Jump to content

Rypejakta 2013/2014


vømmøl

Recommended Posts

Positiv rapport fra BJF arrangement på Geiteryggen...

 

Vi hadde ikke store forventninger om å vasse i fugl denne helgen etter noen år med lite rype i fjellet. Gledelig var det da å konstatere at de få rypekullene vi fikk på vingene var store, noe som tyder på at det har vært gode forhold for klekking i vår/sommer. Flere av hundene våre fikk fuglekontakt og viste fin fremgang i løpet av helgen,,,,,

 

http://bjf.no/yeahh-for-en-helg/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja uff.. Nå må denne lidelsen snårt være over. Ventetiden blir bare lenger og lenger for hvert år.

Iår derimot, har jeg tatt meg ut nok ferie til at jeg skal bli skikkelig dritlei av rypejakt og rypeskratt. Så kanskje abstinensene holder seg unna fram til april-mai neste år :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Var på Vågsli i helga.

Måtte ta en treningstur i fjellet, støkkjeger for første gang på mange år, må ha noen meter i beina....

 

Lørdag tåke og ikke noe å se.

Søndag, bedre vær og tur på 3-4 timer.

Fikk opp et lite kull på 4 ryper. Grunneierlaget har stengt for rypejakt i år. Fornuftig.....

 

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Noen med erfaring fra kaliber 223 eller 222 på rype. Usikker her! Skal kanskje gå til innkjøp av nytt kaliber.

 

 

Har svært god erfaring med kal .223 på rypejakt. Flat kulebane,ingen/minimal rekyl og billig ammunisjon er noen av fordelene. Ett veldig allsidig kaliber om du jakter annet vilt opp til og med rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp kommet hjem fra tre dagers jakt. Hadde en litt artig situasjon som jeg tenkte å dele med dere..

 

Sett bort ifra at jeg holdt på å skyte hunden min, så var dette en litt artig opplevelse.

 

" target="_blank

 

:)

 

ps: må sees i HD om du skal ha mulighet til å se rypa på bakken.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har vært på rypejakt i går og i dag i Skjerevasshei i Sirdal/Njardarheimen (Statskogs eiendom). I går var det overskyet og opphold da så jeg en rype, men (tror) jeg hørte et par. Fikk ikke skutt. I dag (lørdag 14.09.13) regnet og blåste det mye. Min far så en rype, men fikk ikke skutt og jeg så ingen. Vi jakter ikke med hund. Er det bare veldig lite ryper her? Er di veldig vanskelig å støkke opp når det er opphold, og hvordan er det når det blåser og regner? Hvor burde man se etter rypene? Hvor gjemmer de seg når det blåser og regner? Hadde vært veldig fint å høre om deres kunnskap og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har vært på rypejakt i går og i dag i Skjerevasshei i Sirdal/Njardarheimen (Statskogs eiendom). I går var det overskyet og opphold da så jeg en rype, men (tror) jeg hørte et par. Fikk ikke skutt. I dag (lørdag 14.09.13) regnet og blåste det mye. Min far så en rype, men fikk ikke skutt og jeg så ingen. Vi jakter ikke med hund. Er det bare veldig lite ryper her? Er di veldig vanskelig å støkke opp når det er opphold, og hvordan er det når det blåser og regner? Hvor burde man se etter rypene? Hvor gjemmer de seg når det blåser og regner? Hadde vært veldig fint å høre om deres kunnskap og erfaringer.

Skjerevass er vel ikke kjent for å være det terrenget med mest fugl :( Har jakta en del der og har ikke sett mye fugl.

Link to comment
Share on other sites

Er greit å bo nærsagt oppi et ok rypeterreng.

Gikk opp klokka tre, og kom opp til regn og vind. Jeg er nybegynner så gikk gjennom det Xxaxx har fortalt meg om rypejakt.

De liker ly for vind, og er ikke så glade i regn.

Så jeg gikk rundt berget og kom til der det var ly, jovisst skvaldra det og flaksa foran meg. Skjøt et skudd på den som letta og den ramla rett i bakken steindau :)

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kommet hjem fra ei langhelg i Åseral. Det er ikke et veldig stort område vi går på, men var ikke mye ryper å se. En ble med hjem i sekken. Og det ble selvfølgelig noen hål i lufta 8)

 

Været var bra på fredag, men lørdag og søndag var det regn og en del tåke.

 

Uansett en veldig fin tur, godt å komme seg vekk litt fra alt kjas og mas.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet de 5 første dagene.

Hadde oppe kull første dagen, selvsagt med overivrige hunder som medførte støkk, tull og ettergang...

Etter noen timer fikk vi roet ned, det ble en stand og en felling.

Etterpå så vi nesten ikke fugl :shock:

En stegg ble støkket andre dag, to stander på røy (!) siste dag. That`s it!

 

Det finnes kull, men det er langt mellom dem.

Også i år høres det ut til at enkelte har en ambisjon om å fjerne de få kullene de kommer over... :roll:

 

Men vi forsøker vel igjen neste helg, med ny optimisme! :D

 

Noen bilder (synes tråden har får få bilder...)

4sia.jpgm0l.JPG

 

90qj.jpgig76.jpg

 

Strålende vær, herlige dager!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tilbake etter en uke sør i Nordland.

Inntrykket er at det var mindre fugl enn i fjor som var et dårlig år.

I 2012 var det 10% av bestand i 2011 og 2010.

Mange par uten unger. Altså gammelfugl. Kun unntaksvis observert kull, da. maks 5-6 fugl.

 

Hørte samme fra indre Nord-Trøndelag.

Link to comment
Share on other sites

Hallo, noen som har jaktet rype i halsa komune? ( blåfjell kortet) møre og romsdal,.

 

Hei

 

Vi (3stk) var der i helga. Lørdag var det tåke med 40-50 meter sikt og regn, og vi så kun noen få ryper. Søndagen ble derimot perfekt jaktvær, og vi fikk endelig sett på dette NYDELIGE fjellrypeterrenget. Men gud for en skuffelse. Vi skjøt 3 ryper ganske tidlig på dagen, før vi innså at bestanden var helt horribel. Knakk dermed børsa, tømte kammeret og gikk ned for å pakke sammen leiren. Møtte også andre jegere som kun hadde sett 7 ryper på en hel dag, og vi hørte knapt smell fra terrenget.

 

Så, jeg forstår ikke hvorfor Blåfjella har åpent i år. Dette var rett og slett trist, og de tre rypene vi skjøt tidlig har en lei bismak ettersom vi utover dagen så hvor dårlig det egentlig var der oppe.

Link to comment
Share on other sites

En liten rapport fra Sør-Trøndelag.... :)

Vi var ute på søndag, jeg og tre andre jegere. På grunn av veldig stri vind var fuglen vanskelig og ha med å gjøre! Vi støkka opp cirka 55 ryper denne dagen. Store fine kull både av fjellrype og lirype. Personlig ble det en rype på meg, men kunne blitt mye mere om fuglen hadde letta på riktig hold :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ingen krise med fjellrypa i enkelte deler av Trøndelag i alle fall..! Har fått noen dager til fjells i godværet, og har sett fra noen titalls på noen dager, og noen hundre på andre dager. Varme, knallvær og knusktørt terreng har nok ført til at de nødvendigvis ikke er der man "vanligvis" finner de på denne tiden er min erfaring så langt, men den som gidder å gå får som regel sin belønning i dette gamet...

Link to comment
Share on other sites

Vore på nokre turar i eige grunneigarterreng i Sogn. Sett bra med fugl begge gangane (100 ++) og det har vore ein del fjellrypeobservasjonar med fine store kull/flokkar. Konklusjonen er at det generelt sett er forholdsvis stor oppgang i bestanden i vårt terreng på fjellryper. Sist tur støkka vi også opp tre/fire liarypekull (10+,10+,9 og 7 (3+4)), men her er det meir usikkerheit rundt bestandsutviklinga då vi før jakta har sett ein del utan kull og litt få observasjonar i jakta.

 

I nærliggande område er det derimot rapportert om lite med fugl, men dette kan sjølvsagt ha med stamfuglbestanden å gjere, då kulla (ihvertfall på fjellrype) er brukbare der og.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp(torsdag) kommet hjem fra den våteste jakta jeg har vært med på.

Det startet å regne da vi kom fram, og det har det holdt på med helt til vi skulle hjem. Da begynte skyene å bryte opp noe. Ellers hadde vi bare korte stunder med sikt og oppholds. Og vi snakker om ekstreme nedbørsmengder. Alle bekkene flommet over og fant nye veier. Det sto vann i bakkene.

I tillegg hadde vi kuling det meste av tiden. Roligere i skogen enn over tregrensa, men like vått. Ryper ble det lite av. Skogsfugl ble det ingenting av.

Dete var i Sørli i Nord-Trøndelag. Såg veldig lite fugl, og tror ikke det var bare været som årsaken. Stort sett enklinger og par.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...