Jump to content

Håndvåpen til isbjørn


freezingduck

Recommended Posts

Det var vel nylig brukt et håndvåpen mot isbjørn på Svalbard med dårlig resultat.

 

Spørs hva du mener med dårlig resultat. Bjørnen trakk seg unna, og den angrepne slapp å bli bamsemums. Men selvfølgelig ingen ønskesituasjon å ha en skadeskutt bjørn i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vet at sne og fokk kan gjøre mye med ett våpen, men halv auto våpen fungerer dårligere i kulde. Det nytter ikke hvilket merke og hvor dyr den er.

Det vil være en redusert mekanisme uansett.

Hvorvidt dette gjelder automat pistoler og vet jeg rett og slett ikke. Når jeg var oppe på svalbard leide vi en gammel mauser fra krigen. Men dette var i 1995, Jeg så kun revolvere og Rifler i bruk hos de som bodde der. En kuriositet var jo et kombivåpen med ett hagleløp og ett rifleløp ca 30 cm langt og kunne brekkes helt sammen.

Normal bevæpning blandt guidene er signalpistol og pumpehagle/rifle med kikkersikte. Dette med kikkertsikte er heller ikke bestandig lurt. Du skal ha erfaring med og treffe godt på nært hold mot et dyr i bevegelse

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at sne og fokk kan gjøre mye med ett våpen, men halv auto våpen fungerer dårligere i kulde. Det nytter ikke hvilket merke og hvor dyr den er.

Det vil være en redusert mekanisme uansett.

Hvorvidt dette gjelder automat pistoler og vet jeg rett og slett ikke. Når jeg var oppe på svalbard leide vi en gammel mauser fra krigen. Men dette var i 1995, Jeg så kun revolvere og Rifler i bruk hos de som bodde der. En kuriositet var jo et kombivåpen med ett hagleløp og ett rifleløp ca 30 cm langt og kunne brekkes helt sammen.

Normal bevæpning blandt guidene er signalpistol og pumpehagle/rifle med kikkersikte. Dette med kikkertsikte er heller ikke bestandig lurt. Du skal ha erfaring med og treffe godt på nært hold mot et dyr i bevegelse

 

http://www.arcticwebsite.com/SurvivalFirearm.html" target="_blank

 

44 magnum ser ut til å være foretrekket av denne karen. godt poeng det med at om du har skadet ene hånda og kun er i stand til å bruke den andre så er revolver tingen.

Link to comment
Share on other sites

Det er en tråd på Accuratereloading under Alaska Hunting Forum som omhandler håndvåpen til bjørnebeskyttelse:

44 Magnum vs. 454 Casull vs. 10 mm Glock 20.

 

Isbjørn er ikke "målet" her, men allikevel en del interessante utsagn fra karer som omgås både brunbjørn og grizzly på regulær basis.

 

http://forums.accuratereloading.com/eve ... 021902/p/1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...