Jump to content

Rypejakta 2013/2014


vømmøl

Recommended Posts

  • Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vet av minst en plass på Sunnmøre hvor du kjører opp på fjellet, betaler 20 kroner til bomvei og en 50-lapp til jaktkort og så er du i gang. Drøyt å kjøre dit fra Averøy, men det finnes kanskje noen slike ordninger i nærheten av deg. Anbefaler deg å sjekke litt rundt, den lokale leirduebanen er en grei plass å starte :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vært mot fosen i år?

Skal en tur oppi verrafjella på søndag...har hørt rykter om bra forekomster enkelte plasser.

 

En kamerat var på jakt i dag. Flekkjakt. Trodde han. Rypa satt bsolutt ikke på flekkene, men alle andre plasser enn det som er naturlig når den er så hvit som nå... e d muli...

Link to comment
Share on other sites

valgte feil i dag...rypa er nesten blitt hvit.ergo jeg valgte å gå i høyden der det ligger mest snø.men der var det dødt,selv i vierkrattene.kom ned,og da eksploderte det med rype.det viste seg at den satt å beita krøkebær i lyngen.og var veldig var,siden det var lite snø/mest bart....trodde rypene automatisk valgte snø,når dem var hvite?

Link to comment
Share on other sites

Jeg møtte kullene oppe i fjellet. Dvs, jeg gikk i terreng med lite vegetasjon, der var det lite.

Så kom jeg inn i bjørkekjerr med smågran/tettvokst sådan, der sat kullene. Noen små flekker med snø var det og i disse pullene.

 

Det er nesten så man kan spekulere. Møtte og en orrhane laaaangt til fjells....?!?!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Faktisk ble det en liten rypejakt tur på meg i helga.

Dessverre bommet jeg stort, og gjorde ett kraftig feil-valg.... :oops:

Jeg trodde det var en del snø, med skare på, og trodde / håpet at skogsfuglen ville toppe. Så jeg dro avsted med både rifle og hagle, men ikke hund. Var først å skjøt inn rifla for toppjakt, og dro avsted. Men det var nesten ikke snø.... Ikke rim på skogen engang. Så det ble til at jeg gikk over tregrensa en runde. Speidet ned på furukronene, men om den svart klump hadde sittet der så måtte den ha sittet helt på topp for at jeg skulle se den... Selvsagt fant jeg en del rypespor, det var lettført og fint. Fin temperatur og passe vind - for ei bikkje.... Pokker også, at en skal velge feil hele tiden!

 

Men det ble en mosjonstur allikevel. Fikk aldri opp noen ryper heller, men fikk trøste meg med noen bilder:

lpdv.jpg hvqj.jpg

Det var både beitespor og vingespor etter ryper, så de var i området.......

 

 

p7tx.jpgbi0v.jpg

Men en fin tur ble det ihvertfall!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg leste om det samme her http://miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2013/Desember/Farre-fugl-i-fjellet/

Det står at 9 av 14 fuglearter totalt, 8 av 10 i Norge, har gått tilbake i perioden 2000 til 2012. Selvsagt er rypene en av disse, og det er jo rypene som blir slått opp i pressen siden ryper og rypejakt har mye fokus.

Men det skulle vært veldig interessant å vite hvilke arter som er blant de som IKKE har gått ned... Om de har gått opp eller er stabile. Skulle ikke forundre meg om det finnes rovfugler/kråkefugler blant disse artene..... Men jeg har ikke tilgang til hele artikkelen, og har ikke giddet å kjøpe meg den. Så jeg har ikke klart å finne ut hvilke fuglearter som har økt/vært stabile i perioden. Noen som kan opplyse om det?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at forskere kan finne ut noe som mange jegere har vist i mange år :P . I områdene hvor jeg jakter har faktisk rype bestanden gått ned helt siden 1987/88 og den har aldri kommet seg igjen. Det samme gjelder storfugl og orrfugl. Når det er sagt så er det også mye mindre Heilo, vipe, trost, bekkasin enkel/dobbel, brushane/høne, og en rekke små fugler. Det eneste som øker i antall er rovvilt av alle slag :( .

Link to comment
Share on other sites

Slik informasjon(fra ovennevnte artikkel) kan vel lett brukes av media og blir brukt/oppfattet i negativ forstand mot jakt og jeger. Hvilket materiale som er det opprinnelige grunnlag for å lage slike overskrifter er en annen sak. Dette har kanskje lite med jakt å gjøre(står vel antydet det også i en av artiklene). Det som står beskrevet som observasjonsområder er vel over enormt store områder - fra 2002 til 2012. Det er kanskje heller ment at bestandene på disse artene synes å være/kan være sterkt redusert på grunn av f.eks. klimaendringer og bruk av visse biotoper/habitater. F.eks. lirypene har jo til vanlig hatt stort spenn i leveområder fra kyst til høyfjell og i breddegrader. Vi vet vel flere av oss som har vært ute på rypejakt i noen 10-år at f.eks. siste høsten også kunne beskrives som helt ok+..., uten tegn til noe "negativt"... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Noen som har jakta no særlig rundt tr.heim den siste uka (skogsfugl òg forsåhvidt)? Trur kanskje det har snødd hardt endel steder, mesteparten har jo smelta i byen (bortsett fra snøfallet idag da)... Tenkte rundt midtre gaudal f.eks, noen som veit om det er mulig å ta seg rundt til fots framleis?

Link to comment
Share on other sites

Vi vet vel flere av oss som har vært ute på rypejakt i noen 10-år at f.eks. siste høsten også kunne beskrives som helt ok+..., uten tegn til noe "negativt"... :smile:

Vet ikke hvor du har vært, men har jakta rype på Hardangervidda vest/Hordaland i drøye 40 år, og har aldrig sett så lite rype som nå de siste 3-4 åra..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er enig med deg om det.. Ser jeg 15-20 ryper på en 8-9timers tur, så havner det under kategorien "Bra"...

Men når man tenker seg om, så er det jo på ingen måte bra.. Jeg har jaktet i 10år, hvorav de 4 siste årene har jeg tatt ut 3-4uker ferie fra 10.september. Har ALDRI kommet over slike bestander som enkelte på dette forumet melder om.

Føler jeg titt og ofte leser "Var en liten tur med hunden etter middag idag, såg en 80-90ryper bla bla bla..." "Var en tur på fjellet i tåka, ramlet borti en 100-150ryper, godt å få luftet seg litt".... Jeg sitter her og leser og tenker "Hvor i h..... er det disse gutta jakter"

 

Noen av de jakter kanskje i Vesterålen :winke1:

" target="_blank

 

Stort sett opplever jeg hvert år å se store flokker med ryper, men antall flokker pr år jeg ser blir færre og færre. I fjor hadde jeg en jaktur etter fjellrypa der det i hovedsak var 3 flokker, 30 - 50 fugl i hver flokk, som fløy inn og ut av tåka. En morsom opplevelse der det var ryper som satt i tåka og rapet "over alt". I år har jeg derimot sett bare en mindre flokk på 15 - 20 liryper. Men hei, det er jo enda 1/3 av jakta igjen. Satser på en siste tur før jul i morra. God jul :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...