Jump to content

Jaktfelt


pettern

Recommended Posts

jaktfelt løype.tenkte jeg skulle legge ut en trå her ang figurer og størelser,hold.vet det er regelværk på dette i jff regi.det jeg tenkt var at det kunne vært noe forandra på.for eks 1 større figurer,men mindre inner soner for og skille.noe lengre hold.skyte på ei skjære på 20m er ikke akkurat noe jakt relatert spør du meg.kansje en standplass med kortere skytetid.er jo litt arti med forandringer og.vet at mange går i skyttergrava når slikt blir tatt opp,men kom med synspunkter. :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dagens løyper skiller helt klart, og de beste vinner, men jeg er enig i det Petter'n skriver ang. hold. Klart det har sine utfordringer og skyte på veldig korte hold også, men det er noe jeg som gammel pistolskytter mener ikke har så mye med rifleskyting å gjøre. Jeg mener da de ekstremt korte holdene. Har f.eks skutt på Dagfinnrud-skjøra på 22m! Var mange som bommet her da det er fort gjort å skyte under pga. at løpet er langt under siktelinja, og at mange ikke får stilt paralaksen så lavt, men jeg personlig mener at skytinga hadde blitt både mer jaktrelatert og mere lik annen skyting hvis man hadde tilstrebet å fått utfordringa heller ved å strekke holdene framfor å gjøre de ekstremt korte. Dette krever jo mere plass for å lage løypa men det er mange plasser det lett kunne ha blitt gjennomført. På denne måten hadde man jo måtte bli flinkere på vindbedømming osv. Dette er jo en kunnskap som i dag er nesten irrelevant på de holdene vi skyter på. Er meget skjelden det er hold på 200m selv om regelverket tillater dette. Når det er plass til det så burde det gå ann siden det er på papp vi skyter. Å levere lange skudd på jakt er jeg ikke tilhenger av, men det blir jo noe helt annet. All skyting innen jaktfelt er ikke jaktrelatert heller. Hvor mange ville ha jaktet bjørn, ulv eller elg med 223?

Link to comment
Share on other sites

Morsomt...

 

Jeg er egentlig fornøyd med jaktfeltskytinga sånn den er i dag. Man får skilt ut de som trener og ikke. Det å gjøre jaktfeltløypene vanskeligere vet jeg egentlig ikke helt hva jeg tenker om - vi må jo legge til rette for nye skyttere i grenen også. For å lykkes med rifleskyting må en trene MANGE skudd for å bli stabil, og det er fort gjort å dette av lasset hvis man ikke får riktige følelsen med dette.

 

Kortere hold er en tydelig utfordring. 30-40 meter er det mange som detter av på - like mye stående som sittende. Å skille "eliten" tror jeg godt skal gjøres - for de som gjør det bra, ser på jaktfelt som en sport og ikke som trening til jakta.

 

Det jeg imidlertid har tenkt på er om det burde bli opprettet en såkalt "elite-klasse". Forsåvidt er det nok klasser som det er i dag - men - det er sporterne som holder sporten oppe. Er du fersk skytter nå, og skyter sporter kommer du i B-klassa. Vinnerpoeng 146 og oppover. En klarer skjelden å komme seg opp på premieplass med det første.

 

En annen ting man kan tenke over er dagens ammunisjonspriser - og en trenger vel ikke å forvente at det det blir billigere. Hørt fra flere hold at det er ønskelig å lage opplegg med mindre figurer og kortere hold, for å kunne skyte med .22.

Link to comment
Share on other sites

Synes jaktfelt som det blir praktisert av BOJ og Hadeland jaktfeltkarusell er utrolig moro!

MEN merka sist høst at jeg har blitt tregere og mer "på hælane" i jaktsituasjoner. Selv om jeg ganske sikkert har blitt bedre til å skyte presist fra både stående og sittende (om en har god tid), er jeg redd for at all denne presisjonsskytinga med "ubegrensa tid" (2 min) har gjort at jeg blir mer stressa enn før når det skjer noe på jakt. Det hadde virkelig vært en god ide å legge inn minst en standplass med mer realistisk skytetid, gjerne på litt større mål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det kan gjøres flere endringer med dagens jaktfelt:

For det første, man bør gjøre noe for å få alle "elgjegere" på banen. Jeg synes å se en tendens til at det blir mer og mer sport, og de som virkelig trenger treningen, møter ikke opp. Ikke engang på de lokale jaktfeltstevnene. Jeg tror veien å gå er store mål, med små innerblinker. En annen ting er dagens jeger-klasser, som har svært høyt nivå. Men må også representere en JFF- eller JSK-klubb, noe mange jegere ikke gjør. Ett stevne i min nærhet har en "elgjeger-klasse", hvor man kan melde seg på og representere sitt elgjaktlag. Jeg tror dette fører til at terskelen for å reise på stevne blir lavere, og det blir fort til at man drar hverandre med.

 

Jeg er også helt enig i at man gjerne kan variere med skytetider, og da helst noe kortere. Kombinert med store figurer, gir det trening i å gi korrekt og hurtig annet-skudd. Mange kan ikke engang veksle med geværet i skuldra, det hadde de lært fort her.

 

En siste ting jeg vil si, er at man burde bytte ut ett av sittende-holdene med vanlig knestående. Akkurat som på DFS baneskyting, men uten reim. Årsaken til at jeg mener det, er at dette etter min mening er en suveren jakt-stilling. Man er stødig, og man er utrolig mye mer fleksibel enn sittende med støtte på begge knær. Stillingen krever kanskje litt trening ( det er det vi skal gjøre på stevner og på papp...), men har man lært stillingen er den nesten like stødig som vanlig sittende. Selv søker jeg alltid denne stillingen i skogen om jeg har anledning.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Morsomt...

 

- men - det er sporterne som holder sporten oppe.

 

:shock: :shock:

 

Ja-ja godt å ha troen på seg selv...

Ja, men det jo sant!

Se bare på Rogaland. Hadde det ikke vært for at jeg reiser dit og besørger den ene starten i sporterklassene de har hvert år, så hadde det aldri blitt noe jaktfelt der i fylket! :shock:

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke så mye 22 selv, så jeg lurer på hva som er å anse som max avstand tatt i betraktning at forholdene kan bli riktig vindfulle? (Lære å skru; ja. Bingo; nei :) ).

 

Vil det fungere å ha skyttere i 22 på samme lag som grovkaliber, men med egne skiver, eller vil spetakkelet og alvoret skremme vekk de minste? Jeg spør siden det er tungt å arrangere to forskjellige løyper samtidig, og jeg lurer på hvilke muligheter til effektivisering som vil kunne fungere.

Link to comment
Share on other sites

Syns det med 22 jaktfelt er tingen. Det er ganske vanlig her i nordre Nordland og sør Troms at en har 22 klasse i tillegg til den vanlige jaktfelten. Minst like morsomt.

 

Se her er programmet for neste konkuranse: http://www.jaktfelt.net/finfeltskogenopen08.htm

 

 

Hei. siden du har fått inn noe av programet til skogen open kan du jo ta resten av programmet med.

Konkuransen er 07.09.08 så det er bare og møte opp.

Jeg skal selv reise fra oslo for og være med :D

Link to comment
Share on other sites

En skyter 22 i samme lag som den vanlige jaktfelten, bare på andre skiver. Kan hende at det med veldig mange deltakere blir en lang økt for å få dette til, men med omkring omkring 40 starter har det gått veldig greit.

 

Avstandene holdes stort sett omkring 50m, men kan variere mellom 20 og 80m.

 

Programmet for resten av Skogen Open: http://www.jaktfelt.net/grovfeltskogenopen08.htm

Link to comment
Share on other sites

Morsomt...

 

- men - det er sporterne som holder sporten oppe.

 

:shock::shock:

 

Ja-ja godt å ha troen på seg selv...

Venta en kommentar på detta.

 

Men: Se på stevner jevnt over. Hvem er de ivrige arrangørene? Hvem arrangerer de gode stevnene som det frister å reise på igjen senere? Det er i hvertfall slik det er her jeg skyter. Hadde det ikke vært for sporterskytterne hadde ikke jaktfelt - eller jaktskyting generelt vært det som det er i dag.

 

 

 

La dem som vil få drive jaktfelt som en sport!

Link to comment
Share on other sites

Synes jaktfelt som det blir praktisert av BOJ og Hadeland jaktfeltkarusell er utrolig moro!

MEN merka sist høst at jeg har blitt tregere og mer "på hælane" i jaktsituasjoner. Selv om jeg ganske sikkert har blitt bedre til å skyte presist fra både stående og sittende (om en har god tid), er jeg redd for at all denne presisjonsskytinga med "ubegrensa tid" (2 min) har gjort at jeg blir mer stressa enn før når det skjer noe på jakt. Det hadde virkelig vært en god ide å legge inn minst en standplass med mer realistisk skytetid, gjerne på litt større mål.

Dette gjelder meg også . Er blitt en mye "dårligere" jeger etter jeg begynte med jaktfelt. Ikke missforstå men når jeg jakter med kikkertsikte får jeg liksom ikke av gårde skuddet før jeg har siktet meg nøyaktig der jeg vil ha skuddet og da er som regel viltet forduftet. Jeg er jo egentlig blitt en bedre jeger men jeg får mye mindre villt nå enn før. Ikke at jeg sendte av gårde dårlige skudd før heller men jeg skjøt mye raskere.Derfor bruker jeg kun åpne sikter når jeg er på den årlige drivjakta i Polen . Trener på raske skudd på stillestående og rullende blinker og skyter også endel med hagle for å opprettholde kjappheten.

Når jeg skyter og trener jaktfellt ser jeg på det som en konkuranseform og ikke som jakttrening. Men jeg skyter i jegerklassen. Gidder ikke gå med kondomdrakt :lol:

Den 22 løypa har jeg aldri vært med på men høres utrolig gøy ut men her i austagder er det gjerne fra 80 til 150 deltagere på stevnene og da ville det bli altfor mye å arrangere dette på samme dag for alle klassene.

Link to comment
Share on other sites

det med 22 er vel bra det.men da skulle det nok vært en egen løype.eller slik det er i karruselen i buskerud og oppland,jeg skyter selv i sporte og jeg savner mer figurer og hold du får på ordinær jakta.trenger ikke gjøre løypen noe vanskeligere,men det jeg ville fram til med mindre inner soner er at dette vil gjøre det vanskeligere for "eliten".og kansje flere liggene og lengre hold.tenk på reinsjakt der kan det jo fort bli avstand.dette er ingen oppfordring til og skyte på lange hold som ikke er forsvarlig.og en ting til,rekruterig av elgjegere til jaktfelt er og blir en utfordring samme hva vi gjør eller ikke er min meining.meiner ikke at du må være på kongelaget for og jakte elg,men når dem står på bana og er sure for at dem må skyte prøva,da er dem vel kansje ikke inntresert i jakta alikevell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stor fan av dagens system som praktiseres i BOJ og Hadelands cupen. Det er bare en ting jeg har tenkt på som muligens ville gjøre rekruteringen lettere. I mine øyne er det for lett å ende opp i jakt A klassen. Dagens krav er to stevner med 125 poeng eller mer i løpet av sesongen. Å klare dette krever ikke mye trening, så etter noen år vil jakt A bli den største klassen. Slik burde det ikke være i mine øyne. Derimot skulle det være en liten jakt C klasse som er forbeholdt nybegynnere. En stor jakt B klasse, hvor du finner de aller fleste jegerne som ikke trener mye og en moderat stor jakt A klasse som er forbeholdt de som faktisk trener vesentlig mer en den gjennomsnittelige jegeren. Innslaget for å ende opp i jakt A burde kanskje økes med 15 poeng, slik at du må ha klart 2 stevner på mer enn 140 poeng. De som klarer dette er enten meget gode talenter, eller så trener de en god del. Når de har kommet opp i disse poengsummene vil det med enda litt mer trening være mulig å hevde seg helt oppe i topen. Slik det er i dag er det mange som trener temlig lite som ender opp som listefyll i bunn av den beste klassen.

Link to comment
Share on other sites

Må nesten si meg enig med Hypr. Hvorfor skal man endre på noe som funker :?:

 

De som vil skyte med "kryssfineer-dress, sjukilos-rigg og stjernekikkert" har jo egne klasser. OK, i finaler stiller alle likt, men er det ikke rett at den som skyter best skal vinne da :?: Jeg syntes iallefall det.

 

Og folk som klager på oss med skytterjakke/-dress, Sauer og stor kikkert: alle står fritt til å kjøpe seg det nøyaktig samme utstyret.

 

Og skytestillinger: du kan jo fritt velge om du vil sitte eller stå på kne. Jeg har ikke knær til å skyte knestående, egentlig derfor det ble slutt på DFS- "karrieren" min også. Men at det er en praktisk stilling er jeg enig i.

 

Kortere hold? -ikke for min del. Heller lengre hold og større blinker.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge jeg slipper å skyte med 22 LR på avstander fra 10-80 m så er jeg fornøyd jeg også.

 

Det at det finnes en egen klasse for 22 LR synes jeg er positivt da dette kan være en måte å skape økt rekruttering på. Hvis ikke innføring av 22 skal gå ut over, slik jaktfelten er i dag, så må vi se på hvordan det gjøres i BOJ. Der skyter de på egne blinker i egen løype. Hvis det blir slik at 22-folka skal skyte på samme laget som oss andre er jeg redd det blir enda kortere hold, for det vil jo være praktisk at alle skyter på samme skivene for å spare arbeid for mannskapene. Hvis dette blir tilfellet så tror jeg man vil miste mange flere utøvere som er genuint interessert i skyting, og vil satse seriøst på sporten, enn de man vil få tillført som følge av denne endringen i regelverket.

 

Kostnadsargumentet må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner. Alt man bruker penger på dreier seg om prioriteringer, for de fleste av oss som ikke er "loaded" av gryn. Er man interessert nok i en ting så får man som regel råd til det, bare man er interessert nok og prioriterer slik. Ammo er dyrt, men hobbyer skal koste penger. Se bare på hva bensin/diesel koster i dag. For de alle fleste vil det koste mye mer i bensinpenger å reise til stevnestedet enn hva man bruker på ammo for å skyte stevnet! Kutter man ned litt på vaffler og kaffe kan det også hende man får råd til noen serier til :) Det som er dyrest for oss som trener en del er jo ammoen man bruker på trening, ikke det man skyter bort på stevne. Det kan tørrtrenes mye. Klikkpatroner er jo ikke så ille på pris og 22 LR kan brukes mye på trening slik at man kan ta seg råd til å skyte med noe annet på stevne. I noen familier der det er 3-4 stk. som skyter så blir det mye penger av det men alt koster i dag så jeg vet ikke om dette argumentet ift. at det er for dyrt å skyte veier så tung for meg, men så er jeg ikke noe økonom heller, bare veldig interessert i jaktfeltskyting.

 

Da det gjelder jaktfelt som jakttrening så skal jeg ikke kommentere dette så mye da jeg kun ser på dette som skytesport. De få dyrene jeg skyter i året på jakt klarte jeg å få lenge før jeg begynte med jaktfelt så dette er ikke et tema for meg. Hvis det heretter blir slik at man skal skyte på hold på 10-80m så kommer i alle fall jeg til å takke for meg innen denne skytegrenen, og blåse støv av mine håndvåpen igjen. På feltskytinga der hender det jo at det slenger ett og annet hold på 60-70m. Hadde jo vært typisk at resultatet ble kortere hold enn det det er i dag som følge av overnevne problemstilling, da innlegget til trådstarter bla. etterlyste flere lengre hold :) Murphys lov......

 

...og ja, en ting til. Til dere som aldri har prøvd ei skytterjakke og sitter å surmuler over oss sporterskytterne med stjærnekikkert og betongdress, prøv å skyt noen serier og se om det er så lett å fylle! Kan hende dere blir overrasket. Bare ett tips :)

Link to comment
Share on other sites

Må nesten si meg enig med Hypr. Hvorfor skal man endre på noe som funker :?:

 

De som vil skyte med "kryssfineer-dress, sjukilos-rigg og stjernekikkert" har jo egne klasser. OK, i finaler stiller alle likt, men er det ikke rett at den som skyter best skal vinne da :?: Jeg syntes iallefall det.

 

Og folk som klager på oss med skytterjakke/-dress, Sauer og stor kikkert: alle står fritt til å kjøpe seg det nøyaktig samme utstyret.

 

Og skytestillinger: du kan jo fritt velge om du vil sitte eller stå på kne. Jeg har ikke knær til å skyte knestående, egentlig derfor det ble slutt på DFS- "karrieren" min også. Men at det er en praktisk stilling er jeg enig i.

 

Kortere hold? -ikke for min del. Heller lengre hold og større blinker.

 

8)

 

Enig!

Det er vel ofte å se visse sammenhenger mellom hvem som trener og ikke - før sammenhenger mellom jaktutstyr/sporterutstyr.

Gi Hemstad, Østmo, Lindstad, Holter -You name it- jaktutstyr i en konkurranse. Dem skyter nok ikke dårligere av den grunn!

 

 

 

 

Det jeg har tenkt litt på i det siste er:

Hvorfor skyter folk egentlig jaktfelt??

Link to comment
Share on other sites

For å svare HyprJinta, for min egen del er det for at det er veldig morosam trening til riflejakta! Men som sagt hadde det vært en fordel om MINST en standplass hadde hatt mye dårligere tid eventuelt kombinert med større mål. Bortsett fra dette er det meget vanskelig å forbedre opplegget til BOJ og Hadeland.

Link to comment
Share on other sites

For å svare meg selv, da...

 

Jeg skyter ikke jaktfelt for jakttreninga sin skyld. Hadde jeg bare drevet med jakt, og skulle trent til jakta hadde jeg ikke trent så mye jaktfelt.

Jeg skyter jaktfelt rett og slett fordi det er en fin skytegren og jeg liker det som en sportøvelse.

Alt handler ikke om jakt.

For å ta det så gleder jeg meg mer til jaktfeltsessongen enn til elgjakta!

Link to comment
Share on other sites

jaktfelt er og blir nok en skytegren trur jeg,blir noe annet i skogen med vilt.men når en er på skytebana og ser enkelte kommer med børsa med sluttstykke lukket,mangler bare at den ikke ble tømt på siste års elgjakt.slike ting tru jeg kansje kan bli bedre med at flere skyter litt oftere en bare og få gjot unna prøva.

dette med sporter klassa og "misunelse" er nok noe overdrevet,har en ei børse som ligger godt og bra avtrekk,så skyter en greit på ei vanelig jaktfelt løype ca 136p + -. dette med at jeg ønsker større figurer er jo nettopp for at flere av vanlige elgjegere føler det kan være arti og gå løypa.mange har jo ikke børser som går så godt i benk så di råker di minste figurene.men for all del.jaktfelten er arti slik den er og,jeg gleder meg til ny sesong i boj og njff regi.men først er det elgjakt og rådyr som skal få mye av tia mi :shock:

Link to comment
Share on other sites

Et typisk eksempel, Pettern.

Men - disse er stae jegere, som mener de kan. Ingen kan bedre, og hvis de skyter bedre er det pga utstyret. Trening trenger dem ikke, fordi de rett og slett er suverene.

På ett eller annet vis burde det vært obligatorisk med et skytekurs. Etter jegerprøven, hva må man kunne for å jakte? Jo - akkurat - å skyte!

Det er ikke bare å ta i ei rifle og mene en er skytter.

Det ligger noe i: "En god skytter trenger nødvendig vis ikke være en god jeger, men en dårlig skytter kan aldri bli en god jeger".

 

Selv med å øke størrelse på mål tror jeg ikke man får med fler jegere, som ren jakttrening. Da må man stille obligatoriske krav - som treningsskudd før storviltprøven - at man må delta på f.eks. minst to jaktfeltstevner.

Link to comment
Share on other sites

"vanlige elgjegere"... Hva er det? I mitt distrikt får du ikke disse kara på banen før midten av september om du hadde betalt dem en gang. Elgjakta er for mange en del av en gårdsdrift og det skal ikke brukes mer tid på skytebanen enn de nødvendige 30 skuddene.

 

Jaktfeltskyting derimot er en glimrende skyteform som samler mange skyteinterreserte landet rundt, uansett hvilket utstyr man har. Jeg vil tro at de ca 700 som stiller ijegerklassene under NM jaktfelt i mars er mer med for skytesporten jaktfelt enn for trening til stubbesitting i september.

 

Spriket mellom de som virkelig er glad i skyting og de som må "pines" til å skyte 30 skudd før jakta vil nok alltid være der uansett. Jeg har selv vært med å arrangert såkalte jegervennlige stevner hvert år, med korte hold og store blinker for å gjøre dette litt mer lokkende på elgjegerene men ingenting nytter. :?

 

Så min konklusjon er : la jaktfelten være som den er.... jobben med å få den jamne elgjeger med på disse stevnene er ikke lett .

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er ønsker som spriker når det gjelder jaktfelt, og konkurranse-skytterne vil gjerne holde på sporten. Jeg er enig i at det er sport idag, på linje med annen skyting.

 

Spørsmålet er om man skal la trenings-aspektet fare, da det er vanskelig å få jegerne på banen allikevel. Eller, om man skal tilrettelegge for jegerne, og sette sports-skytingen i annen rekke. Eller, kan man klare å tjene begge deler? Jeg tror fortsatt at det siste er mulig.

 

Selv har jeg vært, og er til dels fortsatt, aktiv jaktfelt-skytter i sporter-klassen. I senere år har jeg dog blitt med på noen stevner for å trene til jakta, mer enn for å drive sporten. Hver sin lyst.

 

Jeg er IKKE enig i at vi bare skal la trenings-aspektet fare. Jeg er IKKE enig i at vi skal dyrke jaktfelt som en sport, og gi blaffen i å forsøke å få flere "jegere" til å trene. Jeg tror det er fullt mulig å få flere jegere på banen med tilrettelegging. En forening i mitt hjem-område har i flere år arrangert jaktfelt med en "Elgjegerklasse", hvor skytterne representerer elgjaktlaget. Denne klassen har økt i deltagelse, noe som er gledelig. Sammen med store figurer og små innerblinker, har denne klassen ført til at flere jegere er med, og det blir fort intern konkurranse innen elgjaktlagene.

 

Vi får ikke vanlige jegere til å reise land og strand rundt for å skyte jaktfelt. Men, vi må forsøke å arrangere stevner slik at de kommer på det lokale jaktfeltstevnet. Jeg tror det er mulig om man tilrettelegger for det. Mindre figurer, lengre hold, startnekt om man ikke er NJFF-medlem, klasser hvor jegerne er slått når de starter...... alt dette er IKKE tilrettelegging for vanlige jegere.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om man skal la trenings-aspektet fare, da det er vanskelig å få jegerne på banen allikevel. Eller, om man skal tilrettelegge for jegerne, og sette sports-skytingen i annen rekke. Eller, kan man klare å tjene begge deler? Jeg tror fortsatt at det siste er mulig.

 

Begge deler går jo fint det.Hvis man ikke bare bruker små-figurer så er det lettere for de med lite trening å få poeng. Det finnes figurer som er relativt store og som har både ei og to innersoner. Ved bruk av disse figurene er det ikke noe problem å skille. Ta f.eks bever, tiur og jerv, disse har alle to innersoner. Er ikke noe i veien for at den innerste ringen kan telle som inner- og resten av dyret som yttersone. Ikke noe problem å skille her, samtidig som figurene er såpass store at de fleste bør treffe. En annen måte å skille på er bruk av flere dyr med poengskive, slik som rev, villsvin, elg og rådyr. Hvis man har 2-3 slike figurer på ei løype som det blir telt poeng på så skiller det fort. Man kan f.eks si at fra 4-er og inn er innersone, og resten av dyret er yttertreff.Sjønner at de som trener lite får lufta slått ut av seg når de skal skyte på Dagfinnrud-sjøra stående på 40m. Her er ikke innersona stor!

 

Dette er noe flere arrangsjører bør tenke over hvis vi skal få med flere. Den senere tida synes jeg det har blitt flere småfigurer og korte avstander, og dette mener jeg er en utvikling i negativ retning. Jeg kommer til å møte opp uansett, men det kan tenkes det er mange andre som mister interessen.

 

Dette er ikke noe kritikk av sporten da den for meg kunne vært lik og jeg fortsatt hadde vært med, men det er lov å tenke litt lenger enn nesetippen, og forstå at andre kanskje har en annen oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på jaktfelt i mange år nå og på mange steder i norge. Jeg ser noen plasser klarer dem og få med vanlige elgjegere som i østfinnmark. Der har dem en jaktfelt karrusell som går i Vadsø, Neiden, Kirkenes,Tana og Nesseby. Den starter på seinsommer og avslutter i begynnelsen av september. Og der har dem en gavepremie på 5000 kr som dem trekker blant jaktlag som som har min. 3 medlemmer og har deltatt på min 3 av stevnene. Den potten ble sponset av statskog slik at flere jaktlag ble med, og det fungere.

 

Jeg har også vært på stevene som bruker småe fig. på alt for lange hold som for ca 12 år siden i Ramsund. Da var det mange som ikke er aktiv skyttere men bare elgjegere som sa dem ville aldri komme tilbake dit.

 

Jeg tror man må finne en balanse med lange og korte hold, og lage en jaktfelt som er morro for dem fleste.

 

Skal i helgen til skogenopen på evenes og der har dem oppskyting med i løypen :D

Så det finnes mange muligheter. ( men og finne noe slik at alle skal blir fornøyd kan vel bli noe vanskelig)

Link to comment
Share on other sites

er helt enig med dem som sier at lokale felt stevner med greie figurer kan være noe for og få med den vanlige jeger,og dette med elgjeger lag som skyter mot værandre er jo litt prestisje i hehe.deltar selv på dette når det er.det som sniper arne sier er og lett for en aransjør med flere poeng delte skiver som svinet og rev for eks.en standplass med 1min skyte tid og svinet på ca 100m sitten.det er jo og noe som får opp stress faktoren litt.om noe slikt blir gjort så krever det jo ikke noe revolusjon egentlig.......kunne og tenkt meg litt tidligre start på felten,kansje komme i gang på januar.ellers så vil jeg og takke arangsjører som tar jobben med og arangsjere felt,skulle og vært standar at deltakelse så får du dette som plikt skudd.er noen som har det veit jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jeg har vært med på jaktfelt i mange år nå og på mange steder i norge. Jeg ser noen plasser klarer dem og få med vanlige elgjegere som i østfinnmark. Der har dem en jaktfelt karrusell som går i Vadsø, Neiden, Kirkenes,Tana og Nesseby. Den starter på seinsommer og avslutter i begynnelsen av september. Og der har dem en gavepremie på 5000 kr som dem trekker blant jaktlag som som har min. 3 medlemmer og har deltatt på min 3 av stevnene. Den potten ble sponset av statskog slik at flere jaktlag ble med, og det fungere.

 

Ja, den skytinga har hvert populær. Men det er FEFO som sponser 6000,-.

Når har du hvert å deltatt på disse stevnene? Har vist ikke hilst på deg.

Link to comment
Share on other sites

ja hvis det er gavepremier som skal til for og få den vanlige jegern ut på feltstevne så støtter jeg det,men trur dem må dytte dem litt i ryggen egentlig,dem er ganske enkelt ikke nok intresert i og delta.så dem som er med og lager lokale stevner må bli flinkere til og mase på di sløveste,kan jo være det skjer et under og dem møter opp til skyting.er jo ikke akkurat bare lokale elglag som trenger og trene ,hva med dem som er på gaupelag.er mye vanskeligre og treffe den. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Synes jaktfelt som det blir praktisert av BOJ og Hadeland jaktfeltkarusell er utrolig moro!

MEN merka sist høst at jeg har blitt tregere og mer "på hælane" i jaktsituasjoner. Selv om jeg ganske sikkert har blitt bedre til å skyte presist fra både stående og sittende (om en har god tid), er jeg redd for at all denne presisjonsskytinga med "ubegrensa tid" (2 min) har gjort at jeg blir mer stressa enn før når det skjer noe på jakt. Det hadde virkelig vært en god ide å legge inn minst en standplass med mer realistisk skytetid, gjerne på litt større mål.[/qu

 

det kan ikke være lett og tilfredstille alle vis det er et problem det at du har 2 min skyttertid.

skjelden jeg bruker noe mer en ca 15 sek på hvert skudd vis det ikke blåser eller noe sånt:

kjøp deg ei skytterklokke og lat som du har bare 1 min da vel

Link to comment
Share on other sites

MEN merka sist høst at jeg har blitt tregere og mer "på hælane" i jaktsituasjoner. Selv om jeg ganske sikkert har blitt bedre til å skyte presist fra både stående og sittende (om en har god tid), er jeg redd for at all denne presisjonsskytinga med "ubegrensa tid" (2 min) har gjort at jeg blir mer stressa enn før når det skjer noe på jakt.

 

Akkurat det samme har skjedd med meg. Får aldri av gårde et skudd før det er for sent med kikkert på. Har derfor gått over til å jakte med åpne sikter og skyter innstinkttivt som med hagle og treffer som fy

Link to comment
Share on other sites

kortere skytetid er jeg ikke meg i mot.men spørs jo hvor kort,trur det blir mer klaging en noen gang hvis folk ikke får ut skuddene sine.og da blir det fort mye mindre poeng.trur og her at dem beste med mye erfaring vil vinne på dette.men et min på en standplass i løypa hadde utfordra mange det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det diskuteres riktignok om konkuransegrenen jaktfelt.

Men hva har forslaget over å gjøre praktisk jakt??? Som faktisk er det de fleste bruker jaktfeltyen til, JAKTTRENING!

Er det ikke så at man skal/bør ta seg god tid på det ene fellende skuddet under jakt?

Jeg har drevet med jaktfelt siden -93 hovedsaklig for å bli en bedre skytter under enhver jaktsituasjon men også for å konkurere.

Og ha en aggresjon under jakta for å skyte fortere er overhodet ikke akkseptabelt.

Det finnes andre skytedisipliner for hurtig (aggresiv) skyting.

Og jaktfelt er ikke en av dem.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jo vært interesant og satt skytetiden til 1 minutt for 5 skudd, da må man nok være noe mer bestemt og aggresiv i skytingen :wink: Selv pleier jeg å få ut skudda mine på 35-40 sek. når jeg har fått øvd inn rytmen. Faktisk skyter jeg best da...

 

Det diskuteres riktignok om konkuransegrenen jaktfelt.

Men hva har forslaget over å gjøre praktisk jakt??? Som faktisk er det de fleste bruker jaktfeltyen til, JAKTTRENING!

Er det ikke så at man skal/bør ta seg god tid på det ene fellende skuddet under jakt?

Jeg har drevet med jaktfelt siden -93 hovedsaklig for å bli en bedre skytter under enhver jaktsituasjon men også for å konkurere.

Og ha en aggresjon under jakta for å skyte fortere er overhodet ikke akkseptabelt.

Det finnes andre skytedisipliner for hurtig (aggresiv) skyting.

Og jaktfelt er ikke en av dem.

 

Enig med deg :D Skyti jaktfelt siden tidlig 90-tallet. Skyter nesten som regel på under halve skytetiden hver gang,men hva så :twisted:

Er ikke den rette veien og gå spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

på et stevne jeg var på i fjor der skøt vi ståene på rådyr hold var 60-70m ,da var skytter tid 1min og 3 skudd.dette var greit.men med 5 skudd så blir tia fort knapp.vi vil vel ikke over på praktisk skyting heller.men jaktfelt er kansje trening for mange,men papp er papp,blir noe anna når en jakter på levenes dyr,da kan ting fort gå galt for den beste.

Link to comment
Share on other sites

Ved kortere skytetid, vil man bli en raskere og bedre jaktskytter,med trening. Det er min påstand! Ikke misforstå "aggresiv skyting" da :? Jeg mener vi får trent opp besluttsomhetsevnen og selvtillit. Selvtillit mener jeg også er veldig viktig og ha i jaktsituasjoner.Selv kjenner jeg mange, som er passe høye på pæra på stevner med fri skytetid, men straks det meldes om "2minutter" osv. så begynner nøkleknippet i buksa og klirre :lol: Så over til jaktsituasjoner. Selv jakter jeg mye hjort,rådyr og elg, og må si det er sjelden jeg føler jeg har veldig god tid, spesiellt på rådyr og hjort. Og føler at all min "hurtigtrening" har hjulpet til at det blir kjøtt i frysen, når det smeller. Det er også fint med jaktfelt, at der får man jo ikke skadeskutt, det blir bare tapte poeng :wink:

Link to comment
Share on other sites

må nok si meg enig med tanke på jakt sitvasjoner ja.er sjelden du har veldig god tid på elgen når du står på litt trange poster.da må en være besluttsom.jeg vil nok heller ha elgen på 2-250m,en på 10 fort og uoversiktlig sitvasjon.men disse sitvasjonene er ikke lett og få til i ei jaktfelt løype heller.det at gode skyttere vil dra lengre hold og mer tjangse skyting på jakt er jeg ikke enig i,dette går mer på erfaring og bedømmning av sitvasjon.så jegere skyt mer jaktfelt og ta det som trening,ikke først og fremst at dere må få til 150p.dette er ikke lett-og skal ikke være det heller :shock:

Link to comment
Share on other sites

"Sjanseskyting på jakt" , ja,det kan være så mangt. En dårlig skytter som såvidt har passert storviltprøva på 5.forsøket, tar vel en sjans med å i det hele tatt løsne skudd på levende dyr :cry: ,mens en godt trent jaktskytter kan avgi sikre skudd i trengte situasjoner og/eller lange hold,som den gemene hop vil fordømme på det sterkeste. Øving gjør mester :D it's simple as that :!:

Link to comment
Share on other sites

ja jeg skjønner at du mener at de som skyter jaktfelt er mye bedre jegere enn en stakkar som må bruke 5 forsøk på å skyte prøva.....

om jegeren som bruker 5 forsøk på å skyte prøva er fullstendig klar over egen praktisk skuddvidde vil jeg ikke se på det som bingo å la han jakte.

jeg er faktisk mye mer skeptisk til luringer som har skutt masse på oppgitte avstander å tror de behersker all skyting på alt av levende dyr.

 

forresten tar alle en sjans ved å skyte på levende dyr på jakt. mye kan gå galt. selv for de som har skutt mye jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

jaktfelt eller ikke.vi er vel alle forskjellige.som sagt så kan alle ha en dårlig dag og skadeskyte-feil dyr osv.er vel ikke noen som har påstått at bare du skyter bra på felt så går alt perfekt på jakt.men med flere skudd årlig så blir du nok roligre i jakt sitvasjoner :cry:

Link to comment
Share on other sites

ja jeg skjønner at du mener at de som skyter jaktfelt er mye bedre jegere enn en stakkar som må bruke 5 forsøk på å skyte prøva.....

om jegeren som bruker 5 forsøk på å skyte prøva er fullstendig klar over egen praktisk skuddvidde vil jeg ikke se på det som bingo å la han jakte.

jeg er faktisk mye mer skeptisk til luringer som har skutt masse på oppgitte avstander å tror de behersker all skyting på alt av levende dyr.

 

forresten tar alle en sjans ved å skyte på levende dyr på jakt. mye kan gå galt. selv for de som har skutt mye jaktfelt.

Føler du deg tråkka på eller :?::wink: Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg skyter ikke på dyr, hvis jeg føler at jeg ikke har full kontroll :!: Men ut ifra egen erfaring kan jeg si at jeg kontrollerer langt vanskeligere situasjoner på jakt nå, enn for 25 år sia da jeg ikke trente noe. Det begynte med at jeg skjønte at mye lerdueskyting, var veien å gå for å få skogsfugl i skauen. Nå skyter jeg mest jaktfelt, litt løpe elg, litt figurjakt og en del skeet for og ikke bli rusten til jakta, skjønt jeg gjør det vel helst fordi jeg syns det er gøy og sosialt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...