Jump to content

Go light!


Loddfåvne

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

For den som ønsker seg et lett teleskop til alpin jakt:

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=94230246

 

Har maken, som så langt har vært med på jakt etter Villrein, Gemse, Himalayan Tahr, og forhåpentligvis mange fremtidige turer! 

Kvaliteten på et slikt gjør at man får praktisk nytte av 60x. På billige teleskop er den bare "til pynt"..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har eg motatt ein Stone Glacier sekk som skal med på reinsdyr jakt til høsten.

Må bare testes og brukes litt først.

 

Må også få justert den til å gått noen turer først.

 

Skal på 3 dagers kanotur med bæring om en og en halv uke så må nok bruke den der.

Hive i Lavvo og utstyr for å teste den med litt vekt. Må bære litt i mellom noen vann.

Så er det den personlige formen som må forbedres.

Godt sommerferien er bare eit par dager unna å starte for min del :D

 

Får opp på veranda og begynne å pakke ned lavvo, sovepose, liggeunderlag. kokekar og slikt for å teste før man reiser på tur.

Så kan det ligge i og satse på å ha eit par gåturer i løpet av uka.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har syndet... falt for fristelsen og byttet Zeiss Victory Diavari 1,5-6x42 på 440g til  den tyngre Swarovski Z6i 1,7-10x42 II BT på 520g. Skifte  av montasje til Talley lightweight kompenserte litt, fra 130g til 65g. Endte opp på 3067g, Kimber Montana .308 (45cm pipe) med kikkert og Hausken JD 184. Fremdeles innafor som lettvektsbørse? Bra presisjon IMG_0140.JPG.c503be133657ab9ad126d379b07b2601.JPGmed CFE 223 og 150grs Barnes TTSX, v0 860m/s

IMG_0322.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå nærmer årets høydepunkt seg, og til fruens store forargelse er gjesterommet blitt pakkerom før jakten.

 

Skal ærlig innrømme at jeg har syndet noe i år, da min lettvekts R700 ble byttet ut med en noe tyngre Heym SR21 Montana.

Den skal kanskje på en slankekur etterhvert, men foreløpig har jeg ca 500 gram ekstra på denne kontra 700n. Men så er det et litt annet våpen og da :)

Pent toppet med en Victory 1,5-6x42. 

 

 

Sko har faktisk blitt litt tyngre, da størrelse 48 ikke er verdens mest tilgjengelige størrelse. Fikk tak i en helskinn modell fra Scarpa (veldig billlig) utviklet for norske styrker, som jeg egentlig er veldig fornøyd med. Noe vektstraff, men overraskende god passform og fleksibel såle. Får teste litt, ellers blir det et par Salomon Quest. 

 

Fokus i år blir på klær og sekk, minimum vekt, maksimum brukervennlighet.

 

Sekk

Norrøna Recon Pack 4,6 kg til Norrøna Beito v2.0(gammel pakkramme) 3,2-3,5 = 1 kg spart

Nye Recon Pack er laget alt for komplisert, og et forferdelig unødvendig justeringssystem som bare en interiørdesigner kunne funnet opp.

Sekken ble solgt, og vurderte Stone Glacier eller Kuiu, men er egentlig ganske glad i den gamle pakkrammen - unntatt den infernalske knirkingen...

 

Sekken ble tatt fra hverandre, og da jeg ikke hadde noe passende lakk for hånden, ble det en runde med elektrotape på alle kontaktpunkter mellom ramme og webbing. Da var lydproblemet løst, og webbingen sitter fastere i tillegg, double win.

 

Et par andre jsuteringer ble gjort samtidig:

1. Kompresjonsstropper

Har alltid savnet horisontal kompresjon av sekken, og er storfan av Sea to Summit sine kompresjonsstropper. 

150 kr, og et sett med stropper som passet inn i webbinghullene langs sidene ble dratt rundt sekken på to steder, med åpning foran. 

Største fordelen med dette er ikke kompresjon, men mulighet for å bruke sekken som lastehylle.

Nå er det bare å løsne sekkeposen i topp, løsne kompresjonsstroppene og lempe dyr mellom ramme og pose. Stramme stroppene og alt sitter som støpt uten å måtte styre med for mye i fjellet. 

 

Billigste og beste oppgraderingen på noe utstyr hittil tror jeg, og veier ca ingenting :)

 

2. Rifleholder

Litt nylon webbing, nål og tråd, og jeg har en rifleholder ala Kuiu og Kifaru. Ca gratis. Brukte et par ekstra benknapper fra sidelommene (som er pensjonert for lengst) for å enkelt flytte på den. Med denne kan jeg bære riflen "klar" under armen med en stropp rundt bryststroppen, eller feste den ordentlig langs sekken. 

 

Ulempe med gammel sekk: ingen stretch i lommen nederst på sekkeposen der jeg før har hatt riflen. Ikke veldig stort problem, men upraktisk når enten helt tom eller veldig full.

 

3. Drikkepose

Lite ryddig, men her må jeg legge på vekt.

Mye frem og tilbake, men fant til slutt ut at denne kunne dekke 2 behov og et lite ønske: holde drikkepose, lett tilgjengelige lommer og fluktsekk.

Landet på en Tasmanian Tiger Essential Pack 9l, rimelig, enkel og med molle til radio, kniv etc etc. 

Denne blir festet på venstre side som motvekt til riflen, og vil inneholde radio (på utsiden), regnjakke, kniv, vann, litt proviant, slakteutstyr, papirer og gps.

Hvis jeg vil dumpe sekken midlertidig, blir denne perfekt å ha med seg når man stiller på dyr eller vil bevege seg litt rundt etter å ha tatt av storsekken.

245

 

 

Med denne på plass, vurderer jeg sterkt å enten halvere topplokket, eller fjerne det helt og erstatte med enkelt corduralokk. 

Drittlei å styre med 1 meter med uhåndterlig lokk...

 

Målet er at jeg ikke skal ha noe utstyr på kroppen, hvis uværet kommer og man må dra på varmt eller regntøy, er det kjedelig å styre med belter med kniv, gps og radiolommer som er akkurat for små for radioen.  

 

Klær

 

Alltid litt vrient, da det kan være alt fra 2-20 grader.

Målet er at så mange plagg som mulig kan kombineres, så Budor dressen forblir hjemme, da den KUN kan brukes i kaldt vær.

5 dager jakt, overnatting i koie/hytte.

 

Innerst:

Aclima lightwool t-skjorte - kan alltid brukes innerst, utrolig behagelig i varmt vær og.

Aclima boksershorts 2 stk

Brynje stillongs

Tynn ulltrøye 

Smartwool sokker 2 par

 

Mellom: 

Patagonia R1 Pullover Fleece - puster fantastisk i høy aktivitet, ingen windstopper (pluss)

 

Yttertøy over:

Patagonia Houdini Windbreaker - til alt annet enn kraftig regn

Marmot Precip skalljakke

North Face dunjakke - tynn 800 fill, evt en North Face Vertohvis varmt vær

tnf-verto-micro-hoodie.jpg 

Yttertøy under:

Norrøna Bitihorn Lightweight - 90% bruk, utrolig lett, tørker raskt, ok i vind men nesten eneste lettvekts bukse med ordentlig lufting på lår.

Norrøna finnskogen - valgt fremfor ren skallbukse pga skikkelig lufting på innside lår, kritisk når man skal bevege seg i regn.

 

Ekstra:

Patagonia Trucker Caps

Aclima Ligthwool Beanie Hunter vendar lue

Fjellduk

Hansker - litt usikker på om Mechanix enkle hansker eller Sealskin shooter.

Swarovski SLC 8x30

Kamera (må spare batteri på mobilen, vanntett og myyyye bedre kvalitet).

Tripod ??? - veldig usikker her, men frister.

Sovepose - The North Face Gold Kazoo dunpose

 

Mat

Er jo fort her vekten kommer, så fokus på tørr kaloririk mat.

Ferdig hurtiggrøt blir frokost da det er tilgang på kokeplate etc, skal teste denne med kaldt vann for å se om det er grei lunsj og.

Blir nok spedd på med litt ekstra nøtter og frysetørkede bær for variasjonens skyld.

Middag blir trolig 50/50 Fjordland og Real Turmat.

 

Utstyr er først og fremst valgt på testing og erfaring, men blir revidert når kjøkkenvekten blir tatt frem :D

Får vel oppdatere pakkliste med vekt og litt bilder kanskje da.

 

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ser etter å ha studert innholds-listene på alt lettvektsutstyret som skal ned i de forskjellig sekkene og opp i fjellet, er at det er kun jakta som prioriteres.

Hva med det sosiale og kosen på hytta evt i teltet etter dagens jakt??

En solid middag med godt drikke til og en ørliten nabbe før man kryper til køys må man unne seg mener nå jeg.

Ut fra hva jeg kan lese meg til, så blir det mest frysing, hating og sult i telt og på hytter rundt om i fjellheimen.

Ang mat.....ingenting galt sagt om tørrmaten, men er det noe man ikke skal knipe vesentlig på så er det mat. Om man er heldig og får tung bør, evt noen dager med dårlig vær, da nytter det ikke med Drytech, kaldt vann og Wasa knekkebrød for å overleve....evt nå fram til teltet eller bilen. Skikkelig sikringskost må til i slike høve....OG så mye man orker og trykke nedpå.

 

Skikkelig frokost før dagens jakt må også til, ellers blir det lett sult og depresivitet ut av det, er min erfaring.

 

Og hva med patroner.....ingen nevner patroner....minimum 20 patroner må med til fjells. Vet aldri hva som kan hende.

Comradio, mobiltelefon GPS og kart må med.

Er ikke til å komme utenom, at skal man "til fjells for å jakte rein" som Hellbillies synger om i låta Krasafaren steinbu, så må ting nødvendigvis veie noen kilo.

Under ser dere bilde av hva jeg drar med meg til fjells, noe jeg anser som et minimum av utstyr for ca ei ukes jakt + en bærepose med skikkelig sikringskost. Også Real turmat, som dere ser. Kjekt å trykke ned litt av det til duggurs.

Jeg kan anbefale en god neve med spekeskinke delt i passende terninger opp den reale turmaten Det er saker og metter skikkelig.

IMG_4980.JPG.994e5be6746d858b8ada894a64774db6.JPG

 

Skribleriene over må leses med smilet ørlite granne på lur, men jeg mener bestemt at jakt......spesielt reinsjakt, skal være en blanding av......

stikkord:

- Alvor

- Spenning

- Avslapping

- Sosialt samvær (det er lov å kose seg i eget selskap også)

 

Vi skal ikke i krig langt ned i langtvekkistan. Da må det være lov å slakke litt på det man lærte i forsvaret:)

 

Edited by Castor
  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

At det lurer med seg en liten flaske etellerannetgodt og noen øl er aldri helt umulig ;) 

Synes forresten de "nye" boksene til Ægir er veldig gode, da man får litt mer følelse av å drikke av et ordentlig glass.

Her er det en god blanding ølsnobberi og lettvektspakking; heller to skikkelig gode (og litt sterke) øl enn vanlig pils når man først skal dra det med opp i fjellet.

Ingenting som å sitte på en fjellknaus etter en lang dag og se solnedgangen med en double IPA i neven :D

 

Jeg er så heldig å ha tak over hodet i form av buer/koier, så slipper kokekar og telt etc.

 

Men i forhold til klær er et godt lagsystem nettopp kilden til en behagelig jakt; har litt vel ofte vært på tur med folk som skal tømme hele sekken og strippe helt ned for å få litt ekstra varme på bena...og ganske kjedelig å komme hjem etter endt jakt med masse klær du aldri har rørt.

 

Morsomt du nevner spekeskinke, fikk akkurat samme tips i fjor av en jaktkamerat. Uslåelig snacks på turen også!

Rekker jeg det tenker jeg lage egen beef jerky å ha med i tillegg, DET er Real Turmat det :)

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Castor skrev:

Under ser dere bilde av hva jeg drar med meg til fjells, noe jeg anser som et minimum av utstyr for ca ei ukes jakt + en bærepose med skikkelig sikringskost.

 

Fem flasker vin, en liter sprit, fire bokser øl, tre brettspill og et puslespill... Castor.. WTF !?! 😄😄😄

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Cruiser skrev:

Fem flasker vin, en liter sprit, fire bokser øl, tre brettspill og et puslespill... Castor.. WTF !?! 😄😄😄

 

Ja Castor, skal du pjalle eller på villreinjakt? 😂

 

Eller,  når jeg tenker meg om så jakter jo du på Hardangervidda, og da kommer det nok godt med! Men etter turen opp til hytta med den børa fortjener du virkelig ei kald øl når du kommer frem! 😄

Edited by Kiwi
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Cruiser skrev:

Fem flasker vin, en liter sprit, fire bokser øl, tre brettspill og et puslespill... Castor.. WTF !?! 😄😄😄

Godt observert karer:D

Glemte og nevne i innlegget over, at lenestolen, den lille fjøs-nissen dere ser bena på, oppi lenestolen + de forskjellige spillene og salongbordet, skal IKKE til fjells, men den store fjøsnissen og resten av utstyret......skal på reinsjakt:D

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Om du tar med 4-5-6 patroner, og går saftig overende laaaaangt innpå vidda. Hva gjør du Jamez?

 

Castor, og mange andre, prøverskyter rifla, skrur evt noen knepp om det trengs, og fortsetter jakta. Du legger ut på fottur hjemover for et par-tre dager? 🙈

 

Er annet scenario er jo om det kommer rekende et skadeskutt dyr. Hva prioriterer du - det eller jakta di? 

Edited by Kiwi
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kloke ord fra Kiwi'n og veldig bra formulert faktisk.

Vet aldri hva som kan dukke opp av forskjellige scenarioer oppi fjellheimen....og som allerede skrevet.......patroner og mat bør man nok ikke knipe inn på for a spare noen få gram i sekken.

Så vil jeg understreke at vin, sprit og jakt samtidig........er forbudt......i mitt jaktlag........men hver for seg er det en helt uproblematisk kombinasjon.

Så har jeg et hett tips for å knipe gram ang sprit......og spesielt vin. Kjøp en 3liters papp-vin i stedet for de 4-5 flaskene og flekk av pappen. Da har men spart inn kilovis med glass og papp, for å si det slik.

I mitt jaktlag omtaler vi ikke vin som vin, men røde  blodlegemer......passer mye bredere liksom når man er i fjellet noen dager:)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hovedformålet med "go light" er ikke nødvendigvis å kutte ned på alt mulig, men heller "go efficient" for å fortsette engelsken.

 

Genever flaske er ikke særlig "efficient" ;) 

 

Har selv vært med på å finne ut at en skrue på kikkertmontasjen var løs. Da er det dumt å brenne av halvparten av skuddene sine på å stille inn siktet igjen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser at enkelte lar gram-jakten gå såpass langt at de tar vekk en del av liggeunderlaget sitt. De sparer kanskje 150 gram eller så. Jeg byttet ut mitt gamle z-rest med Exped Downmat denne helga. Du verden for en forskjell i komfort og varme, og jeg kan virkelig anbefale dette. Jaktkompis har Therm-a-rest Neoair Xlite. Det knittrer og bråker på omtrent samme måte som en som roter i potegullposen sin hele natta.  Jeg bærer gladelig disse 500 gram ekstra som mitt veier. 

Jeg testa også ut 100 grams gassboks. Det blir for lite på 3 dager hvis man skal lage mat og kaffe til to jegere.  

 

Som det skrives over her, så er det tull å ha med for lite ammo. Det uhyggelig sjelden at jeg må bruke to skudd på et dyr, jeg kan bare komme på et tilfelle, men allikevel har jeg med et magasin + 12 skudd som får plass i en boks. Hvis man faller og skader seg, så er det greit å kunne lage litt lyd hvis noen kommer for å lete. 

 

Ser at noen har med seg sag. Det har jeg aldri hatt behov for. En god kniv gjør jobben. 

 

Så et enkelt lite mattips som kan gjøre en kald dag litt bedre. 

Jeg kjøper noen poser rett i koppen, pleier å beregne 2 pr dag. Så har jeg med en god pølsesnabb med mye smak og krydder i. Kutter små terninger fra denne og har i koppen sammen med suppa. I tillegg har jeg en neve Unckle Bens hurtigris oppi. Med alt dette oppi, så må man bruke noe mer vann enn vanlig. Jaktkompis pleier å ha sprøstekt løk i tillegg. Supert lite minimåltid når man har ei skive i tillegg. 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her er det mye bra tips for lettere sekk, men jeg er ikke i tvil om at jeg heller vil være med Castor og svette litt enn å la jakta bli en slags survival trening. 

Ser mange ikke tar med sag. Selv er jeg ikke så dreven at jeg klarer å gjøre opp et reinsdyr for bæring uten å sløve kniven. 

Har bestilt denne: https://www.frisport.no/frisport-saga-inkl-sagblad

Vet ikke hvor mye den veier, men skal veie når den kommer. 

Link to comment
Share on other sites

For min del syns jeg 6 patroner holder om det er et dyr du har kort på. Da er det enda rom for å sjekke innskyting etter fall , eller for å skyte et skadeskutt dyr som måtte komme forbi. 

Jeg har til gode å bruke mer enn 2 skudd på en tur. Men, for det meste bare brukt et. 

Skulle 6 være for lite, så ja skal jeg gå ned med et smil rundt munnen likevel, for da har det vært en tur verdt å fortelle hjem om uansett. 

 

Angående knitrende Xlite så kan jeg melde at Neoair Xtherm knitrer mindre og har mye bedre friksjon. Nyeste versjonene av Xlite knitrer heller ikke mye når du ligger på dem, men er fortsatt så glatte at det er vanskeligere å holde seg i ro på . 

Xtherm er uansett bedre egnet da det er mye varmere og veier bare ørlitt mindre. Neoair vs Exped er smakssak?  Om jeg fikk bruke fritt med penger i hvilken som helst butikk for å kjøpe utstyr for reinsjakta så ville likevel ikke Xthermen blitt byttet ut. 

 

Lettere utstyr trenger ikke å gå på bekostning av komfort eller å bli survival trening. 

 

Prøvde en Piranta-Edge til å partere simle på fjellet nå i helga, og må si det var en positiv overraskelse. Kommer nok til å ta med en slik og et ekstra blad på jaktene framover i tillegg til Mora Classic Laminated kniven slik at jeg har dobbelt opp.  

Å skjære opp ribbeina på kalv eller simle blir nok for hard kost for en Piranta-Edge men går faktisk fint med Mora Classic'en. Ganske lettslipt Mora-kniven, men å sette på et nytt blad på Piranta er jo veldig mye kjappere :)

Sag har jeg aldri savna. 

Link to comment
Share on other sites

Havalon har en kniv med sagblad på også.  Bladene på disse knivene er for spinkle etter min smak, men du finner ikke noe som er skarpere.  Jeg bruker en middels stor samekniv av ukjent merke som jeg overtok etter min far. Den er med på alt. Verdens beste kniv så lenge jeg passer litt på den. Men siden dette er arvegods, med høy affeksjonsverdi, så er jeg neppe nøytral i vurdering av kvalitet. Gjennom årene så har den hatt noen runder med bryne, og bladet er nok litt smalere enn orginalt. 

@Greppe når kniven blir sløv, så finnes det råd ;) - jeg har et rødt (fin) DMT minifold i sekken min. Lett, lite, enkelt og billig. 
En annen ting som alltid er i tursekkene mine, er en leatherman. Den har berget mer enn en tur. Tanga er nok det verktøyet jeg har brukt mest. Kun en gang har den ikke greid å fikse oppgaven. 18 grams stingsild med 2 kroker inn i hodebunnen ble for vanskelig. 

 

Xtherm ble vurdert, men var ikke på lager. I tillegg var Exped på tilbud akkurat da, så da ble det valget. Noe tyngre, men med ekstra isolasjon. Jeg frykter at fruen kommer til å legge beslag på dette når hun oppdager komfort. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Hva spiser dere på tur, og hva havner vekta på pr. dag? Til nå ligger jeg på 760g med mat pr. dag, havner da på ca 3500kcal og dette klarer jeg meg fint på. Går hverken opp eller ned iløpet av en uke på tur. Vann er basis som drikke. 

 

Hadde håpet på å komme meg ned til rundt 500g med mat pr dag, og fortsatt ha nok med kalorier i kroppen. 

Link to comment
Share on other sites

Kommer veldig an på hvor lang turen er, på korte turer kan jeg klare meg med noe havregryn miks, sjokolade og tørket kjøtt etc.

Over lengre tid blir jeg kanskje litt mer kresen, så da må jeg ha noe å variere med, men er nok ikke i nærheten av 750g/3500kalorier. Da måtte man evt gått for 100% Real Turmat.

 

Hva består en "dagsmeny" av for deg?

 

Link to comment
Share on other sites

Frokost består av havregrøt/müsli blandet med kokos å nøtter samt sukker. Klinker også til med en kopp kakao

Lunch er det samme, men midre porsjon, men hiver innpå med en snickers å litt varm kakao. 

Middag er real turmat pose. Drikker 0,5l med vann iblandet smak å ”energi”

kvelds er en pose potetstappe med en pølsesnabb til, samt litt smågodt ala ostepop å litt sjokolade. 

 

Sikkert helt feil, men det funker for meg. Vil bare ha ned vekta endel. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt dumt det, går i mye av det samme her, men vanskelig å få det ned i vekt uten å spise KUN sjokolade eller Real, er vel eneste omtrent som er tette nok på kalorier per gram. 

 

Lagde i år noen monsterbagels med perverse mengder ost, kjøttpålegg etc, ikke det beste ift vekt, men veldig greit å ha "måltid" ferdiglagd.

 

Energidrikk på pulver er veldig bra synes jeg, og lønner seg å finne noe skikkelige greier. Hjelper på væskebalanse og inneholder ofte koffein.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kommet frem til at det ikke er nok energi i real turmat til lengre turer. På 9 dagers reinsdyrjakt kjører jeg følgende:

 

Frokost: Havregrøt med tørrmelk, rosiner, sukker og smør. (ca 290gr/porsjon 880 kcal)

Lunch: 100g Helnøtt sjokolade eller hjemmebakt energibrød (700+kcal/100gr) evt en Real turmat. (ca 100-130gr/porsjon 500-700 kcal)

Middag: 100g spekepølse og en pose potetmos m/melk og godt med smør (ca 250gr/porsjon 750 kcal(tar man chorizo feks 950 kcal)

Kvelds: Smågodt.

Evt "flotter" jeg meg med en spekepølse jeg kan kose meg med iløpet av dagen.

 

Ikke den mest spennende menyen, men har funnet ut at den holder godt med tanke på energiuttak -inntak på langtur.

Edited by rotorhead
Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med Real turmat etter altfor mye drytech i militæret! 
Jeg har med en del brød og pålegg faktisk. Ved siden av så tar jeg med biltong og tørka pølser (droewors). Når jeg trenger noe innimellom etter lange økter så fyller jeg på med sjokolade og/eller energibarer.

Jo kortere tur jeg er på, jo mere alright tar jeg med naturlig nok ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen av forsvarets Real poser er å få kjøpt i butikk, men mye av kaloriene ligger i hele posen med drops etc.

I år brukte jeg litt samme taktikk, Ziplock poser med dagens rasjon i camp og ute på tur. Enkelt om morgenen å slenge en "turpose" i sekken ferdig med sjoko, sandwicher, kaffe etc.

Kommer an på jakten selvfølgelig, men prøve å gå litt vitenskapelig til verks, og se at man fikk i seg riktig mengde salt, sukker etc etc. Ikke på noe gram nivå, men helt overordnet.

 

Kuttet nok noe vekt ift tidligere, men opplevde også at jeg aldri var skikkelig sulten eller tom, og hadde spist opp absolutt alt i løpet av turen.

Man tvinger seg selv til litt mer disiplin med porsjonspakker, for merker selv at det er litt for lett å tømme sjokoladelageret ved første hardøkt, og kun sitte igjen med tørre brødskiver siste dagen.

 

Et problem jeg har med Real Turmat er at det gir en veldig kort metthetsfølelse, og tendens til urolig i magen, så blir en total oppveiing mellom vekt, komfort og ytelse.

Link to comment
Share on other sites

@msteirodet var en god ide å pakke slik du beskrev, jeg sliter også med selvdisiplinen og spiser opp alt det gode for tidlig..

 

Jeg kjenner meg igjen når det gjelder metthetsfølelse ved inntak av Real. I tillegg er maten ganske salt. Har egentlig gått over til å ta med Real som en snaks/lett lunch istedenfor som hovedmåltid. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 8/18/2017 den 6.37, vannebo skrev:

 

er dumt å gå mens for ammo. av og til tryner man eller slår utstyr på annen måte og da er der greit  å sjekke .

 

Dette skal jeg sannelig si stemmer... Forrige reinsjakt slo jeg følge med 2 som tydeligvis hadde tryna med våpna sine, for når vi kom innpå dyr, gikk kulene dems alle andre veier enn på viltet. Helt latterlig opplevelse i grunnen...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

hei, har lest denne tråden et utall ganger, etter debyen på villreinjakt og noen år på elgjakt på fjerntliggende jaktfelt her nordpå begynte jeg for etpar-tre år siden å systematisk lette pakningen og føler stor forskjell.

jeg jakter på steder så langt som mulig unna folk , og er trofejeger i den forstand at jeg søker de store opplevelsene, alene med viltet i vanskelig terreng.

her er mitt nåvørend oppsett: 

sekk: stone glacier sky 5100 med xcurve ramme 2,1kg

pose:rab neutrino 200 xl 600gram

liggunderlag: ridgerest 300gram pluss neoair halv lengde200 gram

telt:hilleberg unna: 1,7kg (benyttes endel uten innertelt)

tarp:hilleberg ul 10 750gram

optikk: Swarovski el 10x42 1kg 

swarowski atx 20-60x65 1,64kg

tripod: sirui karbon med swarovski videohode1,56

sammenleggbare gåstaver: black diamond carbon distance flz 400 gram

viltposer: kuiu og tag bags 500 gram

kjøkken: msr titan pot, primus spider pluss gass og skje 800g

drikkepose: platypus hoser 100gr

samband:300 gr (lafayette smart)

dunjakke: mountain hardwear ghost whisperer 250gr

goretex bukse: Arcteryx leaf lt 400gr

klespose: longs, xtra sokker, xtra boxer, arctic brynje 300gram

navigasjon: gps garmin 601, speilrefleks kompass, kart 300 gram

petzl hodelykt: 100 gr

våpen: tikka t3 lite med pse composites multi puorpose karbonstokk og swarovski z3 3-10x42 og ammo 3,5kg

 

solbrille optikkrens,bryne, våpenpuss, 1.hjelp 600gr

 

dette blir totalt 17,3 kg da er jeg klar for opptil 2 uker jakt, da er ikke mat inkludert, setter pris på forslag og tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

@Varras Åpenbart et gjennomtenkt oppsett. Stusset litt på to kikkerter. Hva er vurderingene du har gjort ifm det? Du kunne jo redusert vekten med over 3 kg bare der.. Jeg har brukt en Zeiss V 10x32 i 12 år. Den veier ca 600 gram og fungerer veldig bra. Som drikkeflaske, har jeg brukt de tynne engangs 1 eller 1,5 liters brusflaskene i flere år. (1,5 L veier 43 gram). Flaskene er supersolide.

Link to comment
Share on other sites

har altså en el 10x42 og et spottescope, scopet er ikke alltid med, men synes det er fantastisk til å feks kjønns/aldersbestemme elg, eller en reinsflokk feks er det storbukk i flokken? samt at det er utrolig artig å få betrakte viltet med den, men joda 3 kg er litt det.

har forresten også begynt å bruke handkikkerten fra tripod, og jeg synes det er fantastisk, blir mye lettere å fange opp bevegelser samt at jeg kikkrer mer systematisk.

 

hadde og enswaro 8x32 kikkert, men den har madammen kapret, litt usikker på om 10x32 er anstrengende å se gjennom over tid?

Edited by Varras
Link to comment
Share on other sites

Er noen kikkerter, bl.a. opticron 15-45, 50 og 60mm, som kan barbere bort nesten et kilo fra den du har i dag. Ikke akkurat swarovski, men neimen ikke så langt i fra, i vert fall om en skal regne ytelse pr. gram. 

Edited by Bell
Link to comment
Share on other sites

Har du tripod ville jeg ikke tenkt mye på om det blir slitsomt med 32 eller 42 mm linse. Synes selv 8x er bedre enn 10x for det meste av tiden, men jeg er enig i at 10-12x har noe for seg med store åpne landskap. Spesielt hvis det er mindre flokker man skal finne dyr i på avstand. 

 

Frister ekstremt med ny sekk, og for min del står det mellom Stone Glacier og Exo Mountain Gear. Får kanskje teste pulverdietten også ;) 

Link to comment
Share on other sites

er så imponert over atx 65en at den blir nok ikke skiftet, har ikke sammenlignet side om side men jeg mener den er bedre i dagslys en ats 80 som jeg  har brukt mye.

 samt at ''digiscoping'' med spottescope er utrolig artig.

det jeg vet er at jeg kan hente etpar hekto på videohode, man da må man selvfølgelig over dammen.

Edited by Varras
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

da har swarovski el 10x32 kommet i hus, og nok etpar hekto er skavet av pakningen, da er det bare et nytt videohode som er på lista, (bortsett fra at kimber mountain ascent i 308 til stadighet kommer inn i skallen).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 28.3.2019 den 15.42, Cruiser skrev:

@Varras Åpenbart et gjennomtenkt oppsett. Stusset litt på to kikkerter. Hva er vurderingene du har gjort ifm det? Du kunne jo redusert vekten med over 3 kg bare der.. Jeg har brukt en Zeiss V 10x32 i 12 år. Den veier ca 600 gram og fungerer veldig bra. Som drikkeflaske, har jeg brukt de tynne engangs 1 eller 1,5 liters brusflaskene i flere år. (1,5 L veier 43 gram). Flaskene er supersolide.

og min drikkepose veier 100g for tre liter, blir vel det samme? pluss at jeg  drikker jevnere med slange fremfor flaske.

Link to comment
Share on other sites

En Platypus Hoser på ca 100gram og 2L er genialt. Lettere å drikke mens man går og praktisk i teltet. 

Og veldig greit å ha mulighet for å fylle opp før man går opp i høyden hvor det ikke fins steder å fylle. 

Men når man går der det er bra tilgang på vann er det tull å bære litersvis med vann! Fyll heller ofte eller til og med ha koppen tilgjengelig og drikk rett fra bekken når du går i slikt terreng. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...