Jump to content

Håndvåpen til isbjørn


freezingduck

Recommended Posts

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Wikipedia om Siriuspatruljens bevæpning:

The weapons carried also reflect the harsh conditions. Among the equipment used by the Sirius Sledge Patrol is the M1917 Enfield bolt-action rifle chambered in .30-06 Springfield, known in Danish service as the Gevær M/53 (17), and Glock 20 pistols chambered in 10mm Auto.

 

The reason for changing their sidearm is their previous Pistol M/49 sidearms chambered in 9mm Parabellum proved insufficient against the polar bears encountered.

Link to comment
Share on other sites

Neida... tenkte på vekt og magasinkapasitet og kanskje rekyl. En .45-70 blir lett litt tyngre og sparker atskillig mer, og på så korte hold (du skyter ikke en isbjørn i selvforsvar på 100 meters hold :smile: ) er det mer enn nok "pulver" i en .44 Magnum.

 

Akkurat de argumentene slo meg faktisk etter at jeg hadde skrevet innlegget og. Jeg tror fortsatt jeg holder en knapp på den ekstra punchen som et riflekaliber gir, men akkurat håndterbarheten og skytbarheten som et håndvåpenkaliber vil gi i ei slik rifle kan faktisk være et høyst relevant argument. Det bør gi veldig rask håndtering og ikke minst oppfølgingsskudd, og det trenger jo ikke akkurat å være noen ulempe :wink: Også kan det gi god ammologistikk, dersom det er håndvåpen med i kabalen og.

 

Personlig så tror jeg drømmevåpenet til slik bruk ville vært en Ruger GSR med pipe i .358 Win. Ulempen er selvfølgelig behovet for å lade selv. Også ville det jo og vært en fordel med fast magasin, så da er vi vel over på en custombygd kreasjon basert på ei kort kasse med kontrollert mating :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

BAMSEBREMS:

Jeg ville kuttet ut tanken på håndvåpen som primærforsvar mot bjørn, som sikkert mange andre her på Kammeret så har flere skutt på storvilt og sett mye om dybdevirkning fra en kule.

Møter man en Kvitbjønn som har deg øverst på menylisten er det vinn eller forsvinn.

Situasjonen blir for alvorlig til å pusle og knote med en revolver m.m.

 

Det beste forslaget kommer fra Chiefen.v-2 som anbefaler kapping av en HV-mauser med gode åpne sikter. Billig og fungerer. Samtidig kan man spandere på seg et par ekstra ladeklips for hånden. Dette er en KV-59 i kaliber 7,62x51, men likevel en Mauser/98. En slik kan utmerket slaktes ned til en korting med 18" løp.

normal_Mauser_og_Marlin.JPG

Marlin som jeg har her i 45/70 Govt. er uten tvil en hendig korting på tot.92cm.(18,5" løp).

normal_Marlin_92cm_.JPG

Spanderer man på et godt åpent sikte/diopter eks. fra "Skinner Sights" er man skodd for kjappe skudd på korte hold.

normal_Marlin-Mauser.JPG

Prisen på en slik Marlin med sikter opp mot Ruger sin 10 skuds-karabin blir ikke store forskjellen.

 

Denne Rugeren med 10 skudds magasin er en praktisk korting:

http://www.vapen-soilen.no/display.aspx ... rodid=8955" target="_blank" target="_blank

Prisen oppgis til kr.9,800,- ikke ille.

Link to comment
Share on other sites

Pistolen er kun backup for først signalpistol, så hagle med slugs, så pistol.

Tenkte mer hvis jeg satt i helikopteret alene og det plutselig kom en isbjørn å begynte å hamre på den 2mm tykke glassfiber døra vår.

Hvis vi må overnatte eller lignende pga. tekniske problemer.

Er ikke lett å manuvrere en skuldervåpen i cockpit.

Link to comment
Share on other sites

Altså, skal du beskytte deg mot bjørn eller leke krig?

 

En Mauser (gjerne nedkortet) er plenty nok beskyttelse. Om du plutselig blir overrasket av en bjørn som hamrer på cockpit-vinduet, da har du gjort noe grunnleggende feil :lol:

 

Dessuten, om dere må overnatte ute, så skal en av dere holde vakt.

Link to comment
Share on other sites

Når vi først snakker om å banke på en cockpit-dør i 2mm. Bamsen bryter seg inn i hytter og slår hull i isen etter sel. De kan forvolde store materielle ødeleggelser, har den kommet så tett på etter varsel fra signalpistol eller ikke, da begynner det å bli alvor :mrgreen: Hagla de duger sikkert, men ei rifle driver dypere.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke aldeles sikkert at f.eks. en .308 Win driver dypere enn en .44 Mag. En 45/70 vil det. Jeg er helt sikker på at med tillatelse ville en pistol i tillegg være obligatorisk for meg, den er fysisk mindre enn en rifle f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Sporer ikke denne diskusjonen litt av nå? Sikkerhet er en kombinasjon av mange tiltak som til sammen reduserer risiko, å ha flere våpen tilgjengelig må da kunne være en fordel? Det forutsetter dog at man faktisk vil bruke alle midlene man har så langt det er mulig. Så lenge man ikke lar rifla ligge fordi en alltids har revolveren vil det bare gi økt trygget, for før eller siden "skal du bare" et eller annet og så er plutselig rifla utenfor rekkevidde...

Link to comment
Share on other sites

Joda, her snakker vi om personer som kanskje ikke har jakterfaring/våpen erfaring skal skyte tre meter isbjørn på kort hold. For personer som ikke har nødvendig trening tror jeg bjørnespray vil være mere effektivt. Bevares, en pistol under hodeputa vil sikkert være en passende sutteklut. Imidlertid vil vil en nødsekk med snublebluss, perimetertau knallskudd, og pepperspray være mer fornuftig. Samt en kort rifle med åpne sikter. En såret isbjørn er noe herk å hanskes med.

 

 

Svehella

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Treffer du bjørn er du heldig. Utenfor allfarvei er sjansen ganske stor. Sjansen for at det utarter seg er omtrent null (forutsatt at man oppfører seg fornuftig, har signalpistol, nødbluss etc.).

 

Angående håndvåpen: Det er akkurat det med at "man skulle bare en rask tur ut" som gjør at revolver er greit å ha på kroppen. Man skal kanskje av og på scooter, inn og ut av helikopter, inn og ut av båt osv. Ofte er det lite praktisk ikke å ha begge hender fri, eller en rifle slengende over skulderen, og så ender det med at rifla er utenfor rekkevidde når bjørnen er for nær. Men som allerede nevnt i tråden; en kappet HV-mauser uten dilldall er det beste.

 

Det er som oftest ikke de store bamsene som utgjør en trussel. De har vanligvis hatt menneskekontakt før, og holder derfor litt avstand (de vet at vi er skulmle/lager mye bråk osv.).Voksne bjørner er også erfarne jegere med store jaktterreng, noe som gjør at de ikke går skrubbsultne fullt så ofte som en ung og uerfaren bjørn. Det som virkelig kan være farlig er ungbjørner på 80-150 kilo. De har lite erfaring med/respekt for mennesker, de mangler jakterfaring og mislykkes ofte med seljakta, og ikke minst kommer ofte de store og erfarne bamsene og knabber maten fra dem når de etter mye strev endelig har fått seg en sel. Ungbjørn er derfor ofte farlig oppurtunistisk, lite menneskeredd og drevet av sult.

 

For å skyte en bamse på +/- hundre kilo trenger man ikke en .458 Winmag., det holder med en .357 magnum. Å utstyre uerfarne skyttere med revolver er nok ingen god idé, da er det boltrifle som gjelder. For en med håndvåpenerfaring er det veldig greit å ha en revolver som "sitter fast" på kroppen i tilleg til rifla. Jeg har en .44 Super Redhawk med 9,5" løp til isbjørnforsvar, og føler at det holder lenge (+hagle med slugs eller rifle som hovedvåpen). Siden jeg syntes at 9,5" løp er litt lite praktisk pga. lengden skal jeg bytte ut revolveren med en SRH med 7,5" løp. Den blir da i .454 Casull, men det er ikke fordi jeg føler at .44 magnum er utilstrekkelig, kun for morro.

 

Ellers er det kikkert, pepperspray, nødbluss, signalpistol og snublebluss som gjelder

 

@Vaquero: Har du laget fingerbeskyttelsen på bøyla selv, eller er det noe du har kjøp? Ser meget praktisk ut!

 

@freezingduck: Skal du fly for Heliteam?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Revolver er uansett kaliber ikkje godkjent for isbjørnbeskyttelse aleine, men mange brukar det som tillegsvåpen.

Det som er "godt nok" er rifle type storviltkaliber eller hagle med slug.

Denne har dei fleste i futtreal fastmont. på snøscooter eller i preppemaskin og 44 i beltet.

Innanfor bygrensa behøver du ingenting, er år mellom kvar gong det er bjørn der for sysselmannen jagar dei leeeenge før bygrensa.

 

 

Regelverket er likt der oppe som på fastlandet både mht. til foldeskjefte og pistolskjefte på hagle samt erverv av revolver.

Det er pistolklubb i LYB.

Har du eigne våpen så er det null problem å ta det med opp, men det blir litt hard bruk der oppe :oops:

For leie av våpen så krever dei kun å få få sjå at ein har bestått skyteprøve for storviltjakt, då er det ok :-)

Link to comment
Share on other sites

Men som allerede nevnt i tråden; en kappet HV-mauser uten dilldall er det beste.

 

Dette her forstår jeg ikke helt riktig. Hva er poenget med å kappe en HV Mauser? Det er jo ikke verdens lengste våpen, og etter som jeg ser det vil en bare få negative ting tilbake med tanke på praktisk bruk. Kanskje bortsett fra at Mauseren blir noen få centimeter kortere for lagring og transport.

Er det pipen eller kolben som bør kappes?

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg kappet pipa til førti eller parogførti centimeter, og trimmet kolben litegrann slik at den var rask å hive opp med tykke klær på meg, altså kanskje et par centimeter kortere enn vanlig. Ingeting som er så kjipt som en kolbe som er litt for lang hvis du prøver å være rask. Gode, solide jernsikter er selvsagt et must.

Link to comment
Share on other sites

Dette her forstår jeg ikke helt riktig. Hva er poenget med å kappe en HV Mauser? Det er jo ikke verdens lengste våpen, og etter som jeg ser det vil en bare få negative ting tilbake med tanke på praktisk bruk. Kanskje bortsett fra at Mauseren blir noen få centimeter kortere for lagring og transport.

Er det pipen eller kolben som bør kappes?

originalpipa er 60 cm og børsa veier 3,9 kg. Å få løpslengden ned til under 50cm gjør nok underverker på håndterbarhet. Største ulempen blir vel mer smell...
Forsvare seg mot isbjørn inne i fra helikopteret??
forhåpentligvis ikke, men børsa skal nå bæres og håndteres inn og ut av kopter/kjøretøy/hytter osv
Link to comment
Share on other sites

Poenget med å kappe løpet på minimumslengde er at den blir litt lettere å handtere, spesielt inne i fra helikopteret.
Forsvare seg mot isbjørn inne i fra helikopteret??

Minimumslengde på løpet for meg, ville bety et våpen som det var vanskeligere å kontrollere med å skyte på et bevegelig mål.

Dersom du leser tråden så går det nok opp for deg......
Link to comment
Share on other sites

Dette her forstår jeg ikke helt riktig. Hva er poenget med å kappe en HV Mauser? Det er jo ikke verdens lengste våpen, og etter som jeg ser det vil en bare få negative ting tilbake med tanke på praktisk bruk. Kanskje bortsett fra at Mauseren blir noen få centimeter kortere for lagring og transport.

Er det pipen eller kolben som bør kappes?

originalpipa er 60 cm og børsa veier 3,9 kg. Å få løpslengden ned til under 50cm gjør nok underverker på håndterbarhet. Største ulempen blir vel mer smell...
Forsvare seg mot isbjørn inne i fra helikopteret??
forhåpentligvis ikke, men børsa skal nå bæres og håndteres inn og ut av kopter/kjøretøy/hytter osv
Jeg spør for jeg er litt nyskjerrig på dette med HV Mauseren.

Har du erfaring med å kappe HV Mauser, eller er det noe som du mener ville være et godt valg? Kapper en godt 10 cm av pipa så må litt av stokken også fjernes. Hva gjorde du med forsiktet på geværet.

Link to comment
Share on other sites

Bare å kappe i vei det. Stokken er av tre så den kan også kappes. Forsiktet kan også på magisk vis festes lengre bak på løpet, det kan feks loddes, skrus eller krympes fast.

Hva er problemet ?

Det blir uansett mer bæring av våpenet enn skyting...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare å kappe i vei det. Stokken er av tre så den kan også kappes. Forsiktet kan også på magisk vis festes lengre bak på løpet, det kan feks loddes, skrus eller krympes fast.

Hva er problemet ?

Det blir uansett mer bæring av våpenet enn skyting...... :wink:

 

Ingen problem i det hele tatt. Ønsket bare å høre på erfaringer med å kappe Mauser. Loddet eller skrudde du forsiktet lengre bak på løpet?

Link to comment
Share on other sites

Har du erfaring med å kappe HV Mauser

 

nei, men skulle gjerne hatt en Mauser i skapet. Man blir jo litt inspirert av trådet som denne: viewtopic.php?f=14&t=80891&hilit=scout+mauser

 

Ellers er denne populær for de som skal bære mer enn skyte: (Fins ettermontert forsikte til disse, en svær klump)

http://ruger.com/products/HawkeyeLamina ... odels.html" target="_blank" target="_blank

 

og en kamerat av meg venter på en sånn som jeg gleder meg til å få prøve:

http://ruger.com/products/gunsiteScoutRifle/models.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

... og trimmet kolben litegrann slik at den var rask å hive opp med tykke klær på meg, altså kanskje et par centimeter kortere enn vanlig.

 

Godt poeng!! Det er utrolig "hvor mye kortere armene dine blir" når legemet er pakket inn i ullundertøy, ullgenser(e) og en tykk scooterdress!

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke prøvd eller målt den originale stokken. Jeg mente generelt at jeg ville ha litt kortere stokk til bruk med tjukke klær på meg enn til vanlig. Dette vil jo nødvendigvis variere fra person til person, og selvsagt i forhold til hvor lang stokken er fra før. Hvis jeg f.eks. bruker ca. 14,5" LOP til vanlig, så hadde jeg lett gått til 13,5" for ei børse som skal kunne hives opp rask med tykke klær på meg. Litt for kort er alltid bedre enn litt for lang.

Link to comment
Share on other sites

Litt for kort er alltid bedre enn litt for lang.

Det kommer nok helt an på hvem du spør.......

Jeg mener originalstokken er mer enn kort nok fra før. Jeg følger nok norsk standard ganske bra med tanke på lengde. Eneste er at jeg er litt for kort i følge min BMI.....

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok helt an på hvem du spør.......

 

Diskuterer vi fortsatt riflekolber nå? :winke1:

 

Drit i akkurat den HV-Mauseren i 2 sekunder nå. Trådstarter har såvidt jeg har lest ikke bestemt seg for en slik en, så uttalelsen min om riflekolbe er som tidligere sagt generell. En kolbe som er akkurat passe når du står i t-skjorte eller tynn jakke kommer til å bli for lang med tjukk vinterbekledning på Svalbard, sånn er det bare. Altså er det viktig å tenke på lengden på kolben og hvilke klær man skal bruke, for en kolbe som er for lang kan fort koste deg dyrebar tid når du skal hive opp rifla. Hvis kolben allerede er kort til deg så sier jeg selvsagt ikke at man skal kappe den ytterligere. Det trodde jeg var så innlysende at alle skjønte det.

Link to comment
Share on other sites

Rifle er vel det mest fornuftige, og hånvåpen som supplement vil nok oppfattes av mange som et tegn på at her har vi en som gleder seg til å møte bjørnen!

Jeg vet ikke om bjørnespray er lovelig på Svalbard, men jeg lever i den tro at det er både mer effektivt enn enhåndsvåpen, og at det sende et bedre signal til omgivelsene!

Lett å bære/ha tilgjengelig, fx i hylser i beltet eller over bryster, og lett og lære å bruke. Også mye lettere å forsvare bruken i etterhånd!

Kan det være noe å vurdere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Les linken til ivara på side to. Rekkevidde i kulda på 4-5 m., og fare for å få den i trynet selv i motvind. Enda lettere match for bjønnen. Spray ble fornuftig nok ikke anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert umulig å få tillatelse på, selv på Svalbard. Uansett, mitt valg ville vært en AR-10 Shorty (16" løp eller kortere + teleskopkolbe) i .450 Marlin, evt. .300 WSSM eller SAUM.

 

Mer realistisk for gjeldende lovverk: Ruger Super Red eller Smith X-Frame i .454/.460 eller en hendig coach gun i 10 eller 12ga ladet med slugs.

Link to comment
Share on other sites

Vitsen med å kappe ei billig og "verdiløs" rifle som en HV mauser ned til lovens korteste alternativ må da være åpenbar? Bruksområdet er ikke jakt på langhold eller bøffelvelting, men hendig nødvergeverktøy på korte og midlere hold. Da er hendighet inn og ut av telt/kjøretøy/helikopter av betydning, og 10cm hendigere våpen gjør mye. De få cm gjør ikke så mye for effekten, med gode kuler vil både .308 og 30-06 ha igjen nok effekt og dybdevirkning på relevante hold til å utgjøre utmerket beskyttelse. Samtidig er et slikt våpen et lite økonomisk utlegg, og det har også betydning for en virksomhet, som jeg oppfatter at dette er? Det er mye vanskeligere å skyte presist med håndvåpen, samtidig som rekylen i kalibre med meningsfull effekt blir tyngre å håndtere. Dessuten er det viktig å tenke på at adgangen til å avlive i nødverge et fredet dyr er en unntaksregel med relativt streng fortolkning. Det kan umulig være en ulempe å bedrive denne nødvergen med et verktøy som lovverket gir adgang til, isteden for å satse på kreativiteter som "trente til feltskyting". Som tidligere nevnt i tråden er lovverket strammet inn, slik at i dag er det ikke tillatt å benytte håndvåpen til annet enn trening og konkurranse. Kjipt å få våpenkortet inndratt over en reell nødvergesituasjon vel?

Link to comment
Share on other sites

jeg skulle gjerne hatt bjørnespray i "arsenalet" - er sikkert situasjoner hvor den er godt egnet - feks om bjørnen er på tur inn i hytta du skulle oppholde deg i. Men får forholde meg til at sysselmannen mener den normalt ikke skal gis erhvervstillatelse på

Link to comment
Share on other sites

Hei, har bodd her oppe på Svalbard en stund nå.

 

Bjørnespray er ikke anbefalt her oppe pga. vær og vindforhold. Inne i et lukket rom(liten hytte) så sier det seg vel selv at det også kan gå like mye utover deg selv som bjørnen du prøver å treffe. Har en bamse bestemt seg for å slå seg inn i hytta di så er den sannsynligvis ikke så lettskremt heller.

 

Glem automat våpen. De har lettere for å fryse dønn uansett om du tørrpusser eller ikke. Problemet her er ikke bare minusgradene, det er også snøfokk som samler seg i åpninger, pakker seg og kiler våpenet. I kombinasjon med ut og inn av hytte osv(kaldt til varmt til kaldt) så kan det sette seg dønn samme hvor flink du er til å pusse. Kondens er også et problem. Bruk noe med enkel mekanisme.

 

Skal du ha håndvåpen(stemmer at det i utgangspunktet ikke er gitt lov til bruk av disse til isbjørnbeskyttelse på Svalbard) så har du de under dressen, jakka osv. og da er det revolver som gjelder. Mange bruker .44 eller .460. .357 er også endel som bruker, sikkert andre kalibre også men det er de jeg har sett mest. Får trådstarter dispens på håndvåpen som heli pilot så er det vel en grunn til det. Revolver er enklere å håndtere men ikke lettere å treffe med, har du trening så er nok det det beste våpenet skal du beskytte deg i en heli cabin, cockpit eller noe. Kjenner mange som bruker revolver på tur av praktiske årsaker men de er også aktive i pistol/håndvåpen skytterlaget.

 

Uansett, må du bruke våpenet mot bjørn er det til selvforsvar i stressede situasjoner og kort hold, da er det trening som er det viktigste. Jeg har sett fastboende folk her oppe skyte i fred og ro, å bomme på en svær målskive på 50m med rifle oppe på skytebanen. Da blir det litt rart å dra på tur og tro at våpenet skal redde deg hvis du må bruke det.

 

Kaliber diskusjonene skal dere få ha for dere selv. Du skyter ikke isbjørn på over 100m, hvis ikke skutern din har streika og du ser den er på full galopp mot deg og du har brukt opp det som er av knallskudd, signal osv osv og du skal fortsatt treffe. Gjør du det så har du en lang og god avhøring hos Sysselmannen i vente. Har tilogmed hørt om isbjørn skutt med 9mm men det blir litt smått, for meg ihverfall. Jeg bruker Supernova pumpehagla med rifla blyslugs, 18" slug pipe og nok skudd i røret til å brenne av i greit tempo. Har trent såpass med den nå at jeg føler meg sikker med den på tur og det skal mye til for at den fryser/kiler seg. Den henger på ryggen når jeg er på tur. Kunne sikkert ha brukt en boltrifle også men liker at man ikke trenger å skifte håndgrep før neste skudd ligger klar i kammeret.

 

Sabot er for rifla løp, de vil bare tumle rundt i lufta hvis du skyter med glattløp. Er nesten klin umulig å få tak i rifla løp til hagle.

 

Sist men ikke minst, årvåkenhet er aller viktigst! Hold isbjørnvakter, hold avstand og ta forhåndsregler så slipper du å bli overraska av isbjørn. Ungbamser desperate av sult er, som andre sier, de som oftest er farligst. Evt. binne med unger men da har du vært for nære. Store hannbjørner tar ofte livet mer med ro ifht. menmesker selv om det finnes episoder der også. Traff på bjørn på sikker avstand 8 ganger ifjor, ingen i forfjor, så det varierer veldig avhengig av isforhold osv. Du vet aldri. Bruk kikkert! Og ser du en bjørn så se rundt deg, en binne har ofte unger eller hannbjørn i nærheten.

 

Det var mine tanker ihvertfall. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...