Jump to content

Håndvåpen til isbjørn


freezingduck

Recommended Posts

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min erfaring fra polare strøk er at rifla er det beste våpenet for isbjørnsbeskyttelse, men at revolveren er et godt supplement om du trener med den. Rifla kan gjerne ha åpne sikter, drivjaktsikter med farge er perfekte, for det går mye i grått og hvitt spesielt om vinteren. Du bør også kjøpe en signalpistol og ha med en del patroner. Dette får du kjøpt på Svalbard og selve signalpistolen kan du fritt ta med i bagasjen som du sender under flyet når du forlater øya, slikat du slipper å kjøpe ny. Husk at du skal bruke skremmemidler før du skyter med skarpt mot bjørn. Jeg bruker i tilegg en revolver, Ruger 44 magnum single action. Denne fryser ikke og jeg har aldri hatt klikk med den. Jeg har valgt 7,5 tommers løp. Det er fristende med en kortløpet Smith & Wesson, men det er letere å skyte bra med langt løp. Revolveren krever trening, trening og atter trening for at du skal klare å felle en bjørn som angriper. Fordelen med revolveren er at du har den på kroppen, og dermed blir den ikke igjen på skuteren når du bare skal et lite ærend 30 meter unna skuteren. Og skulle du ha et uhell under kjøring, enten hvor skuteren forsvinner ned en skråning eller et hundespann som stikker av med rifla i pulken, så har du revolveren som siste skanse.

 

Uansett er det viktigste å unngå konfrontasjon. Oppdager du en bjørn som viser interesse, så er det bare å kjøre unna. Camper du i området, er våkenvakt å anbefale. Snublebluss er et bra supplement, men det er ikke alltid det virker som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare spørre de som flyr helikopter der til daglig?? Evt en telefon til Sysselmannen. Ser ingen grunn til å skaffe noe annet enn det som blir brukt av andre profesjonelle på Svalbard.

Rustfri Ruger rifle i 308 Win med åpne sikter, og rustfri Ruger revolver i 44 . Det er enkelte som går med hagle, selvv om rifle er mest brukt.

Det fins mange "rustfrie" våpen, men Ruger fordi de er rustfrie.

 

Poenget med et våpen der er at det alltid må funke. Det er for mye leamikk på ei bøylerifle. Du får saltvann og leire overalt.

Sysselmannen kan også gi anbefalinger om kaliber, men 308 og 44 er nok å anbefale.

Og som Ken sier, rifla er primærvåpenet, revolveren er backup.

 

Signalpistol med smellpatroner er effektivt ved ''nesten -konfrontasjoner''.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke scooterdress og tykke klær på sommeren. Ullundertøy og vindtett bekledning. Tempen ligger litt over null, og det er ''arktisk ørken '', dvs tørt klima. Pga klimaendringene har det blitt noe fuktigere de siste somrene. Overlevelsesdrakt hvis du skal i båt. Du får kjøpt vanntett flytende rødt Ortlieb riflefutteral der oppe. Solide støvler. I arbeid går jeg ut fra dere har ''helikopteruniform '' av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skremt over mange innlegg i denne tråden.

 

For de som trenger våpen til isbjørnbeskyttelse kan det stå om livet. Da er 100% pålitelighet under alle forhold påkrevd.

Det er uansvarlig og tåpelig at det postes innlegg og anbefalinger om allverdens våpen av personer som har nær null kompetanse om våpenfunksjon under arktiske feltforhold.

 

Jeg vil anbefale tråstarter å sortere vekk 90% av innleggene og vurdere de som kommer fra personer med erfaring fra slike forhold.

Link to comment
Share on other sites

Boltrifle cal 308 eller kraftigere som primærbeskyttelse. Revolver min cal 357 mag som tillegsbeskyttelse. Skal du bruke revolver, hugs å trene mye! Det holder ikkje med noen ganger i året. Klubben vår heiter Svalbard turn pistolgruppa og er open for nye medlemmer.

Regner med at det er lufttransport du skal fly for. Sysselmannen som dere da flyr for har sikkert ein mening om hvilke våpen dere skal bruke.

Link to comment
Share on other sites

Børge Ousland har jeg sett feste en revolver over pulkdraget i korsryggen utenpå jakken på sine polferder, ville nok vært mitt foretrukne våpen å, spesielt om du har en bjørn som er på full fart mot deg!

 

Dersom revolver er det foretrukne våpenet mot isbjørn, så vil jeg anbefale deg å fjerne forsiktet ..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom revolver er det foretrukne våpenet mot isbjørn, så vil jeg anbefale deg å fjerne forsiktet .....

 

Eller mitt foretrukne ''Våpen'' Ville vært en signalpenn/signal pistol, i første omgang. På mine opphold på Svalbard så har jeg brukt min Star Baikal 12/76 med slugs, og HV Mauser som beskyttelse, Men selfølgelig har jeg sluppet å avfyre de! Gikk alltid med en signalpenn i jakkelomma.

Link to comment
Share on other sites

Dersom revolver er det foretrukne våpenet mot isbjørn, så vil jeg anbefale deg å fjerne forsiktet ..... :wink:

 

Nå er jeg spent. Fjerne forsiktet, hvorfor?

De aller fleste som jeg kjenner, og meg selv inkludert skyter dårligere uten forsiktet på revolver/pistol.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke kaliber 44 mag. Problemet er at det er utrolig mye lettere å skyte og treffe med en rifle og skal man først ha en rifle, så blir det helt idiotisk å bruke en rifle kamret for en revolver patron, men å ha en revolver i back up er ikke dumt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med innlegget over. Det hjelper ikke å fjerne kornet hvis bjønnen stapper pistolen opp en viss plass med skjeftet først, he. Seriøst, pistol må trenes med for å være verdt noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Skal som helikopterpilot til svalbard i sommer.

Det er en kontrakt som går 5 måneder i året i 3 år.

 

Jeg har fått ansvaret for å sørge for våpen og utstyr.

 

Jeg skal selv være der store deler av tiden, men det er også andre piloter som skal avløse meg.

 

Jeg er selv praktisk skytter og erfaren med de fleste typer våpen og har en del tid i stressende situasjoner med våpen under beltet.

 

De andre har fra minimalt til mindre våpenerfaring, ihvertfall de siste 10 årene.

 

Jeg har tenkt å ta med ei supernova pumpehagle med 50cm løp og sabot slugs som blir stående i helikopteret når jeg rusler rundt innen 100m fra det.

 

Tenkte i tilegg at pilotene skulle bære håndvåpen som backup og hvis noe skulle komme veldig overraskende.

 

Jeg har minimal revolver erfaring, men skyter praktisk med glock 17 og har også en glock 19.

 

jeg skjønner godt at en revolver i 44magnum har myyyye mere punch, men jeg regner med at jeg får av 6 glock skudd på samme tiden jeg får av 2 revolver skudd.

 

en glock med 17+1 skudd, selv om det er i 9mm tenker jeg må være et greit backup våpen til signalpistol og hagle med slugs.

 

Tror dere 9mm er greit, eller er 44 magnum med mer rekyl, og mindre magasinkapasitet bedre?

 

9mm skal du ikke bruke på isbjørn nei

 

10mm har en lang hylse og er omtrent som 41 magnum (du kan f.ex kjøpe en glock 29) eller en ruger alaskan i 44 magnum med største/tyngste prosjektil du får kjøpt i FMJ for maks penetrering, dette er vel de 2 som er kjent for å være av de beste til den bruken

Link to comment
Share on other sites

Lee 310gr er vertfall ett passende godstog om du skulle velge .44mag. Men din "gamle" .454 hadde jo vært enda bedre..

 

dansker som har jobbet i sånne strøk vet jeg har brukt glock 10mm ... glock 20 eller glock 29 for ultrakompakt og minimal vekt....

 

glock 29 går for å være ypperlig mot grizzly og er populære i USA, men isbjørn er enda et hakk større og styggere, så kanskje han bør gå for en glock 20, det var denne danskene brukte mener jeg

 

454 casull har jeg aldri skutt med men inbiller meg rekylen er så hard at du vil slite med oppfølgingsskudd, hvor du treffer er viktig så tror jeg hadde nedgradert til en 44 magnum i f.eks en ruger alaskan ... det burde holde.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags revolver er mest fornuftig på Svalbard?

Tenker hovedsakelig på kaliber og løpslengde. Har selv sett for meg en 4" S&W i 44mag.

 

godt valg

 

mht vekt hvis du skal bære dette her, så er kanskje en glock 20 eller 29 å foretrekke, du burde og i teorien få raskere oppfølgingsskudd og kan ha (mange) fler kuler i magasinet, noe som kan være en ganske stor fordel hvis du står ansikt til ansikt mot en isbjørn...

 

jeg hadde spurt noen der oppe før jeg velger, men glock 20 skal etter hva jeg har hørt være et trygt valg, usikker på glock 29 da den har kortere løp og du trenger all løpslengde du kan få for å gi kula maks penetrering i en sånn situasjon

Link to comment
Share on other sites

du er pult om sleiden fryser fast, men tønna i en revolver kan kile seg også, og det er faktisk mindre deler på en glock ... han er nødt til å høre med en som er godt kjent der oppe hva som fungerer og hva som ikke fungerer, for i alle tilfeller så er det viktig å bruke rett våpenolje etc i et sånt klima så han ungår at ting fryser fast

Link to comment
Share on other sites

Det var vel nylig brukt et håndvåpen mot isbjørn på Svalbard med dårlig resultat. Ser at standarden også er boltrifler, men hvorfor vurderes det av norske villfarere ingen slughagler med høy drepe effekt der det mates inn store patroner i magasinrør eller til nød direkte gjennom utkasterapningen? Dette gir mindre plunder enn å lade en seksløper eller fikle på glatte smale rifleskudd med votter når adrenalinet koker. Jeg ville helt klart valgt en 12/76 halvauto som ikke låser seg med kilte patroner i kammer som en pumpe kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Håndvåpen er jo kjekt det, men i tillegg til langvåpen, ikke istedenfor.

 

Så det ble hevdet lengre oppe her at 10mm Auto tilsvarer 41 Magnum. Det er tull, og det trenger man ikke mange minuttene med leting i tabeller eller på hjemmesidene til ammoprodusenter for å se. Skal du sammenligne 10mm med revolverpatroner så må det bli 357 magnum, ikke 41. Når det er sagt så bruker ihvertfall danske Siriuspatruljen på Grønland Glock 20 i 10mm, og jeg skulle tro det kunne være et godt valg. Ikke noe førstevalg mot isbjørn, men det er ingen håndvåpen som er. Jeg hadde lett valgt Glock og magasinkapasitet over stor tung revolver og 6 skudd med 44 magnum.

 

Håndvåpen er uansett kun en siste utvei når du har langvåpen for langt unna.

 

Pepperspray funker kanskje dårlig i kulda, eller blir det brukt på Svalbard?

Link to comment
Share on other sites

Pepperspray er ikke brukt, og heller ikke lov, her oppe. Mest vanlig er rifle (.308/30-06), revolver .357mag/.44mag og signalpistol.

Gjerne en kombinasjon av alle disse for langtur.

 

Det mest viktigste er oppførsel i terrenget mtp snublebluss, isbjørnvakt, søppelhåndtering etc. Mao vanlige forhåndsregler....

 

Våpen til beskyttelse mot isbjørn kan innvilges til personer som oppfyller de generelle krav til søker og innvilges vanligvis for rifle i kaliber .308W/30-06 eller hagle kaliber 12 eller tilsvarende. Enhåndsvåpen innvilges som hovedregel ikke til beskyttelse mot isbjørn.

Tillatelsen gis med begrensingen: Kun gyldig til isbjørnbeskyttelse på Svalbard.

 

Mesteparten av informasjon finnes hos sysselmannen.no :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble korrigert, hadde lest dette før men 10mm har omtrent samme penetreringsevne som en "gjennomsnittlig 357 magnum", som ikke er spesielt imponerende mht at 357 magnum kan lades temmelig friskt opp fra det som sees på som "gjennomsnittlig":

 

https://en.wikipedia.org/wiki/10mm_Auto#Performance

 

https://en.wikipedia.org/wiki/.357_Magnum

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har man først en lov til beskyttelse, så kunne regelverket også se bort fra de vanlige våpenlover som er på fastlandet. Tenker da på magasinkapasitet og de andre forbudene som gjelder på hagle eller rifle. Jeg hadde uten tvil valgt en Benelli M4 i beste utførelse, eller en i kulde driftsikker halvautomatisk M14 klone med høy magasinkapasitet. Ønsker helst ikke å fikle rundt med enkeltskudds våpen og lav magasinkapasitet når det gjelder livet.

Link to comment
Share on other sites

Hentet den på posten i dag, men har hatt en maken tidligere.

Med å bruke tunge kuler 300+ så er det ikke så mye verre enn en 44mag. Den jeg hadde tidligere brukte jeg en del til magnumfelt, og brukte da 325gr kula til Lyman som jeg dreide av slik at jeg slapp å bruke bunnkopp på den. Da veide den 295gr. Ladet den med N340 krutt slik at den lå på ca 330 i faktor så var den temmelig behagelig å skyte med.

Skal prøve å få lånt meg en kuletang på 350gr så tror jeg den blir helt levelig på full guffe også.

Link to comment
Share on other sites

Min förståelse av det jeg har lest om våpen på svalbard er at revolveren kan virke ned til ganske mange kuldegrader, i likhet med brekkhagler kontra auto hagler.

Hvis du har lagt fra deg våpenet og ikke har det intil kroppen kan jo det være et issue. Signalpistol med smell er hvis det mest effektive, ihvertfall for noen år siden.

Du er pålagt til og skyte en del varselskudd før du avfyrer dødelige skudd, da er det jo en fordel med mange kuler i magasinet.

Trur valg av våpen på svalbard er mye basert på myter for min del. Jeg ville snakket med noen på Sysselmannskontoret , de har jo et nyansert bilde av dette

Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger også i kategori null erfaring deluxe, men baserer meg på magefølelser som ofte peker i riktig retning. Hva med Hk MR.308 pakket med snø i ekstrem kulde? Tenker på den mest effektive beskyttelsen når man først hiver seg ut mot sånt. Har forresten egenerfaring at tomhylser ofte kan kile seg i kammer på en pumpe, mens min Benelli auto aldri hikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme erfaring furuoglyng, bare med halvautoer :lol: tomhylse som har kilt seg og/eller at den ikke veksler. Har aldri opplevd feillading med mossbergen. (Nå har jeg aldri prøvd en M4 dog, men har selv benelli) Jeg tenker som så at om mekanismen først fryser, ville jeg enklere kunne røsket den løs med et pumpedrag og ikke slå den løs på en halvauto. For å ikke snakke om at jeg ville følt meg tryggere hvis jeg selv er ansvarlig for at neste skudd kommer i kammeret. Men jeg snakker uten erfaring her, har aldri skutt i ekstremkulde eller i lett snøstorm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...