Jump to content

REVEJAKTA 2013/2014


barerobert

Recommended Posts

Ja, det kan du si. Skjøt inn rifla i 21.30-tida. Kikka nedpå marka her 22.15. Da kom den dumme kvalpen vasende. Gikk ut på altanen og la meg nedpå plena med tofot. Fikk en smell i bogen den ikke tålte.....

Liten hann på vel 3 kg.

IMGn_4358.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 700
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har tuslet rundt i området rundt hytta flere kvelder og prøvd å lokke, men uten å sett så mye som en haletipp...

Vet det er veldig mye rev her, og har bilder av den på viltkamera flere steder.

 

Men, har funnet en sti som det ser ut som reven bruker, bare 100m fra hytta... Så igår satte jeg opp viltkamera der og slengte ut noen biter surna kjøtt i små terninger. Og joda, idag var rubb og stubb borte og viltkamera viste at mikkel hadde vært der og kosa seg hele natta fra 0130 til 0600.

 

I natt blir siste natt på hytta og siste mulighet for å få tatt en...

så nå skal jeg forbereder en ny cocktail med godbiter til han, og inatt sitter jeg klar med børsa i vinduskarmen og vente på'n!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å være belærende, men så du nettopp hadde begynt med revejakt?

Jeg er i startgropa selv, men har et par tips :)

 

Luktsetting, den veien vinden drar (enn så liten) luktsettes området.

Plassering, overhøyde er alltid en fordel.

Inngangen til plasseringen, så stille som overhodet mulig.

 

Reven går der hvor vi selv ville valgt å gå, dermed er det noenlunde lett å anta inngangsruter til der det lokkes fra.

Skogsveier, stier, trelinjer o.s.v.

 

Om dette hjelper noen er jeg glad for det, om jeg er belærende så kan dere få lade med salt så skal jeg være løpemål :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv helt fersk på dette med revejakt, og jakt i det hele tatt.

 

Så jeg har noen spørsmål angående åtejakt, da det er dette jeg har tilgang til nå:

 

Lammet vi har liggende har begynt å råtne, og det er masse hvit mark på det. Er det et særdeles dårlig tegn, og vil reven i det hele tatt ete det?

 

Jeg satt fra klokken 2300 til 0400 inatt, og sånn i halv tre tiden prøvde jeg å lokke fra posten. Prøvde med nordik predator, og brukte de to ytterste hakkene på fløyta. Plutselig hører jeg noe jeg trodde var fugl, bare 150 meter bortenfor der jeg satt. Skjønte etterhvert at det ikke kunne være fugl, da jeg hørte den kom nærmere på bakkenivå. Til slutt hørtes det ut som den sto i skogkanten, bare 80 meter fra der jeg sitter. Satt heeelt i ro, og turte ikke en gang å blunke eller svelge, men hørte plutselig ikke mer. Så aldri noe.

 

Det viser seg nå at det var rev, fordi den hørtes akkurat ut som lyd nummer to i denne artikkelen: http://www.hvafor.no/vitenskap/hva-slag ... ager-reven

 

Hva betyr denne lyden? Skjønte den at jeg var menneske, men ville bare komme nærmere for å se hva i svarte som lagde den merkelige skrikelyden?

 

Været var 12-13 grader, fullmåne og ingen vind.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg det. Leser også nå at hareskrik kanskje er litt voldsomt å bruke.

 

Så nå tok jeg og reiv ut leken fra kjeften på hunden, og skjærte et enormt snitt i den. Jeg røska ut piperen, og satt meg til å øve. Bikkja gikk helt amok, og ikveld skal den jævelen komme ut! Lurer på å vente på litt bedre lys idag, i tilfelle den står i skogkanten idag igjen. Lyset på åta rekker ikke ut dit. Sette meg ut i 3 tiden, da har jeg en time før det lysner.

 

Edit: Nå begynner lyden å komme seg. Si meg, er dette det samme som "trøndermusa" til 100 kroner? Ser likt ut.

 

Ikveld har jeg trua!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv helt fersk på dette med revejakt, og jakt i det hele tatt.

 

Så jeg har noen spørsmål angående åtejakt, da det er dette jeg har tilgang til nå:

 

Lammet vi har liggende har begynt å råtne, og det er masse hvit mark på det. Er det et særdeles dårlig tegn, og vil reven i det hele tatt ete det?

 

Jeg satt fra klokken 2300 til 0400 inatt, og sånn i halv tre tiden prøvde jeg å lokke fra posten. Prøvde med nordik predator, og brukte de to ytterste hakkene på fløyta. Plutselig hører jeg noe jeg trodde var fugl, bare 150 meter bortenfor der jeg satt. Skjønte etterhvert at det ikke kunne være fugl, da jeg hørte den kom nærmere på bakkenivå. Til slutt hørtes det ut som den sto i skogkanten, bare 80 meter fra der jeg sitter. Satt heeelt i ro, og turte ikke en gang å blunke eller svelge, men hørte plutselig ikke mer. Så aldri noe.

 

Det viser seg nå at det var rev, fordi den hørtes akkurat ut som lyd nummer to i denne artikkelen: http://www.hvafor.no/vitenskap/hva-slag ... ager-reven" target="_blank" target="_blank

 

Hva betyr denne lyden? Skjønte den at jeg var menneske, men ville bare komme nærmere for å se hva i svarte som lagde den merkelige skrikelyden?

 

Været var 12-13 grader, fullmåne og ingen vind.

 

Angående åtet ditt, vil nok reven antageligvis ikke spise det. Det har jeg erfaring med iallefall, den liker ferskvare og i denne årstida råtner alt ekstremt fort.

Angående reveskriket, sånn kan en rev skrike helt tilfeldig og tror ingen person vet hva den skriker for, og hvorfor i det aktuellet tidsrommet ;)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg det. Nå ligger det jo også en fersk, død kanin på åtet, så kan hende den tar turen.

 

Planen ikveld er å ankomme åtet klokken 3, sitte og vente en time, og begynne å lokke forsiktig med mine nye musepipfløyter sånn i 4 tiden når det begynner å bli lys utenfor selve åtet. Da smeller det forhåpentligvis innen kort tid! ;-)

 

Sitter på en låve, 8-10 meter over bakken. Da er det bare å håpe på det beste!

Link to comment
Share on other sites

Såg ein rev litt tidlig på kvelden i går, som sprang vekk fra plassen eg gravde ned ein påkjørt hjort litt tidligere.

Eg henta rifla men var for sein. Så rifla blei parkert i våpenskapet igjen.

I 2330 tiden kikket eg ut vinduet som delvis har utsikt til plassen der avfallet er gravd ned, og såg så vidt i ein rev.

Så eg fant fram igjen Tikka'n og grabbet med meg to stk 6,5x55 med interbond 130grs som eg viste gikk likt som Norma GT som rifla var skutt inn med.

 

For å komme meg ut måtte eg ut døren og ville da vere synlig for reven samtidig som det ikkje ville vere ideelt å skyte. Så eg tok sjangsen på at om eg gikk stille ut døra og rolig vekk fra reven ville den ikkje bli altfor skremt.....

Som tenkt, så gjordt, komme eg med ut og gikk rolig skrått vekk fra reven og ville da havne slik at det ville vere mulig å skyte om reven sprang samme rute som den hadde gjordt tidligere. Eg kikket litt over skulderen mens eg gikk uten å sjå reven. Satte meg ned med noen graner bak meg så eg ikkje var så synlig mot bakgrunnen, og ventet. Etter ca 30 sekunder kom reven joggende i samme fotspor som sist over marken. Holdet var 90 meter (målt med laser i etterkant). Eg fulgte reven i kikkertsiktet og ventet på at den skulle stoppe opp og sjå seg tilbake som dei ofte gjør. Og ganske riktig så stoppet den opp lenge nok til at eg fikk krommet avtrekkerfingen og sendt avgårde et stykke mantel og bly i retning bogen. Eg kunne skimte at reven gjorde et sprell før den var ute av syne.

 

Eg blei sittende og følge med i tilfelle reven skulle vise seg igjen, sjølv om eg var rimelig sikker på godt treff. Etter noen minutter gikk eg ned der eg meinte reven blei påskutt, det gikk ett par minutter med leiting noen meter på feil plass før eg fant reven og konstaterte at skuddet satt som ønsket og at reven nok hadde stupt på plassen.

 

Det var ei mager tispe på 5,5kg

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke alle som skyter rev si hva slags våpen og kal ,og amo . dere bruker a ??????

Jeg selv bruker alltid min howa 223 varmint..55g v-max.

Da går den ikke en cm etter skuddet har godt.. :smile:

 

såfremt du ikke har fått samme loten med 55gr som jeg fikk...var a-max antageligvis :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv helt fersk på dette med revejakt, og jakt i det hele tatt.

 

Så jeg har noen spørsmål angående åtejakt, da det er dette jeg har tilgang til nå:

 

Lammet vi har liggende har begynt å råtne, og det er masse hvit mark på det. Er det et særdeles dårlig tegn, og vil reven i det hele tatt ete det?

 

Jeg satt fra klokken 2300 til 0400 inatt, og sånn i halv tre tiden prøvde jeg å lokke fra posten. Prøvde med nordik predator, og brukte de to ytterste hakkene på fløyta. Plutselig hører jeg noe jeg trodde var fugl, bare 150 meter bortenfor der jeg satt. Skjønte etterhvert at det ikke kunne være fugl, da jeg hørte den kom nærmere på bakkenivå. Til slutt hørtes det ut som den sto i skogkanten, bare 80 meter fra der jeg sitter. Satt heeelt i ro, og turte ikke en gang å blunke eller svelge, men hørte plutselig ikke mer. Så aldri noe.

 

Det viser seg nå at det var rev, fordi den hørtes akkurat ut som lyd nummer to i denne artikkelen: http://www.hvafor.no/vitenskap/hva-slag ... ager-reven" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hva betyr denne lyden? Skjønte den at jeg var menneske, men ville bare komme nærmere for å se hva i svarte som lagde den merkelige skrikelyden?

 

Været var 12-13 grader, fullmåne og ingen vind.

 

Angående åtet ditt, vil nok reven antageligvis ikke spise det. Det har jeg erfaring med iallefall, den liker ferskvare og i denne årstida råtner alt ekstremt fort.

Angående reveskriket, sånn kan en rev skrike helt tilfeldig og tror ingen person vet hva den skriker for, og hvorfor i det aktuellet tidsrommet ;)

Tror man må skille litt på årstid og tilgang på mat her. For mange år siden døde det en kalv for naboen på vårparten. Jeg skjøt mye ravn og kråke på den helt til jeg fikk klar beskjed om å grave den ned pga lukt og flueplage. For å slippe å ta i elendigheta vrengte jeg en søppelsekk over kadaveret og grov hele greia ned i ei myr. Høsten kom, vinteren gikk og om våren ca ett år etter kalven hadde avgått ved døden kom reven og grov opp kadaveret og fortærte det.... :shock: Rak kalv..... :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Et ferskt kadaver kan være kjempeåte også midt på sommeren. Det gjelder å holde fluene unna, og det betyr å grav det ned. Reven elsker å finne noe den kan grave opp......

Legger jeg åtet i solsteiken, er det jo larvemat før døgnet har gått.

Link to comment
Share on other sites

satt å venta på reven inatt... men, kl03 kom havskodda sigende så tjukk at jeg ikke lengre så bort til åteplassen. Så da gikk jeg å la meg. vilkamera avslører at 0345 var reven på plass og gofla grillpølse og bæsja foran kamera! :mrgreen:

 

Må kanskje hive ut pølse litt nærmere hytta idag, for det var fin sikt til 50metern :D

Link to comment
Share on other sites

Pølse er godsaker det. Bruker det når jeg går inn stier til åte. Observasjoner gjort da en dag eller to senere viser at mikkel har vært innom og markert alle punkter (ikke så voldsomt stort område.) Bruker også pølsebiter i tillegg til hundefor,kattefor om vinteren når det har vært labert med trafikk. Best resultat fikk jeg med de gode gamle røkte kjøttpølsene. Må legges til at alle pølsene jeg har brukt var utgått på dato,men snadder var det. :P

(Sitter å venter på at han som skriver ut jakttillatelse skal bli ferdig med ferie.) :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, revejakt kan være bedagelig og enkelt. Har sittet ute her i kveld, og i 21.55-tida gikk jeg nedpå åteplassen for å sjekke viltkameraet. Da hadde reven vært der 8 minutter før meg, kl. 21.47. I tillegg var den der kl. 19 og 1930. Da låg jeg ute og las siste Jakt eller noe slikt. :D

Etter å ha kommet over ydmykelsen, skrudde jeg på demperen på rifla. Satte meg slik til at jeg hadde oversikt nedpå åteplassen, 80 m unna altanen. Kl. 22.15 såg jeg en liten revetass som satt med hodet nedi åtegropa. Inn etter rifla og slo ut tofoten. La meg fint til på plenkanten og slapp kula mens naboen vendte høy 150 m unna. Revejakt kan være enkelt. :wink:

Lita tispe:

IMGn_4408.jpg

 

Åtegropa fylles opp. Legger ei heller over:

IMGn_4409.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig kommet meg opp i dag morges. Ville inn i snauflata der jeg fikk den første valpen.. Da jeg kom inn i flata ble jeg overrasket av den ene 6takkeren som vekket hele skogen når den bjeffet avgårde, kan aldri tro den så meg men tok meg nok på været eller lyden... Satt å lokket en time før jeg ville bevege meg litt videre, nærmere der jeg tror de har hi. Da jeg kom ned i bunnen av flata og kikket opp så jeg bakparten på en valp som jumpet avgårde mens den laget noen lave små murre lyder.. Om jeg bare hadde sittet 5 min til... :evil: Satte meg til å lokke litt på den, men alt jeg fikk besøk av var ei svintoks som gikk å beita blåbær i en god time :)

Så får håpe at verken bukken eller reven er så skremt at de ikke går ann å få lokket inn igjen :)

 

Fikk vite i dag at det ene jordet ble slått i går og at der var 4 rev utpå der i går kveld... Så da ble det ikke noe rolig fredag i sofaen til kvelden :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også kommet igang, fikk skutt den første reven med ny rifla. Kjørte et par timer fra kl 23.00 og kl01.30 fikk vi se to revevalper på en åker. prævde å lokke med de forsvant, da kjørte vi til neste åker som er like bortafor den vi lokket på å der sto d en annen rev "sikkert mora" sneik oss inn på den å lokka litt med criter call. tok en stund før jeg fikk øye på den men da var det bare å sette kula i den. Litt uheldig med første skuddet som havnet alt forlangt bak men den ble sittende å fikk ei kule i brystkassa. Da ble det kveld ;)

 

Utrolig moro å skyte rev med rifle!! har bare skutt noen med hagle før men dette var noe mere utfordrende. Har skutt etter rev med rifla tidligere men bommet så det smakte godt å lykkes nå!! :) Kula var ei federal fusion 180 grs og kaliberet var 3006. holdet var 150 meter ca. Pga uheldig første skudd så er det ikke mulig å se hvilket kjønn det er men tror det er tispa "mora til de to valpene vi så først"

Innen for en radius på 300 meter fra ene revebåsen nå så har vi skutt 5 rever, en er påkjørt. så 6 rever av totalt 8 som er observert er ikke dårlig :) får håpede to siste valpene går i båsen snart da ;)

 

Endelig lykkes det for meg også :) !!!!

1004477_10200448453479495_407748049_n.jpg59889_552531604806883_398552112_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig på denne tiden å se om reven har vært frampå åteplassen som ligger ca 70 m fra bua.

Noe pølse og ferske stykker makrell pluss litt hundemat blir lagt på noen flate stubber, og jeg legger flak med mose oppå.

Etpar steder hvor røttene danner kileformede rom legger jeg inn godbiter også og "lukker" døra med mose.

 

Da er det lett å se når rødpelsen har vært frampå, eller kanskje det er katt eller grevling...??

Link to comment
Share on other sites

Ble en valp til i kveld... Stod å kikket på meg på ca 130m da jeg skulle inn på posten. Det var det siste den gjorde. Hadde besøk av ku og kalv på 20m som gikk å beita så ble litt pause i lokkinga da for å se litt på de.. Men i mørket på vei ut støkket jeg en voksen rev.... Så det er fler der :)

 

 

DSC_0029.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig skutt en rev den 25. Juli.

 

Satt på åta i en times tid før lyset kom. Da lokka jeg med fløyta fra en hundeleke, samt et rop med Nordik Predator. Etter 40 min kom den inn på 30 meter, med fokus kun mot åtet.

Kunne følge den i kikkertsiktet til jeg følte at den sto greit til. Fløyta en gang, han stoppa og så på meg, og da gikk skuddet. Falt hedligvis i smellen. For en god følelse!

 

Min første rev på åte/lokk var et faktum!

 

Skutt med 180 grains Oryx. Det ga et ganske stygt utgangssår, for å si det sånn.

 

image_zps21f772eb.jpg

 

image_zpsdc22a73b.jpg

 

Takk til Smygen for bildedeling for dummies :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dere ser kanskje ikke bildene?

 

Photobucket har en "innholds-firkant" på høyre side, som har "Links to share this photo" som overskrift.

Trykk på "Direct", og du har automatisk kopiert riktig bildeadresse.

Da er det bare å trykke "Img" her inne, høyreklikk, og velg "lim inn" (eller "paste" om du har engelsk)

;)

 

Bildelink (det du limer inn) skal slutte på "jpg" eller "gif"

Link to comment
Share on other sites

I kveld skal jeg prøve lokken for første gang denne sesongen. Har sett meg ut en plass. Kommer til å kjøre muse- og fugleskrik. Kan bli kort hold, så det får holde med jegerstroppen i sittende stilling.

 

Har også en elektronisk lokk med fjernkontroll som skal testes. Ikke trua, men, men. :D

Link to comment
Share on other sites

1-0 til mikkel.

Såg ei rå på vei på post. Deretter måtte jeg støkke vekk tre ungkoller som holdt til der jeg skulle lokke.

Det var jo litt artig, da jeg såg ut som et tre, og tok et skritt hvert 30 sek. mot dyra. Kom inn på 70-80 m før de

stakk oppi skogen. Men der stod de til jeg kom enda nærmere. Litt brøling og så var de vekk.

 

Deretter plasserte jeg ut den elek. lokken. La litt gras rundt den. Primos et eller annet heter den. Liten sak med 5-6 ulike lyder. Fjernkontrollen

rekker vel 30 m eller noe sånt.

08176_Primos_Speak_Easy_Revelokk_1.jpg

Satte meg på en liten haug 25 m unna. Tabben var at jeg etter hvert la meg ned med tofot. Hadde vel lokket 5-10 min da jeg ser

en voksen rev komme skrått bak meg på marka. Veldig fokus mot lokken. Jeg brukte woodpecker (hakkespett) . Kom nærmere. Så nærme meg at jeg ikke fikk

gjort noe. Da reven stod ved lokken prøvde jeg å flytte rifla, men noe støkte reven. Om det var lukta av meg/lokken eller om den

merket meg oppå haugen vet jeg ikke. Uansett var det noen byks opp og ble slukt av skogen.

Holdt på ei stund til, men såg ikke mer. Kick å få inn reven så nærme. Klønete at jeg ikke satt slik jeg først gjorde. Man lærer noe hver gang. :)

Link to comment
Share on other sites

Va ut å lokka med naboen i kveld. På første post så kom det en rev på hareskrik etter 15 min. såg den på 60m, sto å snuste i jorda akkurat da så jeg peisa på, men må konstanter bom :( "litt overivrig" :roll: Hadde jeg venta lengre så hadde jeg nok fått den på en 10 m. bruker en elektro lokk som ble satt ut 50 m til side for oss å reven måtte forbi oss for å nå den ;) brukte guilli suitte å satt helt inntill noe bringebær ris. ellers så er det ingen rev i båsene fortiden, kun sjære...

Link to comment
Share on other sites

Etter 5 timer på post sendte jeg avgårde en, kun en, strofe med nordik predator i natt. 2 minutter etterpå kom det en rev luntende fra høyre.

 

En lang historie kort; bom på første, trodde jeg skadeskøyt når den hoppa høyt til værs. Den stoppa heldigvis rett etterpå, og fikk sendt avgårde skudd nummer to. Da ble det svart. Og takk gud for det! Det var ikke noen god følelse å tro at den var skadeskutt.

 

Mener det er en valp. Fra i år? Hannrev ialllefall.

 

image_zpsb750c2fc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig!!! Første for sesongen, fekk innviet den nye rerve gluggen, kl. 03.00 i natt. Svart hann, var tung å bære, men ikke veid. Gluggen er rein luxus, med skyve vindu i 3 retninger, full isolert og helt i toppen av brøstet på en gammel låve, full panorama utsikt. Bare synd jeg ikke kan sette inn bilder. Satte opp en tusenmeter og en med spreder, drevet med 12v batt, men det holt bare i 4 timer. Så må nok finne en bedre løsning, har strøm, kansje led som drar mindre strøm, og adapter fra 230v < 12v for å slippe batteri. Tips???

Link to comment
Share on other sites

Med bra hell de siste dagene så bestemte jeg å ta med fruen på ei lokkeøkt. Har nå skutt to valper på lokk på det samma stedet, og synet av to voksne rever der gjør at man får blod på tann.

Var fremme på post litt etter kl 22. Det hadde nettopp regnet så hadde virkelig trua. Satte i gang å lokke med musepip, etter 5min uten resultat blei den bytta ut med klaus demmels fugleskrik fløyta.

Etter ytterligere 10min var det fortsatt ingen rev å se.

Begynte å se litt mørkt på saken, men tok frem twisted psycho fløyta og sendte avgårde ei fin lokkeserie med skada hakkespett.

Da kom det jaggu en liten en sprintende mot oss fra andre siden av jordet. Den stoppet på 80m og da ga jeg den ei 70grn Nosler BT i maskinrommet. Satt i 4-5 minutter til og lokka så ei strofe til. På nytt kom det en rev tim fra andre siden av jordet, i akkurat samma spora som den første. Denne stoppet opp på litt lengre hold, rundt 110m og da fyrte jeg av. BOM! Ære muuuulig tenker jeg. Nytt ladegrep, reven løper til siden o stopper opp igjen. BOM igjen... Jeg dør litt på meg av irritasjon, følger reven i kikkerten. Den stopper så opp rett før skogkanten 170m unna. Sikter inn og skyter... Nok en bom... Det er bare å konstatere at jeg dreit meg ut på den mulige double'en i kveld. Sjekket skudd stedene uten tegn til hår eller blod. Jammen godt det i alle fall.

Så da blei det med en liten hannvalp! zamynuma.jpg

Dama synes forøvrig det var veldig spennende og litt synd på reven samtidig. Så alt i alt blei det jo en lykket kveld.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde lokk for første gang her en kveld. :wink: kjøpte meg en nordik predator (husker ikke hva den heter, men det var den med fugle skrik) satte meg ned i kanten på et jorde å begynnte å lokke. Etter ti minutter så kommer en rev målbevisst mot meg. Klarte selfølgelig å skyte i strøm gjerdet å bommet stort :oops: typisk. Rev ned strøm gjerdet å begynte på nytt. Etter 20min kom det en hvalp 8) den datt i smellet. :D etter to timer så hadde har det vert fem rever hær. Fikk tatt tre :D det kom også en grevling helt innpå meg, den stakk da den fikk øyepå mannen med rifla :lol: fikk også besøk av to rådyr bukker som var nysgjerrig på hva slags lyder det var. Blir nok flere kvelder med lokking framover 8) det var virkelig spennende :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med 40grains og 50grains ferdig rulla fra fiocchi i 223?

 

Blir 40graineren litt vel lett mtp. vind?

 

Gir 50graineren gjennomskyting?

 

Nettop kjøpt meg en tikka til i 223 og trenger noen tips;)

 

Og har ikke somla meg til og kjøpe meg ladesett enda

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...