Jump to content

Jaktfelt


pettern

Recommended Posts

ja jeg skjønner at du mener at de som skyter jaktfelt er mye bedre jegere enn en stakkar som må bruke 5 forsøk på å skyte prøva.....

om jegeren som bruker 5 forsøk på å skyte prøva er fullstendig klar over egen praktisk skuddvidde vil jeg ikke se på det som bingo å la han jakte.

jeg er faktisk mye mer skeptisk til luringer som har skutt masse på oppgitte avstander å tror de behersker all skyting på alt av levende dyr.

 

forresten tar alle en sjans ved å skyte på levende dyr på jakt. mye kan gå galt. selv for de som har skutt mye jaktfelt.

Føler du deg tråkka på eller :?::wink: Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg skyter ikke på dyr, hvis jeg føler at jeg ikke har full kontroll :!: Men ut ifra egen erfaring kan jeg si at jeg kontrollerer langt vanskeligere situasjoner på jakt nå, enn for 25 år sia da jeg ikke trente noe. Det begynte med at jeg skjønte at mye lerdueskyting, var veien å gå for å få skogsfugl i skauen. Nå skyter jeg mest jaktfelt, litt løpe elg, litt figurjakt og en del skeet for og ikke bli rusten til jakta, skjønt jeg gjør det vel helst fordi jeg syns det er gøy og sosialt.

føler meg definitivt ikke tråkka på. tror faktisk jeg skyter like mye skudd pr år som de fleste av de gode på jaktfelt.

men det jeg ikke liker er holdninga til de som kansje ikke er så gode til å skyte. kan være de som ikke er gode til å skyte på 100m tar konsekvensen av det å holder seg til å skyte på moderate hold.

 

dessuten, jakt er ikke jaktfelt ;)

skytejakka er hjemme, det er ikke oppgitte avstander, osv ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja kanskje, for han har vel så jævla dyreskjelven når dyret kommer,at det fort kan bli skamskyting av det :wink: Når det er sagt,vet skjønner du sikkert hva jeg vil fram til.

 

Nå har jeg lest igjenom det du skriver i denne tråden. Og din mening er vist at jakfeltskyting gjør en til en bedre jeger, totalt sett. Og jeg lurer på hva du mener med denne uttalelsen "for han har vel så jævla dyreskjelven når dyret kommer"... Jaktfeltskyting eller annen skyting på papp har ingenting med hvordan man reagerer på jakt å gjøre. Du forsøker å dreie diskusjonen over i en retning hvor du påstår at de som ikke skyter jaktfelt er dårlige jegere.

 

Jeg og sikkert de fleste andre også er enig med deg i at jaktfelt er en meget variert og god form for skytetrening. Men det er og blir konkuranse/trening på papp, og har således lite med jakt å gjøre at det ikke kan overføres direkte, og trekke konklusjoner slik du gjør i flere innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener at jegere som trener mye jaktfelt,løpe elg og lerdue blir langt bedre skyttere på jakt, det har jeg sett nok av eksempler på. Jeg sier ikke at de skyteformene kan direkte overføres til jakt, men jeg mener det gir likevel en god trening i skyteteknikk og besluttsomhet. Og for meg,føler jeg det er litt mental trening også, for jeg blir jo litt nervøs, hvis jeg kommer til Hold 4-5, og ikke har mista noe særlig. Jeg har vært med som gjestejeger på diverse elglag oppe i bygdene, hvor de er av den "gamle" sorten. Skyter et minimum av treningskudd og hangler såvidt igjennom prøva. Bare børsebehandlingen deres under jakta er jo helt tragisk :cry: . Mange av dem vet jo knapt hva slags børse de har, langt mindre hvilket kaliber.... og så viser de gjerne fram de nye patronene de har kjøpt hos S-laget, som skal tåle så mye kvist :lol: For ikke snakke om de som kommer på lerduebanen, med ny rypesekk, og etter og ha truffet 4-5 av 25, at "bare de er på fjellet ,så ramler alt de skyter på" :lol: syns jeg så det. Nei folkens,jeg må jo bare undre meg over den skepsisen, noen har til jaktrelatert skytetrening :roll:

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke skepsis til jaktrelatert skytetrening. jeg har ikek skepsis til skytetrening i det heletatt. om du vil ha en pissekonkurranse, så skyter jeg bortimot et tosifret antall tusen skudd pr år med rifle. så jeg føler meg ikke truffet på noen måte.

det jeg ikke liker, er din stigmatisering av de som ikke skyter mye å sier de automatisk er dårlige jegere. den går ikke jeg med på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...] Nei folkens,jeg må jo bare undre meg over den skepsisen, noen har til jaktrelatert skytetrening :roll:

 

Nå er vel jeg neppe offissiel talsmann for "noen", men jeg mener helt klart at skytetrening og ferdigheter har heller lite å gjøre med hvor god jeger du er. Skytetrening er vel og bra det, men det er først og fremst for å få mer fangst og å få utnyttet flere situasjoner. Skyter du bare på "100% - sjangsene" så blir det lite skadeskyting. Betyr det at du er så dårlig skytter at du må nøye deg med stillestående ælij på 35 meter avstand, ryper som sitter på bakken og svømmende ender blir det kanskje lite i fryseren men du er en (minst) like god jeger som en som bruker all sin fritid på å pugge kulebanetabeller og øve på banen, men som drister seg til ett fluktskudd i ny oog ne og strekker holdene betydelig over det jegerprøveboka sier.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke skepsis til jaktrelatert skytetrening. jeg har ikek skepsis til skytetrening i det heletatt. om du vil ha en pissekonkurranse, så skyter jeg bortimot et tosifret antall tusen skudd pr år med rifle. så jeg føler meg ikke truffet på noen måte.

det jeg ikke liker, er din stigmatisering av de som ikke skyter mye å sier de automatisk er dårlige jegere. den går ikke jeg med på.

 

Neivel, så forblir vi uenige :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har lest gjennom tråden. Og jeg vil si at overhodet ingen av dem som som sliter med med skyteprøven er noe bedre skyttere i skogen under jakt.

 

Det er veldig mye sant i ordtaket "en god skytter trenger ikke å være en god jeger men en dårlig skytter blir aldri en god jeger."

 

Jaktfeltskyting i jegerklassen mener jeg er den beste jaktskytetreningen. Og det er på skytebanen man får skyteerfaring. Overhodet ikke under praktisk jakt, der lærer man andre vestentlige faktorer for å bli en god jeger.

 

Men så er jo oppfatningene av hva som er en god jeger sikkert like mange som det er jegere.

Link to comment
Share on other sites

godt sagt redfox.hadde vel ikke blitt noe bedre petter solberg av og parkere bilen heller.men at det er gode jegere som ikke skyter så godt er det.men dem har kansje mer intresse av og trene hunder osv,og gode hunder er vi avhengie av.løsningen er lokale feltstevner som di som ikke har intresse for og bli med mer en på kansje det ene,og da trenger ikke jaktfelten leges opp for dem som kansje blir med den ene gangen :P

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mye sant i ordtaket "en god skytter trenger ikke å være en god jeger men en dårlig skytter blir aldri en god jeger."

Jeg er ikke enig. Det er holdning, og bevissthet på sin egen begrensing som avgjør dette. Det kan like gjerne være en god skytter som ikke innser sin begrensning i skogen, som en dårlig skytter. En dårlig skytter kan meget vel kjenne sin begrensning og ikke skyte på hold han ikke behersker.

 

Men så er jo oppfatningene av hva som er en god jeger sikkert like mange som det er jegere.

Her begynner jeg å tro at du har rett. For meg er en god jeger en som skadeskyter minst mulig. Selvsagt må man iblandt tørre skyte når viltet dukker opp, men man skal kjenne sin begrensning og ikke skyte på hold man ikke er fortrolig med.

 

La oss være enige om et par ting.

1. Skytetrening gjør en person til en bedre skytter.

2. Skytetrening foregår på skytebanen, ikke i skogen.

 

Mine personlige påstander:

1. Enhver jeger som strekker sin grense, er en like potensiell skadeskytter. Om grensen går på 50 eller 500 meter er uvesentlig for viltet.

Både dårlige og gode skyttere kan være den jegeren som strekker sin grense.

2. Å være en god jeger betyr mer enn å være god skytter. En dårlig skytter som vet sin begrensning og skyter lite vilt, men skadeskyter lite, er en bedre jeger i

mine øyne enn en som skyter mye vilt men som skadeskyter jevnlig som følge av overdristighet.

3. Skytetrening gjør en person til en sikrere skytter innen sin grense. Grensen kan til og med utvides. Men dersom trening ikke kombineres med bevissthet på

sin begrensning, gjør det ikke en person til en bedre jeger.

 

Jeg mener altså at jegere helst bør trene på skyting. Men det gjør dem ikke automatisk til bedre jegere. Jaktfelt er etter mitt skjønn en glimrende treningsmulighet. Men da må man gi plass til de jegere som har behov for å være der. Jeg har skrevet nok i en annen tråd her om mitt syn på dette, og jeg har diskutert med pettern så mye at vi er enige om å være uenige. Mitt syn er altså at NJFF`s satsing på sporten jaktfelt går feil vei. De som satser på skyting som sport har ikke behov for mere trening for jakta`s skyld, og aktiviteter for disse burde vært underlagt ett sports-forbund. Eller i det minste styres til sports-klasser. NJFF burde fokusere på å dyktiggjøre sine jegere istedet, og tilrettelegge for at disse kommer tilbake på stevnearenaene.

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

jeg har sagt det før. om en jeger som sliter med å klare prøven begrenser seg til hold han er klar over at han treffer på(feks 30-50 meter....) så vil jeg ikke si at han er en dårlig jeger.

det er faktisk noen av oss som klarer komme inn på ganske kloss hold av det viltet vi jakter på ......(i høst skjøt jeg en elg på ca 10 meter......)

 

forrestn, etter at vi fikk elektronikk, har jeg sett mange som treffer godt på de 3-4 første skudda på jaktprøven å deretter skyter en bom. hva dette kommer av kan vi sikkert diskutere, men om de treffer på 1. og 2. og 3.skudd...ville de klart fått ned elgen, selv på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Dette tar av ser jeg.

 

Jeg har jakta i mange år og har klart meg bra i skogen. (ei skaskytig på 20år)

Har også hund og driver med div. ettersøk. (hatt ettersøks hund i 14år)

Jeg har trent masse med hund og masse med rifla. (ca 2000- 6000 skudd jaktfelt og elgbane pr år, Noe variasjoner fra år til år)

Jeg ser at det er mindre skadskyting med de som trener masse.

Grunn ser også ut til å være at det er mange som ikke vet sin begrensning. Mange av de som trener mye gjør feil at de tror de er bedre en de er. Men hovedtyngden er helt klart de som skyter pliktskudd og prøva. Her syndes mest på at de trodde den sto nærmere, at de skyter med kratt i veien, at elgen er i bevegelse og faktisk er det noen av disse som sier at de måtte sette en brems på elgen før den forsvant.

Jeg har også delt ansvar for gjennoføring av skytterprøven her i bygda.

Det er de som ikke trener som kommer med løse kikkerter og løse underbeslag, å det er disse som har løpet som ligger på i stokken. Dette har med vedlikehold av våpen.

Vi har ingen plikt til å si noe om at de bør skyte inn på papp med jaktammo, å de kommer heller ikke opp på banen når vi organiserer slik skyting.

Vi har snakket masse på nettopp dette og vi har sett at det er de som sier at børsa går likt som i fjor so skadskyter mest.

Men rett skal være rett. Det finnes gode jegere som skyter lite og som vet sin begrensning. Å det finnes de som skyter masse som er dårlige jegre. Eks når de har skutt 500 -1000+ på elgbane og tror de er verdensmestere i skogen.

Nei jeg vil nok foretrekke en som er rolig, trener med rifla og som klarer å holde igjen skudd i skogen.

Den elgen som kommer over ei myr i rask gange på 50m er nemlig ikke den eneste elgen i skogen. Det er blitt en dårlig kultur der ute som sier at om ikke jeg skyter på den elgen så kommer ratt noen andre til å skyte den, å da får ikke jeg skutt elg i år heller.

 

Nei Skjerp dere og tren så dere kan si det rett ut at dere kan forsvare den humane jakta dere skal drive.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa i et tidligere innlegg "...en god skytter trenger ikke å være en god jeger men en dårlig skytter blir aldri en god jeger."

Ingen "regel" uten unntak. Den holder ikke vann hele veien, men langt.

 

Det jeg hører av de som jakter med jegerne som sliter med skyteprøven hvert år og det jeg ser på skytebanen er (vi har 5 slike "ekstreme" jegere i mitt distrikt), at flere av dem skadeskyter oftere enn de gangene det går bra.

Dem vet ikke kalibret på våpnet fra det ene året til det neste, dem greier ikke å skyte inn våpnet selv, dem har STORE problemer med å samle 2 skudd innenfor 30cm, og har overhodet IKKE begrep på hviken avstand elgen sto på når dem skjøt og dem tømmer alltid magasinet og følger på med ekstraskudd så lenge dem ser elgen. Det siste er egentlig riktig å gjøre når avgjørelsen om å skyte er tatt.

Og slike jegere som overhodet ikke prøver å gjøre noe for å bli bedre skal man slippe ut i skogen.

Nå i høst var det en av disse jegerne som skjøt og drepte lagets hund der hundefører gikk bak hunden. Det kunne hvert en person som hadde tatt denne kula, hva da???

Men jakte skal dem få lov til. Det er viktigere å slippe alle på jakt enn på bevare sikkerheten.

For disse jegerne er en fare for alle som beveger seg i nærheten når dem er på jakt.

Dem er et problem for jakta pga det tullet som dukker opp i etterkant. Jaktmotstandere koser seg når slik dritt dukker opp i media og får et større grep på samfunnet og politikerne mot f.eks. våpen i privat eie.

Personer som greier å kordinere et minimum av ferdigheter og nødvendig tankegang gjør som oftest riktige vurderinger.

Det er ikke mulig å teste/prøve potensielle jegere i et og alt. Sunn fornuft fra den enkelte må til.

Og den enkleste måten å sjekke nødvendig kordinernig på (tenker da på å samspillet øye, hodet og handling) er en serie skudd på en skive.

I en annen tråd sto det at skjøt man over x-antall meter på elg var det bøter og fuglan vet hva. Dette ble også sammenlignet mot småvilt som f.eks. tiur i topp.

Det er ingen problem å legge ned en elg på 400m om man har øvd på det. Nå har det lite med jakt og gjøre.

Det jeg prøver å si er at elendige skyttere skal man slippe til på jakt men ingen må skyte over 200m.

 

Nå passer dette innlegget også i tråden "storviltprøven". Og det er sikkert noen som har et og annet å si til dette innlegget.

 

Det er forseten helt rett at NJFF har tatt en feil kurs når det gjelder satsing på sporten jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har sagt det før. om en jeger som sliter med å klare prøven begrenser seg til hold han er klar over at han treffer på(feks 30-50 meter....) så vil jeg ikke si at han er en dårlig jeger.

det er faktisk noen av oss som klarer komme inn på ganske kloss hold av det viltet vi jakter på.

 

Ja, du har sakt det flere ganger før og på forskjellige måter. Og jeg er ikke enig. De aller fleste elgene som blir skutt på korte hold som opptil 50 meter er inne i et tett kratt eller tett skog man må da kunne skyte for å plasere skuddet i et "hull" mellom trærne/krattet. Som oftest i en høyere stilling enn ligg som dårlige skyttere aldri prøver seg på før elgen står der. Det krever da mer enn å på en elg som står åpent 150-200 meter unna. Et godt skudd er fortsatt kluet.

 

Om du tar 100 jegere i kategorien "dårlige skyttere" og og sender dem ut i skogen så vil du gå langt flere ettersøk pr. påskutt elg enn om du tar 100 som greit samler skuddan innenfor 20cm på 100m.

Jeg har ingen tro på at en vesetlig del av de 100 dårlige begrenser seg til max. 50m i åpent lende.

Det finnes unntak men det er ikke rare prosenten.

Det er min påstand. Og det er nok noen som føler seg truffet nå men det tar jeg ikke hensyn til i denne saken.

Jaktfeltskyting er nok ikke nøkkeln til bedre skyttere/jegere men det er en enkel billett for dem som er intresert i å lære noe.

Skyteferdigheter kan læres ved å skyte på 10meter. Selvanviser og salongrifle er perfekt, enkelt og billig.

Grunntrening på lange hold er tull.

Link to comment
Share on other sites

ok, så hvor god til å skyte stående på feks 100m trenger man være?

holde 9ern? 7ern?

holder du feks 7ern stående sprer du ganske bra å vil neppe klare skyte gjennom et lite hull i kvistverket........

om man skyter gjennom hull i skogen, hvor god kontroll har man da? hva om det er en liten kvisten du ikke så...

hva om elgen rører seg akkurat når du skyter, hva om hva om....

 

alt blir en avvegning for hvilke situasjoner man skyter på eller lar vær å skyte på.

 

forresten, hva er en dårlig skytter

Link to comment
Share on other sites

Høggern spør: Hva er en dårlig skytter? Hvorfor ikke spørre,hvor lang er en strikk :lol:

Jeg vil i hvertfall påstå at en skytter som ligger jevnt rundt 140 på 10-12 jaktstevner i sesongen, er en langt bedre skytter en de som skyter maks 30 skudd + prøve :wink: Men tar jeg ikke feil, får du vel vridd til noe annet :) Godt nyttår :!:

Link to comment
Share on other sites

hadde vel ikke blitt noe bedre petter solberg av og parkere bilen heller.

For å dra den sammenligninga litt lenger: Jeg vil heller møte ei gammel bestemor som holder jamt førti på tørr asfalt med den gamle Toyotaen sin enn en tjueårig jypling i tunet BMW som tror at han kjører som Petter Solberg. Den første innser sin begrensning, den andre har ofte en tendens til å strekke og/eller undervurdere grensene.

 

Som du skjønner er jeg veldig enig med Dagl og høggern i at en som er god til å skyte på papp ikke nødvendigvis er en god jeger. Men at alle blir bedre skyttere ved å trene, og at man bør tilstrebe å bli en bedre skytter hvis man skal jakte er vi nok enige om alle som en her inne ;)

Link to comment
Share on other sites

For å gå litt åfftåpikk.

Eg har dreve med ettersøk nokre år.

Sammt att eg er på skytebana litt meir enn gjennomsnittet.

Det er faktisk i liten grad sammenheng imellom hvor mange ganger bruker på prøva.

Og kven som skadeskyt/bommer på jakt.

Det kan fort bli att den som skyt mykje og godt på papp, får litt væl høg sjølvtillit.

Mens en som skyt middels er litt meir forsiktig med kva skuddsjangser som blir brukte.

Men tilslutt so vil eg no berre sei att alle har godt av trening!

Link to comment
Share on other sites

uansett hvor god eller dårlig en er til og skyte,så er det den som holder i børsa som avgjør på jakt.det med og ta riktig avgjørelse har mer med erfaring og gjøre.det kan vel alle være enige om.jaktfelt er og blir en skytter gren med noe trenings verdi for dem som skyter veldig lite.dette med at dem som er gode på papp får for stor selvtilitt er greit nok.men bommer du på pappen så bommer du i skogen og det er helt sikkert.og skadeskyting det har skjedd, og kommer til og skje igjen selv den beste,men selvsagt må vi jegere gjøre vårt beste.det er det ingen tvil om

Link to comment
Share on other sites

ok, så hvor god til å skyte stående på feks 100m trenger man være?

holde 9ern? 7ern?

holder du feks 7ern stående sprer du ganske bra å vil neppe klare skyte gjennom et lite hull i kvistverket........

om man skyter gjennom hull i skogen, hvor god kontroll har man da? hva om det er en liten kvisten du ikke så...

hva om elgen rører seg akkurat når du skyter, hva om hva om....

 

alt blir en avvegning for hvilke situasjoner man skyter på eller lar vær å skyte på.

 

forresten, hva er en dårlig skytter

 

Mye hva om her. Legger man seg på den linja er det ikke mulig at noe kan bli bra nok. Og likevel sier du at det er bra nok.

9ern er super skyting til elg men holder sjelden til småvilt.

Skyter man 7ern og bedre på stående som du spør om vil jeg si at man er en stabil skytter selv om spredninga er "stor".

En dårlig skytter er en som sliter med å samle 2 skudd innenfor 30cm, selv i liggende stilling med anlegg. Og som må skyte prøven X antall ganger for å få dokumentert prøven.

 

Men nå har vi sporet helt av. Dette hører inn under tråden "storviltprøven". Denne gjelder "jaktfelt".

Link to comment
Share on other sites

¨jaktfelt skyter jeg for det er en gren,og gjøre et topp resultat,det får fram konkuransje instinkte i en.det er det di fleste skyter for når det kommer til saken.har en for eks sett seg et mål pm at i dag skal jeg skyte 146p så blir jeg skuffa om det blir 142p,sånn er det bare :P også er det mange ålreite folk som en treffer rundt om.og til slutt kaffe og vafler.takk og lykke til med jaktfelt 09

Link to comment
Share on other sites

Har ett spørsmål ift. avstander på finaleløype og figurer. De få finalene jeg har skutt siden jeg startet med dette, det være seg FM eller NM finaler later til, naturlig nok, å ha lengre avstander på figurene samt kortere skytetid enn vanlig. Dette er jo for å skille bedre, og det er greit, men er det noen som vet hvordan avstanden til blinkene blir satt? Siden dette virker å være lengre enn "vanlig maksavstand" på figurene, er det noen som kan si noe om dette? Legges det på en viss prosent av opprinnelig maksavstand for skiva, som holdet kan strekkes til i div finaler?

Link to comment
Share on other sites

jaktfelt er sikkert god skytetrening. men å si at det er den beste treninga for feks storviltjakt kan sikkert diskuteres.

 

hva er maxavstand? 200m?

 

relativt små blinker...

 

oppgitte avstander...

 

skyteklær tillatt...

 

konkkurransevåpen ofte...

 

man har med seg en polstra kasse til å sitte på...

 

opparbeidede standplasser ofte...

 

korte løyper(hørte noen klagde over løyper på 1-2 km... man blir jo nesten anpusten å da blir d vanskelig å skyte).....

 

joda, men det er nok god skytetrening ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du vil fram til med komentarene over??

blir man nødvendigvis en bedre jeger av å skyte jaktfelt?

hvis man skal kalle det trening for jakt er vel avstandsbedømmelse et must?

 

blir nesten som å si at man blir gode soldater av å drive med miniatyrskyting....

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du vil fram til med komentarene over??

blir man nødvendigvis en bedre jeger av å skyte jaktfelt?

 

Absolutt ikke. Men man blir helt klart er bedre skytter.

Men hva var vitsen med å komme med kommentarene over? Kunne du ikke spurt direkte, i stede for å gå "gå over bekken etter vann".?

Skjønner ikke hvorfor du drar fram maxavstand, skivestørrelse, sportervåpen, sittekasse osv.

Og oppgitte avstander har du hengt deg opp i X antall ganger. Hva er galt med det?

Link to comment
Share on other sites

fordi jaktfelt blir framstilt som det som er saliggjørende for om man er e god jeger eller ikke.

jeg vil si at en som kommer inn på 12 meter av en elg, å så skyter den(da klarer selv en mann med 3-4 forsøk på prøva å treffe elgen) er en MYE bedre jeger enn en som ligger på en knaus å skyter elgen på 434 lasermålte meter med tofot og kulebanekompensator på sauern sin......

han som skyter elgen på 400+ er sikkert en god skytter. men om han er en god jeger fordet, det kan vi jo diskutere til vi blir blå i fleisen.

 

men beklager om noen føler seg tråkka på når jeg nevner ting om jaktfelt. er ikke ute etter å rakke ned på noen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, en som kommer innpå 12m og får skutt er MULIGENS bedre til å smyge seg inn på elgen enn en som skyter på mange lasermålte meter.

Nå har jeg liten tro på at det er noen som greier å stille inn på 12m avstand på en elg. I mer enn 5% av forsøkene.

 

Syns å huske at du hadde skutt en elg på 12m sist høst.

Gjør du det ofte eller kom elgen til deg?

Link to comment
Share on other sites

gjør det ikke ofte. men jeg kom til elgen, ikke motsatt ;)

å på 12 meter så traff selv jeg :)

 

men du har rett. er sjelden man kommer inn på så kloss hold og i tillegg har helt rent skuddfelt.

 

forresten: mener ikke rakke ned på jaktfelt som skyteform. om jeg har sagt ting noen oppfatter som mobbing av jaktfelt beklager jeg min svære munn......

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet svaret på mitt spørsmål ang finaleskyting da, eller skal vi i denne tråden bruke enda flere sider på hva en god jeger er, og om jaktfelt gjør en til en bedre jeger eller ikke, eller kan partene kanskje være enige om å være uenige, for dette drar ut.....? :roll: Etter det jeg kan lese så var ikke dette det opprinnelige temaet til tråden heller.

 

Her sakser jeg fra mitt eget innlegg på forrige side:

Har ett spørsmål ift. avstander på finaleløype og figurer. De få finalene jeg har skutt siden jeg startet med dette, det være seg FM eller NM finaler later til, naturlig nok, å ha lengre avstander på figurene samt kortere skytetid enn vanlig. Dette er jo for å skille bedre, og det er greit, men er det noen som vet hvordan avstanden til blinkene blir satt? Siden dette virker å være lengre enn "vanlig maksavstand" på figurene, er det noen som kan si noe om dette? Legges det på en viss prosent av opprinnelig maksavstand for skiva, som holdet kan strekkes til i div finaler?

 

 

.....og høggern, du virker som en grei kar som vet mye om skyting og lading, men har selv sagt at du aldri har prøvd jaktfeltskyting.....kanskje du skulle prøve det i vinter og reflektere litt over dine egne argumenter, som du har ytret i denne tråden, etter endt sesong?

Link to comment
Share on other sites

hvilke argumenter da?

 

oppgitte avstander?

opparbeidete standplasser?

skytejakke?

konkkurransevåpen?

 

om du ser bort fra dyrefigurer og at børsa har kikkertsikte og et par tre detaljer til er ikke jaktfelt så veldig forskjelling fra DFS-felt med oppgitte og korte avstander. å det har jeg da skutt litt av ;) så hva som gjør det til så veldig mye bedre trening for jegere enn DFS skyting(som i tillegg ofte har ukjente avstander, og ofte hold godt over 200m) er da litt uklart for meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev det jeg gjorde av 2 grunner: 1)For å kanskje snart få slutt på denne diskusjonen som i løpet av de siste 2 sidene har tilført lite nytt og ikke omtaler temaet som trådstarter spør etter og 2)Selv om ikke du tror det er så store forskjellen mellom DFS og JFF-skytinga så hender det at man får en annen oppfatning da man faktisk har prøvd det :wink:

Link to comment
Share on other sites

joda, jeg skal gi meg.

de beste skyttere er vel de beste jegerne ;)

å jeg har sannsynligvis ikke peiling på skyting med rifle ;)

(å jeg har mer enn et snev av ironi over dette innlegget, om noen ikke forstår det)[/quot

 

Mer kvervulerende person en deg,er det ikke mange av her på forumet tror jeg :evil::evil:

Du er litt artig også da :D

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet moderator

 

høggern, dette her skal jeg tolke som forsøk på humor, og avstår derfor å kommentere. Lykke til med skytinga i vinter, det være seg DFS-felt eller jaktfelt! Håper du får tid til å prøve jaktfelt da jeg er sikker på at du kommer til å like det :)

 

Edit: den skrifta var ikke lett å se nei :lol:

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har tatt litt av. Har tidligere nevnt det. Det har gått mer i retning av hvor god en en jeger er etter skytedyktighet eller det å stille innpå viltet.

Jeg mener skytekvalifikasjoner i forhold til jakt har noe å si. Høggern mener at det å stille innpå viltet har mer å si.

Greit nok. Men så må jeg jo også si at høggern har tatt sine runder på skytebanen i DFS regi og kjenner godt til den biten.

Han har tatt flere avtrekk enn det mange andre kan slå seg på brystet med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med Høggeren i at det er kansje best slik som DFS har det med ukjente avstander, slik var det med jaktfelten også.

Men der ble det omgjort fordi det var en del personer som viste avstandene og da kom diskusjonene om det var rett.

 

Men Høggeren... Jeg er ikke enig i at det å skyte på over 200m(DFS). Der er nok jaktfelt mest å samenligne med jakt. For du skyter vel ikke på vilt på over 200m vel Høggeren? I så fall spør jeg om det er å utøve human jakt?

 

Om du skal si noe i det heletatt om hvor god jeger man er uten å trene med våpnet, så ber jeg om at dere vet hva dere gjør og utøver human jakt der viltet ikke skal lide unødig.

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet moderator

har jeg sagt at DFS skyting er mest å samenligne med jakt?

hm. tror ikke det.

 

for at jegeren skal utøve human jakt er det mange ting i tillegg til våpenhåndtering som må jobbes med. er her moral og etikk, som holdninger til hva man skyter på, når man skyter eller ikke, hvor lange hold man skyter på, osv som i tillegg kommer inn.

 

men en ting kan jeg være enig i. om alle andre faktorer er like, er skyteferdighet det som vil avgjøre hvem som er den beste jegeren av 2 individer.

Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje ikke noe å lære av jaktfelt. Men prøv å ta en runde.

Et par vesentlige forskjeller er forbud å bruke reim og ikke lov å støtte armen mot kroppen i stående. Såkalt lang arm.

Svært mange DFS skyttere bruker å slite med det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvis jaktfelt er ment som jakt trening, hvorfor er det føringer på reimbruk og vinkel på armen på stående?

svært mange jaktvåpen har jo reim ;)

Jepp, og som regel brukes reima til å bære børsa etter ;)

 

Jeg regner med at tanken bak dette er at "hvis du har tid til å spenne deg inn i ei skytterreim, har du også tid til å finne en trelegg å legge an på". Ergo vil den mest relevante ståendestillingen for jakt være nettopp lang arm uten reim. Sjøl er jeg ikke 100% enig, men jeg ser logikken.

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet moderator

Jepp, og som regel brukes reima til å bære børsa etter ;)

 

Jeg regner med at tanken bak dette er at "hvis du har tid til å spenne deg inn i ei skytterreim, har du også tid til å finne en trelegg å legge an på". Ergo vil den mest relevante ståendestillingen for jakt være nettopp lang arm uten reim. Sjøl er jeg ikke 100% enig, men jeg ser logikken.

ja som regel brukes børsa til å bæres å ikke til å skytes me heller(på jakt)

men jeg har banereim på jakrifla mi.....

 

men om tanken er "hvis du har tid til å spenne på deg en reim..." så er jo stubbe til å sitte på, god tid til å finne stilling, osv ting man også må forby.

 

feks kan man gjøre som det var på 2 av holdene på MIL NM i år, skytetid 50 sek og 1 min, utgangstiling bak standplass, magasin på standplass, på ild fikk man flytte seg fram lade og skyte...

 

om sånne regler kommer inn, da har jeg forståelse for forbud mot å bruke reim feks å da bynner vi snakke jakt trening...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...