Jump to content

Skudd gikk av under lading


Smithhald

Recommended Posts

Trenger litt råd og hjelp her.

 

Kjøpte meg Heym SR21 kal. 308. Hadde første tur på skytebana for tre uker siden. Avfyrte ca 30 treningskudd og var storfornøyd med kjøpet.

 

I går var jeg på skytebanen og opplevde at dagens første skudd gikk av i det jeg kjørte sluttstykket på plass for lading. Fingern var på bolten, altså ikke i nærheten av avtrekkeren. Skuddet gikk av i sikker retning, men rystet både meg og de på skytebanen.

 

Nå har jeg levert inn rifla til børsemakeren på xxl i Sandvika. Han og en annen børsemaker sier at jeg ikke trenger å bekymre meg for at dette skal skje igjen. Feilen har de ikke funnet, men mener svært kort avtrekk kan være en årsak.

 

Kan jeg stole på denne rifla igjen eller prøve å reklamere på den, selv om det 6 mnd siden jeg kjøpte den?

 

Setter stor pris på om noen deler erfaringer med tilsvarende opplevelser.

Link to comment
Share on other sites

Gikk skuddet av, før sluttstykket var lukket ( hevarm i sin nedre stilling ) ?

 

Generelt, mest sannsynlig årsaken var for lett avtrekk og/eller urensligheter i avtreksmekanismen.

Muligens dårlig maskinert eller ikke avgradert flate/kant.

Noe som har forårsaket at avtrekk ikke kom riktig til sin fremre stilling etter skuddet.

 

Jeg ville be om sjekk av avtreksmekanismen som reklamasjon-sak.

Ingen grunn til å heve kjøp ( ikke ennå ).

Link to comment
Share on other sites

Les disse to utklippene i sammenheng. Jeg lurer på hvordan børsemakeren sier man ikke skal bekymre seg for at dette skal skje igjen når de ikke vet grunnen til at det skjedde første gang.

DJISUS

I går var jeg på skytebanen og opplevde at dagens første skudd gikk av i det jeg kjørte sluttstykket på plass for lading. Fingern var på bolten, altså ikke i nærheten av avtrekkeren. Skuddet gikk av i sikker retning, men rystet både meg og de på skytebanen.

Nå har jeg levert inn rifla til børsemakeren på xxl i Sandvika. Han og en annen børsemaker sier at jeg ikke trenger å bekymre meg for at dette skal skje igjen. Feilen har de ikke funnet, men mener svært kort avtrekk kan være en årsak.

 

Kan jeg stole på denne rifla igjen eller prøve å reklamere på den, selv om det 6 mnd siden jeg kjøpte den?

Link to comment
Share on other sites

Trenger litt råd og hjelp her.

Kjøpte meg Heym SR21 kal. 308. Hadde første tur på skytebana for tre uker siden. Avfyrte ca 30 treningskudd og var storfornøyd med kjøpet.

I går var jeg på skytebanen og opplevde at dagens første skudd gikk av i det jeg kjørte sluttstykket på plass for lading. Fingern var på bolten, altså ikke i nærheten av avtrekkeren. Skuddet gikk av i sikker retning, men rystet både meg og de på skytebanen.

Nå har jeg levert inn rifla til børsemakeren på xxl i Sandvika. Han og en annen børsemaker sier at jeg ikke trenger å bekymre meg for at dette skal skje igjen. Feilen har de ikke funnet, men mener svært kort avtrekk kan være en årsak.

Kan jeg stole på denne rifla igjen eller prøve å reklamere på den, selv om det 6 mnd siden jeg kjøpte den?

Setter stor pris på om noen deler erfaringer med tilsvarende opplevelser.

Om ingen har tuklet med å justere "avtrekket" Så hadde eg forlangt å få hevet kjøpet eller byttet den til en ny.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Gikk skuddet av, før sluttstykket var lukket ( hevarm i sin nedre stilling ) ?

 

Generelt, mest sannsynlig årsaken var for lett avtrekk og/eller urensligheter i avtreksmekanismen.

Muligens dårlig maskinert eller ikke avgradert flate/kant.

Noe som har forårsaket at avtrekk ikke kom riktig til sin fremre stilling etter skuddet.

 

Jeg ville be om sjekk av avtreksmekanismen som reklamasjon-sak.

Ingen grunn til å heve kjøp ( ikke ennå ).

 

Gikk av idet jeg lukket sluttstykket ja.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis så er avtrekket satt opp med for lite inngrep. Da kan du få en ufrivillig avfyring ved å lukke sluttstykket "hardt" eller bestemt. En justering av inngrepet vil sannsynligvis løse problemet, men jeg har villet hatt den til en annen børsemaker enn de på xxl... Uansett; når du får børsa tilbake så test om problemet er løst ved å ta flere harde ladegrep. Hvis det utløser avtrekker så er ikke problemet løst....test uten skarp ammo selvfølgelig..!..

Link to comment
Share on other sites

Må rette opp: de har ikke funnet feilen enda, men har enda ikke plukket den fra hverandre. Kjente bare på det korte avtrekket, og mente at det sannsynligvis var årsaken.

Det var jaggu børsemakeren sin det som trekker en konklusjon uten å demontere. Tror jeg skal begynne å kalle meg børsemaker siden jeg kan bruke skrujern, fil og skiftenøkkel.

 

Du trenger ikke heve kjøpet, du trenger bare en kompetent børsemaker til å se på den. Er det en produksjonsfeil så kan samme feil finnes i flere rifler og ny rifle løser ikke problemet.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke heve kjøpet, du trenger bare en kompetent børsemaker til å se på den. Er det en produksjonsfeil så kan samme feil finnes i flere rifler og ny rifle løser ikke problemet.

 

XXL i Sandvika må sitte med den kompetansen for å ta en slik besluttning,

om de kan gjøre jobben selv eller sette den til noen som kan reparere feil på våpen.

mvh

Link to comment
Share on other sites

XXL på sandvika har faktisk kompetente børsemakere med svenne og mesterbrev. Men de er djevelsk opptatt for tiden (SDelv etter at jeg hentet min prosjekter) - så selv om den utlalesen var litt sleivete vil jeg tror de kan utbedre og fikse problemet. (Og de tester ting før de utleverer de)

Link to comment
Share on other sites

Opplevde det samme med ett avtrekk fra Boyds. Feilen til meg var at stokken satte avtrekkermekanismen i klem på noe vis.. (stokk fra samme produsent). Tror/håper problemet ble fikset , men stoler ikke helt på den rifla lengre.

 

Kanskje lurt å se hvordan stokken ligger mot avtrekkermekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg levert inn rifla til børsemakeren på xxl i Sandvika. Han og en annen børsemaker sier at jeg ikke trenger å bekymre meg for at dette skal skje igjen.

Er du sikker på at det var børsemakeren og ikke butikk hjelpa som kom med den uttalelsen? :?:

Link to comment
Share on other sites

sier at jeg ikke trenger å bekymre meg for at dette skal skje igjen

Jeg er tilbøyelig til påstå at man bør bekymre seg for det hele tiden. Da får en mer fokus på å peke rifla i ei trygg og sikker retning - hele tida.

Man skal være litt redd for det som kan komme ut av munningen, og en slik opplevelse er en grei ballast sålenge det gikk bra.

 

Jeg har ei salongrifle med meget lett avtrekk, ved et par anledninger har den "gått av" for folk som "ikke" hadde fingeren på avtrekkeren... Begge to ble stille på spørsmål om de virkelig ikke hadde fingeren på avtrekkeren, og lærte nok mer enn av allverdens masing.

Det samme spørsmålet kan jo gå til trådstarter?

 

Våpen går likevel fra tid til annen av ved lading, oppspenning og avsikring, jeg har ikke hørt om et tilfelle der det det ikke skyldtes en feil som kunne rettes opp. Og dersom et våpen går av av seg selv, og en ikke finner og reparerer en feil - så er det en feil på det, og det er utrygt å bruke. Som regel er det rengjøring eller justering som trengs for å få avtrekk til å oppføre seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Avtrekk er kilne greier. Ville heller at en kompetent,vel og merke, børsemaker hadde tuna avtrekket enn å få ei ny rifle med fabrikkavtrekk. Å forlange bytte av våpen pga en defekt eller feiljustert komponent er vel i overkant av hva en kan kreve såfremt de finner feilen og retter den.

Link to comment
Share on other sites

får ikke hjelpe hva de måtte mene er årsaken du bør få penger igjen og kjøpe deg en annen rifle

for neste gang er du kansje ikke like heldig..

 

vi har vel ALTID rifla i sikker retning?

Pga. at dette kan skje, med hva som helst av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, man kan aldri la avtrekket eller sikringen være eneste som står i veien for en ulykke. Da brenner man seg før eller senere.

 

Det betyr selvsagt ikke at man ikke må utbedre feilen, men det SKAL ikke føre til en ulykke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv opplevet hanefall på en SVI pistol, flett ny med meget pent avtrekk. Det har aldri skjedd igjen og pangen har spyttet avgårde godt over 30 tusen skudd. Hvis børsemaker ser på avtrekksdelene og mener de er ok, så er de nok det :) Men uten å demontere for kontroll? Den kjøper jeg ikke uansett hvem som måtte påstå det. Har jobbet med mekaniske fag for lenge til å tro på antagelser.

Link to comment
Share on other sites

vi har vel ALTID rifla i sikker retning?

Pga. at dette kan skje, med hva som helst av våpen.

 

Litt OT, men alikevel.

Det hevdes her inne at riflekikkerten benyttes i stedet for håndkikkert i gitte tilfelle når en speider etter dyr.

Fastslår vi først at ingen teknisk innretning er 100% sikker, hva da med denne praksisen i felt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper virkelig at det ikke er noen som speider med kikkertsike, MED patron i kammeret.

Ideellt sett skal man selvsagt ikke speide med kikkertsikte i det hele tatt, men det er hovedsaklig for å ikke skremme andre i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

kikkertsikte i det hele tatt, men det er hovedsaklig for å ikke skremme andre i terrenget

Jepp, og med den vanen er det jo så jævla enkelt å huske at en ikke skal kikke når en HAR skudd i kammeret, når en ser noe spennede... Ei rifle er ei rifle enten den er ladd eller ikke.

 

100% sikker, hva da med denne praksisen i felt?

Det er en 100% drittvane, uvane, uting, wtf. - synes jeg - dersom de rundt deg aksepterer at du kikker på dem slik så er det forsåvidt greit for meg...

 

Sikkerhet handler ikke om hva en tenker og så gjør - sikkerhet er 99% vane. Uhell er som regel et resultat av å gå utenfor vanen - skal bare, skulle bare - trodde ikke at den var ladd :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

100% sikker, hva da med denne praksisen i felt?
Det er en 100% drittvane, uvane, uting, wtf. - synes jeg - dersom de rundt deg aksepterer at du kikker på dem slik så er det forsåvidt greit for meg...

Sikkerhet handler ikke om hva en tenker og så gjør - sikkerhet er 99% vane. Uhell er som regel et resultat av å gå utenfor vanen - skal bare, skulle bare - trodde ikke at den var ladd :wink:

Litt OT i denne tråden, kanskje - men jeg er 100 % enig med Krister, når det gjelder bruk av riflekikkert som "håndkikkert". Og skulle jeg forby annet enn tobakk og alkohol (!), måtte det bli kikkertsikter med innebygd avstandmåler. Kombinasjonen av Myrphy, tekniske feil som denne tråden handler om, og at ikke alle jegere har innarbeidet 100 % sikkerhetsrutiner, gjør at vi, før eller senere, får det første vådeskuddet i forbindelse med "skulle bare måle avtanden med rifla"-uskikken.
Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje eg haqdde slått til ro med svaret om at no er alt i orden før dei fann ut årsaken til funksjonsvikten

For 22-23 år sidan hadde eg ei hagle av merke Monte Carlo som etter kvart fekk den feilen at skota gjekk av når eg lukka hagla igjen, dvs eg oppdaga feilen uten skot i hagla. Forhandlaren tok den i innbytte då eg kjøpte ny rifle så akkurat årsaken til feilen veit eg ikkje heilt.

 

Så eg er enig med dei som poengterer kor viktig sikkerheit er, feilen treng ikkje alltid vere menneskeleg,men kan også vere mekanisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...