Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei, Har nå hatt åta ute i snart 1 å enhalv måned. å har ennå ikke sett noe aktivitet på åta. men det er mye spor rundt om på jordet, ca 50 meter til hver side for åta. åta ligger ved en elv (Gaula).. men den er ikke islagt ennå:/ jeg fikk en død elg som jeg parterte i store biter som jeg la til ved hovedåte for noen dager siden. alt av åte lukter noe jæ.....! jeg hadde åte på akk samme plass i fjor, med MYE mere aktivitet, i fjor hadde jeg rev på åte samme natt som jeg la ut.

Jeg vet det er kreves mye tolmodighet og venting:P

Det klør i avtrekker fingeren etter å skyte rev nå, kjøpte meg en ny 223 rem med zeiss victory ht her i sommer som jeg GLEDER meg til å prøve:):)

 

flere her inne som har hadd det samme problemet?? bynner og bli veldig gira på å skyte rev når jeg ser alle som legger ut bilder etc her inne som har skutt rev:):)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var heldig å skjøt 2 rever natt til fredag. Det var tre rever så langt denne sesongen. Kom ut ca kl halv 5. Så i snøen at det hadde vært enda en rev der iløpet av natten da jeg gikk ut fra glugga på morgenen.

 

Jeg har en teori som jeg vil spørre dere om. Vi er så heldige at det er flere åtejegere i nætheten. Det virker som om det omtrent bare er ungrev igjen i området nå. De "fastboende" er skutt og de streifende og revirløse er igjen virker det som. Det gjør jakta lettere siden de er mer uerfarne, unge og ukjente. Tar jeg feil om denne teorien tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Hei, Da har det blitt litt spor rundt omkring på jordet, men ikke noe på selve åta. reven har gått ca 3 meter unna åta. rett forbi.

er det sånn at reven skal sjekke om fare når han streifer rett forbi?

Jeg tok scooteren å kjørte opp spor nede ved elvekanten der hvor jeg har åta. kjørte hele strekka på jorde ved elva, å noen stikk veier ned til åta.

spora ble knall hard over natta. å da gikk jeg på med blod. bloddrypp i scooterspora til åta. pluss en del hundepellets.

 

noen som har noe svar på hvorfor reven bare streifer forbi slik? det skjedde 2 netter på rad.

Link to comment
Share on other sites

Skjer av og til hos meg også. Kommer rett over jordet, forbi åta og inn i skogkanten på andre siden. Holder seg 2-3 meter fra åta. Men normalt sett kommer den tilbake på åta i løpet av en time. Men noen ganger ser jeg ikke den igjen den natta. Det positive her er jo at reven vet hvor den kan finne mat, så den kommer nok tilbake i løpet av kort tid. Bare vent til de begynner å bli sultne. Da tror jeg ikke de går forbi ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen teknoguru sjøl men har forstått at det er trådløst og kan sende over wifi (?). Har skjønt at du kan få tak i kameraer som reagerer på bevegelse og film kan vises på mobil eller pc. Også mulig å styre kamera fra mobil/pc. Revevarsleren min er montert ca. 1 meter over bakken. Kamera ville jeg montert høyt over åta i fugleperspektiv tenkte jeg. Kjekt å kunne sjekke åta fra nattbordet via mobilen. Jeg er for opptatt med jobb og andre ting til at jeg kan sitte oppe på nettene selv om det nok er mer riktig og spennede åtejakt. En sjelden gang ødelegger jeg morgendagen... Sjekker åta bare sporadisk seint på kvelden og tidlig på morgenen, det har gitt 4 rever til nå i år. Her står det litt om kameraet: http://www.pixmania.no/ip-kamera/foscam ... 286-a.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ja, det der skulle vel la seg bruke for den som er hendig med slikt.

Det eneste jeg tenker på er strømforsyning og wifi rekkevidde, kan sikkert også kobles opp mot en trådløs ruter, men igjen rekkevidde på dem er heller ikke noe å skryte av.

Så engang i noe reklameblad om ett baby vakt kamera med batteridrift og håndholdt batteridrevet monitor med rekkevidde på 100m, lignet egentlig veldig på dette kamera. Tengte den gang at det kunne ha vært noe å ha stående forran blinken så man slapp å gå fram hver gang, kanskje det hadde vært ett alternativ for åtevakt.

Link to comment
Share on other sites

Satt på åta for første gang i år og der var det aktivitet. Kom to stk å viste seg frem litt kl 20.00. di ble borte. Kl 21.00 kom det ei tispe og den fikk en 223 i kassa og datt momentat. Kl21.45 kom det en STOR en som jeg klarte å skremme, rett etter kom det en over jordet som jeg så for sent. Fire artige timer.......

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at det enkleste er å bruke "viltkamera" om man skal overvåke åten. Disse har innbygd strømforsyning, leveres også med solceller. Men man kan jo ikke styre det, så du er jo avhengig av å sette dem slik at du ser hele området.

Om du ikke kjøper det helt billigste , så sender det til din mobil dersom det er bevegelse.

Har ikke selv prøvd enda, men hadde vært spennende å kunne se reaksjonen på mikkel når man skjøt på han :D

Link to comment
Share on other sites

Har benyttet revevarsler på åta i noen år, men har inntrykk av at mikkel skyr unna denne. Selv om det har blitt noen rever på den har jeg tanker om å prøve noe nytt. Noen som har forsøkt med IP-kamera til f.eks mobiltelefon?

Skal ikke skjønne hvordan han skal sky unna varsleren med mindre den blinker :P Blinker den, som min gjorde, er det bare å teipe over.

 

555792_10200173811028391_771148723_n.jpg?oh=169a4cf22227730a76fafb443e2ca321&oe=52AAEB2D&__gda__=1386957023_9e3ff19075a813f76c5e578be74ddfef

1463117_10200173809668357_1110293770_n.jpg?oh=803fecf3d4791cc0b275537e9a491454&oe=52AAF65A&__gda__=1386964328_c976c8536d9bb0fc69cfb9ebc2a37426

1390635_10200173809868362_1023286956_n.jpg?oh=78f3927423f4c2f5fa564c551e596711&oe=52AAB2EB&__gda__=1386962713_c3381bb4a414d93422f95b7a552f833b

 

Funker fett med MMS cam! Overvåker bra. Endelig er reven tilbake, Sikkert på grunn av den store snødetten som kom. venter på helg nå, får håpe på klarvær og månelys. Har ennå ikke fått skutt rev på åta, så synes jeg fortjener det :) Er ikke så lett å se, men regner med der er den samme reven? Har vært veldig mye på de to siste døgnene, jobbet voldsomt med å gravd ut åta.

Link to comment
Share on other sites

Da er det blitt en fint lite snølag i min del av landet også, det betyr jo at det er tid for å fryse noen timer i reveglugga igjen, viltkamera viser rev på åta til alle døgnets tider hver dag de site par ukene. Har hatt 2 økter i glugga sålangt i det jeg anser som "gulltida" mellom 8 og 12 på kvelden men reven har uteblitt, gleder meg uansett stort til fortsettelsen. På tross av av det har blitt lada mye nye kuler til 223n velger jeg å kjøre 55v-max denne sesongen og, den er trygg, og børsa går på 100% dersom tullingen bak gjør sitt :D (har bare blittt pistolskyting denne sommern, så testing av diverse 223 har utgått)

Link to comment
Share on other sites

Da tar jeg kveld etter to revefall i natt, begge parkert på stedet med 32 grs Z-Max i 204 Ruger. Ca kl 21.30 kom det en rev i full fart over åteplassen, men forsvant i skogen før jeg rakk å reagere. Ventet lenge i spenning, men den dukket ikke opp igjen. Kl. 22.45 kom en rev med mye roligere adferd inn på arenaen og stilte seg villig til skudd. Ble sittende å vente i håp om at den første skulle dukke opp, noe den gjorde kl. 02.10. Fantastisk kveld med skare, nesten fullmåne og 15 kuldegrader. Har vært møkkavær i laaang tid nå, så dette var helt suverent. Etter at den siste falt hørte jeg en ny skrike lenger borte. Da jeg hentet revene så jeg mye mer spor rundt åteplassen enn jeg trodde det var, så dette kan virkelig bli bra fremover. Forøvrig blitt 11 rever så langt i år!

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kamera er det dere benytter, da mitt Uovision ikke har tatt mer en et bilde av rev og resten av bildene er uten noe dyr på bildet.

Har Keepguard Acorn. Får bilder av reven nesten hver natt nå :) Har fått tombilde kun 1 eneste gang denne sesongen, da det var snøvær. 1 tombilde av rimelig mange bilder. Har på 10 bilder i døgnet. Kameraet funker fjell :) Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, ahumbo!

Såg en rev i stad. Var ute på en liten kjøretur.

Da jeg kom hjem fant jeg ut at den nedgravde hjortekalven skulle

få selskap, så jeg dro nedpå et påkjørt rådyr som har vært lagret

bak garasjen ei stund. Regner med at lukta siver ut over området.

Reven var for øvrig av brukbar størrelse. Den vil jeg få fatt på.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Peip i varsleren for 30 min siden. Opp på loftet og får kikkerten mot åtet. Når nattsynet er på plass får jeg se en rev som stryker av gårde i ei helsikes fart. Speider oppover og får øye på to hjorter som akkurat kom nedpå marka.

Konklusjon: Reven har blitt fortrolig med rådyret jeg dro nedpå lørdag. Samt at det er bare å vente til den dukker opp igjen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var egentlig på rådyrjakt i dag, men gamledachsen på 12 år hadde andre planer. Etter ca en 30 min los der reven bokstavelig lekte seg med dachsen, fikk jaktkompisen min inn ett skudd.

De sprang rundt og rundt i skogskanten og midt utpå jordet, i helt rolig tempo med kanskje 5-10 m avstand.

Har skutt noen rever for dachsen før, men jakter vanligvis rev med haldenstøver

Dette må være være den morsomste, mest komiske revelosen jeg har sett :)

En liten filmsnutt, filmet med Contour Roam. Desverre alt for langt hold til at man ser eller hører hva som skjer.

 

 

1525780_10152059924057279_166196973_n_zps087ba94e.jpg

Link to comment
Share on other sites

@brodersen:

Det er såpass lite skriving på revejakta at jeg tar sjansen på et lite spm. Ser du bruker 17 hmr og hullspiss(gamepoint?) på mange rev over lang tid :P

Er d pga virkningen på rev eller presisjon?

Har seriøse planer om å bruke 17 mer på rev og fikk just 250 cci vmax :shock: kunn skutt div fugl med gp og d har vært bra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...