Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe en LED-lyskaster til å plassere på husveggen, for å lyse opp åteplassen. Noen som har tips angående hvor jeg kan kjøpe en passende lyskaster? Avstand fra husvegg til åte er ca. 60m.

På forhånd takk :)

 

Då ville eg valgt ein på 30 w. Sjølv har eg 20 w på ca 60 m I skogsområde. Dette går, men kunne godt hatt litt meir lys. Viss du tar eit søk på finn.no så finn du forskjellige butikkar som har slikt:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Satte meg i glugga i går kveld,tross mangel på snø,noe som gjør at det er alt for mørkt til å se noe rundt hovedåtet...Men jaggu kom det en liten hannrev tuslende rett forbi glugga der jeg satt!

Plystra,reven stoppa og den fikk en Vmax i maskinrommet....

Ble vel årets siste rev dette da...Hmm..er egentlig tull dette med fredning i jula,men,det er vel en annen diskusjon.....God jul til alle revejegere!!!

 

 

Ps..noen som etterlyste led lys???:Anbefaler virkelig denne:http://dx.com/p/12w-12-led-780-870lm-warm-white-flood-light-projection-lamp-220v-54857

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei, bygde meg ein revebås for ca 1/2 år sida og har fora jevnt og trutt rundt og inni båsen uten hell..

men når eg skulle slå ned fella den 23.12 så var det ein hønsehauk som satt og åt inne i fella.

fella løser ikkje ut på fugl, med mindre ørn går i den..

har reven såpass respekt for hauken att den vegrer seg for å gå fella når hauken har vert der?

er det mulig å få skremt vekk hauken?

Link to comment
Share on other sites

Har et lite spørsmål ang. åtejakt som jeg håper noen kloke sjeler kan svare på;

Av grunner får jeg ofte ikke gått inn før det er så mørkt at jeg må ha hodelykt (17.00tiden) . Hvor mye har det å si at man går inn etter det blir mørkt? Er det viktig at man er inni før skomringen? Vet reven er nærområdet da den ofte er innom åta i 18.00 tia (MMS kamera). Den har en stygg tendens til å aldri komme når jeg er der...

 

Bør man sette av dagen å komme seg inni tidelig, eller har det ikke så mye å si? Er sikkert ingen fasit på dette men reven inni fjellet er sky...

Hadde vært fint å få høre noen erfaringer ang. dette, og eventuelt andre lure åtetips.

Link to comment
Share on other sites

Da datt årets første!Tispe.Ettersom den hadde vært jevnlig på viltkameraet noen dager nå,satte jeg meg i glugga selv om det er snøfritt...

Hadde sittet i en time da hu kom i fullt trav like utenfor luka.Snudde ved kameraet og hadde like stor fart tilbake...

Plystret,hu stoppa på 50 m....vmaxen gjør jobben!!Ikke gjennomskudd...

Link to comment
Share on other sites

Griseflaxs.......tror ikke det har noen betydning om du går inn i bua etter at det har blitt mørkt. Men klart at dersom det er rev rundt, eller på åta når du kommer, vil nok denne bli skremt av hodelykten. Viktigere er det nok at du er stille når du sitter på post, skal ikke mye bevegelse til før mikkel blir obs på at du sitter der.

Tror at mesteparten av reven som kommer på åte, er rev som vet at det finnes mat der. Å som kommer innom fordi den skal ha seg en matbit. Har dårlig tro på at han ligger lengre tid like ved bare for å observere.

Link to comment
Share on other sites

Er igang med ny åteplass,noen som har erfaring med firstprice hundepellets? @ Griseflax hvis du har anledning ta med deg noen som går tilbake når du har fått satt deg. Brukte dette trikset før men da jaktet jeg på en plass der jeg visste at reven stort sett var i nabolaget. Vet ikke om dette vil funke om det er snakk om et fjellåte.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med First Price pellets er at de ikke lukter noe, har smakt på de selv og de smaker bare papp. Er så vidt skjæra plukker det. Brukte noe annet fra Europris, husker ikke hva, men det innholdt nok litt mer fett. Det var mer populært og litt dyrere.

Bruker nå bare boksmaten du får kjøpt på rema, 1250gr for 8,-.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Valmara,har strødd en del av disse pluss annet skræp har også blanda ei bøtte med litt surt elgkjøtt pølser og annet snadder. En del vann og firstprice pellets. Sto og rørte i den istad og holdt på å spydde. Ei natt til inne i varmen så er den klar. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, gratulerer til de som har fått skutt seg en rev eller tre!

 

Har begynnt på teknisk fagskole og kjøpt meg en aldri så liten rev av en hund, så har det dessverre ikke blitt noe revejakt enda.

 

Men skal ut i kveld:)

 

 

Har vel konkludert med at facebook ikke er stedet for å vise skutte dyr.

 

Kjenner en hel del som ikke er glad i jakt og hvertfall ikke revejakt fordi den er så søt og sånn. Også spiser jeg den ikke etterpå :overrasket:

 

Dessverre er det ikke mange nok som ser nytten og spenningen knyttet til revejakt, og selv ser jeg også at det ikke er alle som liker og få en gjennomskutt rev på forsiden på nyhetsoppdateringen sin på FB ;)

 

Og siden jeg ikke ønsker den slags oppmerksomhet viser jeg heller bildene til noen som vet og sette pris på jakt;)

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg det smarteste er å kun dele info og bilder med andre interesserte. Eller dele bilder av levende dyr. Har vel egentlig aldri hatt helt sansen for posering med døde dyr heller. Tar sjelden bilder av dyrene jeg skyter, men en kompis viste meg nylig en bildeserie tatt av revene jeg har skutt i den senere tid, og det var faktisk litt moro å se, så tenkte jeg skulle begynne å ta bilde av disse fra nå av. Og legge de inn i et album sammen med info om dato, klokkeslett, vekt, kjønn og slikt.

Link to comment
Share on other sites

prøvde å utveksle en del erfaringer ang varmintkuler på ei jaktside på fb som het revejakt...men viste seg at det var et knippe folk der,som heller burde vært med i noha i stedet,så jeg meldte meg ut av skiten...kammeret ser jeg på som umulig å dele bilder,da det er håpløst å laste inn...hvorfor ikke lage samme opplastningssystem som på fb?

Link to comment
Share on other sites

Kjørte nedpå et kasse slakteavfall fra siste hjortefallet i nov. Fin fryseblokk med blod, vom, lever, lunger, skinn osv.

Lukta "godt". Håper det skal være det som lokker inn reven. Merker at 14d uten aktivitet er kjedelig. Såg ferske spor her for et par dager siden, så det er håp.

Link to comment
Share on other sites

"Den er full av antibiotika og avlusingskjemikalier"

 

pisspreik! oppdrettslaks e god knall på åte! antibiotika har ikkje me brukt på årevis, og avlusningsmiddel går ikkje inn i fisken. rein tilfeldighet at reven ikkje vil ha laks. Sjøl har eg brukt dødfisk fra jobb å reven forsyne seg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvordan det ligger an med utbredelse av reveskabb i Bergensområdet eller på Vestlandet generelt?

 

Jeg skaut en rev sist søndag uten skabb, og en på mandag full i skabb. ( på Lindås) så er vel litt forskjellig. Såg en rev full i skabb under hjortejakta i høst, men den kom seg unna

Link to comment
Share on other sites

I oktober og november hadde jeg bra med rev på åta. Så var jeg borte hele Desember og nå når jeg er tilbake, er det ingen rev i det hele tatt. Åta rakk og bli spist opp i løpet av Desember, men ny åte er fylt på. Noen som har opplevd det samme? Og kommer de tilbake i det hele tatt? Før, når jeg voknet på natta, var det mellom 2 og 5 rev der, hver gang. Nå er det ingen.. Litt kjedelig ;)

Link to comment
Share on other sites

Har vært kaldt her i det siste. Kan det ha noe med aktiviteten til revene på åta? Det har vært mellom -25 og -40 den siste uka. Hadde revebesøk for litt over en uke siden, men var ikke hjemme da. Det er jo rev i området. Ble observert en for et par dager siden, 3-400 m luftlinje fra åta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...