Jump to content

Jaktfelt


pettern

Recommended Posts

men jeg har banereim på jakrifla mi.....
Mee to. Ikke DFS-reim, da, men samme virkemåte (en Pan, en Lillebostad).

 

men om tanken er "hvis du har tid til å spenne på deg en reim..." så er jo stubbe til å sitte på, god tid til å finne stilling, osv ting man også må forby.
Den skjønte jeg ikke.

 

Du har liggende som skal simulere situasjonene med veldig god tid og lite buskas, du har sittende på stubbe el.l. som skal simulerer æljpost-situasjonene, og du har stående, lang arm for de litt raske skuddene. Jeg synes det er riktig at jaktfelt skal dekke alle tre posisjonene.

 

Jeg er nokså overbevist om at de aller fleste stående jaktskudd i kongleriket skjer med lang arm og kort skytetid, ikke med knekk i hofta og knekk i håndleddet slik banestående er ;) Dermed virker det ikke høl i huet på meg at stående stilling på jaktfelt er med lang arm, selv om man tillater sittende på en stubbe også. Når det gjelder reima, så er jeg som sagt ikke 100% enig med regelmakerne, for jeg bruker av og til ei helt vanlig riflereim for å stive av arma i stående, lang arm. Det tar ikke mange sekundene å vri den rundt overarma. Men baneskytter-stående med albuen på hoftekammen er vel enda mindre aktuelt for meg på jakt enn hva knestående er.

 

Men nå har vi jo lært at jaktfelt er en egen sportsgren som ikke skal ha så mye med jakt å gjøre, så å diskutere hvorfor reglene sier ditt eller datt er kanskje like fornuftig som å diskutere hvor "fornuftige" reglene er i andre skytedisipliner som DFS :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg syns jaktfelt slik det er i dag er godt utformet. Tenker da på regelverk, klasser, skytestillinger, skivestørrelse, skytetider osv. (nesten hele greia med andre ord)

Det eneste jeg hadde sett endret er at det hadde hvert 2 mesterskap i stedet for ett, fordelt på utstyr, at det skilles mellom jakt- og sporterklassene.

Og jeg er enig i trådstarters synspunkt på de korteste avstandene. Det er ikke spesielt "normalt" i jaktsammenheng å skyte stående på en skjære på 22m.

Men nå har jo jaktfelt som skytegren distansert seg en hel del fra utgangspunktet som var å bedre mulighetene for variert jaktskytetrening til å bli en ren konkuransegren. F.eks. sportene hadde en egen klasse men dem fikk ikke delta i finalene i mesterskapene. Det var forbeholdt jaktklassene.

Det er ikke uvanlig at det korteste holdet, eks. skjæra på 22m er satt på siste standplass. Dette for å lage litt "uvær" mellom øra på dem som skyter veldig bra, antar jeg. Det skjer ofte noe med en skytter som har super skyting t.o.m. femteholdet og ser i kikkertsiktet at yttern eller bommen kommer.

Det andre ankepunktet mitt som har lite med jaktfelt å gjøre. Men som tynger likevel er at man burde kunne være medlem uten tvungen abonnemang av jakt og fiske bladet som jeg ikke leser og aldri har ønsket. Til halv pris som før årskiftet 1998-99.

Jaktfeltskyting er noe jeg trives å holde på med. Begynte i 1993 og etter et par år var jeg på pallen i FM og meldte meg inn som medlem. Etter NM i 2006 har jeg ikke trent skyting, kun deltatt på noen lokale stevner.

For ett år siden meldte jeg meg ut pga. blysaken. denne var dråpen. Og etter at NJFF var like tafatt rundt den nye våpenforskriften har dem atter en gang vist at jegere ikke er prioriterte medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns jaktfelt slik det er i dag er godt utformet. Tenker da på regelverk, klasser, skytestillinger, skivestørrelse, skytetider osv. (nesten hele greia med andre ord)

Det eneste jeg hadde sett endret er at det hadde hvert 2 mesterskap i stedet for ett, fordelt på utstyr, at det skilles mellom jakt- og sporterklassene.

Og jeg er enig i trådstarters synspunkt på de korteste avstandene. Det er ikke spesielt "normalt" i jaktsammenheng å skyte stående på en skjære på 22m.

Men nå har jo jaktfelt som skytegren distansert seg en hel del fra utgangspunktet som var å bedre mulighetene for variert jaktskytetrening til å bli en ren konkuransegren. F.eks. sportene hadde en egen klasse men dem fikk ikke delta i finalene i mesterskapene. Det var forbeholdt jaktklassene.

Det er ikke uvanlig at det korteste holdet, eks. skjæra på 22m er satt på siste standplass. Dette for å lage litt "uvær" mellom øra på dem som skyter veldig bra, antar jeg. Det skjer ofte noe med en skytter som har super skyting t.o.m. femteholdet og ser i kikkertsiktet at yttern eller bommen kommer.

Det andre ankepunktet mitt som har lite med jaktfelt å gjøre. Men som tynger likevel er at man burde kunne være medlem uten tvungen abonnemang av jakt og fiske bladet som jeg ikke leser og aldri har ønsket. Til halv pris som før årskiftet 1998-99.

Jaktfeltskyting er noe jeg trives å holde på med. Begynte i 1993 og etter et par år var jeg på pallen i FM og meldte meg inn som medlem. Etter NM i 2006 har jeg ikke trent skyting, kun deltatt på noen lokale stevner.

For ett år siden meldte jeg meg ut pga. blysaken. denne var dråpen. Og etter at NJFF var like tafatt rundt den nye våpenforskriften har dem atter en gang vist at jegere ikke er prioriterte medlemmer.

vi er nok ikke uenige egentlig ;) det er en konkkurransegren, å da lager man regler som alle følger. om man da går litt bort fra grunnintensjonen, får bare være. man må lage et regelverk å det må man bare følge.

 

forresten, jeg hadde og meldt meg ut pga blysaka, om jeg hadde vært medlem....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det kan gjøres flere endringer med dagens jaktfelt:

For det første, man bør gjøre noe for å få alle "elgjegere" på banen. Jeg synes å se en tendens til at det blir mer og mer sport, og de som virkelig trenger treningen, møter ikke opp. Ikke engang på de lokale jaktfeltstevnene. Jeg tror veien å gå er store mål, med små innerblinker. En annen ting er dagens jeger-klasser, som har svært høyt nivå. Jeg tror dette fører til at terskelen for å reise på stevne blir lavere, og det blir fort til at man drar hverandre med.

 

Store skiver er nok ikke veien å gå. Det ble startet en jaktfeltcup i 2001 der det kun ble brukt elgfigurer av samme typen som brukes i elgbaneskyting. Poengskalaen ble brukt, verdiene 3-5, innerfemmer ble notert. Det var kun en jegerklasse med max. 9 ganger forstørrelse på kikkert og fri vekt på våpen. Sporterbekledning og skytereim var ikke tillatt.

Mange deltok til å begynne med. Vi hadde pengepremier på 5000,- 3000,- og 2000,- som ble trukket ut blant de elgjaktlagene som deltok med minst 3 mann på minst 3 stevner i løpet av sommeren. Pengepremiering var ikke basert på resultat, kun deltagelse. Det var vel opptil 60 deltagere på det beste og 12-15 jaktlag. Og dette var bra i forhold til deltagelsen på terminfestede stevner.

Etter 2-3 år ble deltagerantallet redusert til 20-30 skyttere og 5-7 lag. Og nesten kun skyttere som også deltar på mesterskap for å konkurere.

 

Den største ulempen med store skiver var stort, tungt og tidkrevende arbeid for arrangørene å få ut og samle inn.

(Som i dette distriktet holdes oppe av jegerklasseskyttere. :wink: Hyprjinta)

Så store skiver med små innertreff er definitivt ikke veien å gå.

Og Dagl, hvor små mener du innertreffene bør være?

Regelverket er helt utmerket med beregning av maksavstand i forhold til diameter på innertreff ganger faktor for skytestilling.

(ligg 12, sitt 10 og stå 7) Det er helt klart vanskelig nok. For vanskelig for mange.

 

Jeg må si meg enig med Bojan og andre på forummet som mener det samme.

Og det er rett og slett at ingenting nytter med å få jegere oftere på banen for skytetreninga sin del.

Denne gruppen av jegere ser helst at det ikke hadde hvert noe obligatorisk skyteprøve.

For å få nevnte gruppe på banen er det etter mitt syn bare en ting som hjelper. Og det er obligatorisk skyteprøve.

En innsnevring av treffring på reinfigur som reduseres til 20cm. Og bort med unødvendige 30 treningskudd som ingen blir bedre skyttere av. Man får noe bedre føling med våpnet. Det er alt.

(etter mitt syn)

 

Og foresten, hvis man etter regelverket til NJFF jaktfeltskyting for maksavstand setter en innerring på reinfigur som skal stå på 100 meter i skytestillingen ligg. Har denne en diameter på 8,33cm.

Det skulle vel være vanskelig nok, eller?!. Tenk litt på det.

Link to comment
Share on other sites

Store skiver er nok ikke veien å gå.

 

Jeg ser at du har en annen erfaring enn meg. Jeg tenkte på store skiver i fohold til avstanden. Ikke nødvendigvis store elgfigurer. Kort og godt legge opp runden slik at det er lett å få yttertreff.

 

Og Dagl, hvor små mener du innertreffene bør være?

Det er jo ikke noe fasitsvar på det. Så små at man får skilt de beste skytterne. Det må arrangøren bestemme ut fra avstander og de resultater som erfaringsvis oppnås. Mitt poeng er at det skal brukes figurer der innertreff er vesentlig mindre enn yttertreff. I en del figurer har man innertreff så store at det er svært lite mellom inntreff og yttertreff-grensene. Igjen, så er målet å lage en runde hvor det er lett å få yttertreff, men vanskelig å skyte alle innertreff.

 

Og det er rett og slett at ingenting nytter med å få jegere oftere på banen for skytetreninga sin del.

Denne gruppen av jegere ser helst at det ikke hadde hvert noe obligatorisk skyteprøve.

At det er en gruppe med slike jegere, er jeg enig i. Disse tror jeg imidlertid ikke er genuint interesserte hverken i jakt eller skyting, men mest interessert i kjøtt-lotten sin...... Jeg tror imidlertid at det er en stor gruppe mellom sports-utøvere og denne gruppen du nevner. Den gruppen som er genuint interessert i jakt og skyting, men som ikke er direkte skytter-interesserte. De er mest interesserte i jakten, men av den grunn synes de også at det er morsomt å skyte litt. Disse vil jeg ha fram.

I vårt distrikt ser vi at på 80 og førsten av 90-tallet, da jaktfelt fortsatt var en relativt "ny" skytegren som begynte å kjempe med DFS-felten, så var det veldig stort oppmøte på stevnene. Etterhvert som spesialisering og sports-faktoren overtok, har deltagelsen sunket. Den gruppen jeg kjemper for er nå fraværende, og det stort sett er kun deltagere som er interesserte i skyting for sportens skyld.

 

Jeg ønsker at deltagelsen på jaktfeltstevner igjen kommer opp mot deltagelsen på den tiden. Det vil i mitt område si 200-300 deltagere. Det er plass til både sports-utøvere og jegere i stevnene. Men jeg tror man må legge mer til rette for at jegerne igjen kommer på banen. Jeg sier ikke at jeg har fasiten. Men jeg tror ikke vegen å gå er å satse på sports-utøverne.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ja, den skytinga har hvert populær. Men det er FEFO som sponser 6000,-.

Når har du hvert å deltatt på disse stevnene? Har vist ikke hilst på deg.

 

Hei redfox.

Var med til siste år som statskog sponset pengepremie. Jaktlaget som jeg er med vant den to ganger :D

Du har nok hilst på meg hvis du har vært med på di konkuransene. Jeg hadde da tikka i 338wm og det var ikke så mange som skaut med sånn kaliber der.

 

FEFO har vel gått opp til 6000,- di to siste årene.

Link to comment
Share on other sites

- legg inne hold (av og til) med små mål langt unna (tiur 200m/kråke 2-300m) og tillat "alt", reim, anlegg på stubben, vedkubbe, sekk, skytestokk, skytepinner ??K

 

I konkurranse ser jeg ærlig talt ikke poenget med dette. Det hadde bare resultert i at folk hadde møtt opp med tofot på børsa og da må enten målene være ekstremt små eller holdet meget langt, for at dette skulle bli noe utfordring! Tar poenget ditt med at det hadde lignet mer på vanlig jakt med å innføre dette, men det har etter min mening, lite i konkurranseskyting og gjøre, som jaktfelt tross alt er.

Link to comment
Share on other sites

Penge premier som nevnt her,det blir vel ikke noe lettere for arangjørene og ordne penger til dette i di tidene som vi er i nå. Og hvis folk skulle være så unskyld utrykket SULTENE så at dem må vinne penger for og bli med. Da kan dem bare være hjemme for min del.Trur jaktfelten kan være som den er i dag ,når en ser hvor mange "lure" forslag mange kommer med her,selv om mye er godt ment.Det med noen liker korte hold mens andre vil ha lange hold osv.uansett vil jo noen klage.Hvis jaktfelten ikke faller i intresse så kan en jo være hjemme.Jaktfelt er en skytter konkuranse punktum,Og da kan vi ikke ha for lette løyper,da blir det jo bare om skytinger og tull.er vel ikke meininga at vi som virkelig er intresert i jaktfelten og reiser rundt på mange stevner skal få snudd opp ned på reglemanget som er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Penge premier som nevnt her,det blir vel ikke noe lettere for arangjørene og ordne penger til dette i di tidene som vi er i nå. Og hvis folk skulle være så unskyld utrykket SULTENE så at dem må vinne penger for og bli med. Da kan dem bare være hjemme for min del.Trur jaktfelten kan være som den er i dag ,når en ser hvor mange "lure" forslag mange kommer med her,selv om mye er godt ment.Det med noen liker korte hold mens andre vil ha lange hold osv.uansett vil jo noen klage.Hvis jaktfelten ikke faller i intresse så kan en jo være hjemme.Jaktfelt er en skytter konkuranse punktum,Og da kan vi ikke ha for lette løyper,da blir det jo bare om skytinger og tull.er vel ikke meininga at vi som virkelig er intresert i jaktfelten og reiser rundt på mange stevner skal få snudd opp ned på reglemanget som er i dag.

 

Denne pengepremien som jeg har nevnt her er en tiltak som statskog i finnmark for og få vanlige elgjeger med på jaktfelt for noen år siden, og nå har vel fefo tatt det videre. Det var 5 jaktfelt og det jaktlaget som hadde minimum 3 jeger og var på minimum 3 jaktfelt var med på trekning på en pott på 5000kr.

Jeg synnes det var en bra tiltak for og få med jegere som normalt bare dro på banen skaut 30 pliktskudd + prøven.

Jeg tror det virket for det var bra med jegere på di jaktfeltene jeg var med på.

 

Jeg personlig drar på jaktfelt for og ha det hyggelig ikke for premiene. Jeg går uansett underskudd med lange reisevei.

Link to comment
Share on other sites

ekstremt små eller holdet meget langt, for at dette skulle bli noe utfordring!

Jeg nevnte ikke tofot, med vilje. Og så glemte jeg jo hvor lett det er å skyte kråker på 300m hold...Er jo INGEN utfordring

 

K

 

Joda, det er det, men å skyte på små blinker UTEN tofot er langt vanskeligere. Rent personlig hadde jeg ikke hatt noe imot å skyte på f.eks ravn-skiva på 300m liggende med tofot, og jeg ser absolutt utfordringen, men mener dette ikke har noe i konkurranseformen som jaktfelt er, og gjøre. Skal man skyte med tofot i konkurranse bør det være av en helt annen type som de "tactical- /sniper konkurransene som de arrangerer borte i USA, men det blir helt noe annet. Der er det lange hold, utfordrende skytestillinger, avstandsbedømming, skyting av "gisseltakere" osv. På disse matchene er det ofte muligheten for både sivile og proffesjonelle innen politi og forvar og delta.

Link to comment
Share on other sites

men om tanken er "hvis du har tid til å spenne på deg en reim..." så er jo stubbe til å sitte på, god tid til å finne stilling, osv ting man også må forby.
Den skjønte jeg ikke.

 

Du har liggende som skal simulere situasjonene med veldig god tid og lite buskas, du har sittende på stubbe el.l. som skal simulerer æljpost-situasjonene, og du har stående, lang arm for de litt raske skuddene. Jeg synes det er riktig at jaktfelt skal dekke alle tre posisjonene.

:

hvis jaktfelt skal simulere jakt, hvorfor er det da ikke lov å bruke de ting du har med deg(reim på børsa feks?)

stubbe til å sitte på? joda, men er det noe man har på alle elg-poster? altså er kassa noe man bærer med seg. men bærer man en isoporblokk med seg, hvorfor kan ikke denne brukes som støtte på ligg?

 

det jeg prøver si er at jeg oppfatter endel av reglene som ulogiske. feks den med at det er lov å bruke skytejakke, men ikke reim. det er lov å ha en kasse å sitte på på sittende, mens det er ikke lov å bruke sin egen kropp som støtte for venstre albu på stående, for om dyret sto i ro på litt lengre hold, ville jeg garantert brukt DFS stå stillinga om jeg måtte skutt stående. videre ville jeg brukt reim om jeg hadde tid til det.

 

ikke ta dette som kritikk av en spennende skyteform.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig litt enig med deg her høggern, men grunnen er nok at jaktfelt har utviklet seg som konkurranseform i en annen rettning enn det i utgangspunktet var dette ment, som jakttrening men etter hvert som tiden har gått har det blitt mer vektlagt som konkurranseskyting og ikke jakttrening, selv om det også kan brukes som det.

 

Det samme ser man innen andre skytegrener, ikke minst i DFS. Som vi alle vet ble jo DFS dannet for å trene skyting for bruk i forsvaret. Vi er vel alle enig om at DFS og deres skyteprogram ikke lenger er aktuelle til det bruket som DFS i sin tid ble etablert for ? Hadde dette fortsatt vært vektlagt hadde det vel vært mere nærstridsskyting med halv-auto rifler enn skyting med Sauer og diopter! Grunnen er jo at konkurranseskytingen har fått annet fokus etterhvert enn grunntanken i sin tid. Kan vel kanskje være slik med jaktfelt også kanskje.......?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er jo at konkurranseskytingen har fått annet fokus etterhvert enn grunntanken i sin tid. Kan vel kanskje være slik med jaktfelt også kanskje.......?

jepp det er jeg helt enig i. det samme ser du i DFS.

i DFS er det jo et prinsipp om at du ikke kan bruke optiske siktemidler.

men nå har du lov til å sette et brilleglass bak diopteren. å nå har og veteranene lov til å sette et "forstørrelsesglass" på forsiktet... om man setter disse på, vil det da i prinsippet være forskjelll fra et kikkertsikte?

 

men poenget mitt var at om jegerne skal trene til jakt ved å skyte jaktfelt, så burde de jo få trene med det utstyret de bruker på jakt.

i hæren pleide vi si "train as you fight" ....

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt fungerer fremdeles flott som skytetrening som en har nytte av på jakt. Det er likevel klart at det er etter hvert en rekke ting som er anderledes når jeg skyter med rifle på jakt, i forhold til hva jeg gjør på standplass under et jaktfeltstevne.

Jaktfelten har nok grovt sett funnet sin form, og regelendringer som kommer vil nok være relativt sett beskjedne. Jaktfelt er vel trolig NJFFs største skytedisiplin med tanke på deltakelse, og da er man nok litt forsiktig med regelendringene.

 

Dette blir nok litt OT, men jeg registrerer at det ofte kommer innspill om at reglene i jaktfelt burde endres på det ene eller andre viset. Ønsket synes å være at disiplinen skal ligne mer på virkelig jakt eller skal være bedre egnet til å tiltrekke seg jegere. Dersom det er flere som virkelig brenner for slike endringer så kanskje det ville ha mer for seg om de prøver å skape en helt ny disiplin, heller enn å prøve å endre jaktfeltdisiplinen?

Det kan nok virke som om disiplinen Jaktsti er på full fart ut av forbundets jaktskyting. Det arrangeres kun ett terminlistefestet jaktstistevne i Norge i 2009!

Kanskje tidspunktet er riktig for å forsøke å skape en ny rifledisiplin som etter hvert kan opptas av NJFF som et supplement til jaktfelt og elgbane?

Link to comment
Share on other sites

Som ny klasse 1 skytter skal eg skyte felt karusellen i jeger klassen.

Her i samlaget skyter jegerklassen finfelt 100m

 

Tror ikke du har lov å skyte i jegerklassen vist du er klasseført i DFS systemet..

 

Har skutt endel i jegerklassen i DFS felt og vi skyter den vanlige løypa ikke fin felt løypa.. Vi ble satt i finfelt en gang og da truet vi med å ikke skyte mer vist vi måtte gjøre det flere ganger.. det skjedde bare den gangen.. VI skyter ut til max hold..

 

DFS felt i jegerklassen er kjempe morro..

 

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt angående poenglikhet, Slik det er nå så er det greit og tape poeng tidlig i løypa en lenger ut. Dette er litt merkelig egentlig.er vel slik at løypa skal bli vanskeligere for vært hold som er skutt, Dette er ikke helt min erfaring men, Det jeg mener som skulle vært er to figurer med poeng skive som skal skille før evt dette med hvor i løypa en har tapt poeng.og dette hadde vært en bra anledning til og få innført storvilten på alle stevner.boj skal ha honør for sitt opplegg her.

Link to comment
Share on other sites

Det står ingen steder om hvor i løypa det skal være vansklige figurer.

Men om ikke annet er oppslått eller bekjentgjort gjelder dette:

Prioritering: Hold 6 - hold 5 - hold 4 - hold 3 - hold 2 - hold 1.

Men om arrangøren ønsker det kan han sette opp skillehold.

Skilleholdet skal da gjelde for å skille resultatene om de er like etter vanlig prioritering.

Som eks ved at 2-10 skyter 150 poeng, å det deles ut bestemanns premie eller at arrangøren vil skille dem for å slippe å dele ut så mange første premier.

Under årets NM-jaktfelt benytter vi oss av denne muligheten, å har satt opp følgende prioritering.

Det prioriteres slik: Hold 6 - hold 5 - hold 4 - hold 3 - hold 2 - hold 1, dersom det er likhet telles det poeng på hold 2 og deretter poeng hold 3.

Dette bør holde for å skille skytterne.

Link to comment
Share on other sites

mener jegere i følge skytterboka skal skyte grovfelt(feks opplegg for AG3 klassen).

 

Hvis jeg husker riktig kan man sende jegerklassen hvor man vil, der det passer best med andre ord men fortrinsvis op AG3 opplegget hvis man har det. Man kan også ta ut et hold fra jegerklassen hvis man mener det er for lang.

Link to comment
Share on other sites

Det står ingen steder om hvor i løypa det skal være vansklige figurer.

Men om ikke annet er oppslått eller bekjentgjort gjelder dette:

Prioritering: Hold 6 - hold 5 - hold 4 - hold 3 - hold 2 - hold 1.

Men om arrangøren ønsker det kan han sette opp skillehold.

Skilleholdet skal da gjelde for å skille resultatene om de er like etter vanlig prioritering.

Som eks ved at 2-10 skyter 150 poeng, å det deles ut bestemanns premie eller at arrangøren vil skille dem for å slippe å dele ut så mange første premier.

Under årets NM-jaktfelt benytter vi oss av denne muligheten, å har satt opp følgende prioritering.

Det prioriteres slik: Hold 6 - hold 5 - hold 4 - hold 3 - hold 2 - hold 1, dersom det er likhet telles det poeng på hold 2 og deretter poeng hold 3.

Dette bør holde for å skille skytterne.

Synes dette er en god løsning jeg.

Er som regel det som sitter mellom øra som ødelegger - og da skjer det på de siste holdene.

Oppskriften (min fra NM på Løten): Drit deg ut, på en eller annen måte, på 1. holdet. Bli sint og gi f - og fyll det meste ellers ;-)

Link to comment
Share on other sites

Satt her og tenkte litt alternativ jaktfelt løype.Bojen har "storvilten" hva om vi på hedemark sia kunne opprette det samme på stevnene her.For ikke og herme da så kan vi kalle for eks ROVVILTEN .

det med og bruke 2-3 figurer med poeng skive så er det enkelt og skille ved lik poengsum. Er bedre og mer rettferdig og dele på poeng, en og bruke ransjering.figurer som det skulle vært mer av rundt på stevner burde være bjørn-villsvin-mårhund-jerv-hjort-rådyr og mange flere. Dette hadde og kansje stimulert mer at en storviltjeger kansje kunne få mer inntresse for jaktfelt. Jaktfelten pr i dag består veldig mye av fugel(små fig) vi må kansje prøve noe nytt hvis vi skal få rekrutert mere jegere til sporten. Fikk og nye bladet fra njff,Var ikke mye om skyting i spaltene der, Mente njff har sagt dem skal prioritere mere om skyting fram over. Hadde kansje vært en ide om dem kansje dekka mer om lokale jaktfelt rundt om i norge, Ikke vet jeg om det blir flere som vil byne og skyte i grenen vår, Men det blir ikke mindre,det er helt sikkert :P

Håper det er flere som har noe ideer /ønsker her.

Link to comment
Share on other sites

Tar opp en liten en her angående antall hold på jaktfelt løype. Standar er vel 6 hold og 5 skudd. Bojen og hadelandscupen

har 10 hold og 3 skudd.Med 10 hold så kreves det mere manskaper ute, Men jeg synes det er mer utfordring med 10 figurer en 6 figurer. Var på gran og skøt hadelandscup nå på søndag. Her var det mange dobble hold, Dette virka på meg veldig effektift. Kan for eks byne med et ståene og så gå over til et sittene hold for eks.dette er jo bare og regulere med størrelser og inner treff osv. I beste fall så kunne vi skutt 10 fig av 5 skudd. DET HADDE VÆRT TOPP :P

Link to comment
Share on other sites

Pr. nå, så må jeg si at jeg har blitt veldig glad i 3 skuddserier etter å ha skutt en del på Oppland-sida. Enten det er 3 eller 5 skudd så har det sine utfordringer. Det er vanskeligere å skyte 5 bra skudd etter hverandre enn 3, spes på stående. Er ikke lett å si hva slags løype som er lettest eller mest krevende da man med 3 sk serier og 10 forskjellige figurer kan ha flere stående hold enn da man har bare 6 skiver. Vanlig i BOJen/Hadelandskuppen de siste årene, har etter min erfaring vært 4 stående hold. Har også vært borti 6. En ting som er sikkert, er at man bruker lengre tid på løypa når man har 10 standplasser, og dermed mer morro for penga! Som pettern nevner trenger nødvendigvis ikke dette å ta flere mannskaper hvis man har en del dobbelthold. 3 skuddsserier er fordel for jegere med tynn pipe da de lett får mirage i kikkerten og at børsa kanskje begynner å spre når den blir varm. På ett slik 3 skuddsstevne kan man fint bruke kombien som man bruker i rådyrjakta :)

 

En ting som jeg mener er en klar fordel ved poenglikhet, spes da det er flere på 150p, er å ha 2 skiver i løypa som er poengdelt. Da er det ikke noe problem å skille. Rangeringa i løypa går det jo ikke ann å bruke da det er flere som har fylt, og dette er jo ikke uvanlig i A. En egen skillefigur med et ekstra innertreff er også en mulighet som ofte blir brukt på NJFF-stevner. Poeng skiller bedre.

 

Jeg har skrytt før av opplegget på Opplandsida og vil igjen oppfordre alle til å prøve disse stevnene for å se hvor glatt og prikkfritt dette går for seg og hvor morro det er med 10 standplasser. For all del, jeg synes all type jaktfeltskyting er morro, men alle vi andre har noe å lære av arrangørene i BOJ og Hadelandscuppen og det argumentet kan man vanskelig feie under teppet da man ser på deltakerlista. Vi i Hedmark må slå sammen 3-4 stevner vi for å kunne skilte med slik deltakelse som de har på ei helg.

Link to comment
Share on other sites

godt sagt sniper a. VI på hed-akers må kansje tenke samarbeid for fremtiden. Da kan det diskuteres fram en cup som boj. Kan godt være inn under NJFF. slik jeg ser for meg det så kan det settes opp bra premier for cupen,kansje få dratt flere folk over fylkes grenser. Noen større stevner så kansje det blir mer pr om sporten, og dette med oppfølging med elektronisk påmelding det er veldig bra.da kan en bestille skyttertid.dette er mye bedre for dem som har 2-3 t med kjøring også

og det må vel være en stor fordel for arangsjører også. Full oversikt over hvor mange deltagere som kommer.

Og litt om di som setter opp feltløypa.sett opp større figurer og små innertreff, Da blir ikke "elgjegern" så frusturert.

Er da så mange figurer og velge i.Kunne tenkt meg ei løype uten jerpa snart. Blir litt mer spennende med altrenativ løype.

mange stevner virke som har godt litt i hvilemodus, Er noen av di gamle figurene utskutt så er det lov til og vurdere og kjøpe en anna type figur til året etter. :idea:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Og litt om di som setter opp feltløypa.sett opp større figurer og små innertreff, Da blir ikke "elgjegern" så frusturert.

Dette synes jeg er et godt poeng. Hvis vi ser på resultatlistene for i år synes det å virke som om deltagelsen har blitt litt mindre på stevnene rundt, tenker da på BOJ og Hadelandscupen. Det bør vel være et poeng og øke rekrutteringen til skytesporten, ikke "kvitte" seg med de middels gode skytterne. Jeg tror at beste måten å få med nye folk på, er å sette seg inn i deres situasjon. Da blir det feil å stadig bruke figurer med mindre treffområder på. Bruk heller større figurer, og grader på innertreffen. Det finnes jo skiver hvor det nesten ikke er forskjell på treff og innertreff sonen!! Er også enig i at det godt kunne vært et stevne uten jerpe. Personelig synes jeg at arrangørene heller skulle bli flinkere til å bruke skiver som rådyr, elg og hjort, og da heller skille på poeng.

 

Ett VIKTIG poeng er at for å holde liv i jaktfelt stevnene rundt trengs det deltagere!!

Link to comment
Share on other sites

Ang. jaktfelt så skal jeg se om jeg får pressa angsten min gjennom dette. Jeg skal prøve hardt å skyte 1 stevne i år. Det bør være så nærme Nes på Romerike som mulig i tilfelle jeg må snu med uforretta sak, og gjerne ikke forhåndspåmelding, så jeg ikke trenger å betale hvis det butter for meg. For da drar jeg nok hjem og griner en skvett......

 

Dette bør være litt utpå mai/juni sida, så jeg rekker å få testa riggen min litt på forskjellige hold. Nå er den inne på 100 meter, men jeg kjenner våpenet mitt altfor dårlig til å vite hvor jeg skal sikte på f.eks. 30, 70, 150, 190, 220 meter. Her trenger jeg litt tid til å skjønne hvor landet ligger. Kikkerten min blir ikke skrudd på. Siktepunktet vil bli forlagt. Så enkelt/vanskelig er det.

 

Var og skulle hente meg ammo idag, men dem hadde ikke i min kaliber, så jeg må et annet sted imorgen eller lørdag. Faens tull.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan du ikke skru på kikkerten, kenneth?

 

 

Billigkikkert, så knepp opp og ned er ikke 110% likt. Det kan variere 4-5 knepp. Derfor vil jeg helst ikke skru, og heller satse på å forlegge siktepunktet litt. Jeg hadde ingen ambisjoner om å være med på jaktfelt da jeg handla, så jeg tok sikte på reinspikka jakt, og da skyter jeg inn med litt overslag på 100 meter, og da duger det i massevis for meg i de jaktsituasjonene jeg kommer oppi. Men til jaktfelt ser jeg helt klart en god grunn til litt dyrere utstyr, så man kan stole 110% på kneppa.

 

Men gjort er gjort, og jeg kommer aldri til å bytte kikkerten. Den er knallgod til mitt formål. Men etter at Graahund tok meg med på en runde ifjor, så ble jeg frista til å prøve. Men det er så altfor mye folk, så jeg veit ikke om jeg noengang klarer å gjennomføre dette. Siden jeg aldri har gjort dette, så er det så mange usikkerhetsmomenter inni huet til en som har totalt angst, at det er neimen ikke lett dette her.

Link to comment
Share on other sites

Du, Kenneth: Hvis du har muligheten, synes jeg at du burde dra på et sånt stevne sammen med en kompis. Da blir det bare dere, liksom, og hvis dere vil kan dere konkurrere bare sånn dere imellom og gi beng i resten av røkla. Jeg kjenner folk uten antydninger til slikt som du beskriver, og de har heller ikke latt seg overtale til å bli med på et stevne uten et sånt opplegg. Åsså skal man finne noe man kan være fornøyd med, for eksempel var jeg veldig kjapp med å pelle meg hjem igjen da jeg hadde skutt, for akkurat der og da lå jeg øverst blant de nokså få som skjøt i Jeger C. Jeg gadd ikke vente på at andre skulle skyte bedre og hadde "vunnet JC" inni hodet mitt da jeg dro hjem 8)

 

Når det gjelder innskyting, så vet jeg ikke hvor lange hold man bruker der nede på Østlandet, men her oppe er holdene sjelden over 150-200m. Og da trenger man ikke å skru mellom holdene, det er nok å ha en 3-6cm overslag på 100m. Akkurat som på jakta.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har muligheten, synes jeg at du burde dra på et sånt stevne sammen med en kompis. Da blir det bare dere, liksom, og hvis dere vil kan dere konkurrere bare sånn dere imellom og gi beng i resten av røkla.

 

Åsså skal man finne noe man kan være fornøyd med.

 

Det var faktisk et veldig godt tips det der. Da kan du til og med si "fy fader så nervøs jeg blir av dette her!" og så slipper du å tenke på å skjule det i det minste.

 

Og så skal du sette deg som mål å starte med en skikkelig dårlig score slik at du ser forbedringen på neste stevne :D Det var nå i hvert fall trøsten min forrige gang :roll:

 

Husk for øvrig at de andre på banen er mer opptatt av seg selv, sin egen usikkerhet og sin egen skyting, ikke av om du ser nervøs ut eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i det som skrives på slutten her. Koselig med en å skyte med, men selv dro jeg bare på et stevne og meldte meg på. Jeg traff bare hyggelige folk som jeg gikk runden med og følte ikke mer prestasjonsangst en den jeg lagde selv. Det er mange av de som skyter som ikke er veldig gode så om du tuller deg bort kommer du i godt selskap. Poenget med jaktfelt for meg er at jeg ikke trenger å planlegge - har jeg tid en helgedag så kaster jeg rifla i bilen og stiller opp dessuten er dette for meg uten tvil den beste skytetrening for jakt. Sitter du på banen og skyter på blink greier du ikke å skape tilnærmet den samme jakt-lignende settingen som du får i jaktfelt. Jeg skyter på østlandet.

Link to comment
Share on other sites

ja se om du får med deg en kompis,Er helt sikker at ingen kommer til og gjøre narr av resultatet,Vi har alle bynt en plass.ser du ikke vil skru på kikkerten,og når jeg høre hvorfor da blir jeg litt skeptisk med tanke på jakta.Skjønner at ikke allle har penger til og handle alt en har lyst på.men du er sikkert obs på kikkerten din,Og hvis du skal bytte så ville jeg heller handla meg en brukt av greit merke.MEN DET ER MIN MENING

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal en stakkar si....jeg kjenner bare Graahund som er med på dette, siden jeg hang på han ifjor....uten våpen....jeg turte ikke å skyte, så jeg bare så på og fikk se åssen det foregår. Har null kompiser som er med på skyting. Om jeg er med Graahund, så kjenner jo han alle, og alle vil jo prate med han, og han vil prate med alle. Han er på alle skytinger for den sosiale delen også. Jeg har enda ikke skutt et stevne, og blitt igjen. Jeg skyter, og drar fort som faen hjemmat. Helt uavhengig om jeg har vinni, eller ikke. Det er helt uvesentlig. Dette har jeg gjort i 15 års tid, og har skapt stor frustrasjon i mine skytekretser, men jeg har ikke turt å snakke så mye om åssen jeg har det face to face. Det er mye enklere bak et tastatur. Så jeg veit det er noen som synes jeg er overlegen osv., fordi jeg ikke tør å prate med noen.

 

Kommer og går like fort som åndene, og prater helst ikke med noen, og jeg tør ihvertfall ikke å møte øya til noen. Jeg skal se hva jeg får til. Jeg skal gjøre som det ble sagt her oppe om å skyte inn rifla med ca. 5 cm. overslag på 100 meter. Da bør jeg vel klare å være inni skiva på alle hold, men det hadde jo vært litt artig å fått poeng på alle postene også da. Om ikke mer enn 1 poeng, så er det poeng, og da får jeg være fornøyd. dette er 1. gangen.

 

Uff, gruer meg alt nå jeg....

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe å grue seg til. Og resultatene, di kommer etterhvet som en skyter endel :)

 

Men; jeg tror det vil lønne seg for deg å skyte inn midt i på 100 meter. Det er aldri "mange" hold på over 100m i et stevne, så jeg tror du vil få flere poeng ved å kunne sikte midt i opptil 120 meter, enn å skyte inn høyt for å treffe det ene holdet på 150+ . Det er mine tanker om saken da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må definitivt knekke sparegrisen og ta 350 penger og kjøpe 50 skudd gitt, så jeg får prøvd meg fram her. Nå er alt bare, hvisomatte osv. Ingenting er håndfast her.

 

Men på det stevnet Graahund hadde meg med var det korteste 30 eller 35 meter, og lengste rundt 200-220 meter. Tenkte å lage meg en liten klistrelapp på innsida av kikkertbeskyttelsen, så jeg hadde kontrollen. Men for å komme så langt, så må jeg jo få kommet meg ut i skauen på et åpent og sikkert sted og teste alle slags avstander. Jeg skal nok finne ut av det. Men det er komplisert, siden jeg ikke får gjort dette på en bane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...