Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

Jeg har nok en gang vært ute på revejakt.

Tror dere ikke jeg fikk festet revejakta på film....igjen. Nesten ikke til å tro at man kan ha så mye flaks.

Har nevnt det før, nevner det igjen....å jakte og filme samtidig, det er ikke lett.

 

Har dessuten fått meg "nytt filmselskap" det er lov å le og trekke forsiktig på smilebåndet.

Som nevnt før....dette med å filme og redigere slike filmsnutter, det gir meg mye positivt tilbake.

 

Har jakta rev en del år og lagt ned en del rev. Mange faktisk, men maken til oppførsel på denne reven det her er snakk om, har jeg Ikke vært borti før.

Sannsynligvis en engangsforetredelse.

 

Har konkludert med følgende:

1. denne reven må ha fått i seg ett eller annet beroligende.

2. sommervarmen må ha hatt betydelig innvirkning på dømmekraften til reven.

 

Men skikkelig spennenede var det uansett.

Igjen en liten advarende pekefinger i været. Man får virkeligheten veldig nærme ved å feste jaktsituasjoner på film, så om det føles ubehagelig, så ikke trykk på linken under.

Alternativt.....om dere vil være med på revejakt, kan dere trykke forsiktig på

linken.

 

Husk på å skru opp lyden for å få med detaljene.

Filmsnutten varer i ca 4,5 minutter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute med en kamerat og så etter reven på en nyslått eng for et par dager siden. Kjekt med 2stk der vi skulle jakte da det er en del å dekke..

 

Har vel sett ut i lufta i et par timer, da reven plutselig kommer fra åkern rett ved siden av, og gir full gass over enga og inn i skauen. Dette var omtrent nøyaktig halvveis mellom oss, og begge satte i og lokke med musepip, men ingenting skjedde.

 

Så drar jeg fram fugleskriken, (Weisskirchen) og drar noen strofer fra den, og reven kommer i full fart ut fra skauen og mot meg. Fikk øye på den på 150m, stoppa ikke før på 40m :lol: Fikk korset opp og endte dens dager. Liten revevalptispe.

 

Vanvittig moro å få reven til å komme inn på den måten, og for et kick :D Viser også hvor effektivt nyslåtte jorder er!

Link to comment
Share on other sites

Imponerende og veldig motiverende "blyfylt"!

 

Bra jobbet!

 

Prøvde meg på noen forsiktige fugleskrik. Så ingen rever, men det kan jo hende de så meg... :mrgreen:

Prøvde på hareskrik. Da kom det en rev løpende, men den fikk tydelig ferten av meg og bråsnudde. Moro likevel.

 

Det ser ut til at det er enklest å lokke med rolige, men stabile vindforhold. Har vært litt for stille idag. Nesten umulig å være stille nok ved innpåmarsjen.

Link to comment
Share on other sites

Klarte og lokke inn min første rev på fugle skrik. Har prøvt tidligere uten hell.

 

Kikkertsikte var for tiden inne til oppgrader til kulebane komp så eg hadde hadde bare hagla for hånd.

Skulle i grunn bare ut en tur for og sjå etter noe eg hadde mista en dag tidligere i uka.

 

Fant en tålig greie post inne skauen med noelunde frisikt 20-30m ca 180grader framforbi meg. Prøvde musepipe først en stund uten og få en enesta reaksjon.

Lente meg inntil ei fårå og starta å blåså i fuglepip fløta. Hadde i grunn ikkje det stora håpe, men plutseligt kom ein vaksen kar ut av brakane i full firsprang mot meg . Det gjekk så fort at karen var inne på ca 5-7m hold før eg klarte å brenna av et skudd med hagla omtrent i hoftehøyde. Reven bråsnudde og sprang ut 90 grader til høgre for meg. Brende et skudd til, men så ikkje aent en ei reverau så forsvant inn gjennom buskane. To bom og en heller flaue smak i kjeftene at klarte og få til og bomma på det korta holda.

 

Eg blei nok så satt ut av at fløyta virka at eg fikk ikkje tenkte meg om før an va der. Hadde i grunn planlagt å plystra eller gaula for og få an til og stoppe det sekunde eg trong for og sikta, men sånn gjekk det ikkje.

Eg blei jaffal ein naturopplevelse rikare der eg gjekk å banna for meg sjøl når eg gikk til bilen

Link to comment
Share on other sites

da er tiden med skytelys hele døgnet over her....merker det fra halv 1-halv 2 at man må ta en pause i jakta pga mørket....litt vemodig.hadde håpet å få lokket inn en rev i midnattsol å lagt ut bildet her på kammeret...får bli til neste år :)

Link to comment
Share on other sites

Har sikkert skutt norges dommeste rev... kom kjørende på skogsveien å der varr der en rev mitt i veien, siden rifla lå bak i bilen tenkte at e skulle se kor nærrt e kom meg med bilen. Når e va ca 20 meter unna gikk den 5 meter opp i skogen kjørte heltbort satt å så på hverandre ei lita stund, gikk ut av bilen henta rifla lada den reven satt å så på 5meter unna, når e sikta på han sprang han 5 meter til så satt han seg ned gjenn. Pang sa det å han blei veid til 7kg. Hadde skabb viste det seg så brente den.

 

Noen som har opplevd lignende?

Link to comment
Share on other sites

Har sikkert skutt norges dommeste rev... kom kjørende på skogsveien å der varr der en rev mitt i veien, siden rifla lå bak i bilen tenkte at e skulle se kor nærrt e kom meg med bilen. Når e va ca 20 meter unna gikk den 5 meter opp i skogen kjørte heltbort satt å så på hverandre ei lita stund, gikk ut av bilen henta rifla lada den reven satt å så på 5meter unna, når e sikta på han sprang han 5 meter til så satt han seg ned gjenn. Pang sa det å han blei veid til 7kg. Hadde skabb viste det seg så brente den.

 

Noen som har opplevd lignende?

 

 

Oppførselen blir ofte "irrasjonell" når de har skabb.

Link to comment
Share on other sites

hei.

det er ingen hemmelighet at reven er en smarting. det jeg lurer på er om man kan kombinere mojo kritter (som etterligner døende hare med bevegelse) og fugleskrik? eller vil reven skjønne at dette bare er lureri? da det høres fugleskrik mens det er imitajon av en døende hare ute på eks jordet?

jeg lurer pga jeg først bruker fugleskrik får så og gå over på hareskrik med lengre rekkevidde.

 

noen som har erfaringer med bruk av fugleskrik og mojo critter?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tirsdag var jeg på lokkejakt etter mikkel, satt først å lokka med musepip, men etter ca 10minutter gikk jeg over til hareskrik. Etter ca 5minutter fikk jeg en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Selveste "storpissi"(Gaupe) tok seg en tur for å se hva som skreik så jævlig. Tipper jeg satt i 5minutter å så på den, (jeg satt i en jaktbu, men vinden rett imot meg.). En opplevelse for livet, veldig gøy.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

I kveld var bakken utenfor min super reve-glugg nyslått med skiveslåmaskin og graset låg i fine ranker. Jeg såg en film her på kammeret om rev som fanget mus i mellom slike ranker og det måtte jeg prøve, kl.23.00 var jeg på plass, 5min. etter kom reven og sprang mellom rankene, stoppa opp, da fikk jeg rødpunkten på den og den datt i smellen. Liten tispe blanding. Min rev no.3. for sesongen allerede. I fjor blev det 4 totalt så dette lover bra!!!

Link to comment
Share on other sites

Man gratulerer med nok et revefall.

Nyslått jorde + topp motivert revejager er en sikker og dødlig kombinsajon på jakt etter Mikkel.

 

Har gått litt trått med revejakta her nå. Har hatt et par forsøk i det siste uten hell.

Blir vel bedre når jordene her i området "høstes" :roll:

Link to comment
Share on other sites

rev nr 3 i dag under gåsjakta....tadd med hagla for en gangs skyld.men fikk nok en gang påvist at jeg ikke er noe super haglskytter,men reven datt til slutt....fuglviltet kan for øvrig være glad jeg ikke er like god med hagla som jeg er med rifla :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her kommer bilder fra min nye reveglugg som jeg har fått laget til i sommer. Gluggen har panoramautsikt, med skyvevinduer på tre sider. Gluggen er også fullisolert. Det er godt etter å ha vært gjennom en kald fjorårssesong. Etter jaktstart har jeg fått tre revefall, og håper på flere fra mitt nye utkikkspunkt.

 

Bilder av Gluggen

954651_10151520698377077_708673916_n.jpg

 

Gluggjen.jpg

 

Olav_i_gluggen.jpg

Panoramautsikt

 

Siste revefall

normal_Bilde0054.jpg

Skikkelig tanngard på reven, dette er et rovdyr!

 

normal_Bilde0052.jpg

Ikke noe pent syn med 30-06 kaliber og partisan ammo, men human avlivning.

Link to comment
Share on other sites

Ble to rev på meg i helgen, en natt til lørdag og en natt til søndag.

 

Den første fikk vi etter å ha gitt opp åtejakta for natta, og reiste rundt på revepostene for å lokke.

På den siste posten, klokken 0545 kom det inn en revevalp etter 2 strofer i Nordik Predator.

Kompisen min lokka, mens jeg fikk sitte som skytter. Satt på posten i max 5 minutter før denne kom.

 

Tispevalp på ca 2 kilo, skutt på 100 meter.

image_zps43e3bb2d.jpg

 

Den andre kom en halvtime etter at jeg satte meg ned på åtet dagen etter. Rakk såvidt å få på lyset, dra opp termosen og snurpe jervenduken rundt meg før jeg så den kom traskende. Kom fra høyre (se illustrasjon) og trasket opp på åtehaugen. Forsvant bak haugen, og dukket opp igjen lengre mot venstre. Forsvant raskt ut av syne. Jeg hadde ikke en gang rukket å dra fram lokkefløytene mine, så jeg heiv meg etter sekken og fikk tak i musepipfløyta mi. Blåste 2 ganger, og da kom den tilbake, opp mot åtet.

Var nesten umulig å stoppe den, så jeg måtte virkelig gå amok med fløyta før den ensa meg.

 

Revesporetigarasjen17August2245_zpsdd241a38.jpeg

 

image_zps17513800.jpg

 

En ting jeg sliter med å skjønne er:

Jeg skyter med Oryx i 308. På alle revene jeg har skutt tidligere (3 stk) har denne lagd veldig stygge, men humane, utgangshull. Det har vært innvoller og bein overalt.. Men på denne har ikke en gang kula gått gjennom? Inngangshullet er på andre siden av reven på bildet, og man skulle sett utgangshullet på bildet.. Vi var flere som leita etter hullet, men vi fant det ikke. Noen som har opplevd noe lignende? Jeg har jo sett kula gå gjennom store hjortebukker.. Hva tror dere har skjedd?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har nok bilder av utsikten Mork men mitt problem er at jeg må ha hjelp av den yngre garde for å legge ut bilder, men jeg har fått oppskriften så kansje etter reinsjakta, reiser i morgen, Osa-fjell Ulvik. Gluggen er 70m. fra åteplassen som ligger i kanten av et litt tilvokst kultur beite. Lyset er en 12v. 1000.meter + en arbeids-lyskaster. som blir mata av to 12v. batteri som står på konstant lading. Litt tungvint og komplisert! Men det var det jeg hadde for hånden. Men jeg ønsker meg et oppsett med converter 220v.- til 12v. som kan drive en 1000m.+ 3 stk. spredere med led pærer. Fordelen med å lyse opp hele terenget svakt er at man oppdager reven tidligere ved at det lyser av øynene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg angrer jo selvfølgelig som en hund på at jeg ikke flådde den :/ Hadde vært god øving også det..

 

Men nå er den vel enten råtna i stykker eller spist opp. Det finner jeg ut imorra! Kan hende jeg tar et snitt i den bare for å se. Som de fleste jeg har snakket med har sagt, den har sikkert bare ikke ekspandert, og forsvunnet ut uten at vi fant hullet..

Link to comment
Share on other sites

Fikk en valp i går kveld i skumringa. En hunnrev. Var på andre siden av jordet, skulle stikke av men kom tilbake da jeg smattet mot handa for å etterlikne musepip. Kom mot oss og jeg skøt den på 50-60 meter tenker jeg.

 

22-250, 45 grains hullspiss. Gjennomskutt og vel så det... Så ikke pent ut, men den falt i smellen. Sesongens første. Artig å være i gang.

Link to comment
Share on other sites

Jaktårets første rev, og litt av en opplevelsesrik kveld :D

 

2 rådyr trasket stille langs jordekanten og beitet.

En voksen rev fanget mus i det fjerne.

Jeg lokket inn ugle på musepip, samt en revevalp som kom inn på 5 meter. Den holdt seg innenfor 30 meter i hele 10-15 minutter. Selvfølgelig bak noen busker hele tiden ;)

Jeg fikk lokket inn en valp fra ca 150-200 meter og inn på 30meter... Pang!!! Reven løper i en enorm fart, mens jeg ikke klarer å fatte og begripe hvordan jeg kunne bomme på den.

Gikk til slutt frem for å se etter blod osv, men når jeg kom frem lå den der stein dau på skuddplassen. Det må ha stått enda en valp ved siden av som jeg ikke så, og som løpte av sted :)

For en kveld :D :D

 

 

MTB1Q2py.jpeg

Link to comment
Share on other sites

normal_20130827_230844.jpg

ENDELIG falt den for meg, drevet på i 2 år nå med samme rev, nå ga jeg F i den og dro til Solør og prøvde meg inærheten av skula. og det ble fall, BBB 12/89 den er skutt med, Black Cloud hvis noen lurer.

g jatakk anbefaler ikke å jakte med krogs, det har jeg smertelig kjent idag :lol:

Link to comment
Share on other sites

jaja, har da fått rotet til meg litt terreng nedi Solør nå til revejakt så vi har fått felt 2 hittil, jeg og en kompis har jaktet tirsdag og onsdag, jeg skaut en på tirsdagskvelden og han skaut en nøyaktig 24 timer etter meg 2245 på begge revene.

Skutt med Black Cloud 12/89 med 4'r haggel, begge på ca 10-15m i avstand :)

2013-08-29_00_32_01.png

Link to comment
Share on other sites

Blir dårlig med åtejakt på meg i vinter,vi skal flytte til noe eget i slutten av nov. Gidder ikke styre med å legge ut noe åte her hvor jeg bor nå. Kommer til å bruke denne vinteren på å prøve meg mer på lokkejakt,rekognosering og planlegging av åteplass på det nye stedet. Åtejaktlysten kommer nok til å være oppunder taket i andre etasje når snøen kommer neste høst. Det må vel også snekkres ei bu å sitte i. Det kan bli veldig bra,for i barhytta mi var det j@vlig kaldt til tider. 8)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat kommet inn igjen etter å ha leita etter en rev som sto utfor huset og bjeffa. Hørte den midt under filmen så jeg satte meg i kjøkkenviduet og blåste litt. Det gikk ca 2 min så sto den i lyset her og så etter "musa/haren". Det small, og den tok ett ca 80 meter langt løp så var det over. Det beste med historie er at fløyta jeg brukte var Jentungen sin 17 mai trompet. :) Hipp hipp hurra. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ramla 2 revar på hjorteposten så langt!

a7u9eju9.jpg

Denne kom hoppende over haugen og stoppet fint opp så eg kunne plassere et skudd i "motorrommet"! Skutt på 70 meter!

 

na3azyse.jpg

Denne blei eg oppmerksom på da den drakk fra en liten pytt! var i blindsonen min , men den avsørte seg med drikke lyden ca 50 meter unna og da var det bare til å sette ett velplassert skudd fra 30-06'en! ;)

Link to comment
Share on other sites

Blir aldri feil å grave ei grop som du legger åtet nedi. Bruk det du har gravd ut til å dekke over med. Hindrer spyfluer tidlig i sesongen. Reven liker å grave og bruker lengre tid på åtet. Når telen kommer er det enda bedre.

Noen illustrasjonsbilder:

DSC06957.JPG

 

IMG_3104.JPG

 

IMG_4497.JPG

 

IMG_4500.JPG

 

IMGn_1911.jpg

 

Bilde0679.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute en liten tur i går kveld. Har vært mye rev langs veiene og jordekantene i området hvor jeg har jakt. Og jaggu, der satt det en rev i kanten og så på ei katte 6-8meter foran seg. Gikk nærmere med børsa klar, men ville ikke skyte før jeg fikk sett hvordan dette utviklet seg. Plutselig hoppet reven vekk. Men i kanten der katta var satt det to små revunger, ikke stort større enn katta. Tror revemor ville la ungene prøve seg på katta.

Det jeg synes er merkelig er at revungene var så små. Trodde at reven hadde kull tidlig på våren, men disse må jo være født i sommer/høst. Noen andre som har erfaring med at rever har seine kull? Uansett, disse detter en av dagene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...