 8)

Link to comment
Share on other sites

Får dere innvillget pistol/revolver til slikt da?

 

Nei, det får man ikke!

 

De som er ute på tur på Svalbard med revolver "øver på feltskyting", isbjørnforsvar er ikke gyldig grunn til å anskaffe revolver.

 

Dessuten er ikke rekylen på en en .44 Magnum revolver til å kimse av (jo kortere løp, deto kraftigere opplevd rekyl), og 99 av 100 personer vil skyte vanvittig mye dårligere med en slik revolver enn de ville gjort med en hvilken som helst rifle med åpne sikter.

 

En kort bøylerifle i .44 Mag med grove åpne sikter kan være et godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Eg er heilt einig med siste talar, ei kort Marlin 1895 i 45-70 og 400-500 grains solids i 17-1800 fps ventilerar ein isbjørn både på tvers og langs utan store problem. Med 6 skot i røret, godt under 1m lang og ein mekanisme som er meget kjapp å betene, så ser eg ikkje mange betre alternativ. Og i tillegg slepp ein erversgrunnlagsproblematikken som ein har med handvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Men skal en likevel over på ei (bøyle)rifle, så er det vel heller ingen spesielt rasjonell grunn til å ikke gå for et riflekaliber og?

 

Neida... tenkte på vekt og magasinkapasitet og kanskje rekyl. En .45-70 blir lett litt tyngre og sparker atskillig mer, og på så korte hold (du skyter ikke en isbjørn i selvforsvar på 100 meters hold :smile: ) er det mer enn nok "pulver" i en .44 Magnum.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter skriver relativt uerfarne skyttere:

 

Isbjørn er vanligvis langt mindre hardskutt enn mange tror, langt mindre farlig og vanligvis mer nysgjerrig enn angrepsvillig på folk. Ha respekt for bjørnen så trenger du vanligvis ikke noe annet enn signalpen/pistol.

 

Ha alltid med:

 

- Boltrifle med fast magasin 308w /30-06 Ruger, winchester pre 64 og mauser viser seg i praksis å fungere. Gode åpne sikter. God bred bærereim. Patronholder festet på skjeftet. Godt vanntett og flytende futteral.

 

Som pilot(foretaket) får du sikkert ervervstillatelse til bruk på Svalbard til:

 

- Backup: DA revolver( smith eller ruger) 4-6" i 44mag eller 357mag ( funker like bra til formålet isbjørn ). Har selv brukt 4" s&w både 357 og 44mag i ett Bianchi UM84 hylster da det fungerer både for høyre og venstre side ++

 

Styr klar av pumpe/ bøyle hagler/rifler til uerfarne som skal skyte under stress.

Link to comment
Share on other sites

På så kort hold spiller magasinkapasitet liten rolle, det begrenser seg hvor mange skudd du får ut før du blir bamsemums.....

En 45/70 vil uansett være bedre egnet enn en 44 mag. Bøylerifle er noe av det siste jeg hadde stolt på.

En kappet M98 er nevnt, gjerne i original kaliberet, tror det er mye mer fornuftig enn en bøylerifle kamret for en revolverpatron..

Link to comment
Share on other sites

prøv og ha minst mulig mekaninske deler som skal beveges før et skudd kan tas

personelig ville jeg gått for en kort hagle med slugs eller en kort dobbel rifle med to avtrekk

da stopper du værtfall trusselen kjapt spesielt med en dobbelrifle i kurant kaliber

Link to comment
Share on other sites

Bøylerifle er noe av det siste jeg hadde stolt på.

har hørt om noen som har plagdes ja, uansett hva man drar med seg så er det viktig at man er fortrolig med våpenet og vet man kan stole på det.

 

 

Synes jeg så noe om at s&w kommer med en 460 snub i år..

 

.. hvis ikke er det vel bare å ha en Derringer 45-70 i lomma. Da får du maks kraft i forhold til størrelse.

 

en slik f.eks?

http://www.cabelas.com/product/Smith-We ... 399071.uts" target="_blank

 

når det gjelder derringer i 45/70 , så tror jeg jeg sier takk, men nei takk :mrgreen:

 

prøv og ha minst mulig mekaninske deler som skal beveges før et skudd kan tas

 

Det vanlige er å ha ha fullt magasin, tomt kammer. Blir ansett som mye tryggere mtp vådeskudd enn å gå med skudd i kammeret

 

Og er nå greit å ha litt magasinkapasitet - da kan man koste på seg et skremmeskudd dersom man har tid, og ikke har signalpistol for hånden

Link to comment
Share on other sites

Bøylerifle er noe av det siste jeg hadde stolt på.

 

Hvorfor?

 

Jeg har hatt med min Marlin 1894 til Svalbard og hadde "null tull" med den, så den blir nok med neste gang også.

Tørrpuss og for guds skyld ikke saus den inn med 5-56 eller lignende (gjelder alle våpen i de temperaturene man opplever der oppe), så funker den gull.

 

Kort rifle, jernsikter, gjerne grove blir skjelden feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...