Jump to content

Jaktfelt


pettern

Recommended Posts

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alle skiver er elektroniske på 100, 200, og 300 meter. De gangene det er skyting der, så må alle skyte fra standplass. Ingen får lov å bevege seg foran. Og da veit jeg rett og slett ikke åssen jeg skal få gjort dette på en bane. Derfor ser jeg for meg at jeg må oppi skauen en tur.

 

Skivene på 200 og 300 meter er forbeholdt DFS, så dem får ikke det jaktskytterlaget jeg er med på å bruke. Jeg spurte ifjor om jeg kunne få teste 200 meter, men det gikk ikke. Dette laget bare leier dette skyteanlegget 1 dag i uka.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lett bestandig dette med skytterbaner, På meg virke det nesten som noen ikke vil at det skal skytes der, Ligger nok litt ( mye ) i kampen mella DFS -njff dette med tilgang og retter på baneanlegg. Skyt inn senter på 100m og hold heller litt over på 150m og ut. På korte hold som 30m sikter du litt høyt i ringe-fig.Da går detta bra. Trives du ikke med folk rundt deg så reis og skyt i første laget,Da er det kansje ikke så mange der enda, Og du får fine skiver og sikte på

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det vil gjøre det noe bedre, men hos oss på sør-/østlandet skyter som regel arrangørene dagen før (lørdag), da er det som regel alltid et par utenbygdsskyttere med som ikke har anledning på stevnedagen. Som regel er stemninga litt "useriøser" og de fleste skytterne er jegere som like godt kan skyte når de først er satt opp på et stevne i bygda. Har et inntrykk av at Graahund har en god del kontakter hos dere og han kan sikkert finne ut av hvem du kan kontakte.

 

Kan være at du synes at skyting dagen før høres enda mer "skummelt" ut. Grunnen til at jeg tror dette kan hjelpe er at de nevnte jegerne sjeldent er med og skyter på stevnedagen hvis vi ikke har mulighet til å skyte dagen før. De føler nok rett og slett at de ikke har noe i en konkurranse å gjøre, og det tyder jo på at om de skyter dagen før så har de ikke den konkurransefølelsen.

 

Tenker igrunn bare litt høyt her og ser på dette som en startperiode.. Da blir du kjent med skytinga i rolige former og etter et par-3 stevner så tror jeg nok at du uten alt for store problemer lett kan møte opp på stevnedagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle stevner jeg har vært på så har arrangørene kasser (som regel en kubbe eller noe sammensnekra), men dessverre ofte i ulik høyde og til dels ustabile. Ville nok anbefalt å ta med noe selv hvis du har. Bør vel være ca 20-25 cm høy. Før hadde jeg ei grønn ølkasse som provisorisk løsning på et par stevner. Er stabil og perfekt høyde for meg. Vi bruker ølkasser på våre stevner også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

J kunne vært arti og tatt et stevne med mausern og jakthabitt og sett hvor mye forskjell det er. :lol: Hadde nok fort dalt nedover lista tenker jeg,men morro læll. Får håpe det ikke blir bare regnværet når en skal rusle runda,men felt er felt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk melding av en kompis som skaut på Austmarka idag. Han hadde skutt 150, den eneste med fult hus idag.

 

Løypa var:

 

Rådyr, stå 80 meter

Rev, sitt 95 meter

Gaupe, sitt 95 meter

Villsvin, stå 45 meter (10'ern som innertreff)

Sel, sitt 50 meter

Hjort, sitt 120 meter

 

Så nå må jeg revurdere utstyret. Bør vel skyte i canvas-uniform i håp om å fylle runden. Hvis jeg ikke fyller veit jeg hvordan neste uke blir på skula :roll:

Arti med inbyrdes konkurranse. Tre av oss i klassa har juniormedaljer i jaktskyting, så praten går om skyting hele uka. Og den som skyter dårligst av oss ei helg, får høre det uka derpå :lol:

 

Blir nest siste jaktfeltstevnet for min del. Det siste blir på Osen !

Link to comment
Share on other sites

Ser at en del holder på å avslutte sesongen. Vil minne om at vi i nedre Telemark/Austagder har en god del stevner igjen og ofte 2 stevner hver helg.

 

18.04.09 Drangedal JFF

25.04.09 Gjerstad JFF

26.04.09 Sannidal JFF/Vegårshei JFF

01.05.09 Gjerstad JFF

03.05.09 Vegårshei JFF

10.05.09 Drangdal JFF

09.05.09 Drangedal JFF

 

Så visst noen er interessert i en tur til sørlandet, så får dere et par stevner hvis dere vil overnatte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tenkte litt på det med oppskyting til storviltprøva, her er det vel en dato på våren en gang, etter det så får du godkjent pliktskudd, det jeg skulle fram til er hva om datoen kunne vært endra og kansje fått ut flere "jegere" og prøvd seg i feltløypa. trenger jo ikke sette noe veldig høyt krav til poeng sum. dette kunne kansje være noe for NJFF og tenke på.dagens storvilt prøve kan jo diskuteres,kansje mange som sliter på bana kan gjøre det bedre i skogen. For og få godkjent storvilt prøva så må du ha skudda inne på elg-hjort fig bare som eks,men da må du ha deltatt på et jaktfelt stevne før på året. Bare for og gi jegern et tilbud og lette på trykket på bane. dette er og et tiltak for og få flere foreninger til og aransjere jaktfelt.dette er knall fin trening og konkuransje for dem som ser på det som det..Men da må det opp på størelser på figurer og stramme inn på innertreff,dette vil skille uansett.og det blir mer tilbake på det som vi jakter på.Men jeg vil og si at jaktfelten i vinter var bra med med tanke på figurer egentlig. Dette er noe og tenke fram mot ny sesong at løypene blir og se med elg- hjort-rådyr-bjørn.som noe av løypa. en jeger blir bare nervøs og oppgitt hvis det blir bare skjære -bisam -ekorn osv. men dette er noe arransjørene må sette sammen, og gjærne bytte på figurer fra år til år. takk og ser fram til ny sesong

 

mvh

hans petter løberg

Link to comment
Share on other sites

Jaktåret starter 1. april, så stevner skutt etter denne dato teller som 30 obligatoriske treningsskudd for storviltprøven. Med tanke på alle stevnene som skytes i årets 3 første måneder så burde det være en tanke for NJFF å prøve å påvirke DN til å endre reglene slik at stevner etter 1. januar teller som treningsskudd til årets prøve.

Link to comment
Share on other sites

ja det er dette jeg mener, Kan da ikke vær umulig for NJFF og ta seg jobb i denne saken. alt må vel ikke fremmes fra grasrota heller. dette er noe som burde vært lagt inn for landsmøte og kjøre sak på videre i DN. Her kan det kansje kapres mange jegere til hyggelige jaktfelter. dette er tross alt aktiviteter som er under NJFF paraplyen.Om ikke det skulle få det til i inneværene år så går det fort et år.Denne oppskytingen skal og gjelde uaproberte stevner der det lokale NJFF-SKYTTERLAG lager feltstevner som er jegervenlige.Vet om flere stand det er lokale felt stevner som slår an for lokale jegere som ikke vil reise for konkuransen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En kan jo se litt på det med poensum for opprykk og. for eks synes jeg grensa for opprykk i sporterklassa burde ligge noe høyere.det samme for jeger a klassa.Mange skyter seg litt for fort opp og stagnerer der,Da er det bedre og kunne skyte et år til i b klassa og modnes litt før en rykker opp. for sporter a mener jeg at poeng sum burde være 142-44. jeger b så burde det være 132-34 .da vil en og tjene et år til med erfaring og stevnetrening.Det er ikke lett og klare og skyte opp til 150p det må mye trening og du må takle presset. Og når en ser di beste i jeger klassa som tomter osv da skjønner en fort at et år til i b klassa er bare en fordel

Link to comment
Share on other sites

Trykk: "Resultater og skyttere".

Trykk: "Deltakerliste" i øverste meny.

Skriv inn medlemsnummer eller navn og trykk "søk".

Da får du opp skytterdetaljer for deg selv. Der står klasse rett under disiplinen (Jaktfelt = JF).

 

Forutsetningen er at du er registrert som jaktskytter. Er du ikke registrert må du velge "Registrer ny skytter" i hovedmenyen.

Link to comment
Share on other sites

Nei, klassene som står der nå er for 2009. Det kjøres ny klasseføring når alle resultater for 2009 er rapportert inn. Mener det pleier å skje i oktober. Men hvilken klasse du skal skyte i 2010 vet du vel ut fra årets resultater. Har du klart kvalifiseringskravet for opprykk fra din klasse to ganger (evt. 1 gang på NM)?

Link to comment
Share on other sites

Nei, klassene som står der nå er for 2009. Det kjøres ny klasseføring når alle resultater for 2009 er rapportert inn. Mener det pleier å skje i oktober. Men hvilken klasse du skal skyte i 2010 vet du vel ut fra årets resultater. Har du klart kvalifiseringskravet for opprykk fra din klasse to ganger (evt. 1 gang på NM)?

Det blir nok opprykk. Men ville sett det "på papiret" :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

PREMIER har sjekka litt på premier til et evt stevne, og det var ikke så dyrt som jeg antok.

får jo bra pokal til en hundrings, tenkte spesielt og sette opp 2stk veldig store og fine pokaler for premier til beste på rovvilten. her er det tenkt jegerklasse-sporterklasse helt enkelt.

er klart det at folk skyter jo ikke bare for premiens del, men det er nå et minne du har gjort deg fortjent til,og da synes jeg det skal ofres en tanke når det bestilles premier til et stevne. og vinna en liter motorolje er likksom ikke noe stas,kansje noe og ta med seg når en ser på mye folk som ikke venter på premiutdeling. her er det en del med litt dårlig sportsånd. klar over at mange har ei god tid i bil hjem,men læll

Link to comment
Share on other sites

Er altfor mange stevner med "dårlige" premier, eller ubrukelige om man kan si det. Har hørt om noen som har fornuftige premier som økser, foldesager, patronbelter, kniver, primuser osv. Det er jo fine premier og har man det fra før er det fine gaver å gi til andre

Link to comment
Share on other sites

HAr du tenkt til å ha dette som en tradisjon?

 

Vi har hatt 3 jeger felt stevner nå og vi har hatt gavepremier som vi har samla inn rundt omkring. Det er utrolig hva folk velger først.

 

VI har gjort det slik at det velges premie etter resultat lista. Dvs folk velger av ett større premie bord.

 

Ett år hadde vi 4 pakker med 4 toms spiker og 1 tommestokk. De var vekk i løpet av de 7 første. Da var det både kniver og våpen foteral osv igjen på bordet.

 

MEn vi har lurt på å gå over til magnor glass. Som standard premie. Da er det noe som de kan samle på og som er brukande.

 

Har vært på flere stevner hvor det er bare noe "skrap" etter 1,2 og 3 er delt ut.

 

Er ofte litt "pes" med å samle inn og kjøpe alle premiene hvis en skal ha "gavebord" så kan bedrifter osv bli litt lei av tigginga osv. Så vi skalha en ny runde nå å se hva vi skal gjøre med det i år.

 

HAr fått med en jaktutstyrs selger med på laget slik at det kan bli en og anne nlokke premie. Siste året hadde vi et gavekort på en jaktbutikk og den var populær.

Link to comment
Share on other sites

er tenkt som et årlig arransjemang for min del ja, men først få vi se om den foreninga det gjelder er så intresert når det kommer til sak. det med premiering er ikke tenkt som hoved fokus for skytinga, men det skal være noe anstendig som deltagere ikke føle seg snytt når dem reiser at. og håper at dem vil komme at neste år. blir det stevne som jeg går ut fra så blir det i slutten av april-mai.

vi har da lagt litt planlegging på tanke på løypa og, blir ei spennende løype med både lange hold og korte(ca 50m) lengst (200+) da dette ikke er tenkt som aprobiert for 2010. men vil komme tilbake med mer etter møte som er sagt at skal være denne uka.

Link to comment
Share on other sites

For min del vil jeg mye heller vinne ting jeg faktisk får brukt til noe, enn å få en krystallvase som bare blir stående og støve ned. Har også et intrykk av at de veldig mange gir totalt f... i premiene, de går det ann å kjøpe lell.

 

Hvorfor ikke ha små pengepremier istedet? Det er en dyr hobby, patronene kommer ikke fra luften helt uten videre..

Link to comment
Share on other sites

ser poenget ditt påsan, skjønner at mange ikke har midler som røkke. men skal vi byne med penge premier til di beste i di respektive klasser så vil det bli surmuling garanteret fra alle som heller og her ikke klare og hevde seg til topp 3. og drive med jaktfelt og skyte mange stevner og trening da går det en del penger, nesten uansett hva en velger av hobby så går det lett en del penger. personelig så synes jeg premier burde være litt variert,noen ganger kansje noe treværk ellers litt glass osv. og som jeg diskuterte med en som er veldig peiling på dette med og lage feltløyper(han har sett opp flere NM løyper) han mente vi kunne og variere litt med figura på forskjellige hold, noen er jo konsekvent 52m ståene og 2ring inn. hva med og sette den på kansje lenger hold og bruke 1ring inn for eks. og kansje bruke villsvinet til dagfinrud på kort hold og et lite innertreff bare for og gjøre forandringer, ingen har dødd av det.

men litt tilbake på det med premiering så kunne det være lettere hvis en får inn noen sponsorer til stevnet. ikke at det er lett og få noen til og bruke penger på det vi driver med men.

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ til penger kan jo være gavekort fra den lokale utstyrspusheren. Da kan man til og med prøve seg på litt tigging om sponsing. Og hvis man vil dra noen flere sånne deltakere som ikke hevder seg i toppen, kan man bruke "gavepremier" som trekkes blant alle deltakerne, uavhengig av resultat.

 

Det minner meg på at jeg må sjekke gyldighetstida for de to jeg fikk i fjor... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er kjett å få - men du verden så greit det er å ha!!

Et poeng er vel at det er mange arrangører, som kjører forskjellig premiering. Etter vel 10 år i gamet og stort sett bare magnor villmarksserien har jeg en fleng med vaser, et middagssett tallerkner, fine askjetter i likt antall, godt i gang med seidel og likørglass, mangler et fat mv....

Det er veldig fint å ha senere ihvertfall. Og sånn sett er det veldig greit at alle kjører samme serien - framfor ett glass i den serien, og ett glass i en annen serie osv.

Men klart, når en får sin 3. vase for sesongen så blir det jo litt vel. Det jeg har gjort er at jeg har byttet inn noe jeg heller vil ha.

Det har også hopet seg opp litt i premieskapet med glass jeg trolig ikke får brukt, med mindre jeg kjøper resten sjøl. Det er ikke mange som premierer med hvitvin- eller rødvinsglass f.eks.

 

Pengepremier er jeg vel heller litt imot. Jeg har fått en del fine premier, og det er artig å ha og mimre til, men om jeg får noen kroner så er ikke det noe jeg husker eller tenker tilbake til - på noen måte...

 

Men premiering i seg selv er jo ikke alltid like bra... Under fjorårets NM i elg, lerduesti og trap hadde jeg så flaks at jeg kom på 3.plass i F-klassa (!) i lerduesti. Jeg fikk eksakt lik premie for min 3.plass, som min far fikk for en plassering rundt 20.plass (husker ikke eksakt) i C-klassa i trap... Det var bare en premie - men litt skuffende også... ;-)

 

Jeg vet Osen JFL har kjørt bra premieringer i noen år. Mener å ha hørt at dem kjøpte opp mye varer fra en sportsbutikk som gikk konk. Kan f.eks. skryte av en fin sovepose og ei skikkelig hodelykt (detta er mange år sida, men nå-pris ligger vel på ca 300 kr) - så det var knallfine premier som jeg har brukt KJEMPEMASSE!! Sånne generelle ting er jo knall, men det er jo klart at det er en grense for hvor mange hodelykter og soveposer man trenger også ;-)

Link to comment
Share on other sites

Gavepremier er mest morsomt å få, der og da. Etterhvert kan det bli vel mye vaser og glass her og der, og det hadde vært fint å få utstyr istedet. OM du nå ha behov for akkurat DET man får....

 

Pengepremier er utskjelt. Det er kjedelig. Men duverden så enkelt! Vanvittig enkelt å fordele. Istedet for å vurdere pris på hver gavepremie, hvor mye skal være i den og den klassen, hvilken plassering skal få vase og hvilken skal få seidel...... Pengepremier deles på krona, og blir 100% rettferdig. I en tid da færre og færre drøyer til premieutdelingen, er det også enklere å ettersende enn at noen "tar med seg" premien, eller den blir stående hos arrangøren til neste års stevne....

Det må gjerne være vandre premier, hederspremier, medaljer etc. i ett stevne. Men "mengde-premiene" kan gjerne være pengepremier. Unntaket er rekrutt-klassene, der utøverne setter veldig stor pris på en pokal.

 

DFS har kjørt med pengepremier i flere år. Svært enkelt. Premieliste med utregning, og hvor mye hver enkelt skytter skal ha sendes en kontakt i skytterlaget. Som regel kasserer. Samlet sum settes inn på skytterlag - konto.

Hos oss, og hos flere andre skytterlag, samles pengepremier opp iløpet av året. Det utbetales som en sum hvert år. Da vil de mest aktive og dyktige skyttere få en slump med penger.

 

Det som er viktig for en skytter som får pengepremier, er å ikke legge de " i lommeboka" for alment bruk. Da ser men ikke mer til de. Nei, kjøp en ting man ønsker seg for pengene. Utstyr til lading, skyting, jakt etc. som man virkelig trenger. Så husker man at "den xxx der, kjøpte jeg for pengepremier sesongen xx"!

 

Jeg vil slå ett slag for pengepremiene. Det er utrolig enkelt og rettferdig!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Pengepremier blir da ihvertfall fullrost innen hagleskyting. For å ta fjellreven-cup som eksempel: 12 tusen til vinneren, summen avtar med plassene. Dette må da vel være en god løsning, ihvertfall i mine øyne.

 

Figurjaktmesteren har ei hagle til vinneren, slike ting motiverer til stevnedeltagelse!

 

Hadde jeg ikke hatt økonomi til å drive med 5 jaktskytingsgrener hadde jeg helt sikkert ville prioritere, men pengepremier kan gå rett inn i hobbyen igjen, noe ikke krystallvaser og trevirkeprodukter kan..

Link to comment
Share on other sites

nei det er ikke sikkert det er dumt med penger i premie, tenker mest på juniorer og for rekruteringa til sporten. for min egen del så blir jeg nok skyten enten det er penge premier eller ikke men det viktigste er at sporten blir til for dem som ønsker og drive på med dette.

dette med og premiere med penger er og enkelt i den forstand at det bare kan sendes etter til den det gjelder. er redd jeg ikke blir rik av dette læll hehe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...