Jump to content

Rypejakta 2013/2014


vømmøl

Recommended Posts

Ny sesong krever ny tråd.

 

Fjellstyrene har startet trekning av jaktområder, og vi har faktisk fått flere tilbud med hytte i gode områder.

Regner med vi slår til på Arvasslihytta i Lierne i 2. periode. Noen som har jaktet derfra og kan si noe om området? Regner med at det er bra?

 

Jeg synes det er veldig artig å jakte på steder man aldri har vært før. Vet at der er en fordel å kjenne terrenget, men mye av gleden ligger i å se ny natur. Begynner å bli så voksen at jeg foretrekker hytte også. Lavvolivet er noe oppskrytt. Ihvertfall i ustabilt trøndervær. Hvordan er det med dere som har jaktet i samme område hele livet? Blir dere ikke lei av å gå de samme bakkene? Støkke rype/få stand i de samme krattene? samme utsikt osv... Jeg føler det slik om det blir mange år på rad i hjemtraktene.

 

Av våpen, så har jeg jaktet med en del. Star s/s, star o/u, remington pumpe, benelli comfort. Nå tror jeg at jeg har jaktbørse livet ut. Beretta 682 GE. En fryd å skyte etter ryper i flukt med.

 

Hvor skal dere jakte i år? Hva tror dere om bestandsutviklingen? Hører at revebestanden har minket betraktelig heromkring. Gnagere observeres også i fjellet.

img1444jb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håper på et godt rype og skogsfugl år som vanlig. Jakter mest i Steinkjer kommune "Nord-Trøndelag" Så blir det nok å reise oppi lierne til vinteren ;) Gleder meg Sykt til Rypejakta starter nå, håper min nyinvestering "beretta 686 silver pegion" Passer bedre en mi forrige hagle slik at det blir mere fugl i sekken ;)

Link to comment
Share on other sites

Det blir rypejakt i Sollia og Ringebu, siden vi kjøpte hytte i området ifjor.

Fjoråret var svært dårlig, som alle andre steder hadde nær sagt, så vi håper på ett oppsving iår.

Men store mengder fugl tør jeg ikke håpe på. Jeg er ikke kravstor heller....

 

Men gleder meg til rypejakta uansett!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter skrev:

Hvordan er det med dere som har jaktet i samme område hele livet? Blir dere ikke lei av å gå de samme bakkene? Støkke rype/få stand i de samme krattene? samme utsikt osv...

 

Å følge et terreng i flere tiår. Minner i hver eneste busk. Krattet der hunden tok stand for første gang. Stedet vi felte den siste rypa for den samme hunden 11 år senere. Bjørka der verdens lureste stegg holdt til. Kaffeplassen med gjengrodde spor etter bål. Myra vi snublet over en snøugle. Fjellrabben der hunden og jerven møttes. Den lille dalen som produserte 3-4 kull hvert år. Kalde øl på en slitt hyttetram. Gjenglemte haglepatroner i kjøkkenskapet som ikke lenger er lovlige. Joggebuksa og gummistøvlene man startet sin jegerkarrière med.

 

Et kryss på et slitt kart. Et testamente over hvor man vil tilbringe evigheten.

Link to comment
Share on other sites

Et testamente over hvor man vil tilbringe evigheten.

Jeg vet! :) Jeg har et slikt område selv.

Her skal guttungen få gå sine første jaktturer.(Hvis han vil)

img1443gs.jpg

dscn2251.jpg

 

Men likevel lengter jeg etter å komme meg ut til nye jaktmarker. Det er en egen spenning ved å utforske nytt fjell.

Link to comment
Share on other sites

Der traff du godt Luxus Lungemos. Akkurat slik er det. Forlater aldri mitt jakt terreng som jeg har brukt i 36 år. Kjenner hver Stein, busk, bekk, kratt, osv. Også har mann den fordelen at man vet utrolig mye om viltet og kan drive fornuftig uttak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har tenkt å starte i Sverige 31aug til 2sept, akkurat som i fjor.. Turen går til Jemtland siden jeg har en stuga der som vi kan bo i bare 10-15min biltur fra terrenget. Deretter blir tradisjon tro med lavvo første uka på hjemmebane, har 20års jubileum der i høst. Der er det masse terreng å nesten aldri folk, og bestanden med fjellrype er aldri dårlig! Sist høst var det et normalår, men dårlige resultater på takstering av lirype gjorde at vi ikke fikk særlig mye glede av det da jakta ble stengt etter 3 uker. Siden det nå er observert greit med stamfugl i områdene i vinter, samt gnagere er jeg ganske så optimistisk...

Link to comment
Share on other sites

Eg skal jakte i nytt terreng i år,men blir nok også turer i mitt "gode" gamle terreng.

I det sistnevnte har det bare blitt mindre og mindre ryper i,så har ikke de helt store forventningene.

 

Men satser på gode opplevelser,uttak av fugl eller ei,er mest for turen sin del :)

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til sesongen i år også, de siste 2 årene har eg jaktet i hamlagrø området, så kommer tim å fortsett der, begynner å bli litt kjent og vet om noen faste plaser fuglen har. De to første timene er rimelig harde med rimlig hard stigning men når man er komt på toppen så er det greit terreng å gå i, åpnings dagen i fjord var ufyselig dårlig vær så håper på bedre i år:) Var 2 ganger i fjord, andre gang var det 17minus og veldig flott vær var lite fugl å se. Så får krysse fingrene for mer fugl i år :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min bror har også snakket med noen som har observert bra med kull og store kull i Trøndelag. Så det ser ut til å stemme med dine observasjoner Ertshus93. (Hvis det ikke var deg han snakket med da... :wink: )

Håper det stemmer i hvert fall.

 

Er spent på om noen kommer med observasjoner fra lierne.

Link to comment
Share on other sites

Har sett en del store kull og fått noen rapporter fra andre om det samme. Men nå ser det ut som matmangel og dårlig vær har krympet kullene. I den senere tid har i allefall to kull jeg har fulgt krympet fra 10 til 4 kyllinger og det andre fra 8 til 3 :evil: . Hadde i klekkeperioden fra 2,5 grader og opptill 12 på en god dag. Var på fjellet og fisket forrige onsdag og da var det 4,5 grad og kl 21 på kvelden kom det haggel skurrer. Ett trøstesløs Trøndervær som farer hardt med folk og fe :x . Det er tross alt noe bedre nå men det er vel gjerne for sent. Får krysse fingrene og håpe noe klarer seg.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er selv fra nord Trøndelag, og forrige uke var ikke gunstig Mht kyllingene.

Nå skal det sies at de aller fleste har blitt flygedyktige innen 15 juli, da det er lite omlegging i år. Jeg tror vi går mot et middels rypeår ( og det er jo bra).

Vedr skogsfugln hadde den ultimate forhold de siste to ukene på mai. 25 grader og masse klekking av insekter. Så den røya som har berga fra reven har store kull sier rapportene...

 

Jelan1a: i hvilke områder har du ferdes i? Det jeg vet om var i et område i Verdal og opp mot Grong ...

Link to comment
Share on other sites

Har de siste årene hatt en fast tur tidlig i jakta til Ulvik statsallmenning for å jakte rype. I år er fjell- og lirype fredet i dette terrenget. Trolig fornuftig da bestanden har vært veldig varierende og man har kunnet traske langt mellom hver oppflukt.

 

Så da får vi bare satse på at et alternativ dukker opp innen rimelig tid

Link to comment
Share on other sites

Nordvestlandet: Ok størrelse på både fjell og lirypekulla, men desverre kan det sjå ut som det er langt mellom kvart kull. Men dette er normalt no på sommartida. Forhåpentlegvis er det fleire kull enn det som en ser på fjellturane no. Har ellers observert litt lemen, det hadde verkeleg gjort seg med oppgang i smågnagarbestanden.

 

Rovfugl er nesten fråverande, bortsett frå ravn og kongeørn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal noen turer til området Dønna/Herøy i september og oktober. Helt ukjent i området. Noen som vet om det finnes rype-/småviltterreng i det omlandet? Og hvor man i så fall må henvende seg for jaktkort? Prøvde å søke litt rundt på inatur, men ble ikke helt klok på hva som gjelder der ute. Takknemlig om noen vet! Gjelder å utnytte de sjanser som finnes til å ta med seg fjellstøvler og hagla utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

Skal jobbe de neste 18dagene fram mot jakta :shock: hva gjør man ikke for å jobbe seg opp litt fri?

Så blir dårlig med rekognosering og turer i fjellet for min del, men satser på å gå de vante plassene og sparke opp ei rype eller to..

Området jeg jakter ligger stort sett over 1200meter og har stabile bestander nesten uansett år.. Riktignok stabile lave bestander :D :D

 

Skal dog en tur til nord-trøndelag den 15ende. Et helt nytt terreng som jeg gleder meg stort til å prøve. Får håpe fuglen her er velvillig og i godt humør!

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg det begynner å sitre litt i kroppen ::)

 

Uff, ikke snakk! Kjenner jeg sliter med å holde konsentrasjonen på jobb om dagen. Går bare og tenker på fjellet ikledd høstfarger og rypeskratt i det fjerne.

 

Må slå ihjel all ledig fritid med andejakt.. Andejakten blir som en narkoman på metadon. Suget er der fortsatt, men abstinensene forsvinner :)

Link to comment
Share on other sites

Ares som skal få kjørt seg på fugglen allerede :D

 

Hehe, hadde vært fint det ja, men han er nok litt for liten enda ;) Blir gamle mor som skal få prøve å finne noen ryper bare for å friske opp instingte før vi drar til Sverige på skogsfugljakt neste helg ;) Ares må nok bli hjemme en stund til ;) Blir nok noe trening i januar og utover :)

Link to comment
Share on other sites

At vitringen fra rypene kan variere veeeldig i løpet av dagen er jo helt normalt. Men varmebølgen i denne helga satte bikkja virkelig på prøve. Oppover lia hadde vi mange fine stander(stand også på nyslått fugl) og tildels store kull(et hemmelig sted...). På vei tilbake, tre-fire timer senere, gjennom den samme lia hadde da tempen steget dramatisk(ca25gr) med fønvind. Jeg visste at det lå mye lirype hele veien fremfor oss, men bikkja greide ikke å finne en eneste fugl i god motvind, foruten de få jeg og bikkja nesten bokstavelig trampet på. Moro var det :-)

Link to comment
Share on other sites

sitat Oppdal:

"og 20 ryper pr. km2, som er den høyeste antallet siden takseringene startet(2006)."

 

sitat Vingelen:

"I Ørvilldalen ligger årets totale rypebestand på gjennomsnittet for tolvårsperioden med taksering. På grunn av et

dårlig år i 2012 var det få stamfugler i vår. Dermed er årets takseringsresultat det beste vi kunne håpe på."

 

sitat eidfjord fjellstyre:" Betring i rypestamma, men ingen jakt i 2013"

 

sitat Lom fjllstyre: "Fredning av rype i Veodalen ... Bakgrunnen for vedtaket var resultatet av lirypetakseringa i Veodalen"

 

sitat Trysil Fellesforening.no : "Alle resultatene er klare. På fjellet har det gjennomgående vært meget god kyllingoverlevelse, men beregnet tetthet i de ulike områdene er svært variabel."

Link to comment
Share on other sites

I år er det første gang jeg følger med på resultatene av takseringen, og i den forbindelse lurer jeg på hva man kan regne som et godt resultat? Der jeg skal jakte oppgis det 22 per/km2 og 4 kyllinger per par. Er det bra?

 

22 per/km2 er veldig bra.. 4kyllinger per par er midt på treet.

Link to comment
Share on other sites

Fra dagens Hamar arbeiderblad: http://h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/articleView/true/moduleid/211778/Default.aspx#.Uh9v7X9c3Kc

 

Ikke så ille, selv om det ikke er noe toppår, mange steder. Om ikke ser det da ut som om utviklingen går riktige veien.

 

Mer spesifikt for Trysil/omegn:

 

26.08.13 Resultater fra rype- og skogsfugltakseringene

Alle resultatene er klare. På fjellet har det gjennomgående vært meget god kyllingoverlevelse, men beregnet tetthet i de ulike områdene er svært variabel. Det er en tydelig sammenheng med fjorårets takseringsresultater. De områdene som hadde brukbart med rype i fjor har bra med fugl i år, mens det fortsatt er godt under middels tettheter i terrengene som hadde lite fugl i fjor. For skogsfuglen ser det ut til å være en fin oppgang i Ljørdalen, mens vi ikke har klart å fange opp noen økning i Trysilområdet.

 

Resultater fra årets takseringer (tall i parentes er fra 2012). I Eltdalen og Tverrfjellet, hvor det også finnes fjellrype, gjelder beregnet kyllingproduksjon for lirype. Til sammenlikning er middelår for perioden 2000-2013 lagt inn for det enkelte område.

Bittermarka- 9 ryper/ km2, 5,0 kyllinger/ par. (3 ryper/ km2, 0,6 kyllinger/ par.) Middelår 18 ryper/ km2.

Tverrfjellet- 19 ryper/ km2, 7,4 kyllinger/ par. (13 ryper/ km2, 2,9 kyllinger/ par.) Middelår 17 ryper/ km2.

Eltdalen- 4 ryper/ km2, 7,4 kyllinger/ par. (5 ryper/ km2, 3,6 kyllinger/ par.) Middelår 14 ryper/ km2.

Drevfjellet- 47 ryper/ km2, 6,0 kyllinger/ par. (32 ryper/ km2, 3,6 kyllinger/ par.) Middelår 28 ryper/ km2.

Fulufjellet- 6 ryper/ km2, 5,3 kyllinger/ par. (4 ryper/ km2, 1,7 kyllinger/ par.) Middelår 21 ryper/ km2.

Trysil, skogsfugl- 2 skogsfugl/ km2. (2 skogsfugl/ km2). Middelår 6 skogsfugl/ km2.

Ljørdalen, skogsfugl- 11 skogsfugl/ km2. (1 skogsfugl/ km2.) Middelår 6 skogsfugl/ km2.

 

Kiilde: http://trysil-fellesforening.no/jakt/sm_viltjakt/

Link to comment
Share on other sites

Ferdig med Sverige for denne gang.

 

Det ble en to dagers tur, med (for) fint vær.

 

Jeg ble solbrent og vitring etter kl.1000 lik NADA.

 

Mye av arealet var dekt med bjørkevier opp til kne. Derfor var en hunde GPS uuvnærlig. (garmin 320)

 

Nå er det bare å glede seg til den 10/9 :)

Link to comment
Share on other sites

Jaktet rein i to dager på Hardangervidda øst.

Så to mindre kull (5 + 6), og noen single ryper. Fjellrype alt sammen.

Så mer fjær og skitt enn to foregående år.

For meg ser det ut som en oppgang, men dette er altså bare mine egne inntrykk, og ingen taksering.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...