Jump to content

Go light!


Loddfåvne

Recommended Posts

Gått et par ganger uten drikkepose, og kan banne på at man roter seg opp på en topp eller i et dalføre uten noen bekk den gangen. Drikker mye vann på tur, så en halvlitersflaske ryker veldig fort.

 

Eneste "problemet" mitt med vannpose er plassering, nedi sekken kan være tungvint, og i sidelommene risikerer man 2-3 kg skjevfordeling av vekt på sekken, merker det spes på dagstur med lett sekk.

 

Har vurdert enkel camelbak sekk stroppet på midten av sekken, evt bare kline til med en Exo Mountain Gear sekk ;) 

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv 0,75l flaske. 

 

Ikke glad i disse posene, mister oversikt over hvor mye vann jeg har. Plutselig tomt... 

 

Ellers har jeg et drikkeregime på villrein og annen fjelljakt, det som er mest slitsomt, hvor jeg drikker skikkelig hver gang jeg komme Rover egnet vannkilde. Flaska er reserve om jeg er blir værende i et område uten vann lenge. 

Tenker man vekt skal det mye til for å slå disse «feite» Imsdal flaskene med drikketut.... 

 

Camelbak flasker er også fine, liker at de har stor åpning når man tar av lokket!

 

 

Edited by Kiwi
Link to comment
Share on other sites

Mye ekstremt ekspedisjonsutstyr beskrevet i denne tråden.

 

Har en historie litt utenom det vanlige. Min jaktkompis er amatørgourmet og liker å kose seg litt over middels. Vi jaktet rein nordvest for Mår på Hardangervidda. Rein var ikke observert i omådet så tidlig om morgenen plukket kompis multer. Ferdig kakebunn, sukker og kremfløte hadde han i sekken. Bløtkaka med multer ble perfekt! To ukjente fiskere ved Kosadalsvannet ble svært overrasket da de ble vekket til bløtkake og kaffe på morgenkvisten :-)   

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Torf skrev:

Ferdig kakebunn - - - - hadde han i sekken.

 

Jeg må innrømme at kakebunn er blant de remediene det aldri har ramlet meg inn å ta med på jakttur, og heller ikke på vanlige fjellturer. Etter mine begreper hører porselensservise og hvit duk til bløtkake, så sekken blir kanskje noe tyngre enn normalt, - men ideen var god, den!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Svært interessant tråd som jeg har fulgt litt av og til.

Må si jeg liker tankegangen og ideen. Hadde en svært trøblete rygg for en del år siden, som tvang meg til å gjøre samme greia. Meget interessant for en som var vandt til å bare bite tennene sammen og bare la svetten sile og mente dette var den ultimate treningen. Men med en historie med ryggproblemer og noen år eldre.........

Jeg driver mest med løshundjakt på elg alene i fjellterreng, litt andre krav, men utfordringene er de samme. Mye utstyr ble byttet ut og noe ble droppet, men på løshundjakt alene må man alltid være forbered på en natt ute i det fri uten å komme tilbake til base camp selv i desember med under -20.

Er alltid på utkikk etter light weight utstyr av topp kvalitet, lurer på hvilke erfaringer dere har med Kuiu Dunjakke og bukse som tidligere nevnt i tråden?

Er de verdt pengene (ikke akkurat billig)?

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Hufsa skrev:

Fattern skal bytte ut god rifla si (finnlight) og står mellom kimber Adirondack og Barret fieldcraft. To av de letteste på markedet, noen som har no erfaring med disse? Og dere gramjegere, hva slags børser rocker dere?

Er veldig tilfreds med min Kimber 84m vertfall! Kommer snart hjem fra rafdal, etter ombygging til .308. Lilja SS løp på 45 cm. 2064g totalt👌

Tipper Fieldcraften er bra også. Men jeg angrer ikke på at det ble kimber! 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FreeSkier skrev:

Er veldig tilfreds med min Kimber 84m vertfall! Kommer snart hjem fra rafdal, etter ombygging til .308. Lilja SS løp på 45 cm. 2064g totalt👌

Tipper Fieldcraften er bra også. Men jeg angrer ikke på at det ble kimber! 

Har jo ascenten selv, men har ikke fått skutt fieldcraften. Så er ikke i posisjon til å kunne gi en mening.  2064g?? Min originale Adirondack veier 2150g. Hvordan er det å skyte når det begynner å bli så jækla lett?

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Hufsa skrev:

 2064g?? Min originale Adirondack veier 2150g. Hvordan er det å skyte når det begynner å bli så jækla lett?

 

Har ikke fått den igjen fra rafdal enda, så har ikke testa. Den var vel 2212g før den ble sendt, i 22-250.

Rifla blir vel akkuratt 3 kg med Svemko Hunter Short og en March 3-24x42 på toppen i talley ringer. Kommer nok rapport her inne på sikt. 👍

Link to comment
Share on other sites

Har en Kimber Montana i 260 remington. Kjøpte etterhvert en lett demper til den. Ikke at det var så hard rekyl, men det var merkbar munningsvipp. Demperen fjerner mye av dette. Veksler mellom aimpoint og 1.5-6x42, har hurtigmontasje. Med aimpoint og demper veier rifla 2,8 kg. Har trent mer på avtrekk og skytestilling i år, og merker at jeg skyter bare bedre og bedre med rifla. Lett børse kan være litt mer vinglete, men det er nok bare trening som skal til. 

 

Har også satt på ei bærereim som har to integrerte, justerbare løkker som en riflestropp. Dette gjør susen for meg sittende og stående på 100 meter.

 

Blitt veldig glad i Kimberen og den andre rifla brukes nå kun på måneskinnsjakt. Når jeg er på hjortejakt og reinsjakt så bærer jeg rifla mer enn jeg skyter. Da setter jeg pris på den lave vekten.

 

Barret vs Kimber kan jeg ikke uttale meg om, tipper at Barret også er gode greier.

Link to comment
Share on other sites

På 10.6.2019 den 17.23, Hufsa skrev:

Fattern skal bytte ut god rifla si (finnlight) og står mellom kimber Adirondack og Barret fieldcraft. To av de letteste på markedet, noen som har no erfaring med disse? Og dere gramjegere, hva slags børser rocker dere?

https://www.rokslide.com/forums/threads/308-in-barrett-fieldcraft-18-or-kimber-adirondack.93740/

 

Kunne veldig godt tenke meg en fieldcraft og hadde den vært tilgjengelig for 10-12 år siden hadde det blitt en sånn i stedet for et tullete rem7 custom prosjekt...

Link to comment
Share on other sites

Stone Glacier 5900 eller den litt større 6900? Jaktturer på en helg til en ukes tid.. Mye gåing. Erfaringer?

 

Har recon-pack fra før. Mye plass til overs i denne på solotur opp til en uke. På familietur er den stappa uansett varighet på turen..

Edited by vwhotrod
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vwhotrod skrev:

Stone Glacier 5900 eller den litt større 6900? Jaktturer på en helg til en ukes tid.. Mye gåing. Erfaringer?

 

Har recon-pack fra før. Mye plass til overs i denne på solotur opp til en uke. På familietur er den stappa uansett varighet på turen..

 

Kommer vel an på hvor mye volum det er i utstyret. Jeg bruker en sky 5100, og har egentlig ikke opplevd noen plassproblemer. Har vel ikke hatt lengre enn 5dagers turer med den sekken. Men man kan jo alltids sløyfe lokket og komprimere sekken om man har en større og. Er vel ikke et hav av forskjell på de vektmessig?

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, vannebo skrev:

 

Kommer vel an på hvor mye volum det er i utstyret. Jeg bruker en sky 5100, og har egentlig ikke opplevd noen plassproblemer. Har vel ikke hatt lengre enn 5dagers turer med den sekken. Men man kan jo alltids sløyfe lokket og komprimere sekken om man har en større og. Er vel ikke et hav av forskjell på de vektmessig?

 

Nei slik jeg ser spekk’en så er det jaggu ikke mye forskjell i vekta..

 

Det er noen forskjeller i funksjon med lommer og Div glidelåser.. 

Edited by vwhotrod
Link to comment
Share on other sites

@vannebo Heller mot 5900 ja.. Etter hvert som man er på gramjakt så blir jo telt, sovepose og liggeunderlag også mindre og mindre slik at 100 liters sekkerom bør duge til relativt lange turer. . Verre når man skal på familietur:-) Får kanskje beholde reconpakken til de tilfellene..

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en liste eller har lyst til å vise fram det dere har med dere på en 4 dagersjakt. I form av hygiene og et såkalt «kill kit?». 

Gerber foldeknivene med utskiftbart blad må vel være ypperlig på reinsjakt, men tanke på vekt og nye blader?☺️ Og hvilke viltsekker bruker dere? Har hørt mye prat om caribou vilsekker, noe å satse på? 

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, ladebenken skrev:

" Kill kit" 🤣 Herregud..youtubegenarasjonen er ankommet... 🤣 

enda en gubbe.. neida 😂

Blir jo fort en titt på YouTube, når ting er spennende og nytt så vil man "oppleve" litt mellom noe visuelt og ikke bare lesing 😂 men ja, kall det gjerne youtube generasjonen. Så du bruker KUN en kniv under alt som omhandler vomming og partering?🤔 ble fort det ordvalget når det er det man hører det om og om igjen.. beklager 😂

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje kva du meiner med hygiene? Må vel vera for og ta vare på kjøtet? Eg har ikkje vore på reinsdyrjakt men har vore på nokon fjellturar over nokon dagar. 

Vill tru at da held med ett tau så så du kan få hengt da opp viss du har mulighet for da, ett par tre bossekkar kanskje til og ha inni sekken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Hufsa skrev:

enda en gubbe.. neida 😂

Blir jo fort en titt på YouTube, når ting er spennende og nytt så vil man "oppleve" litt mellom noe visuelt og ikke bare lesing 😂 men ja, kall det gjerne youtube generasjonen. Så du bruker KUN en kniv under alt som omhandler vomming og partering?🤔 ble fort det ordvalget når det er det man hører det om og om igjen.. beklager 😂

 

😉 

 

Jeg bruker bare en kniv ja. 

 

Greit å ha med noen poser til å ha kjøttet i. 😃 

 

Du slakter på skinnet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har med tre strips til slakting (et på spiserør og et til endetarm (reinens endetarm) og en strips i back-up i tilfelle kløning), eka swingblade kniv og så har jeg med plastikhanskene dra CWD utstyret.  Har av mange grunner også med fjellduk som kan benyttes til mangt, også i forbindelse med slakting eller lagring av kjøttet..

Link to comment
Share on other sites

Etter en jakt der det ble mørkt og snøstorm har jeg fått sansen for slaktesett (kill-kit) pakket klart, så man slipper lete frem i sekken. Liten toalettmappelignende sak med alt av hansker, våtservietter, strips, kniv, poser/putevar, etc. Veldig greit å sette fra seg våpen og sekk og kun ta dette med bort til dyret, for to år siden snødde det såpass at sekken var ganske full av snø hvis man ikke lukket den med en gang.

 

9/10 ganger er slakt ikke noe problem, men det er den siste gangen som du angrer på at du ikke forberedte deg bedre. Og så er det litt ocd-pleie at alt er timet og tilrettelagt... :) 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, msteiro skrev:

Etter en jakt der det ble mørkt og snøstorm har jeg fått sansen for slaktesett (kill-kit) pakket klart, så man slipper lete frem i sekken. Liten toalettmappelignende sak med alt av hansker, våtservietter, strips, kniv, poser/putevar, etc. Veldig greit å sette fra seg våpen og sekk og kun ta dette med bort til dyret, for to år siden snødde det såpass at sekken var ganske full av snø hvis man ikke lukket den med en gang.

 

9/10 ganger er slakt ikke noe problem, men det er den siste gangen som du angrer på at du ikke forberedte deg bedre. Og så er det litt ocd-pleie at alt er timet og tilrettelagt... :) 

HA HA! Se der @ladebenken😂 er ikke bare YouTube generasjonen...

Har du noe erfaringer med div. Kjøttposer msteiro? Er caribou noe du har prøvd?

og noe som jeg alltid har lurt på helt siden jeg var liten.. for de som må kjøre mange timer hvis ikke dager, hjem igjen med kjøttet. Hvordan bevarer dere kjøttet på ferden hjem i bil? Is? AC -3727 og pakker dere inn i all verden varmedresser dere kan finne?

Link to comment
Share on other sites

På 10.6.2019 den 19.51, Hufsa skrev:

Har jo ascenten selv, men har ikke fått skutt fieldcraften. Så er ikke i posisjon til å kunne gi en mening.  2064g?? Min originale Adirondack veier 2150g. Hvordan er det å skyte når det begynner å bli så jækla lett?

2056g var den vel faktisk på min vekt, med gjengebeskytter. 

Midlertidig er det plassert en Leupold vx-2 3-9x33 efr cds i talleyringer, da March'en ikke har kommet enda. Er vel slik den er nå den burde være satt opp egentlig. Svemko Hunter Short demper. 2708g med butler creek deksel både framme og bak. Ikke skutt med den enda. 

Rafdal har virkelig gjort en flott jobb!! 

 

 

LRM_EXPORT_767850344211905_20190624_203508419.jpeg

Edited by FreeSkier
For stor bildefil
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, FreeSkier skrev:

2056g var den vel faktisk på min vekt, med gjengebeskytter. 

Midlertidig er det plassert en Leupold vx-2 3-9x33 efr cds i talleyringer, da March'en ikke har kommet enda. Er vel slik den er nå den burde være satt opp egentlig. Svemko Hunter Short demper. 2708g med butler creek deksel både framme og bak. Ikke skutt med den enda. 

Rafdal har virkelig gjort en flott jobb!! 

 

 

LRM_EXPORT_767850344211905_20190624_203508419.jpeg

Se der ja, snerten sak! Nå blir det Spennede å høre hvordan er å skyte framover!☺️

Link to comment
Share on other sites

Fekk eit xxl-impulskjøp her om dagen. Helsport Sarek 2+ SL. Har Ringstind SL frå før, men har kjent eit behov for litt større boltreplass om eg får lurt med meg ei av døtrene mine. Vekta er ikkje så gale, 1,8 kg. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Hufsa skrev:

Se der ja, snerten sak! Nå blir det Spennede å høre hvordan er å skyte framover!☺️

Skøyt 5 skudd med puss mellom hvert skudd, så serie på 3 også 5 i dag. Alle med anlegg. Serien på 3 var på 21mm. 3 første på 5-skudds var 15mm, de to siste åpnet det opp til 34mm også 44mm. Jeg skylder noe på mirage og at det begynte bli mørkt. Men kan være pipa er så tynn, at det vil åpne seg noe pga. det etter 3 skudd også. (?) 

Også var det skudd 6-14 ut av pipa... Med en 3-9x33. Norma Golden Target. 

Det ser lovende ut vertfall! 

 

Slettes ikke værst å skyte med heller! 

Skøyt ett skudd uten demper, da sparka det litt😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 6/7/2019 at 11:16 PM, KimberM89 said:

Svært interessant tråd som jeg har fulgt litt av og til.

Må si jeg liker tankegangen og ideen. Hadde en svært trøblete rygg for en del år siden, som tvang meg til å gjøre samme greia. Meget interessant for en som var vandt til å bare bite tennene sammen og bare la svetten sile og mente dette var den ultimate treningen. Men med en historie med ryggproblemer og noen år eldre.........

Jeg driver mest med løshundjakt på elg alene i fjellterreng, litt andre krav, men utfordringene er de samme. Mye utstyr ble byttet ut og noe ble droppet, men på løshundjakt alene må man alltid være forbered på en natt ute i det fri uten å komme tilbake til base camp selv i desember med under -20.

Er alltid på utkikk etter light weight utstyr av topp kvalitet, lurer på hvilke erfaringer dere har med Kuiu Dunjakke og bukse som tidligere nevnt i tråden?

Er de verdt pengene (ikke akkurat billig)?

 

Jeg har brukt Kuiu Super Down Ultra (Camo)  jakke og bukse de to siste år på hjorte og reinsjakt, da kombinert med lett goretex fra Arcteryx. Fungerte veldig bra det. «Vannmotstand» for dunet, som  per Kuiu reklamen. Like viktig for meg er bruk som du påpeker, å ha noe lett og varmt i sekken i tilfelle uplanlagte «pauser» på jakt og skiturer. 

Konseptet var så bra at jeg også kjøpte en svært lik jakke men vesentlig billigere fra Arcteryx -Cerium LT i farger som passer bedre til hverdags. Denne får mye mer bruk. Kort oppsummert dekker let dun jakke / bukse fra merker som Arcteryx/Rab samme behov, med samme vekt, til nær halve prisen hvis man shopper litt i nettbutikkene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler.

For eksempel på reinsjakt får du nok mer for pengene å kjøpe en topp tur/fjelljakke i goretex fra Arcteryx etc enn en jaktjakke til samme prisen. Turtøy har så mange ganger høyere volum og større marked, at det presser prisene ned. Spesielt med dun som ikke er så utbredt i jaktmerkene.

 

Arcteryx er fine med det at de ofte kommer i gråfarger, selv om den er noe mørk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som har prøvd å lage delbar stokk, ved å benytte delemekanismen til kajakkåre? Har en karbon kajakkåre, med trykkknapp delemekanisme. Den er faktisk veldig tight, det er null slakk.  

 

Ser for meg en lettvektskasse og sugerørspipe i 6,5, eller .30 med 40cm løp og avtakbak bakskjefte av en karbonstokk. Det hadde vært flott på reinsjakt, men i hovedsak fjellrypejakt, hvor man kunne hatt rifla nedi sekken på tur opp/ned og hagla også nedi.. 

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, msteiro skrev:

Rafdal har laget denne (fra sidene deres). Stilig konsept.

95856222-4A57-44C4-B386-2A1B27B67FB4.jpeg

Vurderte dette, men det gir en noe økt totalvekt. (lurer på om det var snakk om 200g (?) ca. Så droppa det. Jeg går uansett ned rifla utenpå sekken somregel.. 

Link to comment
Share on other sites

Samme her, men noe ala systemet til Manners Compact i en lettvektstokk hadde vært genialt. Innskyvbar kolbe med preset lengde hadde vært ganske praktisk. Med riflen hengende på sekken blir den ganske høy hvis man ikke skal la riflen henge under selve rammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...