Jump to content

Rypejakta 2013/2014


vømmøl

Recommended Posts

  • Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har vært ein tur nordpå å jaktet . Har gått støkkjakt 4 stk . Gått opp kull på alt fra 5-10 fugler opptil flere ganger . Siste dagen telte vi tilsammen 50 ryper som vi fikk opp . Om noen av disse var ryper som vi hadde støkket opp tidligere vet ingen men gikk ikke etter ryper som hadde blitt støkket opp så det vet vi ikke . Men er e god oppgang fra tidligere . Ble ryper i sekken og . :)

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

 

Kommet hjem etter en uke jakt i Gausdal.

Har aldri hatt makan til vær.... Regn i bøtter og spann, vind og tåke i 4-5 dager, bedre på slutten.

 

Sett bra med fugl :D

Noen store kull (10+) og enda flere mindre (4-8)

 

Vi var 3 mann som jaktet over en unghund, moro å se ungdommelig friskhet...

Det ble 4 ryper og 2 orrhøner.

Rypene var lette og skjære i det dårlige været, trykket noe bedre etterhvert.

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Vært i Finnmark sammen med Jonathan her på forumet. Engelskmannens første tur nordpå og første ordentlige jakt med stående fuglehund. Ok med fugl, men tok ikke kvota noen av dagene pga at vi syns det var for lite fugl.

Fant noen få kull, ellers mye enkeltfugl. De lot vi gå.

 

581154_10151850004470935_1188007272_n.jpg

Camp rype

 

1157639_10151855284345935_179700347_n.jpg

"Gamlemor" skuffet ikke. 4 fuglearbeid på snaue 200m. Det er jenta si det!

 

1234837_10151855332075935_1348765424_n.jpg

"unghunden" våknet opp og ble jeger! Det var verdt hele turen! Her med sin første rype for sesongen, og Jonathan's første rype :) Stort øyeblikk for begge jegere.

Link to comment
Share on other sites

Nylig vært i Øst-Finnmark på jakt. Veldig gledelig å se at bestanden har tatt seg opp og virker sterk! Men det er ikke så lenge siden den var litt sjaber, så jeg vil formane til uttak med måte.

 

Gikk uten hund og så vel kanskje tre-fire kull per kvadratkilometer. De besto omtrent av fire-seks fugler, men de gikk ofte på vingene før vi kom på skuddhold. Hadde vi hatt hund ville ikke bag limit vært noe problem, men det var ikke et mål i seg selv. Fuglene vi fikk var friske or raske de, bortsett fra en enkelt kylling som virket litt pinglete.

 

Både lirypene og fjellrypene så ut til å ha det bra, selv om jeg ved neste anledning skal ta med meg ei finkalibra børse på fjellet. Det var til å bli gal av å se rypene gå opp og lande 70-100 meter unna og kikke på deg. Å så prøve å kravle eller rusle mot den mens man later som ingenting, for å så se den gå på vingene før du kommer på skuddhold igjen, var frustrerende. Jeg tror jaggu de har begynt å skjønne at tobeinte skapninger med lange stokker betyr trøbbel...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tiende fra Kval- og Ringvassøy og fra Troms innland? Var på Kvaløya 12. sept., halv dag. Stor flokk med fjellrype observert, men skjære fugler. Ingen liryper på tross av mye trasking. Tenkte meg til innlandet idag, men er usikker på akkurat hvor. Hørte det skal være ok rundt Altevann. Andre som har hørt noe? Hva med Divi og Rosta?

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg surra rundt i Troms så erfarte jeg at det er mye dårlig der oppe, spesielt på Kvaløya... Jeg ville valgt område med omhu for å beskytte stammen. Er det ikke noe annet å jakte på der da? :winke1: Lite erfaring med jakt på innlandet.

 

På store Blåmann har jeg sett endel ryper, men jeg turte ikke snike rundt med salongen i et så populært turområde :P

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra to dager jakt på Reinøya.

Bra med fugl, men den er lett og vanskelig å komme innpå. Den sitter stort sett i skogen siden den er hvit og det er lite lauv igjen på kjerrene i vanlig ideell høyde.

Mange situasjoner for min valp på åtte måneder å lære av.

Det ble en rype som lille barnet fant for meg litt lengre fram etter at jeg var usikker på om det ble treff. Det var stas.

Link to comment
Share on other sites

Var på dagstur på rypejakt i innherred , Nord-Trøndelag i går. Det var dårlige forhold. Regn, tåke og vind. Vanskelig å komme inn på skuddhold. Så over 20 ryper og ei orrhøne. Bedre enn forventet. Vi fikk kun ei rype, men alt i alt oppløftende.

Link to comment
Share on other sites

Er det minusgrader ute så bør du henge den inne så den ikke avkjøles for raskt. Kuldeforkorting gjør kjøttet seigt. mellom 5 og 10 grader er passe temp. Jeg lar rypa henge i ca 30 døgngrader før den fryses ned hel. fjærdrakta er den beste embalasjen.

Opptining bør også gjøres sakte. Gjerne kjøleskap 3 døgn før tilbereding.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet rype i helgen, med dårlig resultat.

Fredag gikk jeg fra dalen, og hadde fin stand på en tiur som resulterte i to nydelige bom i tett bjørkeskog....

Ett av skuddene ble tydelig anvist...

ynx9.jpg

 

Så ikke stort, for ikke å si - ingenting - videre. I ei pause fikk vi besøk av to reinsdyr på trekk. Bare moro det, siden jeg har fått mitt dyr....

k2kq.jpg

 

Da vi skulle fortsette etter pausa, så jeg blod i fjellduken til bikkja....

Hun hadde skåret seg opp mellom pote og hæl på ene bakbenet dessverre. Mye skifer i området, så det var nok årsaken. Det var bare å få på bandasje, koble og gå ned igjen. På veien måtte jeg over ett gjerde, noe som resulterte i revnet gore-tex bukse... Idag var dagen...! Heldigvis slapp vi å sy bikkja, og det ser ut til å gro bra med fucidin og bandasjering.

 

Lørdag gikk jeg i andre områder, uten å se ei fjær.

Søndag i samme område som fredag, fant tiuren omtrent på samme sted. Men nå ble det støkk i medvind som yngstebikkja er dårlig på. Så også ei ugle 4rih.jpg

 

Og på vei ned igjen en reinsflokk som hvilte

ygf2.jpg

 

Like etterpå i kanten av bjørkebeltet feste bikkja stand. Jeg gikk opptil, kommanderte reis og hun reiste som en kanon! Inn i ett bjørkekjerr, og opp gikk to ryper. En rett fra i håpløs tett bjørk, den andre bøyde så jeg fikk en liten glenne å skyte i. Full fart på rypa, drøyt 20 meters hold og rent sideskudd... Det ble med andre ord bom! Sendte det andre etter i bjørketetta i frustrasjon (så at det ikke var andre personer i bjørkekrattet, som var fritt for løv...).

Dett var dett, som en nylig avdød person sa!

Mye opplevelser i helga, men lite fangst. Svært lite observasjon av ryper.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

bekrefter mitt inntrykk av rypebestanden i Nord-Trøndelag:

http://www.nrk.no/trondelag/rypekrise-i ... 1.11269853" target="_blank" target="_blank

Nå har jeg akkurat kommet inn dørene etter å ha vært i akkurat samme området som de som sier dette til nrk Trøndelag.. Makan til svartmaling å tøys! Leste i hytteboka det de skrev der, bodde selv på samme hytte som de har vært på, og selv i drittvær fant vi ok med rype i dette området! Vi pratet også med de som var der i dagene før oss i knallværet, og de hadde sett bra med rype inne på fjellene rundt om der.. Man må gidde å gå et stykke, ikke sitte på første haugen å surmule for at det ikke var fugl på den haugen slik som det var i fjor, eller året før for den saks skyld.. De hadde sågar tid nok til å se over datostemplingen på en del av maten som stod på hytta, for å så klage i hytteboka over at det var "mye" gammel mat som skulle vært kastet der. Gamle gretne gubber kalles slike!

Link to comment
Share on other sites

Ja, bra at fjellstyret fikk gi et mer balansert syn i saken. Etter mange rapporter virker det for meg at det er store variasjoner fra mange hold og mindre grunn til å svartmale tilstanden over hele fjøla. Har også selv fått bekreftet oppflukt på 100-talls ryper på en dag -og nær halvparten i noen andre områder. Og det finnes dager der rypa har tydelig flyttet på seg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter på grensen mellom trøndelag og nordmøre. Sammenliknet med de siste 3 årene er det kanskje litt mindre ryper, men ikke betydelig.

Området jeg jakter har minmum 1 times gange før man er i jaktterreng. Dette tror jeg er med på å bevare bestanden. Her er det stort sett fjellrype.

 

Det som har vært utfordringen er at rypene er helt hvite, men ingen snø å se. Neste tur tar jeg med rifle. Hvor mange meter anbefaler dere at jeg skyter inn rifla på? Det er en 222.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra jakt på Ringvassøya i helga.

Så vel en 70 ryper på dag en, og 40 på halv dag to.

De har trekt opp i ura, evt. sitter de i skogen hvor det er nok skjul. Det er ikke mange steder siden lauvet er nesten borte fra alle trær nå.

De er i ferd med å bli lette, og er vanskelige å komme innpå.

Ikke noe tendenser til at den flokker seg enda, men med snøfall i høyden (over ca 700 meter så det ut til) de siste to-tre dagene er det nok ikke så mange ukene unna.

Valpen på 9 måneder fikk trent en del, selv om det er krevende for henne når fuglen er så lett.

Satser på en dagstur neste helg også.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke lenge til snøen legger seg på de fleste fjell rundtom.. Tenkte å ta meg noen feriedager og kline til med en 5dagers tur f.om kommende fredag. Fjellrype er målet..

 

Noen som har noen tips om område som kan være artig å prøve? Trenger ikke tilgang på hytte, men det er såklart et pluss om det finnes hytter i terrenget.

 

Noen som er villig til å dele tips angående noen "gode/greie" terreng? Send meg gjerne en pm dersom du ikke vil dele det med hele norge.

 

Jeg er ikke kresen.. Trenger ikke å se tjukkt av fugl, men vil heller ikke gå i et fugletomt terreng.

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei knallhelg på fjellet nå!

Ikke på grunn av fangsten, men i nydelig vær!

 

Nærmest vindstille, varmt, sol... Noen snøflekker her og der. Selvsagt ingen farger igjen, men helt nydelig. Gikk i brynje begge dagene og det var mer enn varmt nok. Helt utrolig i Oktober. Men slik var det vel over hele sør-norge i helgen, så det er vel egentlig unødig å si.

 

Så brukbart med fugl, men den var lett. Rypene hadde kommet i draktskifte, men var langtfra hvite.

På lørdag så jeg totalt 15 ryper (10 + 4 + 1). Forsiktig stand på første kullet, og under avansering ble det støkt. For langt hold for skudd også. Andre kullet på fire ble støkt under foting, og siste enslige steggen ble støkt av meg. Lurte litt på hunden etter det må jeg innrømme... Men det var veldig varmt, det var midt på dagen og jeg antar (håper) det luktet lite av dem. Ingen skudd løsnet.

 

Søndag så jeg totalt 16 ( 1 + 1 + 4 + 10 ).

De to første i svært tett bjørkeskog. Stand for tett på den første, og den andre gikk opp før jeg kom opp i standen. Egentlig nære nok, men i bjørkeskog som en åker... Lenger opp, på hvitmose / myr, festet hunden stand mot ett lite einerkjerr. Når jeg nesten var framme lettet 4 stykker litt til høyre for bikkja, på min side. Første skudd bom i forfjamselsen, på andre skuddet sanset jeg meg og det ble felling.

10 minutter senere ny stand, nå litt usikker på en brink. På kommando reiste hun ikke som en kanon som vanlig, men avanserte nærmere. Kullet gikk under avansen, på noe drøyt hold. Men jeg plukket meg ut en fugl i utkanten, og dro på. Den datt rett ned, og kom ikke til å skyte mer. Helt greit, to fugler holder for meg.

Veldig bra avslutning på en strålende helg. Yngstebikkja gjorde en god jobb hele helgen, da den eldste er sykemeldt med skade siden forrige helg.

pvym.jpg

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei, ser at det er enda noen som jakte på ryper :D .

Jeg jakter i NT, og muligens er det bedre med fugl i år en i fjor. Men likevel er det kun en brøkdel av de bestander vi hadde for noen år siden. Alle som må går 1-2 timer, for å komme seg til et godt terreng for å finne 20 ryper, og sier til seg selv at «dette er ikke så dårlig likevel.» Mmmm?? Tenk at for 15 -20 år siden gikk dere same strekking og hadde sett kansje 300 eller mer. Jeg jakter på et terreng der finnes ikke noe limit på fugl. Kunne had skudd mer en 20 ryper på en tur. Skudd kun 1 for bikkja. Blir ikke mer eller for resten av sesongen. Håper at jeg vil se resultater neste sesong muligens ikke. Jeg forstår dere, det er meget godt å har bytte med hjem. Kanskje må vi innse at der er lite fugl i fjellet? En dø rype legger ikke egg. Selv om det er variasjoner enkle plasser, så er det viktig å lå de som finnes hekke til neste år. Kyllingene vil kunne fulle opp de biotopene som er helt tomt for fugl nå. På sikt vil dette komme alle til gode som elsker disse fugler. Skyt and, gås, rugde, ravn, kråker, etc. for de som vil har mat for familien.

God jakt til dere og forhåpentligvis blir det bedre en gang i livet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg om det.. Ser jeg 15-20 ryper på en 8-9timers tur, så havner det under kategorien "Bra"...

Men når man tenker seg om, så er det jo på ingen måte bra.. Jeg har jaktet i 10år, hvorav de 4 siste årene har jeg tatt ut 3-4uker ferie fra 10.september. Har ALDRI kommet over slike bestander som enkelte på dette forumet melder om.

Føler jeg titt og ofte leser "Var en liten tur med hunden etter middag idag, såg en 80-90ryper bla bla bla..." "Var en tur på fjellet i tåka, ramlet borti en 100-150ryper, godt å få luftet seg litt".... Jeg sitter her og leser og tenker "Hvor i h..... er det disse gutta jakter".

 

Uten å gå i altfor mye detalj, så har jeg de siste 4-5 årene jaktet på så og si hele Rondane, Østerdalen, Jotunheimen, Dovre, Valdres, Skjåk, Vestlandet. Jeg skal ikke påstå at jeg har vært innom ALLE jaktfeltene i disse områdene, men de av mest betydning, har jeg vært å jaktet i.. Og jeg har aldri sett noen store flokker med 200-300 ryper.. Jeg har kanskje 2-3 jaktdager, de siste 5årene hvor jeg har sett en 80-90+ ryper, og har hver gang nesten bare gått rundt og måpet og glemt helt å jakte.. Har blitt rypesafari :)

 

Så ja.. Bestanden er ikke god.. Håper virkelig jeg får oppleve rypefest på fjellet, slik jeg leser om fra gamledager.

Link to comment
Share on other sites

Dagens jakttur resulterte i en noe snodig rype, er dette betennelse etc etter tidligere skadeskyting eller er det noe annet?

Merk at området rundt kulen er plukket, men at det med fjærdrakten så ut som rypen hadde en tennisball i brystet.

 

dWtHWm1E.jpeg

Rk5hZXVH.jpeg

 

Beklager om noen mistet lysten på rypemiddag : )

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter på grensen mellom trøndelag og nordmøre. Sammenliknet med de siste 3 årene er det kanskje litt mindre ryper, men ikke betydelig.

Området jeg jakter har minmum 1 times gange før man er i jaktterreng. Dette tror jeg er med på å bevare bestanden. Her er det stort sett fjellrype.

 

Det som har vært utfordringen er at rypene er helt hvite, men ingen snø å se. Neste tur tar jeg med rifle. Hvor mange meter anbefaler dere at jeg skyter inn rifla på? Det er en 222.

 

Hmm, har en liten mistanke om at jeg traff deg og en kamerat på en parkeringsplass søndag 6. oktober...? Dere hadde jakta i tåkehavet på lørdag. Stemmer det? :)

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg om det.. Ser jeg 15-20 ryper på en 8-9timers tur, så havner det under kategorien "Bra"...

Men når man tenker seg om, så er det jo på ingen måte bra.. Jeg har jaktet i 10år, hvorav de 4 siste årene har jeg tatt ut 3-4uker ferie fra 10.september. Har ALDRI kommet over slike bestander som enkelte på dette forumet melder om.

Føler jeg titt og ofte leser "Var en liten tur med hunden etter middag idag, såg en 80-90ryper bla bla bla..." "Var en tur på fjellet i tåka, ramlet borti en 100-150ryper, godt å få luftet seg litt".... Jeg sitter her og leser og tenker "Hvor i h..... er det disse gutta jakter".

 

Uten å gå i altfor mye detalj, så har jeg de siste 4-5 årene jaktet på så og si hele Rondane, Østerdalen, Jotunheimen, Dovre, Valdres, Skjåk, Vestlandet. Jeg skal ikke påstå at jeg har vært innom ALLE jaktfeltene i disse områdene, men de av mest betydning, har jeg vært å jaktet i.. Og jeg har aldri sett noen store flokker med 200-300 ryper.. Jeg har kanskje 2-3 jaktdager, de siste 5årene hvor jeg har sett en 80-90+ ryper, og har hver gang nesten bare gått rundt og måpet og glemt helt å jakte.. Har blitt rypesafari :)

 

Så ja.. Bestanden er ikke god.. Håper virkelig jeg får oppleve rypefest på fjellet, slik jeg leser om fra gamledager.

 

Tydelig at det er store forskjeller i Norges land og rike. Det er jo også en stor forskjell på observert fugl om man jakter lirype eller fjellrype. Jeg er ihuga fjellrypejeger, og blir skuffet hvis jeg ikke ser minimum 50 unike fugl. Er det over 100 er jeg fornøyd, og alt over det er bra. I favorittområdet er flere flokker på 40-50 individer snarere regelen enn unntaket. Mulig fjellene jeg trasker i er "heldige". Det er generelt lite jaktpress etter de første helgene og fuglen er ekstremt sky selv tidlig på høsten. Bestanden holder seg godt også, år etter år, selv om det var en bitteliten nedgang i fjor. I år er det normalt igjen, selv lirypa har fått store fine kull. Hvor lett fuglen er på vingene avhenger stort fra fjell til fjell. Noen områder har en egen "art" som er livredd alt som rører seg. Har opplevd å stikke hodet over horisonten, og sett ryper ta av 500 meter unna. Da blir ting utfordrende. :)

 

Er egentlig veldig priveligert forstår jeg. Lakseelv 3 minutter fra heimen, skogsfugl like rundt hushjørnet og rypeterreng 30 minutters svett gang unna. :)

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg om det.. Ser jeg 15-20 ryper på en 8-9timers tur, så havner det under kategorien "Bra"...

Men når man tenker seg om, så er det jo på ingen måte bra.. Jeg har jaktet i 10år, hvorav de 4 siste årene har jeg tatt ut 3-4uker ferie fra 10.september. Har ALDRI kommet over slike bestander som enkelte på dette forumet melder om.

Føler jeg titt og ofte leser "Var en liten tur med hunden etter middag idag, såg en 80-90ryper bla bla bla..." "Var en tur på fjellet i tåka, ramlet borti en 100-150ryper, godt å få luftet seg litt".... Jeg sitter her og leser og tenker "Hvor i h..... er det disse gutta jakter".

 

Uten å gå i altfor mye detalj, så har jeg de siste 4-5 årene jaktet på så og si hele Rondane, Østerdalen, Jotunheimen, Dovre, Valdres, Skjåk, Vestlandet. Jeg skal ikke påstå at jeg har vært innom ALLE jaktfeltene i disse områdene, men de av mest betydning, har jeg vært å jaktet i.. Og jeg har aldri sett noen store flokker med 200-300 ryper.. Jeg har kanskje 2-3 jaktdager, de siste 5årene hvor jeg har sett en 80-90+ ryper, og har hver gang nesten bare gått rundt og måpet og glemt helt å jakte.. Har blitt rypesafari :)

 

Så ja.. Bestanden er ikke god.. Håper virkelig jeg får oppleve rypefest på fjellet, slik jeg leser om fra gamledager.

 

Tydelig at det er store forskjeller i Norges land og rike. Det er jo også en stor forskjell på observert fugl om man jakter lirype eller fjellrype. Jeg er ihuga fjellrypejeger, og blir skuffet hvis jeg ikke ser minimum 50 unike fugl. Er det over 100 er jeg fornøyd, og alt over det er bra. I favorittområdet er flere flokker på 40-50 individer snarere regelen enn unntaket. Mulig fjellene jeg trasker i er "heldige". Det er generelt lite jaktpress etter de første helgene og fuglen er ekstremt sky selv tidlig på høsten. Bestanden holder seg godt også, år etter år, selv om det var en bitteliten nedgang i fjor. I år er det normalt igjen, selv lirypa har fått store fine kull. Hvor lett fuglen er på vingene avhenger stort fra fjell til fjell. Noen områder har en egen "art" som er livredd alt som rører seg. Har opplevd å stikke hodet over horisonten, og sett ryper ta av 500 meter unna. Da blir ting utfordrende. :)

 

Er egentlig veldig priveligert forstår jeg. Lakseelv 3 minutter fra heimen, skogsfugl like rundt hushjørnet og rypeterreng 30 minutters svett gang unna. :)

 

Jeg leter fortsatt etter den hellige gral(dal) :) Jeg finner den nok til slutt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg leter fortsatt etter den hellige gral(dal) :) Jeg finner den nok til slutt :)

 

Opp og innover er regelen, ispedd litervis med svette, regn, tåke og vind. Og plutselig står du der, i fjellrypenirvana og solen titter frem. ;)

 

Finnes haugevis med perler der ute som knapt har jaktpress. Greia er å finne dem. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...